Qəribə
adamlar
Barat
dayı ortaboylu, ortayaşlı bir adam idi.
Uzun illərdən bəriydi ki, neft mədənlərində
geoloq işləyirdi. Gözləri zəif
gördüyündən eynək taxırdı.
Güləndə dodağı nazilərək
damağına qədər dartılıb gedirdi. Həmin
anlarda onun arxadakı qızıl dişləri aydınca
görünürdü. İri burnunun
altındakı nazik bığı geoloqun enli sifətinə
qara xal al yanağa yaraşan kimi yaraşırdı. Barat dayının məzəli
danışığı, şirin ləhcəsi adama xoş
gəlirdi. Sözləri deyəndə bəzən
hərflərdən birini ya ixtisara salır, ya da
başqası ilə əvəz edirdi. Məsələn,
baş usta Novruza "Noruz", briqadalardan birində fəhlə
işləyən Piriyevə "Biriyov" - deyirdi.
İş yerində hərə bir sözü ilə
yadda qalmışdı. Boş vaxtlarımızda həmin
adamların danışdıqları məzəli əhvalatları
tez-tez yada salıb gülürdük. Amma
Barat dayının sözləri gülməli deyildi. Ümumiyyətlə, onun kimləsə
zarafatlaşmaqla elə də arası yox idi. Bir az ciddi adama oxşayırdı. Tez-tez
deyirdi ki, mənim həyatım başdan-ayağa kinodur.
Elə mənalı günlər
yaşamışam, elə hadisələrin şahidi
olmuşam ki, onlar yalnız cild-cild romanlara sığa bilər.
Keçdiyim ömür yolundan neçə
seriya istəsən kino çəkmək olar.
Yaxşı bir rejissor ola, mən
danışam, o da bala-bala ssenari yazıb film çəkə.
Aləm olar eee, aləm. Vallah,
camaat həmin kinoya bilet almaq üçün saatlarla növbəyə
dayanar.
Kiçik yaşlarımdan kinoya böyük
marağım var idi. Qonşu kənddəki klubda kino göstəriləndə
uzaqlığına baxmayaraq, gecə gözü itlə-pişiklə
basa-basa gedib ona baxardım. Bəzən
salonda heç oturmağa yer də olmurdu, ayaq üstə
qalırdım. Şəhərə gələndən
sonra kinoya olan marağım bir az da
artdı. Kənddə nə göstərirdilərsə, ona da baxmağa məcbur
idik. Burada isə istədiyin qədər
seçim var idi. Yaxşı bir kino olanda
sonuncu qəpiyimdən də keçməli olurdum.
Barat dayının yaşayıb arxada qoyduğu
ömür yollarından o cür həvəslə
danışması onun həyatını öyrənməyə
marağımı artırırdı. Fikirləşirdim
ki, canlı kinonu burada qoyub dağa-daşa düşməyin
nə mənası var?! Həm vaxtım
havayı getməz, həm də biletə xərclədiyim pul
cibimdə qalar. Barat dayı şahidi
olduğu maraqlı hadisələrdən danışar, mən
də bala-bala qulaq asıb özümü kinoya tamaşa edən
kimi təsəvvür edərəm. Buna
görə də arada-bərədə boş vaxt tapan kimi
yaxınlaşıb deyirdim ki, ay Barat dayı, danış
görək həyatın necə keçib, başına
hansı maraqlı hadisələr gəlib? Çalışırdım elə sual verim ki, onun
dərdi tərpənsin, yaşadıqlarından ətraflı
söz açsın. Geoloq sağ olmuşa da hər dəfə
sual verən kimi başını əllərinin arasına
alıb, gözlərini yumur, eynəyini çıxarıb,
bığını eşə-eşə xəyallara
dalardı. Belə dərin fikrə gedəndə
düşünürdüm ki, indi yəqin kişi
beynində ötüb-keçənləri götür-qoy
edir, başına gələnləri ardıcıllıqla
sıraya düzür. Qəribə xasiyyəti
olan geoloq xeyli fikirləşsə də, ağzını
açıb danışmırdı. Elə
bircə kəlmə "Oğul, başıma gələnləri
söyləsəm vaxt çox gedər. Qoy
söhbətimiz sonraya qalsın, hər halda, buna bir zaman
taparıq" - deyirdi. Bundan sonra o daha
heç nə danışmır, kino-filan "göstərmirdi".
