“Bütövlük” müəllifi ilə
ünsiyyətdən epizodlar
Əliağa
Kürçaylı – 90
SAYSIZ-HESABSIZ
GƏLƏCƏK İLLƏR DƏ EHTİRAMLA
DEYƏCƏK: “XOŞ GÖRDÜK, KÜRÇAYLI
POEZİYASI!”
Oqtay RZA
Əməkdar müəllim
Biz 1948-ci ilin payızında rayonumuzdakı mərkəzi
kitabxanaya dərnək üzvü kimi gəlib-gedəndə
o, Əliağa idi. Sonralar məşhurlaşıb
Əliağa Kürçaylı oldu. Xəyalən
qayıdım 1948-ci ilə. O vaxtlar
görüşümüzə gəlmiş Zeynal Cabbarzadə
ilə şəkil çəkdirmişik.
Qiymətli
yadigarı son zamanlar özümlə çox gəzdirib,
üçsıralı əksimizə dönə-dönə
baxaraq yan-yörəmdəki adamlara eşitdirirəm: Bu, Xəlil
Rza Ulutürkdür, bu, Əliağa
Kürçaylıdır, bu, Ağacavad Əlizadədir,
bu...
Dağılmış
İttifaqda orta ömür guya 70 il
imiş. Dünya işığını ilk dəfə
Muğanda görən, əsrimizin ikinci yarısında
yazıb yaradan sənətkarlarımızın heç biri,
təəssüf ki, yaşın yuxarıda göstərilən
zirvəsini fəth edə bilmədi. Nəhəng
tarixçimiz Əlövsət Nəcəfquluoğlunun dəfnində
Əliağa yanıqlı-yanıqlı demişdi: “Kimi tez,
kimi gec aparmaq məsələsində qapıları
düzgün döymədiyinə görə ölüm yenə
də haqsızlığa yol verdi...”
Sən demə, həmin sözləri bu sətirlərin
müəllifi də Əliağanın özü haqqında
təkrarlayacaqmış. Pənah,
Əliağa, Xəlil, Ağacavad, Qulu, Bəylər... yubileylərini
özləri iştirak etmədən keçirdiyimiz söz,
saz, musiqi xadimlərimiz. Elə ay, elə fəsil
yoxdur ki, dədə-baba məskənimizə baş çəkməyim
və ya bölgəmizin “paytaxt”ındakı
Ə.Kürçaylı küçəsindən keçməyim.
Hətta tək olmasam da, bu misraları hökmən
pıçıldamalıyam:
Bir
üzün söykənir Kür sahilinə,
Kimin nəfəsidir bu əsən külək?
Kürçaylı
küçəsi, əzizsən mənə,
Kürçaylı
şerinin son misrasıtək!
Bu balaca müqəddimədən sonra başlayım
Əliağa ilə bağlı salnaməni vərəqləməyə.
Yazıçılar
Birliyinin girişində bir bildiriş oxudum: “Kim poeziya
almanaxında şeir çap etdirmək istəyir, şair
Ə.Kürçaylıya müraciət etsin”. Mən də bir-iki yazımı təqdim edib, səbrlə
nəticəsini gözləyirdim. Bir ay keçməmiş
məni görən kimi bildirdi:
- Bir
şeirin daha çox xoşuma gəldi. Göndərdim
mətbəəyə.
“Bölünməz”
adlandırdığım şeirin sonluğu beləydi:
“Çörək bölünər, ancaq Vətən
bölünməz!” Sən demə, beytdəki
fikrim ürəyincə imiş. “Bütövlük”,
“Durnalar cənuba uçur” müəllifinin, beş
yerə parçalanmış Azərbaycanı vahid görmək
istəyən lirik nəğməkarın.
Bir gün indiki Füzuli küçəsi ilə piyada
gedirdim. Bakı binalarının ağsaqqalı “beşmərtəbə”yə
tərəf. Əliağayla
rastlaşdım. Dedi: - Moskvada təzə kitabım
çıxıb. Birincisini sənə
bağışlayıram. Səkidə, ayaq üstə,
qara mürəkkəblə avtoqraf yazdı: “Balaca boylu, böyük
ürəkli Oqtaya müəllifdən xatirə”.
