Ədəbiyyat tarixçiliyinin Əhməd
Kabaklı konsepsiyası
İsa HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Milli Məclisin
Elm və Təhsil Komitəsinin sədri, akademik
Türkiyədə ədəbiyyatşünaslıq
elminin ədəbiyyat tarixçiliyi istiqaməti geniş
inkişaf etmişdir. Fuad Köprülüzadə, Nihat Sami Banarlı,
Abdulbaqi Gölpınarlı, Əhməd Həmdi Tanpınar,
İsmayıl Hikmət Ertaylan, Mehmet Kaplan və
başqalarının yazıb nəşr etdirdikləri ədəbiyyat
tarixləri əsasən ali məktəblər
üçün dərslik kimi hazırlanmışdır.
Ədəbiyyat
tarixçiliyi baxımından professor Əhməd
Kabaklının Türk Ədəbiyyatı Vəqfi tərəfindən
2008-ci ildə İstanbulda “Sirkəçi” nəşriyyatında
çap olunmuş “Türk ədəbiyyatı” adlı 5 cilddən
ibarət olan kitabı fərqli xüsusiyyətlərə və
mühüm əhəmiyyətə malikdir. “Türk
ədəbiyyatı” çoxcildliyi ədəbiyyat
tarixçiliyinin Əhməd Kabaklı konsepsiyasını
meydana qoyur.
Dünyaya
gəldiyi Elazığda lisə təhsili alan
Əhməd Kabaklı (1924-2001) İstanbul Universitetinin
Türk dili və ədəbiyyatı fakültəsini
bitirmişdir. Tələbə ikən “Son saat”
qəzetində çap etdirdiyi “Yunis Əmrəmi yalan
söylüyor, Gölpınarlı mı?” məqaləsi ilə
ədəbi aləmdə tanınmışdır. Diyarbəkirdə
müəllimlik etməklə bərabər,
“Karacadağ” adlı jurnalın nəsri ilə də məşğul
olmuşdur. Sonra Aydın Ticarət məktəbində
türk dili və ədəbiyyatı dərsləri
vermişdir. “Tərcüman” qəzetinin
1956-cı ildə keçirdiyi lətifə müsabiqəsində
“Universitetdə münazaralar” adlı yazısına görə
birincilik qazanmışdır. Milli Təhsil
Nazirliyi xətti ilə 1957-ci ildə Parisdə bir illik
stajirovka keçməsi onun elmi-ədəbi həyatına
müəyyən istiqamət vermişdir.
Sonrakı
illərdə Əhməd Kabaklı Çapa Təhsil
İnstitutunda, İstanbul Yüksək Təhsil Məktəbində,
İstanbul Türk Dövlət Musiqi Konservatoriyasında ədəbiyyat
müəllimliyi
fəaliyyətini davam etdirmişdir. Eyni
zamanda, uzun illər “Tərcüman” və “Türkiyə” qəzetlərində
köşə yazıları ilə
tanınmışdır. Türk Dil
Qurumunun həqiqi üzvü kimi səmərəli fəaliyyət
göstərmişdir. Onun 1978-ci ildə
yaratdığı və ömrünün sonuna qədər
başçılıq etdiyi Türk Ədəbiyyatı Vəqfi
Türkiyənin əsas ədəbiyyatşünaslıq mərkəzlərindən
birinə çevrilmişdir. Müasirləri
ona “şeyxülmühərririn”, yəni
yazıçıların mənəvi rəhbəri fəxri
adı vermişlər.
Əhməd Kabaklı ədəbiyyatşünaslıq
və siyasi məsələlər üzrə bir sıra elmi əsərlərin
müəllifidir. “Mehmet Akif”, “Mövlana”, “Yunis Əmrə”, “Şeir təhlilləri”,
“Divan ədəbiyyatı”, “Aşıq ədəbiyyatı”,
“Nazim Hikmət”, “Şairlər sultanı Nəcib Fazil”, “Təsəvvüf,
təriqət və ədəbiyyat” adlı kitabları onun ədəbiyyatşünaslıq
fəaliyyətinin geniş əhatə dairəsini təsəvvür
etməyə imkan verir. Həm də Ankara
Universitetinin hüquq fakültəsini bitirmiş Əhməd
Kabaklının siyasi mövzularda yazdığı kitablar cəmiyyətdə
rəğbətlə qarşılanmışdır.
Onun “Təməllərin çəkilməsi”, “Qazi və
Atatürkçülər”, “Mədəniyyət imperializmi”,
“Məbəd və millət”, “Millətə vurulan canlı
buxov: bürokratiya”, “İnsan və irfan”, “Türkiyəni
yoğuranlar”, “Sərhədlərin o tayı” kitablarında
yaşadığı dövrdə Türkiyədə və ətrafında
cərəyan edən hadisələrin təhlili və təqdimatı
əsas yer tutur.
