"Torpağı əsgər qoruyar, Sən
əsgəri qoru, torpaq"
Nəsib NƏBİOĞLU
Zərraf
Təhməzoğlunu lap çoxdan, orta məktəbdə
oxuduğu illərdən tanıyıram! Həm
qohumuq, həm də yeniyetmə vaxtlarından dostuq.
Bizim nəsil-nəcabətimizdə
sənət adamları az deyil, şeir
yazan, yaxşı, məlahətli səsə malik insanlar olub.
Zərraf savadı, istedadı və mülayim
xasiyyəti ilə minlərlə insanın hörmətini
qazanmiş eloğlumuzdur. Bəri başdan
onu da deyim ki, Zərrafın bir şairlik iddiası da yoxdur.
O, sinəsinə döyüb, mən şairəm deyənlərdən
deyil. Sadəcə olaraq qəlbinin səsini,
duyğularını heç özü də bilmədən
sözə çevirir.
Zərrafın şeir yazmağını çoxdan
bilirdim. Hər görüşümüzdə mənə də
şeirlərindən verirdi. Bütün kəlbəcərlilər
isə onu yalnız Zərraf doktor kimi tanıyırlar.
Onun haqqında neçə dəfə yazmaq fikrimi söyləmək
könlümdən keçib, şeirlərini təhlil etmək
istəmişəm, amma hər dəfə mənə elə
gəlirdi ki, onun mənəvi portretini istədiyim səviyyədə
yarada bilməyəcəyəm, düşünmüşəm
ki, onun adına layiq olsun! Belə
gözəl insanın, həkimin xətrinə dəymək mənim
xarekterimə uyğun deyildi.
Zərrafın adının mənası tez başa
düşən, tanıyan, bilən, arif anlamındadır. Adam sərrafı
(adamtanıyan) - həkim. Söz sərrafı (sözləri
yaxşı bilib yerində işlətməyi bacaran adam) - şair. "El gözü
sərrafdır" deyib atalar. Elin, millətin,
xalqın görən gözü.
Zərraf
Təhməzoğlu sadə və zəhmətkeş bir ailədə
dünyaya gəlib: 1962-ci ildə Kəlbəcər rayonunun
Kilsə kəndində doğulub. Ailədə
altı qardaş, bir bacı olublar. Ilk təhsilini
həmin kənddə alıb. O, şeir-sənətlə
nəfəs alan bir ailədə, dağlar
qoynunda böyüyüb boya-başa çatıb. Onun yeniyetmə çağları Kəlbəcərin
bu dağ kəndində kənd təsərrüfatıyla, əkinlə-biçinlə,
maldarlıqla məşğul olan zəhmətkeş, fədakar
sadə əmək adamlarının arasında keçib.Və
mənə belə gəlir ki, onun həm həkim kimi
yetişib, formalaşmasında, həm də şeir
yazmasının kökündə bunlar dayanır. Zərraf hələ kiçik yaşlarında ikən
Tərtərin, Kilsə çayının,
saysız-hesabsız bulaqlarımızın zümzüməsini
dinləyib. Bəlkə də öz nəğməsini
yan-yörəsi gül-çiçəkdən
naxışlanan bilaqların səsinə qatıb,
anasının öyüdlərini, atasının nəsihətlərini
qulağında sırğa edib. Atası Təhməz kişi el-oba arasında mərd, sadə, qorxmaz
və olduqca qonaqpərvər biri kimi tanınıb. Təhsilə, elmə, şeirə-sənətə,
mütaliəyə maraq evin təməlində olub. Bir qardaşı Zöhrab həkim, bir qardaşı
Elçin isə müəllimdir. Hər
ikisi də yaradıcı insanlardır və təsirli,
duyğulu şeirlər yazırlar.
Şairlik Allah vergisidir, fitri istedad anadangəlmədir,
oyanı-buyanı yoxdur. Bu da həyatda hər adama verilmir, hər
kəsə nəsib olmur. Allah vergisi olan kəs
öz poetik dünyasını kağıza
köçürür, nəzmə çəkir. Bu allah vergisi əsl təbii yaradıcı
insanlarda olur.
