100 yaşlı Qara Qarayev
Zemfira SƏFƏROVA
Akademik
Bugünlərdə gözüm önündən Qara
Qarayevlə neçə-neçə görüşlər,
söhbətlər, telefon danışıqları kino lenti
kimi keçir.
Bəstəkarla son görüş bütün
dəqiqliyi ilə xəyalımda canlanır.
1981-ci il iyunun 17-si... Moskva, Trexprudnı döngəsi,
ev 11/13, mənzil 114. Qarayevin iş
otağı, iş masası ilə royalın arasında
divarda parlayan “günəş” yadıma düşür. Bu “günəşi” bəstəkar özü
müxtəlif əlvan nişanlardan düzəltmişdi.
Elə bil göydəki günəşin bir
parçası qırılıb bu otağa, bu divara həkk
olunmuşdu. “Günəşin” şüaları
altında mən akademiyanın musiqi şöbəsinin
hazırladığı Üzeyir Hacıbəylinin “Leyli və Məcnun”
operasının partiturasını Qarayevə göstərirəm.
O, partituranı vərəqləyir. Üzeyir aləminə
dalırıq. Qarayev bəzi qeydlər
etdikcə “dahiyanə musiqidir, ölməz musiqidir” - deyirdi.
Yadımdadır,
partitura haqqında belə ifadə işlətdi: “Çox ağ partituradır”. Mən istədim
etiraz edib deyəm ki, axı bu müasir musiqi partiturası
deyil, “Leyli və Məcnun”dur. Amma susdum.
Qara müəllim özü gözəl bilirdi
ki, bu onun sevdiyi və qiymətləndirdiyi “Leyli və Məcnun”
operasıdır. O, “Leyli və Məcnun”u musiqimizin
“memorial dəyərli” əsəri adlandırırdı. Sonra birinci cildin musiqi redaktoru bəstəkar Nazim
Əliverdibəyova kiçik bir məktub yazıb müəyyən
yerlərdə nəfəsli alətlərdə ştrixlərin,
nüansların və artikulyasiyanın dəqiqləşdirilməsini
məsləhət gördü. Mən bu məktubu
Nazim müəllimə çatdırdım. O, məktubu
oxuyub Qarayevin qeydlərini sözsüz qəbul etdi və
göstərişlərini yerinə yetirdi. “Leyli və Məcnun”un partiturasının çapa getməsinə
razılığını verəndən sonra, Qarayevin dediyi
sözlər mənim xatirimdən heç vaxt
çıxmır. O, etiraf etdi ki, bəzi şəxslər bu
nəşrin gecikməsində məni çox
günahlandırmışlar. Guya mən onun həyata
keçməsini istəmirəm, yubadıram, bu ağ yalandır. Axı, bu
böyük işi mən yox, Akademiyanın əməkdaşları
görməli idi.
Artıq
Akademiyanın “Musiqi tarixi və nəzəriyyəsi”
şöbəsinin hazırladığı bu nəşrin beş kitabdan ibarət üç cildi
çapdan çıxmışdır. Birinci
iki cild “Leyli və Məcnun” operasının partiturası və
klaviridir, üçüncü cild “Koroğlu”
operasının partiturasıdır.
Ümumiyyətlə, elmə mənə ilk vəsiqəni
Qara Qarayev vermişdir. Aspiranturaya daxil olarkən, ixtisasdan
imtahanı qəbul edən komissiyanın sədri Qara Qarayev
olmuşdu. Mənim namizədlik
dissertasiyamın avtoreferatıma ilk rəyi Qara müəllim
yazmışdı. Avtoreferatla tanış
olduqdan sonra o, işlə maraqlanıb dissertasiyanın
özünü istəmişdi. Yadımdadır,
oğlu Fərəc ilə işi Qara müəllimə
göndərmişdim.
1973-cü ildə isə Moskvada “Sovetski kompozitor” nəşriyyatmda
çıxan “Üzeyir Hacıbəyovun musiqi-estetik görüşləri”
adlı ilk kitabıma ön sözü də Qara Qarayev
yazmışdır. Ona görə mən Qara müəllimə
həmişə minnətdaram. Bu
yazının əlyazmasını isə qiymətli bir sənəd
kimi arxivimdə saxlayıram.
