Azərbaycan prezidenti 2018-ci ili
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
İli elan etmişdir
Müsəlman Şərqində ilk
demokratik respublika - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hansı
tarixi şəraitdə və hansı sistem üzərində
qurulmuş, yaradılmışdı? Dövrün
mətbuatında mötəbər şərhləri nəzərdən
keçirək.
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Yürüdügümüz yol
İgirminci əsrin bariz təcəllisi aydın və
açıqca isbat etdi ki, bəşəriyyətin ümumi məfkurəsi
hər dürlü qeydlərdən uzaq bir hürriyyət və
hər cür təhəkküm və təzyiqlərdən
arı milli bir müsavat almaqdır. Bu hürriyyət bir həqqi-təbii
olduğu kibi o təbiiyyətin bir xüsusiyyəti demək
olan milliyyət dəxi müsavat şüarlarına görə
qüvvət və inkişafını əldə edə
bilir. İgirminci əsr bəşəriyyətin
tarixi həyatına misli görülməyən hadisə və
vəqeələr yazdı. Fəqət bu
yazılar arasında ən gözə çarpan bir həqiqət,
ən vazeh oxunan bir səhifə, milliyyətin elmi və fənni
varlığı oldu. Atəşlər
saçan, dəhşətli gumburtular çıxaran, qələlər,
istehkamları devirən, orduları pozan, şəhərləri
xak ilə yeksan edən, bir millətin qalibiyyət və məğlubiyyət
höccətini qaralayan toplar eyni zamanda milliyyətin həyati-bəşəriyyədə
müstəsna bir üzv, ayrı bir ünsür olduğunu da
rəna göstərdi. Hər millətin milli bir həyat
daxilində qalması tarix, elmi-ictimai, elmi-iqtisad amillərilə
olduğu kibi bu amillərin həqiqi bir tərz və əsas
ilə paydar ola bilməsi dəxi siyasi bir
hüquq ilə qabildir.
Avropa müharibəsi bəşəriyyətə milli
mübarizəyi, milliyyəni ögrətdi. Bu milli təarüfün
əsrimizdə hər şeyin üstündə
qaldığını izah və isbat etməkdən isə
onu paydar edəcək, qiymət və etibarını yük-səldəcək
əsaslardan bəhs eləmək daha mətlub keyfiyyətdir.
Bilxassə
bizim kibi həm məhkum, həm də milli bilgilərdən
nis-bətən məhrum bir millət üçün xaricdən
dəlil və vaqeələr araşdırıl-maqdan isə
mövcudiyyətimizdə, daxildə duran xüsusiyyətlərimizi,
milli amallarımızı vicdani bir etiraf ilə ortaya
çıxarmaq, və əsl simamızla yolumuza yürümək
daha müstəhsən və məqbul bir istiqamətdir.
Milli bir mövcudiyyət və təarüfdən məhrum
qalmış hər hanki bir qalib millət üçün bu
qalibiyyət bir fəlakət olduğu kibi, bu milli təarüfə
nail olmuş hər hanki bir məğlub millətin də məğlubiyyəti
həqiqi bir fəlakət olamaz. Çünki birinci
qalib millət daxili və xüsu-si amil və əsaslardan məhrum
olduğu halda ikinci məğlub fəqət bir təarüfi-milliyyəyə
məzhər olmuş millətin gələcəgi daima
aydın və parlaqdır. Tarixi, bəşəriyyətin
müstəsna üzvlərindən olan hər hanki bir millətin
şanlı və şərəfli mədəniyyətli sənət
və ürfanını qeyd edər ikən o millətin bəşəriyyət
hüzurundakı böyük və alicənab xidmətini yad
etməkdən də əl çəkəmiyor. Çünki bəşəriyyət və insaniyyət
cameəsini hasil edən əsaslar milliyyət cameəsidir.
Din cameəsinin milliyyət cameəsindən ayrı
olduğunu da qəbul edəməyiz. İbtidai
insan əvvəl bavəl özlügünü dərk etdikdən
sonra bir qüvveyi-müdrikəyə iman etmişdir. Halbuki insanın özlügünü dərk etməsi
milli bir halətdir. Çünki bu haləti-dərk
tarixi, irqi-aləm və zaifi-əlaəza, aləmi-heyvanat kibi
mövzulara bağlı olduğu kibi millət dəxi bu
mövzuların ümumiyyətinə daxildir. Din cameəsi
isə milliyyət cameəsinin bir kəmal və qayəsi
olduğu üçün milli halət ilə dini halət arasında
təbii bir surətdə münasibət daim oluyor. Bu münasibət millətlər arasında pək
doğru denildigi üzrə dini bir beynəlmiləliyyət əsasını
ortaya çıxarıyor. İnsanların
hürriyyəti nə qədər geniş bir dairədə
olursa bəşəriyyətin ümumi tərəqqisi də
o qədər möhkəm və qüvvətli əsaslarda cərəyan
ediyor. Dini azadəlik, milli müsavat isə
bu hürriyyətin qəti və lazım ərkanındandır.