Yerindən, məkanından asılı olmayaraq qəlbinin
çırpıntılarını nəzmə çəkir. Dağlarda da
şeir yaza bilir, vətəndən uzaqda səfərlərində
də, hətta təyyarədə də şeir yazır.
Bu, onun təbinin gəlməsiylə, bağlıdır.
İlham pərisi harda haqladı haqladı.
İlham pərisi nə vaxt gəlir əvvəlcədən
xəbər eləmir. Vaxtı, vədəsi
olmur. İstər yerdə ol, istərsə
də göydə.
Bu
baxımdan Zərrafın təyyarədə ilham pərisinə
müraciətlə yazdığı "Gəlmisən"
şeiri maraqlıdır:
İlham
pərim, xoş görüşdük, öpürəm,
Nədən yenə təyyarədə gəlmisən.
Mən
uçub gedirəm dərdin əlindən,
Bəs sən
hansı səyyarədə gəlmisən!
Sən mənim
ruhumun can sirdaşısan,
Doğması,
əzizi, qan qardaşısan,
Hardasa
sıxılsam, söz yaddaşısan,
Sevinirəm,
ziyarətə gəlmisən!
Kəndlərimizin arası 2-3 km olardı. Onların kəndində
4 illik məktəb olduğundan Kilsə kəndinin
uşaqları da orta təhsilini bizim kənddə Çaykənddə
alırdılar. Kilsə kəndi Çaykənd
kənd inzibati ərazi vahidi tərkibində idi. Kilsə kəndinin tarixi çox qədim zamanlara
gedib çıxır. Alxaslı
tayfalarının məskunlaşdığı on kənddən
biriydi, dağətəyi ərazidə yerləşirdi.
Bu kəndin əsasını qədim türk
tayfalarından olan Qasımlılar, Atlıxanlılar,
Şirinlər qoymuşdur. Həmin məşhur
nəsillərin davamçılarından hətta Avropada,
Rusiyada və digər qonşu ölkələrdə də
yaşayanlar varıydı. 1933-cü ildə
Kilsə kəndi və onunla qonşuluqdakı 9 kənd məsafə
baxımından xeyli yaxın olduğundan bir inzibati ərazi
vahidində birləşmişdilər.
Kilsə
kəndi İstibulaq kəndindən 1,5 km.
aralıda Tərtər çayının bir qolu olan Kilsə
çayının sol sahilində dərələri
arasında Kiçik Qafqaz silsiləsində yerləşir. Dağlar arasında dərədə qədim Alban
Türklərinin tarixindən bəhs edən, kilsə
vardır. Ətrafındakı qonşu kəndlərlə
bitişik halda olan Kilsə kəndi, əslində, bu qonşu
kəndlərlə əzəldən
qaynayıb-qarışmış, adamların dərd-səri
və xeyir-şəri birlikdə keçmişdir.
Zərraf sadə ailədə böyüməsinə
baxmayaraq, öz şəxsiyyətini özünün
yaradıcı enerjisi, fitri istedadı, zəhməti və
çalışqanlığı hesabına qazanıb. Zərraf bir həkim
kimi həyatını, sağlamlığını, qabiliyyətini,
bacarığını insanların həyatda sağlam tərzdə
yaşamasına sərf edib. Bundan məsuliyyətli,
bundan ülvi nə iş ola bilər.
Axı, o, saysız-hesabsız ümidsiz, əlacsız xəstələrə,
onların həyatlarının son anında nicat, şəfa
vermiş, yenidən həyata qaytara bilmişdir. Bakıda olduğum müddətdə
onun müalicə etdiyi xəstələr tərəfindən
Zərraf həkimin ünvanına söylənən fikirlər,
onlara göstərilən diqqət və qayğıdan
razılıq məni bir dost, bir qohum kimi sevindiribdi. Saysız-hesabsız xəstələrin
sağalmasında böyük əməyi olub Zərrafın.
Neçə-neçə ümidsiz xəstələrin
həyatına sevinc qatıb.
Zərraf
Təhməzoğlu həm də insan taleyinə biganə
qalmayan humanist, xeyirxah bir insan kimi, sadə, doğma
adamların hər gün üzləşdiyi problemlər,
onların acı taleyi
onu düşündürür, onların taleyinə
biganə yanaşanlara, öz səlahiyyətlərindən
sui-istifadə edənlərə nifrətini bildirir.
