Kitaba sevgi Bilik Fondunun "Gənclikdən
soraq" layihəsində
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Bilik Fondunun yeni layihəsi
gənclərin cəmiyyəti düşündürən
müxtəlif məsələlərlə bağlı fikir və
rəylərini öyrənmək, maraq dairələrini
müəyyənləşdirmək üçün sosioloji
sorğuların keçirilməsini nəzərdə tutur.
İlk
sorğu yeniyetmə və gənclərin mütaliəyə
maraq dərəcəsinin və onlara oxu mədəniyyətinin
aşılanması yollarının müəyyənləşdirilməsi
məqsədilə keçirilib.
Alimlər yaşadığımız dövrü
"informasiya əsri"
adlandırırlar. Cəmiyyətin informasiyaya olan tələbatının ödənilməsi,
yeni ideyaların yaranması və mübadiləsi məqsədilə
bir çox informasiya vasitələrindən
istifadə edilir.
Lakin müasir dövrdə texnologiyalar nə qədər inkişaf etsə də, kütləvi məlumat vasitələrindən biri
olan kitab cəmiyyətin inkişafında
öz yerini və rolunu qoruyub saxlamaqdadır.
Bu baxımdan onun təbliği olduqca vacibdir.
Kitab mahiyyətcə geniş əhali kütləsi ilə, toplumla bağlı nəsnədir:
o, oxunmaq, öyrənilmək,
mənimsənilmək üçün
yaradılır, içindəki
ideyaların, təcrübənin,
biliklərin yayılması
məqsədini yerinə
yetirir. Oxunan hər yeni kitab insanların dünyagörüşünün formalaşmasına, ümumi
mədəni səviyyəsinin
artırılmasına, insanlarla
daha yaxşı ünsiyyət qurmasına
kömək edir.
Daim kitab oxumağın elmi cəhətdən sübut olunmuş bir çox faydaları da məlumdur. Araşdırmalar göstərir ki,
kitab oxumaq Altsheymer və Demans kimi neyrodegenerativ
xəstəliklərin qarşısını
ala bilir, çünki
kitab oxuyarkən beyindəki neyrot yolların aktivləşməsi
yaddaş zəifliyinin
qarşısını alır.
Bu səbəbdən mütəmadi
kitab oxuyan insanlarda yaşa dolduqca Altsheymer xəstəliyinə tutulma
nisbəti 2,5 dəfə daha azdır. 2009-cu ildə Böyük Britaniyanın
Sussex Universitetində insanların
stress səviyyələrini azaldan məşğuliyyətləri
araşdırıblar. Araşdırmaya görə, mütaliə
birinci yeri tutub. Məlum olub ki, 6 dəqiqə kitab oxuyan insanın stress səviyyəsi 68%-ə qədər
aşağı düşür.
Həyatda arzuladığın məqama
çatmağın, uğurlu
nəticələr əldə
etmənin ən vacib yolu kitab
oxumaqdan keçir. Oxucu hansı
sahədə müvəffəqiyyət
qazana biləcəyini,
hansı sahənin onun bilik və
bacarıqlarına uyğun
olduğunu kitab oxumaqla müəyyən edə bilər. Nümunə
kimi dünyanın ən ağıllı adamı olaraq qəbul edilən və Nobel mükafatı laureatı Albert Eynşteyni
göstərmək olar.
O, universitet məzunu olmasa da, böyük
kəşflərə imza
atmağının səbəbini
çox mütaliə
etməkdə görürdü.
Cəmiyyətin mənəvi və
intellektual inkişafı
üçün mütaliənin
vacibliyi danılmazdır, ölkəmizdə
yeniyetmə və gənclərin oxu vərdişləri, bədii
və elmi mütaliədə maraq dairəsi ilə bağlı statistik məlumatlar bizim üçün daha çox maraq doğurur.
