Fikrət Qocanın poetik
dünyası
Salatın ƏHMƏDOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Fikrət Qoca "Mən torpağam" şeirində
bütün qəlbiylə bağlı olduğu
torpağına sevgisini tərənnüm edir. Xalqını,
torpağını hər şeydən uca tutan şairin lirik
qəhrəmanı qürbətdə şah olmaqdansa, bu
torpaqda ölümünü daha üstün tutur.
Bu
çöllər, bu düzlər bağçam,
bağımdı,
Dağlara baxıram şah durmaq üçün.
Laləli
yamaclar al bayrağımdı,
Onun ətəyindən öpərəm hər gün.
Bütün
insanlığı sevən, bəşəri duyğuları
güclü olan lirik qəhrəman millətini dünyada tək
bilməsə də, daha ali varlıq kimi qəbul
etdiyini gizlətmir, vətənpərvər şairin
gözündə "onun qozbeli də daha qəşəngdi".
Bu vətən uğrunda "min kərə"
ölüb-dirilən, düşməninə yenilməyən,
onda qisasını qoymayan, bu torpaq yolunda başı çəkən
müsibətlərə mərdliklə dözən,
dözüm, səbir dəyanəti ilə tarixə
düşən bir vətən oğlu kimi
Bu yerin
uğrunda biz çəkənlərə
Torpağın
özü də bəlkə dözməzdi,
- deyir. Fəxr edir ki, bu torpaqda doğulub, bu
yurdun övladıdır:
Odlar
diyarında doğulmuşuq biz,
Odlara alışdıq, yandıq, qaraldıq.
Kim bilir,
nə boyda, xalq olmuşuq biz,
Milyon il alışdıq, bu qədər qaldıq...
Tarixə üz tutur. İşğalçı
dünyanın iyrənc əməllərinə olan nifrətini,
qəsbkarların torpağında törətdiyi vəhşilikləri
yada salır. Torpaqda yadellilərdən qorunmaq
üçün ulu babalarımızın qurduğu qəsrləri,
qalaları, ucaltdıqları qüllələri, o qüllələrdə
gecə-gündüz keşik çəkən, düşmənlərin
həmləsini dəf edən, mühasirəyə
düşdükləri zaman dözüm, mətanət
nümayiş etdirən igidlərimizin şücaətini vəsf
edir:
Əyninə
geyilsə, öz vətənimiz
Oğlunun
əyninə bir az da dardı.
Min il burda ölüb-dirilmişik biz.
Bura həm beşikdi, həm də məzardı.
Zülmün bayrağını torpağa endirən, bu
gün o qüllələri, qalaları muzeyə dönən
vətən torpağına sevgi ilə köklənmiş
şeirdə şairin ülvi sevgisi verilir."Cəngi"
şeirində o igid, mərd babalarının qüdrət və
şücaətinə söykənən şair ənənəvi
kişilik qüdrətini önəmə gətirir. Üç
bığıburma kişinin oturub qəm içində
giley-güzarına hirslənir, "ay canım, ağzında
kişi deyirsən" dediyi in-sanların yadına Koroğlu
cəngisini, qılınc və sazını salır:
Cəngiyə
oyanıb yatan babalar,
Başını bayraq tək tutan babalar.
Niyə
giley nədir heç bilmədilər,
Öldülər, amma ki, əyilmədilər.
"Min-min oğulu", "min-min qızı" olan
bir vətəndə onların qəzəbindən dəniz
odlanar, burdan Berlinəcən adlarını tarixin
döyüş səhifələrinə yazan,
qardaşlıq məzarlarında uyuyan igidlərimizin mərd
baxışlarını tərənnüm edir. İnnən belə də
diləyi budur ki, anaların laylay yerinə beşik
başında "Cəngi"si gurlasın,..
zaman-zaman yetişən o mərdlər,
igidlər yenə də yetişsin... Şairə
ilham verən şanlı tariximiz, eyni zamanda, bu vətən
torpağının təbiəti, havası, torpağı,
suyudur. "Mənim ilhamım" şeirində
şairə ilham verən bunlardır:
Bu
çöllər, bu düzlər, zərif çiçəklər,
Bərəkətli
payız, laləli bahar,
Xoş xəbər
daşıyan sərin küləklər,
Möcüzə
yaradan adi adamlar
Mənim
şöhrətimdi, eşqim, adımdı,
Mənim ilhamımdı, istedadımdı.
