Mütəfəkkir ədəbiyyatşünas
Məsud
Əlioğlu-90
Nizami CƏFƏROV
Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının, ədəbi-ictimai
fikrinin inkişafında Məsud Əlioğlunun, heç
şübhəsiz, müstəsna xidmətləri vardır
ki, bu xidmətlərin yalnız miqyası deyil, məzmun-mündərəcəsi,
ideya-estetik mükəmməlliyi də həmişə etiraf
olunmuş, tənqidçi-ədəbiyyatşünasın
keçən əsrin qırxıncı illərinin
sonlarından yetmişinci illərinin əvvəllərinə
qədər davam edən (və təəssüf ki, çox
tez kəsilən) yaradıcılıq axtarışları
bir neçə fundamental istiqaməti əhatə etməklə
sonrakı illərin araşdırmalarına, ümumən
milli ədəbi-nəzəri təfəkkürün tərəqqisinə
əhəmiyyətli təsir göstərmişdir.
Məsud Əlioğlu 5 oktyabr 1928-ci ildə Qubadlının Mahmudlu kəndində
görkəmli yazıçı Əli Vəliyevin ailəsində
dünyaya gəlmişdir. Yaradıcılığa Azərbaycan
(indiki Bakı) Dövlət Universiteti filologiya fakültəsinin
tələbəsi olduğu illərdə (1946-1951) başlamış, təhsilini
bitirdikdən sonra Azərbaycan Elmlər Akademiyası Nizami
adına Ədəbiyyat institutunda
çalışmış, 1955-ci ildə «Nəsrimizdə vətəndaş
müharibəsi mövzusu»nda namizədlik, 1968-ci ildə isə
«Azərbaycan sovet nəsrinin inkişaf yolları» mövzusunda
doktorluq dissertasiyası müdafiə etmişdir.
Məsud
Əlioğlu həyatının ən məhsuldar
dövründə – 1973-cü ilin iyun ayının 23-də
dünyasını dəyişmişdir. Lakin iyirmi beş
illik yaradıcılığı ərzində «Şamo»
romanı haqqında» (1951), «Cəlil
Məmmədquluzadənin dramaturgiyası» (1954), «Mirzə
İbrahimovun dramaturgiyası» (1955),
«S.S.Axundovun həyat və yaradıcılığı»
(1956), «Osman Sarıvəlli» (1958), «Rəsul Rza» (1960), «Məfkurə
dostları» (1961), «Ədəbiyyatda yeni insan» (1964), «Məslək
qardaşları» (1966), «Tənqidçinin düşüncələri»
(1968) kitabları, onlarla məqalələri nəşr
olunmuş, vəfatından sonra «Ədəbi fraqmentlər»
(1974), «Hüseyn Cavidin romantizmi» (1975), «Məhəbbət və
qəhrəmanlıq» (1979), «Amal və sənət» (1980) və iki cildlik «Darıxan adamlar» (2009)
kitabları çıxmışdır.
Tənqidçi-ədəbiyyatşünas
Yəhya Seyidov yazır:
«Məsud Əlioğlu təndiqçiliyə müasir ədəbiyyatın
görkəmli əsərlərindən başlasa da, tezliklə
hiss etmişdir ki, müasir ədəbiyyatın
arxalandığı ənənələri, klassiklərin
yaradıcılığını dərindən öyrənmədən
ədəbi inkişafın istiqamətini müəyyənləşdirən
amilləri başa düşmək çətindir».
Məsud
Əlioğlunun yaradıcılığında üç əsas
istiqamət elmi-metodoloji aktuallığı (və enerjisi) ilə
seçilir ki, onlardan birincisi xalq
yaradıcılığı, ikincisi klassik,
üçüncüsü isə müasir ədəbiyyatdır.
İlk tədqiqatlarından başlayaraq maraq dairəsi
çox geniş olan təndiqçi-ədəbiyyatşünas
ədəbi növ, janr məhdudiyyəti bilməmiş, həm
poeziyadan, həm nəsrdən,
həm də dramaturgiyadan eyni peşəkarlıqla yazmaq təcrübəsinə
yiyələnmiş, çox zaman mənbəyini paradokslardan
alan yeni ideya-estetik çağırışlarla zəngin
dövrün qabaqcıl təhlil (və ümumiləşdirmə)
texnologiyalarını dərindən mənimsəyib
böyük istedadla (və ustalıqla) tətbiq etmişdir
ki, bu, gənc ədəbiyyatşünasın analitik-fəlsəfi
təfəkkürə malik olmasından irəli gəlir.
Məsud
Əlioğlunun, əslində, bir monoqrafiya statusunda olan «Məhəbbət
və qəhrəmanlıq» məqalə-essesi «Dədə
Qorqud», «Koroğlu» eposlarını, eləcə də həmin
eposları yaradan ozan-aşıq
yaradıcılığının metafizikasını anlamaq
üçün ciddi metodoloji
istinadlar verir...