Ədəbiyyat
tarixçiliyinə xüsusi diqqət yetirən professor Əhməd
Kabaklının “Türk ədəbiyyatı”
adlı 5 cildlik kitabı ali məktəblərdə istifadə
üçün də əhəmiyyətli olsa da, dərslik
deyildir. Əslində, çoxcildliklər adətən
akademik nəşr hesab olunur. Əhməd
Kabaklının “Türk ədəbiyyatı” çoxcildliyi
akademik səviyyədə yazılsa da, kitab geniş oxucu
auditoriyası üçün hesablanmışdır. Ona görə də son nəticədə professor
Əhməd Kabaklının kitabı elmi-populyar xarakterli
akademik nəşr kimi hazırlanmış və daha çox
elm və ədəbiyyat adamlarının istifadəsi
üçün yazılıb nəşr edilmişdir.
Müəllif ali məktəblərdə
dərs dediyi üçün türk ədəbiyyatının
əsas simalarından hər biri haqqında yığcam
oçerklər verməklə, burada yazıçı və
şairlərin həyatı və
yaradıcılığının ən zəruri məsələlərindən
söz açmaqla “Türk ədəbiyyatı”nın
universitetlər üçün də faydalı olmasına
çalışmışdır. Lakin Əhməd Kabaklı
uzun illər ərzində həm də müxtəlif qəzetlərdə
çalışdığı, “köşə
yazıları” çap etdirdiyinə görə onun qələmindən
çıxmış “Türk ədəbiyyatı”nda publisistika
da müəyyən dərəcədə özünə yer
qazanmışdır. Hətta yeri gəldikcə Əhməd
Kabaklı az da olsa müxtəlif portret-oçerklərində
yazıçı və şairlərin həyatında
baş vermiş hadisələrdən də epizodik şəkildə
bəhs etmişdir. Elm ağırlıqlı
publisist üslub Kabaklı ədəbiyyat tarixinin səciyyəvi
xüsusiyyətidir. Lakin üslubdakı
publisist üslubi çalarlar kitabın elmiliyini, nəzəri
səviyyəsini qətiyyən azaltmamışdır. Ədəbiyyat tarixinin bu formatda təqdimi elmi-nəzəri
qənaətləri akademik çevrələrlə
yanaşı, geniş oxucu auditoriyasına
çatdırmağa uğurla xidmət edir. Əhməd Kabaklının “Türk ədəbiyyatı”
çoxcildliyi geniş mənada “Ədəbiyyat
maraqlıları üçün Əl kitabı” səviyyəsində
qəbul olunur.
Bununla belə, Əhməd Kabaklı öz
kitabını necə adlandırmaq üçün ciddi
axtarışlar aparmışdır. O, “Türk ədəbiyyatı”nı əvvəlcə “Aydınlar
üçün ədəbiyyat” adlandırmaq istəmiş,
lakin həmin anlayışın kitabdan istifadənin dairəsini
məhdudlaşdıra biləcəyini düşünərək
bu addan vaz keçməli olmuşdur. İnformasiya tutumuna və
ədəbi-tarixi məlumatlarla zəngin olduğuna görə nəşrin
“Ədəbiyyat ensiklopediyası” adlandırılması da məqbul
sayılmamışdır. Sırf ədəbiyyat
tarixçiliyi istiqamətində yazılmadığı
üçün Əhməd Kabaklı kitabını “Türk ədəbiyat
tarixi” də adlandırmamışdır. “Türk
ədəbiyyatı” adı ilə təqdim olunması kitabda
Türkiyədə və çevrəsində ədəbiyyatın
bütün inkişaf mərhələləri üzrə
oxuculara çatdırılması mənasını
daşıyır. Bu, Anadolu türklərinin
ədəbiyyatını, qismən də Azərbaycan ədəbiyyatını
əsas simaları və elmi-nəzəri mahiyyəti ilə
birlikdə təqdim edən yeni tipli ədəbiyyat tarixidir.
Professor Əhməd Kabaklının “Türk ədəbiyyatı”na
yazdığı “Ön söz”də kitabın mahiyyəti
aşağıdakı kimi izah olunur: “Türk ədəbiyyatının
bilinməyən köşələrini aydınlatmaq
üçün hörmətli universitet müəllimlərinin
apardıqları tədqiqatlar və incələmələr
ancaq “ixtisas etibarı” olan dar bir çevrəyə səslənməkdədir.