Vaxtiylə dağlara sığmayan, amma
çadırlarda, vaqonlarda talesiz tale yaşayan qaçqın
və köçkünlərin, vətəndə vətənsizlərin
acısı Zərrafı üzür. Qaçqın düşərgəsində
məskunlaşan məcburi köçkünlərin vaqonda
nicat tapmalarına münasibətini bildirir, haqsızlıqla
barışa bilmir:
Bir qatar Vətənə yol gedir, ancaq,
Hey gedir,
mənzilə yetişə bilmir.
Ey ədalət
divan, adlı məhkəmə,
Bizim də
bu vaqon dərdimizə bax!
Xalqların
bir damla dərdi olanda,
Bizim
vaqon-vaqon dərdimizə bax!
Vaqonlar sükunət tarazlığında.
Vaqonlar qatardan ayrılıb nədir?
Ağdama
çatası olan bu qatar,
Görün neçə ildir, hələ yol gedir.
Qaçqınların, köçkünlərin taleyi
sanki ona divan tutur, rahatlıq vermir. Şairi məngənə
kimi sıxan, taleyi acı Kəlbəcərin, köksü
qubar-qubar olan yurdumuzun, əsirlikdə qalması,
yağılar əlində yağmalanması şairi
üzür. Nə qədər ki, yurd dərdi var, nə
qədər ki, dağlarımızın həsrəti var.
Şairlərimizin qəlbindən bu nisgil, bu qəm silinəsi
deyil:
Laçınların
düşüb səndən aralı,
Yurddaşların
bu həsrətdən saralı,
İnsafdırmı,
tərlan yurdun sar alıb,
Hər
addımda özün öyə,
Laçın
qaya!
Yaxud:
Nə qədər
səbr olar, səbr yeri yox,
Allah
bundan betər cəbr yeri yox,
Atanın
özünün qəbir yeri yox,
-
Torpaqsız kişi!
Zərraf Təhməzoğlu istər elmdə, istər
yaradıcılığında, istərsə də tibbi fəaliyyətində
kifayət qədər uğurlar qazanmış və
qazanmaqdadır. Ən azından 60 mindən artıq sayı
olan kəlbəcərlilərin sevimlisinə, onların
ümid, pənah yerinə çevrilib. Nə
yaxşı ki, sadədir, özündən razılıq, yekəxanalıq
Zərrafa yaddır. Amma əslində, bu,
onun daxili aləminə tam bir əksdir.
Zərraf Təhməzoğlunun
yaradıcılığında vətən, yurd həsrəti,
el-oba sevgisi, xalq qəhrəmanlarının igidliyi, qəhrəmanlar,
Kəlbəcərin bənzərsiz təbiətinin gözəlliyi,
məhəbbət əsas yer tutur.
Onu sevgi ilə səsləşən şeirləri sanki
bir nəğmə çələngidir. Onun hələ gənclik
illərində Kəlbəcərdə, eləcə də daha sonralar
qələmə aldığı sevgi şeirləri maraq
doğurur. "Yoxuymuş" adlı şeirinə nəzər
salaq:
Məhəbbət
odunda əlləri yandı,
Demək, ürəyində sevgi yoxuymuş.
Çətinliyə
düşdü, eşqini dandı,
Demək,
ürəyində sevgi yoxuymuş!
Şeiriylə
özümdən qopardı məni,
Sirli bir
aləmə apardı məni!
İstəsə
axtarıb tapardı məni,
Demək, ürəyində sevgi yoxuymuş.
Yaxud
"Varmış" şeirində:
Sənin
gözlərinin qarası kimi,
Mənim taleyimin qarası varmış.
Dedim
yaşamaram, ölərəm sənsiz,
Demə, sənsizliyin çarası varmış.
Gözü
kor olurmuş ilk məhəbbətin,
Korun hərəkəti
çəliksiz çətin,
Ayrılıq
adında dəli həsrətin,
Məndən sənə qədər arası
varmış.
Ancaq ilk baxışda sadə görünən bu
sözlər əslində, çox da adi, sadə olmayan dərin
məna yükü daşıyır. Şair şeirlərinin bir qismində
inamın, ümidin üstünlüyünü açıb
göstərir:
Səndən
ayrı biləsən, ay mələyim,
Ağlamışam, ağlayıram hələ də.
