Gülnarə
ABBASOVA
Cəfər
Cabbarlı yaradıcılığında qadın
emansipasiyası
Cəfər Cabbarlı - 120
Qadın azadlığı məsələsi
insanları, cəmiyyətləri, dövlətləri, dinləri
həmişə düşündürüb. Hər
dövrdə, hər formasiyada bu məsələyə
müxtəlif yanaşma olub. Lakin problem bu
günün özündə də lazımi qaydada həllini
tapmayıb. Ona görə qadın
azadlığı məsələsi hələ də
böyük araşdırmalar, tədqiqatlar mövzusudur.
XX əsrin ilk onilliklərində qadın
azadlığı məsələsini ən ciddi şəkildə
qaldıranlardan biri böyük ədib - dramaturq, şair,
nasir, teatrşünas, kinoşünas (onun titulları xidmətləri
kimi saysızdır) Cəfər Cabbarlı olub.
C.Cabbarlı 1921-cı ildə yazmağa
başladığı və 1922-ci ildə
tamamladığı "Oqtay Eloğlu" pyesində
haqqı, hüququ tapdanan, yaşamaq, yaratmaq həvəsi ilə
coşub-daşan Firəngizin faciəsini əks etdirib.
Azərbaycan mədəniyyətinin, teatrının tərəqqisi
üçün çalışan, teatr səhnəsində
Azərbaycan qadınlarının fəal iştirakını
arzulayan C.Cabbarlı 1918-1920-ci illərdə Xalq Cümhuriyyəti
dövründə qadınların incəsənət tarixində
oynadığı rolu yüksək qiymətləndirirdi. Cümhuriyyətdən
öncə - çar hakimiyyəti illərində isə
köhnəfikirli insanlar qadınları teatr səhnəsinə
buraxmır və teatra gedən qadınlara yaxşı
baxmırdılar (Cümhuriyyət dövründə və
ondan sonra - sovet dövrünün ilk vaxtlarında da bu
tendensiya vardı, lakin çar Rusiyasının əsarəti
altında olduğumuz illərdə sözügedən
tendensiya daha güclü idi). Belə bir mühitdə
yalnız və yalnız "qubernator" və
"qlava"larla oturub-duran, təhsil almış
"uprava" əzası, çinovniklərin
xanımları, bacıları teatra gedərdilər. Bu
xanımların tipik nümayəndəsi olan Firəngiz
qardaşı Aslanın təklif və təkidi ilə təhsil
alaraq rus mədəniyyəti ilə tanış
olur, sonralar isə "kübarlara" xas davranış
qaydalarını mürəbbiyəsi Nadyadan öyrənir.
Məsum və həyalı Firəngiz həyata və
insanlara romantikcəsinə, bir qədər də
anlaşılmaz, dumanlı görüşlərindən
doğan sentimental münasibət bəsləyir. Oqtaya vurulan Firəngiz,
görkəmli tənqidçi Yaşar Qarayevin qeyd etdiyi kimi,
quru və sərt əxlaq qaydaları çərçivəsindədir:
"Birtərəfli ailə-məişət adətlərinin
fanatikcəsinə əsiri, feodal olan kobud atasının və
təbiətcə xırda, rəsmiyyətçi, soyuq
qardaşının təsiri altında Firəngizin qəlbindəki
mülayim və hərarətli duyğular boğulub, onun
xasiyyətində ikilik yaranıb. Firəngiz Oqtayla keçirəcəyi
yoxsul həyatın sıxıntı və işgəncələrinə
tab gətirəcəyini israr etsə də, bunun romantik
baxışlı qızın qəlbində
yaratdığı şirin xəyal dünyası olduğunu
düşünmürdü. Tale yolunu
özü yox, ata və qardaşı müəyyənləşdirən,
insanlıq və qadınlıq hüququndan məhrum edilən
Firəngiz real həyatda bunu gerçəkləşdirə
bilməzdi. Məhz bu cür
hüquqsuzluğun təzahürü idi ki, Aslan bəyin hədələrinin
təsiri altında Firəngiz təsəvvüründə
canlandırdığı gözəlliklərdən ibarət
aləmi məhv edərək sevgisindən imtina edir. Əlbəttə, o, Oqtayı qardaşının təhdidlərindən
qorumaq üçün bu addımı atır. Firəngiz əslində, Oqtayı deyil, onun simasında
ideallarını sevdiyini təsdiqə yetirir. Əgər belə olmasaydı,
gözüaçıq və oxumuş bir qız
qardaşının təkidi ilə Oqtaya yazdığı məhəbbət
məktublarından şüurlu olaraq imtina etməzdi".
Y.Qarayev
Firəngizin məhvində Oqtayı da günahkar bilir:
"Firəngiz ilk dəfə çirkin bir mühitin
çirkabına bulaşarkən Oqtay onu xilas etmədi. Halbuki onu yalnız bu zaman xilas etmək mümkün
idi. Firəngizi ərə verdilər, ruhən
və mənən təhqir edib sonra da tərk etdilər.
Öz səhvi ilə Oqtayı məhv edən
Firəngiz özünü də məhv etdi".
