Mübariz ruhlu alim, incə duyğulu
şairə - Tahirə Qürrətül-Eyn
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Bədəşt konfransı Zərrintac Qürrətül-Eynin
babi karyerasının zirvəsi hesab olunur. Üsyan edən
hərəkatçılar Tahirə Qürrətül-Eynin də
rəhbərliyilə, Mazandaranda, Barforuş şəhərinin
yaxınlığında tikdikləri qalada mülkiyyətin
ümumiləşdirilməsinə təşəbbüs
göstərirlər.
Şah ordusunun rəhbərliyi qalanı bir neçə
ay nəticəsiz mühasirədə saxlayır, sonra
üsyançıları əfv etməklə aldadıb
qaladan çıxarır və hamısını
qırır.
Bu hadisə 1849-cu ildə baş verib.
1850-ci ildə Zəncanda, həmin il Neyriz
şəhərində qaldırılan üsyan da qəddarlıqla
yatırılır.
Nəsrəddin şah Qacarın
hökmdarlığının (1848-1896) erkən hissəsi
sözügedən fəallaşması ilə müşayiət
olundu. Şahla Tahirə Qürrətül-Eyn arasında
bir görüş keçirildiyi məlumdur. Bir dəstə hərəkat üzvü 15 avqust
1852-ci ildə Nəsrəddin şaha uğursuz sui-qəsd cəhdi
edir. Şah yüngül yaralanır, sui-qəsdçilər
öldürülür. Bu hadisədən
qeyzlənən şah və hakimiyyət
üsyançılara qarşı daha sərt tədbir
görməyi qərara alır. Hərəkatı
birdəfəlik məhv etmək üçün bütün
ordu səfərbərliyə alınır.
Bu qəsddən
sonra Tahirənin öz dini və siyasi
baxışlarını etiraf etməsi sadəcə
ölüm cəzası deyil, həm də ən dəhşətli
işgəncələr demək idi və bu hadisə Qobino,
Ledi Şeyl, Polak və Usşer tərəfindən bariz bir
şəkildə təsvir edilib. Hətta
Qürrətül-Eyn onda öz dinini danmaqla ölümdən
qurtula bilər və şərəfli şəhidliyini və
ölümsüz şöhrətini bir neçə illik həyata
dəyişə bilərdi; lakin onun alicənab ruhu buna ikrahla
yanaşmağı labüd edir.
Bu ərəfələrdə Mirzə Ağa Xan Nuri
İranın sədri-əzəmi - baş naziri təyin
olunur. O,
baş qazi Molla Mirzə Məhəmməd Eldermani və
Hacı Molla Əli Keniyə əmr edir ki, Tahirəylə
söhbət etsinlər, onun inancını yoxlasınlar. Bu
iki kişi ilə dustaq qadın arasında
səkkiz görüş keçirilir. Tahirə
Qürrətül-Eyn elmdə ondan xeyli aşağıda
dayanan, dini öz məqsədləri üçün alət
edən mollaları sərt tənqid edir.
Füsunkar gözəlliyi, möcüzə hesab edilən
savadı olan Tahirə ailəsi, üç övladı,
sürgünlərdə və həbsdə keçən həyatına
rəğmən əqidəsindən dönmür.
Nəhayət, 1852-ci ilin 15 sentyabrı, çərşənbə
günü gəlir. O, üzünü cəlladlarına tutaraq deyir: "Siz
məni istədiyiniz qədər tez öldürə bilərsiniz,
amma qadınların azadlıq üçün
oyanışını dayandıra bilməyəcəksiniz".
Onun ölümü mübahisəlidir və hansı
variantın doğru olmasını söyləmək çətindir. Qobino deyir ki,
boğub öldürdükdən sonra onu yandırıblar.
Başqa bir versiyaya görə isə,
Nigarıstan adlı sarayın bağında quyuya atmış
və üstünü daşla doldurmuşlar. Hər bir halda bu faktdır ki, onu qəddarcasına
öldürmüşlər.
Əsas
versiya bunu götürmək olar ki, onu Britaniya nümayəndəliyinin
və Türkiyə səfirliyinin qarşısında, kifayət
qədər böyük bir həyəti olan "Elxani"
adlanan bağda işgəncələrlə edam
ediblər. Fikrindən döndərməkçün
yarımcan olana qədər boğub, sonra
günahlarını etiraf edəcəyi təqdirdə
bağışlanacağını söyləyiblər.