Bunların mövzuları çox
sınırlı olduğu üçün ədəbiyyat
maraqlısı olan gənclərə və başqa məslək
sahiblərinə maraqlı olacağını söyləmək
çətindir. Yetişən gəncliyə
türk ədəbiyyatının bilik və sevgisini verməyə
borclu olan lise kitablarına gəlincə, bunların hörmətli
müəllifləri bütün ədəbiyyatımızı
bir neçə ədib və onlardan seçilmiş
iki-üç mətn ilə tanıdıb sevdirmək
möcüzəsi göstərməyə məcburdurlar.
Yarısı Batı ədəbiyyatına ayrılan
kitabların səhifələri onsuz da
sınırlıdır... Sənətləri mətnlərlə
ortaya qoymaqla onların tarixi, sosial, estetik, iqtisadi
düşüncə qaynaqlarını araşdırmaq
imkanı yoxdur”.
Professor
Əhməd Kabaklının ilk dəfə 1965-1972-ci illərdə
çap olunmuş “Türk ədəbiyyatı” kitabı
Türkiyədə çoxəsrlik ədəbiyyat tarixinin
seçilmiş təmsilçilərini deyil, demək olar ki,
bütün əsas simalarının həyatı və
yaradıcılığını oxuculara çatdıran və
bu sahədəki boşluğu dolduran birinci genişhəcmli
nəşrdir. Yazıldığı vaxtdan
yarım əsrdən çox vaxt keçməsinə
baxmayaraq, “Türk ədəbiyyatı” kitabı indi də
Anadolu türkləri və digər türk xalqları ədəbiyyatının
bütöv mənzərəsini tam əhatə edən
geniş, ümumiləşdirilmiş və fərqli tədqiqat
əsəri kimi qəbul olunur. Təkbaşına
yazdığı “Türk ədəbiyyatı” adlı 5
cildlik kitabı ilə Əhməd Kabaklı böyük bir
elmi-tədqiqat institutunun işini yerinə yetirmişdir.
Haqqında bəhs olunan “Türk ədəbiyyatı”
kitabı 6 cilddə yazılmış, hələlik 5 cildi nəşr
olunmuşdur.
Əhməd Kabaklının “Türk ədəbiyyatı”nın səkkizinci və doqquzuncu nəşrlərinə
yazdığı müqəddimədən aydın olur ki,
kitabda mifologiya və ilk dastanlar çağından 1994-cü
ilə qədərki dövrdə
yaşayıb-yaratmış şair və
yazıçılardan söz açılmışdır. Kitabın I cildində Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
məsələləri, II cilddə şifahi xalq ədəbiyyatının
başlanğıc dövründən, Orxon yazılarından
XIX əsrin ortalarındakı Tənzimata qədərki mərhələdən
bəhs olunur. III cild isə “Tənzimat, “Sərvəti-fünun”,
Milli ədəbiyyat, Qurtuluş savaşı və ilk
Cümhuriyyət dövrü ədəbiyyatlarını
ehtiva etmişdir”. IV cild 1930-1994-cü illərin
ədəbi cərəyanları və şairlərinə, V
cild isə həmin dövrün hekayə və romanlarına
həsr olunmuşdur. Hələlik
çap edilməmiş altıncı cilddə isə göstərilən
mərhələdə digər janrlarda, ədəbi tənqid,
xatirə ədəbiyyatı, reportaj və məqalə
janrlarında yaranmış ədəbiyyatdan bəhs
edilmişdir. Uzun bir dövr ərzində,
yəni 1966-1994-cü illərdə “Türk ədəbiyyatı”
9 dəfə təkmilləşdirilərək təkrar nəşr
olunmuş, “tükənməz bir xəzinə kimi” qəbul
edilmişdir. Türkiyə mətbuatı
və ədəbi tənqidi Əhməd Kabaklının
“Türk ədəbiyyatı” kitabını “mənəvi bir
abidə” kimi dəyərləndirmişdir. Fransa və Hindistan alimləri bu çoxcildlik nəşrə
yüksək qiymət vermişlər.
“Türk ədəbiyyatı” kitabı ilə yaxından
tanışlıq göstərir ki, Əhməd Kabaklı
bütün dövrlər və mərhələlər
üzrə ədəbi materiala dərindən bələddir. Kitabda
haqqında danışılan yüzlərlə
yazıçıların, demək olar ki, əksəriyyətinin
tərcümeyi-halından əsas tarixlər, əsərlərindən
isə misallar və sitatlar verilmişdir. Bədii
əsərlərin təhlili prosesində Əhməd
Kabaklı hər hansı bir hazır sxemdən yox, ədəbi
mətnin daxili məntiqindən çıxış edir.