Bilirdim ki, fevralın 20-si Əliağanın
doğulduğu gündür, özü də 50 olacaq
yaşı. Bu barədə nə mətbuatda, nə də efirdə
bir kəlmə söz deyilirdi. Bilirdim ki,
qohumum -- tanınmış hüquqşünas Ramazan Rəcəbli
Ə.Kürçaylı ilə dostdur. Ramazana zəng
etdim:
- Bu
gün Əliağanın 50 yaşı tamamdır. Gedəkmi təbrikə?
Hədiyyələr alıb ikimiz də yollandıq
eloğlumuzun Hüsü Hacılı küçəsindəki
mənzilinə. Bircə Ülfət yox idi evdə. Əliağa gəlişimizə görə həm
heyrətləndi, həm də sevindi. Vəfalı
qonşuları Qabili və Salam Qədirzadəni səslədi:
- Durun bizə
gəlin! Ramazan da, Oqtay da gəlib. Bu gün nə maraqlı imiş.
Sevimli qızı Ülkər anası Şəhla
xanıma kömək edirdi məclisin təşkilində. Ülkərin
jurnal və qəzetlərdə bir neçə yumorlu hekayəsini
oxumuşdum. Fürsət tapıb onu da təbrik etdim:
-
Şairin qızı nə gözəl, dadlı-duzlu hekayələr
yazır!
O isə
utancaqlıqla “sağ olun” dedi.
Məclis get-gedə axarına düşürdü. Xoş
söhbət, lətifə, epizod, sağlıq bir-birini əvəz
edirdi. Birdən Əliağa badəni götürüb
dedi:
- Diqqətinizə
görə minnətdaram. Bu gün mənim 50
yaş bayramımdır. Siz gəlməsəydiniz,
süfrəm bu qədər məzmunlu, ləzzətli
olmayacaqdı. İçək Oqtayın
sağlığına, çünki odur bu gün bizdə
toplaşmağınızın təşəbbüsçüsü.
“Təşəbbüsçü”lüyümü
özü duymuşdu, axı həddindən artıq həssas
şəxs idi Əliağa!
Aktyor evində şeir axşamına
yığışmışdıq. Salon ağzınadək
dolu idi, xüsusən gənclərlə, tələbələrlə.
Səhnədə səkkiz müəllif əyləşmişdi:
- Ə.Kürçaylı, S.Tahir, M.İsmayıl... O.Rza. Mikrofona birinci Əliağa
yaxınlaşdı. Çıxışının
axırında lap təzə yazdığı “Qızlar belə
deyildi biz tələbə olanda” şeirini oxudu. Gurultulu alqışlar üstündə ehmalca səhnədən
salona endi və birinci sırada rəfiqələri ilə
oturmuş Ülkərin yanında əyləşdi, sanki ata
doğma balasına sığındı. Şeirin sonuncu
misrası başımda həmişə əks-səda verir:
- “Qızlar elə beləymiş biz tələbə olanda”.
1983-cü ilədək metronun “Memar Əcəmi”
stansiyası yaxınlığındakı birotaqlı mənzilimdə
telefonum vardı (Günəşli-Zığ sərhədində
məskunlaşandan bəri rabitəsiz qalmışam). Bir gün
aparat səhər-səhər səsləndi. Dəstəyi götürdüm. Danışan Əliağa idi. Xoşlayırdı
həmsöhbətinə “ay yoldaş” deməyi. Aynur onda hələ bağçaya gedirdi.
Əliağa tapşırdı:
- Aşıq Pənah öz ansamblı ilə Moskvaya,
festivala gedəcək. Onunla mütləq görüş. Belə qərara gəlmişik ki, ssenarini sən
yazmalısan. Rayon mədəniyyət
şöbəsinin müdiri Fərəc də təklifimlə
razıdır.
