Şəhriyarın "Heydərbabaya
salam"ında Novruz adət-ənənələri
Novruz Azərbaycan xalqının milli adət-ənənələri
içərisində özünəməxsusluğu, xalqa
daha yaxın olmağı ilə seçilən, sevilən
bayramdır.
Klassik poeziyamızın bütün dönəmlərində,
həmçinin, yaşadığımız dövrdə bu
bayramın gəlişi, adət-ənənələri
zaman-zaman təsvir olunub. Amma istisnasız deyə bilərik ki,
Novruz bayramının gəlişi, el-obanın hiss və həyəcanı
heç bir əsərdə Məhəmmədhüseyn Şəhriyarın
"Heydərbabaya salam" poemasındakı kimi sadə, təsirli,
kövrək və ürəyəyatan alınmayıb. Dahi söz ustadının ürəyini titrədən
Növruz bayramı ilə bağlı uşaqlıq xatirələri
illərdir ki, böyüklü-kiçikli, o taylı-bu
taylı bütün Azərbaycana ana laylası qədər əziz,
Novruz şirniyyatları kimi şirin, bişmişləri kimi
dadlı gəlir. Səbəbsə çox sadədir:
ürəkdən deyilən ürəyə tez yol tapır. Fərqi yoxdur - "O tay da, bu tay da Vətəndir!"
Tarixdə zamanın fövqündə dayanmağı
bacaran, yaradıcılığı ilə əsrlərə
meydan oxuyan dahi söz ustadları olub, olacaq da. Dahi Nizami Gəncəvi:
Şeirdən
ucalıq umma dünyada,
Çünki
Nizamiylə qurtardı o da!
- yazsa da, "köhnə dünya"nın
yeni yazarlara, yeni nəfəsə ehtiyacı həmişə
olub, olacaq da. Ona görə də böyük
yazarların yaradıcılığını, əsərlərini,
bu əsərlərdəki ayrı-ayrı məqamları
müqayisə etmək həm zaman, həm də məkan
baxımından düzgün deyil. Əsas
odur ki, dahi söz ustadlarının bizə miras qoyduğu bədii
irsdən bəhrələnməli, onları təbliğ etməli,
tədqiq edib sonrakı nəsillərə
çatdırmalıyıq. Bu mənada Cənubi
Azərbaycanda yaşayıb-yaratsa da, bütöv Azərbaycan
məsləkinə, idealına daima sadiq qalan ustad şair Məhəmmədhüseyn
Şəhriyarın yaradıcılığını dönə-dönə
təhlil və təbliğ etmək olduqca vacibdir. Bu təbliğ elə Azərbaycanımızın
tanıtımıdır, tərənnümüdür, əsrlərin
o tayından bu günümüzə adlamış adət-ənənələrimizi
yaşatmaq istəyimizin reallaşmasıdır.
Fikrimizə aydınlıq gətirmək
üçün M.Şəhriyarın ana dilli
yaradıcılığının zirvəsi olan "Heydərbabaya
salam" poemasını oxumaq kifayətdir. Amma oxumaq xətrinə
yox, ürəkdən, o anları xəyalən yaşayıb,
dahi şairin kövrək hisslərinə şərik olaraq
ürəkdən oxumaq, ruhən o yerlərə səyahət
edib mütaliə etmək lazımdır. Çünki
bu əsərdə xəlqilik, vətənə
bağlılıq hissləri o qədər çəkicidir,
o qədər güclüdür ki, heç yolu o yerlərə
düşməyən biri də özünü Heydərbabalı,
Xoşginablı, Bağmeşəli hiss edir.
Poemanın birinci bəndindən xəyal bizi o yerlərə,
həm də öz uşaqlıq dünyamıza aparır. Bu duyğular
o qədər səmimi, təbii, kövrək poetik
çalarda verilib ki, sanki şair Şəhriyarın yox,
özünün xəyal dünyanı yaşayırsan.
Diqqət edək:
Heydərbaba,
ildırımlar çaxanda,
Sellər,
sular şaqqıldayıb axanda,
Qızlar
ona səf bağlayıb baxanda,
Salam
olsun, şövkətüzə, elizə,
Mənim də bir adım gəlsin dilizə.
Poemanın ilk bəndindəki təsvir yazın gəlişindən
xəbər verdiyinə görə, çox güman ki, dahi
ustad bu əsəri yazmağa məhz yazqabağı,
ilaxır çərşənbələr vaxtı
başlayıb. Çünki əsərdə əvvəldən
axıra kimi əsl yaz ovqatı hökm sürür. Novruz çərşənbələrinin adı
çəkilməsə də, təsvir və tərənnümdən
söhbətin məhz ilaxır çərşənbələrin
hansından getdiyi bəlli olur. Məsələn,
yuxarıdakı bəndi oxuyan huşyar oxucu bilir ki, söhbət
el arasında "sular Novruzu" adlanan Su çərşənbəsindən
gedir.
