Azərbaycan prezidenti 2018-ci ili - Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti ili elan etmişdir
Şirməmməd HÜSEYNOV
Müsəlman Şərqində ilk demokratik respublika -
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hansı tarixi şəraitdə
və hansı sistem üzərində qurulmuş,
yaradılmışdı? Dövrün mətbuatında
mötəbər şərhləri nəzərdən
keçirək.
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
MİLLƏTLƏR
QURULTAYI
8 sentyabr
1917
Bu gün Ukraynanın paytaxtında Radanın təşəbbüsü
ilə böyük bir məclis, millətlər qurultayı
quruluyor.
Çarizm uçurulduqdan sonra Rusiyada çox qurultaylar
qurulmuş, çox ictimailər, syezdlər əmələ gəlmişdir. İstibdadın
zülm və təcavüzlərindən zarə gələn
ayrı-ayrı millətlər, yersiz və ixtiyarsız qalan kəndlilər,
sərmayənin həqsiz və əndazəsiz təzyiqi
altında inlə-yən əmələlər və sair bir
çox sinif, təbəqə və heyətlər
toplaşıb bu böyük inqilabdakı xətti-hərəkətlərini
təyin eləmişlərdir.
Böyük inqilab müstəbid Rusiya vücudindəki
böyük xəstəliklər nəticəsində
çıxan bir böhrandır. Bu xəstəliklərdən
ən böyügü heç şübhəsiz ki, Rusiya
cahangirligindəki təmsil politikası, başqa təbirlə
məhkum millətləri təzyiq etmək idi.
Təbiidir ki, hər inqilab hər şeydən ziyadə
kəndisini mucib olan səbəblərlə məşğul
olar.
Bəzi kutəh nəzərlər, daha doğrusu,
özlərini qəsdən kutah-nəzərligə vuranlar
Rusiyada elani-hürriyyət olduqdan sonra millətlərin fəzlə
təlaş göstərmələrini təbii
görmüyorlar. Müvəqqəti hökumətin, siyasi
firqələrin bir dəfə hüquqi-millət təmini
xüsusindəki bəyan və elanlarını milliyyət məsələsinin
həllindən ötrü kafi görüyorlar.
İnqilab,
yalnız bir bəyannamə və elanlarla əsrlərdən
bəri məmləkətin bədəninə müstövli
olan xəstəlikləri sağaltmağa qadir öylə bir
tünd təsirli əlaclara, yaxud İsa nəqli müalicələrə
malik olsaydı, əlbəttə ki, iş asanlaşardı. Bir fərman kəndliləri, bir iradə əmələləri,
bir sirkulyar ticarət və sənaye ərbabını, bir
elan da millətləri rahət edərdi.
Fəqət əsrimiz əfsanələrdə
görülən xürafə dövrəsi degildir.
Millətlərin, cəmiyyətlərin həyatına
aid olan məsələlər artıq “möcüzə”lərlə
degil, mübarizələrlə həll olunuyor.
Əmələ kəndi sinfi mənafeini təmin, kəndçi
toprağa bulunan ehtiyacını rəf etmək
üçün nə dərəcədə ittihad, ittifaq və
mübarizəyə möhtac isə, millətlər də
öylə bir ehtiyac qarşısındadırlar.
Rusiyadakı millətləri yalnız istibdad, yalnız
Nikolay, yalnız bürokratizm əzmiyordu. Onları ən
çox təzyiq edən şey müstəbid Rusiyanın mərkəziyyəti,
müxtəlif mədəniyyət və xüsusiyyətləri
bir nöqtəyə tabe etməsi idi.
Rusiya inqilabı millətlərin xüsusiyyətini təmin
həqqindəki elan elədiyi düsturları quru söz
halına buraxmamalıdır və məsələyi sözlə
degil, işlə həll etməlidir. Bunun üçün
də lazımdır ki, Rusiya cümhuriyyəti milli və məhəlli
muxtariyyətlər əsası üzrə qoşma bir
cümhuriyyət halını alsın. Rusiyada
yaşayan bütün millətlərin tələbi budur.