Sözümüz qurtarmamışdı. Əliağa telefonda hiddətləndi:
- Biz
danışarkən kimdir o sizdə hay-küy salan?
Dedim:
- Ustad,
Aynurdur.
Əliağa
dərhal:
- Aynurdur,
Meynurdur, de ki, sakit olsun!
Bədahətən tapdığı qafiyə mənasız
deyildi. Axı Ömər Xəyyam dövründən
bugünlərədək şərab da “işıqlı” nemət
sayılır.
HAŞİYƏ:
Ustad Pənahla tezliklə görüşdüm. Bir saatlıq müsamirənin ssenari mətnini
hazırlayıb təhvil verdim. Qüdrətli
aşığımız uzaq səfərdən mükafatla
qayıdanda mən də fərəhləndim, Əliağa
Kürçaylı da.
“Yazıçı” nəşriyyatı təzəcə
yaranmışdı. Onun ilk baş redaktoru
Ə.Kürçaylı hələlik yazarları gah
İttifaqda, gah “Azərnəşr”də, gah da indiki AzərTAC-ın
binasında qarşılayırdı. Bir gün qəbuluna
getdim...
- Əliağa, plana düşmək istəyirəm. Yaşım
otuz beşdir, amma cəmi üç kitabım
çıxıb.
Dedi:
- Bilirsən
nə var, ay yoldaş Oqtay? Kimsə poeziya yolunda
hər şeyi qurban verir, hətta canını da. Sən gedib Sənaye İnstitutunda təhsil alıb,
mədəndə neft çıxarıb, nəhayət elmlər
namizədi olub, istəmisən ki, yaşıdlarından geridə
qalmayasan. Plana düşmək çətindir,
ancaq əlimdən gələn köməyi əsirgəmərəm.
Baş redaktor vədini əmələ çevirdi. Onun qayğısı sayəsində
nəşr olunan toplum “Yasəmən çiçəkləyəndə”
adı altında çapdan çıxdı, əfsus ki,
dostu, sirdaşı Aşıq Pənah kimi 52 yaşda
dünyasını dəyişmiş
Ə.Kürçaylının vəfatından sonra.
Xəstəxanadan nikbin, cərrahiyyədən uğurlu
çıxmışdı. Bir gün Xəlil,
Ağacavad və mən gəldik ona, ailəsinə
gözaydınlığı verməyə. Soruşduq:
- Pəhriz
saxlayırsan?
Dedi:
- Nə pəhriz?
Həkim buyurdu ki, ürəyin nə istəyir,
ye.
Xudahafizləşib
ayrılanda məni kənara çəkdi:
- Sən
professor Şahalı ilə işdə tez-tez
görüşürsən. Bir sirr
açım, heç kimə söyləmə. Onunla bir ay bir palatada qalmışıq. Həkim
mənə dedi ki, sənin vəziyyətin çox
yaxşıdır, qonşunun dərdi əlacsızdır, bu
haqda heç kimə heç nə demə.
HAŞİYƏ:
Sən işə bir bax! Həkim bilirmiş ki,
Əliağanın sağalmağına qətiyyən
ümid yoxdur, bununla belə, ömrünü bəlkə də
anlarla, dəqiqələrlə uzatmaqdan ötrü müqəddəs
yalandan yapışıb. Açdığım sirri bu
yazı dərc olunana qədər heç Şahalı müəllimin
özünə də deməmişdim...
Bir gün məni yazıçıların idarə heyətinə
çağırdılar. Sədr Mirzə İbrahim ciddi surətdə
tapşırdı:
- Sabah
Akademik Dram Teatrında Rəsul Rzanın 60 illiyi ilə əlaqədar
yığıncaqda çıxış etməlisən, həm
cavan şair, həm də neftçi-alim kimi. Qısa,
lakin ədəb dairəsində danışarsan.
