Əvəzsiz mənəvi sərvət,
möhtəşəm abidə
XALQIN YADDAŞ
KİTABI HAQQINDA QEYDLƏR
Fevralın
23-də Xalq Bankın əsas binasında yerləşən bədii
qalereyada “Xalq Əmanəti” layihəsi çərçivəsində
nəşr olunmuş üçcildlik “Aşıq Ədəbiyyatı
Antologiyası” toplusunun təqdimatı keçirildi.
Azərbaycan xalqının mədəni irsinin
ayrılmaz tərkib hissəsi olan aşıq
yaradıcılığı incilərinin
toplandığı üçcildlik aşıq poeziyası,
qəhrəmanlıq və məhəbbət
dastanlarını əhatə edir. “Xalq Əmanəti”
layihəsinin on altıncı nəşri - “Aşıq Ədəbiyyatı
Antologiyası” nüfuzlu alimlərdən ibarət
işçi qrupunun uzunmüddətli tədqiqat işinin nəticəsidir.
Ölkənin görkəmli elm və sənət
xadimlərinin iştirakı ilə keçirilən təqdimatı
giriş sözü ilə Milli Məclisin deputatı, akademik
Nizami Cəfərov açdı. Tədbirdə
iştirak edən qonaqlar “Xalq Əmanəti” layihəsi haqda
xoş sözlər söyləyərək, təqdim edilən
antologiyanı Azərbaycan mədəniyyətində olduqca əhəmiyyətli
hadisə adlandırdılar. Oxucularımız tərəfindən”Aşıq
Ədəbiyyatı Antologiyası”na
marağı nəzərə alaraq nəşrin tərtibçilərindən
biri olanfilologiya elmləri doktoru, professor Mahmud
Allahmanlının “Əvəzsiz mənəvi sərvət,
möhtəşəm abidə. (Xalqın yaddaş kitabı)
məqaləsini diqqətinizə çatdırırıq:
Mahmud
ALLAHMANLI
Xalqın zəngin mədəni irsi, mənəvi dəyərlərinin
toplanması və gələcək nəsillərə
ötürülməsi ən ümdə məsələlərdən
biri kimi elmi-mədəni mühiti həmişə
düşündürmüşdür. “Xalq Əmanəti”
layihəsi çərçivəsində Xalq Bankın son səkkiz
ildə həyata keçirdiyi möhtəşəm işlər
tarixi ənənənin yaşarılığının
bariz nümunəsidir. Bu illər ərzində maliyyə
qurumunun nəşr edib oxuculara hədiyyə etdiyi dəyərli
kitab və bədii albomlar sırasına üç cildlik
“Aşıq Ədəbiyyatı” antologiyası (“Aşıq
poeziyası”, “Qəhrəmanlıq dastanları”, “Məhəbbət
dastanları”) da əlavə olundu və şübhəsiz, bu
toplunun yaranması xalqımızın milli-mənəvi mədəniyyətinə
dərin hörmət və sevginin ifadəsidir. Olduqca nəfis
tərtibatda təqdim edilən antologiya bir sıra özəlliklərə
malikdir - ilk növbədə onu qeyd etmək lazımdır
ki, ilk dəfə olaraq xalqımızın əsrlər boyu nəsillərdən-nəsillərə
ötürərək qoruduğu aşıq ədəbiyyatı
nümunələri, eləcə də böyük ustad-sənətkarlarımız
Dədə Qorquddan üzü bəri bir toplu halında cəmlənir.
Bankın layihə çərçivəsində
gördüyü işlər, layihənin davamlı olaraq həyata
keçirilməsi, eyni zamanda, xalqımızın mədəni
irsinin zənginliyi bu sahədə görüləsi işlərin
çox, “Xalq Əmanəti” layihəsinin isə
ömrünün uzun olacağını düşünməyə
əsas verir.
