Ata yurdum Zəngibasar - İrəvan
Zaman-zaman mənfur və məkrli
qonşularımızın bizim başımıza gətirdikləri
qəddar oyunlar, amansız faciələr nə bitər, nə
də tükənər.
İllər, onillər, qərinələr, yüzillər
keçsə də, bizim köksümüzə vurulan
çalın-çarpaz dağlar, yaralar azalmayıb, əksinə,
artıb-çoxalıb. Biz onlara qoynumuzda yer verdikcə o yaramaz köküyoxlar
daha da ürəklənib, daha da irəliləyib, əzəli-əbədi
torpaqlarımızı zəbt edə-edə, yeni-yeni əraziləri
öz "ərazilərinə" qata-qata özlərinə
yoxdan "Vətən" düzəldiblər, bununla da
sakitləşməyiblər, yeni iştahlara düşərək,
ağlaya-ağlaya, sızlaya-sızlaya bütün dünyaya
car çəkib, türklər tərəfindən daim
incidildiklərini, assimilyasiyaya, genosidə məruz
qaldıqlarını "sübut edən" kitablar
yazmış, yazdırmış, əksər dünya dillərinə
tərcümə edərək yayıblar. Beləliklə,
bizi dünyanın xalqları arasında "vəhşi",
"qaniçən" obrazında qələmə verməyə
çalışıblar və təəssüflə deməliyik
ki, çox zaman buna nail də olublar.
Bizim də ziyalılarımız, aydınlarımız,
işıqlı mütəfəkkir ictimai xadimlərimiz uzun
illər ərzində heç də boş-bekar oturmayıb,
tarixi həqiqətlər fonunda real hadisələri
özündə əks etdirən cild-cild əsərlər,
kitablar yazaraq, faktlarla, arqumentlərlə əsl vəziyyəti
insanlara çatdırıblar. Doğrudur,
bütün dünyanı öz məkrli niyyətlərinə
inandırmağa nail olmuş ermənilərin həyasızlığı
fonunda həqiqətlərin əks olunduğu, real tarixi
faktların yer aldığı gerçəkliklərlə
boyaboy dolu olan bu cür kitabları çap etdirmək olduqca
çətin başa gəlirdi, bəzən heç
mümkün olmurdu. Hər halda, az da
olsa, bu qəbildən çox qiymətli mənbə rolunu
oynayacaq kitablar çap olunub və nə yaxşı ki,
olunub.
Belə qiymətli əsərlərdən biri də
"Giriş" hissəsini diqqətinizə
çatdırdığımız "Tarixdə qalan izlər"
adlı tarixi-sənədli monumental romandır. Əsərin
müəllifi bu yaxınlarda Göyçə, Zəngəzur,
Dərələyəz, Basarkeçər kimi tarixi
torpaqların həsrətiylə dünyasını dəyişmiş
pedaqogika üzrə elmlər doktoru, əməkdar müəllim,
unudulmaz ziyalı Məmməd Əli oğlu Hüseynovdur.
Oxucular üçün maraqlı
olacağını nəzərə alıb, təkrar
çapına qərar verdiyimiz bu "Giriş" olduqca qiymətli
bir mənbədir. Mərhum alimin ruhuna rəhmətlər
diləyərək, bu yazını sizin ixtiyarınıza verməyi
özümüzə müqəddəs borc bildik...
Rəfail
Həbiboğlu
Əbülfət
Məmmədoğlu
Zəngibasarda yay ayları çox isti olduğundan atam
bizi 1940-cı ilədək Qızılziyarət, Ağmanqan,
Üçtəpə, Ələyəz, Arxaşan
yaylaqlarına aparardı. Yadımdadır,
yaylağa dəvələrlə gedirdik. İstidən
qorunmaq üçün yolun çoxunu gecələr gedərdik.
Dəvənin belində yuxulayardıq. Atam bizi oyatmaq üçün hey səsləyər,
anam isə bizi yaylıqla dəvənin
daşıdığı yükün ipinə
bağlayardı ki, yıxılmayaq. O şirin anları
indi də xatırlayıram...