“Baş üstə” deyib Mirzə müəllimin
otağından uzaqlaşdım. “Ədəb dairəsi”
ifadəsinə görə izah almağa utandım. Əliağaya zəng vurub ondan məsləhət
istədim. Dedi:
- Ay
yoldaş Oqtay, o elə bilir ki, birdən
çıxışında, bəzi əleyhdarların təsirinə
uyub, sərbəst şeir yazmağa toxunarsan, bu halı
nöqsan sayarsan, təbrikin xətayla nəticələnər.
Sən Rəsul Rzanın heca vəznində
yazdığı şeirlərdən, məsələn,
“Çinar”dan, “İnqaleyso”dan, “Soruş”dan müəyyən
parçaları misal göstərərsən.
Mən onsuz da yubiley axşamında nə deyəcəyimi
düz planlaşdırmışdım. Çünki
respublika miqyaslı tədbirlərdə nitqlərimlə
az-çox etimad qazanmışdım. Məni
əsas “ədəb dairəsi” ifadəsinin arxasında nəyin
gizləndiyi maraqlandırırdı.
Mən keçmiş APİ-də, çağdaş
APU-da onlarla şairin, ədibin, publisistin, ümumiyyətlə,
ədəbiyyat və incəsənət nümayəndələrinin
görüşünün, yaradıcılıq gecəsinin təşkilatçısı
kimi tanınmışam. Bu xeyirxahlığım bəzən
bumeranqa dönüb özümə ziyan vururmuş. Yazıçılar İttifaqına üzv qəbul
edilməyimin yubadılması yolunda, sən demə, başlıca
əngəl elə həmin fəallığım imiş.
İçini paxıllıq qurdu yeyən vəzifəli
müəlliflərin xətrinə dəyirmiş az tanınan, dayısız, havadarsız və
ya kiçik rütbəli qələm adamlarını tələbə-müəllim
məclislərinə dəvət etməyim. İndi
o illəri xatırlayarkən peşmançılıq hissi
keçirmirəm. Nə yaxşı ki, qoynunda
1966-cı ildən çalışdığım təhsil
ocağının salonlarında, yaxud Dərnəgüldəki
yataqxanalarda dəfələrlə
görüşdürmüşəm pərəstişkarları
ilə Xəlili, Ağacavadı, Məmmədləri, Gərayı...
Əliağanı da!
Pedaqoji məbədgahda Kürçaylı axşamını
mərhum rektor Haşım Ağa açdı. Tənqidçi-alim
İnqilab Kərimli şairin yaradıcılığı barədə
ətraflı danışdı. Növbə
mənə də çatdı. Özü lap təzə
yazdıqlarını oxudu. Artistlər,
müğənnilər “Ləpələr” operettasından səhnələri,
mahnıları zalda əyləşənlərə ərməğan
etdilər.
Bir dəfə Əliağa fakültəmizə gəlib
məni soruşur. Deyirlər ki, rayonda, ezamiyyətdədir.
Kafedra müdirinin otağına daxil olub ona deyir:
- Dostumun
qızına iki dəfə “2” vermisiniz. Axırıncı
göndərişlə gələcək, xahiş edirəm,
ona müsbət qiymət yazın ki, institutdan qovulmasın.
Kürçaylını
yaxşı tanıyan hövsələsiz professor əsəbiləşib
ona məntiqsiz, dolaşıq cümlələrlə belə
deyib:
- Siz mənə
rektorun qohumunu tapşırırsınız. Bir milyon adam gəlsə də, o tələbəyə
“kafi” də vermərəm. Mən
doktoranturanı Moskvada bitirmişəm. Hələ
pasportumda indiyədək oranın qeydiyyatındayam.
Sanki
monoloq dinləyən Kürçaylı, nəhayət: “Mən
elə bilirdim siz azərbaycanlısınız”, - deyib
kafedranı tərk edir.
HAŞİYƏ:
Əhvalatı mənə rəhmətlik özü
danışıb, eşidənlər də təsdiqləyiblər.