Yenə də o, inadından dönmür, nə
şah rejimini, nə də din xadimlərini saya salıb.
Öldürdükdən sonra cəsədini bir
kor quyuya atıb, quyunu daşla doldurublar. Izi
itirməkçün ərazi başdan-başa
yandırılıb.
Mahmud xan
Kələntərin qardaşı oğlu, Tahirə Qürrətül-Eynin
edamında iştirak etmiş Həsən bəyin dediklərindən:
"Britaniya nümayəndəliyinin və Türkiyə
səfirliyinin qarşısında kifayət qədər
böyük bir həyət var ki, 1893-cü ildə ləğv
edildi. Bu həyətin
ortasına doğru, küçə boyunca qalan
beş-altı ağac qəhrəman Tahirənin
öldürüldüyü yeri nişan
verirdi, çünki o vaxt Elxani bağı ta oraya qədər
uzanırdı.
1898-ci ildə
mən Tehrana qayıdanda o həyət yox olmuşdu, onun yerini
müasir tikililər tutmuşdu və mən bilmirəm ki,
yeni sahib mömin bir əlin əkdiyi o ağaclara dəyər
verib qayğı göstərmişdimi..."
Tahirənin qardaşı Mirzə Əbdülvəhhabın
sözlərinə görə, o zaman "belə bir fəlakətdən
qaçmaq üçün" mollalar bütün
qadınların oxumasının qarşısını
almışdılar ki, birdən onlar da oxuyub Tahirə kimi
olarlar.
Edamından sonra Tahirənin külliyyatı toplanaraq
yandırılıb. Onun çox az sayda
yaradıcılıq nümunələri bizim dövrə gəlib
çatıb ki, bunların da az bir qismi dilimizə tərcümə
edilib.
Zərrintac Tahirə haqqında ilk bioqrafik kitab
amerikalı yazar Marta Rut tərəfindən qələmə
alınıb.
"Pak Tahirə" adlanan bu kitab 1938-ci ildə
Karaçidə çap edilib. Kitab bir
çox dillərə tərcümə edilsə də, bizim
dilə hələ də çevrilməyib.
Onun
haqqında fars, ingilis, urdu, italyan, alman, ərəb,
fransız, rus, polyak, holland, türk dillərində, dünya
üzrə Yeni Kaledoniyadan Braziliyaya qədər, İsveçdən
Cənubi Afrikaya qədər bir sıra ölkələrdə
çoxlu kitab və məqalələr yazılıb dərc
edilmişdir. Şeirləri qiraət edilib və
mahnı kimi oxunub.
Azərbaycanda Tahirənin həyatı və ictimai fəaliyyəti,
demək olar ki, yada düşməyib. Onun həyatı,
mübarizəsi və yaradıcılığı haqda
sanballı əsər əldə yoxdur. Çox
nadir hallarda onun adı çəkilmiş, bu zaman da diqqət
onun şairəlik fəaliyyətinə yönəldilmişdir.
Onun əsas ictimai fəaliyyəti nə sovet
tarixçiləri tərəfindən, nə də indiki tədqiqatçılar
tərəfindən çox zəif işıqlandırılıb.
İrəli sürdüyü sosial
ideyaların, xüsusən də qadın azadlıqları barədə
söylədiklərinin üzərindən səthi
keçilmişdir. Bunun köklü səbəbləri
vardır. Sovet ideologiyası Şərq
qadınlarına azadlığı Sovet dövlətinin
verdiyini iddia etməklə, Tahirə kimi şəxsiyyətin
qabardılmasını istəmirdi.
Xatırlatmaq istəyirəm ki, M.F.Axundzadə "Kəmalüddövlə
məktubları" fəlsəfi traktatında Tahirədən
bəhs edib. Sovet dövründə isə Sabir Gəncəli onun
haqqında məlumat verib.
Azərbaycanda Tahirənin fəaliyyətini
araşdıran və layiqli qiymətini bilən tək alim
görkəmli yazıçımız professor Əzizə Cəfərzadə
olub. Onun Tahirə irsi ilə tanışlığı
1947-ci ildən, aspiranturada oxuduğu vaxtdan başlamış
və həyatının sonuna qədər davam etmişdir.