Bu tələb yalnız millətlərin degil,
rus millətinə mənsub olub da ən səmimi hürriyyət
mübarizlərinin belə tələbidir. Kropotkin kibi
mübarizi-hürriyyət Moskva dövlət şurasında elanən
söylədi: Rusiya Amerika kibi qoşma cümhuriyyətlər
ittifaqından ibarət olmalıdır - dedi. Bunu
bugünki həyat tələb ediyor. Aləmşümul
müharibə, böyük inqilab vasitəsilə hasil olan
dünya sarsıntısının hökuməti dəxi bunu
icab ediyor.
Millətlərinin
rəngarəngliginə ikinci, gövdəsinin cəsamətinə
birinci mövqe tutan Rusiya bundan başqa bir şəkli-hökumətlə
daxili sülhi təmin edəməz! Böylə bir təmin
olmuyunca dəxi əzəmət, mədəniyyət və tərəqqi
ümidini bəsləyəməz!
Biz, məhkum
millətlərə mənsub olanlar əlbəttə, istiyoruz
ki, milləti-hakiməyə mənsub olanlar arasında səmimi
müdafiələrimiz var. Fəqət bunu da biliyoruz ki,
heç bir zaman bir sinfin və ya bir heyətin xaricdən olan
müdafei onun həqqini kəndisi kibi müdafiə edəmməz!
Kəndçi sinfi, fəhlə qismi kəndi müqəddəratının
müdafiəsini öz sinfinin mübarizligindən
gördügü kibi, bir millət də kəndi hüququnun
müdafiəsini ancaq özündən gözləyə bilər.
İştə, bu məqsədlə, bu gün
ukraniyalıların təşəbbüsilə millətlər
qurultayı dəvət olunuyor.
Ukrayna qurultayına o millətlər, o vilayətlər
toplaşacaq ki, Rusiya cümhuriyyətini qoşma xalq
cümhuriyyəti şəklində görmək istiyorlar.
Federasyon fikrinin, muxtariyyət arzusunun, istiqlali-milli
ideyasının ən şiddətlə çarpan nəbzi
heç şübhəsiz ki, Kiyevdədir.
Rusiyadakı məhkum millətlər arasında
ukraynalılar velikoruslara yaxın olduqları halda təmsil zəhərini
kəlmələrlə içmişlərdir. Fəqət
milli mənəviyyatları, milliyyətlərinə olan məhəbbətləri
onları hər növ təcavüzlərə təhəmmül
etdirib kəndi məfxəri-milliyyələrindən
uzaqlaşdırmamışdır.
Ukrayna siyasi hüdudini qeyb eləmişsə də, məfaxiri-milliyyəsindən
heç bir zaman ayrılmamışdır. Müdəqqiqlər bilərlər
ki, əsl vətən haman məfaxiri-tarixiyyə
və milliyyədən ibarətdir.
Hər nə
qədər müstəbid Rusiya Boqdan Xmellinitskiyi bir asi kibi
elan edib, Şevçenkonu oxunmaqdan mən ediyor, malorus dilini məktəblərdən
qovmiyordısa da, fəqət başqalarının təqdirini
cəlb edən o qəhrəmanlıq, digərlərinin
zövqünü cəzb edən o dühayi-fikir və sənət
ukraynalıların kəndi mənəviyyatlarını təsxir
etməyə bilməzdi.
Şevçenkoların ruhi malorus səhneyi-tamaşasında
gördügünüz o cazibədar zindəligilə daima
ukraynalıların mənəviyyatını
qızdırmış. Kəndilərini parlaq bir ümidi-istiqbal
ilə ya-şatmışdır. İştə, bu
gün o ruhəfza Kiyev üzərində uçuşuyor və
sevdigi millətilə dərdləşməgə gələn
bütün millətlərə lahuti bir sövti-intibahla “ey
millətlər anlaşın!” diyor!
Biz əminiz ki, Ukrayna Radasının dəvətinə
icabətlə Kiyevə toplanan millətlər böylə bir
nidadakı mənayı tamamilə dərk edər və bu həftə
müddətindəki müzakirələri nəticəsində
alacaqları qərarlar-la sözləşərlər ki, Məclisi-Müəssisana
bir gedilsin.
