Ardı yaşanılır
AZƏRBAYCAN
KİNOSU – 120
PƏRVİN
Ailəli
qadın üçün karyerasını qurmaq çətindir...
Öz sahəsində uğurla çalışan
xanımın şəxsi həyatına zamanı qalmır...
Yaradıcı
adam ailə çərçivələrinə
sığmır. Sənətlə, sözlə yaşayan
insanın gündəlik məişətə vaxt ayırması
mümkünsüzdü! Bütün bu zamanla
daşlaşan fikirlər, əksəriyyətin zehnində bir
düstur kimi qalan düşüncələr sadəcə tənbəllərin
uydurması, daha dəqiq söyləsək, bəhanəsi
deyilmi? Böyük sevgilər üzərində
qurulan ailələr sonradan başqa dəyərlərə
söykənir. Bütün hallarda təməl
sevgidir. Belə olmasa həyatın çətinliklərindən,
daşlı-qayalı yollarından keçə bilməzsən.
Həm də həmişə eyni yol yoldaşı ilə...
Amma təəssüflər olsun ki, vaxt bütün hissləri
korşaltmağa,duyğuların şəklini
dəyişməyə qadirdir. Və səni bir
insana bağlayan gerçək dəyərlər yoxdursa, birgəlik
mümkünsüzdü.Yer üzündə ən real və
gerçək dəyər isə ailədir. Əslində
bir az dərin düşünəndə
ailə hər kəsdən daha artıq elə yaradıcı
adama lazımdı. Axı real həyat, gündəlik
yaşam qanunları bir azacıq da “nizam - intizam” tələb
edir. Sən hər gün ürəyinin istədiyi kimi
yaşaya bilməzsən... Yaradıcı
adamın isə ürəyi çox şey istəyə
bilir. Məsələn, bir səhər səssiz-səmirsiz
baş alıb getmək keçir könlündən.
Harasa uzaqlara, heç kəsin səni tanımayacağı,
necə adam olduğunu bilməyəcəyi
bir yerə...İnsanların paxıllığı, kini,
yalanlarına, korazehin kütlənin qəzəbinə,
yaxınlarının anlamazlığına, zamanın, yaxud zəmanənin
ədalətsizliyinə üsyan edirsən.
Nə üçünsə sənə elə gəlir
ki, hər şeyi atıb sıfırdan başlasan, daha
yaxşı olacaq. Əslində heç nəyin daha
yaxşı (ya ümumiyyətlə yaxşı!) olmayacağını
da dəqiq bilirsən. Amma özünü bir balaca aldatmaq
hüququnu əlindən alan yoxdu ki... Bax elə bu ovqatında övladının
gülüşündən, evə əlində çörəklə
gələn adamın gündəlik təbəssümündən,
ya da ağzından qaçırdığı bircə kəlmə
xoş sözdən tutub qalırsan. Əlbəttə məsuliyyətini
hiss etdiyin üçün. Yaşadığın
ömrün sənə, yalnız sənə məxsus
olmadığını anladığın
üçün... Hələ üstəlik bu birgə həyatın
bol-bol sevincləri də varsa, arxanda Ailəm deyə biləcəyin
dayağın varsa... Bu mövzuda sonsuzacan ən
real və mücərrəd fikirlər, ifadələrlə
danışmaq, romanlar yazmaq, filmlər çəkmək olar.
Və mənə elə gəlir ki, Günel
Anarqızının ssenarisi əsasında rejissor Gülər
Həsənli çəkdiyi “Ardı yaşanılır”
filmi cəmiyyətdə nüfuz və söz sahibi olan iki
ayrı-ayrı insan haqqında yox, bütöv ailə barəsindədir.
Xalq yazıçısı Anar və akademik,
musiqişünas-alim Zemfira Səfərovanın birgə əsərini
- Ailəsini izah edir bu film. Elə filmin ilk dəqiqələrindən
yazıçı Anar dəqiq bir “resept” verir - əlbəttə
insanları birgə yaşamağa sövq edən hər
şeydən əvvəl sevgidi, amma bir-birinin işinə,
maraqlarına hörmətlə yanaşmaq da çox
mühümdür - deyir. Deməli ailəli
qadının karyera qurması, öz sənətində ən
üst mərtəbəyə yetişməsi
mümkündü, əgər yanındakı insan onun
işinə hörmətlə yanaşırsa?! Deməli yaradıcı kişinin ev-eşiyə
sığışması da çətin deyil, əgər
xanımı bu ailəni onun üçün buxova
çevirmirsə?! Təxminən 45 dəqiqə
ərzində Anar müəllimlə Zemfira xanım gah
keçmişə gedir, xatirələrə dalır, gah bu
günə gəlib çağdaş cəmiyyətdən
danışır, gah da gələcəyə aid
planlarından, arzularından söz açırdılar.
