Azərbaycan prezidenti 2018-ci ili - Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti ili elan etmişdir
Şirməmməd HÜSEYNOV
Müsəlman Şərqində ilk demokratik respublika -
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hansı tarixi şəraitdə
və hansı sistem üzərində qurulmuş,
yaradılmışdı? Dövrün mətbuatında
mötəbər şərhləri nəzərdən
keçirək.
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Bəsirət
(gözüaçıqlıq, uzaqgörənlik) gərək!
Dünyada yaşaya bilmək, xoşbəxt və məsud
yaşaya bilmək üçün böyük bir bəsirət
lazımdır. Yaşamaq yollarını bilmək, onun
rah və çahını görmək üçün
olduğu kimi yaşaya bilməməyin
yaşayışdakı ədəmi-müvəffəqiyyətlərin
səbəblərini anlamaq, anlayıb da çarəsinə
baxmaq üçün də bəsirət lazım.
Bittəb bu bəsirət, bu həftədən etibarən
intişarına başlanan “Bəsirət” deyildir. Bu “Bəsirət”
ancaq bunu edə bilər ki, mətlub olan bəsirətə
xadim olsun.
Həyatın
müvəffəqiyyətləri bəzən daha ziyadə
müvəffəqiyyətlərə nail olmaq
üçün bəsirəti mövcib olursa da, çox kərə
olur ki, çeşm-bəsirəti qapar, halbuki ədəmi-müvəffəqiyyət
hər an və hər zaman bəsirət və
intibahı mövcib olmalıdır.
Biz müsəlmanların, biz türklərin həyatımız
əfradımızı sərməst qürur edəcək qədər
müvəffəqiyyətlidir? Əlbəttə, yox! Mövcud olan
bilcumlə asari-tərəqqi və intibaha rəğmən,
yenə də demək olar ki, yox...
Bu yoxluq, bizdə təbii olaraq bir varlıq vücuda gətirmək
üçün fəaliyyətimizi təhrik etməlidir. Bunu ediyorummu?
Çox az!
Çox az, diyoruz ki, doğrudur. Çünki
görüyoruz: Rusiya hüdudu xaricində vaqe olan işlər
deyil, öz hüququmuza, öz həyatımıza təəlluq
edən daxili işlər, qanungüzarlıq və dövlət
həyati-siyasiyyə və mədəniyyəsində vaqe olan
xüsuslar, şəhər işləri və bələdiyyə
məsələlərində görünən
uyğunsuzluqlar dəxi bizlərə necə ki, lazımdır
təsir etməyir və bizdə lazım gələn təsiri
gostərmiyor. Başqa xüsuslarda da böylə.
Bu hal nədən gəliyor? Necə oluyor ki, bizə
istədikləri şeyi qəbul etdiriyorlar.
Necə oluyor ki, təkliyimizdə narazı olduğumuz hər
bir şeyi məcmumuza qəbul etdiriyorlar? Biz də ona
biduni-sual və cavab təhəmmül ediyoruz.
Bizdə bəsirətmi yoxdur? Görmüyormuyuz?..
Bəsirətlilərimiz var, görənlərimiz
də var. Fəqət fəal bir bəsirət və müsbət
bir nəzərdən məhrumuz. Bu məhrumiyyət
haradan gəliyor?.. Əlbəttə, bunun
çox səbəbləri ola bilər və
vardır. Mən mümkün olarsa, gələcəkdə
onlardan da bəhs və qarelərimlə mübadileyi-əfkar
edəcəyəm. İndilik bu qədər
deyəcəyəm ki, bəsirətsizlik şəklində
görünən fəaliyyətsizliklərimizi yəsavər
bir tərzi-təfəkkürümüz mövcib oluyor.
Giriniz
millətimizin, bilcümlə təbəələri
arasına, danışınız onlarla: münəvvər,
mütədəyyin, molla, tacir, kəsəbə, əsnaf - hər
kəslə danışsanız həyatımızın
qeyri-müvafiq olduğundan bəhs edər. Bittəb
hər kəs də bu uyğunsuzluğu özünəməxsus
bir nöqteyi-nəzərdən təhlil edər. Bu təhlilat biri-birinə tamamilə zidd olarsa da, bir
şeyi də ələlümum ittihad edərlər. O
da özümüzün geridə qalmasından, işlərimizin
pərişan olmasından ibarətdir. Fəqət
geridə qalan irəliləməli, pərişan olan düzəlməli,
bunun carəsi nə?
Bu
sualın cavabına gəlincə əksəriyyətlər hər
kəs diyor ki: “Canım, müsəlmançılıq
böylə olar. Musəlman düzəlməz”.
