Sədası dünyanı tutan “Cücələrim”
Şahanə MÜŞFİQ
Bu vaxta qədər yazdığım hekayələrə,
esselərə nəzər salanda görürəm ki,
böyük əksəriyyətinin ya baş qəhrəmanı,
ya da hadisələrdəki əsas hərəkətverici
qüvvə uşaqlardır.
Deyəsən, məni ən çox maraqlandıran və
ən çox narahat edən də məhz uşaqların
taleyidir. Bəlkə buna görədir ki, həyatda da diqqətimin
böyük hissəsi onların üzərindədir. Məsələn, yolda gedərkən sırayla düzülmüş
mağazalar arasında yalnız kitab və uşaq əşyaları,
oyuncaqları olan mağazalar diqqətimi çəkəcək.
Uşaq filmləri, uşaq kitabları, uşaq
mahnıları, uşaq geyimləri, bir sözlə,
uşaqlara aid hər şey daha maraqlı, daha cəlbedicidir.
Bəlkə də bu, onların bizdən saf, təmiz
və qayğısız dünyaları ilə əlaqədardır.
İnsan ancaq onlarla ünsiyyətdə,
onların dünyasında dərk edir bu paklığı.
Sanki onlarla bir neçə dəqiqəlik
ünsiyyətdə onların pak dünyasına qəbul
olaraq paklanmaq ehtiyacı duyuruq həm də.
Uşaqlıq dövrümdə isə bu, tamam başqa
cür idi.
Yox, mən böyüməyə can atmırdım, hər
yaşımı ona uyğun yaşamağın tərəfdarı
olmuşam həmişə. Amma desəniz cizgi
filmi? - Baxmamışam. - Uşaq mahnıları? -
Çox az. - Uşaq oyunları? - Nə qədər istəsəniz.
- Uşaq filmləri? - Barmaqla sayılacaq qədər. -
Uşaq ədəbiyyatı? - Kifayət qədər!
Ta
kiçik yaşlarımızdan “Kukla”, “Cücələrim”,
“Oynaq topum”, “Sıravi Əhməd”, “Günəş olaram mən
də”, “Ala bula boz keçi”, “Can nənə”, “Səməni”,
“Əziz ana, can ana”, “Ay nəğməsi”, “Gəl, gəl, a
yaz günləri”, “Yolka”, “Yeni il” kimi məşhur uşaq
mahnıları əzbərləyərək, oxuyaraq
böyümüşük. Bu mahnılarda
uşaqlara xas saflıq, zəriflik, təmizlik, sevgi, səmimiyyət
var. Yazıldığı tarixdən illər keçməsinə
baxmayaraq, hər dövrün uşaqları üçün
maraqlı və sevimlidirlər.
Çox azərbaycanlı uşaq kimi mənim də
kiçik yaşlarımda ilk eşitdiyim və əzbərlədiyim
mahnılardan biri “Cücələrim” olub. Nədənsə
uşaqlara aid bir çox mahnılar olsa da, “Cücələrim”in
onların arasındakı yeri xüsusi və özəldir.
Uşaqdan böyüyə hər kəs o
mahnını sevir. “Cücələrim” Azərbaycanda
notdan, musiqidən başı çıxmayan hər kəsin
ilk dəfə əlinə aldığı musiqi alətində
ifa etməyə cəhd etdiyi mahnıdır. Səbəb heç də musiqidəki bəsitlik,
asanlıq deyil, bu musiqinin və sözlərin anamızın
laylasından sonra ikinci layla kimi canımıza,
qanımıza, ruhumuza hopmasıdır.
10 il gecikən məşhurluq
Hər kəsin dillər əzbəri olan bu
mahnının çox qəribə taleyi olub. Mahnı yazılandan düz
10 il sonra məşhurlaşıb. Qəribədir, elə deyil? İndi ən məşhur
mahnı belə yazıldığı, oxunduğu dövrdəcə
bir dönəm məşhur olur və getdikcə ulduzu
sönür, 10 il sonraya isə o
mahnıdan əsər-əlamət belə qalmır. Amma
“Cücələrim” özünün ulduz dövrünü
yazılandan 10 il sonra yaşamağa
başlayır.