Təhlillərdə nəzəri baxış,
təqdimatlarda isə müəyyən elmi-publisistik cizgilər
müşahidə olunur. Ayrı-ayrı
dövrlər üzrə onlarla yazıçılar
haqqında məlumat ilk dəfə Əhməd
Kabaklının “Türk ədəbiyyatı” çoxcildliyində
özünə yer almışdır. Xüsusən,
Əhməd Kabaklı müasirləri olmuş
yazıçı və şairləri ədəbiyyat tarixinə
daxil etməklə həm də onların
yaradıcılıq məsuliyyətini artırmış, ədəbiyyatla
daha ciddi surətlə məşğul olmalarını təşviq
etmişdir.
Əhməd
Kabaklının türk ədəbiyyat tarixini dövrləşdirmək
konsepsiyası
Türkiyədəki digər ədəbiyyat
tarixçiləri ilə müqayisədə bir qədər
genişdir. Türkiyənin ədəbiyyat tarixçiliyində
ənənəvi dövrləşmə prinsipi kimi islamdan əvvəl
və sonrakı mərhələlər, habelə Batı
yönlü ədəbiyyat mərhələsi əsas
götürdüyü halda, Əhməd Kabaklının təsnifatında
bu bölgüyə XVIII əsrdən sonrakı dövrün ədəbiyyat
tarixinin reallıqlarını əks etdirən müəyyən
əlavələr də edilmişdir. Beləliklə, Əhməd
Kabaklı dövrləşməsində Türkiyədə qəbul
edilmiş İslamilik öncəsi ədəbiyyat, islam təsiri
ilə yaranan ədəbiyyat və Qərb yönlü ədəbiyyat
bölgülərindən başqa Divan və xalq ədəbiyyatları,
Türkiyə xaricindəki türklər arasında meydana gələn
ədəbiyyatlar, Tənzimat və Sərvəti-fünun
dövrləri ədəbiyyatı, Milli ədəbiyyat
(1940-1966) və Yeni ədəbiyyat (1966-dan sonra) mərhələlərinin
də çox qısa şəkildə, bəzən bir
cümlə ilə adı çəkilmişdir. Doğrudur, Əhməd Kabaklı türk ədəbiyyatı
tarixinin dövrləşməsi üzrə təsnifat
aparmağı qarşısına məqsəd kimi
qoymamışdır. Lakin çoxcildlik nəşrin
ayrı-ayrı cildlərinə yazdığı müqəddimələrdən
yuxarıdakı məlumatları axtarıb tapmaq mümkündür.
Əhməd
Kabaklının “Türk ədəbiyyatı” çoxcildliyində
ədəbiyyat nəzəriyyəsi özünəməxsus yer
tutur. Kitabın birinci cildi tam olaraq ədəbiyyat
nəzəriyyəsi anlayışlarına həsr
edilmişdir. Bu, sonrakı cildlərdə əks
etdiriləcək proseslərin mahiyyətini aydın surətdə
başa düşmək üçün açar rolunu
oynayır. Əhməd Kabaklı “Ədəbiyyat
nədir” sualından başlayaraq, ədəbi növlər və
janrlar, bədii təsvir və ifadə vasitələri, ədəbi
cərəyanlar və vəznlər haqqında yığcam
elmi məlumatları kitaba daxil etmişdir. Ədəbiyyat nəzəriyyəsinə dair
anlayışlar şərh edilərkən Qərb ədəbiyyatından,
xüsusən fransız elmi-nəzəri fikrindən də
misalların gətirilməsi, istinadların verilməsi
Əhməd Kabaklının geniş elmi
dünyagörüşə, əhatəli bilik və məlumata
malik olduğunu göstərir. Analitik təhlil
və şərhlər kitabdakı nəzəri materialı
elmi səviyyədə çatdırmağa şərait
yaradır. Əhməd Kabaklı türk təfəkkürlü
və Qərb dünyagörüşlü ədəbiyyat nəzəriyyəçisidir.