«Dədə Qorqudun həyati idealı
düzlükdür! Fəqət, düzlüyün
özü də sübuta yetirilməlidir; ziddiyyətlərin
düyünündən və münaqişələrin cərəyanından
çıxaraq təsdiq olunmalıdır. Qorqud fəlsəfəsinin müdrikliyi və təsir
gücü orasındadır ki, real həyatın və
varlığın ziddiyyətlərindən keçərək
möhkəmlənən, sübuta yetən doğruluğu
şübhədən qurtarır və ona qanunauyğunluq
haqqı qazandırır. Ağlın, dialektik təfəkkürün
əlçatmaz yüksəkliklərini, qəlbin çoxcəhətli,
dərin və mürəkkəb xəzinə sərvətlərini
fəth etmiş bu fikir bahadırı özündən
sonrakı nəsillərə zəngin həyat təcrübəsindən
doğan müdrik nəsihətlərini, əxlaq,
davranış, tərbiyə və sair psixoloji amillərlə
bağlı mülahizələrini böyük ustalıqla,
incəliklə təlqin edir».
«Dədə
Qorqud» «ideologiya»sını a) «igidlik yaşamağa və yaşatmağa
qadir olmalıdır», b) «sədaqət düzlükdən
keçir» və c) «məhəbbət-qabiliyyətdir»
motiv-prinsiplərilə şərh edən müəllif
«Koroğlu»ya keçir. Və yazır:
«Koroğlu»da xalq ictimai qüvvə olaraq
özünü yenidən dərk edir.
Koroğlu adiliklə müqayisəyə gəlməz müstəsna
bir şəxsiyyətdir; fəqət bu müstəsnalıqda
bir adilik də vardır. Adi insanlara məxsus keyfiyyətlər
Koroğluya da aiddir. Lakin ən
böyük düha xalq, bu adiliklə kifayətlənmir.
Çünki adilikdə qəhrəmanlığın
vüsət və siqlətini yaratmaq və yaşatmaq
mümkün deyildir. Xalq əsrlər boyu
həyatı adi gündəlik vəziyyətindən ideal dərəcəyə
ucaltmaq məqsədilə fövqəladə əməllər,
qeyri-adi işlər, qüdrətli qəhrəmanlar və
yenilməz şəxsiyyətlər
axtarışındadır. «Koroğlu»
dastanı da bu istiqamətdəki axtarışlar əsasında
xalqın yaradıcılıq dühasının əldə
etdiyi ən böyük kəşfdi».
Məsud
Əlioğlunun fikrincə, bu kəşfin ən azı
üç motivasiyası mövcuddur: 1) «dəlilik» də
hünərdir, 2) «gözəllik» -«həya idealı»dır,
3) «məhəbbət – əqillə hissin ahəngdarlığ»ıdır.
Və çox maraqlı (və ondan da artıq təbiidir) ki,
mənsub olduğu xalqın bu kəşfinin ardınca müəllif
Koroğlunun
mütəfəkkirliyini kəşf edir:
«...Koroğlu
qılıncın kəsəri ilə sözün – fikrin
vüsətini, pəhləvanın fiziki qüvvəsi ilə
mütəfəkkirin əqli hünərini özünün
xarakterində və əməli işində çox incəliklə
birləşdirmişdir. Koroğlunun hökmlərinin
doğruluğu, fikirlərinin təsir gücü və bu
fikirlərin xalq tərəfindən etibarlı tutulması
onun nəticəsidir ki, bu hökm və mülahizələr
həmişə gerçəkliyə, həqiqətə və
reallığa əsaslanır. Bununla yanaşı, gənclik
və yetkinlik çağlarında Koroğlunun qəhrəmanlıq
əzmi, cəsurluğu, vuruş məharəti və
çevikliyi, eləcə də aşıqlıq istedadı,
gözəllik duyğusu nə qədər əhatəli, məzmunlu,
vüsətli olmuşdursa, ixtiyar vaxtında,
qocalığın sükunətli, ağır və təmkinli
dövründə o, düşüncənin dərinliklərinə
vaqif bir mütəfəkkirin əzəmətini
yaşatmışdır».
Xalqın
ən böyük mütəfəkkiri olaraq «Dədə
Qorqud»u, «Koroğlu»nu yaradan təfəkkür sahiblərini –
ozan-aşıqları görməsi də təsadüfi
deyil:
«Azərbaycanda aşıqlıq sənəti və saz
üstündə söz demək hünəri xalqda bilavasitə
ictimai-milli şüurun oyanışı, ədalət,
xeyirxahlıq və insanpərvərliyə dair real təsəvvürün
təşəkkülü ilə əlaqədar meydana gəlmişdir. Aşıq –
haqqı sevən, həqiqət vurğunu, saz-sitəmli qəlblərin
və məftun könüllərin tərcümanı mənasında
xalqın mənəvi-psixoloci dünyasına dərindən
sirayət etmiş və bədii düşüncə tarixinə
həkk olunmuşdur».