Ürəyimi
həsrətinin qorunda,
Dağlamışam, dağlayıram hələ də.
Ürəyimdə
ürəyinin səsini,
Çağlayan
qanını, şux həvəsinə,
Gözlərimdə gözlərinin əksini.
Saxlamışam, saxlayıram hələ də.
Xəzan
çağım, solğun yarpaq olmuşam,
Xəstəhalam,
yanar dodaq olmuşam,
Eşqindən
bir coşğun bulaq olmuşam,
Çağlamışam, çağlayıram hələ
də.
Zərrafam,
naləli, sızlayan kaman,
Ələndi
üstümə bu qədər hicran,
Ürəyimda
sevgi adlı bir dastan,
Bağlamışam, bağlayıram hələ də.
Sən
olmusan şeirinə nəzər salaq:
Ruhuma
odsalan ala gözlərə,
Məni həsrət
qoyan sən olmusan, sən!
Nə
deyim əhdindən dönən kəslərə,
Gör məndən
nə qədər gen olmusan sən.
Kimi sevəcəksən
görən, yar kimi,
Kimi edəcəksən
bəxtiyar kimi,
Ömrün
baharında yağan qar kimi,
Ələnib
saçımda dən olmusan sən!
Keçən
il dekabrın 16-da Bakıda "Azərkitab"
Kitab Təbliğat mərkəzində Zərraf Təhməzoğlunun
"Gorumuza sarı gedək" kitabının təqdimatı
oldu. Xöşbəxtlikdən o tədbirdə
iştirak etmək mənə də nəsib oldu və bəzi
fikirlərimi deyə bilmişdim. Bu,
şairin ikinci şeirlər toplusudur. Kitabın
qeyri- adi adı oxucuları çaş-baş salmasın deyə
izah etmək qərarına gəldim. Azərbaycanda
çox müqəddəs yerlərə and içirlər:
od-ocağa, duz-çörəyə, haqq-salama, pirlərə,
imamlara, atamın əziz canı üçün, atamın
goru haqqı, atamın qəbrinə and olsun, balalarımın
canına and olsun, dədəmin goruna and olsun deyənlər də
az deyil...
Bu gün yurdlarımız erməni tapdağı
altındadır. Babalarımızın, nənələrimizin, qohum-əqrabalarımızın
qəbirləri mənfur ermənilər tərəfindən
dağıdılıb. Şair uzun illərdir erməni
işğalı altında qalan torpaqlarımızın azad
olunması uğrunda başlayan hərbi əməliyyatlarda
iştirak etməyə hər an hazır
olduğunu önə çəkir.
Azərbaycan bayrağının düşmən
tapdağı altında qalan torpaqlarımızın hər
bir yerində dalğalanmasını səbirsizliklə
gözləyir. Ermənistan silahlı qüvvələrinin
tapdağı altında qalan, ruhları perik düşən məzarlarımıza
tərəf getməyi dilə gətirir. Qədim
Türk Oğuz yurdu, əzəli Azərbaycan torpağı
olan Kəlbəcərə haraylayır.
Murdar ermənilərin tapdağı altında
qalmış qəbirlərimizi xilas etməyə
çağırır. Bu torpaqlar dədələrimizin, nənələrimizin,
ulu əcdadımın vətənidir, bu torpaqlarda bizim
doğmalarımızın qəbirləri uyuyur, onların
narahat və nigaran ruhları Azərbaycan adlı bir vətənin
səmasında dolaşır. Qarabağın bir
parçası olan Kəlbəcər kimi dilbər guşə
düşmən tapdağı altında olduğu bir halda biz
heç vaxt özümüzü rahat hiss edə bilmərik. Bu gün vətənimiz Azərbaycanın qəlbindəki
Qarabağ dərdi, Qarabağ nisgili ən ağrılı
yerimizdir.
Biz mütləq Qarabağ torpağını azad edəcəyik. Əlbəttə
ki, ən böyük arzumuz odur ki, ulu Tanrı
torpaqlarının azadlığı uğrunda ədalətli
savaşa qatılan igidlərimizə qalibiyyət nəsib
etsin. Bu qələbə mütləq
olacaq. Biz neçə-neçə qeyrətli,
vətənpərvər igidlərimizin ruhunu şad etməli,
onların qanını yerdə qoymamalıyıq.
