Tələ
Yox, yox, niyə barışmalıyam? Nəyə
görə? Əgər kiməsə bir
öhdəliyim olsaydı, bəlkə fikirləşərdim.
Yoxdur, axı! Bəs onda nədən
ötrü?
Gör nə
deyirəm: sən gərək məni qınamayasan. Ümumi götürəndə, gərək kimsə
qınamasın. Axı mənim bildiyimi sən
də bilirsən, elə hamı bilir.
Gecə, qaranlıqda ayılanda niyə qorxursan? Çünki səndən
ötrü həyatın əsas qaynağı gün
işığıdır! Xəyalları canlandıran
işıq!
Zülmətdən, lal sükutdan qorxursan. Ona görə
işığı yandırırsan. Ancaq
bu cür işıq sənə cansıxıcı gəlir,
elə deyilmi? Arzuladığın
işıq bu deyil çünki. Sənə günəş
gərəkdir! Günəş, günəş! O titrəyən
əlinlə yandırdığın tutqun işıq xəyallarına
can vermir.
Əlin titrəyir, səndən ötrü gerçəklik
deyilən nə varsa, hamısı birdən
çalxalanır. Bu gerçəklik bildiyin, alaqaranlıqda
saxta, süni görünür - şam
işığının özü kimi. Odur ki, əsəblərin
titrəşib gərilir, qorxudan qaxaca dönürsən: kabus
olduğunu qəfil anladığın bu gerçəkliyin
altından başqa - tutqun, qorxunc, sərt bir gerçəklik
üzə çıxarsa, bəs onda necə? Bir nəfəs
duyulur... O nədir orda? Nəsə bir cırıltı...
Beləcə, bu mübhəmlik qarşısında səni
əsməcə tutur, alnına soyuq tər gəlir,
qarşında, şamın titrək işığında
otağa sənin gündüzkü xəyallarının vahiməli
görüntüləri yayılır. Bax: sənin kimi onların
da gözləri suya çalır, göz qapaqları
şişkindir, onlar da yuxusuzluqdan saralıb, onların da
oynaqlarını yel azarı gəmirir - eynilə səndəki
kimi. Ayaq barmaqlarının buğumlarından
qopan səsi eşidirsən?
Hələ
əşyalar! Hamısı elə bil gərgin
intizar içində donub qalıb, bu da səni lap qorxudur.
O əşyalar
sən yatanda da ətrafını kəsdirib durur.
Onlar yatmır ki. Gecə-gündüz eləcə
dayanır.
Əlinlə şkafın gözlərini
açıb-örtürsən. Sabah isə onları
bir başqasının əli açıb-örtəcək.
Kiminki - bilinmir... Şkaf üçün nə fərqi... İndi o, sənin əski-üskünlə,
yorğun dizlərinin, sivri dirsəklərinin yeri
qalmış nimdaş paltarlarla təpili-tıxılıdır.
Sabah onun içində başqasının
paltarları asılacaq.
Şkafın güzgüsündən bu gün sənin əksin
boylanır, ancaq belə qalmayacaq; güzgü kimsənin əksini
saxlamır. O
özü heç nə görmür. Güzgü
də həqiqət kimidir.
Elə bilirsən, sayıqlayıram? Tapmacalar deyirəm?
Əslində, sən məni anlayırsan, üstəlik, demədiklərimi
də başa düşürsən, çünki məni
bürüyən, rahatlığımı əlimdən alan bu qarışıq duyğuların
sözlə ifadəsi müşküldür.
Sən bilirsən, mən indiyəcən necə
yaşamışam. Bilirsən ki, hər dəfə bəlli
bir hala düşüb, ani də olsa, o halda qalmaqdan mən həmişə
dəhşət iyrənmişəm.
Dostarası çox məzələnmisiniz mənim bu
davamlı... necə deyirsiniz ona? Hə, halbahal olmağımla, lap dəqiqi,
vücudumun şəkildən-şəkilə düşməsilə.
Siz gülüb-əylənmisiniz, işin məğzini
öyrənməyə ərinmisiniz, məğzi isə budur
ki, mən özümü güzgüdə hər dəfə
bir başqa cür görməyin dəlisiyəm, zaman-zaman dəyişilib
başqalaşdığımı düşünərək
bununla təsəlli tapmağa can atıram!