Mən isə ondan əl çəkmirdim.
Hərdən yenə də yaxınlaşıb
"Barat dayı, həyatında olanları ürəyində
saxlama, danış qulaq asaq, görək necə bir
ömür yaşamısan" - deyirdim. O da elə həmişə
"Bir gün özüm vaxt tapıb hər şeyi sənə
danışacam" - söyləyirdi. Bu
sözlərdən sonra daha ona sual-filan vermirdim. Fikirləşirdim ki, kefi nə vaxt istəyər,
onda da danışar. Daha geoloqa arxayın olmadım.
Əlimi cibimə salıb kinoteatrlara üz tutub
maraqlı filmlərə baxdım.
Bir yaz səhəri
mədəndə Barat dayı ilə bağlı gülməli
əhvalat baş verdi. Elə
təxminən kino kimi bir şey oldu. İndi
şəhərimizə yaraşıq verən, gecələr ətrafa
rəngbərəng işıqlar saçan teleqüllənin
tikintisinə o vaxtlar hələ təzə
başlanmışdı. Günlər
keçdikcə qüllə yavaş-yavaş yuxarı
qalxırdı. İş yerimizdən
tikinti gedən yüksəklik əl içi kimi aydın
görünürdü. Səhər-səhər
kontorun həyətində ora-bura qaçan Barat dayının
haray-həşir salıb həyəcanla
çığırdığını eşitdik.
Geoloq əl-ayağa düşərək
qışqıra-qışqıra baş ustanı
haraylayırdı:
- Noruz,
Noruz, tez bura gəlin. Faciə baş verib, teleqüllə
yerində yoxdur, deyəsən aşıb!
Bu xəbəri eşidənlər tələm-tələsik
kontorun həyətinə çıxıb həyəcanla
yüksəkliyə boylandı. Doğrudan da, qüllənin
yalnız aşağı hissəsi görünürdü.
Bir neçə dəqiqə dayanıb
gözümüzü o səmtdən çəkmədik.
Qüllənin hansı istiqamətə
aşdığını dəqiqləşdirmək istəyirdik.
Sonra gördük ki, yavaş-yavaş qüllənin
görünən hissələri artır. Sən demə, heç bir hadisə baş verməyib.
Sadəcə olaraq, hava dumanlı olduğundan ətraf
yaxşı görünmürmüş. Külək
dumanı qovub dağıdandan sonra göylərə yüksələn
qüllə yenə də başdan-ayağa əzəmətlə
qarşımızda dayandı. Geoloq onu
görəndə çaşdığına, səhər-səhər
boş-boşuna qışqırıb haray-həşir salaraq
camaatı narahat elədiyinə görə xeyli utandı.
Bilmədi neynəsin, pərt olub
başını aşağı saldı.
Barat dayı yenə də sözündən
qalmırdı. Elə hey "Mənim həyatım,
ömrüm bir kinodur. Yaxşı bir rejissor ola, mən danışam, o da çəkə"
- deyirdi. Daha onun sözlərinə o qədər
də məhəl qoyub sual-zad vermirdim. Çünki
üç ildən çox idi ondan eyni cavabı eşidirdim.
Sonra iki il də mədəndə işlədim.
Bu müddət ərzində geoloq
"kinosundan" bir pərdə də olsun bizə
"göstərmədi". Qəribə adam idi bu Barat dayı. Tez-tez sinəsinə
döyüb özündən danışar, bir az pis çıxmasın,
basıb-bağlayardı. Baxırdın ki,
danışdıqlarının ortasında da mənalı, dəyərli
bir şey yoxdur. Arxada qalmış beş
il ərzində ondan nə hikmətli bir söz, nə də
dəyərli bir məsləhət eşitdim. Get-gedə
əmin olurdum ki, geoloqun həyatında maraqlı, qeyri-adi bir
şey baş verməyib. Dediklərinin
arxasında heç bir real fakt dayanmayıb.