O, hətta bəzi hallarda Avropa ədəbiyyat terminlərini
türkləşdirmək baxımından yeni sözlər
icad etmişdir. Əhməd Kabaklı Qərbdə
geniş yayılmış Eksiztensializm cərəyanının
adını türk ədəbiyyatşünaslığına
uyğunlaşdıraraq “varoluşçuluq akını”
adlandırmışdır. O, ədəbiyyatın tərifindən
bəhs edərkən də Qərbçi baxışlara nəzər
salmaqla yanaşı, özünün yaratdığı
aşağıdakı tərifi diqqətə
çatdırır: “Ədəbiyyat - bilik, ehtimal və
müşahidələrə dayanan duyğular,
düşüncələr və xəyalların
yardımı ilə gözəl söz və yazı əsərləri
meydana gətirmə sənətidir”. Digər ədəbiyyat
anlayışları haqqında da Əhməd Kabaklının
özünəməxsus baxışı vardır. Kitabdakı təriflərin əksəriyyəti
Əhməd Kabaklıya məxsusdur. Bunlar
Əhməd Kabaklının geniş mənada ədəbiyyatı
dərindən qavradığını, hər ədəbi
anlayışın mahiyyətinə işıq salmaq
imkanlarını və ümumiləşmiş elmi-nəzəri
mülahizələr irəli sürmək istedadına malik
olduğunu göstərir.
Ədəbiyyat nəzəriyyəçiliyi “Türk ədəbiyyatı”
kitabının ağır tərəfidir. Əhməd
Kabaklının “Türk ədəbiyyatı” ədəbiyyat
nəzəriyyəsi ağırlıqlı ədəbiyyat
tarixidir. Doğrudur, ədəbiyyat nəzəriyyəsinə,
daha doğrusu, ədəbi cərəyanlara
üstünlük vermək ədəbiyyat tarixçiliyində
istinad ediləcək yeganə meyar deyildir. Burada başqa zəruri amillər də
olmalıdır. Dünyanın əksər
ölkələrində, o cümlədən, Türkiyədə,
eləcə də Azərbaycanda təbii olaraq ədəbiyyat
tarixçiliyində ədəbi-tarixi prosesin gedişatı,
yazıçı və şairlərin həyatı və
yaradıcılığının təqdim olunması
aparıcı mövqeyə malik olmuşdur. Dövrləşmə baxımından ictimai
formasiyalar üzrə bölgülərə istinad etmək
meyli də uzun zaman yaşamışdır. Sadəcə xronoloji ardıcıllıqla əsrlərdən-əsrə
ədəbiyyat tarixinin təqdim olunması asan yol olduğu
üçün daha geniş yayılmışdır.
Son illərdə Azərbaycan elmində ədəbiyyat
tarixinin dövrləşməsinin kompleks yanaşmalar əsasında
yeni elmi konsepsiyası da təklif olunur... Professor
Əhməd Kabaklı isə ədəbiyyatın inkişaf
yolunu ədəbi axınlar və qruplar üzrə təqdim
etməyə üstünlük vermişdir. Daha doğrusu, ədəbiyyatın əsrdən-əsrə
inkişafı çərçivəsində, lakin
yazıçıların ədəbi axınlara və
yaradıcılıq qruplarına görə tədqiqata cəlb
edilməsi və təhlil olunması Əhməd Kabaklı
konsepsiyasının mahiyyətini təşkil edir. Əhməd Kabaklı “Türk ədəbiyyatı”
kitabının özünəməxsusluğunu izah edərkən
bir neçə yerdə burada ədəbiyyat tarixi və mətnşünaslıqla
ədəbiyyat nəzəriyyəsinin hansı miqyasda verilməsindən
söz açmaqla tədqiqatında nəzəri istiqamətin
aparıcı olmasını nəzərə
çatdırır. “Türk ədəbiyyatı”
kitabının sonrakı cildlər üçün də
proqram xarakteri daşıyan birinci cildindəki “Ön
söz”ündə bu çoxcildlikdə ədəbiyyat tarixi
ilə nəzəriyyənin balansı aşağıdakı
kimi öz əksini tapmışdır: “Nəhayət, bu kitab
nə sırf tarixi bilgilər və lüzumsuz həyat hekayələriylə
doldurulmuş, nə də yalnız mətn
açıklamalara həsr edilmişdir. Yazıçı
və şairləri, onlardan seçilmiş mətnlərə
birlikdə vermiş və sənətkarları anlatmaq
üçün təqdim etdikləri görüşləri
mətnlərlə dəstəklənmişdir.
Yazıçıların həyatları qısaca və ancaq
əsərlərinə aydınlıq gətirən
ölçüdə verilmiş, daha önəmli olan
xarakterləri, fikirləri, üslubları üzərində
durulmuşdur... Bir ədibin özünəməxsusluğunu
və fikirlərini tanımadan əsərlərinin və əsərləri
bilinmədən özünün anlaşılmayacağı
görüşü əsas tutulmuşdur”.