Rusiyanın qoşma xalq cümhuriyyəti olacağı
istənilsin.
Millətlərin hüququ sözlə degil, iştə
təmin edilsin.
Bu tələblərin müvəffəqiyyətlə
icrası üçün tarixi yolları bulmuş olan bu millətlərin
hərəkətləri müvafiqət alsın.
Kiyevdəki
millətlər qurultayına Zaqafqasiya daxil olduğu halda
bütün türk qövmləri, islam
millətləri də iştirak eləmişlərdir.
Biz türklərlə müsəlmanlar tarixi bir surətdə
toplanan bu qurultaya böyük ümidlər bağlıyoruz. Burada
bağlanacaq əhd və misaqlara inanıb burada içiləcək
andlara əski türk “andı” qədər əhəmiyyət
veriyoruz.
Rusiyadakı millətlərdən Ukrayna ilə müsəlmanlar
velikoruslardan sonra ən böyük millətlərdir. Bu iki millətin
səsi Daxili Rusiya siyasətini ölçəcək mizanə
qoyulursa, o zaman qoşma xalq cümhuriyyəti kaffəsinin
basacağına şübhə qalmaz.
Biz müsəlmanlar Rusiya cahangirligindən çox
çəkdik. Biz türklər Rusiya mərkəzindən
təngə gəldik. Bir daha o cahangirligə
yol vermiyəcəgiz. Bir daha o mərkəziyyətə
boyun əgməyəcəgiz.
Bunu nümayəndələrimiz orada söyləməgə
və oradan bütün Rusiyaya eşitdirməgə vəkildirlər.
Biz də
millətlərin qurultayını təbrik edərkən bunu
düşünüyor və bu düşüncəmizin ifadəsini:
Yaşasın qoşma xalq cümhuriyyəti. Yaşasın
milli-məhəlli muxtariyyətlər! - şüarında
buluyoruz.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 10 sentyabr 1917, ¹563
Kutah -
qısa, gödək
MƏN KİMƏM?!
Zəmanəmizdə, yəni din və əbudiyyətdən,
cins və millətlərin hökm sürdüyü böylə
bir çağda insan öz soy və millətini tanımamaq,
daha doğrusu özünü bilməmək ən
böyük günahlardan, silinməz ləkələrdən
biridir.
Lakin bu ləkə tezliklə gedən ləkəyə də
bənzəmir. Bu ləkə yaman ləkədir.
Bu, ləkə surətində öylə yılancıq
(qanqrena) yarasıdır ki, millətimiz vücudunu,
türklük varlığını yavaş-yavaş gəmirir,
yox edir.
Bu gün həm də kiçik millətlərin,
xüsusilə məhkum millətlərin öz
varlıqlarını, öz hüquqlarını saxlamaq
iddiası ilə bu qədər qan tökülən bir vaxtda
bizim özümüzü tanımamazlıq bəlası, dərin
düşünülürsə, qara yaradan da, taun
çibanından da daha acılı və daha zəhərlidir. Hər kəs
öz millətini tanıyıb onun yolunda ağladığı,
onun uğrunda gözünü kor etdiyi böylə bir həngamədə
biz öz millətimizi sevmək deyil, onun hətta quru
adını da bilməyib ortada şaşıb
qalmışız. Çoxdan
çürümüş əqidələr, təriqələr
tiryəkisinin beynimizə verdiyi sərsəmliklə hərlənib
dururuz.
Bu hal ilə
kim üçün və nədən
ötrü çalışacağımızı da, təbii,
itirmişik. İtirməsək də bilə bilinməyən
və bilinmədiyi üçün də sevilmiyən bir millət
üçün kim dəlidir ki, can
yandırsın?
Kim olursa
olsun, insan bir nəfər, bir millət və ya bir fikri-əməl
uğrunda o vaxt can yandırır ki, ona o zaman aşiq olur ki,
onu yaxından tanıyıb ürəkdən sevsin, yoxsa quru və
yalançı göstərişlərlə arada məhəbbət,
eşq deyil, bayağı dostluq belə olmaz.