İllər boyu bəstəkarın humanist ideyalar
aşılayan, yüksək ideallar tərənnüm edən
hərarətli, emosional musiqisi ilə yanaşı, alovlu
publisistikası - məqalələri, məruzələri,
çıxışları hamının diqqətini cəlb
etmiş, Sovet musiqisinin, musiqi elminin inkişafına öz təsirini
göstərmişdir.
İndi
artıq Qarayev musiqisini dinləmək, eşitmək daxili bir
tələbatımıza çevrilib, istər bəstəkarın fortepiano pyesi olsun, istər -
“Çılğın Qaskoniyalı” müzikli, “Leyli və Məcnun”
simfonik poeması, “Yeddi gözəl”
və “İldırımlı yollarla” baletləri, “Don Kixot”
simfonik qravürləri, Üçüncü simfoniyası...
Qara Qarayevin bütün yaradıcılığına
xas olan mühüm bir cəhət vardır. Azərbaycan
musiqisi ənənələrinə əsaslanan bəstəkar
dünya musiqisinin son nailiyyətlərini də üzvi surətdə
mənimsəmişdir. Elə Qarayev əsərlərinin
bütün dünyada məşhur olmasının və müxtəlif
xalqların qəlbinə
yol tapmasının əsas səbəblərindən
biri də budur. Qarayevin musiqisi sözün
yüksək mənasında beynəlmiləl keyfiyyət
daşıyan bir sənətdir. Bəstəkar
hətta seçdiyi ədəbi mövzular cəhətdən
də yalnız milli ədəbiyyatımızla məhdudlaşmır.
O, Nizami, Səməd Vurğun, Rəsul Rza poeziyasıyla bərabər,
Şekspir və Servantes, Puşkin və Ömər Xəyyam,
Lermontov və Lope de Veqa obrazlarına müraciət etmiş,
Nazim, Hikmət, Lenqston Hyuz,Vsevolod Vişnevski, Piter Abrahams kimi
iyirminci əsr dünya sənətkarlarının əsərlərindən
ilhamlanmışdır.
Bəstəkarın yaradıcılıq
coğrafiyası da genişdir. Afrikadan Vyetnama qədər
müxtəlif xalqların musiqi folkloru Qarayevin
yaradıcılıq süzgəcindən keçib yeni keyfiyyət
kəsb etmişdir. Puşkin qeyd edirdi ki, Şekspir kimdən
yazırsa yazsın, Danimarka şahzadəsi Hamletdənmi, zənci
Otellodanmı, italiyalı Romeo və Cülyettadanmı, hər
əsərində o, ingilis olaraq qalır. Musiqidə
də belədir.
Qarayevin
müxtəlif xalqların həyatını əks etdirən,
müxtəlif millətlərin musiqi folkloruna əsaslanan əsərlərini
dinlədikdə
belə biz onların məhz Azərbaycan bəstəkarı
tərəfindən duyulub yazıldığını deyə
bilərik. Bu cəhətdən biz bəstəkarın
“İldırımlı yollarla” baletinin musiqisini, “Alban”
rapsodiyasını, “Vyetnam” süitasını, “Don Kixot”
simfonik lövhələrini, bir sıra dram əsərlərinə
və kino filmlərinə yazdığı musiqini misal gətirə
bilərik. Bəstəkar özü də bu barədə belə
yazırdı: “Bəzən yaradıcılıqda milli ənənələr
sövqi təbii meydana çıxır. Mən
ispan, bolqar, vyetnam mövzuları əsasında musiqi
yazıram. Mənə isə deyirlər
ki, bu əsərlərdə mənim milliyyətimin, mənim
Azərbaycan əllərimin izi qalır. Mən bunun necə
baş verdiyini aydınlaşdıra bilmirəm və bu barədə
heç düşünmürəm.
Hər bir böyük sənətkar kimi Qarayevin
yaradıcılığında da millilik özünəməxsus
bir formada təzahür edir. İlk iri həcmli əsəri “Ürək mahnısı”
kantatasında, “Leyli və Məcnun” simfonik poemasında, C.
