Teatr harmoniyası
Harmoniya - yunan sözü olub, əsasən musiqi termini
kimi tanınmaqdadır. Səslərin qarşılıqlı palifoniyası,
notların həmahəng səslənməsi, musiqinin
inkişafında qarşılıqlı ahəngdarlıq, əlaqə
və sair...
Lakin harmoniyanın ahəngdar palifoniyası deyərkən,
insan bütün kainatda baş verən uzlaşmaları,
üzvi bağlılıqları, kainatın əsas cövhəri
olan cazibə qüvvəsinin ahəngdar
qarşılaşmalarını və bunun nəticəsində,
yaranışdan günümüzə qədər - milyard illərdir
ki, pozulmayan inkişaf dinamikasını göz önünə
gətirir. İlk baxışdan, doğrudan da səsin ahəngdar
silsiləsində daha parlaq sezilən harmoniyanın, ümumən
kainatın özündə və kainatda mövcud olan planetlər
və təbiət də daxil olmaqla, bütün mövcudiyyətin
varlığında əsas amil olaraq yer tutduğunu görməmək
mümkün deyildir. Harmoniya o qədər
elastik tərkibə malikdir ki, hətta xaosun özündə
belə, yerləşmək imkanındadır və hərəkət
etmək qabiliyyətindədir. Harmoniya hər
varlıqda və yoxluqda mövcuddur. Varlıq
deyərkən görünən, yoxluq deyərkən
görünməyən amillər nəzərdə tutulur.
Bəzən kainatın özündə və
ya təbiətdə, eləcə də bütün
canlıların daxili aləmində yaranan hər hansı bir
xaosun dağıdıcılıq qüvvəsinin,
bütün qüvvələrin üstünə
çıxa biləcək bir imkana malik olduğunu hiss edirsən.
Lakin yeganə güc, harmoniyada olan qüdrətdir ki, həmin
xaosun, hətta daha dərində olan xaosiçi xaosun daxilində
harmoniya baş qaldırarsa, xaosun bütün ilmələrini
incə-incə çözər və nəhayətdə
qarşısı alınmaz kimi görünən selin,
daşqının, təlatümün, ən
dağıdıcı gücün belə
qarşısını çox sadə və sakit şəkildə
almaq mümkünlüyünü ortaya çıxarar. Hətta yaranan xaosun törətdiyi ilk fəsadların
zədələri belə, harmoniyanın qüdrəti və
hikməti hesabına öz bünövrəsinə qədər
geriyə doğru irəliləyə bilir.
Səsin, sözün, hərəkətin qanunauyğun dəyişməsi,
qarşılıqlı ahəngdarlığın
yaranması, səsin ahəngi, sözün hecalı
bölgüsü, hərəkətin maneəsiz və sxemi
pozmadan dinamik yerdəyişməsi, harmoniyanın
özüdür. Bu, bütün yaranışın əsasını
təşkil edən bir ahəngdarlıqdır. Yəni
istər səsin və sözün alliterasiyasında, istərsə
də hər hansı hərəkətin dinamikasında
harmoniyanın yaranması, ahəngin, hecaların və hərəkətin
(addımlar da ola bilər!) ölçülərinin pozulmadan
inkişaf dinamikasında uyğun yerdəyişməsidir. Bir-birinə bağlı polifonik, ahəngdar, sxematik
uzlaşmalar harmoniyanın mahiyyət bazisidir. Beləliklə, görürük ki,
qarşılıqlı harmonik uzlaşmalar musiqidə
olduğu kimi, digər sahələrdə də mütləqdir.
Harmoniya olmadan həyatın özü belə tərs
mütənasibdir. Dünyanın
yaranışı harmoniyadan başlamışdır. Qanunauyğunluq, harmoniyanın məcmuəsi hesab
olunur. Kainat harmoniya üzərində bərqərardır.