Bu hər bir bəsirəti faidəsizləndirən, hər
bir fəaliyyət və hərəkəti öldürən
ülü nəzəriyyə, fəna yəs məəttəəssuf
diqqət olunubsa görülmüşdür. Avamımıza,
xassımıza, böyügümüzə, kiçiyimizə,
hamımıza təsir etmişdir. Həm də o qədər
müfrid bir surətdə ki, ən adi şeyləri
gördük də belə haman hökm edəriz
ki: “Canım, müsəlmandan adam olmaz” və “müsəlmançılıqdır”
tərzi-təfəkkür mənhusi beyinləri istila
etmiş, təbiidir ki, heç bir bəsirət və
intibahdan faidə gözləmək olmaz.
Bir millətin müxtəlif təbəqələrinə
mənsub olanlar öz millətləri haqqında bu qədər
yanlış bir tələqqiyə tutulub da
haqqına-nahaqqına bu yəsgətirici şayui təkrar
edirlərsə, öylə bir mühitdə ictimai məsələlərdə
nə kimi hərəkətlər və nə kimi müvəffəqiyyətlər
gözləmək olar? Heç bir şeyi!
Belə bir mühitdə, şəhərin əksəriyyəti
müsəlman əlində olduğu halda bələdiyyəsində
müsəlman qlasnılar əqəliyyət təşkil edər,
kimsə bir söz deməz. Bələdiyyə
dairəsində müsəlman müstəxdimlər barmaqla
hesab olunar, təbii olar. Xalqın mənafeyini
müdafiə üçün intixab olunan qlasnılar ildə
iki dəfə cələsəyə gəlməzlər, yenə
də seçilərlər. Bütün cəmaət
işləri əhllərinə deyil, müəyyən bir
neçə nəfər arasında təqsim olunar. Hər
kəs baxa-baxa qalar...
İşlərimizin düzəlməsi
üçün, məncə, hər şeydən əvvəl,
ruhumuzu, ruhi-minkəsirimizi, xəstə ruhumuzu tədavi etməliyik. Bu yolda bəsirət
qazanmalıyız.
Hər şeydən əvvəl, özümüzü
öyrənməliyiz. Kimiz, nə millətiz, haradan gəlmişiz.
Özümüz nə, mahiyyətimiz nə
olduğunu bilməliyiz. Sonra da bilməliyiz
ki, biz heç də həyatından qəti-ümid etmiş
bədbəxtlər deyiliz. Biləks
anlamalıyız ki, böyük tarixə malikiz. Tarixdə parlaq günlərimiz olmuş. Qafalarımıza soxmalıyız ki, “müsəlman
adamdır. Müsəlman adam da olar və
hər vaxt da adam olmaq istedadındadır”. Allah
bilir ki, hələ münəvvərlərimiz (intelligentlərimiz)
ağzından “canım müsəlmançılıqdır”
cümləsini eşitdikdə ürəyim nə qədər
ağrıyır. Məlumdur ki, bəziləri
bu sözü ürək yanğısı və intibah
üçün söylüyorlar. Fəqət
yenə bir məyusiyyət təmayi haiz olduğu
üçün tənqidə səzadır.
Bəlkə də, hal-hazırdakı surəti-tədənnimiz
və müsəlmançılığın bugünkü əhvali
böylə yəsalud bir hökmün təmininə vəsilə
oluyor. Buna bir söz deyə bilmərəm. Fəqət bu halda dəxi münəvvər qismimiz
başqa bir şey ilə mükəlləfdir. Bu halın haradan gəldiyini camaata bildirməlidir;
anlatmalıdır ki, bu hal daimi deyildir, müvəqqəti olan
bu halın islahı öz əlindədir. Bunun üzün də, hər şeydən əvvəl,
münəvvər qismimiz birləşməli, bəsirətə
gəlməli, öhdəsinə düşən böyük
vəzifəni və onun ifasındakı qüsurun
böyük məsuliyyətini xatirinə gətirməlidir.
Həqiqətən də, heyran qalmalıdır. Bakı kimi böyük bir
müsəlman şəhərində, bir şəhərdə
ki, bu qədər əhli-maarif vardır, bu qədər
doktorlar, injenerlər, advokatlar, müəllimlər, bilməm
nələr vardır, Rusiya müsəlmanlarının ali təhsil
görmüşlərinin zübdələri buradadır,
heç rəvamıdır ki, öz vücudunu hər yerdə
və hər bir məclisdə hiss etdirəcək dərəcə
bir “ittihadi-münəvvərin” olmasın. Hanı bu münəvvərlərin
qəzetləri, hanı onların cəmiyyətləri,
hanı onların şəhər dumasındakı fəaliyyətləri,
hanı onların buları-şuları?..