Bu yerdə onu da qeyd edək ki, XVIII əsrdən
başlayaraq xalq ədəbiyyatının toplanması, nəşri
və öyrənilməsi üzrə görülən
işlər artan xətt üzrə inkişaf etmişdir. Azərbaycanın çar
Rusiyasının tərkibində olduğu dövrlərdə
də bu proses davam etmiş və gərəkli addımlar
atılmışdır. Əfsanə, rəvayət,
nağıl, dastan, bayatı, nəğmə, atalar
sözü və məsəllərin, aşıq
yaradıcılığı nümunələrinin ilk örnəkləri
özünə ayrı-ayrı toplularda və mətbuat səhifələrində
yer etmişdir. “Koroğlu”, “Aşıq Qərib”, “Tahir və
Zöhrə”, “Əsli və Kərəm”, “Abbas və Gülgəz”
və s. kimi möhtəşəm sənət abidələrindən
müəyyən parçalar mətbuat səhifələrində
dərc edilmişdir. M.Mahmudbəyovun, T.Bayraməlibəyovun,
R.Əfəndiyevin, S.Vəlibəyovun, H.Ə.Qayıbovun,
E.Sultanovun, Y.V.Çəmənzəminlinin, S.M.Qənizadənin,
V.Xuluflunun, F.Köçərlinin, H.Zeynallının, M.Vəlizadənin,
S.Mümtazın, H.Əlizadənin və
başqalarının xüsusi xidmətləri olmuşdur. Onlar xalq ədəbiyyatının toplanaraq nəşr
edilməsiningərəkliyini zamanında dərk etmiş və
bu yöndə fəaliyyətləri ilə gələcək
nəsillər üçün örnək olmuş, folklor
nümunələrinin toplanması, nəşri, öyrənilməsi
qaydalarının üsul və yollarını mənimsətmişlər.
Zəngin təcrübə, görülən gərəkli
işlər son olaraq orijinal, həm də daha mükəmməl
bir nümunənin ortaya çıxması ilə nəticələnmişdir.
Qarşımızda olan “Aşıq Ədəbiyyatı”
antologiyası üçcildliyi yuxarıda adıçəkilən
amillərin bir müstəvidə birləşməsinin nəticəsidir.
Ölkəmiz müstəqillik əldə etdikdən
sonra xalqın mədəni irsinin toplanması və öyrənilməsi,
mənəvi dəyərlərimizin təbliği və
dünyaya tanıdılması işi strateji əhəmiyyəti
ilə dövlət siyasətinin bir qoluna çevrilmişdir. Muğam sənətinin,
Novruz bayramının, xalça sənətinin YUNESKO-nun
qeyri-maddi mədəni irs siyahısına
daxil edilməsi bu sahəyə böyük diqqətin bariz
göstəricisidir. Aşıq yaradıcılığı
da bu sıradadır və 2009-cu il sentyabrın 28-də Azərbaycan
dövlətinin, xüsusilə YUNESKO və İSESKO-nun
xoşməramlı səfiri, Azərbaycanın Birinci
vitse-prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın aşıq sənətinin
öyrənilməsi və təbliği istiqamətində
gördüyü ciddi işlər sayəsində YUNESKO-nun
Qeyri-maddi mədəni irs siyahısına daxil edilmişdir. Məhz bu səbəbdən aşıq sənəti
bəşəriyyətin mədəni irsinin ən qədim
sahələrindən biri kimi daha geniş və təfərrüatlı
təhlilləri, araşdırmaları zəruri edir.