Mən iddia etmək deyil, uca səslə
bağırıram ki, biz özümüzü
tanımırız, biz öz millətimizin boş
adını belə bilmiyiriz.
Nə olub, niyə dodağını buzdunə
Görünür, söylədiklərimdə şəkkin
var. Çox yaxşı, buyur bərabər soruşalım. Kimdir oə
- Marağalı Məşədi əliəsgər.
- Bu kim?
- Şamaxılı əbdülqafar.
- O biri?
- O da ərzurumlu
Dursun ağa.
Bunların
birincisindən soruşalım:
- Məşədi,
siz nə cins və nə millətdənsiniz?
- İranlı və şiə məzhəbəm.
-
Əbdülqafar ağa, sənə
- Mən
də qafqazlı babıyam.
- Dursun
ağa, sən bir az oxumuşa bənzəyirsən,
gərək soyunu, millətini tanıyasan.
- Mən
də osmanlı və sünnüyəm.
- Daha
özgə?
- Özgə
heç!
Siz çox da deyiniz ki, “sünnülük, şiəlik,
babılıq bir məzhəb və əqidədir”, cins və
millət isə başqadır.
Dünyada ən kiçik bir böcəyin, ən yaramaz
bir otun soyu və cinsi bəllidir, ya bu qədər
böyük bir insan yığıncağının bir cinsi
yoxmu?
İştə
bəla da burasıdır ki, həm var, həm də yoxdurə
Vardır: onun üçün ki, biz də özgələr
kimi insanız. Bir də, təbii, bir millət
soyundanız. Yoxdur: çünki
varlığımızı bilmiyiriz ki, soyumuzu da biləlim.
Gəliniz bir də qonşularımızdan
soruşalım.
- Şakro Çaparidze, sən nə məzhəbdənsən?
-
Pravoslav.
- Nə
millətdənsən?
-
Gürcü.
- Demitri,
sən?
- Mən
də pravoslav məzhəbindənim.
- Millətin?
- Urum.
- İvan, məzhəbin?
-
Pravoslavnı.
- Millətin.
- Rus!
Həddin yox ki, bir oxumuş gürcüyə
gürcülüyündən savayı özgə bir ad verəsən,
o saat özünü alçaqlaşdırılmış
hesab edər və səndən bərk də inciyər.
Ya bizdəə
Bizdə isə lap tərsinədir: sənin də həddin
yox ki, salmaslı bir türkün oğlu türkə “şiəyə
“türk” deyəsən, o saat səndən üz çevirər
və bəlkə də səni düşmən hesab edər.
Bir də Axalsıxlı bir ağaya soruşunuz: o gələn
kimdir?
- Əcəmə bənzəyir.
- Eyi, dəhduş
diqqət et!
- Öylə
kəndidir, əcəmdir, qızılbaşdır.
- Qoy
olsun, bir az söylətəlim.
- İşin yox, burak dəf olsun. Qızılbaşdan
nə eşidəcəksən ki?
Biçarənin
xəbəri yox ki, qızılbaş deyə məsxərəyə
aldığı kişi öz
soyundandır, öz millət qardaşıdır.
Amerikalılar Təbrizə gəlib məktəblər,
xəstəxanələr açırlar və böyləliklə
şiə türklərinə məhəbbət göstərirlər,
yardım edirlər və ya edər kimi görünürlər
ki, gələcəkdə məsləklərinə, ticarətlərinə
xidmət eləsinlər.
Lakin bəlaya baxınız ki, biz Qafqaz türkləri
öz ayaqları ilə yanımıza gələn iranlı
şiə türk qardaşlarımıza yüz
çeşid ad qoşub uzaqlaşırız. Üzdən də
olmasa, arxadan min dürlü yaman deyiriz. Söz
başında “ac tat” deyə də təhqir ediriz.
Tiflis
guşələrində aclıqdan, azardan can verən
iranlı türk əmələlərinə -
yırqatlarına “persiyan” gözü ilə baxıb
keçiriz, fəlakətlərinə soyuqqanlı tamaşa
ediriz.
