Bir ömrə
sığan həyatlar
ƏMƏKDAR ARTİST VİDADİ HƏSƏNOVUN 60
YAŞINA
Bir
zamanlar ekranlardan gördüyün, sənin, mənim kimi adi
insan olduğuna belə şübhə ilə
yanaşdığın, əlçatmaz hesab etdiyin insanlarla
bir zamandan sonra görüşmək, canlı ünsiyyətdə
olmaq, hətta dostlaşmaq çox qəribə duyğudur.
Bir az da irəli getsək, o əlçatmaz hesab
etdiyin, heyrətlə baxdığın insan gün gələr
ki, bir yazın, məqalən haqqında elə gözəl
sözlər deyər, çaşıb qalarsan, bilməzsən
o gözəl sözlərəmi sevinəsən, yoxsa həmin
insanın diqqətinəmi? Özündən
asılı olmadan hər kəsə onun sənə dediyi
sözləri danışarsan fərəhlə, fəxrlə.
Öz həyatımdan
misal çəksəm, mənim üçün belə dəyərli
zənglərdən biri günlərin bir günü, səhərin
təzəcə açıldığı saatlarda Yuğ
Teatrının aktyoru, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin dosenti, Əməkdar
artist Vidadi Həsənovdan gəlmişdi. Bir
çoxları kimi mən də Vidadi müəllimi “Bəyin
oğurlanması”ndakı məşhur Musa obrazı ilə
tanımışdım. Çox da üzdə
olmayan, sadəcə arxa fonlarda gördüyümüz, ancaq
bir-iki replika ilə əbədi yaddaşımıza həkk
olunan Musa obrazı özünün ciddiyyəti və təmkini,
həm də romantik, utancaq məhəbbəti ilə azərbaycanlı
tamaşaçının rəğbətini
qazanmışdı. Ümumiyyətlə,
Vidadi müəllim o aktyorlardandır ki, o, epizodik rolda belə
özünü göstərməyi, bircə jesti, mimikası
və ya replikası ilə yaddaşlara həkk olunmağı
bacarır.
Soyuq fevral günlərinin birində “Səda” Tədris
teatrında Vidadi müəllimin quruluşunda Rövşən
Ağayevin “Bir gecənin nağılı” tamaşasına
baxmış və məndə buraxdığı təsirlə
haqqında bir yazı yazmışdım. Vidadi müəllimin
diqqətini də onunla cəlb etmişdim. Yazımı oxuyandan sonra ortaq
tanışlarımızın birindən nömrəmi
götürüb zəng eləmiş, xoş fikirlərini
bölüşmüşdü. El dilində
desək, mat qalmışdım. İnsanın
səmimiyyətinə, sadəliyinə, diqqətinə və
ən əsası öz işinə olan sevgisinə
sözün həqiqi mənasında mat qalmışdım.
Vidadi müəllim telefonda məni bu vaxta qədər tanımadığını,
amma tanış olmaq istədiyini demiş,
bir gün yolumu “Səda” Tədris teatrından salsam, mütləq
onu tapmağımı istəmişdi. “Baş
üstə” demişdim. Demişdim, amma
daxilimdəki çəkingənlik heç cürə imkan
vermirdi onunla görüşməyə. Bəlkə
də ilk abzasda yazdığım hisslərə görə
idi.
Üstündən bir müddət keçəndən
sonra həqiqətən də yolum Tədris teatrına
düşdü və təsadüfən Vidadi müəllimlə
qarşılaşdıq. Adımı deyəndə çox
sevindi, “səni ancaq yazılarından tanıyırıq,
axır ki, üzünü də gördük” - dedi. Mən öyrəşmişdim Vidadi müəllimin
canlandırdığı obrazlardakı zəhmə, qəzəbə,
qaşqabağa, quruluğa. Yəqin ki, bu
da onun simasındakı qəddarlıqdan, zəhmdən irəli
gəlirdi. Hələ bir neçə il
öncə bir müsabisində də ona niyə bu qədər
qəddar göründüyünü sual verirlər. Vidadi
müəllim isə deyir: “Deməzdim ki, mənim xasiyyətim
həlimdir. Simamdakı qəddarlıq yəqin
ki, anadangəlmədir. Düşünürəm
ki, hər bir insan kifayət qədər qəddar və kifayət
qədər həlimdir. Bizdə olan
bütün keyfiyyətlər tarazdır. Mənim
yaşımda ciddi olmamaq qəbahət olardı. Deməzdim ki, sərt olmaq o qədər də pis
şeydir. Yumşaq olanda nə olur ki?