70 ildən çoxdu ki, birgə olan bu iki
insanın deyəsi, təkcə bizlərə,
tamaşaçılara yox, elə bir-birlərinə də
deyiləsi sözləri çoxdur. Ancaq bu, sadəcə
iki yaşlı adamın nostalji dolu “qocayana” söhbəti
deyil, iki dostun, mənəvi tellərlə bağlı olan iki
ziyalının, bir-birinə dipdiri hisslər bəsləyən
qadınla kişinin dialoqudur. Burda itirilmiş dostlara görə
hüzün də var, yaşayan əzizlərə minnətdarlıq
da... Övladlarla duyulan qürur, nəvələrin
işıqlı gələcəyinə inam... Ölkənin
taleyinə görə narahatlıq, düşmənin
qamarladığı Şuşanın nisgili və bu
ağrının çox çəkməyəcəyinə
ümid... Bütün bu qarışıq hisslər,
duyğular, mövzular filmi polifonik edib. Bir
göz qırpımında keçən “Ardı
yaşanılır” sanki zaman maşını kimi
tamaşaçını o illərə, haqqında
danışılan mühitə, məkanlara, adamların
yanına aparır.
Azərbaycan
kino sənəti tarixinə nəzər saldıqda sənədli filmlərin
müəyyən bir inkişaf keçdiyini görərik. Lap ilk filmlərimiz sənədli olsa da, zamanla bu janr
daha da təkmilləşib. Ən müxtəlif sənətkarların həyat
və yaradıcılığını əks etdirən
filmlər isə yarı sənədli, yarı bədii formada
tamaşaçıya təqdim olunur. Yəni bu
forma, üslub daha effektiv sayılır. Sənədli
filmlərimizə də öz üslubunu gətirən Anar Səttar
Bəhlulzadəyə həsr olunmuş “Bu - Səttar Bəhlulzadədir”,
Cavad Mircavadov haqqında “Bu - Cavaddır”, Rəsul Rzadan
danışan “Çinar ömrü”, Gəncə barəsində
“Yeni qədim Gəncə” filmlərinə yazdığı
ssenarilərlə bu sahədə yeniliklərə imza
atıb. Yəni məqsəd həm filmin qəhrəmanının
həyatı, yaradıcılığı haqqında
heç bir mühüm faktı qaçırmamaq, həm də
bunu tamaşaçını cəlb edəcək bir şəkildə
çatdırmaqdı. Əslində elə
Üzeyir bəy haqqında çəkilən “Üzeyir
ömrü” də bədii film olaraq ekranlaşdırılsa
da, burada bədiiliklə sənədlilik vəhdətdədir.
“Ardı yaşanılır” filmi də bu cəhətdən
o üslubun, silsilənin davamı kimi qavranılır.
Bu günə
kimi yazıçı Anar haqqında Xalq artisti, rejissor Ramiz Həsənoğlu
“Anarla üz-üzə” və “Anarın anları” filmlərini
ekranlaşdırıb. Yazıçının 50 yaşı
münasibətiylə çəkilən “Anarla üz-üzə”
filmi 20 il sonrakı “Anarın anları”ndan xeyli fərqlənir.
Birinci filmdə keçdiyi ömür, yaradıcılıq
yolu qəhrəmanın öz dilindən şərh edilir,
ikincidə isə yazıçıya sadəcə kənardan
baxırıq, həm kamera ona kənardan baxır, həm də
dostlarının, ailə üzvlərinin xatirələri,
danışdıqları vasitəsiylə
tamaşaçı... Bu mənada hər iki film
yazıçı həyatını, xarakterini,
yaradıcılığını bütöv əks etdirir.
Amma yazıçı ömrünün vərəqlərə,
hətta cild-cild kitablara sığmayan,
tamaşaçının, oxucunun gözünün
önündə olmayan tərəfləri də var... Yalnız ən əziz adamların bildiyi faktlar,
doğmaların xəbərdar olduğu hadisələr,
yazıya gəlməyən olaylar... ya da şəklini dəyişərək
bədii əsərlərdə əks olunan eşq
nağılı. Bütün bunları yəqin ki, ən
yaxın adam - məhz Günel
Anarqızı yüksək istedadla yazıb
tamaşaçıya təqdim edə bilərdi. “Ardı yaşanılır” filminin öncəkilərdən
əsas fərqi də elə budur. İndiyə
kimi etiraf edilməyən məsələlərin
açılması, danışılması. “Ardı
yaşanılır” Anarın millət üçün
gördüyü işlərdən, ictimai fəaliyyətindən,
bestseller olan əsərlərindən danışmır,
Zemfira xanımın musiqişünaslıq elminə
böyük töhfələrini dilə gətirmir, elmin zirvələrinə
doğru getdiyi yolda qarşılaşdığı çətinliklərdən
söz açmır... Sadəcə
bütün bunları yaşamış insanların birgə
həyatını, hisslərini ifadə edir. Filmin əsas uğuru həm Anar müəllimin, həm
də Zemfira xanımın “baxın biz nələr etmişik”
pafosu ilə yox, “belə də yaşamaq mümkündü” təvazökarlığı
ilə danışmalarıdır. Və
elə bununla da film gənc nəsil üçün örnəkdir.