Bayram yeli
çardaqları yıxanda,
Novruzgülü,
qar çiçəyi çıxanda,
Ağ
buludlar köynəklərin sıxanda,
Bizdən
də bir yad eləyən sağ olsun,
Dərdlərimiz qoy dikəlsin, dağ olsun.
Novruz adət-ənələrinə yaxşı bələd
olan, kənd yerində yaşayan və ya bu həyatı xatirəsində
yaşadan hər kəs bilir ki, şair yuxarıdakı bənddə
Yel çərşənbəsindən söz açıb,
onun xüsusiyyətlərini şeir dilinə çevirib. Bu təsvirlərin
içindən isə sadə xalq məişəti, adət-ənələri
boylanır. Cənubi Azərbaycanda ötən
əsrin əllinci illərində kənd
yaşayışını rəsmə almaq istəyən, ya
da kinoya köçürmək istəyən kimsə çətinlik
çəkmədən bu əsəri oxumaqla istəyini
reallaşdıra bilər. Evlərin
palçıq döşəməsi, taxçaları,
taxça və rəflərin naxışlı bəzəmələrlə,
tikmələrlə bəzənməsi. Bu mənzərə
şəxsən mənə tanış və
doğmadır. Cənub bölgəsində
rütubətin və nəmin qarşısını almaq məqsədi
ilə son illərə qədər evlərin döşəməsi
palçıqdan olardı, dolabları taxçalar,
şkafları rəflər əvəz edərdi. M.Şəhriyarın
təsvir etdiyi ev sanki nənəmin
yaşadığı evdir, o taxçalar və orda biz nəvələrin
əlindən gizlədilmiş boxçalardır. Hər Torpaq çərçənbəsində
evin xanımı torpaq döşəməni Novruz
bayramının gəlişi şərəfinə yeniləyər,
suvayardı - eynən M. Şəhriyarın təsvir etdiyi
kimi.
Bayram
olub, qızıl palçıq əzərlər,
Naxış
vurub, otaqları bəzərlər,
Taxçalarda
düzmələri düzərlər,
Qız-gəlinin
fındıqçası, hənası,
Həvəslənər anası, qaynanası.
Palçıq
əzmək fiziki güc tələb etdiyinə görə bu
iş cavan qız-gəlinə həvalə edilərdi. Məlumat
üçün deyim ki, bu iş xəmir yoğurmaq qədər
məsuliyyətli, çətindir. Yəni ki,
palçıq əvvəl ayaqla, sonra isə əllə elə
yoğrulmalıdır ki, onunla evi suvamaq mümkün olsun, əks
halda palçıq suvaq tutmaz, kələ-kötür qalar.
Budur şair şeirinin gücü-adi məişət səhnəsini
elə poetikləşdirib ki, nə həmin məkandan, hə
də ki, xəyal dünyandan qopmaq istəmirsən!.
Novruz bayramı elimizin elə bayramlarındandır ki, adət-ənənələri
bu günə qədər yaşarıdır, xüsusən cənub
bölgəsində. Bu bölgədə yaşadığıma görə
bayram ənənələrinin hər il
necə şövqlə təkrarlandığına
özüm şahidəm. M.Şəhriyarın
"Heydərbabaya salam" poemasını oxuyarkən bir daha
yəqin etdim ki, Novruz bayramı heç bir sərhəd
tanımır.
Bayram idi,
gecəquşu oxurdu,
Adaxlı
qız bəy corabın toxurdu,
Hər kəs
şalın bir bacadan soxurdu,
Ay nə
gözəl qaydadı şal sallamaq,
Bəy şalına bayramlığın bağlamaq.
Bu gözəl adət bu gün Azərbaycanımızın
hər guşəsində yaşayır. Onu
yaşarı edənsə, xalqa bu qədər doğma
olması, qəlbindəkiləri əks etdirməsidir. Bu anı hər bayram axşamı yaşından, vəzifəsindən
asılı olmayaraq hamı gözləyir. Düzdür, hazırda evlərə boy verən
qalın daş hasarları adlamaq, kilidlənmiş
qapıları açmaq, mühafizəli evlərə girib
şal, papaq atmaq çətin olsa da, sadə xalqın
qapıları bayramlığa gələnlərin
üzünə açıqdır. Bu
axşamda aldığın bayram payının isə bir
özgə dadı olur. Qəribədir,
öz evindəki bişmişlərdən, çərəzlərdən
daha dadlı gəlir özgə evdən, qonum-qonşudan gələn
bayram payı. Şəhriyar demişkən,
bu Novruz adət-ənənəsi - şal sallamaq çox
gözəl qaydadır.
Şal
istədim, mən də evdə ağladım,
Bir
şal alıb tez belimə bağladım,
Qulamgilə
qaçdım, şalı salladım,
Fatma xala
mənə corab bağladı,
Xan nənəmi yada salıb ağladı.