“Xalq Əmanəti” layihəsi çərçivəsində
nəşr olunan üçcildlik “Aşıq ədəbiyyatı”
antologiyası məqsədyönlü,
düşünülmüş fəaliyyətin nəticəsi
olaraq yaranmış və bütünlükdə xalq sevgisi
ilə yoğrulmuşdur. Onu da demək
lazımdır ki, aşıq ədəbiyyatının klassik
nümayəndələrinin ayrı-ayrı vaxtlarda mətbuat
səhifələrində, müxtəlif toplularda şeirləri
çap olunmuş, onların həyat və
yaradıcılığı haqqında məlumatlar
toplanıb geniş ictimaiyyətə
çatdırılmışdır. “Tiflisskie vedomosti”, “Kavkaz”, “Kavkazskiy
vestnik”, “Novoe obozrenie”, SMOMPK (Qafqaz xalqları və ərazilərinin
təsvirinə dair materiallar toplusu) və digər rusdilli mətbuat
səhifələrində çap olunan məqalələr
bütünlükdə Qafqaza, onun maddi-mənəvi mədəniyyətinə
marağın nəticəsi idi. Əlbəttə,
burada çar Rusiyasının siyasi maraqları, Qafqazı
öyrənmək istəyi də vardır və indi həmn
qəzet və jurnal səhifələrində olan materiallar Azərbaycan
folklorşünaslığının tarixini, keçdiyi
inkişaf mərhələlərini araşdırmaq
üçün əsaslı mənbədir. Daha sonra
milli mətbuatda - “Əkinçi”, “Şərqi-Rus”, “Ziya”,
“Ziyayi-Qafqaziyyə”, “Məktəb”, “Dəbistan”, “Təkamül”,
“Rəhbər”, “Zənbur”, “Tazə həyat”, “Açıq
söz”, “Maarif və mədəniyyət”, “Dan ulduzu”, “Maarif
işçisi”, “Azərbaycanı öyrənmə yolu” və s. dərgi və qəzetlərdə
xalq yaradıcılığı nümunələrindən
müxtəlif örnəklər işıq üzü
görmüşdür. Son dövrlərdə
Azərbaycan folklorşünaslığı milli ədəbiyyatımızın
ən qədim nümunələrinin tədqiqi, toplanıb
ortaya çıxarılması və nəşri istiqamətində
mühüm nailiyyətlərə imza atmaqdadır.
Antologiyaya daxil edilən nümunələr müxtəlif
mənbələrdən zərrə-zərrə toplanaraq, dərindən
tədqiq edilərək xalqımızın əmanəti
şəklində yenidən xalqa qaytarılır. “Xalq Əmanəti”
layihəsi bununla bir neçə nəcib məqsədə
qulluq edir. Həm oxucuları milli mədəniyyətimizin
sütunlarından biri olan aşıq ədəbiyyatı ilə
yaxından tanış edir, həm ölkədə
kitabçılıq mədəniyyətini inkişaf etdirir,
həm də milli mədəniyyətimizin ən dəyərli
qatlarından birini yenilənmiş şəkildə xalqa təqdim
edir, yaddaşları təzələyir. Təsəvvür
edin, nə qədər möhtəşəm sənət abidələrimiz
vaxtında yazıya alınmadığı səbəbindən
yaddaşlardan silinmiş, günümüzə
çatmamışdır.
Aşıq yaradıcılığı zəngin tarixi,
böyük tarixi-mədəni əhəmiyyəti və
keçdiyi yolun keşməkeşləri ilə ciddi və həm
də əsaslı bir mənzərəni sərgiləyir. Burada xalqın zəngin mədəniyyət
təsəvvürləri, əxlaq qaydaları, arzu və istəkləri,
qayğıları, qurub yaratmaq amalı, yaşam idealları
və s. yaşam kateqoriyaları cəmlənir. Təqdim olunan antologiyada ustadların
yaradıcılığından verilmiş seçmələr
bunun nümunəsi olaraq xalqla aşığın vəhdətini
ehtiva edir, xalqın əvəzsiz, şəriksiz
yaradıcılıq sahəsinin - aşıq sənətinin
fövqəladə əhəmiyyətini nümayiş etdirir.
Azərbaycan xalqının bəşər mədəniyyətində
yerini, təmsil etdiyi dəyərləri,
aşıladığı idealları göstərir.