Bir də antaqonizm (bundan sonra antaqoniya-ziddiyət
anlamında) deyilən məfhum (barışmaz ziddiyət)
vardır. Antaqoniyanın törətdiyi
hal, vəziyyət, durum, dağıdıcıdır...
bir-birinə həmahəng uzlaşma isə (harmoniya) qurucu və
yaradıcıdır. Doğrudur, harmoniyanın, həmahəng
uzlaşma nəticəsində yarandığını
deyirik, lakin belə bir həqiqət də vardır ki, bəzən
harmoniyanın yaranması, antaqoniyanın özündən də
doğa bilir... Məsələn, mənfi ilə
müsbətin tapışması, bu, harmoniyadır. Lakin mənfi ilə mənfinin və ya müsbətlə
müsbətin qarşılaşması, üz-üzə gəlməsi
birmənalı şəkildə antaqoniyadır. Baxın, bu qarşılaşma, üz-üzə gəlmə
- antaqoniya, inkar yaradır. Yəni onlar
qovuşa bilmir və bir-biri ilə toqquşarkən
partlayış baş verir. Başqa
sözlə desək, bir-birini rədd edirlər. Bu inkar, rəddetmə onların ayrılmasına,
bir-birindən uzaqlaşmasına səbəb olur. Bu zaman hər iki eyni mahiyyət
daşıyıcısı olan cazibə qüvvələri əks
qütblərə istiqamət alir və onlardakı cəzbetmə
qüvvəsinin gücü ilə mənfinin müsbətlə,
müsbətin isə mənfi ilə qovuşması baş
verir. Bu zaman ahəngdarlıq yaranır,
harmoniya doğulur. Harmoniyanın
doğulması, rəvan və üzvi bağlılığa
gətirib çıxarır. Bu da o deməkdir
ki, yaranış baş tutur. Sıfırdan
vahidə və vahiddən sıfıra qədərki məsafədə
bir-birindən doğan çoxluqların rəngarəng
palifoniyası, həmahəng uzlaşmalar ortaya
çıxır. Bu uzlaşmalar bir
canlını yarada bildiyi kimi, insanın daxili harmoniyası da
təxəyyülün hərəkətə gəlməsinə
və təxəyyülün idraketmə funksiyasının
qavrama və dərketmə imkanlarının məhsul verə
bilməsinə səbəb olur, nəticədə mükəmməl
bir sənət əsəri doğulur.
Bir-birinə tərs mütənasib olan harmoniya ilə
antaqoniya daima, durmadan bir-biri ilə mübarizədədirlər. Antaqoniyanın
dağıdıcılıq enerjisi harmoniyanın sabitləşdirmə
enerjisindən güclüdür. Lakin
antaqoniya harmoniyanı məhv etmək iqtidarında deyildir.
Harmoniya isə öz ecazkar gücü, sehrli
qüvvəsi ilə, antaqoniyanı sakitləşdirə və
sabitləşdirə bilir. Antaqoniyanın missiyası,
harmoniyanın missiyasından fərqli olaraq, ayırmaq, dağıtmaq,
uçurmaq, məhv etmək kimi bir hökm
qanunauyğunsuzluğu olsa da, o da
harmoniya kimi kainatın var
olmasına xidmət edən amildir. Bəzən
təbiət atnatoqoniyanın özündən, harmoniyanın
yaranması üçün istifadə edir. Yuxarıda dediyimiz kimi, səmti tərs
düşmüs eyni mahiyyət daşıyıcısı
olan cazibə qüvvələrinin bir-birini inkar etməsi, həmin
qüvvələrin əsl funksiyasını, yəni cəzbetmə
missiyasını həyata keçirir. Antaqoniyanın
qeyri-ixtiyari, bir-birini tapmaq üçün
çırpınan cəzbediciləri bir-birinə
qovuşdurmaq missiyasaına malik olduğu, inkardan sonrakı
prosesdə çox aydın şəkildə
görünür. Bir anlıq buludların
toqquşmasını yada salaq. Buludlar
toqquşarkən nə baş verir? Çox
güclü bir enerji yaranır. Yaranmış
enerjini biz, şimşək, ildırım şəklində
görürük. Həmin ildırım, buludların
toqquşmasından yaranan elə bir gücə malik enerjidir
ki, o enerjinin yaratdığı istilik alova çevrilir və nəticədə
od yaranır. Bu üsulla, eyni mahiyyət
daşıyıcısına malik olan cazibə qüvvəsinin
inkar missiyası kainata gərəkli olan vacib bir od ünsürünü doğur. Kainatın hərəkət dinamikasında gərəkli
yer tutan, dağıdıcı olduğu qədər, həm də,
müəyyən mənada qeyri-ixtiyari olaraq,
yaradıcılıq qabiliyyətinə məxsus olan
antaqoniyanın fəlsəfəsi mürəkkəb,
harmoniyanın fəlsəfəsi sadədir. Harmoniya nə qədər yumşaq, elastikdirsə,
antaqoniya bir o qədər coddur, kristaldır, bərkdir.
