“Azərbaycan
davası”nın salnaməsi
Hərdən eşidirəm, deyirlər
ki, müstəqillik Azərbaycana qızıl sinidə hazır gəldi, sovet imperiyası dağıldı,
oradakı bütün
xalqlara milli azadlıq bəxş olundu. Bu, əlbəttə,
belə deyil.
Əvvəla, “oradakı bütün xalqlar” yox, SSRİ yaranana qədər öz milli dövlətləri
olmuş xalqlar müstəqillik əldə
edə bildilər. Qalanları isə
hələ də “İkibaşlı qartal”ın
caynağındadırlar. Bu gün biz bağlamsız
Azərbaycan Respublikasının
vətəndaşları olduğumuza
görə ilk növbədə
başda Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə
olmaqla Bani Atalara - 1918-1920-ci illərdəki
Cümhuriyyət qurucularına
minnətdar olmalıyıq
və minnətdarıq.
Cümhuriyyət bugünkü bağlamsızlığımızın
bünövrə daşıdır,
lakin bünövrədən
sonra yarımçıq
qalmış çox
binalar görmüşük.
Şükür ki, bizim binamız yarımçıq
qalmadı, qeyrətli
oğlan və qızlarımızın milli
azadlıq mücadiləsi
bir gün, hətta bir saat da olsun,
səngimədi. 1920-ci il aprelin
27-nə keçən gecə
Yalama stansiyasında
72 minlik rus ordusuna qarşı vuruşmuş 350 əsgərimizin
şücaəti indi
də qəlbimizdə
qürur hissi doğurur.
Qırmızı imperiyanın tərkibində
olduğumuz 70 ilin, demək olar, hər biri qətliamlarla,
repressiyalarla yadda qalıb. 27 aprel işğalı
ilə 1990-cı il yanvarın 20-dək
olan müddət arasında minlərlə hərbçimiz, ziyalımız,
böyüklü-kiçikli adi vətəndaşımız
qətlə yetirilib, sürgün olunub, itkin düşüb. Ərazimizin yarıdan çoxu itirilib, qaçqınlarımızın,
köçkünlərimizin sayı yeddirəqəmli ədədlə ifadə olunur. Çox əzab-əziyyətlərlə
üzləşdik, amma
şükür ki, sınmadıq, əyilmədik,
milli qürurumuzu saxlaya bildik. O 70 ilin hamısı
ilk baxışda görünməyən
daxili mücadilə illəri olub. Gizli təşkilatlar, dərnəklər
fəaliyyət göstərib,
kitablar, qəzetlər,
intibahnamələr nəşr
olunub. Bir sözlə, dəryanın
üstü hamar görünsə də, altında burulğanlar baş verib.
27-28 aprel işğalından sonra mühacirət ömrü yaşayan soydaşlarımız mübarizələrini
qərib ölkələrdə
davam etdirmiş, müxtəlif qəzet və jurnallardan (“Prometey”, “Dərgi” və s.), radiostansiyaların
(“Amerikanın səsi”,
“Azadlıq” və s.) xidmətlərindən bəhrələnərək
sovet rejiminin iç üzünü açmağa, milli azadlıq mücadiləsinin
yollarını göstərməyə
çalışırdılar. Türkiyədə və Almaniyada
Müsavat Partiyasının
Xarici Əlaqələr
Bürosu, Azərbaycan
Milli Mərkəzi, Azərbaycan Kültür Dərnəyi kimi qurumlar fəaliyyət göstərirdi.
1953-cü
ildə İ.Stalin öləndən sonra
SSRİ məkanında, o cümlədən,
Azərbaycanda əvvəlki
illərlə müqayisədə
nisbətən ilıq
ab-hava yarandı, milli özünüdərk
duyğuları üzə
çıxmağa başladı,
milli dilin, milli-mənəvi dəyərlərin
qorunması və inkişaf etdirilməsi uğrunda mübarizə qismən leqallaşdı və hətta yuxarı hakimiyyət dairələrinə də
yol tapa bildi: 1954-cü ildə akademik Mirzə İbrahimov Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin sədri (1954-1958), akademik İmam Mustafayev isə Azərbaycan KP MK-nın I katibi (1954-1959) seçildilər. Əqidəcə bir-birilərinə yaxın
olan bu iki
görkəmli şəxsiyyətin
çalışmaları nəticəsində
Azərbaycan dili dövlət dili elan olundu və
bu addıma görə də vəzifələrindən azad
edildilər.