“Xalq Əmanəti” layihəsinin bizə bəxş
etdiyi üçcildlik həm həcm, həm də keyfiyyət
baxımından aşıq ədəbiyyatı mövzusunda
olan nəşrlərdən fərqlənir. Belə ki,
topluya daxil edilən poetik nümunələr, məhəbbət
və qəhrəmanlıq dastanlarının hər biri
öz məzmun bitkinliyi, tərkibgenişliyindən əlavə,
həm də əsərlərin mövcud olan müxtəlif
versiyalarının tədqiqi, ilkin variantların bərpası,
daha mükəmməl mətnlərin seçilməsi ilə
əhəmiyyətlidir. Birinci cilddə
ustad sənətkarların yaradıcılığından
verilən nümunələr bütünlükdə
aşıq yaradıcılığının tarixini
özündə ehtiva edir.
Məlum olduğu kimi, aşıq
yaradıcılığı günümüzə qədər
zəngin inkişaf yolu keçmiş, aşıqlar xalqın
ruhunun, varlığının ifadəçisi
funksiyasını yerinə yetirmişdir.
Ulularımız qədim dövrlərin, orta əsrlərin
keşməkeşlərini sazla-sözlə, ustadların
çalıb-çağırmaları ilə birgə
adlamışdır - Qurbaninin, Abbas Tufarqanlının,
Sarı Aşığın, Xəstə Qasımın,
Aşıq Səmədin, Aşıq Valehin, Xəstə
Hasanın, Urfaninin, Ağ Aşığın, Aşıq
Alının, Varxiyanlı Məhəmmədin, Aşıq
Ələsgərin, Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin, Yəhya
bəy Dilqəmin, Aşıq Hüseyn Bozalqanlının,
Molla Cumanın, Aşıq Şenliyin və onlarla başqa
ustadların zəngin bədii irsi təkcə öz
dövrünün poetik mənzərəsini əks etdirmir. Bu ustadların hər birinin bizə
ötürdüyü biliklər ümumilikdə xalqın
tarixi yaddaşına, mədəni-məişət ənənələrinə,
mifoloji təsəvvürlərinə, bədii
düşüncəsinin inkişafına, sənətin
tarixinə işıq tutur.
Təkcə onu demək kifayətdir ki, kitabda yüz
altmış səkkiz aşığın
yaradıcılığından nümunələr
verilmişdir və bu da indiyədək nəşr olunan
toplular arasında həcm və sənətkar sayı
baxımından ən dolğun və əhatəli məcmudur.
Toplunun birinci cildi
(“Aşıq poeziyası”) Dədə Qorquddan bu yana yaşayıb-yaradan
ustadları əhatə etməklə zaman baxımından da
xalqımızın sənət haqda təsəvvürlərini
əks etdirən əsaslı mənbə kimi mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Belə ki, ilk dəfə olaraq
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanlarından bir sıra poetik
parçalar seçilərək aşıq poeziyası
nümunələri kimi topluya daxil edilmişdir. “Eldən-elə, bəydən-bəyə ozan gəzər,
ər comərdin, ər nakəsin ozan bilə” deyən Dədə
Qorqudun bu sətirləri birbaşa ozanla aşığın
sənət şəcərəsinin bir müstəvidə,
bir xətt üzərində var olduğunu və eyni sənətin
müxtəlif mərhələlərini təcəssüm
etdirir. Ona görə də “Aşıq
poeziyası” cildinin məhz Dədə Qorqudla başlaması
təbii, eyni zamanda, olduqca vacib və prinsipial bir məsələ
idi.