Ya Qafqazda
yaşayan iranlı şiə türkləriə Onlar daha
qafil! Bunlar bizdən daha artıq uzaqlaşmaq istəyirlər:
məktəblərini, məclislərini, hətta bəzi yerdə
məscidlərini də ayırıb özlərinə
“şiə-fars” rəngi verirlər, balacalarına, yəni
öz türk oğullarına türkcəni də əsirgəyirlər,
oxutmurlar. Şiəliklə farslığı
heç münasibəti olmayaraq cahilanə birləşdirmək
öz türklərinə balta vurmaq, öz sözlərini,
öz ata- babalarını danmaq istəyirlər. Ya
İranın içi ilə çölüə
Oralarını daha soruşma, keç!
lll
Çox yaxşı keçəlim Bakıya. Böyük
“İslamiyyə” mehmanxanəsinə gedəlim. Göyçək və pak bir masanın (mizin) ətrafında
oturan oxumuş və dünyadan xəbərdar, hətta
sözündə millətpərvər görünən
qardaşlarımızdan soruşalım. Soruşalım
ki:
- Soy və
millətiniz nədir?
- Əlhəmdülillah
müsəlmanız,
- Şiəsiniz, yoxsa sünnü?
-
Heç biri deyiliz, təkcə müsəlmanız.
- Özgə,
daha bir adınız-zadınız yoxmu?
- Xeyr,
xeyr, xeyr!
Birincilərlə
ikincilərin cavablarından anlaşılır ki,
aralarında xeyli təfavüt var. Birincilər məzhəb və
əqidə çevrəsindən çıxmamış,
ikincilər isə bir az irəli gedib din
dairəsində qalmış. Əgər məndən
soruşulsa, aralarında heç bir təfavüt yox. Hər ikisi də birdir. Hətta
deyə bilərəm ki, birincilər daha həqiqi, ikincilər
isə daha xəyalidir.
Xəyalidir, çünki əqidə və məsləkləri
qaldırmaq mümkün deyil, əqidə tərəqqinin
yoldaşıdır, bunları ayırmaq isə dəlilikdir.
Hənəfi ilə şafiliyin birləşmədiyi bir
yerdə sünnülük ilə şiəliyi birləşdirmək
xam xəyalların ən xamıdır.
Nə zərəri var? Qoy, hər kəs
öz əqidəsində, öz ictihadında, öz
imanında olsun.
Nə
var, ey oxucu! Niyə başını
qaşıdın, niyə üzünü turşutdun?
Sultan Səlimlərin, Nadir şahların və bir çox islam rical** və üləmasının
çalışdıqları, hətta o uğurda can fəda
etdikləri bir məsləkə toxunduğumdan
ötrümü məndən inciyirsən?
Yox, yox, incimə. Əgər onlar din və əqidənin
xasiyyətlərini, vəzifələrini, mövqelərini həqqi
ilə bilsəydilər boş-boşuna o qədər
çalışmaz və nahaq yerə də o qədər qan
tökülməyə səbəb olmazlardı.
Əgər
onlar “din-islam”ın bir ağac, əqidələrin də o
ağacın birər dalları olduğunu və o
ağacın böyüməsi üçün dalların
mütləq ayrılmaq, genişlənmək ehtiyacında
bulunduğunu qanıb onlara yol və hürriyyət versəydilər,
islamiyyət heç vaxt bu qədər
cığırından çıxmaz və o qədər
boğuşub əzilməyə, kiçilməyə də məhəl
qalmazdı.
Çox
təəccüb ki, hətta çox cahillik ki, islamiyyət
bütün əqidələri: istər şafi, cəfəri,
hənəfi, maliki olsun, istərsə vəhabi, rafizi, babi,
şeyxi və qeyri olsun, öz vücudunda birləşdirib,
yerləşdirib böyüdə-böyüdə biz sanki
daha da ağıllı bulunmaq istəyiriz.
Zatən islamiyyət gövdəsində birləşmiş
dalların, əqidələrin vəziyyətlərini bəyənməyib
biz “ikinci dəfə” daha birləşdirmək və birləşdirirkən
də bütün-bütün sındırmaq
xamlığında bulunuruz.