İnsanların hürriyyəti bizcə hər dürlü təhəkküm
və təzyiqlərin ortadan qalxması və hüquqi-ənam
əsas və üsullarının hakim olması şərtilə
mümkün ola biləcəgi kibi millətlərin
müsavatı da ədəmi-mərkəziyyət və
muxtariyyət amilləri ilə qabildir. Bu əsas və amilləri
təyin etməyin ilk sayısını sizə təqdim
etdigimiz “Müsavat”ın bundan sonrakı saylarında ifa ediləcəgi
üçün tutacağımız yol və məsləkin
əsaslarını imdilik bu qədər göstərmək
ilə vəzifəmizə başlıyoruz...
Millət
yoludur, həqq yoludur tutduğumuz yol,
Ey həqq,
yaşa, ey sevgili millət, yaşa, var ol!
Heyəti-təhririyyə
“Müsavat”,
10 sentyabr 1917, ¹1
Təhəkküm
- hakim olma, məhkum etmə
Mətlub
- arzu olunan
Bizim
nöqteyi-nəzərdən Rusiyada cümhuriyyəti-ənam
(xalq cümhuriyyəti)
Şərq ilə Qərb arasındakı “Çin
hasarı” uçuruldu. Rusiya istibdadı yıxıldı. Bu istibdadın sonuncu bədbəxt nümayəndəsi
Nikolay bütün Rusiya millətlərinin alqışları
içində təxtindən düşürülüb
arvadı ilə bərabər həbsə alındı.
Romanov sülaləsi getdi. Onunla
bərabər qaba rus imperializmi də səhnəyi-siyasətdən
çəkildi.
Bu vaqeə yalnız Rusiya təqdiratı degil,
tarixi-ümumi nöqteyi-nəzərindən dəxi son dərəcədə
mühüm bir məsələdir.
Rusiya
tarixi digər Avropa millətlərinə nisbət həmişə
geridə qalmış, Rusiya kəndçilərinin
azadlığı Avropadan tam yüz il
sonra gəlmiş, üsuli-idarədəki cəmaətçilik
fikri dəxi burada o nisbətdə ağır
yayılmışdır. Hər bir ağır
kütləyə məxsus olan bu hərəkətsizlik
yalnız Rusiyaya degil, Rusiyaya mərbut olan Şərq aləminə
də böyük zərərlər toxundurmuşdur. Şərq aləmi deyincə, burada hər şeydən
əvvəl müsəlman və türk aləmindən bəhs
etmək lazım gələcək.
İslam məmləkətlərinin axırıncı
tarixləri daima Rusiya ilə çarpışmaqdan ibarət
olub türkl qismi-mühümmi bu dövlətin qələmrovuna
daxil olmuşdur. Müsəlman təbəəsinin çoxluğuna nəzərən
məcazi məna ilə İngilis hökumətinə birinci islam hökuməti adını verənlər
var. Bu mülahizə ilə Rusiya hökumətinə də
birinci türk və ikinci müsəlman hökuməti demək
olar. Sayı 60-70 milyona varan türk cinsinin 25-30
milyonu, təqribən yarısı Rusiya vətəndaşıdır.
Ən böyük müsəlman padşahlığı
olan Türkiyə müsəlmanlarının sayı 25 milyona
varamaz. Bütün İran 10 milyondan
artıq degildir. Bu iki müstəqil islam
məmləkətlərindəki türklügün cəmi
belə Rusiya türkləri qədər olamaz. Bir
o qədər türk və müsəlman təbəəyə
malik olduğu halda əski Rusiyanın siyasəti müsəlman
məmləkətləri üzərinə icrayi-təzyiq etməkdən
ibarət olmuş, Rusiya istibdadı daxildə təmsil, xaricdə
də istila politikasını yeritmişdir. Bir vəqt bu
istila politikası “müdafiə” ünvanını
almışsa da, axırda haman qaba
imperializmdən başqa bir şəkil almamışdır.
Rusiyanın ən iləri gələn namdar hürriyyətçiləri,
rus millətinin səlamət ruhuna inanan tərəqqipərvər
pişrovları Rusiya səltənəti üçün Qərb
naminə Şərqdə bir mədəniyyət amalı
olmaq vəzifəsini təsəvvür edərlər. Azad Rusiyadan
böylə bir vəzifə gözlənməkdədir.