Əcəba,
bir kərə “müsəlmandan adam olmaz”
- deyə tamamilə özlərinə məşğul
olmağamı qərar verdilər? Yoxsa heç
bir mərifət və fəzilətə bir mənqur qiymət
qoymayan Bakının pullu ruhunun təzyiqi altında
onlardamı milyonları güdüyorlar? Güdsünlər!
Heç eybi yox! Fəqət bunu da unutmasınlar ki, münəvvər
bir adam üçün hər nə qədər
milyon güdən də olsa, bir ehtiyaci-mənəvi də var
ki, o da yaşadığı mühitə az da olsa, fayda vermək,
onu işıqlandırmaqdı. Əcaba, bizim
münəvvərlərimiz bu ehtiyacı hiss etmiyorlarmı?
Ediyorlarsa hanı bəs asari?
İştə bizim arzu etdiyimiz bəsirət maarifməndlərimizin
beistilah, intelligentlərimizin bəsirətidir. Allah onlara bəsirət
verərsə, əlbəttə ki, halımız böylə
qalmaz. Çünki... bəsirətə gəlin
və adi bəsərlərin (gözlərin) görmədiyini,
görə bilmədiyini onlar görər. Bir dərd görüldümü, təbiidir ki,
çarəsi də tapılar.
M.Ə.Rəsulzadə
“Bəsirət”
qəzeti, 12 aprel 1914, N:1
Çah
- quyu, çuxur
Ədəmi-müvəffəqiyyət
- müvəffəqiyyətsizliklər
Biduni-sual
və cavab - sualsız və cavabsız
Yəsavər
- məyusluq gətirən
Mütədəyyin
- dindar
Şayui
- intihar, yayılma
Müstəxdim
- qulluğa qəbul edənlər
Ruhi-minkəsir
- qəmli ruhumuz
Səza -
layiq
Zübdə
- secilmiş hissə, qaymaq
Mənqur
- pul vahidi
İdarəyə
məktub
Müdiri-möhtərəm!
Bu bir neçə sətirlik məktubun yaxın nömrələrindən
birisində dərcini rica edirəm.
Bizim böyük bir bədbəxtliyimiz var isə o da
bizim özümüz üçün daima bədbin
olduğumuzdur.
Allahdan kəsilib, birisi həm də başqa
millətdən bir nəfəri yalan və ya doğurdan bizim
bir adamımıza ləkə surtmək istərsə, bizim
işimizi-gücümüzü buraxıb o işə öz
adamımızın işi kimi deyil, başqalarının qələmi,
yadların gözü ilə tənqid etməyə
başlayacağız.
Bizim millət nə üçün bir millət ilə
dostluq edirkən, kəndi (öz) varlığını
unudur. Bilməm
ki, biz bunun aydın bir timsalını “Kaspi”nin
287-ci nömrəsində oxuduq. Orada “Kaspi” qəzetəsinin
mühərrirlərindən C.Dağıstani “Strannoe zaəvlenie”
sərlövhəsi ilə Şeyx Sədi kürsüsünə
çıxmış, oradan bizə nəsihət etməyə
qoyulmuşdur.
Mənim
Batumda “Oblastni komitetdə” söylədiyim bir sözə
gürcü cəmiyyəti-xeyriyyəsi başqa bir don geydirərək
meydana çıxarmışdır. Və bu
barədə məzkur cəmiyyətin idarəsi Bakı cəmiyyəti-xeyriyyəsinə
bir qaç sualları havi bir məktub göndərmişdi
ki, bunun üzərinə Bakı müsəlman cəmiyyəti-xeyriyyəsi
buna imtizah yolla bir məktub göndərmişdir. Mən bu məktubu və C.Dağıstani cənablarının
məqaləsini ancaq bu ayın (dekabrın) 31-də
aldığımdan bu gün onların hər ikisinə də
cavab yazıram.
Cəmiyyəti-xeyriyyəyə yazdığım cavab qəzetə
idarələrinə veriləcəkdir.
Mənə nə gürcü cəmiyyəti-xeyriyyəçilərinin
mühaciməsi (hücumu), nə də cəmiyyəti-xeyriyyənin
izahat istəməsi ağır gəlmədi, mənə
ağır gələn bir şey var isə o da
C.Dağıstani cənablarının əcaib “Strannoe zaəvlenie”sidir.
Bu gün
ola bilər ki, gürcülər ilə
bizim bəzi şeylərdə mənfəətlərimiz birləşməz.
