Ozan məclisi”nin sevgi ruhu
Nəsir ƏHMƏDLİ
Azərbaycan xalqının milli-mənəvi
dəyərlər sistemində
öz siqlətinə,
insanın estetik zövqünün formalaşmasındakı
yerinə görə söz və musiqi ön sırada dayanır.
Ona görə
də musiqi mədəniyyətimizin zənginləşməsi
və bu zənginliyin qorunması millətin öhdəsinə
düşən ciddi vəzifələr sırasındadır. Bu vəzifənin fundamental şəkildə
yerinə yetirilməsi
işində KİV sistemi
bütövlükdə və
televiziya ayrıca çox mühüm imkanlara malikdir. Azərbaycanda ictimai teleradionun
fəaliyyət konsepsiyasında
- daha dəqiq desək, bu teleradio haqqında Qanunda milli-mənəvi dəyərlərimizin qorunması
və zənginləşdirilməsi
özünün hüquqi
təsbitini tapmışdır.
Yəqin
tamaşaçılardan tutmuş
telenəzəriyyəçilərə qədər hər kəs ictimai teleradionun tipoloji xarakterini, informasiya siyasətini formalaşdıran
faktorlar sırasında
bu qurumun fəaliyyətində milli-mənəvi
dəyərlərimizə münasibətin
ayrıca yeri olduğunu duymaqdadır.
İctimai teleradio xüsusilə
özünün musiqi
proqramlarında, birmənalı
olaraq, milli musiqiyə daha çox önəm verməkdədir. Bu siyasət, əlbəttə,
ayrı-ayrı proqram
formatları ilə gerçəkləşdirilir. Həmin proqramlar sırasında uzun müddətdən bəri öz estetik təsir gücü ilə tamaşaçıların sonsuz
sevgisini qazanmış
“Ozan məclisi” xüsusi yer tutur ki, bu
da qətiyyən təsadüfi deyil.
Hər elin, hər xalqın həyat tərzi, yüzillər boyu formalaşmış xasiyyəti
sənətin bir sahəsində daha qabarıq əks olunur. O taylı, bu taylı Azərbaycan xalqı üçün belə xarakter güzgüsü aşıq
sənətidir. Aşıq, onun
sazı və sözü qədim Odlar yurdunun, coşqun təbli millətimizin atributu, canına, qanına hopmuş keyfiyyətidir.
“Könül candan ayrıla bilmədiyi” kimi, biz də sazın sehir dünyasından ayrıla bilmərik.
Əsl azərbaycanlının
qanında saz havalarına həssas olan xüsusi “zərrəciklər” var. Təzənə
(mizrab) simə toxunan kimi o zərrəciklər hərəkətə
gəlir, bədəndə
bir canlanma, şirin bir titrəyiş yaradır və bu titrəyişdən
doğan qığılcımlar
gözlərdə işartı
əmələ gətirir.
Bu yaranışın qarşısını almaq,
gözlərdəki işartını
gizlətmək mümkün
deyil. Birinin xalis azərbaycanlı
olub-olmadığını bilmək istəyirsinizsə,
Əli Ürfanı gətirin, bir “Dilqəmi” çalsın.
O adamın gözlərinə
baxın, hər şey gün kimi aydın olacaq. Yada salaq, dədə
Koroğlu necə yoxlamışdı Qara qulun mərd olub-olmadığını, səmimi
olub-olmadığını.
