Pərvin: "Yaradıcılıqda da,
pedaqoji fəaliyyətdə də iddialıyam"
"HEÇ
BİR YAZIMA GÖRƏ NARAHATLIQ KEÇİRMİRƏM,
HƏRƏSİ MƏNİ BİR CÜR İFADƏ
EDİR"
- Pərvin
xanım, bir neçə il bundan əvvəl
müsahibələr alırdınız. Bəs necə oldu
ki, müsahibə alan adam birdən-birə
müsahibə verən adama çevrildi?
- Mənim
aldığım müsahibələr ənənəvi
formatda deyildi. Yəni şablon suallar verib, hər
şeyi diktafondan olduğu kimi köçürüb qəzetdə
çap etdirmirdim. "Pərvinin həmsöhbəti"
adlı layihəm vardı. Bu layihədə
isə yenə deyirəm, bizim
alışdığımız klassik müsahibə
üslübundan fərqli söhbətlər edirdim və buna
da öz yaradıcılığım kimi
yanaşırdım.
Ədəbi mühitə nasir kimi gəldim, hekayələrim
işıq üzü gördü. Sonradan esselər
yazdım, "525-ci qəzet"də köşələrim
çap olundu. Yadınızdadırsa, təxminən,
2010-cu ildə çoxlu saytlar yaranmağa başlayanda hər
kəs 5-10 sual götürüb kiminsə üstünə
gedirdi, söhbəti səliqəsiz və baş-ayaq
köçürürdülər, heç bir
dramaturgiyası da olmurdu bu müsahibələrin. Daha çox da "özünüz haqda nə deyə
bilərsiz" səviyyəsində suallar
çoxlarını əsəbiləşdirirdi. Elə o ərəfələrdə müsahiblərimin
demək olar ki, bütün fəaliyyətini oxuyub öyrənərək
onlarla söhbət etmək, polemikalar aparmaq qərarına gəldim.
Son vaxtlarda yaxşı ki, müsahibə
"janrında" xeyli maraqlı polemikalar ortaya
çıxır. Və sevindirici
haldır ki, alınan müsahibələrdə artıq bir
söhbət intonasiyası, səviyyə yaranıb.
O ki
qaldı konkret sualınıza, necə oldu ki, mən
müsahibə verən adama çevrildim? Mənə
elə gəlir ki, ardıcıl və fasiləsiz zəhmətin
nəticəsidir. Təbii, təkcə zəhmətlə,
kitab oxumaqla, çalışmaqla da iş bitmir, Allahın
lütfü olan istedad lazımdır. Bu
baxımdan istedadın, ardıcıl əziyyətin,
insanlarda, oxucularda maraq yaradacaq layihələrin, işlərin,
durmadan çalışmağımın nəticəsidir ki,
mən müsahibə verən adama çevrilmişəm.
- Azərbaycanda qadın yazarlar
çoxdur. Ancaq nədənsə, bizdə yazar
qadınların uğuruna şübhə ilə
yanaşırlar. Düşünürlər ki, onun
arxasında mütləq bir kişi
dayanıb, onun yolu mütləq kabinetlərdən və yaxud,
nələrdənsə keçir. Niyə belədir?
- Qeybətin
tarixi çox qədimdir axı... Sadəcə,
öz işinlə məşğul olmalısan, vəssalam.
Mən möhkəm təməlləri və sərt
qaydaları olan bir ailədə böyümüşəm.
Hələ uşaq vaxtından ailəmizdə cəmiyyət
nə deyər, filankəs nə deyər, özünü bu
cür yox, bu cür apar kimi tərbiyə metodikası olub.
Valideynlərim Abşeron bölgəsində
tanınan, nüfuzlu insanlardır. Durmadan mənə
deyirdilər ki, sən ailəmizin adına
layiq olmalısan. Ona görə də cəmiyyətin
fikrinin mənim üçün böyük əhəmiyyəti
var. Hansısa çərçivələri qıraraq
yaşamaq çətindir, mütləq nələrisə
gözləyirəm, yanımdakı insanların, doğmalarımın
mənə görə əziyyət çəkmələrini
istəmirəm. Ona görə sizin
dediyiniz kimi, yersiz qeybətləri eşidəndə pessimist
oluram bəzən. Sadəcə, bu qeybət
də "elnən gələn bəladır". Qadının uğuruna şübhə ilə
yanaşmaq məsələsi yalnız ədəbi mühitdə
deyil. Hər yerdə, hər sahədə
belə söz-söhbət var. İstənilən uğur
qazanmış qadını dindirsəniz, bu problemdən əziyyət
çəkdiyini görərsiniz.