1936-cı
il idi. Onda mən beş
yaşındaydım. Atam Əli Məşədi
Hüseyn oğlu və anam Zəhra Məşədi Abbas
qızı kolxozda işləyirdilər. Bacım
Səriyyə beşinci, qardaşım İbrahim
üçüncü sinifdə oxuyurdu. Kəndimizdəki
yeddiillik məktəb görkəmli partiya və dövlət
xadimi, böyük ədibimiz Nəriman Nərimanovun
adını daşıyırdı. Məktəb Arbat, Zəhmət
və Qaraqışlaq kəndlərinin aralığında
yerləşirdi. Bu məktəbə rayonun
başqa kəndlərindən də şagirdlər gəlirdi.
Zəhmət məktəbini bitirənlər Zəngibasar
(Uluxanlı) kənd orta məktəbində təhsil
alırdılar. Altı yaşım tamam
olduqda məni birinci sinfə qəbul ediblər. İbtidai siniflərdə müəllimim Mərziyyə
Cəlilova idi (əslən irəvanlı olan bu gənc müəllimə
bizi çox sevir və yaxşı öyrədirdi. Beşinci sinifdə oxuyarkən Böyük Vətən
Müharibəsi başlandı. Müəllimlərimiz
cəbhəyə göndərildi. Onlardan
bir neçəsi həlak oldu. Təhsilimdə
uğursuzluqlar baş verdi. Müharibənin
acı nəticələri ilə yanaşı, ailəmiz
böyük itki ilə üzləşdi. 1943-cü
ilin baharında bacım Səriyyə və qardaşım
İbrahim dünyalarını dəyişdilər. Ailəmizə əbədi məyusluq sükutu
çökdü. Sonralar mənə
aydın oldu ki, "həkimlər"in günahı
ucbatından atam öz cavan övladlarını itirmişdir.
Yaxşı yadımdadır. Novruz bayramına bir
neçə gün qalmışdı. Həzin
və isti bahar küləyi əsirdi. Məktəbdən
evə qayıdırdım. Camaatın bizə
toplaşdığını gördüm. Qonşular anamın başı üstündə
ağlayırdılar. Bu ağır faciəni
heç unuda bilmirəm. Buna oxşar ilk
hadisə 1905-ci ildə olmuşdu. O zaman qonşu erməni
kəndindən bizim kəndə atılan tüfəng
gülləsi atamın əmisini öldürmüşdü.
1918-ci ildə isə erməni ekstremistləri kəndimizi
gülləbaran edərkən bibim
öldürülmüşdü. Bu faciələr
atamı hədsiz dərəcədə
sarsıtmışdı. Digər tərəfdən,
anamın üç qardaşı: Cəlil, Məhərrəm
və Cabbar Quliyev qardaşları Böyük Vətən
Müharibəsinə getmişdilər. Onlardan
birinin-Quliyev Məhərrəmin ölüm xəbəri gəlmişdi.
Həmin illərdə anam ayaqlarını soyuq
suya salıb, Allaha yalvarırdı ki, ailəmiz bəlalardan
uzaq olsun. Müharibənin acı nəticələri,
qohum-qonşu cavanların cəbhədə ölümü məni
uşaqlıq aləmindən ayırmış, gənc
vaxtlarımdan qocaltmışdı. Çətin
şərait məni uşaqlıqdan ailə dərdi çəkməyə
vadar etmişdi. Ailəmizin son ümidi mən
idim. Ata nəsihətinə sadiq qalaraq, təhsilimi
İrəvan Azərbaycan Pedaqoji Texnikumunda davam etdirməyi qərara
aldım. Müəllim olmaq mənim ilk
arzum olub. Bu peşəyə məni atam
yönəltmişdi. Atam kitab oxuyarkən mən onu maraqla dinləyirdim.
O, hər dəfə mənə deyərdi: "Oğlum,
qabaqcıl elm adamları maarifə böyük qiymət
vermişlər. Oxu, elmə yiyələn, xalqımıza xidmət
et. Xalqı bu ağır günlərdən
yalnız elm xilas edə bilər..." Pedaqoji
Texnikumda təhsil illərim (1944-1947) çox ağır
keçdi.
