“Mən dünyada olmayanda...”
Novruz NƏCƏFOĞLU
Filologiya elmləri doktoru, əhli qələm İslam Qəriblinin
Lerik bölgəsində yaxşı tanınan,
sayılıb-seçilən kişilərdən biri olan, indi
öz haqq dünyasına qovuşmuş Şahmirzə
Əliyev haqqında kitab yazdığını
eşitmişdim. Müəllif o kişini yaxşı
tanıyanlardan birisi kimi mənim də təəssüratlarımı
öyrənmək istədi. Və bu
yazı da beləcə ərsəyə gəldi.
... Bu gəldi-gedər dünyada kişilər olub ki,
öz axirət dünyalarına heç bir nigaranlıq,
narahatlıq keçirmədən arın-arxayın
köç ediblər. Nədən ki, ömürləri
boyu gördükləri işləri, əməlləri
sarıdan arxayın olublar, necə ki, böyük şairimiz
Məhəmməd Hadi deyib:
Məzarında
yaşar ol kimsə rahət,
Ki, ondan
yetməmişdir xalqa zəhmət...
Neçə
il bundan qabaq öz haqq dünyasına
qovuşan, bizim Lerikdə yaxşı tanınan Şahmirzə
müəllim də belə kişilərdən idi.
Şahmirzə
müəllimlə bağlı sözümə
başlamamışdan əvvəl etiraf edim ki, elə ilk gənclik
illərimdən, 1977-ci ildə dağlar diyarı Lerikdə o
zamankı quruluşun dəbdə olan, arzu edənlərin
çoxu üçün bəlkə də əlçatmaz
bir təşkilatda, Rayon Komsomol Komitəsində fəaliyyətə
başladığım dövrdən həyatda var olduğu
günəcən o kişi, yaxşı mənada, mənim təbliğatçım,
təəssübkeşim idi.
Şahmirzə müəllim haqqında yazmaq istəyəndə
ilk yadıma düşənlər də elə bunlar oldu; o
insan bu gün də onu yaddaşlarda yaşadan, xoş məqamlarla
xatırladan bir ömür yaşamışdı.
Olduqca
maraqlı, səmimi, müdrik adam idi
Şahmirzə müəllim. Bir adamı həmişəlik
unudulmaz edəcək bütün insani keyfiyyətlər var
idi onda.
... Atamla çoxdanın tanışıydılar.
1942-ci ilin mart ayında alman faşistləri ilə
savaşa Lerikdən birlikdə yola düşmüşdülər.
Əvvəlcə Naxçıvanda təlim-toplantı
məntəqəsində silahla rəftar etmək
qaydalarını öyrənəndən, Vətənə
şərəflə, rəşadətlə xidmət etmək
barədə müqəddəs əsgəri and içdikdən
sonra kişiləri bir-birindən ayırıb hərəsini
bir cəbhəyə, döyüş meydanına
yollamışdılar. Şahmirzə müəllim də,
atam da 1941-45-ci illərin o qanlı-qadalı müharibəsində
kişi kimi döyüşüb Lerikə
qələbə ilə qayıtmışdılar. Vücudlarında gəzdirdikləri müharibənin
ağrılı-acılı izlərini daşıyan qəlpələr
də bunun sübutu idi. O qəlpələrə
sığal çəkib, yanıqları bəhanə gətirərək
xidmətdən yayınıb geriyə dönmək fikrinə
düşməmişdilər. Qələbənin
özünü və çapıqlarını da elə
çiyinlərindəki paqonlar kimi hərbin sonunadək
daşımışdılar. Şahmirzə müəllim
sonralar özü tez-tez bunu dilə gətirib qürrələnərdi
də... Sinəsini bəzəyən orden-medallara işarə
edib: “Şahmirzə əmi, maşallah, nə çox
orden-medalınız var” - deyənlərə
qımışa-qımışa: - Əşi, hələ
bundan ikiqat artığını (öz yaxınlarına “dəmir-dümür”
deyərdi) bədənimdə gəzdirirəm, - deyə şəstlə
cavab verərdi.