Aramızda bizi ayıracaq səbəblər ola bilər, o
cümlədən məsələn, Acara, Lazıstan (Abxaziya)
və sair müsəlman türk əhali ilə məskun
olduğu halda gürcülər tərəfindən
“gürcü” - deyə qəbul edilən yerlər məsələsi
və nasıl ki, mən general Talaşınski ilə bərabər
Axalsikdə gürcülərin narəva (nalayiq) hərəkətlərini
görüb şaşdım. Onlar türk Ərdahan
qaçqınlarını gürcüləşdirməkdən
başqa bir iş görməmişlərdir. Nasıl
ki, bu gün Ərdahanda gürcücə məktəb
açırlar, Ərdahanı Gürcüstanın
ayrılmaz bir qismi adlandırırlar.
Məsələn, Batumda acarlı, müsəlmanlar
üçün açdıqları darülyetimdə (yetimlər
evində) cümə günləri yerinə bazarı tətil
edib, sənət dərsinin qoxusunu belə qoxutmayırlar. Halbuki o yetimlər evi islam cocuqları üçün
açılmışdır. Biz onu da biliriz ki,
bəzi gürcü politikanları ancaq gürcü müsəlmanlara
yardım edirlər. Burasını da
saxlayamayız ki, bunlar türkləri də gürcüləşdirmək
fikrinə düşmüşlər. Ona
misal olaraq aşağıdakı fəqərəyi
(yazını) göstərə bilərik.
Bir
qaç vaxt bundan əvvəl gürcü cəmiyyəti-xeyriyyəsi
“Artuyun” poçt naçalnikinə min manat para göndərmiş,
naçalnik Sabaşvili cənabları da naçalnikə -
Zaxaryana təklif etmişdir ki, məlul (ehtiyacı olan)
köylərindən (kəndlərdən) fəqət
gürcücə qonuşan (danışan) müsəlmanların
siyahısını yazıb təqdim etsin ki, onlara
gürcü cəmiyyəti-xeyriyyəsi para versin. Bizim buna bir sözümüz yoxdur. Fəqət
iş burasındadır ki, avam türklərdən çoxu
(nasıl ki, Axalsikdə olmuşlar) para almaq üçün
Əlioğlu olan Əlidze, Vəlioğlu olan Vəlidze
yazıldı ki, bəlkə parayı ələ
keçirsin. Buna biz nə deyəlim.
Buna da göz yumsaq zənn edərsək millətimizin
önündə böyük bir cinayət işləmiş
olarız. Bunlar və bu kimi sair bir çox məsələlər
də sırası gəlirsə ərz edəriz. Gürcülər ilə aramız olmaya bilir.
Fəqət
bizim türk və müsəlman C.Dağıstaniyə nə
deyəlim ki, bir sözlə hal və təbiyyətdən
çıxıb: çox gözəl və yaxından
tanıdığı adamı sual altına
almışdır.
Çox yaxşı olardı ki, bu məsələdə
mənim cavabımı bəkləyib sonra bizi tənqid edə
idi. Bəlkə o vaxt “əcaib” düşməz idi.
Cəmiyyəti-Xeyriyyə
vəkili doktor Xosrov bəy Sultanov
“Açıq
söz” qəzeti, 8 yanvar 1917, N: 371
İdarəyə
məktub
Müdiri-möhtərəm!
Bakı cəmiyyəti-xeyriyyəsi vəkili
doktor Xosrov bəy Sultanov cənablarının bəndədən
etdiyi kinayə müqabilində bu bir neçə kəlmənin
qəzetənizdə dərc olunmasını rica edirəm.
Əvvəla
müəyyən bir qəzetə fəqərəsinə
(yazılarına) rəddiyyə (tənqid) yazdıqda haman rəddiyyəni haman fəqərənin nəşr
olunduğu qəzetəyə göndərmək və
göndərilən rəddiyyəni məzkur qəzetə nəşr
etməkdən imtina edərsə, o surətdə digər bir
qəzetəyə müraciət etmək qəzetə aləmində
qoyulmuş bir qayda olduğu doktor cənablarına
yaxşıca məlum olsun gərək. Fəqət
doktor cənabları nədən isə mənim “Kaspi”də
rusca yazdığım fəqərəyə “Açıq
söz”də türkcə cavab verməyi münasib
görmüşlərdir. Əgər doktor cənablarının
bundan məqsədləri kəndi (öz) ana dilini əziz
tutmaq isə - sözümüz yoxdur; lakin onda sual oluna bilər
ki, bəs nə üçün doktor cənabları
yalnız bir “rus qəzetəsi” mühərririnin
yazdığına bu qədər etina edib də həmin məsələ
xüsusunda digər iki türk müsəlman qəzetələrində
yazılan məqalələrə etina buyurmadılar?