İslamiyyət
ağacı dallarının, əqidələrinin
böyüməsini, yayılmasını hər əqidə
sahibi özünə zərər sanmaqla neçə yüz
illərdən bəri bir-birilərini qırıb tələf
etməyə çalışdıqları və
bütün qüvvələrin o uğurda sərf etdikləri
məgər bəs deyilmi ki, bu gün biz də
ata-babalarımızın yanlışlıqlarını, o
mühitin, o vaxtdakı halın törətdiyi fənalıqları
təkrar etmək cinayətində bulunalım.
Yox, yox.
Şimdi mühit özgə olduğu kimi, istədiyi
zad, törətdiyi fikir və əməl də özgədir.
Qoy beş deyil, on deyil istərsə yetmiş iki əqidə
olsun!
Hər kəsin ürəyindəki etiqad və
imanına, o xüsusi hərəmxanəsinə
qarışmaya nə haqqımız var.
İnsanlığa
zərərli olmayak əqidə və azadlıqdan bizə nə
zərər ola bilər. Bir də gərək
biləlim ki, din qovğaları, din əqidə və
ixtilafları, din təklifləri özgə yerlərdə
çoxdan məzara getdi. Biz hələ gözlərimizi
qapıyıb ölənləri diriltmək, diriləri
öldürmək sehirbazlığından, xurafata, xəyalata
qurban olmaq, ibtidailikdən, cəhalətdən qurtula bilmiyəcəkmiyiz.
lll
Ey
qafqazlı türk, sən çoxdan islam
qeyrətini çəkirsən və bu qeyrətlə hətta
öz varlığını, öz adını da
itirmişdin.
Sən islam uğrunda o qədər
çalışmış, əqidə qovğalarında o qədər
zərər çəkmiş, o mərtəbə
yorulmuşsan ki, axırda bu gün onların adlarını
çəkmək istəməyib təkcə müsəlman
olmaq xəyalına düşmüsən.
Lakin əzizim,
o qədər qorxma! Yenə aldanma ki, mərifət
olan yerdə əqidə ixtilafı zəhmət deyil, rəhmətdir.
Ey
türk, dini əqidələr qovğasından daha çox
qorxma! Qorxma ki, onların hökmü keçməyə,
onların yerlərini indi siyasəti-məişət və
siyasəti-bəşəriyyə əqidə və məsləkləri
tutmağa başlayır.
Ey
türk, sən çox da rahatsız olma və şəkkə
də düşmə: dini olsun, dünyəvi olsun, əqidəni
gizlətmə. Səndən soruşduqları vaxtda ki,
“dinü əqidən nədirə - sən də haman söylə: şiəyim,
sünnüyüm, babıyım və müsəlmanam.
Ey türk, sənin başına çox işlər gəlmişdir,
çox əqidələr dolmuşdur. Çox şeylər
bilmişsən və bu gün də çox cahil deyilsən!
Bir çox ədiblərin, müəllimlərin, mühəndislərin,
doktorların, advokatların, məktəblərdə yüzlərcə
tələbələrin var!
Ey türk, olduqca çox şey bilirsən. Sənə
daha sırf cahil xeyir və şərin qanmayan demək olmaz.
Sən, sən
ey türk! Zamanın bir çox
icadlarını, təzə fikirlərini, hətta bir
çox modalarını da öyrənirsən, hətta dini əqidələrin
çürüməyə üz tutduğunu sezib dünyəvi
əqidələrə iman etməyə də
başlayırsan.
Əvət, çox şeylər, əməllər, fənlər
bilməyə çalışırsan. Bir çox
hünərlər də öyrənmişsən. Havalara çıxıb və yıldızların
nə olduqlarını yaxından bilmək, yerin içəridərinə
girib mahiyyətini anlamaq istəyirsən. Ancaq,
ancaq bircə xüsusda cahilsən. O barədə
heç bir zad bilməyirsən. Hər şeyi öyrənmək
istədiyin halda sənə ən lazımlı, sənə ən
birinci fərz olan vəzifədən xəbərin yox...