“Ozan məclisi” bir çox atributları ilə birbaşa milli-mənəvi
dəyərlərimizin mükəmməl
ifadəçisi kimi maraq doğurur. Proqram Azərbaycan
xalqının qədim
el sənəti olan və ta qədimdən
bu günə kimi heç bir siyasi, ideoloji
rejimə tabe olmayan, özünəməxsus,
təkrarsız şifahi
xalq yaradıcılığını
- aşıq sənətini
işıqlandırmaqdadır. Sözü, musiqini, ifanı eyni sənətkar obrazında birləşdirən
aşıq musiqisinə
bağlı televiziya proqramına “ozan” sözü çox yaraşır. İctimai televiziyada
uzun müddətdən
bəri davam edən bu proqram
öz yaradıcılıq
formatı ilə maraq doğurur. Proqramın ayrıca studiyası var və bu studiya
öz aurası ilə qədim ozan məclisini xatırladır: hər dəfə bir neçə aşıqdan
ibarət səmimi məclis, bu qədim el sənətinin
əsas atributu olan saz panoramı,
məclisi idarə edən aparıcı -
moderator. Xüsusi qeyd etmək
istərdim ki, “Ozan məclisi” Azərbaycanın bütün
regionlarında qədimdən
formalaşmış aşıq
sənətinin ustad nümayəndələrini xalqa
- tamaşaçıya təqdim
etməkdədir. Proqramın əsas
keyfiyyətlərindən biri
də budur ki, burada bölgələrimizin
müasir aşıqları
fonunda, həm də həmin regionlarda bu sənətin dünyasını
dəyişmiş, amma
öz istedadları, aşıq dünyasına
yaradıcı münasibətləri
ilə yaddaşlarda yaşayan klassik ozanlar barədə də mükəmməl süjetlər təşkil
edilir.
“Ozan məclisi”nin
bu tipli proqram təqdimatından biri ötən bazar günü Azərbaycanın dilbər
guşələrindən olan
Dərələyəz mühitinin
yetişdirdiyi aşıqlara
həsr edilmişdi. Proqramın əsas obrazlarından biri Dərələyəzin yetişdirdiyi,
xalqın ictimai xadim, alim-tədqiqatçı
və aşıq şeirinin ustad nümayəndələrindən biri kimi tanıdığı
filologiya elmləri doktoru, Azərbaycan Respublikasının Əməkdar
Elm Xadimi, professor, şair
Həsən Mirzə
(1927-2015) və onun artıq ictimai rəydə yüksək qiymətləndirilən “Dərələyaz
folkloru” əsəri oldu. Proqramda iştirak edən
üçlük - Aşıq
Mehdi Mənsimov, Aşıq Altay Məmmədov
və Aşıq Rəfiqə Göyçəli
tamaşaçılara xüsusi
zövq bəxş etdilər. Bu üç
ustad aşığın
özlərinin məlahətli
səsi, özlərinin
söz yaradıcılığı
və mükəmməl
ifaçılığı bir yana, onların
Dərələyəzli klassik
aşıqlarla bağlı
söhbətləri, xatirələri,
klassiklərin fərdi
yaradıcılığını əks etdirən musiqi nümunələrindən
ifaları yaxşı
təəssürat yaratdı.
Tamaşaçıya məlum oldu
ki, studiyadakı aşıqlardan biri - Mehdi Mənsimov Dərələyəzin klassik
nümayəndəsi aşıq
Mehdinin adını daşıyır. O, öz
müəllimi, ustadı
haqqında söhbətləri
və ifaları ilə diqqəti xüsusi cəlb etdi.
Studiyadakı aşıqlar Dərələyəzin
Aşıq Fətulla,
Aşıq Cəlil kimi ustad aşıqları
barədə xatirə
- ifaları ilə yadda qaldılar. Dərələyəzin milli toponimlərindən olan Sallı mahalının yetişdirdiyi
Sallı Cəlilin bir zamanlar ustalıqla
yaratdığı və
bu gün Azərbaycanda məşhur
olan “Cəlili” havasının ifası proqramın ən maraqlı anı kimi yaddaşlara yazıldı.
Dərələyəzli aşıqlar haqqında Azərbaycan Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin
“Aşıq sənəti”
kafedrasının müəllimi,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin katibi Aşıq Altay həm öz məlahətli ifaları ilə, həm də Dərələyəz
folkloruna bağlı tədqiqatlarından gələn
söhbətləri ilə
tamaşaçı marağına
səbəb oldu. Aşıqların ifalarında
Dərələyəz sənətkarlarından
oxunan aşıq mahnılarında
özünü göstərən
misraların təsir gücü unudulmaz anlar yaşatdı:
Yazda aşıb-daşan Tərtər,
Payız olcaq lal kimidir.
Dəlidağdan su gətirər,
Doymaq olmur, bal kimidir.
Bu misralarda Azərbaycan
təbiətinin əsrarəngiz
lövhələri öz
əksini tapıb. Yaxud:
...Çobanların ocaq yeri,
Al yanaqda xal kimidir,
-
misralarındakı poetik bənzətmə Dərələyəzli
Aşıq Mehdinin sənətə ustad münasibətinin ifadəsi
kimi səslənir.