Tarixi roman janrında qələmə aldığı son əsəri
- " Zərrintac-Tahirə"ni Qürrətül-Eynə
həsr edib (1996). Bundan başqa, 2005-ci ildə nəşr
olunmuş "Azərbaycan qadın şairləri
antologiyası"nda da ondan bəhs edilir. Yazıçı
ömrünün sonuna qədər bu mövzunu diqqətdə
saxlamış, bütün mümkün variantlarda onun
adının unudulmaması üçün əlindən gələni
əsirgəməmişdir. "Bir
güllə yaz olmaz" deyimi bu hadisə ilə necə də
həmahəng səsləşir. Elə
bu səbəbdəndir ki, Əzizə xanım
dünyasını dəyişdikdən sonra Tahirə
mövzusu unudulub.
İnanıram ki, vaxt gələcək, Tahirə
Qürrətül-Eynin adı əbədiləşdiriləcək,
küçə və məktəblərə adı veriləcək. Onun
şanlı həyat yolu haqqında tamaşalar oynanılacaq,
filmlər çəkiləcək. Vaxtilə
Azərbaycan səhnəsində Janna Darkın həyatından
bəhs edən "Orlean qızı" (F. Şiller) pyesi
tamaşaya qoyulub. Əlbəttə ki, Janna buna layiqdir. Amma
"Şərqin Janna Darkı" və çox vaxt Jannadan daha
üstün sayılan Tahirə Qürrətül-Eyn də bu
baxımdan yada salınmalıdır.
İstedadlı Avstriya şairəsi Marie von Najmajer Tahirə haqqında 1870-ci ildə özünün ən gözəl poemasını yazıb. Avstriyada Yeni Qadın hərəkatının banisi Marianna Hainsisch 1925-ci ildə yazırdı: "Mən bütün həyatım boyu ən böyük qadınlıq nümunəsi olaraq Qəzvinli Tahirəni üstün tutmuşam. Onun həyatı və ölümü barədə eşidəndə cəmi on yeddi yaşım vardı, amma mən onda dedim: "Avstriya qadınları üçün elə işlər görməliyəm ki, o işlərin naminə Tahirə öz həyatını qurban verib".
Bəlkə də Tahirənin həyatının
ekranlaşdırılması XIX əsr İran
qadınları barədə ən yaxşı, dolğun sənət
əsəri olardı. Çünki onun həyat və fəaliyyət
yolu, qısa olduğu kimi, gözqamaşdırıcı dərəcədə
parlaq, maraqlı hadisələrlə zəngin və bir
o qədər də faciəvidir. Qürrətül-Eyn Tahirə
dünya dini və ictimai fikir tarixində mühüm bir
mövqe tutur. O, mistik
baxışlı və inqilabi ideallara can atan böyük
istedada malik bir qadın idi. Cəsur, şücaətli,
namuslu qadın olaraq, o, doğru hesab etmədiyinə
"yox" demək cəsarətinə və
dürüstlüyünə malik şəxsiyyətilə dəyərlidir.
Tahirə əsrlərlə formalaşan
ziyanlı ənənələrə meydan oxudu və təkcə
öz ölkəsinin yox, dünya qadınlarının
azadlığı üçün əməli addımlar
atdı, onlara azadlıq və firavanlığa
çatmağın yeni yollarını göstərdi. Təsadüfi
deyil ki, ABŞ-da qadınların inkişafı naminə
"Tahirə Assosiasiyası", "Tahirə Ədalət
Mərkəzi", Braziliyada "Tahirə Təhsil
Kollegiyası" fəaliyyət göstərir.
Məşhur
alim Edvard Braun yazır ki: "Qürrətüi-Eyn kimi bir
qadının meydana çıxması istənilən ölkədə
və istənilən dövrdə nadir bir fenomendir, lakin həmin
vaxt İran kimi bir ölkədə bunun olması tamamilə qeyri-adi
haldır, demək olar, möcüzədir. Məftunedici
gözəlliyi ilə bərabər, nadir intellektual qabiliyyəti,
atəşli bəlağəti, qorxmaz sədaqəti, şərəfli
şəhidliyi sayəsində o, öz həmvətənləri
arasında bənzərsizliyə və
ölümsüzlüyə qovuşub".
Məşhur şərqşünas Mirzə Kazım bəy isə belə düşünürdü: "Qadına azadlıq ideyası necə dönməz ruh, necə möhkəm iradə yerləşdirir!.. Qəhrəman Qürrətül-Eyn Tahirə... misilsiz nümunədir!.."
Kəmalə ƏLİYEVA
Araşdırmaçı-publisist
525-ci qəzet.-
2018.- 15 fevral.- S.6.