Mahnının
yaranma ili ilə bağlı mənbələr
müxtəlif tarixləri göstərirlər. Bu, 1947, 48 və 49-cu illərdir. Güman etmək
olar ki, elə mahnı bu 3 il ərzində
yaranıb.
Demək, tanınmış bəstəkar Qəmbər
Hüseynli şair Tofiq Mütəllibova bir musiqi dinlədir və
ondan xahiş edir ki, buna söz yazsın. O dönəmlər uşaq
şeirlərilə tanınan Tofiq Mütəllibov musiqiyə
söz yazıb verir Qəmbər Hüseynliyə.
Beləcə,
sonralar dünyanın 100-dən çox dilinə tərcümə
olunacaq, ölkəsinin “vizit kartı”na
çevriləcək, müəlliflərini bütün
dünyada məşhurlaşdıracaq bir sənət incisi
yaranır.
“Cücələrim” mahnısının yaranması bəstəkar
Qəmbər Hüseynlinin Gəncə filarmoniyasında bədii
rəhbər işlədiyi vaxtlara təsadüf edir. “Cücələrim”
Gəncə şəhəri 20 saylı orta məktəb
şagirdlərinin xor kollektivinin Bakı şəhərində
keçirilən məktəblilərin olimpiadasında ifa etmələri
üçün yazılıb və elə ilk ifadan da bəstəkara
böyük uğur qazandırıb.
Şəhər Mədəniyyət Evinin özfəaliyyət
kollektivində çalışan bəstəkar yay günlərinin
birində həmin musiqini nota köçürərək
şagirdlərinə öyrətməyə başlayıb. Elə
“Cücələrim” mahnısının ilk
ifaçısı da o zaman kollektivin üzvü, Qəmbər
Hüseynlinin rəhbərlik etdiyi “Sazçı qızlar”
ansamblının solisti Səmayə Mirzəyeva olub.
1948-ci ilin yazında şəhər pionerlər evində
uşaq bədii özfəaliyyət kollektivlərinin
respublika olimpiadasına ciddi hazırlıqlara
başlanılıb. O vaxt Səmayə Mirzəyeva pionerlər evində
xorun, həyat yoldaşı teatr və kino aktyoru, rəqqas,
sonralar Azərbaycan SSR-in Xalq artisti adına
layiq görülən Zülfüqar Baratzadə isə rəqs
qrupunun rəhbəri imiş. Onlar Gəncə məktəblilərinin
Bakıda çıxışı üçün “Cücələrim”
mahnısını da öz proqramlarına daxil ediblər.
Bu dəfə “Cücələrim”in ifası
mahnı-rəqs şəklində
düşünülüb. Gərgin məşqlərdən
sonra Səmayə Mirzəyevanın xor kollektivinin
Zülfüqar Baratzadənin rəqs qrupu ilə ilhamlı
yaradıcılıq işi sayəsində “Cücələrim”
özünün maraqlı ifa təfsirini tapıb və
tezliklə böyük şöhrət qazanıb.
Himn əvəzinə
“Cücələrim”
Mahnının sonrakı ifaçıları isə Arif
Qazıyev (hazırda Əməkdar incəsənət
xadimidir) və Münəvvər Seyfullayeva olublar. Çox
keçmədən “Cücələrim” mahnısından bir
çox dövlətlərdə musiqi tədrislərində
istifadə edilməyə başlanılıb.
Bəs,
10 il ərzində oxunan mahnının
ulduzu parlamaq üçün niyə bu qədər uzun bir
müddət gözlədi və ya nəyi gözlədi? Demək ki, kəşf olunacağı zamanı,
“rahatca cücərəcəyi münbit şəraiti”
gözləyirmiş. Həmin münbit şərait isə
Moskva dekadası idi...
Mahnının
ulduzu düz 10 il sonra parlayır. 1959-cu ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan
incəsənəti dekadasında “Cücələrim”i indi hamımızın
tanıdığı aktrisa və rəssam-florist, hazırda
Azərbaycanın Əməkdar artisti olan Suğra
Bağırzadə oxuyur. Mahnı “ura”yla
qarşılanır və tezliklə dillər əzbərinə
çevrilir, Sovetlər məkanını aşaraq
bütün dünyaya yayılır. Ötən
əsrin 60-cı illərində dünyanın ən məşhur
uşaq səslərindən ibarət vala “Cücələrim”
mahnısı məhz onun ifasında daxil edilib. Mahnı
türk, rus, ingilis, alman, yapon, bolqar, polyak, erməni, serb, xorvat və rumın dilləri də daxil
olmaqla100-dən çox müxtəlif dilə çevrilir.