- Siz də əziyyət çəkirsiniz?
- Mənim
bu tip suallara ciddi bir cavabım var: heç kəs mənim əvəzimdən
yazı yazmır, heç kim əvəzimdən
dərs demir, mühazirə oxumur, çıxış etmir və
s. Əziyyəti mən çəkirəm, bu yolda olduğum
üçün nələrəsə qatlanmalı oluram. Mən yaşda qadınlar əyləncəni, gəzməyi,
bəzənməyi üstün tuturlar. Mən
isə gənc yaşımda daha rahat həyatı narahat bir həyata
dəyişmişəm. Yəqin siz də
razılaşarsız ki, yazmaq həmişə nədənsə
narahat olmaq deməkdi həm də...
- Bəs
niyə adamlara elə gəlir ki, sizin xeyli rahat həyatınız
var.
- Xeyr, elə
deyil. Amma insanların haqqımda bu cür
düşünməyi məni sevindirir. Mənim
narahatlıqlarım mənə aiddir, hansı maddi, mənəvi
çətinliklər, fiziki problemlər, xəstəliklər
keçirməyimin heç kəsə dəxli yoxdur. Çünki ortada olanlar mənim mətnim,
yazılarım, pedaqoji fəaliyyətimdir, bundan nə qədər
istəsələr, danışa bilərlər.
- Bir az kobud
çıxmasın, bayaqdan çox mətn, mətn deyirsiniz.
Güvəndiyiniz hansı mətnləriniz var?
- Hesab
edirəm ki, "Balerina" povestim nasir kimi yetişdiyim ən
uğurlu məqam oldu. Xalq yazıçısı Anarın
yaradıcılığı haqqında yazdığım
kitab həm Azərbaycan, həm də Türkiyədə
çap olunub, burada Anar müəllimin özünün də,
müxtəlif tədqiqatçıların, oxucuların da
qeyd etdiyi kimi fərqli bir baxış, yanaşma ortaya
qoymağa çalışdım. "Yüz
gözəl sevgi şeiri" layihəsini aparırdım,
sonralar bu esselər toplu şəklində "Sevdim səni"
kitabı kimi çap olundu. Bəlkə əslində
yazmağa yeni-yeni başladığım vaxtda çap olunan
bir neçə essemi, hələ yazı vərdişlərini
itiləmədən, ədəbiyyat qanunlarını mənimsəmədən
qələmə aldığım bir neçə
yazımı çıxsam, qalan heç birinə görə
narahatlıq keçirmirəm. Biri uğurlu, biri
uğursuz, biri çox bəyənilən, biri az,
fərqi yoxdu, hesab edirəm ki, müəyyən bir yolu gedirəm
və bu yolda hər yazımın öz yeri var və onlar hərəsi
məni bir cür ifadə edir.
- Dediniz
ki, bütün uğurlarımın arxasında çəkdiyim
əziyyət dayanır. Başqaları da əziyyət
çəkir, amma onlar sizin qədər dəyərləndirilmir.
Demək olarmı, sizin həm də bəxtiniz
gətirib.
- Şübhəsiz. Bu yaxınlarda öz
sahəsində uğur qazanmış bir akademiklə söhbət
edirdim. Mənə tanış olmayan
sahədə çalışdığı
üçün tam məlumatlı deyildim işlərindən.
Ona görə düşündüm, yəqin,
bu insan mənə elə əsərlərindən
danışacaq ki, məhz onlara görə gəlib bu səviyyəyə
çatıb. Amma o, etiraf etdi ki, fövqəladə
işlər görməyib, cildlərə sığmayan əsərlər
müəllifi deyil. Və
qazandığı uğurları çox sadə izah etdi, sadəcə
lazım olan məqamda lazımi yerdə olmasıyla
bağladı. Mən də bəxt faktorunu
istisna etmirəm. Allaha inanıram və
düşünürəm ki, zəhmət çəkən
insan üçün Allah da çalışır. Allah zəhmətinin bəhrəsini bəzən tez,
bəzən də qram-qram verir. Amma bəzən
də lazımi anda yaxşı insanları qarşına
çıxarmaqla mükafatlandırır adamı. Bu mənada Allahımdan razıyam ki, qarşıma həmişə
yaxşı insanlar çıxarıb. Həyatımda
rol oynayan, mənə dəstək olan, uğurlarıma sevinən
insanların da əziyyətini danmıram heç vaxt,
onların hər birinə minnətdarlığım sonsuzdu.
Bir də deyirəm, qarşıma yaxşı adamları
çıxarıb Allah, amma ola bilsin, mən
də pis adamlardan qaçmışam.