Saniyən, mən də yazdığım məqalədə
doktor cənablarını müttəhimedici heç bir
şey olmuyub, yalnız həmin məqalə bunu havi idi ki, “əgər
doktor Sultanov Tiflis qəzetələri yazdığı fəqərəyi
söyləmiş olursa, onda belə bir mühüm milli
işə mübaşir olan şəxsin ağzından
böylə bir bəyan çıxdığı bizə təəccüblü
görünə bilməz”. Vəssalam!
Mühərrirlik
vəzifəmizdən nəşət edən belə məsum
və heç bir vaxt doktor Sultanov cənablarının şəxsiyyətinə
toxunmayan və onların öhdəsində olan milli və
ictimai işdə mücahidliyini ləkələndirməyən
belə bir fəqərədən (yazıdan) rəncidə
olmuş doktor cənabları bəndənin öhdəsində
olan vəzifə və hüquqa “yüngül” bir nəzərlə
baxıb da “C.Dağıstani Şeyx Sədi
kürsüsünə çıxmış”, bizə “Nəsihət
etməyə qoyulmuşdur” - kimi iztehzalarla bizi müftəxir
(təkəbbürlü) buyururlar. Fəqət
bunun da eybi yoxdur.
Lakin doktor Sultanov cənabları nə buyururlar? Yazdığımız
fəqərəyə “rəddiyyə”mi (tənqidmi)
yazırlar, ya ki, yainız kinayəmi ediyorlar? O məhud
(məşhur) fəqərəyi söyləmişmi, yoxmu? Söyləmiş isə nə üçün, nə
səbəbə söyləmiş? Bunların
əvəzində doktor cənabları “Cəmiyyəti-xeyriyyəyə
yazdığı cavab qəzetə idarələrinə veriləcəkdir”
- deyir. Çox gözəl! Bəs onda
piş əz vaxt (bundan əvvəl) mən yazdığım
məqaləyə belə bir əcayib “rəddiyyə”yə nə
hacət? Bundan yaxşısı o
olmazmıdı ki, doktor cənabları məsələ
haqqında vəd elədiyi cavabı qəzetələrdə
nəşr etdirməklə camaatı şəkk və
şübhədən çıxara idi?
Və əgər çox xahiş etsə idi, yenə məndən
kinayə etməyə başlaya idi. Hərçəndi
ki, mən özümü həmin məsələdə kinayə-şayan
ədd (hesab) etmiyoram. Çünki mən
yazdığım fəqərədə Sultanov cənablarını
“tənqid” etməmişdim. “Çox
gözəl və yaxından tanıdığım bir
adamı şübhə altına almamışdım” və
bəlkə də həmin səbəbdən isə isnad verilən
fəqərə buna “əcayib” görünmüş idi.
O ki, qaldı doktor cənabları bəhs etdiyi gürcülərin
hərəkətinə, mən yenə də “Sədi
kürsüsünə çıxmaqdan” çəkinməyib
bunu “nəsihət” edərdim ki, hazırda gürcü və
müsəlman münasibəti-dostanəsinə xələl
yetirə bilən məsələ xüsusunda ürəfamızın
(ziyalılarımızın) böyük ehtiyatlı
olması mətlubdur (arzu olunandır). Çünki
cüzi şeylərdən ümumi bir soyuqluq törətmək
böyük siyasi, ictimai və milli bir xətalardandır.
Və bu nöqteyi-nəzər digərlərinin
mənafeyi deyil, bəlkə bizim türk və islamlıq
nöqteyi-nəzəridir.
C.Dağıstani
”Açıq
söz” qəzeti, 11 yanvar 1917, N:374
Gürcü
politikaçıları
Bəradərim
doktor Xosrovbəy Sultanovun gürcü
politikaçıları xüsusunda “Açıq söz”də
yazdıqları məktubu oxuyanlardan bəziləri ola bilər ki, doktorun özünü
günahsız çıxartmaq üçün yazılarında,
düşüncələrində ifrata getdiyini sanarlar.
Çünki bizdə, bizim xasiyyətimizdə özgələrlə
olan dostluğun davamı üçün
özümüzün mənfəətini,
özümüzün təhlükədə olduğunu
düşünməmək adəti var, həm də
çoxdan var. Bu xasiyyət yalnız tək-tək kişilərin
beyinlərində deyil, millətimizin ruhunda, əxlaqi-ictimaiyyəmizdə
köklənmiş, möhkəmlənmişdir.
Dostluq xəncəri ilə yaralanmaq və o yaranın
acısını duymamaq igitliyi (ə) bizdə çoxdan
milli əxlaq yerini tutmuşdur.
İştə bu yaman adət və xasiyyətimizin zərəri
bu gün öylə arımış dostluq yolu ilə milli mənfəətimizə
endirilən baltanın acısı bu gün öylə
şiddətlənmişdir ki, artıq onu duymamaq, anlamamaq
aşikar bizim qabalığımızı, qəvi
cahilliyimizi bildirir.