Şahmirzə müəllim qohum-əqraba, övlad
kölgəsinə sığınan-sığışan
kişilərdən deyildi.
Şahmirzə
Əliyevin o məğrur duruşuna, əzəmətli
görkəminə, mənalı həyat yoluna və bu
gün də ehtiramla anılmağına oğlanlarından -
Demokritdən tutmuş lap gəncliyində alimlik məqamına
ucalan, ölkəmizin ali qanunvericilik orqanı Milli Məclisin
üzvü olmuş, hazırda Ekologiya və Təbii Sərvətlər
nazirinin müavini vəzifəsində işləyən
Firdovsi Əliyevəcən heç kəsin dəxli yoxdu. Ağayanalığı, ləyaqəti də, dəyanəti
və sədaqəti də, ehtiram və hörmət
ünvanına çevrilməsi də - bütün bunlar
hamısı o kişinin öz halalca haqqıydı.
1996-cı ildə o zaman İkinci
çağırış Milli Məclisə seçkilər
zamanı Lerik-Lənkəran dairəsindən
deputatlığa namizədliyini verən oğlu Firdovsi müəllimin
təbliğat kampaniyasına bir ata kimi Şahmirzə müəllim
də fəal qoşulmuşdu.
Deputatlığa
namizədin tərcümeyi-halı, kimliyi sualına Firdovsi
müəllimin öz şəxsi keyfiyyətləri ilə
bahəm, elə bəri başdan, təkcə “Şahmirzə
müəllimin oğludur” deməyi kifayət edirdi və
bütün təqdimatların cövhərində əslində,
bu anlam da var idi.
Firdovsi Əliyev deputat seçilən kimi, heç
deputat mandatını almamış, atası Şahmirzə
müəllim uzun illərdən bəri çox uğurla
çalışdığı Təhsil Şöbəsində
öz inspektor vəzifəsi ilə vidalaşdı. İşdən
çıxıb evə döndü, necə deyərlər,
xanənişin oldu.
Lerikdə
ali təhsil almış ilk ziyalılardan
olan Əməkdar müəllim Şahmirzə Əliyev
bütün məziyyətləri ilə elə
özüydü: - Gözəl pedaqoq, yüksək təşkilatçılıq
qabiliyyəti ilə fərqlənən dövlət
qulluqçusu, nümunəvi ailə başçısı,
ləyaqətli ata, qeyrətli vətəndaş və el
ağsaqqalı!
İllər
öncə bir hekayə yazmışdım: “Köhnə
kişilər!” və həmin hekayəmə
özlüyümdə belə bir epiqraf da “uydurmuşdum”:
“Bilmirəm “filankəsin atasıyam”, - deyib qürrələnən
valideyn daha çox xoşbəxtdir, ya “bəhmənkəsin
oğluyam”, - deyib lovğalanan övlad!”
İndi
inamla, tərəddüd etmədən deyirəm ki, o
zamankı bu düşüncəmin ən etibarlı
cavabı Şahmirzə müəllimin övladları ilə
haqlı qüruru, övladlarının da öz ataları
sarıdan halal öyünmək imtiyazlarıdır...
Söz sərrafı idi Şahmirzə müəllim,
yeri gələndə bəlağətlə danışmaq məharəti
vardı.
Çöhrəsindən
gülüş əskik olmayan bu canlı-cüssəli kişi ən ağır məsələ ilə
bağlı söhbətləri elə başlayıb-elə
yekunlaşdırardı ki, oturub əhvallaşa-əhvallaşa
bir də ayılıb görərdin ki, sonu müşkül
o söhbəti çoxdan müzakirə edib zərərsiz və
elə tərəflər üçün də ortaq
faydalı bir yerdə bitirib.
lll
Şahmirzə müəllim uzun müddət müxtəlif
vəzifələrdə olmuşdu. Bütün vəzifələrdə
də öz saflığını, təmizliyini qorumuşdu.
Onun üçün vəzifənin qayəsi bu idi: elinə-obasına
ləyaqətlə xidmət! Təmiz ad, haqqı nahaqqın
ayağına verməmək!