Bir də,
harmoniyanı xeyir qüvvə, ağ rəng kimi, antaqoniyanı
şər qüvvə və qara rəng kimi dəyərləndirsək,
ağın ağ olduğunu yalnız
qaranın varlığı isbatlaya bilir və tərsinə. Şərin olmadığı halda xeyirin mənası
öz isbatını tapa bilməz. Bu hər iki qüvvə,
anlayış, məfhum kainatın yaratmaq qüdrətinin
hərəkət dinamikasına xidmət edir...
Kainatın planetlərinin özü və planetlərdə
mövcud olan təbiətin qanunauyğunluğu, canlılar,
harmoniyanın məhsulu, canlıların olmadığı
planetlərdəki vəziyyət isə antaqoniyanın mahiyyətidir. Ümumən isə
kainatın var olan hər görünən varlıqları,
bir-birinə zidd bucaqlarda dayanan həm harmoniyanın, həm də
antaqoniyanın yaratmaq qabiliyyətlərinin həqiqətidir...
Ayrıca, həyat və yaşayışın
olduğu planetlərin var olmasını, yaşamasını,
həyat və yaşayış olmayan planetlər təşkil
və təmin edir. Onların varlığı olmasa, həyat
olan planetlərin də varlığı, yaşaya bilməsi
şübhə altındadır. Necə ki,
yuxarıda dediyimiz kimi, ağın təsdiqi, qaranın var
olmasındadır.
Birmənalı olan fikir budur ki, yaranış,
kainatın harmoniyası ilə birbaşa bağlıdır. Bəzən
kainatda harmoniya pozula bilir. Bu vaxt katastrofik fəsadların
yarandığını görürük. Eynən insan orqanizmində maddələr mübadiləsinin
pozulduğu kimi. İnsan orqanizmində maddələr
mübadiləsi pozularkən nə baş verir? İnsan öz əndazəsindən çox ifrat dərəcədə
çıxmaq məcburiyyətində qalır. Orqanizmdə olan bütün hüceyrələr məhvə
doğru gedir. Təbiət də belədir.
Hər bir qanunauyğunsuzluq, antaqonizm, fəsadların
doğulmasını təmin edir. Harmonik vəziyyət
isə, törənmiş fəsadların sabitliyini təmin
edir.
Kainatda baş verən qlobal antaqoniya təbiətdə
ciddi dəyişikliklərə səbəb olur. Belə hallar
bir neçə milyon ildən bir baş verir. Bu zaman yeknəsəqlikdən
bezən, yüklənən yorğun təbiət,
özünü yeniləmək ("obnovleniye", "obnovit etmək")
məcburiyyətində qalır. Yenilənmə
prosesi isə istər-istəməz, özünü təbiətin
qanunauyğunluğunda tapa bilməyən, gərəksizlik zənbilinə
düşmüş canlıların yox olmasına, əvəzində
isə yeni canlıların yaranmasına səbəb olur.
Yəni təbiətin yaratdığı
qeyri-mükəmməl canlılar məhv olmaq məcburiyyətində
qalırlar, əvəzində yeni və daha mükəmməl
canlılar yaranır. Kainat bu məhv prosesinin
özünü belə, harmonik üsulla həyata
keçirir. Kainatın bir parçası
olan yer kürəsində, ilk yaranan canlılardan biri olan
dinozavrların həyat tarixçəsinə baxarkən, sezilən
odur ki, onlar növbəti yenilənməyə qədər
yaşamaq haqqı qazansalar da, növbəti yenilənmədə
həyat üçün praktik olmadıqlarına görə
məhv olmuşlar. Əvəzində
dinozavrlara bənzər və fərqli, daha kiçik, daha
çevik, dərk etmə qabiliyyətləri daha yüksək
olan canlılar yaranmışdır. Mürəkkəbdən
sadəyə doğru fəlsəfəsi kainatın həqiqətidir.