1955-ci ildə İsveçrəyə gedən Sovet
İttifaqının nümayəndə heyətini Sürix təyyarə
meydanında “Cücələrim”in melodiyası ilə
qarşılayırlar. Elə o illərdə Çexoslovakiyaya dəvət alan Sovet nümayəndə heyətinin
qarşılanma mərasimində SSRİ himni əvəzinə
səhvən “Cücələrim” melodiyası ifa edilir.
1968-ci ildə Hindistanda qastrol səfərində olan
müğənni Elmira Rəhimovanı stadionda minlərlə
tamaşaçı eyni anda xorla məhz “Cücələrim”
mahnısı ilə qarşılayıb.
“Cücələrim”ə Bakı Məktəblilər
Sarayının gənc ifaçıları da böyük
qol-qanad veriblər. Bu işdə Azərbaycanın dünya
şöhrətli müğənnisi Zeynəb Xanlarovanın
xüsusi xidmətləri var. Burada yaradılmış
“Cücələrim” ansamblı hər qastrol səfərində
öz çıxışlarını məhz bu mahnı ilə
başlayıb. 1969-cu ildə Sovet
İttifaqında ekranlara çıxan məşhur “Nu poqodi”
çoxseriyalı cizgi filminin bölümlərindən birində
“Cücələrim”in Azərbaycan dilində olan
variantından istifadə edilərək səsləndirilməsi
bu mahnının SSRİ-də nə qədər populyar
olduğunu bir daha göstərdi.
“Cücələrim”
muzeyi
Ümumiyyətlə, “Cücələrim” mahnısı
ifa olunduğu ilk gündən bu vaxta qədər demək olar
ki, istər Azərbaycanın, istərsə də
dünyanın ən məşhur müğənnilərinin,
instrumental-virtuoz ifaçıların, musiqi kollektivlərinin,
müxtəlif ansamblların repertuarında yer alıb. Hər
ifaçı mahnını tamaşaçılara fərqli
aranjemanda və improvizələrdə təqdim edib, hər dəfə
də “Cücələrim” tamaşaçılar tərəfindən
böyük rəğbət və sevgi ilə
qarşılanıb. Azərbaycanın böyük kaman
ustadı Habil Əliyev də repertuarında “Cücələrim”ə
müraciət edib və bu iş də yaradıcılıq
baxımından olduqca uğurlu alınıb.
Nəhayət,
dünyanı dilə gətirən xoşbəxt taleli
“Cücələrim” üçün 1979-cu il
sentyabrın 14-də Gəncə şəhərində
ayrıca muzey yaradılıb. Bununla da “Cücələrim” adına muzey yaradılan yeganə uşaq
mahnısı kimi tarixə düşüb.
Hətta “Dünyanın ən yaxşı uşaq
mahnıları” albomuna daxil edilir. Məşhur sovet cizgi
filmi “Nu, poqodi!”nin (“Düşərsən əlimə”)
bir bölümünə də salınır. Özü də,
mahnı cizgi filmində Azərbaycan dilində səslənir!..
“Bəxtəvər
bəstəkar”
İnternetdə
bu mahnıyla bağlı maraqlı bir detal var. Vaxtilə Azərbaycan
kino xadimləri Fransada olarkən, dünya şöhrətli
Çarli Çaplin gələnlərin Azərbaycandan
olduğunu biləndə piano arxasına keçərək
“Cücələrim”i ifa edib və qonaqlara üz tutaraq deyib:
“Demək, siz bu melodiyanın vətənindənsiniz?! Məndən
o bəxtəvər bəstəkara salam
yetirin!”
“Bəxtəvər
bəstəkar”sa Bakıda adidən-adi, sadədən-sadə
həyatını yaşayırdı... Nə
şöhrət, nə də sərvət dalınca
qaçırdı. Heç elə bil o
dünya şöhrətli mahnını yazmamışdı.