Milli
vücudumuzda açılan bu yaranı sağaltmaq isə
yalnız bir “doktor”un hünəri deyil.
Bu gün gürcülərin müsəlman
gürcülərini islamlıqdan tamamilə
uzaqlaşdırmaq, gürcü yerlərindəki türkləri
gürcüləşdirmək azarı öylə bir yolda
artmaqdadır ki, ona bir deyil, beş-on doktor da olsa çarə
edəmməz.
Bu işdə hamımızın, bütün millətin
əlbirliyi ilə yardımı, çalışması
lazımdır. Çünki bu iş yalnız beş-on
gürcü politikaçısının işi olsaydı, bəlkə
bu qədər rahatsız olmazdıq. Lakin bu politika uğrunda
sərf edilən pulların çoxluğunda,
çalışanların sabitəsindən, dairənin
genişliyindən anlaşılır ki, bu iş beş-onun karı deyil, bəlkə cəmiyyətlərin
çoxu tərəfdarlarının köməkləri ilə
görülən böyük fikir və ideyanın nəticəsidir.
Gürcülər qəzetləri ilə ap-aydın
çağırırlar ki, müsəlman gürcü
mollalarının ürəklərindən türklük
duyğusunu, ağızlarından türk dilini gərək nə
cür olsa çıxaraq və hər yol ilə qoymuyaq ki,
Gürcüstanda türklük nişanəsi qala.
Keçəndə Batumdakı gürcü yetimlər
yurdundan şikayət edilərdi. Bu şikayətdən
anlaşılır ki, hələ bir
çoxlarımızın Axalsixdə, türk və
gürcülər arasındakı yetimlər yurdlarından,
Axalkələkdə türk kəndlərində
Palavandovların ianə və təşviqi ilə
açılan gürcü məktəbindən xəbərləri
yox. Uzağa getməyə nə hacət: Bakıda
öz yanımızdakı gürcü yetimləri yurdunda kimlərin
olduqlarına və hansı gün tətil etdiklərinə
baxalım!
Çoxdan
deyil, bir gün bir gürcü keşişi Axalsix müsəlmanlarından
kimin evi yanmış, malı
qırılmış, toxumu əskik isə onları bilib cəmiyyəti-xeyriyyələrindən
ianə gətirtmək istəyirdi. Danışıq
arasında:
Keşiş
baba! Məlo, Artvin, Çorux səmtlərində minlərcə
insanlar, həm də gürcü aclarından ölürlər.
Onları buraxıb da bu rahat və tox yerlərdə ac və
yoxsulları aramağınızı, Acardakı müsəlmanlar
içində gecəli-gündüzlü
çalışıb, böyük pullar xərc edib məktəblər
açmaqdakı tələsmənizi qanmıram dedim.
Keşiş baba qəsdimi qanıb güldü. Mən də
onunla bərabər güldümsə də onun niyyəti,
qanacağı beynimi dəlməyə, ürəyimi didməyə
başladı.
Bu kimi həqiqətlər çoxdur. Böylə
misallar çox söyləmək olar. Fəqət
mən indi ancaq millətin qanacaqlılarına, türkluk,
müsəlmanlıq qeyrəti çəkənlərə,
millət möhnətini, hər durlu hiss və xüsusi mənfəətlərə
müraciət edib demək istəyirəm ki, dəxi bəsdir,
gürcü politikaçılarının azğınca rəftarlarına
gərək yol vermiyək.
Yol vermiyək ki, gürcü müsəlmanlarını
islamlıqdan uzaqlaşdıralar.
Yol verməyək ki, türk balalarını birər fəndlə
yığıb bəsləmək bəhanəsi ilə
gürcüləşdirələr.
Yol vermiyək ki, dumanlı havadan istifadə edib millətimizin
quzularını tələf edələr.
Yol verməyək
ki, ərdəhan və başqa yerlərin türk və
kürd balaları üçün Axalsixdə va
ya özgə yerlərdə yetimlər yurdu açıb və
onu da keşişlərin idarəsinə verib
balalarımızın dinlərini, millətlərini
çevirələr.
Sanmayınız ki, bunun üçün çox şey
lazımdır. Xeyir, xeyir, iki zad bəsdir: həmiyyət və kömək.
Yada gəlməsin ki, bunun üçün qonşumuz və
dostumuz gürcülər ilə pozuşmaq lazım.
Niyə
bu fikirlərə düşək! Üsulu və
yolu ilə öz din və cinsdaşımıza edəcəyimiz
yaxşılığa kimin nə deməyə haqqı
vardır.