Müstəbid Rusiya isə Şərqi-islamda
göstərdigi siyasəti ilə Qərb mədəniyyətinə
ancaq ayı xidməti göstərə bilmişdir. “Debi-Əkbər” səmimi olmaq istədigi zamanlarda
belə məşhur Krılov əfsanəsindəki milçək
qovan ayıdan o tərəfə keçməmişdir.
Dini siyasət oyuncağı edən çarizm
bütün Rusiyayı rəhbanxanəyə döndərmək,
bütün rusiyalıları bir ikonaya ibadət etdirmək və
bu geniş ölkəyə daxil olan bütün millətləri
dəxi bir cinsiyyətə qəlb etdirib var qüvvəsilə
ruslaşdırmaq istiyordu. Bu məqsədlə hərəkət
edən rus çarizmi təmsil politikasında o qədər
iləri gediyor, o qədər ğəllu ediyordu ki, başqa məzhəb
və dil sahibi olmaq günahına batan insanlar heyvanların belə
malik olduqları ən təbii hüquqdan - azadlıqla bir tərəfdən
o tərəfə hərəkət etmək həqqindən məhrum
edilir, kəndi dindaşları yanına buraxılmıyor və
babaları yurdunda yer-yurd almaqdan belə mən
ediliyorlardı.*
Təmsil politikası yolundan bütün qeyri millətlərlə
bərabər Rusiya müsəlmanlarının dini, milli və
hüquqi nə kibi təzyiqat və təhqiratə uğradıqları
isə əyandır və möhtaci-bəyan degildir.
Daxilən böylə bir irtica ruhuna malik olan dövlətdən
müsəlmanların nə kibi bir tərbiyəyi-mədəniyyə
ala biləcəkləri məlumdur. Vəqtilə əcnəbilərdən
məhfuz qalmaq üçün hətta məmləkəti,
ölkəsini məşhur “Çin hasarı” ilə
sarmışdı. Bu hasarı cəbr ilə
sındırıb çinlilərin “bəkarətini” zail edən
avropalılar daha yaxındakı digər bir hasarı görməmiş,
yaxud görməgə meyl etməmişlərdi. Yaxındakı bu hasar uzaqdakı o hasardan daha
keçilməz, daha sarsılmazdı. Bu,
Rusiya istibdadı idi. Türküstan kibi
geniş bir məmləkət sənələrcə bu hasar
arxasında qalıb mədəniyyət aləmindən
ayrılmış Vanperi kibi elm və fənn
müştaqları belə ancaq qiyafələrini dəgişmək
surətilə buralara nüfuz edə bilmişlərdi.
Daxildəki
türklərini böylə qara pərdə altında saxlayan
rus istibdadı xaricdəki müsəlmanlarla türklərə
dəxi hər zaman əngəl olmuş, buralarda zühura gələn
hürriyyət hərəkatını basdırmağa tələsmiş,
can atmışdır. Midhət Paşa məşrutiyyəti
İqnatov intriqası, Aleksandr istilası ilə qanlara qərq
edilmiş, Müzəffərəddin məşrutiyyəti də
Lyaxov idarəsindəki kazak topları ilə
dağıdılmış və bu gün mehmanımız
olan Məhəmmədəli şah məh-busumuz bulunan
Nikolayın ən səmimi iltifatlarına və ən ciddi təhriklərinə
məzhər olmuşdur.
Şübhəsiz
müasir Qərb ilə əski mədəniyyət sahibi
Şərq arasında bulunan Rusiya bu iki aləmi yekdigərilə
tanışdıracaq bir amili-mədəni ola
bilər. Fəqət o Şərq hər halda
imperialist Rusiyaya, qanlı çarizmə degil, demokrat və
işıqlı Rusiyaya aiddir. O Rusiya ki, bu gün:
-
Yaşasın cümhuriyyəti-ənam! - deyə
bağırıyor və bu şüar ilə bütün
qövm və millətləri - hətta kəndisilə hali-hərbdə
bulunan millətləri belə - ittihada dəvət ediyor.
1905-ci ildə Rusiya ancaq təprənmiş və bu təprənişdən
17 oktyabr fərmanının kölgəsi ilə iyunun
üçü cəzasına uğrayan bir Duma
qalmışdı. Bununla bərabər 1905 inqilabı daxilindəki
millətlərin həyatına təsirsiz qalmadığı
kibi xaricdə də Çin, İran və Osmanlı
inqilablarını törətmişdi. 1917-ci il inqilabı həm zaman, həm də nəticə
etibarı ilə 1905-ci ildən binlərcə faiq və
layiqdir. Şübhəsiz ki, böyük
dünya müharibəsi qədər əhəmiyyətli olan
bu böyük vaqeənin böyük də təsirləri
olacaq, bu təsirlər indidən görünməkdə və
yuxarıdan bəri mütaliə etdigimiz türk və müsəlman
baxışından nə qədər böyük faidələrə
şamil olduğu dərk olunmaqdadır.