Hərdən saqqal saxlayıram, hərdən isə
qırxıram. Ona görə qırxıram ki, hərdən
əsl “sıfatımı” da göstərməliyəm
axı...” O, özü belə deyir, amma mən onunla
tanışlıqdan sonra gördüm ki, sən demə, həyatdakı
Vidadi Həsənov son dərəcə mehriban, gülərüz,
zarafatcıl və geniş dünyagörüşünə
malik bir insan imiş.
Beləcə dostluğumuz
başladı...
Ondan sonra tez-tez görüşdük, səhnə, teatr,
mədəniyyət, ədəbiyyat haqqında uzun-uzun
söhbətlər etdik. Vidadi müəllim həm də bir ədəbiyyat
sevdalısıdır. Özü də
şeirlər yazır, poeziyanı sevir və çox gözəl
bilir. Uzun illərdir teatr, kino sahəsində
çalışdığından “xatirə boxçası”
bir-birindən maraqlı əhvalatlarla, bizim yenə də
televiziyadan, səhnədən tanıdığımız
insanlarla bağlı hadisələrlə doludur. Ona görə də onunla söhbət canlı
ensiklopediyanı vərəqləyirmiş kimi gəlir insana.
Bugünlərdə isə “YUĞ” Dövlət
Teatrında rol aldığı iki tamaşaya baxdım. Hər iki
tamaşa özünəməxsus və qeyri-adi idi. Vidadi müəllimin yaratdığı obrazlar da həmçinin.
Bunlardan ilkində Vidadi müəllim dahi mütəfəkkir
Mirzə Fətəli Axundzadənin qəhrəmanı kimi
qarşımıza çıxdı. Söhbət “Naməlum
Axundzadə” tamaşasından gedir. Tamaşa
artıq illərdir ki, teatrın repertuarındadır. Mənim izlədiyim isə yeni quruluşda idi.
Rejissor
hamımıza yaxşı tanış
olan, hətta əzbərimizə çevrilmiş komediyalardan
elə əzbərimizə çevrilmiş hissələri də
götürüb. Məsələn, “Hekayəti Molla
İbrahim Xəlil Kimyagər” komediyasından kimyagərin
nuxulularla birgə iksir hazırlaması, məşhur “meymun”
söhbəti, “Hekayəti- Müsyö Jordan Həkimi-Nəbatat
və Dərviş Məstəli Şah Cadükuni-Məşhur”dan
cadügərin Parisi “partlatması”, “Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”dan
vəzirin Teymur ağanı (xanın qardaşı oğlu)
öz evində tapması və s. Hər bir komediya isə
bir-biriylə “Kəmalüddövlə məktubları”ndan
götürülmüş fikirlərlə
bağlanmışdı. Burada din, cəhalət, qadın
hüquqsuzluğu, insanların təhsilə qarşı biganəliyi,
fanatiklik kimi məsələlər kəskin tənqid olunurdu.
Vidadi müəllim burada Molla İbrahim Xəlil Kimyagəri
canlandırırdı. Bu fırıldaqçı obraz Vidadi müəllimin
ifasında bir az komik və eyni zamanda, qəzəbli
təsir bağışlayırdı. Qəzəbli
idi, çünki nuxulular onun qoyduğu qanundan kənara
çıxmış, iksir hazırlananın 30-cu günü
durub gəlmişdilər, halbuki 31-ci gün gəlməli idilər,
həm də kimyagərin bütün xəbərdarlıqlarına
baxmayaraq, meymunu yaddan çıxara bilmirdilər. Obraz üzündəki kimyagər maskası ilə qəzəbli
idi. Amma o maskanın altındakı əsl
simanı görən tamaşaçı bu qəzəbi
gülüşlə qəbul edirdi.