Deməsinlər
qaçaq soyuq,
Biz ər
soyuq, qoçaq soyuq!
Qəribə
hər bucaq soyuq,
Yurdda
yanar qorumuz var!
Qorumuza
sarı gedək!
Dədələrdən
bizə qismət,
Altı sərvət, üstü ziynət.
Kimsəyə
qıyılmaz cənnət
Torpaq
adlı varımız var!
Varımıza
sarı gedək!
Dünya
işin bilmək olmaz,
İzimizi
silmək olmaz!
Qəriblikdə
ölmək olmaz!
Orda bizim
gorumuz var!
Gorumuza
sarı gedək!
Şair qəlbinin həzin duyğularla zəngin qəlbi
doğma xalqımızla bağlıdır. Onun böyük sənətkarımız
Dədə Şəmşirə həsr etdiyi şeir fikrimi
tamamlayır:
Güllü
çəmən gülür üzə,
Laləyə
bax, dönüb közə,
Quşlar
ötür dağdan düzə,
Bir
şeir yaz, Dədə Şəmşir!
Pənah
gətirək ocağa,
Səsin
düşsün düzə, dağa,
Bülbüllə
dodaq-dodağa
Öt,
xoşavaz Dədə Şəmşir!
Hər kəlmən
bir ürəkdədir,
Burda
dağlar min rəngdədir,
Sən
gedəli köynəkdədir,
Darıxır
saz, Dədə Şəmşir!
Bu
şeirləri oxuyanda onun həssas, incə, eyni zamanda,
kövrək qəlbi ilə tanış
oluruq. Onun şeirlərində dilimizin və
ruhumuzun layları sözün sehrkar qüdrəti ilə
qat-qat açılır.
Zərraf şeirlərinin ana laylası kimi qəlbimizə
yatan, şirin və dəyərli olmasının əsas səbəbi
onun heca vəznində olmasından irəli gəlir. Şeirlərini
xalq-aşıq şeiri ruhunda qələmə alir, bu onun ənənəvi
heca vəzninə sadiq olduğunu göstərir. Yaradıcılığında Azərbaycan
folkloruna, onun ən böyük və zəngin qolu olan
aşıq poeziyasına söykənir. Təbii
olaraq folklorumuzu kamil bilən bir qələm sahibi kimi bu ruhda
çoxsaylı şeirlər yazmışdır. Onun
sadə bir dillə qələmə aldığı qoşma
və gəraylıları, təcnisləri, qoşayarpaq
müxəmməsləri, hətta cinaslı rübailəri,
cinaslı bayatıları var:
Yurda
sarı,
Yollanaq yurda sarı.
Yurdsevənin poladdan,
Gərəkdir yurd ha sarı.
Dağ
olur,
Dərd yığılsa dağ olur.
Qürbətdə
dağ oğlunun,
Ütəyi dağ-dağ olur.
Yurd
daşına,
Qoymasıq
yurd daşına!
Dönüb
Yurdda yaşayaq,
Çevrilək yurd daşına.
Qəribə,
Dünya, işin qəribə.
İnsanlar
öz yurdunda,
Dönübdülər qəribə.
Tər-tərdi,
Dərdlərimiz tər, tərdi.
Elsiz qalan
yurdların,
Göz yaşları Tərtərdi.
İlk baxışdan sadə görünür bu
misralar, amma düşündürücüdür. Hər bir kəlbəcərli
şairin yaradıcılığında olduğu kimi Zərrafın
şeirlərində də qəmli notlar vardır, amma bu qəmli
notlarla yanaşı, gələcəyə ümid, inam da var.
Ümidvaram ki, şair nikbin şeirləri daha çox
yazacaq, həyatın gözəlliklərini
tərənnüm edəcək, onun kövrək
duyğuları, qələbə ruhlu şeirləri doğma
Qarabağımıza, Kəlbəcərimizə,
Şuşamıza, Laçınımıza dönmək
ümidlərini möhkəmlənəcəkdir.
Bu yolda Zərrafa uğurlar
arzulayıram.
17.02.2018, Moskva
525-ci qəzet 2018.- 27 fevral. - S.8.