Dramaturq (“Ləpələr”, “Nənəmin şahlıq
quşu”), tərcüman (“Əl boyda kitab” və s.), bəzən
satirik (“Ordan-burdanzadəyə”, “Futbol və Şekspir”...)
olan, amma əsasən lirik poeziya nümunələri
(irili-xırdalı) yaradan sənətkarın təbəssüm
bağışlayan əhvalatları, dialoqları həmişə
yadımdadır.
Bir dəfə “Azərbaycan” jurnalının redaktorunun
otağında oturmuşduq (Yazıçılar Birliyinin
binasının üçüncü mərtəbəsində). Əliağa ağ
qələmi kağız üzərində gəzdirərək
bir daş - baş şəkli çəkdi. Vaqif Musa (o da rəhmətə
gedib) dedi ki, Əliağa, sənin rəssamlığın da
varmış. Xəlil ərklə baş redaktor Qılman
İlkinin siyirməsindən möhürü
götürüb karikaturanı “rəsmiləşdirdi”, hər
gələndən soruşurdu: “Bu kimin başıdır?” Hərə bir cür ad söyləyirdi.
Əsas mətləb orasında idi ki, tez-tez qəhqəhə
qopurdu, hətta qaşqabaqlı əməkdaşlar da
gülümsəyirdilər...
Yetmişinci illərin hadisəsidir. Siyasi Maarif
Evində yazıçıların növbəti qurultayı
ikinci gün idi ki, davam edirdi. Əliağa
və Xəlil Ağacavaddan və məndən bir cərgə
irəlidə əyləşmişdi. Çox yavaş
danışan bir akademik kürsüyə qalxanda Əliağa
bizə pıçıldadı: “İndi yuxulaya bilərəm.
O, sözünü tamamlayanda məni oyadarsınız”. Doğrudan da həmin alimin nitqi yarım saat vaxt
apardı. “Muğan axşamları”nın, “Şeypur səsləri”nin,
“Fillər də ağlayır”ın, neçə-neçə
sanballı əsərin müəllifi çiyinlərində
dağlardan ağır mənəvi dərd
daşıyırdı - həsrət, intizar, ayrılıq,
dost itkisi, nakam məhəbbət ağrıları.
Yadımdadır,
yerlimiz, qəflətən ürəyi dayanmış 42
yaşlı alim-mühəndis-neftçi Mənsur Hilal
oğlunu İkinci Fəxri xiyabanda son mənzilə yola
salırdıq. Soruşdum:
- Əliağa, vida sözü deyəcəksənmi?
Yaylığıyla
göz yaşını silərək cavab verdi:
“Danışa bilmərəm, boğularam. Sən
dözümlüsən, bizim adımızdan özün
danış, Oqtay”.
Respublika sarayında Ümumittifaq ədəbiyyat günlərinin
yekun axşamı başlanmazdan qabaq dəhlizdə gəzişirdik. Gördüm
ki, Ə.Kürçaylı məşhur balkar şairi
Qaysın Qulu ilə bizə sarı gəlir.
Əliağa məni Quzey Qafqazın türkdilli nəğməkarına
təqdim etdi: “Bu yoldaş həmkarım, ellim Oqtay Rzadır”.
Qonaq avtoqraflı kitab bağışlayıb dedi: “Bu ad bizlərdə
də var. Oqtay güllə deməkdir”. Mən əlavə
etdim: “Bizlərdə isə adımın mənası “ox
kimi”, “oxa tay” mənasındadır”.
Kürçaylı söhbəti yekunlaşdırdı: “Dillərimiz
eyni kökə bağlandığından “güllə” də,
“ox” da bir mənalıdır”. O, bu sözləri söyləyəndə
özünün “Türk gözəli, xoş gəlmisən
Kürçaylının otağına” beyti yadıma
düşdü.
Boranı kəndinə yollanırdım ki, Muğan
ağsaqqalı Aslan Qəhrəmanın oğullarından
birinin toyunda iştirak edim. Xeyir işdə
gözlənilmədən mənə aparıcılıq məsuliyyəti
həvalə olundu. Günorta
başlanası şənlik, unudulmaz müğənnimiz
Anatollu Qəni gəlib çıxmadığına görə,
xeyli yubandı. Onu təcili surətdə
başqasıyla əvəz etdilər.