Əgər
bizim də, Rusiyada otuz milyonluq biz türklərin də milli
varlıq, dini borc, mədəni həyat, həqiqi tərəqqi
nişanəsi olan “köməkləşmək” xasiyyətimizi
itirməyib bu gün cəmiyyəti-xeyriyyəmizin bir-iki
milyonu, on-on beş doktoru olsaydı əlbəttə, ərdəhanlı
türk oğlu türk olan əli oğlu, beş-on manat
üçün özlüyünü - familiyasını
“Alidze” etməyə məcbur olmazdı.
Əgər
bizim axundlarımız, əfəndilərimiz hər cümə
xutbəsində oxuduqları: “İnnəl-lahə yə'muru
bil-ədli vəl-ihsani lil-yətəmə vəl-məstkini”
əmrini, əmri- ilahisini, quru ərəbcə olsun deyə
boş-boşuna məxrici ilə, təcəvvidi ilə
oxumaqla kifayətlənib mənasını, hikmətini və
vaxta görə olan ehtiyac və köməkliyi
anlatsaydılar əlbət ki, bu gün yüz illərdə
bir düşən bu qədər böyük milli fəlakət
və ehtiyac üçün yığılan ianə
beş-on minlikdə, yəni ehtiyacın mində birində
dayanıb qalmazdı.
Əgər
bizdə də doğrudan dini-imanı, möminlik əsəri,
millət qeyrəti, türklük hissi, ehtiyacın şiddəti,
möhtac olanların hal və mövqeləri
qanılsaydı, əlbət ki, məsələn
Ağdaş və Şəki kimi şəhərlərin
dövlətliləri öz qanacaqlılarının, qazılarının
hümməti ilə özləri üçün ianə
yığdıqları vaxt bu gün aclıqdan tələf
olan, əldən gedən din və millət
qardaşlarını da yaddan çıxarmazlardı.
Əgər bizdə də ədalət,
düşüncə, insaf olsaydı, “bizim öz fəqirlərimiz
varkən uzağa nə hacət!” cəfəngi ilə avam fəlsəfəsi
ilə, bu gün suda boğulan millət balalarını, millət
analarını öz başlarına buraxıb ölümə
məhkum etməz, qurtarıb sağ qalan yarıcanlı
biçarələri də yadların pəncəsinə
buraxmazdı.
Ümid edirəm ki, bu gündən sonra olsun, ayılaq, bu
günki cahan müharibəsinin “nə üçün” və
“nə demək” olduğunu qanaq! İanələrimizi
tezliklə kəsməyək, öz balalarımızı
bundan sonra olsun yadların tor və tələlərinə
buraxmayaq. Biz də lazım olan yerlərdə
yetimlər yurdları açaq, balalarımızı dinlərindən,
millətlərindən çevirməyə qoymuyaq. Analarımızın yadların, səfehlərin
ayaqları altına düşməsinə imkan vermiyək.
Bacılarımızın bir loğma ətmək
üçün namuslarını satmağa razı olmuyaq və
razı olmuyaq ki, gələcək nəslimiz millətimizin bu
ağır günlərindəki
qansızlığımızı, həmiyyətsizliyimizi,
imansızlığımızı,
yalançılığımızı mühakimə edib
bizə lənət oxuyalar.
Dostluq və səmimiyyət qara günlərdə bəlli
olar. Bir millətin yaşamağa istedadı fəlakətli
günlərində anlaşılar. Bir
millətin qələbəsi haldakı
çıxışından, tərpənişindən
aşkar olar. Bir millətin, xüsusilə məhkum bir
millətin, insanca yaşaya bilməsi tərəqqi edə biləcəyi,
mədəni bir ünsür halına keçinə biləcəyi,
“köməkləşməsinin” az və
çoxluğu ilə ölçülür. Bir
millətin bəqası o millətdən olanların öz
millətini tanıması ilə, onu öz anası kimi sevməsi
ilə, onun şanını, namusunu, diriliyini, mənfəətini
öz namusu, öz mənfəəti kimi bilməsi ilə
olar.
Bir din və
əqidənin doğruluğu ona iman edənlərin rəftarı
ilə, mərhəməti ilə, insanlığı ilə
qiyas edilir.
Vaxtdır ki, biz də bu həqiqətləri qanıb
yaşamağa layiq olduğumuzu, millətimizin şərəfini
dinimizin səlamətliyini - quru söz və lovğalıqla
yox, əməlimizlə, köməyimizlə göstərək.
Ömər
Faiq
“Açıq
söz” qəzeti, 18 yanvar 1917, N: 380
Cümhuriyyət
elanı
Yaşasın
cümhuriyyət!
İştə, Kornilovun əksinqilab təşəbbüsünə
qarşı inqilabçı demokratiyanın qəti
cavabı.