-
Oğlunuzun adını da deyəsən, Anar qoymusunuz.
- Bəli.
Üzr istəyirəm, mən oğlumun
dünyaya gəlişini gözlədiyim vaxtda dissertasiya
yazırdım, evin hər tərəfi Anarın
kitablarıyla, haqqında dərgilərlə, şəkillərlə
dolu idi. Qayınanam uşağın olmasına az vaxt qalmış dedi ki, bütün bu
müddətdə Anardan yazdın,
yaradıcılığı ilə məşğul oldun, elə
uşağın da adını Anar qoyun. Bu təklif
hamımızın ürəyincə oldu.
- Pərvin
xanım, söz düşmüşkən, Anar müəllimin
10 kitabına ön söz yazmısınız, o da sizin kitaba
ön söz yazıb. Dissertasiyanız da onun
yaradıcılığı haqqındadır. Oğlunuzun adını da Anar qoymusunuz. Sizdəki Anar sevgisinin, Anar vurğunluğunun səbəbi
nədir? Eyni nəsildən olan başqa
yazıçılarımız da var. Əkrəm Əylisli,
Elçin Əfəndiyev, Kamal Abdulla...
- "Anar dünyası" kitabımın müqəddiməsində
yazmışam bu haqda. Ümumiyyətlə, ədəbiyyat, sənət
sevgim atamın hədsiz mütaliəli,
dünyagörüşlü, savadlı insan olmasından gəlir.
Təsəvvür edin, atam 7-ci sinifdə
kitabxanaya gedəndə ona deyiblər ki, daha kitab qalmadı, sən
olanların hamısını oxumusan. Atam
nənəsinin himayəsində böyüdüyü
vaxtlarda hətta gizlin şəkildə kitabxanaya girirmiş
ki, kitabxanaçılar gedəndən sonra orda qalıb kitab
oxusun. Yadımdadı, uşaq olanda hey gileylənirdi məndən,
deyirdi, sən kitab oxuyan deyilsən ki... Baxmayaraq
ki, çox yaxşı oxuyurdum, həm məktəbdə əlaçı
idim, həm də onun kitablarını ardıcıl mütaliə
edirdim. Amma o özü qəsəbə
kitabxanasındakı kitabları oxuyub bitmişdi deyə, məndən
də daha çox çalışmağı tələb
edirdi. Bu mənada ümumiyyətlə sənət,
ədəbiyyat həvəsim atamdan gəlir. Anar yaradıcılığına meylim isə
anamdan gəldi.
Anarın "Sizsiz" əsəri bizim evimizdə
stolüstü kitab idi. Anam o kitabı tez-tez oxuyurdu və hər
oxuyanda kövrəlir, ağlayırdı. Məni isə oxumağa qoymurdu ki, sənə pis təsir
edər. Bir gün o kitabı
oğurladım və bağımızdakı əncir
ağacının altında oxudum. Anar
yaradıcılığı ilə ilk
tanışlığım ordan başlandı. Sonralar da Anar müəllimin əsərlərini
ardıcıl oxudum, fəlsəfə doktorluğu mövzusu seçəndə
onun nəsrini seçdim. Yəni Anar
haqqında daha çox yazmağımın səbəbi həm
də budur. Amma adını çəkdiyiniz
yazıçılarla bağlı da məqalələr
yazmışam, bəzilərindən müsahibələr
götürmüşəm.
Yusif Səmədoğlu haqqında böyük bir
yazım çap olunub "Azərbaycan" dərgisində. Vaqif Səmədoğlu
haqqında bir neçə essem var, bu şənbə də
kino layihəm çərçivəsində növbətisini
yazdım. Fikrət Qocanın on cildliyini
bütöv oxumuşam və haqqında geniş məqalələr
yazmışam. Mövlud Süleymanlı haqqında,
xüsusən "Dəyirman" povesti əsasında
universitetdə elmi iş yazmışam. Kamal
Abdullanın "Səsimi unutma" pyesi Yuğ teatrında
oynanıldı. Həmin pyes ətrafında
Kamal müəllimin yaradıcılığını incələyən
esse yazdım. Yəni mən Azərbaycan ədəbiyyatının
yalnız Anardan ibarət olduğunu düşünmürəm.
