Sevgi himnini xatırladan
qırmanc səsi
Şahanə Müşfiq
Gecədən xeyli keçib. Hər tərəf lal
sükuta bürünüb. Bircə
otağın qapısının üstündə asılan
saatın əqrəblərinin qovhaqov səsidir bu sükutu
qılınc kimi kəsən.
Səsə qulaq verəndə yadıma düşür
ki, bu divar saatı mənim ədəbiyyatdan “ilk
qazancımdır”. Hələ altı il öncə
universitet tələbəsi ikən bir müsabiqədə
yazıçı Aslan Quliyev
bağışlamışdı onu mənə. Saatın
üzərində yazıçının həmin müsabiqəyə
mövzu kimi seçilən “Üzü günəşə”
adlı hekayəsinə çəkilmiş rəsm var...
Hərdən çöldən küləyin qəzəbli
səsini eşidirəm. Əlinə keçən nə varsa bir
yerdən başqa yerə atır, deyəsən. Onun səsinə qarışan yad səslərdən
bilirəm. O da biz insanlar kimidir - başqalarına olan
hirsini, qəzəbini günahsız tullantılardan
çıxır.
Mənim ürəyim isə başqa səslərlə
dolub bu gecə. Oxuduğum kitabın son səhifələrini
acgözlüklə çevirirəm. Kitab boyunca Zeynəbin,
sufi, yazıçı Mehdilərin və
nəhayət, müəllif Qan Turalının səslərini
eşidirəm. Bəlkə də səbəb əsərin
birinci şəxsin dilindən yazılmasıdır, amma mən
buna da “don geyindirməyi”, nəsə bir mistika axtarıb
tapmağı bacararam. Deyəsən,
artıq tapmışam da. Mənə
görə, səbəb romandakı hadisələrin və
başlıca fəlsəfi fikrin o böyük nemətlə
- azadlıqla bağlı olmasıdır. Bu haqda
öz-özümlə o qədər
danışmışdım ki, iç səsim
də yorulmuşdu yəqin, əlinə fürsət
düşmüşkən “bayrağı” obrazlara və
müəllifə həvalə edib dinclik küncünə
çəkilmişdi... Onlar da bu missiyanın
öhdəsindən gəlməyi lap elə ilk cümlədəncə
yaxşı bacarmışdılar. Kitabı
açar-açmaz oxuduğum cümlə öncə
qulağımın dibində bomba kimi partladı, sonra isə
beynimdə şimşək kimi çaxdı: “Mən bir əsir
idim, azad olmaq istədim...” Bu cümlədən sonra nə
oxuyacağımın heç bir önəmi yox idi, o
müdhiş qəzaya uğramışdım artıq...
***
Günlərdir,
çox az yatmağıma və indi də
yorğunluqdan, yuxusuzluqdan alışan gözlərimə məhəl
qoymadan bu qarışıq və bir o qədər də həqiqətlərlə
dolu hekayələri Mehdinin içdiyi zəhər kimi
“başıma çəkirəm”.
Divardan asdığım və “ədəbiyyatdan ilk
qazancım” adlandırdığım saat elə-belə diqqətimi
çəkmədi bu gecə. Düzü, altı
ildir başımın üstündə bezmədən,
usanmadan, yorulmadan həyatda ən önəm verdiyim zamanı
mənə xatırladan bu balaca cihaza ilk dəfədir ki, belə
adla “səslənirəm”. “Elə bunun
özü əlimdə tutduğum romanın qəhrəmanı
yazıçı Mehdinin alt şüuruma birbaşa təsirinin
nümunəsidir” - deyə acı-acı etiraf edirəm.
O da ədəbiyyatdan maddi qazanc güdənlərin cəmiyyətində
mənəvi qazanc axtarışında idi və tapmadı ki,
o zəhəri nümayişkaranə çəkdi
başına...
Oxuyanlar çox güman, bildilər, bilməyənlər
üçün deyim ki, söhbət Qan Turalının
2016-cı ildə çap olunmuş “Fələk
qırmancı” romanından gedir.
Yox, bu məqalə roman haqqında resenziya deyil. Nə də əsərin
sujetini, mövzu və ideyasını başdan sona sizə
danışmaq fikrim var. Mən sadəcə təəssüratlarımı
qələm alıram, əgər kiməsə maraqlı
olarsa, romanı tapıb oxuyar, istəsə lap mənim təəssüratlarımla
öz təəssüratlarını
qarşılaşdıra da bilər. İxtiyar
sahibisiniz.
Öncədən isə 219 səhifədən ibarət
romanın çox rahat oxunacağına sizi əmin edə bilərəm. Əsər
orta qalınlığa, maraqlı hadisələr və
axıcı dilə sahib olsa da, əgər mənim kimi harasa,
nəyəsə, kiməsə tələsmirsinizsə, onda
bir neçə günə aramla, sindirə-sindirə oxuya bilərsiniz.
Mən hara tələsirdim? Romanın
sonuna...