Bu
baxış Əhməd Kabaklının ədəbi-elmi
mövqeyini, həm də “Türk ədəbiyyatı”nın mahiyyətini açan nəzəri
tezislərdir. Əslində, yuxarıdakı fikirlərdən
“Türk ədəbiyyatı” və onun müəllifinin fərdi
siması ilə əlaqədar əsas mətləblər
aydın olsa da, kitabın ikinci cildindən gətirdiyimiz
aşağıdakı sitatla müşahidə etdiyimiz qənaətləri
daha konkret şəkildə aydınlaşdırmaq istəyirik:
“Yazıçı və şairləri tanıdarkən
onların həyat hekayələri (bioqrafiyaları)
üstündə az durulmuşdur. Kitabın
rahat oxuna bilməsi üçün tarix, rəqəm və
şərhlərin çoxluğundan yan keçilmişdir.
Araşdırmalarımızda ağırlıq nöqtəsini
yazıçıların kim olmaları,
fikirləri, sənət anlayışları,
üstünlük verdikləri başlıca janrlar və o
janrlarda göstərdikləri özünəməxsusluqlar təşkil
etməkdədir. Yazıçıların iç
dünyalarını araşdıran bu tərzdə
çalışmalar əsl məqsədimiz olan mətnlərə
daha asan yanaşmaq imkanı verir. Sənətkarların
həyatları ancaq əsərlərinə işıq tutacaq
qədər və sırf o məqsədlə uzun və ya
qısa təqdim olunmuşdur. Bütün
cildlərdə eyni xətt görünəcəkdir”.
Deməli, professor Əhməd Kabaklı türk ədəbiyyatşünaslığında
ədəbiyyat nəzəriyyəçiliyi
ağırlıqlı ədəbiyyat tarixçiliyi elmi məktəbinin
yaradıcısıdır. Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
ilə ədəbiyyat tarixçiliyinin qovşağında nəzəri
tərəfə üstünlük verməklə ədəbiyyat
tarixi yaratmaq Əhməd Kabaklının ədəbiyyat
tarixçiliyi konsepsiyasının əsasını təşkil
edir. Onun “Türk ədəbiyyatı”
çoxcildliyinin bütün cildlərində ədəbiyyat
tarixçiliyinin yeri gözlənilməklə ədəbiyyat
nəzəriyyəsi məsələləri özünün
geniş əksini tapmışdır. Türk ədəbiyyatı
tarixinin müxtəlif dövrlərində ədəbiyyatda
baş vermiş dəyişikliklərə, meydana
çıxmış ədəbi axınlara,
yazıçı və şairlərin
qruplaşdırılmasına dair Əhməd Kabaklının
baxışları kitaba nəzəri dərinlik gətirmiş,
təqdim olunan ədəbi simaların xidmətlərini,
onların bədii yaradıcılığının mahiyyətini
aydın başa düşməyə şərait yaradır.
Yazıçıları qruplaşdıranda Əhməd
Kabaklı dünyagörüşü və bədii-sənətkarlıq
xüsusiyyətləri etibarilə yaxın olan sənətkarlardan
eyni bəhs altında söz açır. Məsələn, “XIII
yüzillikdə din və təhkiyə şairləri”, “XIV
yüzilin hökmdar şairləri”, “XV yüzilin Divan
şairləri”, “XVI əsrin xalq şeiri”, “Tənzimat dönəminin
şairləri”, “Sərvəti-Fünun”un çağdaşları”
kimi geniş qruplaşdırmalarla yanaşı, Əhməd
Kabaklı “Beş hecaçılar”, “İlk sosialist şairlər”,
“Türkçu milliyyətçilər”, “Yeni islamçı
axın”, “Bağımsız şairlər”, “Əruzu davam
etdirənlər”, “Sosial gerçəkçilər”,
“Köyçülər” və sair kimi bölgülərində
də ədəbi materialdan çıxış etmişdir. Qeyd edilən ədəbi qruplaşdırmaların əksəriyyəti
ilk dəfə Əhməd Kabaklı tərəfindən ədəbiyyat
tarixində müəyyən edilmiş, oradan elmi dövriyyəyə
daxil olmuşdur. Bu mənada ümumiyyətlə türk
ədəbiyyat tarixinin dövrləşməsində mövcud
ənənədən bir qədər irəli gedən Əhməd
Kabaklı yazıçı və şairləri
mövzuları, ideyaları və üslublarına görə
qruplaşdırarkən də orijinallıq
nümayiş etdirir.