Texnikumda
Azərbaycan dili fənnini qocaman maarif xadimi Mehdi Kazımov, ədəbiyyatı
Fərhad Fərhadov, tarixi Bəhlul Yusifov və Rəziyyə
İsmayılova, coğrafiyanı Ələşrəf
Bayramov və Sura Əkbərova, fizikanı Cəlal Əsgərov
tədris edirdilər. Bu müəllimlər həm
də İrəvan Pedaqoji İnstitutunda dərs deyirdilər.
Azərbaycanlıları Ermənistandan zorla
köçürəndə (1948) bu müəllimlərdən
bir neçəsi Bakıya pənah gətirdi və Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunda işlədilər, elmi dərəcələr
də aldılar. Texnikumun direktoru Bəhlul
Yusifov idi. O, Bakıya məcburən köçdükdən
sonra direktor Həbib Məmmədzadə oldu. Xatırlayıram
ki, coğrafiya müəllimimiz Ələşrəf Bayramov,
tarix müəllimimiz Rəziyyə xanım İsmayılova
Ermənistan ərazisindəki tarixi abidələr, İrəvan
şəhərindəki məscidlər, karvansaraylar və Zəngibasar
rayonunun Cəfərabad kəndində XV əsrdə inşa
edilmiş Türbə haqqında maraqlı söhbətlər
edirdilər. Bu türbədə Əmir Səidin,
oğlu Pir Hüseynin və Qaraqoyunlular Sülaləsinin
başçısı Qara Yusifin (1410 - 1420) sərkərdəliyindən
bəhs edilir. İrəvandakı yer adlarına diqqət
yetirək: Məhəllələr: Şiləçi,
Sabunçu, Boyaqçı, Toxmaq, Təpəbaşı, Dəmirbulaq,
Bağçalar, Yoncalıq, Börkçülər. Məscidlər:
Göy məscid, Qala məscidi, Hacı bəyin məscidi,
Zalxan məscidi, Günlüklü məscid, Günbəzli məscid,
Şəhər məscidi, Novruzəli məscidi, Hüseynəli
məscidi. Meydanlar: Məscid meydanı, Zalxan meydanı, Fəhlə
meydanı, Şəhər meydanı, Böyük meydan.
Bağlar: Dərə bağı, Dəlmə bağı, Dəmirbulaq
bağı, Dərəkənd bağı, Şəhər
bağı, Abbas bağı. Bulaqlar: Dəmirbulaq, Dəlməbulaq,
Sərdarbulaq. Çaylar: Gedərçay, Qırxbulaq, Zəngi,
Gərni Karvansaralar: Gürcü, Culfa, Sərdar, Tağlı,
Sulu, Susuz, Hacı Əli karvansaraları (İsrafil Məmmədov,
"Tariximiz, torpağımız, taleyimiz",
"Adiloğlu" nəşriyyatı, Bakı 2002, səh.34)
Müəllimlərin və yaşlı nəslin məlumatlarından
aydın olurdu ki, 1930-cu illərdən başlayaraq şəhərdəki
məhəllələr, bulaqlar, meydanlar, karvansaraylar,
bağlar, məscidlər dağıdılır, yeni
küçələr, meydanlar, bağlar və qondarma abidələr
yaradılırdı. 1948-ci ildə azərbaycanlıları
Ermənistandan zorla köçürdükdən dərhal
sonra hər şey, hətta çayların, dağların, kəndlərin
adları da sürətlə dəyişdirildi. Zəngi çayı Hrazdan, Araz çayı Araks,
Ağrı dağı Ararat, Göyçə gölü
Sevan adlandırılırdı. Gedərçayın
şəhərin mərkəzindən keçən hissəsi
beton plitələrlə örtüldü... Ancaq
yaşlı nəslin yaddaşında dağıdılan yerlərin
əvvəlki adları 80-ci illərə qədər
yaşayırdı. Tramvay yollarının üzərində
olan məhəllələr - Şiləçi, Toxmaq, Təpəbaşı,
Yoncalıq və s. öz adları ilə səslənirdi. Dağıdılmış yerlər çox idi.