Zaman ayağını saxlamadan ötüb keçirdi. Daha münasib iş yeri
tapdığıma görə mədəndən
çıxdım. Həmin gün hamı kimi
geoloqla da görüşüb sağollaşdım. Bir az gileylənib dedim ki, ay Barat dayı, bu beş
ildə dediyiniz o "kino"dan bizə heç nə
"göstərmədiniz". Məzən
olsun, ay Barat dayı, mənə nə cavab versə
yaxşıdı. Dedi ki, inşallah, nə vaxtsa şəhərdə
təsadüfən rastlaşsaq ürəyimdəkilərin
hamısını sənə danışacam.
Bu
söhbətin üstündən illər keçəndən
sonra bir gün təsadüfən avtobusda keçmiş
iş yoldaşım Əyyubla rastlaşdım. Hal-əhval tutandan sonra ondan geoloqu soruşdum.
O, başını aşağı salıb susdu. Sonra kövrələ-kövrələ
"Bir neçə ay əvvəl Barat dayı rəhmətə
getdi", - dedi. Geoloq
"kino"sunu da özü ilə o dünyaya
aparmışdı.
Sən
demə, qəribə adam təkcə Barat
dayı deyilmiş. Həyatda onun bənzərləri
də var imiş. Tələbə
vaxtı da ona oxşar bir müəllimlə rastlaşdım.
Xeyli ömür sürüb
saçlarını auditoriyanın divarları arasında
ağartmış İnqilab müəllim bizə mətbuat
tarixindən dərs deyirdi. Nə bilim, bəlkə
də onun uzaqdan-uzağa da olsa, Barat dayıya qohumluğu
çatırdı. Çünki bir suyu
da elə ona oxşayırdı. Müəllim
auditoriyaya girəndə elə bilirdim ki, qarşımdakı
rəhmətlik Barat dayıdı. İnqilab
müəllimə baxanda hərdən öz-özümə
gülümsünürdüm. Bilirsiniz niyə?
Çünki bu müəllim də geoloq kimi qəribə adam idi.
İnqilab müəllimin dərs metoduna tələbələrin
hamısı alışmışdı. O, auditoriyaya girən kimi adəti
üzrə əvvəlcə jurnalı yoxlayar, sonra dərsin
mövzusunu elan edərdi. Deyərdi ki,
uşaqlar, mətbuat tariximiz, xüsusilə,
"Əkinçi" qəzeti bir dəryadır. Bu dəryanın suyu heç vaxt nə azalacaq, nə
də quruyacaq. Siz buradan çox şey
öyrənəcəksiniz. Bu yerdə sözünə ara verər, qabaq sırada oturan tələbədən
hansı rayondan olduğunu soruşardı. Bununla
da dərsin mövzusu yaddan çıxar, gedişatı
pozulardı. Bundan sonra İnqilab müəllim
xatirələrindən söz açar, ötüb-keçən
günləri asta-asta vərəqləyib sözü-sözə,
hadisəni-hadisəyə calayardı. Dediklərindən
belə məlum olurdu ki, müəllim dostları ilə
birlikdə nə vaxtsa tələbə
yoldaşımızın dünyaya göz
açdığı bölgəyə qonaq gediblər.
Ev yiyəsi onların şərəfinə
süfrə açıb. Sonra da həyətdəki
tut ağacını çırpıb gələnləri
onun şirin meyvəsinə qonaq edib. Şəhər
adamları olduğunu zənn edən ev
sahibi tut yemək üçün ortalığa çəngəl
də qoyub. Bunu görən İnqilab müəllim
hirslənərək özündən çıxıb.
Evin qadınını çağıraraq
"Bu çəngəlləri süfrədən
yığışdır. Şəhərdən
gəlməyimizə baxmayın ha, biz də kəndçi
babayıq. Tutu əllə - bax belə
köşkülləyib yeyərlər" - deyib. Bundan
sonra müəllim qonaqların və ev yiyəsinin
yanındaca tutu əli ilə ağzına basıb.