Nə
var, niyə darıxdınə Niyə yenə can
sıxıntısının acısını
bığlarından, dodaqlarından almağa
başlayırsan.
Doğrusu, tütün çəkənlərdən
olsaydım, burda mollaların salavatı kimi, bir papiros çəkməyi
tövsiyə edərdim.
Hə, ey
türk! İstər darıx, istərsə
qarıx, yaxandan əl çəkəcək deyiləm.
Sən hər şeyi öyrənmək istədiyin
halda niyə bircə zadı - yəni özunu bilmək istəmirsən,
niyə öz varlığından, öz vücudundan, öz
soy və nəslindən xəbərin yox. Niyə sənə “Kimsən.” dedikləri vaxt həqiqi
cavabında aciz qalırsan. Niyə sadəcə
deyə bilmirsən ki, mən türkəm. Niyə deyə bilmirsən ki, şiəlikdən,
sünnülükdən, babılıqdan əvvəl sən
türk idin. İndi də türksən və
bundan sonra da türk qalacaqsan.
Sənin
bu türklüyünə nə şiəlik, nə
babılıq, nə də dinsizlik mane ola
bilməz.
Sən ey
türk! Nə əqidədə, nə məsləkdə
olursan ol, həmişə türksən. Sən
gərək biləsən ki, dünyada hələ şiə,
sünnü, babı, şeyxi adları yox ikən sən var
idin. İslamiyyət ərəbistan
qumluqlarında doğmadan əvvəl belə sən
Altayın ətəklərində ətrafın gözəlliyinə
tamaşa edib zövq alırdın. Orada
uzun seyr və səyahətlərə hazırlanırdın.
Ey
özündən xəbərsiz türk! Mədəniyyət əsrləri,
nizam, idarə və asayiş üsulu “yasaq” qanunları hənuz
Bağdad, Şam, Paris və Londonda yox ikən, sənin
yurdunda var idi.
Sən öz dadlı dilini cığırından
çıxarıb bugünkü acınacaq hala salan ərəb
əlifba və yazısından əvvəl sənin
göyçək əlifba və yazın var idi.
Ey
özünü itirir, unudur dərəcədə müsafirpərvərlik,
özgələrə hörmət göstərən
türk, yaxşı yadına sal ki, sənin ruhun, sənin
qanın, sənin düşüncən, sənin
varlığın hənuz sənin özündə ikən sən
bugünkü kimi dilsiz, yazısız yəni milli nişanəsiz
deyildin.
Ey sadə ürəkli türk, dünən, bu gün
öz varlığını, öz mədəniyyətini
göstərə bilib, indi sənə “köhnə barbar”
gözü ilə baxıb bugünkü mədəniyyətlərin
haqsızlıqlarına baxıb incinmə. Səni
lazımilə tanımadıqlarını bilib məyus olma.
Yox, yox, sən də çox insafsız bulunma,
öz-özünü hələ tanımadığın bir
vaxtda çox da özgələrdən incinmə.
Ümid ki, tez vaxt olur, yüzdə doqquzu hələ yer
altlarında qalıb gizlənən əsgi mədəni
nişanələrin, əsgi əsərlərin
yavaş-yavaş dünya üzünə çıxar. Sən də
ol vaxt artıqlığı ilə üzə
çıxarsan, gələcəkdə daha güclü
yaşamaq istedadını göstərərsən.
Bəsdir,
bəsdir, ey türk, bir az ayıl. Ayıl da bir çox toz-topraqlarla dolan,
ağırlaşan dini əqidə pərdəsini gözlərinin
üstündən qaldır. Əl-ayağını bir az tərpət. Vücudunu,
varlıq ağacını saran, korlayan tikanları,
sarmaşıqları, yad ağacların yapraqlarını,
dallarını qır, at, qurtul. Vücuduna
allahın günəşi, havası dəysin.
Başını bir az yuxarı qaldır. Öz varlığını, öz vücudunun qiymətini
bil. İndiyə qədər yadlar üçün,
özgə varlıqlar və vücudlar üçün
özünü həlak etmisən, barı
bundan sonra olsun ayıl, bir özünə gəl, öz
gününə çalış.