Tamaşaçı qonaqların haqqında ürək dolusu xatirələr danışdığı Aşıq
Mehdinin:
Meşələrin bulaqları,
Buz bağlayıb dodaqları,
Mehdi deyər, yarpaqları
Örpək üstə pul kimidir, -
bənzətməsi həm də milli qadın
örpəyinin klassik
şəklinin rənglərinin
ifadəsi kimi maraq doğurur. Teleproqramın qonağı olan
Aşıq Rəfiqə
Göyçəli özünün
məlahətli səsi,
ustad ifası ilə tamaşaçı
yaddaşında özünə
yer elədi. Onun Aşıq Mehdi yaradıcılığına məxsus
“Orta sarıtel” mahnısını ifa tərzi son dərəcə
təsirli oldu.
Bir neçə kəlmə də “Ozan məclisi”nin proqram peşəkarlığı haqqında.
İctimai televiziyanın tamaşaçı
auditoriyası - xüsusilə
folklor sevənlər proqramın aparıcısı
Qorxmaz Tofiqoğlunun peşəkarlığına yaxşı
bələddir. Q.Tofiqoğlu
“Ozan məclisi”ni canlı və dinamik etmək üçün hər dəfə qonaqların sənət dünyasına bağlı
ustadlarının həyatından
maraqlı epizodlar verməklə tamaşaçıya
yeni-yeni faktlar təqdim edir. Proqramın ötən buraxılışında da
(4 fevral 2018) Dərələyəz
folklorunun tədqiqatçısı
Həsən Mirzənin,
qonaqların özlərinə
ustad bildikləri Aşıq Mehdinin ifaçılıq sənəti,
folklor dünyası barədə söhbətlərini
əks etdirən süjet - sinxronlar verilişin təsirini xeyli artırdı.
Ümumiyyətlə, televiziyada, radioda hər hansı bir proqramın aparıcısı təqdim
olunan mövzuya, problemə yaxından bələd olmalıdır. Qorxmaz Tofiqoğlu
təkcə aşıq
sənətini deyil, bütövlükdə folklor
dünyasını gözəl
bilən jurnalistdir.
O, özünün sakit,
amma dəqiq müdaxilələri ilə
proqram iştirakçılarını
əsas məsələlərə
yönəltməyi, ictimai
marağı təmin
etməyi bacaran bir peşəkardır. Onun aparıcısı olduğu “Ozan məclisi” öz mahiyyəti ilə Azərbaycan folkloruna bağlı olub, milli-mənəvi dəyərlərimiz
sistemində önəmli
faktlardan biri kimi aşıq sənətinin ruhuna xidmət etməkdədir.
Bu xidmətin əhatə dairəsini bir qədər də genişləndirmək mümkündür. Milli-mənəvi dəyərlərin qorunması, ömrünün uzadılması, mükəmməl şəkildə gələcək nəsillərə ötürülməsi, statusundan asılı olmayaraq, bütün televiziya və radio kanallarımızın başlıca vəzifələrindən birinə çevrilməlidir. Biz özümüzü özümüzə tanıtmağı, millətimizin gerçək səviyyəsini, potensial gücünü “qulaq ilə göz arasında” (Aşıq Ələsgər) nümayiş etdirməyi bacarmalıyıq. Keçmiş əyyamlarda aşığa, adətən, “biri bir il olan” qış gecələrində qulaq asardılar. Televiziyalarımız bu ənənəni yeni formada dirçəldə bilərlər. Saat 23-dən sonra saz-söz, dastan telegecələri keçirmək olar. Həm də bunu elə etmək lazımdır ki, el yaradıcılığımızın başqa qolları kölgədə qalmasın, aşıq musiqisi ilə muğam sənətimiz, meyxanalarımız, nağıllarımız, laylalarımız arasında bir uyarlıq, növbələşmə, çuğlaşma yaransın. İctimai televiziyanın “Ozan məclisi” bütün bunlara bir nümunə kimi qiymətləndirilə bilər.
525-ci qəzet 2018.- 10 fevral.- S.15.