Əhməd Kabaklı kitabını “Türk ədəbiyyatı”
adlandırsa da, əsasən Anadolu türklərinin ədəbiyyatından
bəhs etmişdir. Doğrudur, kitabın birinci-ikinci cildlərində
göytürklər və uyğurlar, habelə
çağatay ədəbiyyatı haqqında müəyyən
məlumatlar verilmişdir. “Türk ədəbiyyatı”nda
ortaq türk şairləri və mütəfəkkirlərinin
həyatı və yaradıcılığından da
danışılmışdır. Əhməd
Kabaklı “Türk ədəbiyyatı”nın coğrafi
bölümləri”nin təsnifatını apararaq, “Doğu
Türk ədəbiyyatları” anlayışı çərçivəsinə
aid olan Şərqi Türküstan ədəbiyyatından bəhs
etmişdir. Yusif Balasaqunlu, Ədib Əhməd ibn Mahmud
Yüknəki, Xoca Əhməd Yasəvi, Mahmud Kaşğari,
habelə “Alpər Tonqa” və “Manas” dastanları
haqqındakı təhlillər və məlumatlar “Türk ədəbiyyatı”nın
ortaq türk başlanğıcının möhkəm
bünövrəsini təşkil edir. Eyni
zamanda, özbək-çağatay ədəbiyyatından
Əlişir Nəvai, Babur Şah, Əbülqazi Bahadır
xana dair verilmiş təhlillər kitabın ümumtürk
xarakterini bir qədər də genişləndirir. Burada eyni zamanda, Azərbaycan
ədəbiyyatının görkəmli ədəbi
simalarından da söz açılmışdır.
“Türk ədəbiyyatı”nın ayrı-ayrı cildlərində
çoxəsrlik Azərbaycan ədəbiyyatından “Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanları, klassik poeziyadan İmadəddin Nəsimi, Məhəmməd
Füzuli, yeni dövrdən Mirzə Fətəli Axundzadə,
Mirzə Ələkbər Sabir, Əhməd Cavad, müasir
dövrdən Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm,
Mikayıl Müşfiq, Hüseyn Hüseynzadə (Hüseyn
Arif), Nəbi Xəzri, Bəxtiyar Vahabzadə, Məmməd
Aslan barəsində kiçik oçerklər verilmişdir.
Azərbaycan ədəbiyyatından materialın az olması sovet hakimiyyəti illərində
Türkiyə ilə yaranmış məhdud siyasi-ideoloji
mühitlə əlaqədar idi. Nəhayət, Əhməd
Kabaklı XX əsrin ikinci yarısında ədəbiyyat
dünyasında parlamış Krım-tatar
yazıçısı Çingiz Dağçı və məşhur
qırğız ədibi Çingiz Aytmatovun həyatı və
yaradıcılığından bəhs etməklə
“Türk ədəbiyyatı”nın
ümumi türkoloji mənzərəsini
tamamlamışdır. Professor Əhməd Kabaklının məşhur
qırğız yazıçısı Çingiz Aytmatov
haqqında dediyi “çox güclü romançılar
yetişdirən rus ədəbiyyatını və dünya ədəbiyyatını
da çox yaxşı oxuyan Aytmatov təbii bir təməl
milli ünsürlərdən dünyaca oxunan kitablar yazmaq
gücünə yetişmişdir” - kimi obrazlı və gerçək
mülahizəsi ilə ümumiyyətlə, türk
dünyası ədəbiyyatının hansı qüdrətə
malik olmasını elmi surətdə ifadə etmişdir.
Professor
Əhməd Kabaklının “Türk ədəbiyyatı”
kitabında həm ədəbiyyat nəzəriyyəsi
anlayışlarını izah edərkən, həm də
ayrı-ayrı yazıçıları təqdim etdikdən
sonra heç də həmişə olmasa da, amma əksər
məqamlarda oçerkin sonunda bədii nümunələrin
verilməsi kitabda əhatə edilən mövzuların və
ya ədəbi şəxsiyyətlərin yaradıcılığının
da aydın surətdə və əyani şəkildə dərk
olunmasına kömək edir. Bu yolla kitabın
daxilində sanki kiçik bir ədəbiyyat müntəxəbatı
da yerləşdirilmişdir. Seçilmiş
bədii nümunələrin kitaba daxil edilməsi ondan istifadə
edənlərin işini asanlaşdırmaq baxımından da əhəmiyyətlidir.