Ey türk, zamanımız özgə zamandır. Əgər bundan sonra
özümüzü tanımayıb qalırsaq, qorxuram ki, gec
ayıldığımız vaxt sağalıb yigitcə
yaşamaya vücudumuzda qüvvət və taqət
qalmamış ola.
Ey türk, keçmişlərindən ibrət al, hələ
vücudun sağlam ikən, yaşamağa istedadın var ikən,
fürsət əldə ikən əsl vücudunu tanı, qədrini
anla.
Ey
türk yaxşı bil ki, bugünkü məhşərin
suri-israfili elmə, milli ittihada dəvət ediyor!
İndinin siyasi fəlsəfəsi tərəqqiyi millətçilikdə
görüyor.
Zamanın şövkət və sətavət
binası millətçilik bünövrəsi və təməli
üstündə quruluyor.
Əsrin ruhu azad millətçiliklə bəsləniyor,
böyüyor.
Keçmiş əsrlərin, keçmiş
siyasi əqidələrin cızdığı coğrafiya sərhədlərini
indiki etnoqrafiya yavaş-yavaş pozuyor.
Keçmiş əsrlərdə daşıb ətrafa
yayılan millət selləri yavaş-yavaş kiçilib
öz qaynağına və ya çoxdan yataq elədiyi yerlərə
çəkiliyor.
Vaxtilə özgələrin sıxışdırılması ilə və ya cahangirlik dəliliyi ilə yerlərindən fırlayıb aləmi rahatsız edən millət ərdolarına indi: “hər kəs öz milləti yerində” komandası veriliyor.
lll
Bu gün eyidən-eyiyə qanıram ki, dini əqidədən sonra insanda doğan dünyəvi əqidələrin birincisi millətpərvərlik əqidəsidir, ictimai fəlsəfənin baş, özünü tanımaq fəlsəfəsidir, millətini bilmək elmidir.
Millətpərəstlik əqidəsi özgə əqidələrin mərhələsi, keçididir.
Vaxta ki, insan batil və xürafat əsirliyindən qurtulub özünü, özünün hüququnu bilməyə başladı, ondan sonra mühit və ehtiyacın təsirilə hər nə qaydaya girərsə girsin.
Bu halda ki, mövqeyimizə, mühitimizə, elmimizə, ehtiyacımıza bizim ən birinci əqidəmiz isə azad millətpərəstlik əqidəsi olmalıdır.
İndi gələlim əsl məqsədə. Ey şiə, ey babı, sünnü türk qardaşlarım, diriliyimizin milli ittihadda olduğunu biləndən sonra daha rəva görməməliyiz ki, millətimiz kütləsini meydana gətirən azanın bir qismi. Anadolunun izsiz, şenliksiz, dağılmış, qorxunc bucaqlarında yalnız başlarına ac, çılpaq buraxılıb tələf olalar.
Ey pak ürəkli türk, bu millətçilik zamanında hər millət ez nüfusunu artırmaq, o nüfusla öz nüfuz və qüdrətini böyütmək üçün yüz dürlü tədbirlər, fədakarlıqlar edər. İnsaf deyil ki, biz hazır əlimizdə olan minlərcə nüfusumuzun - həm də ən gənc və qəvi bir qüvvətin - yardımsızlığından, bir loxma ətmək bulamamazlıqlarından tələf olmalarına özümüz bilə-bilə səbəb olalım.
Ey uca mərhəmətli türk, sənin köhnə mərhəmətin, ehsanın, nişanələrin - o böyük camelər, mədrəsələr, köprülər, xəstəxanələr, çeşmələr... hələ sənin əcdadını hörmətlə yad etdirirlər. İndi sənə nə oldu ki, milyonlarla vücuda gələn əsrlərdən deyil, aclıqdan, çılpaqlıqdan, “ölümdən betər” bir hala düşən öz qardaşını qurtarmaq mərhəmətindən aciz görünüyorsun. Yazıq, yazıq!
Ömər Faiq Nemanzadə
“Qardaş köməyi” məcmuəsi, may 1917-ci il
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2018.-10 fevral.-S.28-29.