***
Kitabı Bakı Slavyan Universitetində mənə dərs
deyən müəllimim - müəllif öz imzası ilə
hədiyyə etmişdi. Elə həmin gün romanı oxuyub
bitirmişdim. Əsər məni
özünə elə çəkmişdi ki, oxuduqca tək-tək
özümü hər obrazın yerinə qoyur, “bəs mən
olsaydım?” deyə sual edirdim. Amma etiraf
edim ki, ilk oxunmadan sonra qaranlıq qalan məqamlar vardı.
Əsər və xüsusən
yazıçı Mehdi obrazı mənim üçün tam
açılmamışdı. Ona görə
müəllimimlə roman haqda danışmaqdan
qaçırdım. Oxuduğumu desəm də,
nə anladıqlarımı, nə də təəssüratlarımı
bölüşə bilirdim. Düzü,
heç özü də maraqlı və həvəsli
görünmürdü bunu bilməyə. O günlərdə
onsuz da “Fələk qırmancı” haqqında qəzet və
saytlarda saysız, hesabsız məqalələr, resenziyalar
çap olunur, sayılıb-seçilən tənqidçilər,
ədəbiyyatşünaslar əsər haqqında xoş
sözlər deyirdilər. İndi də olmasın bir tələbənin
fikri...
Üstündən
bir müddət keçəndən sonra yenidən romanı
oxumaq ehtiyacı hiss etdim və bu dəfə də bircə
günün içərisində oxuyub bitirdim. Əmin
idim, burda məndən nələrsə vardı. Zeynəbin
azadlıq, sufi Mehdinin həqiqət,
yazıçı Mehdinin hüzur axtarışları mənə
necə varlarsa, eləcə doğma idilər...
Həyatda təsadüflərə inanmıram. Məncə,
hər təsadüf bir zərurətdir. Nə
olmalıdırsa, o da olur, yaxşı və ya pis. Bu
günlərdə “Fələk qırmancı”nı
bir daha oxumaq həvəsinin könlümə düşməyi
də təsadüfi deyildi. Bəlkə də
yaşadıqlarım məni addım-addım aparırdı
bu əsərə doğru. Ürəyimin
bir küncündə yaşadığım duyğu
fırtınasının, düşüncələr təlatümünün
məhz bu romanla susacağını hiss edirdim. Ona
görə də qalaq-qalaq kitabların içərisindən
yerini heç dəyişmədiyim və
unutmadığım “Fələk qırmancı”nı götürüb yenidən oxudum.
***
Ədəbiyyatı,
sənəti, həyatı dəlicəsinə sevən, bu
sevgi ilə bir yazıçıya platonik aşiq olan Zeynəbin
geridəqalmış, cahil, balaca kənddə və o kəndin
balacalığından da dəfələrlə balaca olan ailəsində
duyduğu əsarəti, azadlığa təşnəliyini
sanki öz qəlbimdə, ruhumda hiss edirdim. Təkcə
fiziki baxımdan qız doğulduğu üçün
cürbəcür təzyiqlərə, sıxıntılara məruz
qoyulan Zeynəblər azdırmı cəmiyyətimizdə?
Müəllif əsərdə konkret zamandan
danışmır, heç biz də bunu bilməyə
xüsusi ehtiyac duymuruq. Çünki
önə sürdüyü, əsaslandırdığı
arqumentlər bütün dövrlərin ən aktual problemi, mənəvi
sıxıntlarıdır.
Zeynəbin dilindən verilən ilk cümlə təkcə
onun deyil, eləcə də romandakı bütün
obrazların, onların fonunda isə cəmiyyətin, biz
insanların ən böyük problemidir.
Təsəvvüfə görə, ruh bu dünyada
dördqat zindandadır. Dünya, ev, paltar və bədən.
Müəllif də “Fələk
qırmancı” romanında qəhrəmanlarının bu
dördqat zindandakı əsarətlərini təsvir edir.
“Mətn içərisində mətn” metodu ilə
qurulan romanın bütün obrazları bu əsarət-azadlıq
arasında çarpışmaqdadırlar. Zeynəb yaşadığı
və bütün varlığı ilə nifrət etdiyi
mühitdən kitablarının, yaxşı oxuyub ali məktəbə qəbul olmağın sayəsində
xilas olacağını düşünür. Əslində,
əvvəl-əvvəl bu arzusuna nail olur da. Hətta illərlə ürəyində
daşıdığı platonik sevgisinə də qovuşur.
Amma əsarət zənciri onun ayaqlarına
dolanmışdı, ondan qurtuluş bu qədər asan
olmayacaqdı...
Romanın
sufi sujet xəttinin qəhrəmanı gənc
Mehdi də azadlıq axtarışındadır. Onun uşaq yaşlarında öz iradəsindən kənar
gətirildiyi təkkənin Zeynəbin balaca kəndindən
heç bir fərqi yoxdur. Hətta artıq
özünün və özü kimilərin bu təkkədəki
əsarətini başa düşən, nəyinsə
doğru olmadığının fərqinə varan Mehdi bir
yerdə Allah aşiqlərinin mənəvi ucalıq naminə
pənah gətirdikləri təkkəni zindanla müqayisə
edir və onlar arasında heç bir fərq
olmadığını deyir: “Bu müridlər
üçün zindanla təkkənin fərqi yoxdur. Orada da quru yerdə yatırlar, təkkədə də.