Sentyabrın 2-də müvəqqəti inqilab hökuməti
iradeyi-məxsus sədurilə Rusiyanın rəsmən cümhuriyyəti-idarəyə
malik olduğunu elan elədi.
Qanlı Nikolayın təxtdən düşdügi
Mixayıl Aleksandroviçin kəndisinə keçən
hüquqi-hökmranidən istefa elədigi ilə Rusiya zatən
cümhur tərəfindən idarə olunmaya
başlamışdı. Kimsədən ötrü heç bir
şəkk və şübhə yox idi ki, Rusiya üsuli-idarəsi
cümhuriyyət olacaq. Danışıq
cümhuriyyətdə degil, cümhuriyyətin şəklində
idi. Əgər bu vəqtə qədər
inqilab hökuməti tərəfindən Rusiyanın rəsmən
cümhuriyyət olduğu elan olunmuyordusa, səbəbi o idi
ki, zahirən də olsa Məclisi-Müəssisan hüququna “təcavüz”
olunmaq istənilmiyordu. Cümhuriyyət
elanı bir şərəfdir. Bu şərəf
Məclisi-Müəssisanə saxlanıyordu. Fəqət xanədanə mənsub knyazların
cünbişi, Nikolayın qaçmaq təşəbbüsündə
olması, Kuçkov-Kornilov-Milyukov intriqasının
açılması, varlı sinfin get-gedə inqilaba
qarşı ayaqlanması göstərdi ki, “rəsmiyyətpərdazlıq”
çox da ümidli bir tədbir degildir.
Qoy bütün təbəqati-millət bilsin ki, Rusiya
cümhuriyyətdir. Cümhuriyyət bir əmri-vaqedir. Heç bir müəssisə, heç bir qüvvət
Rusiyada cümhuriyyətdən başqa bir şəkli-idarə
bərpasına qadir degildir.
Sentyabrın 2-si Rusiyanın ən qaranlıq, ən fəlakətli
və ən qorxunc günlərində hasil olan ən
böyük bir gündür. Bu günü ifadə
edən kəlmələr, tarixi-inqilabın qanlı səhifələri
içində altun və bərcəstə hərflərlə
yazılacaq kəlmələrdir.
Fəqət
bu kəlmələrin safiyyətini baqi saxlamaq, onu
çamurlardan təmizləmək, daha sadə təmirlə əbədən
cümhuriyyətə malik ola bilmək üçün
lazımdır ki, inqilabçı demokratiya tamamilə birləşsin,
hər növ qiyam və dəfə hazırlaşsın, bu günə qədər
irtikab etdigi xətaları təkrar etməsin.
Kornilovçuluq heç şübhəsiz ki, əksinqilab
cilvəsidir.
Fəqət ona bu cilvəyi verdirən heç
şübhəsiz ki, demokratiyanın səmtligi,
idareyi-inqilabı mətin əllərdə
bulundurmamasıdır.
İmdi artıq demokratiya diksinmişdir. İmdi
artıq şiddətli inqilab hökumətinə iman gəlmişdir.
Petroqrad Əmələ və Soldat
Şurasının vəzi tamamilə dəgişmiş,
bolşevik qətnaməsi əksəriyyət peyda
etmişdir. Hər nə qədər bu qətnamə
icraiyyəti tərəfindən qəbul edilməmişsə
də böyük bir əhəmiyyətə malik olmaq heysiyyətindən
ari degildir. Bu qətnamənin birinci tələbi
- cümhuriyyətin bilatəxir elanı - artıq bir əmri-vaqedir.
Bu əmri-vaqei vaqeligində saxlamaq üçün
fövqüzzikr qətnamənin başqa tələblərindən
bir çoxu, bilxassə sülh ilə milliyyət məsələsinə
aid olan tələbləri də əmri-vaqe halını
almalıdır.
Həqiqət də böylədir. Hərbin
şiddəti, aclığın təhdidi altında qalan xəlq,
milli amallarının hala qəbulə keçmədigini
görən millətlər, hürriyyətin faidəsini
sözdə degil, işdə görməyən kəndlilərlə
əmələlər hanki bir qüvvənin, hanki bir saiqin təsirilə
vətənpərvər kəsilər, inqilab və
cümhuriyyəti müdafiə edərlər.
-
Heç!
İştə,
“var” olmaq istəyirsək, bu “heç”i qaldıralım!
Kornilov macərası ilə Rusiya inqilabının
aldığı cərəyan bu “heç”in
qaldırılacağına ümid veriyor.
Ümidvar
olalım!
M.Ə.
“Açıq
söz”, 6 sentyabr 1917, N:560
Bərcəstə - görkəmli
Baqi - daimi, əbədi
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2018.-3 fevral.-S.14.