Kim daha
çox xoşbəxt
ola bilər?!
İçimizdəki narahatlığı mətnə
daha asan çeviririk, nəinki xoşbəxtliyi. Xoşbəxtliyi paylaşmaqda sanki
paxılıq. Bəlkə də
mətnlərdə xoşbəxtliyin
nazik üfüq xətti kimi görünməsinə səbəb
də budur. Onu təqdim etmək bizə yaddır.
Mətnlərdə (ya da dostlarınıza
danışdığınız sıradan bir əhvalatda) Qərb təfəkkürü ilə
düşünmək və
şərqli olmaq arasındakı seçiminiz
sizin xoşbəxtliyi
necə və nə qədər ifadə etmə bacarığınızı göstərir. Bu, xislətdir. İnsan xisləti
təkliyi və qəhərlənməyi sevir.
Buna onu məcbur
ediblər. Birinci dəfə
cənnətdən qovmaqla,
ikinci, üçüncü,
milyonuncu dəfə öldürməklə, öldürtməklə.
Ona görə də o, xoşbəxtliyi tapanda qorxur. Xoşbəxt olmaqdansa, ümid
etməyi seçir.
Çünki ümid sonsuz
gözləmədir. Darıxmaq və
nəyəsə (bəlkə
elə xoşbəxtliyə)
çatmaq cəhdidir.
Mübarizə etmək
feilindən yoğrulan
insan üçün
- bizim üçün
bundan gözəl nə ola
bilər?!
Xoşbəxtliyin qərbli və şərqli sifətlərindən
danışırdıq. Amma bu, bir o qədər də önəmli məsələ deyil.
Ona görə yox ki, hər iki
düşüncə sistemi
üçün xoşbəxtlik
mücərrəd və
xəyali mənasını
konkretləşdirib. Ona görə
ki, biz hansı tərəfdə (hansı
təxəyyüldə) olmağımızdan
asılı olmayaraq onu yaşamağa tələsirik. Xoşbəxtliyə canlı orqanizm kimi baxa bilmirik.
Onu əzizləmirik. Onu yaşayıb
bitirmək, ardınca
tez bitdiyi üçün təəssüflənmək
istəyirik. Qərbli bu
məsələni zamana
hərəkət kimi
deyil, faydalılıq
əmsalı kimi baxmaqla həll edib. Onun üçün fərqi yoxdu, xoşbəxtdi, ya yox. O, kədərini
də, sevincini də yaradıcılığa
çevirməyə hazırdır.
Onun üçün sənət
mövzusunda toxunulmayacaq
heç nə yoxdur. Belə olan halda o, nəyisə gizləmək
məcburiyyətində də
qalmır. Şərqli isə təbiət ananın qucağında bu həzzi yaşayır
və bir gün bədbəxtlik baş verərsə, bunu son kimi dəyərləndirir.
Şərq mədəniyyətində (məsələn, yaponlarda)
hətta bu ölüm üçün
alqoritm hazırlayanlar
da tapılıb.
Xoşbəxtlik tərəfsizdir. Sevgi və nifrət
arasında seçim etmir. Bu seçim
onun üçün heç nə ifadə eləmədiyi üçün özü
rahatdır. Sadəcə bizi gözləyir. Nifrət edən biri də xoşbəxt
ola bilir.
Necə deyib Kyerkeqor: “Nifrət, uğursuzluğa məhkum
olunmuş sevgidir”.
Yəni nifrət sevginin şəkildəyişməsidir, yalnış seçimidir. Xoşbəxtlik sevgi sözü ilə sinonimdir. Deməli, həm də nifrətlə.
Alber Kamü məşhur “Hə ilə yox arasında” essesində xoşbəxtliyə
bu cür bir izah verir:
“O, tamamilə bizimdir.
Biz bəzən ona əxlaqsızlığı da
şamil edirik”
Görəsən, niyə əxlaqsızlığı?
Burada xoşbəxtliyin
nə qədər xüsusi və nə qədər bizim olduğunu göstərmək istəyib
müəllif. Bizim üçün o - xoşbəxtlik sadəcə
özümüzün duyduğumuz
bir həzdir. Kamyu nihilizmə də bu cür çarə
tapmışdı. Bizim olmayanların
yoxluğuna, bizim olanların varlığına
sevinmək lazımdır.
Düstur bu qədər
sadə imiş, sən demə.
Ədəbiyyat öncə tərbiyələndirmək,
sonra xoşbəxt etmək, sonra da göstərmək üçün özünü
kitablara məhkum elədi. Hadisələrin özünün necəliyi deyil, onların müəllif tərəfindən nə
cür danışılması
daha önəmli oldu. Bu gün
axı ədəbiyyat
suallara cavab tapmır, o, suallar verir. Xoşbəxtlik bu suallar siyahısının ilk sətirlərindədir.