Şahmirzə
müəllim saf, elə bu saflığına görə də
suyu az qala üfürə-üfürə
içən rəhbər məmurlardan idi. Ötən əsrin
ortalarında, guya ki, “əyər-əskiyi düzəltmək
üçün” partiyanın məlum
çağırışları ilə Şahmirzə müəllim
də rayon təhsil şöbəsində illər boyu
uğurla çalışdığı inspektor vəzifəsindən
əl çəkmiş, geridə qalan təsərrüfatları
dirçəltmək üçün “otuzmininci”lərin
sırasına çağrılıb rayonun ucqar bir kəndində
kolxoz sədrliyinə getmişdi. Şahmirzə
müəllim kimi, necə deyərlər, əli-ətəyi
düz bir adamın orada kolxoz sədri seçilməsi, əlbəttə,
o illər həmin kənddə gözləri haram tikədə
olanların xoşuna gəlməmişdi. Fikirləşirlər
ki, düzüb-qoşub kişiyə necə qara
yaxsınlar... Və beləcə,
ağıllarına nə gəlirsə, əllərinə qələm
alıb yazırlar ki, vay-aman, bəs sədr kolxozun
mal-qarasının qulaqlarındakı, dövlət təsərrüfatına
məxsus qeydiyyat sırğalarını qopartdırıb və
o heyvanları da öz şəxsi naxırına qatıb.
Təbii
ki, o məktub “anonim” - imzasız olsa da, verilən “məlumat”da
o illər ciddiyə alınası məqamlar da vardı və
bu cəhətdən müdaxilə edib araşdırmaq,
aydınlaşdırmaq zərurəti yaradırdı.
İş belə gətirir ki, məlumatdan xəbər
tutan Şahmirzə müəllim həmin gün
yorğun-arğın işdən evə qayıdıb
mal-qarasına da baş çəkib gözdən keçirir
və tövləsindəki inəklərindən birinin qulağını
cırılmış görür.
Kişinin
dalağı sancır... Ailədən
oğul-uşağı, kənddən-kəsəkdən
naxırçını-küvənçini
çağırtdırıb danışdırır. Məlum olur ki, kişinin halalca inəklərindən
biri qızdırıb, naxırçı da heyvanın
qulağını çərtib qan alıbmış. Bunu görüb-duyan bədxahlar məgər fürsəti
fövtə verərdilərmi? İçlərinin
qara-qurasını, kir-pasını bulaşdırırlar ağ kağıza və yollayırlar
“üzüyuxarı”. İndi gəl sən bunu sübut elə
ki, iş başqa cür olub!
Şahmirzə müəllimin artıq dirçəlib
ayağa duran həmin inəyə rəhmi gəlsə də,
bədxahlarına, necə deyərlər, əşyayi-dəlil
olmaması üçün heyvanı kəsməyi uyğun
görür.
İnək kəsilir, soyulub əti pay-pay edilib
qohum-qardaş, qonum-qonşu arasında
bölüşdürülür.
Durduğu yerdə inəyin güdaza getməsinə bais
olanlar “əşyayi-dəlil”in ortadan çıxdığının
fərqinə varanda pərt olurlar. Öz məkrli niyyətlərini
təkrar göyərtmək üçün yeni bir plan
qururlar. İnəyin ətinin tam yerbəyer
olduğuna, kəlləsindən başqa heç nə
qalmadığına əmin olandan sonra Şahmirzə müəllimgilə
gəlirlər. Ordan-burdan söz salandan sonra: - Şahmirzə
müəllim, eşitdik inək kəsmisən, dedik, bəlkə
bizə də bir pay verəsən, evimizdə qazan
asılsın”, - dil tökməyə başlayırlar.
Şahmirzə
müəllim qımışaraq, özünəməxsus
eyhamla:
- A
kişilər, ay pir olmuşlar, bir az ayıq-sayıq
olaydınız da, - deyir, - inəyin o ətindən neçə
qapıya pay yolladım, bəs siz harda
qalmışdınız?...