Bu ilin fevralında
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Bilik Fondunun İnformasiya təminatı
sektorunun nəzdində
Sosioloji Sorğu Mərkəzi yaradıldı. Mərkəz
tərəfindən "Gənclikdən
soraq" layihəsi çərçivəsində respublikanın 10 ali
məktəbində, 13 orta-ixtisas
təhsil müəssisəsində,
40 ümumtəhsil məktəblərində
təhsil alan 4409 gənc arasında mütaliəyə maraq dərəcəsinin və
onlara oxu mədəniyyətinin aşılanması
yollarının müəyyənləşdirilməsi
məqsədilə sosioloji
sorğu aparıldı
və nəticələri
hərtərəfli təhlil
edildi.
Sorğu
zamanı məlum olub ki, asudə
vaxtlarını gənclərin
11%-i televiziya verilişlərini izləməklə,
14%-i idmanla məşğul olmaqla,
16%-i dostları ilə ünsiyyətlə,
25%-i musiqi dinləməklə, 34%-i isə kitab oxumaqla keçirirlər.
Respondentlərdən 202 nəfəri
kitab oxumağı məcburi və darıxdırıcı məşğuliyyət
adlandırıbsa, 2079 nəfəri
ən sevimli və maraqlı məşğuliyyət, 2117 nəfəri
təhsillə bağlı
öhdəlik kimi dəyərləndirib.
E.ə 625-ci ildə
Assuriya Dövlətinin
Aşşurbanipal tərəfindən
qurulan Ninova Kitabxanası dünyanın
ən qədim kitabxanası kimi tanınır. Amerika Konqres Kitabxanası isə dünyanın ən böyük kitabxanası olaraq 470 fərqli dildə, 160 milyon kitabı özündə saxlayan kitabxana olmaqla yanaşı, eyni zamanda, dünyanın ən çox işçisi olan kitabxanadır: burada 3624 nəfər çalışır.
Hazırda Azərbaycanda dörd mindən çox kitabxana fəaliyyət göstərir. İdarə və müəssisə
kitabxanaları ilə
birlikdə onların sayı 12 minə çatır. Bəs gənclərimiz
kitabxanaya gedirmi?
Sorğuda iştirak edənlərdən 1300 nəfəri
kitabxanaya ayda 1-2 dəfə, 861 nəfəri
hər həftə,
530 nəfəri 3 ayda
bir dəfə gediyini etiraf edib, 650 nəfəri "ildə 1-2 dəfə",
1068 nəfəri "ümumiyyətlə
getmirəm" cavabını
verib. Bu cavablar
bizi, xüsusilə də təhsil alanların kitabla ilk ünsiyyətinə vasitəçi
olan valideyn və müəllimləri,
bu ünsiyyəti yaradan kitabxana işçilərini və
mütailəni təbliğ
edən maarifçilərimizi
düşündürməlidir.
Ailələrdə ev kitabxanalarının mövcudluğu
da kitaba münasibətin formalaşmasında
mühüm rol oynayır. Sorğuda iştirak edənlərdən
1967 nəfəri ev kitabxanasına malik olduqlarını, 2442 nəfəri
isə mənzillərində
kitablardan ibarət müəyyən bir guşənin mövcud olmadığını qeyd
edib. Təəccüb və təəssüf
doğuran rəqəmlərdir.
Gənclərin 57%-i mütaliə etmək üçün kitab seçiminə təsir göstərən
ən mühüm amil kimi əsərlərin
janrını göstəriblər. Məlum
olub ki, gənclər daha çox detektiv əsərləri və fantastik əsərləri,
daha az
klassik bədii əsərləri, ən az isə publisistik
əsərləri, dövrü
mətbuatı, elmi-kütləvi
ədəbiyyatı oxuyurlar.
Şübhəsiz ki, hər bir
oxucu öz ölkəsinin qələm
sahibinə, öz xalqının şair və yazıçısına,
doğma dilində işıq üzü görən kitablara daha çox üstünlük verməlidir. Amma qloballaşma
dövründə öncəliyi
yerli yazarlara verməklə, dünya ədəbiyyatından tamamilə
uzaq düşmək olmaz. Çünki kitab bəşəriyyətin
ortaq xəzinəsidir.