Və bu da Məsüd
Əlioğlunun bir ədəbiyyatşünas olaraq mütəfəkkirliyidir
ki, «məhəbbət və qəhrəmanlığ»ı
ümumən insanlıq (və həyat) idealı kimi qəbul
edərək xalqının (və onun ədəbi təfəkkürünün)
bu idealın formalaşmasında ən mütərəqqi (ən
ümumbəşəri!) bir rol oynadığını təsdiq
(və təqdir!) edir:
«... Məhəbbət
və qəhrəmanlıq! Hər iki məfhum
xalqa məxsusdur və xalqa yaraşdığı tərzdə
də gözəldir, mənalıdır. Məhəbbət
və qəhrəmanlıq dastanlarını da xalq
yaratmışdır, özü də xalqa layiq olduğu tərzdə
qiymətli və hikmətlidir...
...Fəqət
ən ümdəsi budur ki, məhəbbət və qəhrəmanlıq
əslində xalqdır -gözəlliyi sevən və
yüksək ideallar uğrunda qəhrəmanlıqla
vuruşan müdrik xalq!»
Əlbəttə, Məsud Əlioğlu folkloru bir
folklorşünas kimi deyil, tənqidçi-ədəbiyatşünas
(və ədəbiyyat filosofu) kimi təhlil edir. Və bu təhlil üsulu
özünü ona görə
doğruldur ki, müəllif
xalq yaradıcılığına xalqın etnoqrafik təfəkkür
enerjisinin təzahürü,
dünyagörüşünün, etnokulturoloji
varlığının təfsilatı (və təfərrüatı)
kimi baxmaqla onu (xalq yaradıcılığını) bir
bütöv halında ədəbi-mənəvi ideyalar (və
ideallar!) mətni səviyyəsinə yüksəltmiş
olur.
***
Tənqidçi-ədəbiyyatşünas
xalq ədəbiyyatının ideyalar (və ideallar!) sisteminə
hansı ideya-estetik
səviyyədən
təhlil verirsə, Azərbaycan klassik ədəbiyyatına
da həmin səviyyədən yanaşmaqla Nizami, Füzuli, Vaqif kimi «zəka səltənətinin,
könül mülkünün hökmdar»larının hər
birini öz miqyasında araşdırıb elə dolğun qənaətlərə
gəlir ki, həmin qənaətlər yalnız ədəbiyyat
tarixi deyil, ümumən milli təfəkkür
tarixi üçün böyük əhəmiyyət
daşıyır.
Dahi
Nizamidən bəhs edərkən yazır:
«Tarixin mürəkkəb və çarpaşıq
zamanlarında xalqlara, ölkələrə hökm edən
mühit, dövranları sarsıda bilən müqtədir
hökmranlar, yenilməz fatehlər, şücaətli qəhrəmanlar
çox olmuşdur. Lakin insanlığın ən yüksək
həddi olan böyük Təfəkkür Tarixi onların bir
çoxunu yaşatmamışdır.
Nizami də
hökmdardır: zəka səltənətinin, könül
mülkünün hökmdarı.
Nizami
lirikasının məzmun-mündərəcəsi, Nizami qəzəllərində
tərənnüm olunan sevginin fəlsəfi mahiyyəti barədə
deyir:
«Nizami dühasının məna-məzmun siqləti,
şairin lirikasında, məhəbbət və gözəllik
nəğmələrində də dərin-emosional təsir
qüvvəsi ilə ifadə olunmuşdur. Nizami qəzəllərinin
mərkəzi mövzusu -məhəbbətdir və bu məhəbbətin
mahiyyətinə diqqət yetirdikdə, bir həqiqəti dərk edirik: Nizami sevir!
Sevməyən düşünə bilməz və əgər
insan sevməyə qadirdirsə, demək həyatı,
yaranışı yaxşılığa və gözəlliyə
doğru dəyişdirməyə əsas
tapmışdır».
Nəticə isə, tamamilə doğru olaraq, bundan ibarətdir
ki, «Nizami dahiyanə «Xəmsə»sində olduğu kimi,
lirikasında da əzəmətlidir. Fəlsəfi-ictimai
fikrin genişliyi, həyat və cəmiyyət xüsusunda əngin
məfkurə-məzmun axtarışları,
insanlığı nurlu ideallara çağırış
motivləri; istibdad, haqsızlıq əleyhinə üsyankar,
barışmaz fikirlər axını, bütün bu kimi bəşəri-ictimai
problemlər, Nizami lirikasının başlıca fəlsəfi-ideoloji
xüsusiyyətləri olaraq meydana
çıxmışdır».
Nə qədər
kədərli, nə qədər üzüntülü olsa
da, Füzuli sevgisi də Nizami sevgisi qədər mənalı,
humanist və qürurvericidir: «Füzuli, insan şəxsiyyəti
ilə fəxr edir, onun mənəvi vüqarı ilə
öyünür. Şairin ümumən
yaradıcılığında baş qaldıran və uzaq əsrlərin
dərinliyindən, tarixin qaranlıqlarından gələcəyə,
nurlu bir aləmə doğru boylanan bu qürurun başlıca
əlaməti insanın sevməyə və sevilməyə
qadir və layiq olmasıdır. İnsan və zaman
sarsılmazdır! Məhəbbətə könül verəndə!