Kainat mürəkkəb olduğu qədər də
sadədir. Sadəcə ona hardan və necə
baxmaq əsas şərtdir. Hər bir
cansız (əşya) və canlı olan qüvvələr də
belədir. Həm mürəkkəb, həm
də sadədirlər. Eynən, tənliklər
kimi. Bir tənliyi bir nəfər mürəkkəb
yolla həll edə, digəri isə sadə yolla tənliyin
cavabını ala bilir. Və yaxud da, bir tənliyi
bir nəfər, bir neçə dəfə həll etməklə,
onun sadə yolunu tapa bilir.
Kainatın möcüzəsi ondadır ki, o, çox
mürəkkəb görünür, lakin onu öyrəndikcə,
onun nə qədər sadə olduğu aşkarlanır. Fəlsəfə
elmi də kainat kimi möcüzələr kəhkəşanıdır.
Fəlsəfənin qanunlarından biri, onu
öyrənəni, labirintlərdə azdırmaq, dilemmalarda
sürükləmək, axtarışında olduğu
cavabı, illiuziyalarda gizlətməklə, insanı daha dərindən
düşünməyə vadar etməkdir.
Düşüncələr dəryasında üzməkdən
yorulmayan hər kəs, fəlsəfəni öyrənməkdən
çəkinməməyə üstünlük verir və dərindən
düşünərək öyrənməyə davam etdikcə,
həmin labirintlərdən asanlıqla keçilir,
dilemmalardan çıxış yolları asanlıqla
axtarılıb tapılır, nəhayətdə
anlaşılması çətin görünən fəlsəfənin,
nə qədər sadə, aydın bir elm olduğu öz
isbatını tapır. Fəlsəfə
bütün elmlərin məntiqində özünə yer
tutmuşdur. Odur ki, hər hansı bir elmi
öyrənməyə başlayarkən, anlamaq lazımdır
ki, həmin elmə dərindən sahib olmaq üçün,
onun fəlsəfəsinə yiyələnmək
lazımdır. Kainatı və
canlıların fəlsəfəsini tam öyrənə
bildikdən sonra, sadəlik deyilən anlayış elə
şəkildə aydınlaşacaqdır ki, bütün
möcüzələrin illiyuziyaları çilik-çilik
olub töküləcəkdir. Burada bir hikmət
də vardır ki, hər bir möcüzənin aydınlaşması,
başlanğıcın sona yetməsinin və yeni
başlanğıcın təməlinin qoyulmasının
işarəsidir.
Burada bir haşiyəyə mütləq ehtiyac vardır. Bir anlıq
insanın da kainat qədər yaradıcı olduğuna diqqət
yetirək. Texniki elmlər sahəsinə
baxsaq, insanın hər yaratdığı ilk əşyaların
öz tutumu etibarı ilə - böyük həcmi ilə həmişə
diqqət çəkdiyini, sonradan, zaman-zaman insan
yaratdığı həmin əşyaların yaranma fəlsəfəsini
dərindən öyrənməklə, həmin əşyaları
daha kiçik, daha zərif şəkildə meydana gətirdiyinin
şahidiyik. İstənilən texniki
avadanlıq bunu isbat edir. Kainat da beləcə,
hər yenilənmədə özünün ilk
yaratdıqlarının bir qismindən, özünü
doğrulda bilməyən canlılarından imtina edir və
yeni, daha praktik olan və daha sadə və daha mükəmməl,
kamil olanını yaradır. Bu həqiqət
dediyimiz kimi, milyon illərdən bir baş verən kainatın
yenilənmə prosesində daha yeni canlıların
yaranması ilə özünün tam isbatını
tapmışdır.