Ancaq... təəssüf!
Nəyi dəyişə bildim ki?!
İş o həddə çatdı ki, başımı dibdən
vurdurub erkən keçəlləşdim, sonra da gah
bığımı qırxdırıb, saqqal saxladım, gah
da bığ buraxıb, saqqalımı qırxdırdım;
bir ara topa, uzun saqqalım vardı, sonra təkəsaqqal oldum,
bəzən də gicgahlarımdan çənəməcən
uzatdım... Saç-saqqalımla hey oynadım.
Amma gözlərim, burnum, qulaqlarım, boyun-boğazım, əllərim,
ayaqlarım... Onları dəyişdirə bilmədim.
Bircə çarəm qaldı - aktyor kimi qrimlənmək. Bu barədə
çox düşündüm. Axırda belə nəticəyə
gəldim: bədən ki mənimdir, qrim altında da elə
olduğu kimi qalacaq, o cür də yaşlanacaq!
Bu
alınmadı deyə, mənəviyyat aləminə baş
vurdum! Oho, bu dəfə vəziyyət lap məzəli oldu!
Bax siz hamınız hisslərin
davamlılığını, iradənin möhkəmliyini hər
keyfiyyətdən üstün tutursunuz. Nəyə
görə? Bunun bircə səbəbi var: qorxursunuz, vəssalam!
Özünüzdən qorxursunuz, yəni dəyişilsəniz,
o əvvəldən özünüz üçün
düzüb-qoşduğunuz gerçəkliyi itirəcəyinizdən
çəkinirsiniz: axı onda gerçəkliyin sadəcə sizin xəyallarınızdan
başqa bir şey olmadığı ortaya çıxacaq; yəni
gərək boynumuza alaq ki, hər birimizin özümüz
üçün uydurduğumuzdan savayı gerçəklik
yoxdur.
İş
də elə bundadır: özün üçün məxsusi
gerçəklik yaratmaq bəlli bir ovqatı yaxalamaq, o cür
də dayanıb durmaq, quruyub qalmaq deməkdir! Başqa
sözlə, bundan həyatın fasiləsiz axarını
öz içində tutub saxlamalı, yığcam, üfunətli
bataqlığa çevrilməlisən, çünki həyat
dediyimiz - əbədi, sonsuz, qaynar axındır.
Məni
didib-gəmirən, təbdən çıxaran da bax budur! Həyat
- dənizdir, həyat - küləkdir, həyat - alovdur! Ancaq torpaq deyil, çünki torpağın bəlli
bir qəlibi var, o, örtükdür.
İstənilən qəlib - ölüm deməkdir.
Biz -
bütün varlıqlar o əbədi, canlı axından
ayrılıb tələyə düşmüş, bununla da
ölümə məhkum olmuşlarıq.
Hansısa bir məqamda içimizdə - bu məxsusi, əlahiddə,
dəyişilməz qəlibimizin daxilində bir axın
baş qaldırır, ancaq yavaş-yavaş da o axın zəifləyir,
alov səngiyir, qəlibimiz quruyur, hərçənd bu qəlibin
içində hərəkət hələ tam dayanmayıb.
Ölüm
- bizim həyat adlandırdığımız ölmə
prosesinin yalnız yekun nöqtəsidir!
Mən
ölümün qurduğu tələnin əsiri bilirəm
özümü; heç bir qəlibə sığmadan,
yalnız bəlli vaxt içində, yaşadığım
zaman daxilində qərq olduğum o həyat axarından məni
məhz bu tələ qoparıb!
Niyə mən elə bu zamana düşdüm,
başqasına yox?
Mən hələ
yenə axıb gedə, xeyli gec ilişə, ayrı bir zamanda
yaşaya, fərqli qəlibə də yerləşə bilərdim...
Deyirsən, eyni nəticə alınacaqdı?
Hə də, ya tez, ya gec... Ancaq hər halda mən başqa
cür olardım, başqa cür: kim, necə
- burası vacib deyil.
Onda tələ
mənə bir başqa tale cızardı, başqa nələrsə
görərdim, bəlkə yenə də həminkilər
olardı: amma ən azı başqa yöndən, başqa tərzdə.