"Lakin
Firəngiz məhv olsa da, yenidən ayağa qalxmağı
bacardı" - söyləyən Yaşar Qarayev yazır:
"Ötən on il Firəngizin də həyatında müəyyən
rol oynayaraq onu təkamülə yönəltdi. Sevdiyi şəxsin
qardaşının onu təhqir etməsinə yol verən Firəngiz
on il sonra əri Danyar bəyin onu ruhən
məhv etməsinə razı olmur. Səhnədə
tək qalan Oqtayla tərəf müqabili olur və
böyük fədakarlıq göstərərək Azərbaycan
teatr səhnəsinin ilk qadın qaranquşu vəzifəsini
öz üzərinə götürür. Keçdiyi əzablı yollar onu müstəqil həyata
hazırlayıb. "Artıq öz
taleyimi özüm idarə edə bilərəm" deyən
Firəngiz Oqtayın köməyinə gəlir. Bu, Firəngiz üçün böyük və
ciddi bir addım idi. O, "Artıq arxam bir
uçurumdur, geri dönə bilmərəm, çəkiliniz!"
deyə cəsarətlə irəliləyir".
İlk
qaranquş olan Firəngiz arzuladığı xoşbəxtliyə
çatır: "Ox, Oqtay, sizin sevdiyiniz olub, Amaliya rolunda
çıxmağı nə qədər arzu edərdim! Məni də alqışladılar. Fəqət
atam! Heç qardaşım da razı olmaz.
Mən Amaliyanın ölümünü
çox sevirəm. İnsanın
günahsız olaraq öz sevgilisi tərəfindən öldürülməsi!"
Göründüyü kimi, dramaturq bu xoşbəxtliyi
- tamaşaçı alqışını, Oqtayın
sevgilisi kimi Amaliya rolunda çıxışı Firəngizə
qismət edir. Fəqət necə?
Amaliya paltarı geymiş Firəngiz Karl paltarı geymiş
Oqtaya öz həqiqi ürəyini açır: "Oqtay, mən
səni sevirəm. Çıxarıq,
hamısını danışarıq" deyir. Lakin Firəngiz Oqtayı sevə bilərmi?
Heyhat! Bu, ancaq səhnədə
mümkündür, həyatda isə Firəngiz öz diləklərinin
deyil, qardaşının altunlarının və mənsəbinin
quludur. Bir az əvvəl onu qrammofon
kimi danışdıran altun hələ hökmrandır. Altun
hər şeyi öz ziddinə çevirməyə qadirdir...
Firəngizin
ölümü ilə bağlı Y.Qarayevin şərhi də
maraqlıdır: "Oqtay bu məqsəd üçün
gecikməmişmi? Aslanbəylər öz istədiklərini
Firəngiz üzərində çoxdan həyata
keçirmişlər. Onu kimsə daha
aldada bilməz. Əksinə, bəlkə
o, özü indi məhv edənlərdən intiqam almağa
hazırlaşmışdır. Doğrudan
da, adətləri, qanunları adlayaraq ilk dəfə səhnəyə
atılmaq aslan bəylər, danyar bəylərə
qarşı bir intiqam deyildimi? Danyar bəy
namərdcəsinə tamaşanı qırmaq istədiyi bir
vaxtda Firəngiz qətiyyətlə Oqtay cəbhəsinə
keçir. Belə bir vaxtda Oqtayın Firəngizi
məhv etməsi, onun həyata keçmiş öz arzusunu məhv
etməsi demək deyildimi? Bu, səhnəyə
atılan ilk qıza zillənmiş onlarla kinli gözlərin
gülməsinə, tapdalanan adətlərin, qanunların qəh-qəh
çəkib təntənə etməsinə kömək etmək
deyilmi?" Bu sualları verməkdə tənqidçi
haqlıdır. Doğrudan da, Firəngiz
artıq böyük bir inkişaf yolu keçmişdi. Artıq o, Danyar bəy Qalaçıxanovun arvadı
deyil, həyata başqa nəzərlərlə baxan
aktrisadır.
Y.Qarayevin fikirləri ilə razılaşmaqla, onu da əlavə
etmək istərdik ki, təhsil almış Firəngiz öz
səadət və xoşbəxtliyini bilə-bilə məhv
edərək Oqtayı sevmədiyini söyləməklə
qardaşı Aslan bəyin müti quluna çevrilir. C.Cabbarlı
göstərir ki, Danyar bəy Firəngizdən
ayrıldıqdan sonra başqa bir zəngin qadınla ailə
qurur. Bununla da ədib istər oxumuş,
istərsə də savadsız qadınların
düşdükləri bu faciəli həyatı diqqət mərkəzində
saxlayır. Dramaturqu narahat edən də bu idi: minlərlə
qadın Firəngiz tək bədbəxt edilərək həyatdan
küsdürülür, kişi
qadının ailəsinin zəngin sərvətinə görə
onu alır, varidatını qumara qoyaraq, günlərini
eyş-işrət və əyləncələrdə
keçirərək pozğun həyat tərzi sürür.