Hacıyevlə yazdığı “Vətən” operasında,
“Yeddi gözəl” və “İldırımlı yollarla”
baletində biz onun musiqisinin milliliyini aydın surətdə
hiss etdiyimiz kimi, son illər yazdığı 3- cü
simfoniyasında, skripka və orkestr üçün konsertində,
fortepiano üçün yazdığı prelüdlərin
son dəftərində və 12 fuqada da bunu duyuruq. Bu əsərlərdə
millilik müxtəlif şəkillərdə ifadə olunub
ki, bu da təbiidir. Millilik özü dəyişməz bir keyfiyyət
deyil, eyni bir bəstəkarın müxtəlif
yaradıcılıq mərhələlərində də
inkişaf edir, dəyişir. Məsələn,
bəstəkarın simfonik
yaradıcılığının son bəhrəsi olan
Üçüncü simfoniya belə əsərlərdəndir.
Üçüncü simfoniya 1965-ci ildə yazılmış və ilk dəfə
Moskvada böyük müvəffəqiyyətlə ifa
olunmuşdur. Simfoniyanın mərkəzində dayanan obraz Azərbaycan milli
xarakterinin müasir mərhələsini
əks etdirir. Xalqların azadlıq uğrunda
mübarizəsi, müasir dünyanın yaraları - Xirosima və
Osvensim, uzaq məmləkətlərin faciəsi, kosmosun fəthi,
bir sözlə atom əsrinin bütün təzadları onu
düşündürür.
Bir
ağız Osvensim fəryadı,
Bir tutam yaslı bulud.
Sonra
günəşin addım səsləri,
Sonra tufanqabağı sükut.
Dalğaların
parçalanması,
Qayaların
ovulması,
Bir də Dədə Qorqud.
Sonra Kərəm
yanğısı,
Sonra
çilik-çilik sınan su,
Tanış-çiçək
qoxusu,
Doğma yurd.
Sonra da
sual;
Saçları
qarışmış dünyamızı
Raket
ucları darayacaqmı,
Yoxsa kotanın dişləri?
Sonra
Rodenin fikirli insanı,
Nigarançılıq.
Sonra da
sonuncu akkord - Ümid!
Fikrət Sadığın Üçüncü
simfoniyaya həsr etdiyi bu şeirində həmin hisslər
gözəl verilmişdir. Belə mürəkkəb
müasir insan obrazını yaratmaq üçün asan,
keçilmiş yollarla irəliləmək mümkün
deyildi. Sənətkarın musiqi dilindəki
mürəkkəblik də məhz məzmunun xarakterindən
doğurdu. Bəstəkar ən müasir
vasitələrdən də məzmuna müvafiq olanları
seçmiş, ən qəliz səslənmələrdən
qorxmamışdır.
Çox
maraqlı və səciyyəvi haldır ki, bəstəkarın
son əsərlərini eşidən Qərb musiqiçiləri
dəfələrlə etiraf etmişlər ki, Qarayevin bu əsərləri
Qərb “Seriyaçılar”nın əsərlərinə
heç bənzəmir. Bu da təbiidir,
çünki dodekafoniya bəstəkar üçün
heç vaxt bir məqsəd rolunu oynamamış, yalnız
texniki vasitə olmuşdur. Elə ona
görə son səhnə əsəri olan
“Çılğın Qaskoniyalı” müziklində bəstəkar
artıq bu vasitədən, üsuldan istifadə etməmişdir.
Bütün əsər bir tonallıqda
yazılmışdır.
Qara Qarayev yaradıcılığına 1937-ci ildə
fortepiano üçün yazdığı “Tsarskoye selo heykəli”
adlı musiqi pyesi ilə başlamışdır. Bu pyesin taleyi uğurlu
olmuş,pianoçuların sevimli əsərlərindən
birinə çevrilmişdir. Bu musiqi lövhəsi
böyük ruş şairi.A.S.Puşkinin
ölümünün 100 illiyinə həsr edilmişdir.