Oxuduğum
illər ərzində müəllim bu hadisəni bəlkə
də on-on beş dəfə bizə
danışmışdı. Hər dəfə
də iri əllərini yuxarı qaldırıb, yumru
barmaqlarını açıb ərinməz-ərinməz
tutu necə yediyini bizə göstərmişdi. Mətbuat tarixini elə yaxşı bilməsək də,
sağ olsun İnqilab müəllimi, onun hesabına tutu necə
yeməyin "sirrini" yaxşı öyrənmişdik.
- Hə
uşaqlar, mətbuat tariximiz, xüsusilə,
"Əkinçi" qəzeti bir dəryadır. Özü də bitməz-tükənməz bir dərya.
Hələ siz bu dəryadan çox su içəcəksiniz...
Adəti üzrə İnqilab müəllim dərsə
bu girişlə başlayardı. Sonra isə... Fikirləşirdik ki,
bəlkə heç olmasa cəmi bircə dəfə müəllim
sözünə davam edib bir az irəli gedərək,
o dəryanın suyundan bizə bir damcı da olsa
dadızdıracaq. Qəribə adam olan
müəllim, pis vərdişindən əl çəkmirdi.
Yenə də araya mətləbə dəxli
olmayan mənasız-mənasız söhbətlər atıb
vaxtı öldürər, zəngin vurulmasını gözləyərdi.
Əgər
təzə iş yerimdə başqa qəribə bir adamla
rastlaşmasaydım yəqin ki, mətləbi çox uzatmayıb
qəribə adamlarla bağlı söhbətimə burada
nöqtə qoyardım. Amma yeni iş yerində yenicə
qarşılaşdığım bu qəribə adam məni məcbur etdi ki, oxucuların
vaxtını alıb hekayəni davam etdirim. Özü də
yeni tanış olduğum qəribə
adam Barat dayıdan, İnqilab müəllimdən fərqli
olaraq kişi xeylağı deyildi. Müşgünaz
adlı arıq, gözəl-göyçək bir qız idi.
O, hər gün kitab oxuduğumuzu görüb deyirdi ki, mənim
yaşadığım ömür, sürdüyüm mənalı
həyat kitablara sığmaz. Bu qızın ən
birinci qəribəliyi onda idi ki, özü yazı-pozu adamı
olsa da, başına gələnləri yazdırmağa
başqa birisini axtarırdı. Bəzən
də kitaba yazdırmaq istədiyi hadisələrdən
söz açanda baxırdın ki,
danışdıqlarının arasında qələmə
alınası mənalı bir şey yoxdur. Hərdən də lap çox zəvzəyib zəhləmizi
tökürdü. Xırda bir hadisədən
o qədər danışıb lap
çürükçülük edirdi ki, deyirdin bəs nə
isə böyük bir şey olub. Ona qulaq
asmaqdan bezib, iş-gücü bəhanə gətirib
ustalıqla aradan çıxardıq.
Başı qalın kitablar yazdırmağa
qarışdığından Müşgünaz ailə həyatı
da qurmamışdı. Yaxından tanış olanda
gördüm ki, onun tərcümeyi-halında elə də bir
zənginlik yoxdur. Bir neçə vərəqdən ibarət
ola, ya da heç olmaya. Axı
heç yaşı da elə çox deyildi. Uzun
ömür də sürməmişdi ki, deyəsən, həyatında
nə isə qələmə alınmalı maraqlı məqamları
ola. Necə deyərlər,
"nə yatmışdı ki, nə də yuxu görə?"
Nə müharibə görmüş, nə də
əzab-əziyyət çəkmişdi. Müşgünazın xasiyyəti bir
köpüklük olmasa da, gözəlliyinə söz yox idi.