Elm sübut edir ki, insan ən son yaranmış
canlılardandır, ən mükəmməli və kamilidir. Kainatın
insana qədərki yaratdığı canlıların mərhələ-mərhələ
formalaşmaları, insana qədər olan bütün
canlılarda özünü gəstərir. Kainat hər dəfə yeniləndikcə yeni yaranan
canlıların, əvvəlkilərə nisbətən daha dərrakəli
olduqları hiss olunur. Zamanın və gərdişin
mənzərəsi bunu göstərməkdədir ki,
kainatın növbəti yenilənməsi nəticəsində
insanı çox geridə qoya bilən yeni canlının da
yaranması mümkündür. Bütün
gedişat onu göstərməkdədir ki, kainat öz
yaratdığı ən kamil canlı olan insanı kifayət
qədər istismar etmiş, bundan sonra da müəyyən bir
həddə qədər istismar edəcək və insanın
yaradıcı imkanları sıfıra endikdən sonra yeni,
daha mükəmməl canlının yaranmasını təmin
edəcəkdir. Kainatın harmoniyası
özünün bütün dinamikasında göstərməkdədir
və gedişat bunu diqtə edir ki, bu vəziyyəti artıq
kainat özü yetişdirir. Hər dəfə yeni
yaratdığı canlının son ana qədər
istismarından sonra, yaratdığı yeni canlının, əvvəlkindən
daha mükəmməl olması üçün kainat
özü də təcrübə toplayır və hər
yeni yaratdığı canlını daha sadə formada
yaradır, eyni zamanda, əvvəlki son mükəmməlin
üzərindəki müşahidələri zamanı
topladığı təcrübədən yararlanır, yeni
materiallar icad edir və daha münasib və daha mükəmməl
canlını yarada bilir. Əvvəlki
yaratdıqlarında buraxdığı səhvləri yeni
yaratdıqlarında təkrar etmir. Necə
ki, meymunlarla insanlardakı fərqlər kontekstində
görünən həqiqətlər göz önündə
özünü aydın şəkildə ifadə etməkdədir.
İnsana qədər yaranan bütün canlılar təbiətdə
baş verən hər şeyi, hətta insanların əməllərini
belə, dərk edirlər, anlayırlar, yeri gəldikdə
reaksiya verirlər. Sadəcə
olaraq, insana qədər yarananlar, insanlara fikirlərini ifadə
etmək iqtidarında deyillər. Bu da
onunla anlaşılır ki, kainat təbiətdə
yaratdığı bütün canlıların hər birinə,
müəyyən imkanlar çərçivəsində
özünüifadə etmək və təlqin etmək
qabiliyyəti vermişdir. Hər bir
mövcudiyyət öz missiyasının
daşıyıcısıdır. Onu da nəzərə
almaq lazımdır ki, insan kimi, hər bir canlı mükəmməldir,
sadəcə insanlarla digər canlılar arasındakı fərq,
kainatın canlılara verdiyi missiyalar fərqindədir. Hər bir canlı öz missiyası ilə mükəmməldir.
Bu, hikmət özünü tək bir həqiqət
vasitəsi ilə sübuta yetirə bilir. Bildiyimiz
qədər insan bütün canlıların ən mükəmməli
hesab olunur. O zaman belə bir sual doğur, nə
üçün təbiətdə baş verən
bütün zəlzələlər və katastrofik hadisələr
bütün canlılara əvvəlcədən agah olur, bir tək
insandan başqa?.. Və
yaxud, nə üçün quşlar qanad çalıb
uça bilirlər, digər canlılar yox... bütün
canlılar, yerin cazibə qüvvəsi qarşısında
acizdir, bir tək quşlardan başqa. Nə
üçün insanın idrakı xarüqələr yarada
bilir, lakin, heyvanlardakı instiktin gücü qədər bir
gücü özündə tapa bilmir? İnsaların
yaratdıqları xarüqələr qədər, digər canlıların
da yarada bildiyi möcüzələr vardır?..