İnsan nəyə əsasən qüdrətlidir?
Sevilmək üçün yaradılmağına!»
Məsud
Əlioğlu Füzulinin «insan sevgisi!»nin
bütün dərinliyinə (və miqyasına) vararaq belə bir nəticəyə
gəlir ki, dahi şair-mütəfəkkir üçün
eşq «insan təbiətinin ülviyyətindən doğan və
naqis ehtiraslara qarşı mübarizədə ali xüsusiyyət
qazanan qüdrətli keyfiyyət»dir.
Və bu
mükəmməl ədəbiyyatşünas-mütəfəkkir
təfsiri, prinsipi etibarilə, Füzuli eşqinin ilahiliyi barədəki
məlum (və məşhur) təsəvvürə nəinki
kölgə salır, əksinə, ona daha intellektual, daha
açıq gözlə baxmağın əsaslı idrak təcrübəsindən
birini təqdim edir.
Təndiqçi-ədəbiyyatşünasın
«Füzuli və Üzeyir» məqaləsi onun «Füzuli kədəri»nin həm ideya-məzmun,
həm də ovqat-intonasiyaca
bilavasitə davamıdır...
Füzuli
poeziyası ilə Üzeyir musiqisinin ahəngdarlığından
danışanda Məsud Əlioğlunun nəinki tənqidçi-ədəbiyyatşünas
təfəkkürünün, hətta ümumən mütəfəkkir
təxəyyülünün hüdudlarını aşıb
«xariqüladə bir aləm»in məntiqi ilə mühakimə
yürüdür: «Füzuli poeziyasınınmı Üzeyir
musiqisinə, bu musiqinin idrakı ənginlik və
melodiyasına, avaz və riqqətinə, gözəllik və
bəlağətinə təsir etdiyini, Üzeyir musiqisininmi
Füzuli şeirinin fəlsəfi dərinlik və lirizminə,
çoxtərəfli həyati axtarış qüdrətinə,
bəşəri kədər və işıqlı ideallar problemlərinə
rövnəq verdiyini və cilalandırdığını
söyləməyə mühakimənin iqtidarı
çatmaz.
Füzuli
- fikrin atəşi, hissin təlatümüdür! Üzeyir
-gözəlliyin zinəti, eşqin vüsətidir! Fikir hisslə, gözəllik məhəbbətlə
bir doğulduqda, vəhdətdə olduqda qüvvətlidir, təravətlidir,
yüksəkdir».
Və
mütəfəkkir ədəbiyyatşünas, Nizami,
Füzuli məhəbbətindən nə qədər arifanə
danışırsa, Vaqifın «gözəllik tərənnümü»nü
də o qədər müdrikliklə şərh edir: «Vaqifin
adı, şeir-sənət dünyası xəyalən
xatırlandıqda gözəllik və həyat eşqi ilə
çırpınan azad bir şair könlü yada
düşür. Bu könül
sıxıntıdan, məhdudluqdan, yeknəsəqlikdən
büsbütün uzaqdır. Orada real varlığın
əbədi və sarsılmaz qanunlarına sitayiş edən
bir qüvvə hökmfərmandır – həyatsevərlik! Bu,
ötəri nəşə sadəcə «günü xoş
keçirmək», «fani dünya»dan «arzu-kam» almaq əhvali-ruhiyyəsi
deyildir. Vaqif şeirinin can damarını təşkil edən
həyatsevrəlik, mənəvi ölgünlüyə, ruh
düşgünlüyünə müqavimət sayəsində
dərin və düşündürücü mahiyyət kəsb
etmişdir».
***
Məsud
Əlioğlunun klassik ədəbiyyat barədəki ideya-estetik şərhlərinin
çox böyük bir hissəsi XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan
ədəbiyyatına aiddir. O dövr ədəbiyyatına ki,
həm kəskin realizmi, həm də eyni dərəcədə
kəskin romantizmi ilə özü
öz daxilində elə bir cəbhə
açmışdır ki, bu günə qədər Azərbaycan
ədəbi-ictimai fikri özünün ən
barışdırıcı təzahüründə belə,
bu ziddiyyəti sonacan həll etmək
iqtidarında deyil. Və bəlkə də, istənilən
xalqın ədəbi-ictimai fikrinin tarixində belə həlledilməz
(paradoksal) hadisələrin, dövrlərin varlığı
elə bir təbii inersiyadır ki, burada söhbət ziddiyyətləri
həll etməkdən yox, onların fərqinə daha dərindən
varmaqdan getməlidir.
«Molla Nəsrəddinin
xələfi» dahi Mirzə Cəlil, onun «ölülər və
dəlilər» aləmi...