Təsəvvürünə
gəlməz ki, gözümə çarpan hər şeydən
nə qədər zəhləm gedir; çünki onlar da mənimlə
birgə bu tələyə
düşüblər, eyni vaxtda, bərabər ölməkdəyik!
Zəhləm gedir, bir yandan da yazığım gəlir onlara!
Amma daha çox zəhləm gedir, deyəsən.
Doğrudur,
tələyə başqa bir vaxt da düşmüş
olsaydım, o fərqli qəlibimi də sevməzdim, eynilə
indiki kimi ondan da zəhləm gedərdi; həyatla
bağlı olan, o əbədi, sonsuz axından
varlığımızda qalan miskin hərəkət və hərarət
qalıqları ilə qurub-qoşduğumuz, bizə -
bütün zamanların ölülərinə xas hər
cür xəyallardan üz çevirərdim.
Biz başabəla ölüləriksə də, öz yəqinimizcə,
həyat yaradırıq. Ölü kişiylə ölü qadın bir-birinə
sarılıb dünyaya guya yeni həyat - əslində isə
ölüm - gətirir... Daha bir məxluq düşür tələyə:
“Gəl buraya, birdənəm, gəl! Başla ölməyə,
birdənəm, hə, başla... Nə,
ağlayırsan sən? Ağlayıb
çırpınırsan? Axında qalmaq
istəyirsən? Yox, ağıllı ol, əzizim! Neynirsən?! Sən ilişmisən, bərkimisən,
qəlibə düşmüsən! Səbr elə görək!
Ağıllı ol!..”
Nə qədər
ki balacayıq, zərif, yüngül vücudumuz yeni-yeni
böyüyür, tələyə
düşdüyümüzü anlamırıq heç! Ancaq
yavaş-yavaş ağırlaşıb öz çəkimizi
hiss etdikcə görürük ki, hərəkətlərimizdə
əvvəlki çeviklik qalmayıb daha.
Artıq yaşlanıb-ağırlaşmış bədənimdə
qərar tutmaq istəməyən ruhumun tələdə
çırpınmasına məyus-məyus, yana-yana
baxıram. Elə o andaca zehnimdə yuva qurmağa
çalışan hər bir düşüncəni
özümdən uzaqlaşdırır, vərdişə
çevrilmək təhlükəsi olan istənilən məşğuliyyətdən
əl çəkirəm; hansısa borcun, öhdəliklərin
müqabilində qul olmaq istəmirəm; istəmirəm ki,
ruhum inancın sərt qabığı altında qalıb keyləşsin.
Ancaq bədənimin bu üsyankar ruhuma get-gedə daha həvəssiz
boyun əydiyini də görürəm: qocalıram, dizlərim
taqətdən düşür, elə əllərimdə də
artıq əvvəlki güc qalmayıb. Bədənim
rahatlığa can atır. Və ona qovuşacaq da...
Yox ki yox!
İstəmirəm, barışa bilmirəm, yavaş-yavaş
ölmək, qocalığın, acizliyin miskin təzahürünə
çevrilmək istəmirəm! İstəmirəm! Ancaq əvvəlcə
mən... Nə istədiyimi bilməsəm də, məni boğan bu qəzəbin içimdən
çıxması üçün bir yol tapmalıyam.
Heç
olmasa... bax bu dırnaqlarımı... öz cilvəli rəftarıyla
hər görəni başdan çıxaran qəşəng
bir qadının sifətinə çəkərdim! Necə səfehdirlər,
necə axmaqdırlar bu qadınlar, bu bədbəxt,
ağılsız məxluqlar! Geyinib-keçinirlər, bəzənib-düzənirlər,
baxışları ilə sağa-sola od
saçırlar, gülümsəyirlər, şəhvət
oyadan əndamlarını aça bildikcə açıb
göstərirlər, bircə anlıq düşünmürlər
ki, özləri də tələdədirlər, onları da
ölüm gözləyir, üstəlik, hər biri öz bətnində
tələ gəzdirir: hələ dünyaya gəlməyənlər
üçün!
Hə, məhz
onlarda, qadınların bətnindədir biz kişilərin tələsi!