Nə üçün bütün canlılara nisbətdə,
bir tək
qarışqalar özündən dəfələrlə
ağır yük daşıya bilmək imkanına malikdirlər?..
və sair. Beləliklə,
bu kimi suallarla qarşı-qarşıya dayanarkən, insanda
belə bir fikir formalaşır ki, ecazkar qüdrəti,
füsünkar cazibəsi ilə və saysız-hesabsız
möcüzəsi ilə dolu olan təbiət kainatın
teatrıdır. Kainatın təbiətdə
yaratdığı min cür rəngə bürünən
al-əlvan mənzərə teatrın bədii tərtibatı,
bu mənzərənin daha canlı tablosunu yaradan kiçik və
nəhəng ağaclar, sıldırım qayalar, başı
qarlı dağlar, fəzasında qanad çalan, uçan
cürbəcür quşlar, göy üzü, günəş,
ay və digər planetlər və sairlər dekorlar, rekvizitlər,
kainatın təbiət adlı teatrındakı canlılar isə
gündəlik baş verən istər dramatik, istərsə də
komik situasiyalarda tamaşadakı hadisələri cərəyan
etdirən personajlar - aktyorlardır.
Heç şübhəsiz ki, kainatın təbiətdə,
istər suda, istərsə də quruda yaşayan
yaratdığı bütün canlıların öz
döyüş və əyləncə metodları, eşq və
sevgi meyarları, konsert-teatr proqramları mütəlq ki,
vardır. Buna sübut üçün coxlu sayda misallar gətirmək
olar. Tək bircə heyvanların bir-biri ilə
və ya körpələri ilə keçirdikləri əyləncələr,
quşların qanad açmaq üçün balalarına
verdikləri təlimlər və s. Onların eşq səhnəsi
ən dolğun hisslər toplusu ilə öz təcəssümünü
parlaq şəkildə göstərir. Elm
sübut edir ki, hər bir canlının öz həqiqəti,
öz ədaləti, öz iddiaları, öz həyat və
yaşam vərdişləri vardır. Heyvanlarda,
doğulan körpə, öncə ayağa durmağa, daha
sonra isə anasını əmməyə can atır. Bu, təbiətin heyvanlar aləmi üçün
qoyduğu qanundur. Quşlar, yumurtadan
çıxan kimi, dərhal qanad çalmağa və yemək
üçün ağızlarını açıb, civildəməyə,
valideynlərindən yemək istəməyə istiqamət
alırlar. İnsanlar doğulan kimi,
qışqırmağa və doğulduğu məkana tələsməyə
can atırlar, ona görə də, ağlayarkən, əl-qol
ataraq, istədiklərinə nail olmağa
çalışırlar. Bütün bunlar
kainatın təbiətdə yaratdığı çoxxassəli
harmoniyadır.
Kainatın
harmoniyası arealında, varlıqların yenilənmə
prosesi nə qədər ahəngdar, doğal və
qanunauyğundursa, bir o qədər, bədii yaradıcı sənət
sahələrinin ən dolğunu, zəngini, canlısı
olan teatr sənəti də öz harmoniya arealında olan ahəngdarlığı
ilə kainatın özü qədər bir gücə
malikdir.
Təsviri sənətdə əsas meyar rənglərin
harmoniyasıdır. Burada rənglərin hərəkəti
öz polifonik palitrasını tapmadıqda, dinamika pozulur.
Musiqidə həmahəng notlar, səslərin
harmoniyasıdır. Burada notların
polifoniyası ziddiyyət təşkil etdikdə, səsin ahəngi
pozulur. Ahəngin pozulması harmoniyanın
yox olması deməkdir. Addımların
sxematikliyi, toqquşmasız (məxsusilik olmadan!)
addımların hərəkət dinamikasının
harmoniyasıdır. Addımların hərəkət
dinamikasındakı harmoniya, rəngin, səsin və
sözün həmahəngliyi qədər bənzərdir. Görünən
budur ki, kanatın harmoniyası kainatda olan bütün
mövcudiyyəti öz ağuşunda bəsləməkdə,
qorumaqdavə tənzimləməkdədir.
Kainat özünü yenilədikcə yeni
yaratdıqları ilə həm də özünü mükəmməlləşdirir. Eynən, teatr
sənəti də zaman-zaman özünü yeniləmək
üçün xeyli zəhmət çəkmiş, ahəngdarlıq
göstərmişdir. Hər yenilənmə
prosesinə qədər kainatın özü kimi müəyyən
bir hazırlıq prosesi keçmiş, hər prosesin nəticəsində
özünə bir sənət sahəsini birləşdirmiş,
bununla da dolğun, canlı bir mexanizmə çevrilmişdir.