Dağın
ətəklərində tikilmiş evləri "çoban
papağına" oxşadır; bu evlər, bu ellər,
analarımızın "şirin laylası",
"körpə bala-ların gilas gözləri",
qocalarımızın "nağıl dünyası", nəbiləri,
həcərləri vəsf
edilir.
Yurdunun hər
qarışını, Azərbaycan ellərini tərənnüm
edən, ilhamını vətən torpağından alan "odlardan doğulan", "nəğmələrdən
yoğrulan" kəlmə-kəlmə Azərbaycan ellərindən
yığılan şairin sazında "Kürün səsi",
"bulaqların zümzüməsi" var, təşrif
buyurduğu dünyanın başqa ellərinə bu
mahnıyla, dost sevgisiylə, "odlu ürəklə" gedən,
qəlbi baharla dolu şair Astarasının,
Ağdaşının, Lənkəranın... füsunkar ana təbiətin
gözəlliyindən vəcdə gələn azərbaycanlı
balasıdır. Bir yanı dəniz, bir yanı
dağlarla əhatə olunmuş Astara qartallarının
oylağına "körpüsü dağ, yolu dağ"
görür.
Gözəlliyi
körpə kimi
Yatır çiçək beşiyində.
Baharlanıb
yamacları,
Nəğmələrin keşiyində.
Sərhədçi
tək möhkəm durub
Uca boylu
ağacları
Astaranın.
Burada
aldığı nəfəsi "gül ətri",
"quş səsi"ni, küləyinin
Astaranın "nəğməsi" bilir. Dost
bildiyi kəslərə sinəsində bəslədiyi məhəbbətin
fövqündə lirik şair çiçəkləri belə
işıq saçan Astaranın təbiətini, ona doğma
olan zəhmətsevər insanlarını tərənnüm
edir. Bu vətən torpağının hər guşəsində
dəyişən, gözəlləşən, insan əlləri
ilə cənnətə dönən yurdunun gözəlliklərindən
vəcdə gələn şair qəlbinin kövrək səsini
duyuruq:
Büllur
sularına günəş enibdir,
Bağlar çəpərləri
aşıb-daşıbdır.
Damların
nə yaman hündürlənibdir,
Evlərin nə yaman cavanlaşıbdır.
"Ağdaş meşələri" şeirində təbiətin
gözəl guşələrindən biri olan Kür
üstündəki böyük meşə zolağına
vurulan yaraları şair ürək ağrısıyla dilə
gətirir.
Dili "lal" danışa bilməyən meşənin
çəkdiyi zülümlərini, ağrılarını
insan ağrı-acısı kimi ifadə edir. İndi o ağacların
doğrandığı, yerində bağ-bostan əkildiyini
görən şair gördüyü mənzərədən
qısılan ürəyinin səsini eşidir:
Bu meşənin
dili yoxdu danışa,
Ağacların
ayağı yox, qaçalar,
Bu
ağacdı dözüb, dolub bu yaşa,
Adam olsa on yaşında qocalar.
Dumduru,
ayaq altda "bulanmış", "küsüb" torpaq
altına çəkilmiş bulaqlarını, baltalanan
qovaqlarını, yuvasız qalıb qırı-lan
qırqovullarını göz önünə gətirir,
meşəni yanıqlı bir bayatıya bənzədir,
"Orda, burda kötükləri qaral"an, meşədən
əsər-əlamət qalmayan bir yerdə tənha
gördüyü qarağac da şairə dərdli, qüssəli
görünür:
Qarağac
da tək qalıbdı darıxır,
Yay girməmiş yarpaqları bürüşür.