Pyesdəki obrazlar rəngarəngdir,
qabarıqdır, harmonik cəhətdən əlvandır,
impressionist çalarlarla diqqəti cəlb edir. Bu əsər ilk dəfə müəllifin
ifasında Puşkinə həsr edilmiş yubiley konsertində
səslənmişdir. Qarayev
yaradıcılığının müxtəlif dövrlərində
fortepiano üçün əsərlər
yaratmışdır. Onun 12 fuqası da 1981-ci ildə bu alət
üçün yazılmışdır.
Fortepiano əsərləri arasında 24 prelüd
xüsusi əhəmiyyət kəsb etmişdir. Bu üslubda
Qarayev prelüd janrının yaradıcısı dahi
Şopenin ənənələrini davam etdirir. Tsikl dörd dəftərdən ibarətdir və hər
dəftərdə altı prelüd cəmlənmişdir.
Hər dəftər tsiklin bitmiş bir hissəsi kimi qəbul
olunur və həm də bütün tsiklin bir mərhələsi sayılır. Bu
əsərin müəyyən proqramı yoxdur, lakin hər dəftər,
hətta prelüd müəyyən bir obrazı təsvir edir.
Prelüdlər bir-birilə təzadlıq əsasında
qurulmuşdur. Birinci dəftərdə əsasən
janr-məişət obrazları təsvir edilmiş, ikinci dəftərə
lirik, dramatik, patetik hisslər xasdır. Axırıncı
iki dəftərdəki prelüdlər dərin psixologizmi və
fəlsəfiliyilə fərqlənir. Bu
prelüdlərdə emosionallıq, gərginlik artır, musiqi
dilində mürəkkəblik və polifoniklik
çoxalır. Maraqlıdır ki, hər
dəftərdəki prelüdlərlə bəstəkarın
həmin dövrdə yazdığı digər janrlarda olan əsərləri
arasında bir yaxınlıq, ümumilik duyulur. Məsələn,
ikinci dəftərdəki prelüdlərin “Yeddi gözəl”
baletinin obrazları və diliylə, üçüncü dəftərdəki
prelüdlərin “İldırımlı yollarla” baletinin
musiqisiylə, dördüncü dəftərdəki
prelüdlərin isə bəstəkarın son illərdə
yazdığı əsərləri ilə
yaxınlığı hiss olunur. Bütün
tsikl üçün əlvanlıq, polifoniklik, ritmik
orijinallıq xasdır.
Qara
Qarayevin yaradıcılığının mərkəzində
onun iki parlaq əsəri -: “Yeddi gözəl” və
“İldırımlı yollarla” baletləri durur. Qarayev yaradıcılığını bu musiqisiz,
bu əsərlərsiz təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür. Yüksək
humanizmlə, böyük ideyalarla aşılanmış bu
baletlər sovet musiqi xoreoqrafik sənətində yeni səhifə
açmış ve ümumdünya şöhrəti
qazanmışdır. Qarayev bu əsərlərdə
klassik balet ənənələrini müvəffəqiyyətlə
davam etdirmişdir.
“Yeddi gözəl” baletində Qarayev Azərbaycan ədəbiyyatının
klassik irsinə, dahi Nizaminin humanist ideya və obrazlarına
müraciət etmişdir. Baletdə Nizaminin eyni
adlı poemasının süjet fabulası deyil, şairin
yaradıcılığının əsas istiqamətverici
mövzusu, əxlaqi-etik mövzusu götürülmüş
və ön plana çəkilmişdir. Ümumiyyətlə,
Nizaminin humanist ideyaları və obrazları onu dəfələrlə
özünə cəlb etmişdir. Bəstəkarın
məşhur “Leyli və Məcnun” simfonik poemasını
göstərmək kifayətdir.
Qarayevin “Yeddi gözəl” baletinin musiqisində Nizami
yaradıcılığının istiqamətverici əxlaqi-etik
mövzusu böyük emosional qüvvə və psixoloji dəqiqliklə
səslənmişdir. Parlaq teatral musiqi, relyef obrazlar, dramaturji
konfliktin simfonik üsulla açılması, həyəcanlı
musiqi xoreoqrafik faciənin əsas cəhətləridir. Baletin musiqisi əsl milli musiqidir, bəstəkar xalq
musiqisinin xüsusiyyətlərindən geniş istifadə
etmişdir. Baletin bir çox obrazları,
xalq, Bəhram, onun qulluqçuları, Mənzər, yeddi
gözəl leytmotiv sistemilə xarakterizə edilmişdir.