«...Cəlil
Məmmədquluzadənin humanizmi və demokratizmi, ümumən
xalq sənətkarı olaraq mütərəqqi
görüşləri onun sadə insanların faciəsini, cəmiyyət
tərəfindən incidilən və unudulan məğrur
ziyalıların iztirablarını dərin ürək
ağrısı ilə, vətəndaş sənətkara məxsus
kədərlə duyub dərk etməsindədir. Bu xüsusiyyət isə zahirdə hər şeyə
gülə-gülə diqqət yetirən, əslində isə
insanlığın əzilib alçaldılması
üçün için-için göz yaşı
axıdıb kədərlənən Molla Nəsrəddinin
insanpərvərlik ideallarını təsdiqə yetirir».
Mirzə
Cəlillə eyni cəbhədə dayanan «həqiqət nəğməkarı»,
eyni dərəcədə dahi Sabir...
«Çoxcəhətli,
dərin və sarsıdıcı həqiqət Sabir sənətinin
mayasına hopmuşdur. Şairin məğrur,
müdrik və müqtədir yaradıcılığı
yalnız həqiqətin müqəddəs və nurlu mənası
qarsısında başını əymişdir. Həqiqəti
sevənlər, həqiqəti deməkdən çəkinməyənlər
və onu dost tutanlar Sabirin nəzərində şərəfli
ömür sürməyə qadir və layiqdirlər. Bununla belə, həqiqəti anlamaq, təbliğ etmək
və sevmək asanlıqla başa gəlmirdi. Bunun
üçün fədakarlıq tələb olunurdu »...
Məsud
Əlioğlu Sabiri, sadəcə, soyuq ağılla şərh
etmir, onun dünyadan «nə istədiyi»ni hər
kəlməsinə, sözünə qədər duyur. Və
bu duyğunun mötəbərliyinə heç bir
şübhə yoxdur...
«Sabir «həqiqət» sözünü «müqəddəs»
sözü ilə bərabər tutmuş və yana-yana
işlətmişdir. Şair belə hesab etmişdir ki, bu iki
söz, bir-birindən ayrı təsəvvür edilməz.
Həqiqət o zaman güclü, təsirli və
məğlubedilməzdir ki, müqəddəs mənaya və
geniş ictimai mənafeyə əsaslanır. Həqiqət
o zaman dəyərini itirir və kəsərdən
düşür ki, mücərrədə mahiyyət kəsb
edir, xırda, fərdi mənafeyə və arzuya tabe olur».
Və
romantizm... Abbas Səhhət, Məhəmməd
Hadi, Abdulla Şaiq... Nəhayət, «romantizm
dövrü» bitəndən sonra Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində yeni bir romantizm dövrü yaratmağa qalxan (və
yaradan!) Hüseyn Cavid...
Abbas Səhhətdən
başlayaq...
«... Abbas Səhhət sənətini, məsləkini və
vətəndaşlıq əməlləri ilə zəngin mənalı
ömrünü öz xalqının, vətəninin taleyi
uğrundakı mənəvi mübarizələrdə fədakarlıqla
başa vurmuşdur.
Fədakarlıq,
onun həyat və yaradıcılıq yolunun məna-fikir
qaynaqlarını tənzim edən başlıca
meyardır»...
Məhəmməd
Hadiyə keçək:
«Yaradıcı mahiyyəti, intellektual səviyyəsi
etibarı ilə misilsiz istedad sahibi olan, lakin həyatı əzablar
və sarsıntılar içində keçən Hadi, təəssüf
ki, fikir və duyğularını aydın və əməli
şəkildə istiqamətləndirməkdə çətinlik
çəkmişdir. Səbəb?.. Böyük
istedada qarşı dayanan "kiçik" mühit, ilahi
verginin vüsəti, çılğınlığı
müqabilində zaman və şərait
darısqallığı. Fikır və
düşüncə genişliyinə, yaradıcı təsəvvür
zənginliyinə müxalif olan ictimai-siyasi həyat»...
Və
Abdulla Şaiqin «uşaq qəlbi tək» saf pedaqoji
romantikasını qeyd edib Hüseyn Cavidin Sibir
sürgünü (və faciəsi!) ilə sona çatan
romantizmini yada çalaq...
«Hüseyn
Cavidin romantizmi» monoqrafiyası təkcə Məsud Əlioğlunun deyil,
ümumən Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
(və xüsusən
cavidşünaslığın) ən mükəmməl
əsərlərindəndir.
Monoqrafiya müəllifi «öz əsərlərində
fəlsəfi müdrikliyi və bədii kamilliyi müstəsna bir
ustalıqla birləşdirən» şairin ideyalar aləmini,
mövzularını və bədii idrak vasitələrini ilk
dəfə sistemli şəkildə tədqiq etmiş,
böyük sənətkar-mütəfəkkir haqqında
obyektiv (və ürəkdən!) söz deməyin çətin
olduğu illərdə
yazmışdı:
«...İnsan
qəlbinin ən dərin guşələrində gizlənmiş, munis və zərif
duyğuları həssaslıqla duyan Cavid, hər şeydən
əvvəl, sənətkardır və sənətkar Cavidin
öyrənilməsinə, araşdırılmasına olan
ehtiyac getdikcə daha artıq əhəmiyyət kəsb etməkdədir».