Bu adi bir məişət hadisəsinin sözlə təsviri
deyil, bu günümüzə qədər yaşarı olan qədim
adət-ənələrimizə olan sayğının məhəbbətlə
tərənnümüdür. Bu günümüzdə də
yaşarı olan adətə görə il
ərzində ölüsü düşənlər Novruz
bayramını təmtəraqla qeyd etmirlər. Yası
düşən ailələrdən olan uşaqların da
bayram axşamı, bayram günü yaylıq, şal
atmaları, bayramlığa getmələri məqbul
sayılmır. Həmçinin, yaxın
qohum-qonşular həmin ailəyə bayram günü mütləq
baş çəkməli, bayramlarını təbrik etməklə
yanaşı, bir daha səbir diləməlidirlər. Belə evlərdə bayram süfrəsində
yumurta qırmızı əvəzinə göy
boyanırdı. Qalan evlərdə isə,
yumurtanı rəngbərəng boyayır, həm süfrəyə
qoyur, həm də evə gələn uşaqlara
paylayırdılar. Bu adətin kökü
hardan gəlir, mənası nədir? Yozumu
çox olsa da, görünən həqiqət budur ki, xalq əski
ənənələrini unutmur, onlara sayğı ilə
yanaşaraq nəsillərdən-nəsillərə
ötürür, yaşadır.
Yumurtanı
göyçək, güllü boyardıq,
Çaqqışdırıb
sınanların soyardıq,
Oynamaqdan
bircə məgər doyardıq,
Əli mənə
yaşıl aşıq verərdi,
İrza mənə novruzgülü dərərdi.
Novruz
bayramının ən gözəl adət-ənələrindən
biri də İlaxır çərşənbədə, Od çərşənbəsində yanar odun
üstündən yeddi dəfə atılmaqdır ki, M. Şəhriyar
poemasında buna da biganə qalmayıb, şövqlə,
uşaqlıq, gənclik xatirələrinin kövrək
istiliyi ilə tərənnüm edib.
Bakıçının
sözü-sovu, kağızı,
İnəklərin
bulaması, ağızı,
Çərşənbənin
girdəkanı, mövizi,
Qızlar
deyər: "Atıl-matıl, çərşənbə,
Ayna təkin bəxtim açıl, çərşənbə".
Burda bir mühüm məqama da diqqət etmək
lazımdır ki, o tayda yaşayan soydaşlarımız
Bakıdan gələn sovqatları, məktubları həmişə
həsrətlə gözləyiblər. Deməli, sərhədlərlə
ikiyə bölünmüş xalq illər, əsrlər, qərinələr
ötsə də, məhrəmliyini, birgəyaşayış
qaydalarını unutmur, onlara sayğı göstərir.
Heydərbaba,
alçaqların köşk olsun,
Bizdən
sonra qalanlara eşq olsun,
Keçmişlərdən
gələnlərə məşq olsun,
Övladımız məzhəbini danmasın.
Hər
içiboş sözlərə aldanmasın!.
Övladlarımızın məzhəblərini
danmamaları üçünsə el işindən
çıxıb el həyatından yazanların
yazdıqlarını təbliğ etməliyik. Məhz bu mənada
Azərbaycan ədəbiyyatına, türkdilli poeziyaya
"Heydərbabaya salam" kimi nəhəng söz abidəsi
bəxş etmiş dahi söz ustadı Məhəmmədhüseyn
Şəhriyarın yaradıcılığını dərindən
öyrənmək və sonrakı nəslə də öyrətmək
lazımdır. Adət-ənənələrimizi
yaşarı etmək, sabahımıza ötürmək istəyiriksə,
bir həqiqəti unutmayaq ki, sahab bu günün əməli,
qələmi ilə yazılır.
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının istedadlı nümayəndəsi, Cənubi Azərbaycan yazarı, Şərqin dahi söz ustadı M. Şəhriyarın ana dilində, qələmə aldığı, ana dilli poeziyasının zirvəsi sayılan "Heydərbabaya salam" poeması həm məzmun-forma gözəlliyi, şeiriyyəti, həm də xalq adət-ənələrinin təsviri, məhəbbətlə tərənnümü baxımından böyük əhəmiyyətə malikdir. Əsəri oxunaqlı edən, geniş oxucu kütləsinə sevdirən də məhz bu xüsusiyyətləridir. Elə təkcə bu əsərindəki - "Heydərbabaya salam" poemasındakı ruhi doğmalıq, el sevgisi, vətənə məhəbbət hissi Şəhriyarı o taylı-bu taylı soydaşlarına sevdirməyə, əbədiyaşar etməyə kifayət edər.
Esmira İSMAYILOVA
Lənkəran Dövlət
Universitetinin dissertantı
525-ci qəzet.-2018.-28 fevral.-S.6.