Ət
payından onsuz da əllərini çoxdan üzən, amma
yenə öz bəd niyyətlərinin ardında olan
“qonaqlar”:
-
Əşi, ay Şahmirzə müəllim, əliaçıqlığınıza
yaxşı bələdik, ət qalmayıb-qalmayıb, nə
olar, canınız sağ olsun! Amma bəs kəllə-paçaya
nə gəlib... Heç olmasa, inəyin başını bizə
verin, aparıb xaşlama eləyib yeyək, - deyə dil
tökür, yalmanırlar.
Eh, o da
Şahmirzə müəllim idi, “qonaqlar”ın bəd niyyətini
çoxdan, həm də dəqiq anladığı
üçün, onları zəndlə süzərək
ikrahla: - İnəyin nəyi vardı ki, bala, sağlam heyvan
idi! Günahı mərdimazarın boynuna, inəyi
elə o başına görə kəsmədimmi? - deyir.
Bizdən, dinimizdən olmayanda nə olar, oz inancında rəhmət
olsun çar İkinci Aleksandra. Şeyx Şamili dustaq
edib at belində Rusiyanın o zamankı paytaxtına, Peterburqa
aparırlar. II Aleksandr da o məqamda
Çuquyevdə hərbi manevrə baxışdaymış.
Ona xəbər çatdırırlar ki,
Şamil əsir halda öz başının dəstəsilə
buradan gəlib keçəcək. Çar
baxışı yarımçıq kəsib Şeyx
Şamilin qabağına çıxır, atdan
düşür. Şamil də həmçinin... II
Aleksandr Şamillə görüşür, onu bağrına
basıb çiynindən öpür və hökmdarın
dilindən tarixə yazılası bu sözlər
çıxır: “Mən çox şadam ki, igid düşmənimlə
şəxsən tanış oluram!”...
İndi
haradan tapasan belə düşmənləri...
Amma inanıram ki, bu əhvalatlar, belə söhbətlər
və xatirələr, aradan illər keçsə də, dildə-ağızda
gəzə-gəzə, gələn nəsillərə
ötürüləcək və bəlkə, insanı
yaşadan həm də elə bunlardır.
Sözümün
bu yerində mən yenə Şahmirzə müəllimin indi
uzaq illərin o tayından boylanan ciddi, ağayana obrazını görürəm.
Qeybətdən, dedi-qodudan çox uzaq adam
olan Şahmirzə müəllimin xətrinə dəyən,
boz ilan kimi onu sancmaq istəyənlərə şəstlə
dediyi bu sözlər az qala Lerikdə zərb-məsələ
çevrilib: “Mənim yatacağım məzar da torpağa bir
zinət olacaq, a bala!”
lll
Ömür yolu sübut edirdi ki, Şahmirzə müəllim
taleyi gətirən insanlardan idi və ulu Tanrı belə bir
qisməti, söz yox ki, sevimli bəndələrinin alnına
yazır.
Sözümün əvvəlində dediyim kimi,
Şahmirzə müəllim ötən əsrin 1941-45-ci illərinin
od-alovu içərisindən keçmişdi. Gözünün
qabağında neçə-neçə cəbhə
yoldaşı düşmən gülləsinə tuş gəlib
həyatını itirmişdi. Şahmirzə
müəllim davadan qayıdıb ailə qurmuş,
oğul-uşaq yiyəsi olmuşdu. Amalı
dövlətinə, xalqına xidmət, elinə-obasına
layiqli bir vətəndaş, ata kimi isə vətəninə
layiqli övladlar böyütmək idi. Bütün
bunlar Şahmirzə müəllimə qismət oldu. Və
bu taleyə layiq idi!..
lll
Bizlərlə
od-ocaq qonşusu Xanəgah kəndində zəmanəmizdən
qabaqkılarını, ötüb keçənlərini,
keçmişlərini eşidib bildiyim, bizim
dövrümüzə düşənlərini isə
görüb tanıdığım bir ailə var: Mirzəmməd
kişinin ailəsi. Oğlanlarından Vəkil
adlı biri dava illərində Şahmirzə müəllimlə
cəbhə yoldaşı olmuşdu. Bax,
Şahmirzə müəllim Mirzəmmədin kişinin
oğlu Vəkildən elə şövqlə
danışırdı ki, o qanlı-qadalı illərdə
olub-keçənləri, ağır anları sanki təzədən
yaşayırdı. “Vəkil çox qüvvətli,
güclü oğlan idi, pəhləvan kimiydi”, - deyirdi. - “İki atla yedəyə qoşulub daşınan
topu Vəkil təkbaşına çəkib aparırdı.