Doğrudur,
80-ci, 90-cı illərdə, xüsusilə müstəqillik dövründə Hüseyn Cavid
yaradıcılığı layiq olduğu miqyasda (və
keyfiyyətdə) tədqiq edildi, lakin fikrimizcə, Məsud
Əlioğlunun vəfatından
iki-üç il sonra başqa bir görkəmli mütəfəkkir
ədəbiyyatşünas Yaşar Qarayevin elmi redaktorluğu ilə nəşr
olunmuş «Hüseyn Cavidin romantizmi» bu günə qədər
cavidşünaslığın əsas mənbələrindən biri olaraq
qalır. Və bunun bir səbəbi də odur ki, Cavid
yaradıcılığındakı kökü insan
idrakının çox dərin
qatlarından gələn
üsyankarlıq, ictimai (və metafizik!) həqiqət
axtarışı ehtirası
onun ilk tədqiqatçılarından birinin – Məsud
Əlioğlunun ruhunda, təbiətində də vardı.
«Cəmiyyətin
saxta və yaramaz qanunları ilə təbiətən
barışmayan, təmiz istəklərinin baş
tutmadığını yəqin etdikdə tənha bir həyatın
ağuşuna çəkilib, özünün uğursuz
taleyi və könül həsrətləri ilə tək
qalan, öz daxili-mənəvi aləmi ilə dünyada
yalqız görünən səmimi,
həssas insanların faciəsi»ni mükəmməl romantik
idrak (və üslub) texnologiyaları ilə əks etdirmiş
Cavidin yaradıcılığında elə bir obraz, motiv, stilistik manera yoxdur
ki, Məsud Əlioğlu o barədə
söz deməsin, mülahizə yürütməsin və
ürəyini boşaltmasın. Və ən mühümü də budur
ki, həmin analitizm, detallara varmaq, onların hər birini
araşdırıb semantikasına nüfuz etmək çoxcəhdliliyi
müəllif-tədqiqatçının güclü
ideya-estetik ümumiləşdirmə məharətini ikinci
plana keçirmir. Şairin həm lirikası, həm də
dramaturgiyası barədə heç zaman elmi təravətini
itirməyəcək fikirlər söyləmiş (və həmin
fikirləri özünəməxsus intellektual bir pafosla təqdim
eləmiş) Məsud Əlioğlunun cavidşünaslıq araşdırmalarının spesifik anlayışlar sistemi,
səciyyəvi terminologiyası vardır. Və əgər bu
gün inamla
deyiriksə cavidşünaslıq elmdir, onu da əlavə
etməliyik ki, həmin elmin formalaşmasında (və dahi şairin bədii mətninin
elmi dilə «tərcümə»sində)
görkəmli cavidşünasın həlledici rolu
olmuşdur. Ümumiyyətlə, Məsud Əlioğlunu Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında fərqləndirən,
ona nüfuz gətirən cəhətlərdən biri elmi
dilinin, yazı üslubunun leksik-terminoloji dəqiqliyi, sintaktik
genişliyi (və bütövlüyü), intonativ zənginliyidir. Onun istənilən
əsərini oxuyanda dərhal hiss edirsən ki, sözlər,
cümlələr vəhylə gəlir...
Məlum olduğu kimi, Hüseyn Cavid zaman-zaman
mövzularının milli olmamasında, qəhrəmanlarının
«gah İrandan, gah da Turandan gəlməsi»ndə ittiham
edilmişdir.
Bu məsələyə aydınlıq gətirən
cavidşünas yazır:
«Həqiqi milli və humanist bir sənətkar olan H.Cavid
haqqındakı yanlış, əsassız və ədalətsiz
bir hökmü – Cavid Azərbaycandan yazmamışdır və
xalqdan uzaqdır hökmünü elm artıq çoxdan rədd
etmişdir. Öz milliliyi, xəlqiliyi ilə də Cavid bu
gün bizə doğmadır.
Hər bir xalqın ruhunun təcəssümü – təzahürü
olan ədəbiyyat yalnız mənsub olduğu millətin həyatından
yazdığı məqamda milli deyildir. Xalqı ictimai bir varlıq
kimi özünə
tanıtdıran, xalq ruhunun təcəssümü
– təzahürü olan, millətin mənəvi zənginlik və
əzəmətini əks etdirən bir ədəbiyyat
sözün əsl mənasında
milli və xəlqi ola bilər»...
Mübahisə
üçün yer qalmır...
***
Məsud
Əlioğlu bir ədəbiyyatşünas-mütəfəkkir
olaraq klassik ədəbiyyatı tədqiq (və təhlil) edərkən
onun qarşısında həmin ədəbiyyatın
bütün ideoloji, estetik paradoksları ilə dayanan sonuncu
dövrü də vardı: sovet sosialist klassikası... Onun ən
möhtəşəm nümayəndəsi isə, heç
şübhəsiz, Cəfər Cabbarlı idi... O Cəfər Cabbarlı ki, «ilk şeir və hekayələrində
nəzərə çarpan və idealist mahiyyət
daşıyan fikirləri onun «insanın qəlbində vicdan və
mərhəmət həlledici amil olmalıdır» fəlsəfəsini
aydınlaşdırmaq, başa düşmək
üçün zəngin təsəvvür yaradır».