Bu yerlərin
cüyür yadından çıxıb,
Orda-burda qoyun iti hürüşür.
"Kəndimiz oyanır" F.Qocanın torpaq, yurd
sevgisini özündə əks etdirən poetik cəhətdən
gözəl şeirlərindən biridir. Kəndin
gözəlliyi bütün incəlikləri ilə tərənnüm
olunur. Sübhün al şəfəqlərinə
boyanan, kəndin sübh çağını tərənnüm
edən şair gördüyü mənzərənin poetik
ştrixlərini cızır:
Səhər-səhər
reyhanları üzüsulu,
qızılgülləri gözüyuxulu
kəndimiz oyanır.
Şırıl-şırıl
sağılır qızıl inək.
Evlərin
pəncərəsi - qızıl eynək,
Eyvanda gərnəşir
qızlar
əynində qızıl köynək,
kəndimiz oyanır.
Hin damından həyətə tökülərək
qapıya baxıb, dən gözləyən toyuqlar,
balasını əzizləyib yalayan inəklər,
kövşək vura-vura balasını əmizdirən
camış kəndin reallıqlarıdır. Şair bu mənzərədə
havada "təzə süd ətri" duyur:
Arxdan elə
bil
Buğlana-buğlana süd axır.
Adam nəfəs
almır,
sinəsinə hava yığır.
Gün
doğan vaxtı Günəşi "dəcəl uşaq
kimi" dırmaşıb qayanın başına qalxan,
ocaqları tüstülənən görən şair bir
azdan burada qaynayacaq qazan kimi bərqərar olan həyat
eşqini, yanan ocaqları, təndirlərdə yapılan
al-qırmızı çörəkləri, çöllərdə,
düzlərdə təbiəti laləzara çevirəcək
qabarlı zəhmətkeş əllərini, onların hərarətli,
mehriban, soyuq ürəklərə od ələyən
baxışlarını vəsf edir. Salamlarını hər
sinədə yanar ocaq bilir, "təndirdən
çıxmış çörək kimi əli
yandıracaq", - deyir. Bu yay səhər şehində
"ayağımı, əlimi yumağa" kəndə gedəcəyini
bildirən şair kənddə onu gözləyən xoş
anların xəyalıyla yaşayır:
Nənəm
evin küncünə atacaq
əlindəki yumağı.
Yenidən
başlayacaq
nənəmin dərsi, öyüdü.
Üstündən
də bir kasa
isti inək
südü.
Ayaqyalın
gəzəm gərək
nə
olsun ayaqdır,
deyil
ürək.
Şairin
ürəyi darıxıb, o tozlu yollar üçün, o
uşaqlıq illəri üçün, o qayğısız
ömür üçün...
O da
darıxır
kənd
yolunun
isti
tozundan ötrü.
Qulaqlarım
darıxıb
kənd
qızlarının
utancaq
söhbətindən, sözündən ötrü.
Naxıra
gedərəm bir gün
Özüm-özümlə söhbət
üçün.
Təbiətin
gözəlliklərinə məftun şairin tamarzı
qaldığı gözəlliklər var; istədiyi budur ki,
yaşıl otlar üstündə uzansın, kirpiklərinə
"ilişsin sərin bir meh", uşaq kimi
yüyürsün, atılsın çaya, üzsün "o
taya, bu taya..."
Bu yay
böyük arzularım var,
yerinə
yetirəm gərək,
yoxsa
boşalır ürək.
"Düzlər" şeirində də torpağa
bağlı bir ürəyin hərarətini duyuruq. Eyni zamanda,
şairin torpaq, yer, göylə bağlı incə fəlsəfi
fkirlərini görürük. Hər il
şumlanan, əkilən, biçilən düzlər insan
kimi nitqləndirilir. İnsana üz tutan bu düzlər insan
kimi danışır:
Günəş
kimi gündəliyik,
Həyat kimi adi sözük.
Hər il astarımızı
üzünə çevirib geyirsiniz.