Böyük vaqeələr böyük də nəticələr
verir, dedik.
Böyük Rusiya inqilabının ən böyük nəticələrindən
birisi, heç şübhəsiz ki, İslam Şərqi ilə
Türk Asiyasının intibahından və bu iki böyük
aləmin bir an əvvəl hərəkətə
gəlib də müasir Avropa mədəniyyəti ilə
ünsiyyət tapmaq üzrə əl-qol açmalarından
ibarət olacaqdır.
Fəqət təkrar ediyoruz, bu ancaq o zaman hasil
olacaqdır ki, bu gün elan olunan azadlıq əsasları
bütün səmimiyyət və saffiyyəti ilə baqi
qalıb Rusiya dövlətinin əldəyməz əsaslarını
təşkil eləsin. Bunu təmin edəcək bir qüvvət varsa, o da
qüvvəti-ənam və bir şəkli-idarə varsa, o da
cümhuriyyəti-ənamdır!
Var olsun
cümhuriyyəti-ənam!
M.Ə.Rəsulzadə
“Qardaş
köməgi”, may 1917, ¹1
Ğəllu
- riyakarlıq
Məhfuz
- mühafizə edilmiş
* Bu tərəf
türkləri Türküstanda yer ala bilməzlərdi.
Bakı
uyezdi həqqində üç nəzər
Bunlardan ikisi əvvəldən vardı. Birisi də
tazə çıxdı.
Məqsəd Bakı uyezdinin özünü idarə etməsidir. Qafqasiyaya
zemstvo vermək məsələsi köhnə üsuli-idarə
zamanında da vardı. Bu məsələ
köhnə idarənin dəftərxanələrində
müzakirə ediliyordu; ara-sıra müşavirələrə
də salınıyordu. O zamanlar Bakı uyezdi bir zemstvo
vahidimi olsun? Yoxsa mədənlər kəndlərdən
ayrılıb özlərinə məxsus bir idarə
halınamı qoyulsun? - deyə bir
mübahisə vardı.
Neft mədənlərinin idarəsini inhisara almış
Sovet syezdçilər, başqa sözlə erməni
burjuaları var qüvvələrilə səy ediyordular ki, mədənlərin
kəndlərdən ayrı özlərinə məxsus bir
idarəsi olsun. Məqsədləri də bəlli idi.
İstəmiyorlardı ki, əllərinə
almış olduqları işə başqaları da
qarışsın. Onlar neft milyonlarına
hakimi-mütləq olub qalmaq arzusunu bəsliyor; başqa
heç bir mətləbə qulaq vermək istəmiyorlardı.
Öz mətləblərini həqli çıxarmaq
üçün diyorlardı ki: mədənlərin
özünəməxsus ehtiyacı, özünəməxsus
həyatı var. Halbuki kəndlər - onlarca - “hər növ
mədəniyyətdən ari qara müsəlman cəmaətindən
ibarətdir. Onlara idarə lazımsa zemstvo idarəsi
verilməlidir”.
Məlum işdir ki, o zamanlar bu “qara müsəlman cəmaətindən”
ötrü dəftərxanələrə getmək,
müşavirələrdə bulunmaq imkanı yox idi. Fəqət
bir dərəcəyə qədər və dəftərxanə
və müşavirələrdə bulunmaq imkanında olan
müsəlman ürəfası erməni neftçilərinin
bu həqsiz tələblərinə laqeyd qalamazlardı.
Həm qalmadılar da. Sovet
Syezdin mədən idarəsi təsəvvürünə
qarşı müsəlman ürəfası uyezd zemstvosu layihəsini
müdafiə elədi. Mədənlər kəndlərdən
ayrılmaz dedi. Çünki mədənlər
Bakı kəndlərindən ayrılarsa, o zaman kəndlər
qüvveyi-maliyəcə zəif düşərlər; zəif
düşən bu zavallı kəndlər isə axıra qədər
zavallı olub qalarlar. Hər növ mədəniyyət
və abadlıqdan məhrum edilərlər.
Bakı uyezdinə, uyezddəki toprağın bərəkətsizliginə,
kəndlərin nə dərəcədə sərvət və
samansız olduğuna bələd olanlar bilərlər ki,
müsəlman ürəfasının bu nəzəri əsas
etibarilə kəndistan demokratiyasının mənafeyini
müdafiədən ibarət idi.
Kəndlərin
mədənlərdən ayrılmaması - iştə,
müsəlman ürəfasının tələbi, iştə,
müsəlman demokratiyasının eyni mənfəəti!