“Ardı
yaşanılır” həm də 60-cı illərin
Bakısına, sənət mühitinə səyahət
imkanı yaradır;qəhrəmanlar xalq tərəfindən
sevilən sənətkarlar - Toğrul Nərimanbəyov, Emin
Sabitoğlu, Yusif və Vaqif Səmədoğulları,
Elçin, Fikrət Qoca haqqında danışırlar, gənclik
illərində birgə yaşadıqları məzəli əhvalatları
bölüşürlər, hərdən bir-biriylə də
xoş zarafatlar edirlər. Zemfira xanım həyat
yoldaşına - o vaxt mənə rusca məktubunda belə bir
cümlə vardı - “Sənə ədəbi abidə
ucaldacağam” - yazırdın, - necə oldu bəs? - soruşanda tamaşaçılar
gülüşürlər. Yazıçı bir an belə düşünmədən cavab verir
- “On cild çıxıb artıq, ardı da
çıxacaq”... 55 illik birgə həyatdan sonra bundan gözəl
sevgi etirafı olmaz yəqin. Bir vaxt “hələ
də yazmadığım ən gözəl əsərimsən”
deyən yazıçı indi də xəfif şəkildə
“bütün yazdıqlarım səninçündür” - deyə
etiraf edir.
İnsan ömrü ağrılardan, uğursuzluqdan,
problemlərdən xali deyil. “Ardı yaşanılır” filminin
qəhrəmanları da müxtəlif çətinliklərdən,
dərdlərdən,itkilərdən keçərək bu yerə
gəlib çatıblar. Elə sadəcə
yüz günlük ağrının, dərdin salnaməsi
olan “Sizsiz” xatirə-romanını oxumaq yetər ki, bu ailənin
nələrdən keçdiyini təxmin edəsən. Amma bununla belə müəlliflər yalnız
pozitiv ötürməyə, ağrılı məsələlərdən
də ümidlə danışmağa
çalışırlar. Yalnız bir məqamda çəkdiyi
əzabı heç cür gizlədə bilməyən
yazıçı “Şuşanı düşünəndə
başımdan tüstü çıxır” - deyir və əlavə
edir: “Əminəm ki,
Şuşa itkisi müvəqqətidi, biz Şuşanı
qaytaracağıq və o günü hətta mən də
görəcəm”.
Beləliklə, gələcəyə ümid və inam
dolu film tamaşaçılarda yalnız xoş təəssüratlar
oyadır.
Filmin bəstəkarı Vaqif Gərayzadənin
yazdığı və seçdiyi musiqilər də
danışılan hadisələrə, görüntülərə
ayrı bir rəng, ovqat qatır. Bir sözlə bu ekran əsəri “Ardı
yaşanılır” - Həyat davam edir ideyasını əks
etdirir.
Ramiz Həsənoğlunun “Anarla üz-üzə” filmində son dərəcə dərin və təsirli bir səhnə var: kamera səsli-küylü küçədən Rəsul Rzanın mənzilinin pəncərəsinə çevrilir, içəri keçib adamsızlığı, sakitliyi göstərir... Bəstəkar Cavanşir Quliyev Rəsul Rzanın sözlərinə bəstələdiyi “Sənsizlikdə” mahnısını ifa edir...Mahnı keçmişdən görüntüləri də müşaiyət edir... Müəllif bizlərə bir vaxt burada nəvələri ilə deyib-gülən Rəsul Rzanı, Nigar xanımı göstərir, bu evin qaynar vaxtlarını, sevgi dolu zamanlarını gözlərimiz önünə gətirir. İndi isə “Sənsizlikdə” qalan həm də bu evdi, sahiblərinin istiliyini canında saxlamış əşyalardı. Sonra isə... Masa arxasında əyləşib ailəsi ilə nahar edən Anar, bacıları Fidan xanımın, Təranə xanımın üzündəki işıqlı təbəssüm, gənc Turalın, Günelin simasındakı məmnunluq və beşikdə mışıl-mışıl yatan körpə Rəsul. Rəsul Rzadan, Nigar xanımdan sonra boş görünən ev... sonra bu evi dolduran təbəssümlər, beşikdəki balaca Rəsul - Həyat davam edir ideyasını çatdırır... “Ardı yaşanılır” filmində də qəhrəmanlar yazıçı Anar və xanımı Zemfira Səfərova təbiət qoynunda uşaqları, nəvələriylə, nəticələri Muradla masa arxasında mehriban-mehriban söhbət edirlər. Və körpə Muradın məsum baxışları məhz bu məqamda “Ardı yaşanılır” - deyir.
525-ci qəzet.-2018.-3
fevral.-S.11.