Fürsət anında onlar bizi əridənəcən
qızışdırır, beləliklə də ölümə
məhkum yeni məxluqlar törədirlər. Onların sığalından,
qılığından əriyib, qızğın ehtirasdan
kor olub şıppıltıyla tələyə
düşürük.
Elə məni də, mənim özümü də o
günə saldılar. Özü də lap bu yaxınlarda. Bax buna görə belə yanıqlıyam.
Andıra qalsın o tələni!
Kaş
görəydin... Mələk kimiydi! Utancaq, ürkək! Hər dəfə məni görəndə
qızarıb başını aşağı salırdı.
Bilirmiş ki, məni ayrı cür yoldan
çıxarmaq olmazdı.
O, buraya
guya saf niyyətlə - xristianlıq, xeyirxahlıq borcunu yerinə
yetirməyə, ağır xəstənin qulluğunda
durmağa gəlmişdi. Mənim yox, əlbəttə,
atamın. Bizdə ev işlərinə,
bax o otaqda uzanmış atama baxan yaşlı qulluqçuya əl
yetirməliydi...
Qonşuluqda
olurdu, bizim qulluqçuyla yaxınlaşmışdı, gəlib
öz ərindən ona gileylənirdi: o heyvərə elə
hey sonsuzluğunu bunun başına qaxırmış.
Söhbəti tutdunmu? Adam quruyub qaxaca dönməyə
başlayanda, əvvəlki kimi davrana bilməyəndə,
yan-yörəsində daha gənc, oynaq, qıvraq, onun
qabaqkı vaxtlarını xatırladan balaca “cəsədlər”
görmək istəyir; həmin balaca “cəsədlər”in
onun yoluyla gedib, artıq özünün gücü
çatmayan cürbəcür işlərə əl
atmalarını arzulayır. Əyləncəyə bax: balaca
“cəsədlər”in ağız-burnunu sil, əyin-başını
düzəldib gəzməyə apar...
Deməli, bir dəfə gəldi yanıma.
- Cənab
Fabrisio, - dedi, o anda da qızarıb başını
aşağı saldı, - mən başa düşürəm,
illərdən bəri atanızı bu
halda görmək sizin üçün nə qədər
ağırdır!
- Elədir,
xanım! - bunu deyən kimi də
çevrilib aralandım.
İndi əminəm ki, həmin an - mən çevriləndə
onu gülmək tutub, uğunmasın deyə
dodağını gəmirib.
Hər dəfə ondan qaçırdım,
çünki özümlə bacarmadığımı, bu
qadından çox xoşum gəldiyini anlayırdım; onun təkcə
qəşəngliyinə vurulmamışdım mən (əslində
isə, son dərəcə gözəl idi, özünü
sadə apardıqca, gözəlliyini gözə soxmadıqca
da məndən ötrü lap istəkli olurdu), həm də ərinin
daha bir bədbəxt məxluqu tələyə salmaq arzusunu
yerinə yetirmədiyi üçün lap heyran olmuşdum
ona.
Elə bilirdim, səbəbkar özüdür. Sən demə, əksinəymiş:
ərinin - o heyvərənin ucbatından ortaya bir şey
çıxmırmış. Qadın da bunu ya
bilirmiş, ya da tam əmin olanacan şübhəli
qalıbmış. Görünür, elə bu səbəbdən
gülürmüş: mənə gülürmüş, mənə...
Axı sırf sonsuzluğuna aldanıb həvəsimişdim
ona. Xəlvətcə
gülürmüş, məkrini içində gizlədib
gözləyirmiş. Və bir axşam...
Burda oldu,
bax bu otaqda...
Mən burda, yarıqaranlıqda oturmuşdum. Bilirsən də, pəncərədən
havanın qaralmasına baxmaq, alatoranın ətrafımı
bürüməsini izləmək xoşuma gəlir, belə
olanda öz-özümə deyirəm: “Mən burda yoxam ki. Əgər bu otaqda kimsə olsaydı, ayağa durub
lampanı yandırmalıydı. Lampanı
yandırmıramsa, deməli, burda yoxam. Mən
bu otaqdakı əşyalardan biriyəm - kresloyam, masayam, pərdə,
şkaf, divanam; onlara isə işıq gərək deyil,
heç bilmirlər, görmürlər də mənim burda
olduğumu. Mən də onlar kimi olmaq istərdim:
özümdən xəbərim olmasın, burda oturduğumu
bilməyim...”