Oğul idi ey, oğul, əsl igidi!”
Şahmirzə müəllim danışardı ki,
döyüşlərin birində düşmənin
atdığı top mərmisi Vəkilin ayağını
dibindən qopardı. Vəkil isə yerə
düşmüş ayağını qucağına alaraq
salamat ayağının üstündə, atıla-atıla
düşmənə tərəf getməkdəydi.
Söhbətin
bu yerində Şahmirzə müəllim dərin bir ah çəkib
köks ötürərdi: “Hayıf... Mən özümü
yetirənə qədər dayanammadı, yıxıldı... Düşmən pulemyotundan atılan güllələr
onu yerə sərmişdi”. Gözləri nəmlənən
Şahmirzə müəllim o hadisəni elə
yerli-yataqlı, canlı danışardı ki, dinləyənlər
də özlərini həmin an
döyüş meydanında hiss edərdilər...
lll
Şahmirzə müəllim haqqında bu müxtəsər
söhbətimi yekunlaşdırarkən burasını da qeyd
edim ki, o, zəhmətdən, çətinlikdən
qorxub-çəkinməyən, hər işdə qabağa
durmağı sevən kişilərdən idi.
Onunla bir iş-məslək yoldaşlığım da
olmuşdu, Rayon Xalq Nəzarəti Komitəsinin sədri
işlədiyim illərdə ünvanı bəlli, müəllifi
məlum bir şikayət ərizəsini, təcrübəsinə,
bilgisinə və etibarına güvənərək,
Şahmirzə müəllimi dəvət edib, birlikdə
araşdırmışdıq. Mən o bilməcə-bulmaca məktubun
araşdırılmasına - səhər erkəndən Lerik
qəsəbəsindən başlayıb, Nislinin, Həzovinin
yanı üstəki sərt, şiş qayaların arası
ilə Savalanla göz-gözə dayanan Rəzgov yaylasına
qalxıb, gün uzunu Anzolu kənd natamam orta məktəbində
var-gəl edib, Rvarudda axşamlayıb, Mondigahdan gecəykən
ötdüyümüz, min günün yaşamına bərabər
o bir günə elə bu cümlə kimi uzun “Arıtsan, sel
olar kor bulaqdan” adlı uzun bir hekayə həsr etmişəm.
İstəyənlər
tapıb oxuyarlar...
lll
Beləcə,
o boy-buxunlu, şax qamətli kişi
haqqında bu kiçik qeydlərimi bitirər-bitirməz, xəyallarımı
ötənlərdən bu günə qaytarmaq istəyilə,
həmişə əlimin altında olan köhnə radionun
düyməsini sıxdım. İşə bax ki, radio
dalğalarında da
ovqatıma uyğun bir musiqi sədalandı,
muğam ustası Arif Babayevin ifasında həzin bir mahnı səsləndi:
“Mən dünyada olmayanda...”
Şahmirzə müəllim bu mahnını dinləmişdimi? Bilmirəm... Yalnız onu bilirəm ki, o kişinin, əzəməti, məğrurluğu ilə yanaşı, həm də kövrək təbiəti vardı. Söz-sov sərrafı, duyğulu insan idi. Və həmin mahnıda deyildiyi kimi, indi cismən bu dünyada olmayan Şahmirzə müəllim təkcə doğmalarının, qohum-qardaşının yox, bütün onu tanıyanların, bircə dəfə də olsa, ülfət-ünsiyyət quranların yaddaşında öz işıqlı siması ilə qalırsa, deməli, yenə də yaşayır, yenə də bizimlədir.
6 fevral
2018-ci il
Şabran
525-ci qəzet $g 2018.-
10 fevral . - S.18.