Tamaşada Elxan Yunisin yaratdığı Dərviş Məstəli
şah da əslində, kimyagərlə “qohumdur”. Hər ikisi
cadu-piti ilə hansısa əməlləri icra edirlər.
Amma tamaşada bu aktyorların rolu bir-birindən
kəskin fərqlənirdi. Vidadi Həsənovun
ciddiyyətindən fərqli olaraq, Elxan Yunis öz
obrazını daha əyləncəli, daha komik
yaratmışdı. Onun Gülzar
Qurbanovanın canlandırdığı Şəhrəbanu
xanıma qarşı münasibəti tamaşaçıda
acı gülüş, bəzi məqamlarda hətta ikrah
doğurur.
Fərhad İsrafilov isə digər həmkarlarından
fərqli olaraq, tamaşada iki saf obrazı yaradır. Biri nuxulu, digəri
isə Lənkəran xanının vəziri. Birinci kimyagər, digərində isə arvadları
onun başına oyun açırlar. Aktyorun
simasındakı saflıq və həlimlik isə fikrimizcə,
hər iki obrazı tamamlamışdı.
Digər
aktyorlardan Amid Qasımov Molla Həmid və Teymur ağa,
Zümrüd Qasımova Şərəfnisə, Sonaxanım
Mikayılova Ziba, Mətanət Abbaslı Şölə
xanım və Xanpəri obrazlarını fərqli və daha
müasir versiyada canlandırmışdılar.
Yuğda izlədiyim ikinci səhnə işi isə
yazıçı-dramaturq Gela Dumbadzenin “Məhşər
günü” əsəri əsasında səhnələşdirilən
eyniadlı tamaşa oldu. Bu əsərin də quruluşu Gümrah
Ömərə aiddir.
Yeri gəlmişkən, deyim ki, Gümrah müəllim də
haqqında çox eşitdiyim, ancaq son zamanlarda həm
yaradıcılığına, həm də şəxsiyyətinə
daha yaxından bələd olmaq şansı
qazandığım sənətkarlardandır. Bu zamana qədər
izlədiyim üç tamaşasına əsasən deyə
bilərəm ki, Gümrah müəllimin tamaşaları
özünəməxsusluğu ilə seçilir. Belə ki, rejissor əsərdə sözlərdən
daha çox jestlərə önəm verir. Onun obrazları təkcə dilləri ilə deyil, həm
də jestləri, mimikaları ilə danışırlar.
Bu da yəqin ki, onun ən layiqli
davamçılarından olduğu Vaqif İbrahimoğlu məktəbindən
gəlir. Tamaşaları izlədikcə hiss olunur ki,
rejissor musiqiyə də çox böyük önəm verir.
Seçilən musiqilər situasiya, obrazın
ruh halı ilə elə mükəmməl harmoniya yaradır
ki, artıq o musiqini eşitməklə qalmayıb, həmin
situasiyanın, ya da aktyorun fonunda görə də bilirsən.
Haqqında danışdığımız “Məhşər
günü” bir hissəli səhnə əsərinin musiqi tərtibatçısı
Amid Qasımov, quruluşçu rəssamı Umay Həsənova,
xoreoqrafı Mikayıl Mikayılovdur. Tamaşada əsas
rolları Əməkdar artist Vidadi Həsənov, aktyorlar Amid
Qasımov və Zümrüd Qasımova ifa edirlər. Əsəri Azərbaycan dilinə Nəriman
Əliyev tərcümə edib.