Bu yerləri hər gün, hər saat
görürdüm. Xatırlayıram ki, kəndimizdən
İrəvana gedəndə yolum azərbaycanlılar
yaşayan Göykümbət, Cəfərabad və Xaraba
Sarvanlar kəndindən keçirdi. Göykümbətin
adı Geğanist, Cəfərabadın adı Arqavant oldu... Xaraba Sarvanların faciəsi daha böyük oldu.
Bu kənd İrəvanın
yaxınlığında, Xan körpüsündən 3 km məsafədə,
Zəngi çayının sağ sahilində hər tərəfi
təpələrlə əhatə olunmuş ərazidə
idi. Azərbaycanlılar bu kənddən
köçürüldükdən sonra kəndin evləri
texnika ilə dağıdıldı. Zəngi
çayının qarşısında bənd vurub, bu kəndin
ərazisində süni göl yaratdılar. Kənd bütövlüklə gölün dibində
qaldı. Canlı həyat məhv oldu.... Az
sonra "Qələbə" körpüsü inşa
edildi. İrəvan - Eçmiədzin yolunun
istiqaməti dəyişdirildi. Yolu akademik
Heydər Hüseynovun atasının bağından
saldılar. Bağın çox hissəsi tapdaq
altında, az hissəsi yoldan kənarda
qaldı...
Eşitdiklərimə görə, Ermənistanda
yaşayan əhalinin yarıdan çoxu azərbaycanlı
olub. Daha əvvələr isə İrəvan
xanlığı dövründə əhalinin daha çox
hissəsi və xan babalarımız azərbaycanlılar olub.
Yazılı mənbələrə görə,
1410-1827-ci illərdə İrəvan xanlığını azərbaycanlılar
idarə etmişlər. Bu da Ermənistanda azərbaycanlıların
əksəriyyət təşkil etdiyini sübuta yetirən
faktlardır (Bax: Erməni Sovet Ensiklopediyası, c.3, səh.
571). Yazılı mənbələrə görə,
1805-ci ildə birinci Rusiya-İran müharibəsi zamanı rus
qoşunları İrəvan xanlığını tutmaq
üçün hücum edir. General
Sisianovun başçılığı ilə İrəvan
qalası mühasirəyə alınır. İrəvan xanı Hüseyn xanın qoşun dəstələri
qalanı mərdliklə müdafiə edir. İrəvan qalası uğrunda döyüşlərdə
məğlubiyyətə uğrayan rus generalları rus
çarı tərəfindən yeniləri ilə əvəz
edilir. General Sisianov, general Paskeviç, general
Qudoviç bu döyüşlərdə məğlubiyyətə
uğrayırlar. Çar yeni qoşun dəstələri
göndərərək ordusunu möhkəmləndirir. İkinci Rusiya-İran müharibəsi zamanı
(1826-1828) Abbas-Mirzə İran qoşunu ilə İrəvan
xanına köməyə gəlir. Rus
qoşunu yenə məğlub edilir. Bundan sonra qoşunu
yeni toplarla silahlandıran general Paskeviç İrəvan
qalasını şiddətli top atəşinə tutur və
nəhayət, qalanı alır. 1828-ci ildə
Rusiya ilə İran arasında bağlanan "Türkmənçay"
müqaviləsinə əsasən, İrəvan
xanlığının ərazisi - Ağrı dağı
düzənliyi, Göyçə gölü hövzəsi və
Araz çayının cənub-qərbinə uzanan ərazi
Rusiyanın tərkibinə qatılır. İrəvan
xanlığı Şimali Azərbaycanda rus istilasına məruz
qalan sonuncu xanlıq olur. Tarixi məlumatlara
əsasən, İrəvan xanlığının ərazisi əvvəllər
farsların, parfiyalıların, romalıların, VII əsrdən
ərəblərin, XI əsrdən XIX əsrin əvvəllərinədək
Türkiyə və İranın hakimiyyəti altında
olmuşdur. Ümumiyyətlə, bu torpaq
tarixdə 14 dəfə əldən-ələ
keçmişdir. Çar Rusiyası Qafqazda Azərbaycanın
mövqeyini zəiflətmək üçün İrəvanın
ətraf rayonlarına İrandan 40 min, Türkiyədən 85
min və qalan ölkələrdən 75 min (cəmi 200 min) erməni
yerləşdirir.
