Səssizlikdəki daxma
Nurullah Muhammed Raufhan 14 fevral 1955-ci ildə Özbəkistanın
Fərqanə vilayətinin
Ayimça kəndində
doğulub. Daşkənd Dövlət Universitetini bitirib.
Ədəbi-bədii jurnallarda, nəşriyyatda çalışıb. Bir neçə kitabın
müəllifidir. Əsərləri bir neçə dilə tərcümə olunub. Özbəkistanda kifayət qədər
tanınır. Daşkənddə yaşayır. Hekayə
İstanbulda, Türkiyə
türkcəsində yayımlanan
kitabından götürülüb.
Nurullah Muhammed Raufhan
(Özbəkistan)
Kənddə sakitliyi pozan qəribə bir dəli peyda oldu. Yüksək səslə, dayanmadan
qəribə sözlər
deməyə başladı.
Arabir əyri-üyrü küçələrin
hər iki tərəfindəki alçacık
evlərə, onlardan daha alçaq qapılara baxır, sanki onlardan sözlərinə cavab gözləyirdi.
Yer üzündə
yaranandan bəri bu kənd bu
dəliləri, gəlib-gedənləri
çox görmüşdü. Arabir:
"Qayçı, bıçaq
itilə-ə-yirəm!
Oraq, kətmən itilə-ə-yirəm!", deyən çarxçılar səslərini
başlarına atardılar.
Kənddə korşalmış bıçaq, kütləşmiş
kətmən qəhətdi?!
Bir anda hamısını cingildədə-cingildədə çarxçının qarşısında
sıraya düzərdilər.
Hərdən bir də köhnə əşyaların təmirçisi
görünərdi: "Qırılmış
çaynik, sınmış
kasa təmir edi-r-əm!" Kənd sakinləri xırda pulu, çarxçının
əvvəlki gəlişi
ilə yeni gəlişi arasında qırılan çayniki,
kasanı və ləyənləri uşaqlarına
verib məhləyə
göndərərdilər. Bundan başqa: "Yun alır-a-m! Cır-cındır alıram",
deyən neçə
adam gəlib-gedərdi.
Qış olanda kənd
qar-çovğundan tir-tir
titrəyər, yay olanda hədsiz istidən bişərdi.
Bahar gələndə canlanar, payızda saralıb-solardı.
Cansıxıcıydı!
Kənd gəlib-gedənlərə alışmışdı. Dəliyəla qeyd yanaşdılar.
Lakin onun sözləri fərqliydi. Dəli onlardan boyat çörək, cır-cındır
deyil, tamam başqa bir şey istəyirdi:
- Evi yanan varmı-ı?
Malı yanan varmı-ı? Bağrı yanan varmı-ı?
Kənd birdən diksindi, ehtiyatlandı. Cansıxıcı
və rəngsiz yaşayışına bir
az fərqlilik
qata biləcək bu səsə nədənsə sevinə
bilmədi. Əksinə, bu səsdən
qorxdu.
Yaşlı ata-analar bu qəribə səsin və bundan daha qəribə sözlərin sahibiylə
maraqlanan uşaq-muşağa
çəmkindilər:
- Dayan! Hara? Geri dön!
- Qapını yaxşı bağla! Sakit otur!
Bu boğucu məhəllələrdə
hələ dəlinin
səsi dolaşır,
səssizliyin uğultusundan
tamam tıxanmış
qulaqları onun səsi bir xəfif
külək kimi oxşayırdı.
- Evi yanan varmı-ı?
Malı yanan varmı-ı? Bağrı yanan varmı-ı?
Kənd özünü hər nə qədər laqeyd aparmağa çalışsa da, marağını gizlədə
bilmədi. Tədricən bərk bağlanmış,
zəncirlənmiş, kifayət
deyilmiş kimi, içəridən qıfıllanmış
qapılara yaxınlaşdı,
aralarından məhəlləni
izləməyə başladı.
Bu adam kimdi?
Niyə belə şeylər soruşurdu? Usta kimi
ustaya oxşamırdı
ki, yanan evi təmir edəydi. Zəngin kimi zənginə oxşamırdı ki, malı yananlara
yardımçı olaydı.
Həkim
kimi həkimə oxşamırdı ki, bağrı yananlara əlac edəydi. Onda bu adam kimdi?
Dəli
ki dəli! Sözü işinə, işi sözünə uyğun gəlməyən
bir dəli! Əslində, kənddə
evi yanan da, malı
yanan da, bağrı yanan da az deyildi!
Ancaq bu vaxtcan kimsə
bunlarla maraqlanmamışdı.
Təkcə kənardan gələnlər
deyil, kənd sakinləri də cəsarət edib bir-birləriynən bərkdən
hal-əhvallaşmamışdılar.
Axı maraqlanıb nə edəcəkdilər? Uzun müddətdi
eyni səma altında, eyni torpaq üstündə birlikdə yaşayırdılar.
Hamısı bir-birinin vəziyyətini
görür, bilirdi.
Gördüyü, bildiyi bir şeyi niyə soruşmalıydılar?
İndi
belə bir zamanda...
Kimliyi bilinməyən bir dəli...
İstidən boğulan kənddə...
Məhəllə-məhəllə dolaşıb...
Qəribə şeylər söyləyirdi...
Əyri-üyrü məhəllələrin üstündə
göy gurlayan kimi gurlayan bu
səs əndişəli
və qorxuncdu. Göy gurultusu bahara yaraşır, lap deyək
ki, payıza da... Bəs yayın ortasındakı bu gurultu?..
- Nə deyir? - deyə qadınlar
maraqla soruşdular.