Ona vurulub dərdindən ölənlər,
arxasınca sürünüb ailə qurmağı təklif
edənlər çox idi. Qız onu sevənlərə
kitab yazdırıb çap etdirməyincə ərə getməyəcəyini
deyirdi. Onu başa salırdıq ki, ay
qız, əgər kitabın tez başa gəlməsini istəyirsənsə,
onu özün yaz. Dediklərimizi boş
başının içində götür-qoy edəndən
sonra Müşgünaz özü kitab yazmağa girişdi.
Gün ərzində yalnız düşünər,
hərdən də qarşısındakı vərəqdə
nələrsə yazıb qaralayardı. Elə
gün olurdu ki, heç yazmır, ancaq xəyallara
dalırdı. Bəzən vərəqi
qarşısına qoyub, saatlarla gözlərini divardakı
bir nöqtəyə zilləyib fikrə gedirdi. Sanki onun ömür yolları redaksiyanın
divarlarına yazılmışdı. İndi
Müşgünaz diqqətlə baxıb həyatını
oradan vərəqlərə köçürtmək istəyirdi.
Üç
ildən sonra iş yerimi dəyişməli oldum. Redaksiyadan çıxanda Müşgünaz hələ
də öz aləmindəydi. Divarlara
baxıb xəyallara dala-dala qarşısındakı vərəqlərdə
nə isə qaralayırdı.
İki ildən sonra təsadüfən yolum redaksiyadan
düşmüşdü. Köhnə
dost-tanışlarla görüşüb hal-əhval tutandan
sonra Müşgünaza da baş çəkməyi
unutmadım. Zalım qızı zalım,
hələ də fikrə gedib nə isə yazırdı.
Yenə onu danlayıb dedim ki, ay Müşgünaz, gözəl-göyçək
qızsan, həyatını puç eləmə. Axı sən özündən nə yazacaqsan?
Burax bu kitab yazmağın başını.
Ərə get, ailə qur, əl çək bu sərsəm
işlərdən. Nə qədər israr etsəm
də, o, dediyinin üstündə sonacan duracağını
söylədi.
Növbəti dəfə görüşəndə
qızın saçlarına dən
düşdüyünü gördüm. Müşgünaz nə
qədər yazsa da, kitabdan xəbər yox idi. Artıq o eynək
taxırdı. Saaatlarla bir nöqtəyə zillənməkdən
qızın gül kimi qara gözləri zəifləmişdi.
Yazmaqdan yorulmayan Müşgünaz öz işindəydi. Bir
ucdan dayanmadan ağ vərəqləri qaralayıb
üst-üstə yığırdı. Bir Allahdan və
özündən başqa heç kim bilmirdi ki,
Müşgünaz o vərəqlərə nə yazır.
Sonralar eşitdim ki, kitabını tamamlamaq üçün
onu Maştağadakı məhşur xəstəxanaya göndəriblər.
Çox qəribə adam idi bu Müşgünaz. Tərs
adamlar kimi dediyindən dönmürdü ki
dönmürdü.
Sonra başqa yerlərdə də çoxlu qəribə
adamlar gördüm. Daha ayrı-ayrılıqda onlardan
yazıb hekayəni uzatmaq, oxucuları yorub vaxtını almaq
istəmirəm. Açığı, bunları yazmağa nə
vaxtım, nə də həvəsim var. Bir tərəfdən
də fikirləşirəm ki, onsuz da bu qəribə
adamların hamısı elə bir-birlərinin tayıdır.
Onların ya birindən yazmış, ya da on beşindən.
Arada iş-gücün əlindən bir az gözüm açılanda gərək papağımı qarşıma qoyub fikirləşəm ki, görəsən, niyə hara gedirəmsə qarşıma qəribə adamlar çıxır? Hərdən şübhələnirəm ki, bəlkə elə mən də qəribə adamam. Ona görə də özümə oxşayanlarla rastlaşıram. Gərək arada özümə də diqqət yetirəm. Yoxsa iraq-iraq, qəribə adam olduğuma görə məni də Müşgünazın yanına apararlar...
Vahid MƏHƏRRƏMOV
525-ci qəzet.-2018.-
6 iyul.- S.8.