Mədən
əmələsinin mənfəətlərini müdafiə
adıyla meydana çıxanlar birinci nəzərə erməni
burju nəzəri deyib, ikincisinə də müsəlman bəylərinin
fikri-əzasının adını verdilər.
Üçüncü bir nəzər çıxardılar: mədənlərin
şəhərə bitişdirilməsi.
Köhnə idarə zamanındakı zemstvo
üsullarına görə bu tənqid bəlkə də
doğru idi. Çünki kəndlərə veriləcək
seçki həqqi ümumi olmayacağından yəqin bu həqdən
kəndlilər degil, bir takım qolu güclülər,
mütəqəllibələr faidə görə biləcəklərdi.
Buna görə də zənn etmək olardı
ki, mədən ayrı bir idarə olursa, əmələlərin
işi yalnız mədənçilərlə olacaq; halbuki kəndlər
də buraya qatışsa burjualar ilə mülkdarlar əlində
qalacaqlardır.
Fəqət
inqilabdan sonra iş böylə olmamalıydı. Artıq dördquyruqlu seçki üsulu Rusiya idarələrinin
guşə daşını təşkil etmişdi. Demək ki, mədəndə də, kənddə də
ixtiyar məhdud adamların degil, çoxluğu təşkil
edən fəhlə ilə rəncbərlərin əlindədir.
Buna görə dəxi əslində siyasi bir intriqa qəsdilə
meydana çıxan üçüncü nəzərin
müdafeləri, yəni mədənlərin kəndlərdən
ayrılıb da hökmən şəhərə bitişməsini
istəyənlər nahaq yerə ortaya müğalitə
atıyorlar.
Onların müqəllidi “Hümmət” qəzetəsi dəxi
bihudə yerə hər kəsi inandırmaq istiyor ki:
“Bu gün mədən və bunlara bağlı kənd əhalisi
nə zemstvoda müsəlman bəylərinin əlinə
düçar olmaq və nə xüsusi mədən
zemstvosunda erməni sərmayədarlarına giriftar olmaq istəməyib
özü uca səs ilə şəhərə bitişmək
xahişini izhar edir”.
Hər şeydən əvvəl təkzib edəlim ki, kəndlərdən
heç biri şəhərə bitişməyi yüksək
degil, alçaq səslə olsa belə istəməmişdir. Biləks
“Hümmət” qəzetəsinin qulağı açıq
olsaydı Suraxanıdan, Ramanadan, Xilədən, Keşlədən
və sair kəndlərdən gələn sədaları
eşidərdi. Göz-ləri bir az
da kəndçilərin mənfəətini görə bilsəydi
məzkur kəndlərin bu xüsusda aldıqları qətnamələri
oxurdu. Bu qətnamələrdə mədənlərin
şəhərə bitişməsi degil, uyezd zemstvosu tələb
olunuyor. Bu mitinqlərdə kəndlərin
şəhərə bitişməsi degil, mədənlərdən
ayrılmaması tələb olunuyor. Bu iki
tələb arasında bir “azca” fərq olsa gərək.
Uyezd zemstvosu olursa, yəni mədənlərlə kəndlər
bir idarəyə tapşırılırsa, erməni sərmayədarları
ilə müsəlman bəyləri əmələlərlə
rəncbərləri sıxacaqlarmış. Buna görə
də həm mədənlər, həm də onlara bağlı
olan kəndlər şəhərə bitişmək
istiyorlarmış. Onlar bu bitişməklə
əcəba, düşmənləri burjua ilə bəyə
qarşı hanki qüvvəyi qazanmaq istiyorlar? Şəhər demokratiyasınımı?
Anlaşılmıyor. Mürşidləri
Şaumyan mədənləri şəhərə
bitişdiriyor ki, burada şəhər burjualarını, “bəhimi
mübarizə” ilə məşğul olan “əhalini”
(obıvatel) əqlləndirsin; buraya sinfi mübarizə
köçürsün. Fəqət
müridlərin sözündən çıxır ki,
hayır, mədən əmələsi ilə onlara
bağlı olan rəncbərləri ağaların əlindən
qurtarmaq üçün mədənləri şəhərə
bitişdiriyorlar.
Mürşidmi mötəbərdir, yoxsa mürid? Onu artıq siz
özünüz ayırd ediniz!