60-cı illərdə daha bir vətənpərvər
Şəxsiyyət - alim,
şair, dramaturq, ictimai-siyasi xadim Şıxəli Qurbanov yüksək pillələrdən
birinə yiyələnə
bilmişdi: Azərbaycan
KP MK-nın katibi idi. 1967-ci ildə Novruz bayramının dövlət səviyyəsində
təntənəli şəkildə
qeyd edilməsinə
nail olmuşdu, lakin çox çəkmədi
ki, dişinin dibinə vurulmuş sianid turşusu ilə qətlə yetirildi. Hətta özünün “Sənsiz” pyesinin siftə tamaşasını
da görə bilmədi.
Sovet dönəminin
bütün onilliklərində
SSRİ-də, o sıradan
Azərbaycanda da çoxsaylı dissidentlər
(hakim ideologiya ilə barışmayan, müstəqil
fikirli insanlar) olub. Onlar daim təqib
olunur, müxtəlif bəhanələrlə həbs
edilirdilər. Çingiz
Abdullayev, Cahid Hilaloğlu, Nadir Ağayev,
Sabir Azəri, Sabir Yanardağ, Safruh Atalı və daha kimlər,
kimlər...
60-cı illərdə bu təkbaşına mübarizlər gizli fəaliyyət göstərən
siyasi qruplarda birləşməyə başladılar. 1962-ci ildə Oqtay Rəfilinin sədrlik etdiyi Milli Azadlıq
Qərargahı, 1964-cü ildə
Rafiq Turabxanoğlunun rəhbərlik etdiyi Ümumazərbaycan Zəhmətkeş
Fəhlə-Kəndli Partiyası
(indiki Azərbaycan Xalq Demokrat Partiyası)
yaradılır.
Milli azadlıq
hərəkatının sıralarında
söz adamlarının,
xüsusən də
el şairlərinin iştirakı
da çox önəmli olub.
Əyalətdə yaşayan, tez-tez el məclislərində olan
belə sənətkarların
diktatura rejimi əleyhinə yazılmış
duzlu-məzəli şeirləri,
qoşduqları əhvalatlar
qısa müddətdə
ağızdan-ağıza keçərək
oymaq-oymaq yayılır,
dillər əzbəri
olurdu. Belə şeirlərdən bir neçə bəndə diqqət yetirək:
... Başımızda motal papaq,
Əlimizdə zorba çomaq,
Ağ şalvarda qara yamaq
Kommunizmə gedirik biz.
(Seyid Bəndə
(Seyid Pənah). Tovuz rayonu,
Qaraxanlı kəndi).
... Qoca Azaflıyam, dilim var, lalam,
Təbrizdə qardaşım, Sibirdə balam.
Elə dərd varmı ki, çəkməmiş
olam,
Bax onlar ağartdı başımı
mənim.
(Mikayıl Azaflı. Tovuz rayonu).
... Araz keçir aramızdan,
Qanlar axır yaramızdan,
Dahiləri sıramızdan
Silə-silə əl çalırıq.
(İdris Alakollu. Tovuz rayonu).
... Deyirlər ki, yuxarı get,
Bu əclafdan şikayət et,
Ordakı
it, burdakı it,
Alabaşa nə deyəsən?!
(Məhəmməd Kəmsavad. Gəncə şəhəri).
Bax belə. Müstəqillik bizə qızıl sinidə verilməyib.
Onun əldə olunmasında, demək olar, bütün təbəqələrin
əməyi var. Bəs
görəsən, bu şəxsiyyətlərin və
şəxslərin kimliyini,
gördükləri işlərin
təsvirini, yazdıqları
əsərlərdən nümunələri
fundamental bir nəşrdə
toplayıb müasir oxuculara təqdim etmək olarmı? Olar və bu
iş artıq görülüb. Söhbət
tarix elmləri doktoru, tanınmış tədqiqatçı jurnalist,
20-dən çox dəyərli
monoqrafiya, dərslik və dərs vəsaitinin, çoxsaylı
elmi məqalənin müəllifi Nəsiman Yaqublunun yenicə işıq üzü görmüş “Azərbaycan
milli azadlıq hərəkatı ensiklopediyası”
(Bakı: “Qanun” nəşriyyatı, 2018, 832 səh.)
kitabından gedir. Zənn edirəm ki, bu əsər ən yüksək qiymətə, ən böyük mükafata layiqdir. O, uzun illərdən bəri misqal-misqal toplanmış,
ustalıqla zər sapa düzülmüş
incilər toplusu, azadlıq, müstəqillik
uğrunda mücadiləmizin
mükəmməl salnaməsidir.
Alaq, oxuyaq,
zənginləşək.
Nəsir ƏHMƏDLİ
525-ci qəzet.-2018.- 7 iyul.- S.19-14.