Xalqın nümayəndəsi Ayişənin Bəhram
şaha olan yüksək məhəbbəti, onun faciəsi
baletin əsas lirik xəttidir. Ayişə
ilə bağlı olan musiqi parçaları baletin ən
gözəl, valehedici səhifələridir. Balet 1952-ci ildə Bakıda böyük müvəffəqiyyətlə
tamaşaya qoyulmuşdu, sonra 1959-cu ildə Moskvada keçirilən
Azərbaycan dekadasında onun yeni tamaşası verilmişdi.
Bəstəkarın 60 illik yubileyi zamanı da
baletin yeni quruluşu hazırlanmışdır. Hazırda “Yeddi gözəl” film-baleti çəkilmişdir.
Bu baletdən sonra Qarayev bir sıra kino filmlərə və
dram əsərlərinə musiqi yazmışdır. Bunlardan “Xəzər dənizçiləri
haqda dastan”, “Vyetnam” sənədli kino filmlərinə,
V.Şekspirin Əzizbəyov adına Azərbaycan
dram teatrında qoyulmuş “Qış nağılı”na və
Nazim Hikmətin Moskvanın Yermolova dram teatrında oynanılan
“Qəribə adam” pyesinə və s. göstərmək olar. Bu əsərlər arasında V.Vişnevskinin “Nikbin
faciə” pyesinə yazdığı musiqi xüsusilə diqqətə
layiqdir. Qarayevin musiqisiylə bu pyes 1955-ci ildə
Puşkin adına Leninqrad Akademik Dram
Teatrının səhnəsində qoyul-muşdur. Tamaşa böyük müvəffəqiyyət
qazanmış və bir çox teatr səhnələrində,
o cümlədən, xaricdə oynanılmışdır
(quruluşçu rejissor - Tovstonoqovdur). Bu
müvəffəqiyyətdə Qarayevin böyük rolu
vardır. Çünki bəstəkarın
musiqisi tamaşanın ayrılmaz hissəsini təşkil
edir. Bu musiqisiz həmin tamaşanı təsəvvür
etmək mümkün deyil.
Qarayevin
“İldırımlı yollarla” baletinin gözəl, lirik,
ilhamlı musiqisini dinlədikdə Abrahamsın bu sözləri
yada düşür: “övladlar, bizim zəmanəmizin nəğməsini
oxuyun, nifrət, müharibə haqqında deyil, məhəbbət
haqqında oxuyun!”
Bəstəkar bu sözləri baletə epiqraf seçərək
əsərin girişində metso-sopranonun ifasında səsləndirir. Bu əsərin təsir qüvvəsinin
sirri Qarayevin müəllimi
D.Şostakoviç bəstəkarın gerçəkliyi həssas duymasında, bizim zəmanənin
yüksək humanist ideyasını, xalqların
azadlığı və səadəti ideyasını ehtirasla
təsdiq etməsində görürdü,
“İldırımlı yollarla”
baleti, sözün əsl mənasında, novator əsərdir.
Novatorluq yalnız mövzunun müasirliyində,
aktuallığında deyil, bu mövzunun musiqidə necə
şərh edilməsində, açılmasındadır.
Qarayev uzun müddət Afrika xalqlarının
musiqi folklorunu öyrənmiş, mənimsəmişdi.