Uyezd zemstvosu müsəlman bəylərinin nəzəriyyəsi
imiş, “Açıq söz” ilə “Müsavat” da bu nəzəriyyəyi
müdafiə edərkən bəylərlə müsəlman
sərmayədarlarının mətləbinə rəvac
veriyorlarmış. “Hümmət”in əvam firibligi
(demaqogiyası) böylə iqtiza ediyor. Fəqət bu nəzəriyyənin
bəy nəzəriyyəsi degil, bitərəf və biqərəz
bir mühakimə nəticəsi olduğunu bəndən degil,
keçən mart intihalarında müvəqqəti inqilab
hökumətinin təşəbbüsilə daxiliyyə vəzarətində
vəzir müavininin riyasəti altında cəmaət müəssisələrinin,
siyasi firqələrin, milli nümayəndələrin
iştirakilə ictima edən xüsusi məhəll və
zemstvo islahatı komitəsindən eşitdiniz. Bu
komissiyanın Zaqafqasiya zemstvosu həqqində
aldığı qərarlardan 11-ci maddəsi diyor ki:
“Bakı mədən dairəsi nə xüsusi bir idarə
halına qoyulsun, nə də Bakı şəhərinə
bitişdirilsin. Çünki mədənlər şəhərə
bitişməli olseydi, o zaman şəhər qərardadı
bilatəxir onlara da şamil olmalıydı ki, bu da Zaqafqasiyada
zemstvo işini gecikdirər. Digər tərəfdən
də mədən dairəsinin daimi və müəyyən sərhəddi
olmamaq və bu dairədəki ərazinin zemstvo ərazisi ilə
arındırmamaq surətdə qarışıq olduğu, həmçinin,
mədənsiz uyezdin maliyyəcə zəifligi mədənlərin
xüsusi bir idarə halına qoyulması əleyhindədir”.
Yoxsa inqilab hökuməti tərəfindən təşkil
olunan Petroqrad komisyonu Bakı bəylərinin mənafeyini
müdafiə ediyor?
Hər
bitərəf bir adam üçün məsələ
aşkardır; bir takım firqə mülahizələrindən
ötrü 80 minlik kəndistanı həyat sərçeşməsindən
məhrum etmək, əti sümükdən ayırmaq olmaz. Petroqrad komisyonu da böylə
düşünmüş, yalnız “Hümmət”dəki
füqərayi-kasibə tərəfdarı bunu qanmaq istəmiyorlar.
Kəndlilərin degil, mədəndəki
müsəlman əmələlərin səsini belə
eşitməyib məsələni bütün mənasilə
müğalitəyə salıyorlar. Qövlü
degil, qaili (sözü degil, söyləyəni)
çürütmək məqsədinə
düşüyorlar. “Müsavat”çı Rəsulzadə
həqiqətən də kəndçi tərəfdarı isə,
neçün toprağını müftə olaraq əkinçilərə
vermək istəmiyor da mənsub olduğu firqənin topraq həqqində
“yerlər adilanə bir qiymətlə kəndçilərə
veriləcək” maddəsinə iştirak ediyor, deyə səmimiyyətimizi
şübhələndirmək istiyorlar. Fəqət
hafizəsizlikdənmi, yoxsa diqqətsizlikdənmi, nədən
isə, Türk Ədəmi-Mərkəziyyət firqəsi
“Müsavat” proqramının başına yazılan ixtarı
oxumuyorlar. Bu ixtarda deniliyor ki: “Müsavat toprağın
bilaəvəz alınıb toprağı işlədənlərə
verilməsi rəyindədir”.
Bundan keçəndən sonra anlamaq istiyoruz görək
ki, bəy və xəzinə yerlərini kəndçilərə
müftə vermək surətilə kəndistan zemstvosunun
halı necə düzələcəkdir?
Əgər
yerin altındakı sərvət qəsd edilərsə, bu
sosial-demokrat nəzəriyyəsi ilə kəndçilərə
degil, dövlətə mal ola bilər.
Mürşidləri Şaumyan “Tiflis komisyonu” hüzurunda
bəni bu qəziyyə ilə cərh etmək istiyordu. Toprağın
üstündən əkib-biçmək vasitəsilə
istifadəyə gəlincə, yel aparmış dağlar,
bitkisiz şoranlardan ibarət, təbiətdən yoxsul
yaranmış topraq istər kəndçi əlində olsun,
istərsə mülkədar, zemstvo kassasının halına
heç bir faidə etməz. Ələlxüsus
ki, Bakı uyezdində təsəvvür olunan böyük
mülkdarlar da, böyük mülklər də yox.
Qəribədir, mədənlərin kəndlərdən
ayrılması ilə Bakı uyezdinin nə kibi səfil bir
hala düşdügünü söylədigimiz zaman
sosial-demokrat Roxlinlər mətləbi anlıyor, heç
olmasa kəndçilərə təzminat vermək fikrini
düşünüyorlar. Gözləməlidir
ki, bu dərd aşinalığını “aşinalar” edəydi.