Bu səpkidə gənclərə verilən
sualda məlum olur ki, gənclərimiz
həm Azərbaycan klassiklərinin, həm də xarici ölkə klassiklərinin
əsərlərini eyni
nisbətdə oxuyurlar.
1995-ci ildə Barselonada keçirilən Dünya Nəşriyyatlar Birliyinin
Konqresində hər il 23 aprel
"Beynəlxalq Kitab
Günü" olaraq
qərarlaşdırılmış və eyni il
UNESCO tərəfindən də
"23 Aprel Beynəlxalq
Kitab Günü" kimi qəbul edilmişdir. Əlamətdar günün məhz
23 aprel kimi qəbul edilməsi Servantes, Şekspir, Veqa, Nabokov kimi məşhur yazarların doğum və ölüm günlərinin
həmin günə təsadüf etməsi ilə bağlıdır.
Hazırda dünya statistikasına
görə, ən çox mütaliə edən ölkə Hindistandır. Bir hindistanlı
asudə zamanlarında
orta hesabla həftənin 10 saat 42 dəqiqəsini mütaliə
ilə məşğul
olur. İkinci yerdə orta
hesabla həftədə
9 saat 24 dəqiqə olmaqla tailandlılar qərarlaşıblar. Daha sonra
onları siyahıda çinlilər, filippinlilər,
misirlilər izləyir.
Texnologiyaların böyük sürətlə
inkişafı istər-istəməz
kitablara olan diqqəti ikinci plana keçirir. Buna görə də
müxtəlif ölkələrdə
oxu vərdişlərini
yaxşılaşdırmaq və inkişaf etdirmək üçün
xüsusi kampaniyalar aparılır. İngiltərədə
"Oxumağa davam et" ("Read On"), Amerikada
"Oxumağa tutun"
("Get Caught Reading"), Türkiyədə
"Oxuyan sərnişin"
kampaniyaları bunların
ən məşhurlarıdır.
İngilis filosofu Herbert Spenserin dediyi kimi "Bir insanın dəyəri onun oxuduğu kitablarla ölçülür". Kitab bir
millətin gələcəyi,
milli-mənəvi dəyərlərin
gələcək nəsillərə
ötürücüsüdür. Ona görə kitab oxumayan bir millət
qaranlığa gömülməyə
məhkumdur.
Yolumuza işıq
saçan, nur səpən kitaba sevgi hər bir kəsə körpə yaşlarından
aşılanmalıdır. Yeni nəslimizi
ailə mühitində
tərbiyə edən,
boya-başa çatdıran
valideynlər, ona təhsil verən, bilikli və savadlı olmasına cavabdeh olan müəllimlər,
onun mənəvi və əqli dünyasını zənginləşdirən
ziyalılar bu sevgini oyatmaq və yaşatmaq kimi şərəfli bir missiyanın daşıyıcılarıdır.
Yeni texnologiyaların sürətlə inkişaf etdiyi, elektron informasiya mənbələrinin çoxaldığı bir dövrdə klassik çap məhsulu olan kitaba düzgün münasibətin aşılanması heç də asan deyil. Bəlkə də bu gün "Kitab oxu!" tələbini, "Kitabla dost ol" məsləhətini, "Kitab bilik mənbəyidir!" şüarını digər çağırışlarla əvəzləmək, gənclərə hüzurunda dünya dahilərinin daim baş əydikləri KİTABa ehtiram və sevgi hissini aşılamaq üçün yeni maarifləndirici üsullara əl atmaq lazımdır. "Niyə kitab oxumalıyam?", "Niyə kitab dostum olmalıdır?", "Kitab hansı biliklərin mənbəyidir?" suallarını dolğun cavablandırmaqla gənclərin kitaba olan marağını SEVGİyə çevirməliyik.
Xumar FƏRZƏLİYEVA
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Bilik Fondunun məsləhətçisi
525-ci qəzet.-2018.- 5 iyul.- S.5.