Biz necə xoşbəxt
ola bilərik?!
Yazıçı, təhkiyəçi həmişə
alternativ olanı düşünür. Kədərlidirsə, xoşbəxt olmaq
haqqında düşünəcək.
Xoşbəxtdirsə, kədərli
bir sükut axtaracaq (və buna ehtiyacı olduğunu da qeyd edəcək, amma xoşbəxtlik üçün bu ifadəni çox az işlədir).
Deməli, bizim xoşbəxtlik
haqqında səhifələri
doldura bilməməyimizin
bir səbəbi də kədərimizi, əzabımızı tanımamağımızdır.
Ya da bütün hisslər bizim uydurduğumuz bir illüziyadır. Bizim
düşündüyümüz an mövcud olur.
Biz görmək istəyəndə görünür,
sonra yoxa çıxır.
Həyatımızın bu qədər sürətli,
bu qədər monoton, bu qədər
rəngsiz olduğu bir zamanda nəyə
görə balıq tutarkən zamanın sakitliyindən, kitab oxuyarkən yeni insanlar və yeni talelər kəşf etməyin marağından, retro mahnıların
nostalgiyasından, filmlərin
həzzindən, parklardakı
uşaqların gülüşlərindən,
dənizin mürgülü
sahili oyatmaq istəyindən özümüzə
xoşbəxtlik düzəltməyək?
Buna ehtiyacımız var. gülümsəmək
üçün milyonlarla
səbəbin olduğu
dünyada hər kəsin qaşqabaqlı gəzməyi bir az qəribədir.
Avtobus dayanacaqlarında, metrolarda,
kassanın qarşısında
uzanan növbədə,
səkidə atdığınız
hər addımda dodaqlarınızın azca
yanağınıza tərəf
sürüşməsi adamları
nə qədər sevindirə, pozitivə kökləyə bilər.
Bəs ədəbiyyat? O, təkcə
zövq formalaşdırmır
axı. Həm də şüurun
fərdi xarakterini kütləviləşdirməyə xidmət edir. Yazıçının fərdi üslubu
kütlənin düşüncə
tərzinə çevrilir.
Ona görə də o - yazıçı
ən kədərli hadisəni belə ümidli (heç olmasa ümidli) təqdim etməyi bacarmalıdır. Məşhur yazıçı Orhan Pamukun sevilən bir romanındakı kimi. “Məsumiyyət
muzeyi” əsərində
Füsun obrazının
acı sonluğu oxucuya elə bir tərzdə təqdim olunub ki, sanki o səhnəyə
qədər oxuduqlarımız
elə bunun üçün imiş.
Və
biz o ölümə kədərlənmirik.
Çünki ölümdən
sonra böyük bir sevginin varlığını
özündə saxlayan
əşyaların sərgiləndiyi
muzeylə bizi tanış edir yazıçı. Ya da Kazuo İşiquronun “Məni heç vaxt tərk etmə” dramında dostların taleləri bizi üzmür. Yazıçı onların daha
ağır keçmişini
bizə danışıb
çünki. Bu kimi onlarla roman adı çəkmək olar. Bu romanlarda
sevgi və xoşbəxtliyi axtarmaq da olar. Amma əllərimizin içindəki xoşbəxtliyə
öncə o qədər
doğmalaşmalıyıq ki, digərlərini də dost kimi bağrımıza basa bilək. Kiminsə xoşbəxtliyi bizi özümüzə acındırmamalıdır. Ya da kiminsə kədəri ilə təsəlli tapmamalıyıq.
Nə qədər tədirginlikdən,
ağrılardan yazmaq asan
olursa, xoşbəxtlikdən də eləcə
rahat və ümidli bəhs
etmək gərəkdi. Yağış yağırsa, çətir
açmadan şəhərin payına
düşən damcılardan ovcunuza
yığıb damcılardakı əksinizə gülümsəyib
baxın. Siz bu
yağışın ən yaxşı hekayəçisi ola bilərsiniz. Bütün
ağrılarımızı sentimental deyil, ümid rəngində
yaradıcılığa çevirib
yarışaq bəlkə?! Kim daha yaxşı xoşbəxtliyin şəklini
çəkər, ya da
hekayəsini qurar, ya da mahnısını oxuyar?!
Kim daha çox xoşbəxt ola
bilər?!
Rəvan CAVİD
525-ci qəzet.- 2018.- 22 dekabr.- S.19.