Belə bir fikir çox naşı, nadan və ədəbiyyatdan
bixəbər adamın düşüncəsi ola
bilər. Təxminən, 10 illik pedaqoji fəaliyyətim
var və Azərbaycan ədəbiyatı tarixini qədim
dövrdən tutmuş ən yeni dövrə kimi tədris
etmişəm. Azərbaycan ədəbiyyatında
sevdiyim və bəyəndiyim yazıçı və
şairlər haqqında kifayət qədər
yazmışam. Amma bununla yanaşı,
Anar yaradıcılığına xüsusi münasibətim
də göz önündədir. Yəqin bu hal sizə də
tanışdı... Bəzən baxırsız
ki, bir şair yaxşıdır, şeirləri çox
gözəldir, bir yazıçı dəyərlidir, onun da öz
oxucu kütləsi var, amma hiss edirsən ki, bu, sənin
yazıçın deyil. Peşəkarlıq
cəhətdən qəbul edirsən, amma tam hiss etmirsən,
anlamırsan onu. Anar bu mənada
bütün yazdıqları ilə mənim
yazıçımdır. Onun şəhərə,
insana münasibəti, nəsrində və dramaturgiyasındakı
xarakterlər, millətinə münasibəti, çox sevdiyim
Mirzə Cəlilə, Üzeyir bəyə, Mirzə Fətəliyə,
Hüseyn Cavidə, Nazim Hikmətə münasibəti mənim
üçün dəyərlidir,
dünyagörüşümə təsir edib və yəqin
ki, məhz bütün bunların cəmi məni Anar
yaradıcılığında cəlb edir.
- Azərbaycan
yazıçısını narahat edən əsas məsələlərdən
biri də kitabının satılmamasıdır. Deyəsən, bu məsələ sizi o qədər
də maraqlandırmır.
-
Yanılırsız, çox maraqlandırır. Məsələn, "Anar dünyası"
kitabımın satışından gəlir əldə etdim və
bu qazanc mənim üçün çox şirin idi. Heç vaxt universitetdə tələbələrimə
kitab satmamışam, amma onlar da özləri mağazaya gedib
bu kitabı aldılar. İmza günü
keçirmədən, kitabın piyarı ilə məşğul
olmadan satılması böyük zövq idi. Həmçinin,
"Sevdim səni" kitabımın ötən il 14 fevralda - Sevgililər günündə imza
günü keçirildi, xeyli satıldı. Siz
də iştirak etmişdiniz. Düzdür,
gəlir mənə yox, nəşriyyata aid idi, amma hər
halda kitabımın satıldığını görmək
xoş idi. Bəzən tələbələrim
mağazadan kitabı alıb məndən imza istəyirlər,
bu da məni çox sevindirir.
- Pərvin xanım, maddi vəziyyətiniz
necədir?
-
Hamıda olan problemlər məndə də var. Doğrusu, əvvəllər
ümumiyyətlə bu haqda düşünmürdüm, necə
bacarırdıqsa, elə yaşayırdıq. Amma
oğlum dünyaya gələndən sonra maddiyyat
düşündürür məni, onun əziyyət çəkməyini
istəmirəm. Ancaq yenə də
şikayətçi deyiləm. "525-ci qəzet"də
yazaram, ordakı bütün əməkdaşlara maaş, qonorar verilir. Eyni zamanda,
layihələrim olur. Dövlət
sifarişi ilə pyeslər yazıram. İndiyə
kimi artıq 8-9 pyes yazmışam. Rejissorlar Bəhram
Osmanov, Ramiz Həsənoğlu ilə birgə işlərimiz
olub. Pyeslərimin qonorarını alanda hansısa maddi ərköyünlüklər
edə bilirəm...
- Amma kənardan
sizin də maddi problemləriniz olduğu görünmür...
- Elə
görünməsə yaxşıdı (gülür). Amma
bir sirrimi deyə bilərəm ki, mən az
pulla çox iş görməyi, normal yaşamağı
bacarıram. Çox ucuz köynəyi elə
geyinirəm, insanlar düşünür ki, onu ən
bahalı firmadan almışam.
Uyğunlaşdırmağı bilirəm... Düşünürəm
ki, təbiət bizə xarici görünüşü əmanət
kimi verir. Sən əgər onu qoruya bilirsənsə,
xidmətindəsənsə, başa düşürsən ki,
özünü necə aparmalısan, necə geyinməlisən.
Zaman keçdikcə insanda ciddi bir özünətələbkarlıq
olmalıdır. Bəzən hər hansı bir adam haqqında deyirlər ki, özünə
baxmır, pintidi, tanıyanlar tez müdaxilə edirlər ki,
maddi imkanı aşağıdır. Axı
geyindiyini də təmiz, səliqəli şəkildə
"daşımağa" pul lazımdı bəyəm?
Çox şeyin səbəbi tənbəllikdir.