Azərbaycanlıların dəmiryol vağzalına
yaxın məhəlləsində, XVI əsrdə inşa
edilmiş Hacı Novruzəli məscidinin yerində Sasunlu
Davidin heykəlini görürdüm. Tarixlərin canlı
şahidi Hacı Novruzəli məscidi 1931-ci ildə
dağıdılmışdı.
1940-cı illərdə Ermənistan KP MK-da, Alı Sovetdə,
ayrı-ayrı nazirliklərdə, baş idarələrdə,
rayon partiya və icraiyyə komitələrində, idarə və
təşkilatlarda çoxlu sayda azərbaycanlı işləyirdi. Ermənistan KP MK-nın, Ermənistan
SSR Ali Sovetinin və Nazirlər Sovetinin orqanı olan "Sovet
Ermənistanı" qəzeti həftədə beş dəfə dərc olunurdu. Qəzetin redaksiya heyətində öz işini bilən,
məhsuldar və yaradıcı zıyalılar
çalışırdı. Əhalisinin
çox hissəsi azərbaycanlılar olan rayonlarda (Vedi, Zəngibasar,
Basarkeçər, Krasnoselo, Amasiya) rayon qəzetləri Azərbaycan
dilində çap olunurdu. Bu rayonlarda
(1950-ci ilə qədər) Azərbaycan dili dövlət dili
hesab olunurdu. İrəvan Pedaqoji
İnstitutunda 1930-cu ildə yaranmış Azərbaycan
şöbəsi fəaliyyət göstərirdi. Ermənistanda müəllim kadrların
hazırlanmasında 1925-ci ildə təşkil edilmiş
İrəvan Azərbaycan Pedaqoji Texnikumu mühüm rol
oynayırdı. Yeri gəlmişkən deyim ki, 40-cı
illərdə Ermənistanda kadr məsələlərində
azərbaycanlıları az da olsa, nəzərə
alırdılar. Məmməd İsgəndərov 1948-ci ilədək
Ermənistan KP MK-nın katibi, Rəhim Allahverdiyev MK-da Kənd
Təsərrüfatı Şöbəsinin müdiri, Əkbər
Rzayev MK-da Təbliğat-Təşviqat Şöbəsinin
müdiri, Səfər Alməmmədov Ədliyyə naziri,
Hüseyn Abdullayev Yollar İdarəsinin rəisi işləmişdir.
Respublikanın Qarabağlar, Vedi, Ağbaba (Amasiya), Zəngibasar,
Krasnoselo rayonlarında partiya komitələrinin birinci katibləri,
Ermənistan SSR Maarif nazirinin birinci müavini, Sisyan, Qafan,
Mehri, Yeğeqnadzor, Kalinino, İcevan rayonlarında ikinci katiblər,
yaxud da rayon soveti icraiyyə komitələrinin sədrləri,
yeddi rayonda prokuror və ya prokuror köməkçiləri,
daxili işlər şöbələrinin rəisləri azərbaycanlılar
olmuşlar. Qırxıncı illərdə Qələndər
Haşımov, İbiş Abbasov, Salman Hüseynov, Umud
Süleymanov, əllinci illərdə Əli Məmmədov,
Hüseyn Məmmədov, Qəşəm Şahbazov, Cəfər
Vəlibəyov, Rza Vəlibəyov, Rza Rzayev, Tahir Bayramov,
Talıb Musayev, Həbib Həsənov, Gülməmməd Məmmədov,
Əli Həsənov kimi yetkin azərbaycanlı ziyalılar
partiya və dövlət aparatlarında fəaliyyət
göstərmişlər. Onların fəaliyyəti
erməni ziyalıları tərəfindən də etiraf
olunurdu.