- Sus! Qarışma! - deyə tədbirli
kişilər hirsləndilər.
Təkcə kənd deyil, dəli özü də çaşıb qalmışdı. Bu kənd
ölümü? - deyə düşünürdü.
Uzun ömründə neçə
ölkə gəzmiş,
nə qədər insan görmüşdü,
amma belə bir dilsiz kəndlə
ilk dəfəydi rastlaşırdı.
Hər hansı bir fəlakət nəticəsində
adamları yox olan, kimsəsiz qalan kənd və şəhər keçmişdə çox
olub. Yoxsa bu kəndə
də belə bir fəlakət üz verib? Xeyr! Görünüşü belə xaraba
məkana bənzəmirdi.
Hələ yaşam əlamətləri
vardı.
Fəqət səssizlik. Ölü səssizliyi kimi...
Buna rəğmən dəli kənddə canlı tapmaq ümidiylə qeyri-iradi səslənməyə
davam edirdi:
- Evi yanan varmı-ı?
Malı yanan varmı-ı? Bağrı yanan varmı-ı?
Bunu deyərkən... Kimsəsizlikdə bir qapı cırıldadı. Dəlinin sualları
qarşısında hər
hansı bir qapının açılmasını
gözləməyən kənd
birdən diksindi.
Bu zamana qədər
səssiz keçən
yaşayışda bu
cırıltı gurlaya-gurlaya
göy qübbəsinə
dəyib sürətlə
geri döndü, kəndin üzərində
asılı qaldı.
Qorxu saçan əks-səda kimi... Kənd qapıları aralanıb qorxulu cırıltının
eşidildiyi tərəfi
izlədi.
Kimsəsiz daxmada haçansa
kəndə gəlmiş
yabançı bir adam yaşayırdı.
Hardan gəlmişdi, ata-anası
kimdi, qohum-əqrəbası
vardımı, nə işlə məşğuldu?
Kənd bunları bilmir, onu tanımırdı.
Hərə öz içinə
çəkildiyinə, yabançı
ortalıqda gözə
dəymədiyinə görə
hamı onun öldüyünü düşünürdü.
Bu nə deməkdi? Kənd öləndən
xəbər tutmazmı?
Yığışıb onu dəfn etməzmi? Belə şey olarmı?
Demək, ola
bilirmiş! Çünki
indiki zamanda çox adam
bağçasında özünə
məzar qazır. Bu, ən asandı.
Niyə?
Ona görə ki, yuyulmadan, kəfənlənmədən
məzara qoyulur.
Ölmək asan və müftədi artıq.
Kimsəyə yük olmursan.
Kənd də öldüyünüzdən
xəbər tutmur.
Yoox! Qazın bir qıç üstündə
dayanmağı onun birqıçlı olmağına
dəlalət etmir! Ölmədiyini kəndə
paslanmış qapısı
xəbər verdi.
Bu alçacıq qapı
səssizlik səltənətini
tikişindən sökərək
qosqoca aləmə xitab etdi:
- Cır-r-r!
Yabançı qapı arxasında göründü. Boynunu uzadıb bir az ətrafı
süzdü. Həyəcanı keçəndən sonra çölə addım atdı.
Dəli dayandı. Kənd bu ölü
kimi məkanda birdən-birə ortaya çıxan bu diri kimi adama
çaşqınlıqla baxdı.
Bu görünüşü ilə yabançı, doğrudan da, məzardan çıxmış
kimiydi. Bürüşmüş üzündə qandan əsər-əlamət
yoxdu. Uzanmış qaşlarından qulaqlarına, qulaqlarından
çiyinlərinə, çiyinlərindən
burnuna və qarmaqarışıq bığ-saqqalına
qədər hörümçək
tor qurmuşdu, geyimi də köhnəlmişdi.
Yeriyərkən hörümçək torları qopmasın deyə yalnız ayaqlarını tərpədirdi.
Dəliyə yaxınlaşıb durdu. Ağzını azacıq açdı.
Əndişə ilə ətrafına
baxdı. Qorxmuş kimiydi.
Danışmadı, amma nəsə
demək istədiyi hörümçək torlarının
arasından parlayan işıqsız gözlərindən
bəlliydi.
Dəli xeyli gözlədi. Yabançıdan bir səs çıxmayanda
öz-özünə nəsə
söylədi. Kənd dəlinin
nə dediyini eşitmədi. Amma çölə
çıxmağa, dəli
ilə yabançıya
yaxınlaşmağa, onların
sözlərinə qulaq
asmağa cəsarət
etmədi.
Dəli bir müddət gözlədi. Umduğunu almayanda ağzını
yabançının kir-pas
tutmuş qulağına
yaxınlaşdırdı və
bağırdı. Bu bağırtıdan yabançı
sarsıldı. Başını və qollarını istəməyərək tərpətdi.
Hörümçək torları "çırt"ıltıyla
qopdu. Sonra dəli heç
bir şey demədən dönüb
getdi. Arxasına da baxmadı.
Kənddə necə birdən-birə,
xəbərsiz peyda olmuşdusa, birdən-birə,
xəbərsiz-ətərsiz də qeybə çəkildi.
Yabançı yenə qapısını
cırıldadaraq məzarına
girdi. Kənd təkrar səssizlik
sükutuna gömüldü.
Bu əsrarəngiz, müəmalı
mənzərə gözdən
necə anidən qeyb oldusa, yaddaşlardan
da eləcə anidən silindi. Heç olmamış
kimi.
Türkiyə türkcəsindən çevirən: Eyvaz Zeynalov
525-ci qəzet.-2018.-28 fevral.-S.8.