Kainat öz inkişaf prosesində, lüzumsuz canlılardan
imtina edərək, daha uyğun canlıları
yaratdığı kimi, kainatın bir parçası olan
insanın da sivilizasiyaya
doğru gedən yolunda, qladiatorluqdan,
yırtıcılıqdan, vəhşilikdən, humanizmə,
düşündürücü əyləncə vasitəsi
olan bədii qiraətlə başlayan teatr sənətinə
keçdiyinə nəzər salmağın doğruluğu
göz önündədir. Və doğru olan həqiqət
budur ki, teatr sənəti, yaranışından etibarən
getdikcə özünü hər an yeniləməyə
məcbur etmiş və heç bir sahəyə bənzəməyən
bir yaradıcıllıq məkanı olaraq, bütün elmləri
özündə cəmləşdirə bilən bu sənət
sahəsi kimi yüksəkdə bərqərar olmuşdur. Əlahəzrət teatr sənətinin hər yenilənməsində,
daha mükəmməl hal aldığını
addım-addım izləyə bilirik. Bu sahə
bu gün də özünün yenilənməsi ilə,
getdikcə daha heyrətamiz hal almaqdadır. Bu sənət sahəsində astronomiyadan tutmuş təxəyyülün
yarada bildiyi bütün elm sahələri özünə yer
tutmuşdur və onun bu inkişaf dinamikası çox harmonik
qanunauyğunluqla davam etməkdədir. Texniki, bədii, fəlsəfi
canlanma, teatr sənətini az qala kainat
miqyasında görmək mənzərəsinin ortada
olduğunun göstəricisi kimi onu böyüdür və cəmiyyəti,
"həyat bir teartdır, insanlar onun aktyorları"
anlayışını qeyri-ixtiyari söylətmək məcburiyyətinə
aparır.
Bununla da diqqət kəsilməyə ehtiyac olan bir həqiqəti
insan olan varlıq anlamalıdır ki, kainatın hər bir
neçə milyon ildən bir yenilənmə həqiqətini
nəzərə alsaq, hər yeniləndikcə daha yeni mükəmməl
canlı yaratmaq qüdrətinə sahib olduğu kimi,
insanın da onu geridə buraxacaq bir canlının
yaranacağına heç şübhəsi olmasın və
var olduğu zamanla özünü öz
yaratdıqlarının yaşaya bilmək qüdrətinə
yüksəlməsi üçün çalışsın. Əks təqdirdə, bu
gün heyvanlar adlandırdığımız, insana qədərki
canlıların instinktlə hər şeyi anladıqları
kimi, yeni yaranan canlı yanında, insan da, yeni yaranan
canlının idrak və dərketmə arealına daxil olmaq
imkanlarından işıq sürəti ilə geridə
qalacağı danılmazdır və insana qədərki
canlılarla eyni mühitdə görünmək həqiqəti
ilə üz-üzə qalacaqdır. Kainatın həqiqətləri
ilə sabaha doğru istiqamət alan həyat
həqiqətlərini dərk etmək, heç olmasa gələcək
yenilənmədə insan meyarının üst qatına
çıxa biləcək canlıya əlçatmaz
olduğu qədər də insan öz idrak məkanında,
özündən əvvəlkilərdən fərqli olaraq,
sivil həyat tərzini itirməmək haqqını
qazanmalıdır.