Səhnə əsəri uğurlu karyera qurmuş, bu
yolda bir sıra mənəvi dəyərlərini itirmiş və
ölümə məhkum edilmiş, istedadlı, təcrübəli
dövlət müşavirindən (Vidadi Həsənov) bəhs
edir. Bir həftə öncə, hardan, necə bilinməsə
də, axır bir yolla ona cəmi bir həftə ömrü
qaldığı bildirilir. Müşavir
ölüm qorxusu ilə bu bir həftəni evdən
çölə çıxmır. Biz isə artıq həmin
müddətin son günündə onunla tanış
oluruq. O, artıq ölümünə saatlar
qaldığını dərk edir. Bu dərk
onu keçmişə, bəlkə də çoxdan
unutduğu zamanlara aparır. Unutduğu, ya
da unutduğunu zənn etdiyi insanlar bir-bir xəyalında
canlanır. Və müşavirin
içini dəhşətli peşmanlıq
bürüyür. O, biganəliyinə,
zalımlığına, unutqanlığına, işini hər
şeydən, hər kəsdən üstün
tutmağına, başını ancaq pul qazanmaqla məşğul
etməyinə peşman olur. Beləcə qəhrəmanımız
hər şeydən bezir, gərəksiz biri olduğunu
anlayır və özünü öldürmək qərarına
gəlir. Lakin hər dəfə bu intihara
nəsə mane olur və müşavir özünü
öldürə bilmir. Çünki ona
yazılan müddət hələ bitməyib. Əsər
bir yerə qədər mono tamaşanı xatırlatsa da, bir
yerdən sonra biz daha iki obrazla tanış
oluruq. Bunlar müşavirin əcəlidir.
Onlar iki nəfərdirlər: qadın (Zümrüd
Qasımova) və kişi (Amid Qasımov). Onlar müxtəlif obrazlarla müşavirin
qarşısına çıxırlar. Gah
keçmiş sevgilisi, gah bir zamanlar kirayəşini olduğu
yaşlı ev sahibləri, gah
qardaşı, gah müəllimi və s. Müşavir bir-bir
onların hamısı ilə üzləşir. Bu üzləşmələr nəticəsində
içində kök salmış laqeydliyi, təkəbbürü,
xudbinliyi tədricən məhv edib əvəzində sevgi,
savab kimi mənəvi keyfiyyətləri dirçəltməyi
bacarır. Nəhayət, anlayır ki, bu mənəvi
keyfiyyətlər insan həyatında əvəzi olmayan dəyərlər
və həqiqətlərdir.
Vidadi müəllim bu əsərdə obraz içində
obrazlar yaradır. Bəli, əcəl danışmaz, ona
görə də biz o iki əcəlin heç birinin səsini
eşitmirik. Əvəzində isə
Vidadi müəllim özü danışır. Onların dilindən özünə müraciət
edir. Çünki onlar onun içində,
beynində kök salmışdılar və elə beynində
də danışırdılar. Bu
tamaşa, həmçinin, Vidadi müəllimin fiziki
çevikliyini, plastikasını da sərgiləyir.
Vidadi Həsənov 30 ildən çoxdur ki, həm də
pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur, Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin dosentidir. Tələbələri
tərəfindən sevilən, həmişə böyük
hörmətlə bəhs edilən müəllim kimi, o,
hazırda tanıdığımız, sevdiyimiz neçə-neçə
aktyor və aktrisalara bu sənətin sirlərini öyrədib.
Hər dəfə onun keçmiş tələbələri
ilə söhbətdən bunu daha yaxşı görür və
duyuram.
Bu ay Vidadi müəllimin yubiley ayıdır. Əməkdar
artist 60 yaşını qeyd edir. Hələ beş il öncəki müsahibəsində o,
çətin və qayğılarla dolu həyatını
xatırlayarkən “başımı qaldıranda gördüm
yaşa dolmuşam...” - deyir. Amma o, özü də
hiss etməsə belə, bu illərini heç də hədərə
verməyib. Azərbaycan teatr və kino səhnəsinə
aktyor kimi bir-birindən maraqlı və fərqli obrazlar,
rejissor və ssenarist kimi tamaşalar, filmlər, pedaqoq kimi isə
aktyorlar bəxş edib.
İstər
şəxsiyyəti, istərsə də sənəti ilə
hər kəsin sevimlisinə çevrilən Vidadi müəllimi
biz də yubileyi münasibətilə təbrik edir, ona
möhkəm can sağlığı,
yaradıcılığında daha böyük uğurlar arzu
edirik!
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.-2018.- 7 iyul.- S.16.