Cəfər
Cabbarlının romantikasını müfəssəl tədqiq
edən tənqidçi-ədəbiyyatşünas belə bir
doğru qənaətə gəlir ki, «C.Cabbarlı romantizmini
şərtləndirən əsas amillərdən biri təbiətcə
romantik insanların ziddiyyətli, mürəkkəb, faciə
və məhrumiyyət dolu həyatlarının təsvirindən
ibarətdir». Lakin bir məsələ də var ki, «həyat
hadisələrinə, insanlara, cəmiyyət məsələlərinə,
düşüncə, qəlb,mənəviyyat və sair
ruhi-psixoloji problemlərə
münasibətində romantik-idealist mövqe tutan Oqtayın
da, Firəngizin də arzu və xəyalları yaşadıqları
mühitdə solub getdisə də, onların işgəncə
və əziyyətləri,
ölümləri bahasına yaşatdıqları və
mənası şeir, gözəllik, musiqi qədər ecazkar
olan ideal bir həyata inamlarını zaman və şərait
qətiyyən soldura bilmədi».
Cəfər
Cabbarlı yaradıcılığının sovet dövründən
bəhs edərkən Məsud Əlioğlu xatırladır ki, bu dövrdə
«Cabbarlını daha çox maraqlandıran ədəbiyyatda
realizmin qüvvətlənməsi ilə canlanan mütərəqqi
mündərəcədir».
Və əlbəttə,
«Cabbarlı, hər şeydən əvvəl, böyük
sovet yazıçısı idi», lakin bundan da əvvəl
böyük yazıçı-dialektik idi...
«Cabbarlı mənsub olduğu xalqı misilsiz dərəcədə
sevən və eyni halda xalq tərəfindən tükənməz
məhəbbətlə sevilən, təqdir olunan müstəsna
bir şəxsiyyət idi.
Xalqa məhəbbət, ədibin fikrincə, sənətkarın
xalq həyatına nə dərəcədə yaxından bələd
olması, xalqı bir ictimai qüvvə kimi tanıması, əsaslısı
da, xalq mənəviyyatında baş qaldıran və tərəqqiyə
xidmət göstərən meyllərin istiqamətini nə dərəcədə
dərk etməsi ilə bağlı keyfiyyətdir. Cabbarlı sənətinin
fikri-məna dünyası, xalq bədii dühası və
ruhunun təmiz, rayihəli havası ilə nəfəs
alırdı və bu saf, ətirli zəminlə daim təmasda
idi».
Azərbaycan
sovet poeziyasının ideoloji konyukturlarına nə qədər
uyğunlaşmağa çalışsalar da,
yaradıcılıq imkanlarının hüdudları etibarilə
daha geniş miqyas sahibləri vardı: Səməd Vurğun,
Rəsul Rza... Və Əliağa Vahid...
Məsud
Əlioğlu yazır:
«Səməd Vurğunun poetik irsi, yaradıcılıq
ideyaları və sənət aləmində
açdığı yol xüsusunda müəyyən tədqiqat
işi aparılmış və xeyli
yazılmışdır. Bununla belə, Səməd
Vurğun elə bir sənətkardır ki, ondan nə qədər
danışılsa, əsərləri nə qədər təhlil
edilsə, bu günkü ədəbiyyatımız ondan bir o qədər
faydalanar».
Böyük
şairin tükənməz «həyat eşqi» ilə yanaşı,
yaradıcılığının ümumi ruhundakı «kədər və şikayət
dolu motivlər»i də tədqiqatçı
həssaslığı ilə diqqətdən kənarda
qoymayan tənqidçi-ədəbiyyatşünas göstərir
ki, «S.Vurğun yaradıcılıq aləmində,
dünyagörüşündə, həyatı dərk etmə
üsulunda ardıcıl və gərgin mübarizə
aparmışdır».
Məsud
Əlioğlu inqilabi pafosu,siyasi kəskinliyi
və xəlqiliyi ilə seçilən» Rəsul Rza
poeziyasına həsr etdiyi kitabında şairin
yaradıcılıq yolunu dərindən
araşdırmış, onun ideya-bədii
axtarışlarının novator mahiyyətini təqdir edən
ilk tədqiqatçılardan olmuşdur.
Nizamidən,
Füzulidən, Vaqifdən, Mirzə Cəlildən, Sabirdən,
Hadidən, Hüseyn Caviddən... yazan Məsud Əlioğlu
Azərbaycan «sovet ədəbiyyatı»nın
klassikləri barədə də eyni məhəbbətlə
yazdı. Və səhv eləmədi... Birincisi, onun ədəbiyyatşünas-mütəfəkkir
düşüncəsində Azərbaycan ədəbiyyatı
hər hansı sosial-iqtisadi uklad məhdudiyyətinin
fövqündə dayanırdı; ikincisi, təqdir etdiyi əsərlər
(və onların müəllifləri) ədəbi siqlətinə
görə, həqiqətən, təqdirə layiq idilər;
üçüncüsü isə, bu, öz həqiqətini
hansısa konyuktura görə heç kimlə bölüşməyən
bir söz sahibinin mövqeyi idi.