Fəqət onlar həqiqəti görməmək
və ya daha doğrusu kəndi vəziyyətlərindən
ötrü sərfəsiz olan həqiqəti göstərməmək
üçün göz örtüyor, örtünüyorlar.
Varsın kəndlər səfil qalsın; varsın uyezd
viran olsun, onlar başqa rəydə olamaz. Mürşidlərindən
ayrılamazlar: aman demokratlıqlarına şübhə gələr!
İştə,
məntiq, iştə, ruh!
Kimdə
bu məntiq yoxsa - sərmayədar, kimdə bu ruh yoxsa - bəydir!..
Görüyorum
o günü ki, dünyaları sərvətə tutan neft mədənləri,
yanındakı Bakı kəndçiləri yoxsul zemstvo
daxilində səfil qalaraq:
Mən əz
bikakan hərgiz nə naləm,
Nə naləm
ki, bər mən hər ke kərdan aşina kərd! -
kilayəsini virdi-zəban ediyorlar.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 19 sentyabr 1917, ¹569
Bəhimi
- sərt
Təqid
- anlaşılmazlıq
Mütəqəllibə
- aferist, dələduz
Cərh -
yaralama, qəlb sındırma,
sancma, təhqir
etmə
Virdi-zəban
- dilin(in) əzbəri
Rəfi-iştibah
(böyük yanlışlıq)
“Novbahar”
qəzetəsinin 86-cı nömrəsinə cavab
“Müsavat” nədir?
“Müsavat” Qafqasiya Azərbaycan türklərindən təşkil
olunmuş siyasi bir firqə olub möhkəm və mətin bir
proqrama daradır. Mərkəzi Bakıda, şöbələri isə
bütün Rusiyada və qeyri məmləkətlərdədir.
“Müsavat” nə diyor?
“Müsavat”
diyor: bütün millətlər öz müqəddəratlarını
təyin etməgə muxtardırlar.
“Müsavat”
diyor: bütün millətlərin öz müqəddəratlarını
təmin etməgə həqləri vardır.
“Müsavat”
diyor: gərək cəhangirlik zənciri kəsilsin.
“Müsavat”
diyor: necə ki, insan əfradı bir arzu və amala
daradır, haman tövr də bir millət
arzu və amala dara olmaq istiyor.
Pəs lazım degil ki, zəif millətlərin tərəqqi
edib amal və arzularına çatmalarının
qabağına sədd çəkib onların siyasi və
ictimai tərəqqilərinə mane olsunlar.
“Müsavat”
diyor: bütün millətlər özlərinin meyl və
arzularına görə öz vətənlərini, evlərini
idarə etməgə və öz səliqələrilə
onlara bəzək və zinət verməgə
haqlıdırlar.
“Müsavat”
diyor: bəşəriyyət aləmi bir bağdır ki, haman bağda bütün millətlər
özlərinə məxsus bir baxça ayırıb o
bağçada özləri üçün rəngbərəng
ədəbi, tarixi və ictimai güllər əkib özlərinin
varlıqlarını bildirməlidirlər.
Heç bir millətə demək olmaz ki, bəşəriyyət
aləmindən xaric olub bu bağda özünəməxsus
baxça tutma.
“Müsavat”
diyor: bəşəriyyət aləmini təşkil edən
millətlərin biri də Qafqasiya Azərbaycan türkləridir.
Azərbaycan türkləri də bəşəriyyət
gülüstanında özlərinə məxsus bir
baxça ayırıb Rusiya istibdadının zülm pəncələri
altında məhv və nabud olan mədəni, ədəbi,
ictimai və siyasi güllərini əkib özlərinin də
varlıqlarını bütün dünyaya bildirmək
istiyorlar.
“Müsavat”
diyor: bütün islam millətləri
hazırki vəqtdən istifadə edib gələcəkdə
avropalılara qul və əsir olmamaq üçün öz
milli və siyasi həyatlarını təmin etsinlər.
“Müsavat”
diyor: islam aləmi bir ev mənziləsindədir
ki, haman evdə islam millətləri hərənin özünə
görə məxsusi bir otağı var və bu islam millətləri
öz əxlaq və adətləri mucibincə özlərinin
otaqlarını təməddün və ədəbiyyatları
ilə zinət və tərtib verə bilərlər.
O evdə
qardaşlar biri-birisinin otağına müdaxilə etmək həqqinə
malik degildir. Fəqət bu evi mühafizə etməgə
bu evdə yaşayanların cümləsi borcludur. Hərgah bu evə xaricdən bir sədəmə və
yainki bir qeyrisinin təcavüzi təhlükəsi olsa, bu evi
müdafiə və mühafizə, ətrafdan gələn bəlaları
rəf etmək cümləsinin borcudur. Daha deməsinlər
ki, mana məxsus olan otaq səlamət qalsın, qeyrilərini
dağıdıb talan edirlərsə də etsinlər, mənə
dəxli yoxdur, xeyr!