Həyat harmoniyası ilə Teatr harmoniyası arasındakı qanunauyğun oxşarlıq və bağlılıq göstərir və sübut edir ki, teatr harmoniyasının mahiyyəti, həyat harmoniyasının törəyicisidir. Ona görə də, teatr sənəti, həyat həqiqətlərinin tam olaraq aynada əks olunan canlı tablosudur. Öncə, ona diqqət yetirməliyik ki, ən vacib olan budur ki, kainatın öz yozumu ilə hərəkətə gətirdiyi harmoniya və antaqoniya amilləri, həyatda baş verən hadisələri cərəyan etdirdiyi kimi, eynən, səhnədə baş verən bütün hadisələr də, rejissor təxəyyülündən doğan yozumu əhatəsində, səhnə tərtibatından tutmuş bütün komponentlərə qədər hər şey elə cilalanır ki, ərsəyə gələn fikir, bədii materialı ədəbiyyat olaraq deyil, əsərin ideya-bədii qayəsinin fəlsəfi dərinliyini, bütün ştrixləri, ümumi görünüşü və bədii tutumu ilə mütləq ifadə edir. Daha sonra, seçilən musiqi nümunələri həm əsərin ümumbədii həllini öz leytmotiv gücü ilə zənginləşdirir, həm səhnələrin bir-birinə bağlanma imkanlarını öz ahəngdarlığı ilə uyğunlaşdırır, həm də vəziyyətlərin bədii materialdan irəli gələn dolğunluğunu öz harmonik qüdrəti ilə gücləndirməyə xidmət edir. Bütün bunların hamısı, rejissor yozumuna uyğun olaraq, bədii materialdan irəli gələn hadisələrin inkişaf sistemində, sözün hərəkətə keçməsi, üzvi şəkildə baş verməli, həmin hərəkətlər mükəmməl mizanlar vasitəsi ilə, həm tərtibatda, həm musiqinin avazında, həm də sözün mahiyyət tələbində elastik yumşaqlıqla öz performansını dolğun şəkildə tamaşaçının dərketmə məkanına gözəgörünməz enerji ilə ötürməlidir. Burada bir neçə komponent - ədəbi material, bədii tərtibat və tərtibatdakı rənglər, musiqi nümunəsi, səslənən avaz, rejissor təxəyyülü, aktyor oyunu, geyim və qrim elementləri, ən sonda səhnəqrafiyanın sadalananlarla harmoniyası elə şəkildə performans etməlidir ki, antaqoniyanın ocaqlarının nəinki baş qaldırması, hətta onun haqqında düşünmək üçün belə, yaddaşda yer qalmamalıdır. Bu zaman həyat harmoniyasının möcüzəsi qədər, səhnə əsərində füsünkar harmoniya yaranır. Bu harmoniya yaradıcı heyətin kainat qüdrətinə malik olduğunu ifadə edir.
Ağ, qaranın; düz, əyrinin; iç,
çolün; xeyir, şərin; gündüz, gecənin;
sağ, solun; erkək, dişinin; harmoniya,
antaqoniyanın tərsi olduğu kimi, bunları bir-birindən
ayıran və bir-birinə bağlayan hüdudlar çərçivəsində
bir enerji də vardır ki, həmin enerjinin forması,
ölçüsü, rəngi o qədər çoxxassəli,
çoxcəhətli, çoxhərəkətli və
çoxrənglidir ki, oradakı gözə görünən
və görünməyən zərrəciklərin
sayını, rəngini, xüsusiyyətini və
dinamikasının ölçüsünü müəyyən
etmək mümkün deyildir. Həmin zərrəciklər
hərəkət etdikcə, gedən və dönən
xüsusiyyəti ilə, başlanğıcın sonunu, sonun
başlanğıcını anbaan doğur, törəyir və
öz dəyişkənliyi ilə möcüzələr
yaradır. Həmin məsafədəki möcüzə,
yalnız qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin hikməti
ilə dərk oluna bilir. Bu mənada, salon və səhnə məkanı
arasındakı məsafədə baş verənlər də
məhz, eyni baxış bucağında dərk
olunmalıdır. Ayrıca, səhnə ilə
salon arasında, səhnədə baş verənlərin qəbul
olunması üçün mütləq, salondakıların
dərketmə arealının harmoniya ehtiyacı baş
qaldırır. Əks təqdirdə, antaqoniya öz ziddiyət
mahiyyəti ilə bütün meydanı ələ ala bilir və
öz dağıdıcılıq qüdrəti ilə,
səhnədə baş verənləri, salondakıların dərketmə
məkanında inkar həddinə qədər yüksəldir,
nəticədə, rəddetmə fəlsəfəsi aktivləşir.
Bu zaman, həqiqi möcüzəyə ehtiyac duyulur. Gedən
və dönən, başlanğıcın sonunu və sonun
başl
İftixar PİRİYEV
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, Əməkdar mədəniyyət
işçisi
iftihar-piriyev@mail.ru
525-ci qəzet.-2018.- 5 iyul.- S.8.