Aslan bəy Oqtayın kasıb bir aktyor olduğunu namusuna, qeyrətinə,
ad-sanına sığışdırmadığı halda,
Danyar bəyin bacısı Firəngizin həyatını
puç edərək, onun var-dövlətini istədiyi kimi
sağa-sola səpməsini, onu boşamasını və
varlı bir qadınla evlənməsini qəbul edir. Çünki o da Danyar bəylə eyni səviyyəyə
və dünyagörüşünə malikdir. Həmin dünyagörüşdə qadın insan
yerinə qoyulmur, haqqı, hüququ tapdanır, qüruru
sındırılır və bunların da əsasında demək
olar həmişə pul dayanır.
"Oqtay Eloğlu" pyesində C.Cabbarlı Azərbaycan
teatr sənətinin inkişafında yalnız kişilərin
deyil, qadınların oynadığı rolu da əks etdirib. O dövrlər cahil
insanların daim məsxərəyə qoyduğu, təqib
etdiyi, hətta öldürdüyü aktyorlar az
deyildi. Belə bir şəraitdə
qadının səhnəyə gəlməsinin özü
böyük bir inqilab idi. Bu inqilab ailədə
öldürülməklə hədələnən Azərbaycan
qadınlarının şücaəti, cəsurluğu sayəsində
baş verirdi.
Qadını əsarətdə saxlayanlara, qadın
hüququnu tapdayanlara qarşı mübarizənin
C.Cabbarlı yaradıcılığında mərkəzi yerlərdən
birini tutduğunu onun təkcə pyeslərindən yox,
1920-30-cu illərdə qələmə aldığı hekayələrindən
də görmək mümkündür. "Gülzar", "Dilbər",
"Dilarə" hekayələrində qadın problemi,
qadın motivi ön plandadır.
1924-cü ildə qələmə aldığı
"Gülzar" hekayəsində C.Cabbarlı
mövhumatın bədbəxt etdiyi qızların tipik surətini
yaratmışdı. Hekayələrini qəhrəmanlarının
adı ilə adlandıran ədib Gülzarı bürüyən
fəlakətin səbəbini onun
günahsızlığı və o dövrün
insanlarının vəhşiliyi, azğınlığı
ilə əlaqələndirirdi. Kənddə
yüksək ismət, namus mücəssəməsi olan
Gülzar müdhiş fəlakətli bir gecəni - namusuna təcavüz
olunan gecəni yaşamaq məcburiyyətində qalır.
Gülzarın bütün ümidləri, pənahı
puç olur, Mənsur el tənəsindən qorxub onu qovur.
"Gülzar"da inamın doğurduğu aldanış, yetimliyin, məhrumiyyətlərin qadınlar üçün törətdiyi bədbəxtliklər ön plana çəkilir. "Dilbər" hekayəsində aldığı borcu qaytara bilmədiyindən təhsilli qızını borc sahibinə vermiş atanın (Həsən kişi), həmin qızın özünün (Dilbər) və təbii ki, yenə də bütövlükdə cəmiyyətin, dövrün faciəsindən bəhs olunur. Dilbəri verərkən onun təhsil alması üçün şərt kəssə də, yoxsulluq Həsən kişiyə qızının bu hüququnu müdafiə etməyə də imkan vermir. Dilbərin həyat tərzi Azərbaycan qadınlarının çəkdikləri müsibətlərin ən bariz nümunəsidir: "Dilbərin günü payminbər öyrənmək və cümə axşamları yasin, üçaylıqda isə Quran oxumaqla keçirdi. Paltar-palaz yumaq, xörək hazırlamaq və bu kimi işlər də ağır bir yük kimi Dilbərin üzərinə düşmüş, göz açmasına imkan vermirdi. O, ərinin qabağına çıxmalı, nəzakət və rəsmiyyətlə onu qəbul etməli, gülümsəməli, gülməli idi. Yoxsa yumruqlar, təpiklər qaçılmaz və amansız şeylərdi. Dilbər diri ikən qara bir məzara gömülmüşdü. Ən yaxşı günü - döyülərkən, gözünün altı göyərmiş bir halda bir bucağa sıxılıb ağladığı və xəstələnib ərinə yanaşmadığı vaxtlar idi".
Azərbaycan qadınlarının
düşdüyü uçurum, əhatə olunduğu
bataqlıq belə dərin və qaranlıq idi. C.Cabbarlının
qadın qəhrəmanları - Gültəkin, Firəngiz,
Gülzar, Dilbər bu acınacaqlı həyatın
yolcuları idilər. C.Cabbarlını daima
düşündürən, onun
yaradıcılığından qırmızı xətlə
keçən qadın emansipasiyası arzusu "Sevil"
dramında öz bədii ifadəsini tapdı. 1928-ci ildə
yazılan və həmin il də tamaşaya qoyulan bu əsər
böyük rezonans doğurdu. Tənqidçilər bu əsəri
Azərbaycan qadınının "azadlıq rəmzi"
adlandırırdılar. Həqiqətən də
C.Cabbarlı Azərbaycan ədəbiyyatında və mədəniyyətində
bu rəmzi yaratmış böyük söz və fikir adamıdır.
Gülnarə
ABBASOVA
525-ci qəzet.-2018.-19 dekabr.-S.7.