Hər süfrədə bizi yeyirsiniz.
Şeirinizdə
dağlar,
mahnınızda dağlar...
canım,
ədalət var,
haqq var.
"Biz
anayıq sizə, ana", - deyən torpaq sərilmişik
ayağınızın altına. Dağların bizə
üstdən aşağı baxdığını, sel-suyu
üstdən aşağı axdığını, əzəldən
dünyanın belə olduğunu deyir:
Ayağının
altındakını döyər,
başının üstündəkini öyər.
Düzləri kimi ağacları ilə də söbətləşməyi
bacaran ustad şairin poetik hisslərinin ana vətənin hər
bir varlığına olan sevgisindən doğduğunu qeyd etməliyik. Yol kənarında
"dostu" bildiyi ağaca hər il, hər
bahar baş çəkən lirik qəhrəman gəlib
ürəyinin sirrini "xəlvətcə" ona söyləyir:
Neçə
illərin
dostuyuq.
Aramızda
yalan
olmayıb.
Biz
qanırıq
Bir-birimizi;
bizim
dilimizi
qanan
olmayıb.
O ağac
gəzə bilmədiyindən "gəlib dəyə
bilmir" ona. Həssas şair bilir ki,
Ayrı
vaxt deyə bilmərəm,
baharda
mütləq düşürəm könlünə.
Məni
baharda
mütləq arzulayır,
günləri yox
anları
sayır.
Pıçıldamaq
istəyir mənə
qışda nələr çəkib başı.
Hər
bahar mütləq gəlirəm,
heç
danışmasa da bilirəm.
Özünü
o ağacın "insan qardaşı" sanan şair onun da
hər il dəyişdiyini, gövdəsinin
qırışlarının dərinləşdiyini, hər
bahar öz yaşı artdığı kimi o ağacın da
yaşının artdığını, özünün
saçı ağarsa da, qocalsa da
yeriyə bilməyən o dostuna söylədiyi arzu-istəyi
var:
Nə qədər
canımda
taqət
var,
gərək
hər
bahar gələk,
bir-birimizi görək.
Sən mənə
ürəyini boşalt,
Mən də sənə dərdimi danışım.
Mənim
yol yanındakı,
tənha
qardaşım.
"Çörək" şeirində təbiətin
neməti olan çörəyə hörmət və
ehtiramı görürük.
Şeirdə çörəyə qayğı, hörmət,
ehtiram ideyaları əsas götürülür. Burada bir tikə
çörək - ovxalanıb yerə tökülən,
tullanan, zibilliyə atılan çörək çörək
olana kimi min əldən gəlib keçir. "Bir insanın doğulmassı kimi zəhmətdir".
Onun əkilməyi, biçilməyi,
yığılmağı, döyülməyi, bişirilməyi,
çörək olmağı birdən-birə başa gəlmir.
Çörək minlərlə insan
övladının əməyi, zəhməti nəticəsində
əldə edilir" (G.Pənah).
Bala,
çörəyi ovxalama!
Çörəyi
toza bulama!
Çörəyi
tullama!
Çörəyi
zibilə qatmayın,
evdən
çıxartmayın.
"Əkilməyi, biçilməyi,
yığılmağı, bir insanın doğulmağı
kimi zəhmət"in bəhrəsi olduğunu, çörəyin
"bərəkət", qızıldan qiymətli "zinət"
olduğunu söyləyir. Dənizlərdə
qağayıların da artıq yemi olan, çörək
umuduna qaldığını, örüş yerinin də qəhətə
çıxdığını deyir:
Ac
uşaq kimi
adamın
üstünə qaçır,
baxır
əlinə.
Örüş
yeri də qəhət olub,
quzu var,
doğulandan
ot dəymir
dilinə.
Bizimlə
bir süfrədə
çörək yeyir.
Şüşədən süd əmir.