Orada da yeməkləri sudan və
çörəkdən ibarətdir, təkkədə də. Orada da qadın yoxdur, təkkədə də”.
Çox qısa zamanda təkkədə nüfuza sahib olan,
şeyxlik mərtəbəsinə kimi ucalan gənc qəhrəmanımız
yalnız bundan sonra əsarət zəncirini qırıb ata
bilir. Çünki artıq o özü əsir almaq səlahiyyətində
idi. Bəlkə də əsarətdən
qurtulmağın yolu özünün insanları əsir edə
bilmək “ucalığına” nail olmaqdır.
Sufi Mehdinin müəyyən dövrdən sonra zindan
olduğunu dərk etdiyi təkkənin neçə-neçə
əsiri var. Kimisi bu əsarətin fərqindədir, kimisi isə
ömrünün sonuna kimi həqiqətə bilərək,
ya da bilməyərək göz yumur. Çünki həqiqət
eybəcər, üz-gözü qırışmış
qoca qarıdır.
Yazıçı Mehdi isə öncə azad, müstəqil,
öz iradəsinin sahibi təsiri bağışlayır. O, nə kiçik, cahil
düşüncəli insanların toplandığı kənddə
yaşayır, nə də insanları hər cür dünyəvi
nemətlərdən uzaq tutan təkkədə. İstədiyi yerə getmək, istədiyi cür
yaşamaq şansı var. Amma o, bəlkə də digərlərindən
daha artıq əsarətdədir. O, bir ruhun məruz
qaldığı dörd zindanın dördünün də
ağırlığını duyur, hiss
edir. Hələ bunlar yetməzmiş kimi, o,
öz içərisində də zindan daşıyır.
Məşhur yazıçı Mehdi öz
düşüncələrində, öz ruhunda azad deyil.
Ədəbiyyat, yazıçılıq onun
bütün ruhunu əsir edib. O, bu əsarətdən
qaçmaq, can qurtarmaq üçün
yazmağın daşını atır. Bunu isə belə əsaslandırır:
“Kitablar bizi həqiqətdən uzaqlaşdırıb. Bu kitablar yazıçıları və əlbəttə
ki, oxucuları kor bir dalana salıb. Bizi ora
gətirən ədəbiyyatdan xilas olmaq üçün
bildiyimiz hər şeyi unutmalıyıq. Mən
yazdıqca bu dalanın ömrü uzanır. Mən də o günah qoşununa qoşuluram, onlarla
birgə qılınc çalıram. Nədir
axı ədəbiyyatın məqsədi? İnsanları xoşbəxt etməkdirsə, bəs
yazıçıların özləri niyə bədbəxtdir?”
İnsanı silkələyən, o eybəcər həqiqətləri
düz gözünün içinə hayqıran, sillə
kimi üzünə endirən bu sualın cavabını bircə
Mehdinin özü bilirdi. Bu sirr bircə ona məlum idi. Və
o da açıb-aşkarlamadan özüylə yoxluğa
apardı...
***
Məncə, dünyanın ən mənasız
suallarıdır “müəllif bu əsərdə nə demək
istəyib?” tipli suallar. Yazıçı əsərini yazır,
ondan kimin hansı mənanı çıxarması isə
insandan və həmin əsər oxunarkənki ruh halından
asılıdır. Əgər bu yazını oxuyarkən
mənə “yaxşı, bəs səncə, müəllif əsarətdən
qurtuluşun, azadlığa qovuşmağın yolunu nədə
görür?” deyə sual versəniz, onda deyərəm ki,
sevgidə... Əsərin adını çəkdiyim
və çəkmədiyim obrazlarının hamısı -
sevgisizlikdən əziyyət çəkir. Kimi o sevgini
yazıçısında axtarır, kimi oxucusunda, kimi də
Allahda... Amma əslində o sevgi insanın
öz daxilində gizlənib. Əgər nə vaxtsa kimsə
ömründə bircə dəfə öz daxilinə
boylanmağı ağıl etsə, onda mütləq o sevgiyə
də, sevginin bəxş etdiyi azadlığa da qovuşar... Hə,
bir də sevgi qapıdan girərkən haram bacadan
tüstülənib yox olurmuş...
***
Barmaqlarım klavyaturanın üzərində fikirlərimin rəsmini çəkərkən pəncərəmin önündə qaranlıq aydınlıq qarşısında “ağ bayrağını” qaldırır. Həmişə də elə olmurmu ki? Bütün qaranlıq gecələrin sonunda nurlu bir Günəş gözləmirmi bizi?!
Düz gözlərimin qarşısına, monitorun önünə qoyduğum kitaba baxıb, yazımın son cümləsini düşünürəm. Amma bu dəqiqə o məşum şübhə mənim də qəlbimi ağuşuna alıb: yazmaq, ya yazmamaq?!
525-ci qəzet 2018.- 29 dekabr.- S.22.