Türkiyədəki ədəbiyyat tarixlərində
bədii nümunələrin kitaba daxil edilməsi demək
olar ki, qəbul edilmiş ənənədir. Heç şübhəsiz, məsələlərin
bu cəhəti bütün faydalı tərəfləri ilə
birlikdə Türkiyə ədəbiyyat tarixçiliyində
yaşamaqda davam edən türk təzkirə ədəbiyyatı
ənənəsindən irəli gəlir. Bu, bir tərəfdən ədəbiyyat
tarixçiliyindəki varislik ənənəsini diqqət mərkəzinə
çəkir və faydalı görünürsə, digər
tərəfdən Türkiyə ədəbiyyat
tarixçiliyində təzkirəçilik ənənəsindən
hələ də istifadə olunduğunu nəzərə
çarpdırır. Bundan başqa, “Türk ədəbiyyatı”nda
hər bəhsdən sonra istifadə olunan ədəbiyyat
siyahısının diqqətə çatdırılması
həm kitabın elmi mənbə baxımından zənginliyini
göstərir, həm də bu nəşrdən istifadə edənləri,
xüsusən ali məktəb tələbələrini
ədəbi-tarixi qaynaqlara doğru istiqamətləndirir.
Ümumiyyətlə,
professor Əhməd Kabaklının ümumi həcmi 4313 səhifədən
ibarət olan 5 cildlik “Türk ədəbiyyatı” kitabı
Türkiyədə nəşr olunan fərqli ədəbiyyat
tarixidir. Bu, xronoloji ardıcıllıq gözlənilməklə
yazıçı və şairlərin ədəbi cərəyanlar
və yaradıcılıq qrupları üzrə təqdim
olunması əsasında yazılmış ədəbiyyat
tarixi kimi orijinal əsərdir. Bu isə o
deməkdir ki, Əhməd Kabaklı nəticə etibarilə
türk ədəbiyyatının inkişaf yolunu müəyən
edərkən ədəbi qruplar və cərəyanlar üzrə
təsnifata üstünlük vermişdir. Məsələnin bu cəhəti nəinki
Türkiyədə, bütövlükdə türk
xalqları ədəbiyyatında yeni bir yanaşmadır.
Ədalət naminə demək lazımdır
ki, Əhməd Kabaklının “Türk ədəbiyyatı”
kitabında bu alınmışdır. Bütün
bunlara görə Əhməd Kabaklının “Türk ədəbiyyatı”
adlı 5 cildlik kitabı Türkiyə ədəbiyyatşünaslarının
son bir əsr ərzində ədəbiyyat tarixi
baxımından apardıqları elmi axtarışların
möhtəşəm yekunu, həm də yeni
başlanğıcıdır. Belə demək
mümkündür ki, Əhməd Kabaklı Türkiyədə
ədəbiyyat tarixçiliyini ənənəvi təzkirəçilikdən,
mətnşünaslıqdan, tarixi-xronoloji inkişaf mərhələsindən
ədəbiyyat nəzəriyyəsi səviyyəsinə
çatdırmışdır. Professor
Əhməd Kabaklı ədəbiyyat tarixini fərqli formatda
təqdim etməklə Türkiyə ədəbiyyat
tarixçilərini qabaqlamışdır. Bu gün də ədəbiyyat tarixçiliyində ədəbi
cərəyanlar üzrə təsnifat dövrləşmənin
mühüm prinsiplərindən biri hesab olunur.
Haqqında söz açılan professor Əhməd
Kabaklının 5 cildlik “Türk ədəbiyyatı”
kitabı bu qiymətli əsərin on dördüncü nəşridir. Türk ədəbiyyatı
Vəqfi indi kitabın altıncı cildini və on beşinci
nəşrini çapa hazırlayır. Bu
qədər ardıcıl nəşr olunmaq və
populyarlıq qazanmaq Əhməd Kabaklının ədəbiyyat
tarixçiliyini yeni istiqamətdə inkişaf etdirmək
ideyasının eksperiment yox, elmi reallıq olduğunu
nümayiş etdirir.
Əhməd Kabaklının 5 cildlik “Türk ədəbiyyatı” kitabı türk dünyası ədəbiyyat tarixçiliyinin mühüm elmi hadisəsi sayılmağa layiqdir. “Türk ədəbiyyatı” kitabı Türkiyə ədəbiyyat tarixçiliyində Əhməd Kabaklı mərhələsinin fərqli və mükəmməl nümunəsidir. Böyük zəhmətin, dərin və geniş elmi dünyagörüşün nəticəsində formalaşmış ədəbiyyat konsepsiyası əsasında yaranmış “Türk ədəbiyyatı” müasir dövrdə çoxcildlik, ümumiləşdirilmiş ədəbiyyat tarixləri yazmaq üçün əhəmiyyətli elmi mənbə olmaqla bərabər, həm də yeni ədəbiyyat konsepsiyaları hazırlamaq baxımından düşündürücü elmi-nəzəri örnəkdir.
11 fevral
2018
525-ci qəzet.-2018.-17 fevral.-S.10-11.