O, heç bir sitat gətirmədən baleti musiqinin xarakter intonasiya və
ritmləriylə zənginləşdirmişdi. Bəstəkar
xoreoqrafik sənətin mühüm xüsusiyyətlərini
saxlayaraq, bu musiqi əsasında geniş simfonik formalar,
ümumiləşdirmələr yaratmağa müvəffəq
olmuşdur. “İldırımlı yollarla” baletindən sonra Qara Qarayev bir
sıra kino- filmlər və dram əsərlərinə parlaq
musiqi yaratmışdır. “Tarixin dərsi” , “Bir məhəlləli
iki oğlan”, “Don Kixot”:, “Uzaq
sahillərdə”, “Xəzəri fəth edənlər” kimi
filmlərə, Leninqradın Puşkin adına Dram Teatrı
üçün M.Bulqakovun “Qaçış” pyesinə və Bakının Səməd Vurğun
adına Rus Dram Teatrı üçün M.Lermontovun “Maskarad”
dramına musiqi yazmışdır. Qarayevin
kinofilmlərə və dram əsərlərinə
yazdığı musiqi və əsərlərdə o,
müşayiətçi kimi deyil, əsərlərin
ideyasnın, ruhunun, obrazlarının açıb göstərilməsində
əsas vasitəçi kimi çıxış edir. Elə bil Qarayev həmin ideya ilə, obrazların həyəcanı,
əhval-ruhiyyəsiylə yaşayır. Bu
cəhətlər rejissor Kozintsevin çəkdiyi “Don Kixot”
filminə yazdığı musiqidə xüsusilə
özünü büruzə vermişdir. Filmin
rejissoru Kozintsevin Qarayevə göndərdiyi məktub bu cəhətdən
maraqlıdır. O yazır: “Dünən bizdə
televizorla “Don Kixot”u, göstərirdilər. Mən
bu yolla öz filmlərimə baxmağı xoşlamıram və
ümumiyyətlə, köhnə filmlərimə
baxmağı çox da sevmirəm. Ekranda artıq
sağ olmayan çoxlu adam. Filmlər
bəzi səbəblər üzündən bitməmiş
görünür. Lakin bu səfər
axıradək otaqdan getmək istəmədim. Səbəbi də ən çox sizin musiqiniz idi.
Mən əvvəl də onu xoşlardım. Artıq çox illər
keçmişdi, indi o mənə daha gözəl
göründü. Siz öz musiqinizdə
romanın əsl mahiyyətini qəribə bir güclə və
dəqiqliklə duymusuz. Bundan yaxşı
heç bir şey düşünmək olmazdı. Yəqin ki, bu, daxilinizdən gələn nə iləsə
uyuşub, yoxsa bu cür yaratmaq mümkün olmazdı”. Qarayev sonralar da bu musiqi üzərində işləmiş
və məşhur “Don Kixot” simfonik qravürlərini
yazmışdır.
Son illərdə Qarayev oğlu bəstəkar Fərəc
Qarayevlə birlikdə məşhur ispan rəssamı
Qoyyanın həyatına həsr edilmiş filmə musiqi
yazmışdır. Yenə digər xalqın musiqi folkloru, onun öyrənilməsi,mənimsənilməsi və
yaradıcılıq süzgəcindən keçirilməsi!
Qara Qarayevin yaradıcılığında vətən
mövzusu bir sıra əsərlərin özəyini təşkil
etmişdir.
İkinci simfoniya, C.Hacıyevlə yazdığı “Vətən”
operası “Ürək mahnısı'” kantatası, “Bizim
partiya”, “Səadət” mahnısı, “Azərbaycan” süitası
belə əsərlərdəndir.
1988-ci ildə “Elm” nəşriyyatında çap olunan
“Qara Qarayev.
Elmi publisistik irs” adlı kitabın tərtibçisi,
ön sözün və şərhlərin müəllifı
kimi, mən qeyd etmək istərdim ki, bu kitabda alimin 1938-1988-ci
illər ərzində qırx illik elmi-publisistik fəaliyyəti,
müəyyən ixtisarlarla öz əksini
tapmışdır. Olunan bu ixtisarlar isə
alimin özünün istəyi və razılığı
ilə edilmişdir.