Məsud
Əlioğlu ən gözəl məqalələrindən
birini, haqqında
ciddi ədəbi-elmi məclislərdə deyil, adətən,
«kuluarlar»da danışmağa üstünlük verilən
Əliağa Vahidə həsr etmişdi...
«O, qəzəl
janrında ifadə olunan fikirlərin məna çəkisinə,
dəqiq və sərrast deyilişinə sadiq qalmaqla kifayətlənməmiş,
bu janrın kütləviləşməsi, geniş oxucu
auditoriyalarının, xalqın mənəvi qida, bədii həzz
mənbəyinə çevrilməsi üçün
böyük islahat aparmışdır. Bu mənada
Ə.Vahidin qəzəlləri təmiz və halal ana
südü, bərəkətli-müqəddəs vətən
torpağı kimi hər bir azərbaycanlı oxucuya
doğmadır, əzizdir...»
Əliağa
Vahidin yaradıcılıq qüdrətini tənqidçi-ədəbiyyatşünas
onun mütəvaze olduğu qədər də qürurlu şəxsiyyətində
görür:
«Xalqının vicdan səsi və cəmiyyətin ədalət
carçısı sənətkar heç bir tabeçiliyə,
itaətə dözməməlidir. Şair, alçaldılması
mümkün olmayan şəxsiyyətin dəyanətini varlığında
yaşatmalı və yaradıcılığında
doğrultmalıdır!»
Və əlavə
edir:
«Ə.Vahid şeiri poeziyamızın inkişafı
tarixində xüsusi bir cığırdır, ayrıca məktəbdir. Bu məktəbin
yaradıcısı da, davamçısı da şairin
özüdür. Bədii sözün və
obrazlı təfəkkürün əlvanlıq və dəqiqliyindən,
üsul və imkanlarından məharətlə faydalanan
şair bizə, təravəti solmayan qiymətli bir mirası
yadigar vermişdir. Bu dəyərli xəzinəni
göz bəbəyi kimi qoruyub saxlamaq, böyük
qayğı və həssaslıqla mühafizə etmək
azdır. Əsas vəzifə Ə.Vahid
poeziyasının sirrini açmaq, onu şərh etmək və
şairi, layiq olduğu dərəcədə oxuculara
tanıtdırmaqdır. Ə.Vahid gələcəkli
sənətkardır».
***
Şirindil
Alışanlı doğru olaraq göstərir ki, «Məsud
Əlioğlu ədəbi-tarixi yaddaşı müasirlik
müstəvisində qiymətləndirdiyi kimi,çağdaş
ədəbi prosesdəki yenilikləri də böyük həssaslıqla duyur və cəsarətlə
müdafiə edirdi.
...Ruhuna
yaxın olmayan, onun həyat haqqında qənaətlərinə
uyuşmayan müəlliflərdən və əsrlərdən
yazmazdı».
Müasirləri Məsud Əlioğlunun mükəmməl,
güclü, nüfuzedici şəxsiyyətindən
danışırlar. Tənqidçi-ədəbiyyatşünas
Yəhya Seyidov deyir:
«Çox duzlu, mənalı yumorla yoğrulmuş bir
nitqi vardı, danışa-danışa öz hisslərini
dinləyicilərə aşılamağa, onları da
özü ilə bərabər gülməyə, ya kədərlənməyə
məcbur etməyi bacarırdı.
...Əsas kitablarını hələ
yazmamışdı, çap etdirdiklərinə ciddi
hazırlıq kimi baxırdı. Ancaq elə qələmindən çıxanlar da Məsud
Əlioğluya Azərbaycan sovet ədəbiyyatşünaslığı
və tənqidi tarixində görkəmli xidmətləri
olan bir şəxsiyyət mövqeyi
qazandırmışdır».
Şair-ədəbiyyatşünas
Qasım Qasımzadə Məsud Əlioğlunun tənqidçi-ədəbiyyatşünas
şəxsiyyətində üç keyfiyyətin üzvi vəhdətdə
olduğunu göstərib yazırdı:
«Biz onun simasında ədəbiyyatımızın təkrarolunmaz istedada, temperamentə, orijinal xarakterə malik vətənpərvər mücahidini tanıyırdıq».
Mütəfəkkir ədəbiyyatşünas
(və ədəbi təfəkkür mücahidi!) az yaşasa
da, Azərbaycan ədəbiyyatının ideya-estetik mahiyyətini
dərk etmək üçün elə metodoloji əsaslar (və
ruh!)yarada bildi ki, nəticə etibarilə, ümumən yeni (və
milli) tənqidçi-ədəbiyyatşünas
obrazının formalaşmasına əhəmiyyətli
təsir göstərdi. Və bu təsirin
uzunömürlülüyünə heç bir şübhə
yoxdur...
525-ci qəzet.-2018.-24 fevral.-S.16.