İndi
"əkəndə yox, biçəndə yox, yeyəndə
çörəyə şərikimiz"in
çoxaldığını deyən şair ona görə
çörəyi zibilliyə atmamağı məsləhət
görür ki,
dünya
qarışsa,
çörəyimiz barıta dönüb alışsa,
indi
zibilliyə tullanan,
toz
içində qızıl
qırıntısı kimi yanan
çörəklər gələcək
gözümüzün qabağına.
Onların
sarısı çökəcək
gözlərimizin ağına...
Şair bu gözəl nemətin qədrini bu gün bilməyimizi
məsləhət görür. Müharibəni,
aclığı öz gözləri ilə görüb,
çörəyin insan üçün həyat mənbəyi
olduğunu unutmur.
Torpaq şairin poetikasında bənzərsiz özəllikləri
ilə verilir.
İnsan-Torpaq cütlüyündə həyat var. İnsan əsrlərə
bac verən, "yer əkən",
"biçən", torpaq kimi səbirlidir.
Bu
torpağı əkənlərin
istedadı torpaqdadı,
- deyən şair kəndlinin torpaq kimi
dözümünü, süfrəsinin rənginin,
dadının torpaqda olduğunu lirik dillə verir:
Torpaq onun
nəğməsidi,
həvəsidi, nəfəsidi.
O,
torpağın balasıdı,
torpaq
onun nəvəsidi.
Torpağı
balası kimi əzizləyən, ondan bar-bəhər gözləyən
kəndlinin özünün də, doğmalarının da,
bütün kəndli bacı-qardaşlarının eşqi,
odu torpaqda olduğunu görüb:
Anam,
bacım torpaq - deyə,
sözümə yaxşı bax - deyə,
o,
torpağa əyildikcə
adı-sanı qalxır göyə,
Şöhrəti-şanı qalxır göyə.
Kəndli-bacı
qardaşımın
yüksək adı torpaqdadı.
Zəhmətkeş insanın, alın təri torpağa
qarışan, torpağı sevgiylə, tərilə bəsləyən
kəndlinin əməyi qabardılan bu ruhlu şeirlərində
F.Qoca torpaq şairi, vətən şairi kimi diqqəti çəkir. G. Pənahın bu fikirlərinə
haqq qazandırmaq olar ki, "Fikrət Qoca əməyə, zəhmətə
bağlı sənətkardır və onun nəzərində
insan öz zəhməti ilə əldə etdiyi yaxşı
işiylə öyünə bilər. Yaxşılıq
insanın əxlaq kodeksidir. O, Adəm övladı
olmasıyla fəxr edir.
Bu şeirdə şairin öz fəlsəfi
duyğuları şeirə çevrilir. Şairin fikrincə, o,
"çörək dərdi", "məhəbbət
acısı" çəkməsə, zəhmət çəkib
alın təri töküb bir şey qazanmasa, öz
qazancı ilə yaşamasa, rahat, qayğısız bir aləmdə
yaşasa, "rahatlıqdan ölərəm", - deyir".
Torpağının,
ana yurdu Ağdaşının, qoca desə qəlbinin
sınacağından ehtiyatlı tərpənən
"ağbirçəyi, uca çinar"a, "sən,
yaşlıdan yaş soruşma, ayıb işdir", - deyir:
Yüz
illərdi oturmusan
yol
yanında,
çay
başında;
Yüz
illərin söhbəti var qırışında,
duruşunda,
baxışında.
İnsan oğlunun hər gün yolu burdan keçir, ayaq
izləri bura həkk olunub. Üst-üstə düşsə də,
bir-birinə bənzəməyən ayaq cizgiləri var onun
"həyatından keçən"...
Yüz
illərdi bu şəhərə
gəlib-gedən
qolunun
altından keçir,
sənin
həyatından keçir.
Çox
görmüsən saf ürəklə
gələnləri,
min fərəhlə
gedənləri...
Top-tüfənglə
gələnlər də
gəlib,
amma od-alovu
sönüb gedib.
Şair qəlbinin həmdəmi, ulu çinara
xor baxana "sən qənim ol, ana çinar", - deyir.
525-ci qəzet.-2018.-19 dekabr.-S.6.