“Müsavat”
nə istiyor:
“Müsavat”
bütün Avropa hökumətinin zülm və məşəqqət
zənciri altında yaşayan və özlərinin milli və
ictimai həyatlarına vida etmiş olan bütün islam millətlərinin azad olub hürr
yaşamalarını arzu ediyor.
“Müsavat”
İran dövlətinin tamam istiqlalına nail və qüdrətli
bir dövlət olub tərəqqi tapmasını xahan və
arzumənddir.
“Müsavat”
Bakı, Gəncə, İrəvan və qeyri əyalətlərdən
ibarət olan Qafqasiya Azərbaycanı üçün
muxtariyyət və istiqlal istiyor.
“Müsavat”
Türküstan, Qırğızıstan,
Başqırdıstan, Krım və İdilboyunda yaşayan
tatar qardaşları üçün muxtariyyət tələb
ediyor.
“Müsavat”
Rusiyada yaşayan bütün islam milləti
üçün əgər məhəlli muxtariyyət
mümkün olmasa, milli və mədəni muxtariyyət tələb
ediyor.
Bəli:
“Müsavat” yuxarıda zikr olan məsələləri diyor və
istiyor!
“Novbahar”
qəzetəsinin möhtərəm müdiri Məliküşşüəra
nə demək istədigini bilmiyoruz! Lakin bu qədər bizə
məlumdur ki, Məliküşşüəra cənablarının
müdiriyyətilə nəşr olunan “Novbahar”ın 86-cı
nömrəsində Qafqasiya Azərbaycan türklərinin bəşəriyyət
aləmi gülüstanında özlərinə məxsus
baxça tutub orada özləri üçün mədəniyyət
gülləri əkməgə ixtiyarları
olmadığını bildiriyorlar.
Möhtərəm
“Novbahar” müdiri diyor: Qafqasiya Azərbaycan türklərinin
islamiyyət evində özlərinə məxsus otaq
tutmağa həqləri yoxdur: məgər inke özlərinə
məxsus olan bu otağı bizə, yəni İrana, yainki
Osmanlı türklərinə ilhaq edələr. Vəlainə sabiqki qərar üzrə imrari-həyat
etməlidirlər.
Əcəba:
biz Qafqasiya Azərbaycan türklərinin arzuları əksinə
olan bu qədər məhəbbətsizlik haradan nəşət
etmişdir?
“Müsavat”
islam aləminin mərzəsində ittihad
toxumu səpdigi zamanda böylə məna və imkanlara rast gəldigi
acınacaq bir haldır. Təəssüflər! Təəssüflər!
“Novbahar”
özünün bir səhv və iştibahı ilə bu müqəddəs
toxumları öz səhifəsində puç edir! Bütün bizim bədbəxtliklərimiz cəhalətdən
naşıdır. Əlbəttə, bir vəqt
gələcək ki, “Novbahar” müdiri özünün
tutduğu və yazdığı şeylərdən
peşiman olub öz vicdanı yanın-da məsul olacaqdır.
“Novbahar” diyor ki: bizi təcəlli ediyorlar.
“Müsavat” firqəsinin məslək və proqramına büsbütün zidd və müxalif olduğu üçün biz bunu ciddən təkzib ediyoruz. Yuxarıda zikr olunduğu kibi “Müsavat” firqəsi İran dövlətinə və onların hüququna təərrüz və təcavüz edən dövlət və ya millətin böyük bir düşmənidir:
Budur ki, “Novbahar” müdiri möhtərəm Azərbaycan adından nahaq xof və dəhşətə düşmüşdür. Hərçəndi “Açıq söz” qəzetəsində Məhəmməd Əmin Rəsulzadə cənabları “İrşad” qəzetəsinin yazdıqlarına cavab olaraq bəyanat vermişdilər və bu bəyanatı “Rədd” qəzetəsi tərcümə və inşa etdikləri üçün nəzərimizcə bir şübhə yeri qalmamışdı.
Bununla bərabər təkrar ediyoruz, Azərbaycan yüz on il bundan qabaq havayi-ruzigardan təqsim olundu və Araz çayının Şimal tərəfində olan qitələri rus aldıqdan sonra Azərbaycan adını götürüb Zaqafqasiya adlandırdılar ki, Məvarayi-Qafqaz olsun.
“Açıq söz”, 2 fevral 1918, ¹671
İştibah - səhv, yanlış
Dara - sahib
Nabud - yox
Təməddün - mədəniyyət
Xahan - istəyən
Mərzə - sərhəd, hüdud
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2018.-17 fevral.-S.20-21.