Ermənistanda Sovet hakimiyyəti uğrunda azərbaycanlıların mübarizəsi Ermənistan KP MK-da şöbə müdiri, Xalq Komissarları Sovet sədrinin müavini, Maarif nazirinin birinci müavini vəzifələrində işləmiş Rza Vəlibəyovun 1969-cu ildə İrəvanda nəşr etdirdiyi "Keçmişdən səhifələr" aldı kitabında geniş şərh olunmuşdur. Müəllif azərbaycanlı mübarizlərdən Cahangir Ələkbərbəyov, Saleh Güllücinski, Hüseyn Salmanov, Musa Vəlibəyov, Rza Axundov, Məmməd Yusifzadə, Məmmədəli Nasir, Bala Əfəndiyev, Yusif Abbasov, Abbasqulu bəy Şadlinski, Əli Tağızadə, Ələmdar Həşimov və başqalarının xidmətlərini təfsilatı ilə şərh etmişdir. Yeri gəlmişkən, Bala Əfəndiyev 1920-ci illərdə Ermənistan KP MK-nın və Ermənistan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsi Rəyasət Heyətinin üzvü, Ermənistan SSR Daxili İşlər Komissarının müavini, Ermənistan KP MK yanında azlıqda qalan millətlər arasında iş aparan şöbənin müdiri, Ermənistan SSR İctimai Təminat komissarı, Ermənistanda ilk dəfə Azərbaycan dilində çıxan "Rəncbər", sonra isə "Zəngi" qəzetlərinin məsul redaktoru vəzifələrində çalışmışdır. Əli Tağızadə 1930-cu illərdə Vedi RPK-nın I katibi, Ermənistan KP MK-nın büro üzvü, Ermənistan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsi üzvü, Ermənistan Xalq İctimai Təminat Komissarlığında Xalq Komissarı vəzifələrində çalışmışdır. Pedaqoji Texnikumdakı təhsil illərim böyük çətinliklər şəraitində başa çatdı. Müharibənin acı nəticələri aradan qalxmamış yeni müharibə - milli zəmində müharibə başlandı. Gözlənilmədən məlumat verildi ki, xaricdən gələn 200 min ermənini Ermənistanda yerləşdirmək üçün azərbaycanlılar Ermənistandan köçürülməlidir...! 1920-ci ildə əzəli Azərbaycan ərazisi olan Basarkeçər, Vedibasar və Zəngəzur mahallarının Ermənistana bağışlanması Ermənistan rəhbərliyini sonralar yeni torpaq iddiaları irəli sürməyə həvəsləndirdi. 1945-ci ilin noyabrında Ermənistan KP MK-nın I katibi Q.Harutyunovun İ.Stalinə məktubunda Dağlıq Qarabağın Ermənistana birləşdirilməsi təklif edilir. İ.Stalin həmin məktubu Azərbaycanın rəhbərliyinə göndərir. Azərbaycan KP MK-nın birinci katibi M.C.Bağırov bu məktuba cavab olaraq bildirir ki, Azərbaycan həmin təklifə etiraz etmir, bu şərtlə ki, indi Ermənistan SSR adlandırılan ölkədə Azərbaycanın olmuş ərazilər geri qaytarılsın. Q.Harutyunov əlverişli fürsətdən istifadə edərək xarici ermənilərin Ermənistana köçürülməsi ilə əlaqədar azərbaycanlıların Ermənistandan zorla köçürülməsi barədə qərar verilməsinə nail oldu. SSRİ Nazirlər Soveti 23 dekabr 1947-ci il tarixdə "Ermənistan SSR-dən kolxozçuların və başqa azərbaycanlı əhalinin Azərbaycan SSR-in Kür-Araz ovalığına köçürülməsi haqqında" qərar verdi. 1948-1953-cü illərdə 150 min günahsız azərbaycanlını Ermənistandan köçürdülər. Əlbəttə, buna köçürmə demək olmazdı. Bu, mədəni qaydada azərbaycanlıların Ermənistandan qovulması idi...