- Gənclər,
adətən, emosional olur. Məsələn, bir
haqsızlıq görəndə dözə bilmir,
çünki hissləri sağlamdır, diridir. Etiraz
edir, yazır, ictimai-siyasi mühitə baxır, fikirləşir,
başını yelləyir, infarkt keçirir... Siz də belə hisslər keçirirsinizmi? Necə ötüşdürürsünüz?
- Qətiyyən
ötüşdürmürəm. Bu kimi
halları görəndə mən də sarsılıram.
Sadəcə mənim özümün fərqli
yanaşmalarım var. Tutalım, biri sosial şəbəklərdə
status yazmaqla edir etirazını, başqa birinin üsulu
hansısa idarə müdirinin eyibini şəxsən
üzünə çırpmaqdır. Mən
isə etirazımı öz üsullarımla ifadə edirəm.
- Necə?
-
Etirazım, üsyanlarım yazılarımda
görünür hər halda. Bu, əslində,
heç bizdən də asılı deyil. Həm
də mənim üsulum odur ki, insanlara sadəcə,
yaxşını göstərməyə
çalışıram. Onsuz da pisi yazan,
deyən, neqativi tirajlayanların sayı-hesabı yoxdu.
Yaşamamaq üçün çoxlu səbəblər ola bilər, amma yaşamağa lazım olan sadəcə,
bir səbəbi göstərmək kifayət edir bəzən.
- Oğlunuzun neçə
yaşı var?
- 3
yaşındadır.
- Birdən uşaq
daşıdığı ada layiq ola bilmədi.
Bir ana kimi narahat olarsınızmı?
- Ola bilməz.
Əslində, hər kəs fərd olaraq
dünyaya gəlir. Sən valideyn kimi
çox da müdaxilə edə bilmirsən, sadəcə
hansısa cəhətləri, məziyyətləri
görürsən, nələrisə
artırıb-azaldırsan. Valideyn bir
növ redaktor rolunu oynayır. Təbiət
bizim əvəzimizə hər şeyi həll edib. Biz
sadəcə, nümunə ola bilərik,
düz yolu göstərə bilərik. İnanıram
ki, həm mənim, həm də yoldaşımın ailəsindən
gələn ənələlərə sadiq olacaq oğlum.
- Pərvin xanım, eşitdiyimizə görə, sizi Yazıçılar Birliyinin Gənclər üzrə katibi hazırlayırlar. Rəşad müəllim isə artıq gənc olmadığına görə başqa vəzifəyə göndərilir...
- Şayiədir, əlbəttə... Belə fikir heç ağlımın ucundan da keçməyib. Çünki hesab edirəm, Rəşad müəllim çox gəncdir. Eyni zamanda, gənclərlə işləməyi bacarır. Gənclərlə işləməyin özü insandan tamamilə başqa bir xarakter, bacarıq, düşüncə tərzi, səbr tələb edir ki, o da Rəşad Məciddə var. Doğrusu, nədənsə, Rəşad müəllimi başqa bir yerdə təsəvvür etmirəm.
Mən isə sadəcə, öz sahəmdə, həm yaradıcılığımda, həm də pedaqoji fəaliyyətimdə iddialıyam. Fəlsəfə doktorluğu müdafiə edəndən sonra bu sahədə davam etmək, elmlər doktorluğu dissertasiyası yazmaq, üzərində işlədiyim povestimi bitirmək istəyirəm. Qalan məsələlər tale işidi...
- Mütaliə
edirsiniz?
- Əlbəttə. Fasiləsiz. Həm sistemli, həm də pərakəndə. Bu yaxınlarda dünya ədəbiyyatını Homerdən oxumağa başladım. Eyni zamanda, XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatını, xüsusən dramaturqlarımızı ardıcıl oxudum. Hətta o maarifçi dalğa haqqında geniş bir yazı da yazmağı düşünürəm. Amma bəzən bu cür ardıcıl işlərin içində nəzərdə tutmadığımız mövzular, əsərlər də girir araya. Məsələn, təsadüfən səyyah Tur Heyerdalın əsəri əsasında çəkilmiş "Kon Tiki" filminə baxdım və həmin əsəri oxumaq istədim. Beləcə mütaliədə pərakəndəlik yaranır. Məndə hansısa mövzuya yoluxmaq kimi bir xasiyyət də var. Bir ara Holokost mövzusuna yoluxmuşdum. Ona aid nə varsa, oxuyurdum, sənədli filmlərə baxırdım. Bu cür ağır mövzularla məşğul olmaq isə bəzən depressiyaya salır insanı.
Kəramət
BÖYÜKÇÖL
Teleqraf.com
525-ci qəzet 2018.- 20 fevral.- S.7.