Nəşrin özünəməxsusluğunun əhəmiyyətini
artıran amillərdən biri xalqın mənəvi yaddaşına
dastan qəhrəmanları kimi daxil olmuş sənətkarların,
ustadların yaradıcılığından nümunələrin
daxil edilməsidir. Məsələn, “Koroğlu” dastanından
Koroğlunun, Cünunun, “Əsli və Kərəm”
dastanından Kərəmin, “Aşıq Qərib”
dastanından Qəribin, “Tahir və Zöhrə” dastanından
Tahir Mirzənin, “Valeh və Zərnigar” dastanından Məsum
Əfəndinin, Zərnigarın, “Yetim Aydın” dastanından
Aydının, “Əmrah” dastanından Əmrahın və digərlərinin
real sənətkar kimi bədii məkana gətirilməsi məsuliyyətli
və həm də gərəkli addımdır. Düzdür, müxtəlif dövrlərdə
folklorşünaslar arasında belə mülahizələr,
oxşar fikirlər səslənmişdir. Adıçəkilən
qəhrəmanlar ilk dəfə olaraq aşıq, tarixi şəxsiyyət
kimi təqdim edilmişlər. Xalqın
hafizəsində dastan qəhrəmanı kimi
daşlaşmış bu ustadlar məhz bədii qəhrəman
kimi xalqın mənəvi dəyərinə
çevrilmişlər. Türk
xalqlarının, eləcə də dünya xalqlarının
bədii düşüncəsində bu cür hallar kifayət
qədərdir. “Koroğlu”
dastanının yeddi məclisini tərcümə edən məşhur
fransız yazıçısı J.Sand Koroğlu haqda yazarkən
“...onun şairliyi haqqında hekayələr Homerin vaxtında
Troya müharibəsinin hekayələri qədər məşhurdur”
söyləyirdi. Böyük S.Vurğunun
sözlərinə görə, “Koroğlunun hansısa qəhrəmanlığı
tarixin müəyyən dönəmində unudula bilər,
ancaq şair Koroğlu xalqla birlikdə yaşayacaqdır.
Şəxsiyyət, aşıq kimi unudulan Dədə Qorqud, Dədə
Kərəm, Aşıq Qərib, Tahir Mirzə və b. dastan
qəhrəmanı kimi xalqın yaddaşında əbədiləşmişdir”.
Bu baxımdan da tarixi-mədəni anlamda antologiyanın
birinci cildinin əhəmiyyəti olduqca böyükdür.
Antologiyanın dəyərini artıran maraqlı məqamlardan
biri müəllifi bilinməyən aşıq şeirlərinin
burada özünə yer almasıdır. Məlumdur ki,
müəllifsizlik amili şifahi xalq
yaradıcılığının xüsusiyyətlərindən
biridir. Aşıq
yaradıcılığında isə müəllifsizlik
olduqca maraqlı və nadir haldır. Ancaq
ayrı-ayrı tədqiqatlar belə halların
mövcudluğunu təsdiqləyir. Bu
baxımdan müəllifi məlum olmayan şeirlərin bir
başlıq altında toplanaraq nəşrə
salınması, həm də adları bizə məlum olmayan
sənətkarların ruhuna dərin sayğının ifadəsidir.
Antologiyanı
forma nöqteyi-nəzərindən gözəlləşdirən,
onun bədii dəyərinə rəng qatan, zəngin məzmununu
rəssamın nəfis zövqü və incə
fırçası ilə canlandıran illüstrasiyalar isə
ayrıca bir tədqiqatın mövzusu ola
bilər. Bircə onu qeyd etməliyik ki,
aşıq yaradıcılığının ümumi məzmununa
uyğun illüstrasiyaların çəkilməsi olduqca təqdirəlayiq
bir haldır. Şübhəsiz, bu cür
peşəkar yanaşma kitabçılıq ənənəsinə
böyük töhfədir və mədəniyyətimizin
dünyaya tanıdılması işində effektiv vəsaitə
çeviriləcəkdir. Antologiyanın
oxucu üçün bədii dəyərini artıran məqamlardan
biri də bir sıra sənətkarların əsərlərinin
ilk dəfə bu topluda nəşr olunmasıdır.
Nəşrlə
bağlı daha bir maraqlı məqamı vurğulamaq istərdik,
2015-ci ilin əvvəllərində layihə üzərində
işlərkən, biz, o zaman Azərbaycan Aşıqlar
Birliyinin sədri olan, aşıq sənətinin görkəmli
bilicisi Xalq şairi Zəlimxan Yaquba müraciət etdik və
ondan antologiya üçün məqalə yazmasını
xahiş etdik. Daim “Xalq Əmanəti” layihəsinin poetik
toplularının təqdimatlarında iştirak edən
şairimiz gördüyümüz işə çox sevindi,
xeyir-duasını verdi və nəşr
üçün mütləq məqalə yazacağına
söz verdi. Yazdı da... Amansız xəstəlik
onu taqətdən salsa da, o, öz sözünə sadiq
qaldı. Əfsuslar olsun ki, antologiyanı
görmək Zəlimxan Yaquba qismət olmadı, “Aşıq
poeziyası” cildinə daxil olan “Dahilik, müdriklik və sadəlik”
məqaləsi isə böyük şairimizin
ömrünü həsr etdiyi poeziya sənətinə son
töhfələrindən biri oldu.