Deməli, mən qaranlıqda oturmuşdum. O isə barmaqlarının
ucunda bax o tərəfdən - atamın otağından
çıxıb gəldi; orada yanan gecə lampasının
solğun işığı qapının arasından
güclə buraya süzülsə də, alatoranı
dağıtmağa gücü çatmırdı.
Mən onu görmürdüm, arxam ona tərəf,
oturmuşdum.
Bəlkə o da məni görmürdü.
Gəlib mənə çırpılanda
qışqırdı, guya huşunu itirmişdi, düz
qucağıma aşdı... Başımı onun üzünə
əydim, yanaqlarımız ehmalca bir-birinə toxundu, bu əsnada
titrək dodaqlarının hərarətini lap yaxından hiss
etdim və...
Nəhayət,
onun gülüşünə ayıldım... O şeytani
gülüşünə... Hələ də qulaqlarımdan
getməyib! Necə gülürdü, necə
gülürdü o çərhəya! Qapının
ardında gözdən itənəcən də güldü! Özünü utancaqlığa vurub məni asanca tələyə
saldığı üçün gülürdü; heysiyyətimlə
oynaması və mənim sonradan anladığım başqa
bir məsələymiş onu güldürən.
Artıq
üç ay olar, buralardan gediblər: ərini təyinatla
Sardiniyadakı bir məktəbə müəllim göndəriblər.
Olur, bəzən təyinatlar yerinə
düşür.
Mən öz rüsvayçılığımla
üzləşmək istəmərəm. Heç vaxt
istəmərəm. Ancaq hərdən beynim
çönür, istəyirəm tərpənib gedim, məndən
xaincəsinə çəkib çıxardığı bədbəxt
məxluqu tələyə salanacan, o çərhəyanı
tutub boğum!
Anam kim olub - bilmirəm, amma buna sevinirəm, dostum. Əgər onu görüb-tanımış
olsaydım, çox güman, içimdə bu amansız qəzəb
baş qaldırmazdı. Bir halda ki, bu qəzəb
baş qaldırıb, nə yaxşı, anamı
görüb-tanımamışam mən...
Gedək, gedək o biri otağa. Bir bax! Bu mənim
atamdır. Yeddi ildən bəri bu
haldadır. Bir ağzıdır, iki də gözü:
burdan yeyir, ordan ağlayır. Danışmır,
eşitmir, tərpənmir. Eləcə yesin,
ağlasın... Ağzına yemək qoyuldusa,
yeyəcək. Amma ağlamağına, özü
ağlayır, səbəbsiz-filansız; ya da, ola
bilsin, onun içində - yetmiş altı il əvvəl
başlanmış öləzimədən sonra - hələ
də korun-korun yanan xırdaca bir köz qalıb. Hə, nə deyirsən, bax beləcə quruyub qaxaca
dönmək, ancaq yenə də çarəsiz halda tələdə
qalmaq dəhşət deyilmi?
Yəqin
ki, öz atası haqqında, yetmiş altı il
əvvəl canlı axından qopmasına, indi isə
zalım əcəli həsrətlə gözləməsinə
bais olan adam barədə düşünmür o. Amma mən
ki öz atam haqqında düşünürəm: bu quru-qaxac
kişinin törəməsi olduğumu, tələyə
düşdüyüm məqamı da məhz onun bəlirlədiyini
bilirəm!
Görürsən, ağlayır! Həmişə
belədir: özü ağlayır, məni də kövrəldir!
Yəqin, qurtulmaq istəyir. Neynək, gecənin birində
qurtular... Mənimlə birlikdə... Havalar yaman soyuyub: bir
axşam xudmani manqal qalayarıq... Bizə qoşulmaq istəməzsən?..
Yox? Dəyməz, nə təşəkkür... Hə,
yaxşı, dostum, çıxaq, çıxaq gəzişək.
Əlbəttə, sənə gün işığı gərəkdir,
axı... Gedək...
Luici Pirandello
Seyfəddin
Hüseynli ruscadan tərcümə edib
Sim-sim.az
525-ci qəzet 2018.- 29 dekabr.- S.18.