Bir neçə aydan sonra Bakının 4-cü
mikrorayonunda (Xəlil bəy mikrorayona “zərrəovdan” deyərdi)
Anatolluya rast gəldim. Xeyir işə gəlməməyinin səbəbini Quba
konsertindən qayıdarkən Şabranda ilişib
qalmasıyla əlaqələndirdi: “Qadan alım, bəlkə
bizi barışdırasan?” - deyə
xahiş etdi. Telefonda xahişimi eşidən
Kürçaylı söhbəti belə tamamladı: “Bir də
bu barədə söz desən, heç səninlə də
ömrüm boyu salamlaşmaram”.
...Muğanlı
şairlə muğanlı müğənninin ruhları yəqin
o dünyada çoxdan barışıb.
Təvazökarlıq
çərçivəsindən kənara çıxsam da,
deməliyəm: xeyir işimə Salyana bir neçə həmkarımla
bərabər Əliağa Həsənağa oğlunu da
çağırmışdım. Təəssüflə
söylədi ki, vacib problemlə əlaqədar toya gələ
bilməyəcək. Məclisə rəhbərlik
Ağacavad Əlizadəyə tapşırıldı.
Şairlərdən Məmməd Araz, Gəray Fəzli, Soltan
Abbas, Altay Sultanlı, Balaş Nur... ürək sözlərini
söylədilər (Xəlil Rza Daşkəndə getdiyinə
görə toyda yox idi).
...Əliağa ilə Yazıçılar
İttifaqının (indiki birliyin) binasında
görüşdüm. Əlimi sıxdı, üzümdən öpdü:
- Deyirlər,
xeyir işin əla keçib. Səhv buraxmışam, gərək
toyuna gələydim, - dedi.
HAŞİYƏ: Əliağanın etirafı məni yaman kövrəltdi. Axı o, nadir hallarda güzəştə gedən şəxsiyyət idi...
Muğan ağsaqqalı Aslan Qəhrəmanın qardaşı Hafizin ömür-gün sirdaşı Elmira xanım pediatr idi. Üçüncü zərrəovdanda - mikrorayonda poliklinikada işləyirdi. Cocuq Hünəri həyata qaytardı, amma mükafatdan, sovqatdan imtina edib dedi:
- Bəlkə Əliağa Kürçaylının “Bütövlük” adlı kitabından bir nüsxə ailəmiz üçün tapasınız?
Müəllifə zəng vurdum. And içdi ki, özündəki yeganə nümunədən savayı ehtiyatda heç nə qalmayıb. Məcbur olub, bir vaxt mağazadan aldığım nüsxəni xeyirxah həkimə bağışladım.
1928-ci il fevralın 20-də Kürqaraqaşlıda dünya işığını ilk dəfə görən Əliağa Həsənağa oğlunun gözləri 1980-ci il fevralın 11-də əbədi yumuldu.
Onu və yeganə, sevimli qızı Ülkəri Bakıdakı köhnə qəbiristanda dəfn etdik.
Mirzə İbrahimovun mərasimdə dediyi sözlər yaxşı yadımdadır: “Ülkər ölümüylə atasının nüfuzunu zirvədən-zirvəyə qaldırdı”.
Başımda tez-tez gah əsərlərinin adları, gah da misraları səslənir: “Mən olmayanda”, “Kəndimə gəldiyim gün”, “Daşlar silsiləsi”, “Gecələr Ay olmaq istəyirəm mən”, “Kədərin rəngini görmək istəsən...”, “Donun, açılmasın donunuz daha”, “Harda olsan gələrəm”, “Gedək üzü küləyə”, “Səfərə çıxıram”. Kitablarından birinin sərlövhəsi “Salam, gələcək illər”dir. İnanıram ki, saysız-hesabsız gələcək illər də ehtiramla deyəcək: “Xoş gördük, Kürçaylı poeziyası!”
525-ci qəzet 2018.- 17 fevral.- S.16;24.