Yenə də gözəl mahnılar bəstələyirdi.
Onun “Ay işığında” mahnısı
öz ölkəsində sevə-sevə oxunurdu.
Milyonların
bəstəsi ilə sevinc tapdığı, dillərinə əzbər
etdikləri mahnının “bəxtəvər bəstəkarı”
1916-cı il aprelin 16-da Gəncədə dəmirçi
ailəsində doğulmuşdu. Ömrünü peşəkar
musiqiyə həsr edən, Azərbaycanın
tanınmış sənətkarları, bəstəkarları
ilə bir dövrdə yaşayan, onlardan təhsil alan Qəmbər Hüseynli “Rast”ı,
“Şur”u, “Zabul Segah”ı tarda məharətlə ifa etməsi
ilə tanınır. Tələbəykən
aşıq və el havalarını toplayıb nota alır.
Sonralar hər kəs tərəfindən çox sevilən,
Cəfər Cabbarlının sözlərinə “Tellər
oynadı” romans-mahnısını da Bakı Musiqi Texnikumunda
oxuduğu illərdə bəstələyir.
Qəmbər Hüseynli cəmi 45 yaşında - 1 avqust
1961-ci ildə dünyadan köçüb. “Cücələrim”
mahnısının triumfunu - misilsiz zəfərini görəndən
iki il sonra sakitcə həyata gözlərini
əbədiyyən yumub. Atası kimi onu
heç xatırlamağa gücü çatmayacaq kiçik
oğul qoyub gedib. Amma özündən sonra elə
böyük bir əsər qalıb ki, adını yüzillərcə
yaşadacaq... Sağ oldu, ya olmadı, onu “bəxtəvər bəstəkar”
adlandıracaqlar. Gəncəli Məşədi
Muxtarın bəstəkar oğlunun adı “Cücələrim”lə
bütün dünyanı gəzməyə davam edəcək.
Musiqinin
yaratdığı möcüzə
“Cücələrim” dünyanın bir sıra dillərində
uşaqların dilinin əzbəri olan mahnılardan biridir. İllər boyu
nəinki Azərbaycanda, Azərbaycanın hüdudlarından kənarda
da neçə-neçə tanınmış sənətçilər,
dünya şöhrətli müğənnilər bu
mahnını öz repertuarlarına daxil etmiş, onu sevə-sevə,
böyük zövqlə ifa etmiş, milyonlara sevdirmişlər.
Suğra Bağırzadə və Azərbaycan xoru, Elmira Rəhimova,
Leyla və Dəyirman, Anastasiya Voloçkova, Pilar Montenegro,
Günəş Abasova, “Kristal” qrupu, Aygün Kazımova,
Ümummittifaq radio və Mərkəzi televiziyanın
böyük uşaq xoru, “Akkord” vokal kvarteti, Katya Lel və başqaları belə
ifaçılardandır.
“Cücələrim” uşaq mahnısı adlansa da, sözlərindəki səmimilik, saflıq, melodiyasındakı oynaqlıq, ritmik və şən əhval-ruhiyyəsi onu azyaşlılarla bərabər, böyüklərə də sevdirib. Elə buna görə də mahnı yazıldığı tarixdən 70 illik zaman keçməsinə baxmayaraq, bu gün də sevərək dinlənilir, ifa edilir.
“Cücələrim” ayaq tutub ölkə-ölkə, qitə-qitə dünyanı dolaşan bəlkə də yeganə Azərbaycan mahnısıdır. Onu şəxslər aparmadı uzaqlara, şəxsləri o apardı. Bu, heç də asan iş deyildi. İndiki dinamik və sosial, internetin vasitəsilə bütün dünyanın və tarixin barmaqlarımızın ucuna sığışdırıldığı həyatımızdan bu sözləri demək çox asandır. Ancaq mahnının ötən əsrin 50-ci illərində, qapalı və sıx çərçivəli Sovet İttifaqının tikanlı sərhədlərini aşıb uzaq, çox uzaq məmləkətlərə gedib çıxması möcüzə kimidir. Bu möcüzənin səbəbi isə musiqidir!
525-ci qəzet 2018.- 10 fevral.- S.14.