Bütün
sadalananları nəzərə alaraq tam məsuliyyətlə
qeyd edə bilərik ki, “Xalq Əmanəti” layihəsinin
xalqımıza bəxş etdiyi “Aşıq Ədəbiyyatı”
antologiyası nəsillərin, əsrlərin nəhəng təcrübəsinin,
qədim ənənələrinin və saf arzularının sənət
qatında bir-birinə qovuşaraq yaranan bir abidədir. Və
böyük oxucu kütləsi üçün nəzərdə
tutulmuş bu abidə xalqımıza bir ərməğandır,
əsl Xalq Əmanətidir!
Antologiyanın ikinci cildində qəhrəmanlıq, üçüncü cildində isə məhəbbət dastanları toplanmışdır. Bu dastanlarda Azərbaycan xalqının mədəniyyəti, tarixi, bədii-fəlsəfi düşüncəsinin bütün çalarları öz ifadəsini tapmışdır. Burada vurğulanmalı, özünəməxsusluğu ehtiva edən kifayət qədər ciddi məqamlar vardır. Ən birincisi, hər bir dastanın mövcud olan variantları tədqiq edilmiş, mətnlərin müqayisəli təhlili aparılmışdır. Onların arasından seçilərək daha dolğun, daha uğurlu versiya kitaba daxil edilmişdir. Məlumdur ki, “Koroğlu”, “Qaçaq Kərəm”, “Qandal Nağı”, “Qaçaq Tanrıverdi”, “Qaçaq Süleyman”, “Tahir və Zöhrə”, “Aşıq Qərib”, “Əsli və Kərəm”, “Abbas və Gülgəz”, “Əmrah” və s. dastan nümunələrinin bir sıra variantları müxtəlif zaman kəsiklərində ustad sənətkarların dilindən yazıya alınaraq çap olunmuşdur. Bəzi dastanların mətnləri arxivlərdə qorunub saxlanılır.
Antologiyanın həm tarixi, həm də bədii əhəmiyyətini artıran əsas amillərdən biri də sovet senzurasının “redaktəsinə” məruz qalmış müxtəlif epizod və hadisələrin, əhvalatların bərpa olunmasıdır. Eyni zamanda, xalqımızın dini təsəvvürlərini əks edən mətn və şeirlər sovet redaktəsindən azad edilərək ilkin, əsas versiyalarında kitaba daxil edilib. O da məlumdur ki, dastan - xalqın tarixini, ilkin təsəvvürlərini, keçdiyi inkişaf yolunu, bədii düşüncəsini, poeziya və təhkiyə üsullarını araşdırmaq və öyrənmək üçün müstəsna imkanlara malikdir. Daha doğrusu, dastan xalqın şifahi dərsliyidir ki, ustadların yaddaşında el-el, oba-oba yüzillər boyu məclisləri dolaşmış, atadan-oğula, nəsildən-nəslə keçərək bu günümüzə gəlib çatmışdır. Ən dəqiq, ən dürüst tarix kimi əvəzsiz olan bu nümunələr bir epizodda, cümlədə və ifadədə bəzən elə sirləri qoruyur ki, onları açmaqla ciddi müşküllərin üstünə işıq salmaq mümkün olur. Məhz buna görə də “Xalq Əmanəti” layihəsi çərçivəsində nəşr olunmuş “Aşıq Ədəbiyyatı” antologiyası xalqın yaddaş kitabı kimi əvəzsizdir.
525-ci qəzet.-2018.-24 fevral.-S.17;19.