Yadımdadır, mən Qarayevin bir
çıxışını və hansısa məqaləsini
nə Bakıda, nə də Moskvada, hətta məşhur
Lenin kitabxanasında tapa bilmədim. Ona görə bəstəkarın
özünə müraciət edib ondan bu materialları,
heç olmasa bir-iki günə, mənə verməsini
xahiş etdim. Məni təəccübləndirən
Qara müəllimin cavabı oldu. O, dedi ki, özündə
heç bir çıxışını, məqaləsini,
məruzəsini saxlamır. Ona görə bu
materiallar onda yoxdur. Qeyri-ixtiyari Boris Pasternakm məşhur
şeirinin bu misraları yadıma düşdü:
Yaxşı
deyil məşhur olmaq, tanınmaq
Yüksəklərə
bu qaldırmır adamı
Nə
lazımdır arxiv yığmaq, toplamaq
Matah bilib hər bir cızma-qaranı.
Üç hissəyə bölünən bu kitabda
toplanmış məqalələr və resenziyalar, məruzələr
və çıxışlar, müsahibələr və
söhbətlər xronologiya üzrə verilmişdir ki, bu da
böyük sənətkarın publisist və musiqi-alim kimi
yaradıcı və elmi yolunun inkişafını təhlil
etməyə imkan verir. Bu məcmuə, musiqi ictimaiyyətini, mütəxəssisləri
və eləcə də geniş oxucu kütləsini Qara
Qarayevin - bəstəkar, alim, müəllim və ictimai xadim
kimi çoxşaxəli yaradıcılığının
vacib, son dərəcə maraqlı və az öyrənilən
sahəsi ilə tanış edir.
Əgər Qara Qarayevin musiqi əsərlərinin əksəriyyəti
təhlil edilmişsə, onun elmi irsi son dövrlərdə
araşdırılmağa başlanılmışdı. Qarayevlə
görüşlərimizin birində mən alimin
publisistikasının kitab şəklində çap
olunması haqqında söhbət saldım. O,
böyük təvazökarlıqla qeyd etdi ki, hələ
yazılası məqalələr, deyiləsi fıkirlər
çoxdur. Amma bir gün mən olmayanda ,
- o əlini ürəyinin üstünə qoydu, - bu işi
görməyi, məqalələrimi toplayıb çap etməyi
sizə həvalə edirəm. Bizim gələn
görüşümüz sentyabrda olmalı idi. Lakin olmadı. O, daha yeni məqalələr
yazmadı, məruzələr etmədi.
Q.Qarayev məqalələrində nə barədə
yazırsa yazsın, məruzə və
çıxışlarında nə haqda danışırsa
danışsın, o, həmişə ardıcıl, prinsipial
mövqe tutmuş, öz əqidəsini, ideallarını
qoruyub müdafiə etmiş, sənətdə mütərəqqi
demokratik prinsiplərə əsaslanmışdır.
Alimin
publisistikasında irəli sürülən problemlərin
müəyyən qismi aşağıdakılardır: sənətdə
müasirlik, sənətkarın cəmiyyətdə rolu, bəstəkarlıq
sənətkarlığının
problemləri, millilik və beynəlmiləllik, ənənə
və novatorluq, musiqi folkloruna və musiqidə faciə
kateqoriyasına münasibət, caz və etsrada musiqisi, bədii
zövq və texnologiya problemləri, bəstəkarlar
İttifaqının fəaliyyəti və gənc Azərbaycan
bəstəkarlarının tərbiyəsi, musiqimizdə
müxtəlif janrlar və
ansamblların inkişafı və sair problemlər.
Qarayev ömrünün son illərində Bakıdan uzaqda yaşasa da, həmişə Azərbaycan xalqının, sənətinin, musiqisinin problemləri, ağrıları onun da, həyatının, yaradıcılığının problemləri, ağrıları olmuşdur. O, xalqı ilə qırılmaz tellər ilə bağlı idi, ona görə Qara Qarayevin həm musiqisi, həm də elmi irsi xalqımızın, musiqi və elmimizin ayrılmaz hissəsidir, doğma irsidir.
Böyük bəstəkar, akademik, ictimai xadim, SSRİ Xalq artisti Qara Qarayevin parlaq və ecazkar musiqisinin, alovlu publisistikasının Azərbaycanın, eləcə də dünya musiqisinin inkişafına böyük təsiri şübhəsizdir.
525-ci qəzet.-2018.-3
fevral.-S.8.
v