O illərdə həmyerlim İsmayıl Şükürzadə İrəvan Pedaqoji İnstitutunda müəllim işləyirdi. Azərbaycan şöbəsi bağlandığı üçün orada işləyən müəllimlər və oxuyan tələbələr Bakıya köçürülürdü. Müəllimlər Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunda işləməli, tələbələr isə bu institutda təhsil almalı idi. Mən İsmayıl Şükürzadəyə hansısa bir məsələ ilə bağlı məlumat vermək üçün instituta getmişdim. Tələbə və müəllimlər buranın girişində, V.İ.Leninin abidəsi yanında dayanmışdılar. Azərbaycan şöbəsinin müdiri Zaman Vəliyev, onun müavini Əyyub Babayev, müəllimlərdən Ələşrəf Bayramov, İsmayıl Şükürzadə, Fərhad Fərhadov, Məmməd Həsənov və başqaları da burada idilər. Onlar məcburi köçürmənin səbəblərini araşdırır, onun acı nəticələrindən danışırdılar. Elə bu anda institutun rektoru, professor Aqzimusiyan gəldi. Hamı yönünü rektora tərəf çevirib, ondan xoş sifətlə deyiləcək söz, yeni məlumat gözlədi... Rektor abidə ətrafına toplaşanların yanında bir an ayaq saxladı və salam vermədən sözə başladı. Onun ilk kəlməsi belə oldu: "Siz nə əlçəkməz adamlarsınız? Nə üçün çıxıb getmirsiniz?" O, bu acı kəlmələrdən sonra şahmar ilan kimi dönüb yolunu davam etdirdi. Hamı nifrətli nəzərlərlə onun arxasınca baxırdı... Nə etmək olardı? Tarixin acınacaqlı hadisələri bizləri zəiflətmiş, onları isə əksinə, qudurtmuşdu. İndi onlar vaxtı ilə qoltuğuna sığınıb hörmət gördükləri xalqı təhqir edirdilər. Bu hadisədən sonra özünü "inkişaf etmiş" xalqın övladı hesab edən aqzimusiyanlara olan nifrətim bir daha artdı. Çox qəribədir ki, bu əhvalatlar Sov.İKP-nin 1948-ci ildə məfkurə məsələlərinə dair məşhur "Qərar"ından sonra baş verirdi. Bu Qərarda ziyalıların yüksək məfkurəyə əməl etmələri nəzərdə tutulurdu. Çox təəssüf ki, belə "Qərarlar"a bəzi erməni ziyalıları heç vaxt əməl etməmişlər. Bu da təbiidir. Onların "Xalis Ermənistan", "Böyük Ermənistan" planları buna mane olurdu. Digər tərəfdən, hakim dairələrdə onların özləri əqidədə dəstəkləyənləri var idi... Bu bir tarixi həqiqətdir ki, "Ermənistan" adlanan ərazidən - Qərbi Azərbaycandan biz zaman-zaman sıxışdırılmışıq. 1918-ci ildə Ermənistanda azərbaycanlılar respublika əhalisinin 45 faizini, 575 min nəfər təşkil etdiyi halda, 1922-ci ildə Azərbaycanda cəmi 240 min nəfər erməni əhalisi olmuşdur. (Bax: Böyük Sovet Ensiklopediyası, I buraxılış, c.3., səh. 479). 1979-cu ildə Ermənistanda azərbaycanlıların sayı 165 min nəfər, Azərbaycanda isə ermənilərin sayı 487 min nəfər olmuşdur. Bu, milli münasibətlərdə kəskin fərqin olduğunu təsdiq edir. Bizim xalq Azərbaycanda ermənilərə həmişə həqiqi qonşu kimi baxmış, ermənilər isə Ermənistanda bizə həmişə laqeyd münasibət göstərmişlər. Hazırda Azərbaycanda ermənilər vilayət halında yaşayır, Ermənistanda isə nə azərbaycanlı var, nə də azərbaycanlıların yaşadıqları yerlərin çox qədimdən daşıdığı türk mənşəli adlar. Belə adlar isə minlərlədir...
Məmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2018.- 16 fevral.- S.8.