Vətən, millət və ədəbiyyat
sevdalısı: Kərim Məşrutəçi Sönməz
Çağdaş
Cənubi Azərbaycan poeziyasında, o taylı-bu taylı Azərbaycan
ədəbi fikrində orijinal siması, dəst-xətti ilə
seçilən Kərim Məşrutəçi Sönməzi
ədəbi ictimaiyyət şair, tənqidçi, publisist və
tərcüməçi kimi tanıyır.
İran İslam inqilabından sonra bir şair kimi
şöhrət qazanan K.M.Sönməz 1928-ci ilin baharında
Azərbaycan şəhərlərinin anası hesab edilən Təbrizdə
anadan olub. Maddi sıxıntılar ucbatından 14-15
yaşlarında ikən əmək fəaliyyətinə
başlayan gələcək şair, sistemli təhsil
almağa, sözə və sənətə güclü meyl
göstərmiş, Təbrizdə orta məktəbi bitirdikdən
sonra Tehran Universitetinin hüquq fakultəsində oxumuşdu.
Cavanlıqdan
elmə və maarifə yüksək qiymət verən, maarif
və mədəniyyəti hər bir millətin səviyyə
və inkişafının başlıca atributlarından hesab
edən K.M.Sönməz bir müddət məktəbdarlıqla
məşğul olmuş, vətənində ikisinifli bir məktəb
açaraq millətimizin balalarına yazmaq, oxumaq və milli
düşüncə tərzini öyrətməyə
çalışmışdır.
K.M.Sönməzin bir şair kimi üzə
çıxmasında, geniş oxucu kütləsinin rəğbətini
qazanmasında İrandakı Bəhmən inqilabından sonra
dünya şöhrətli doktor Cavad Heyətin şəxsi təşəbbüsü
ilə nəşrə başlayan və indiyə qədər
də fəaliyyətini uğurla davam etdirən
"Varlıq" jurnalının əhəmiyyətli dərəcədə
rolu olub. Jurnalın nəşrə başladığı
ilk illərdən onunla müntəzəm əməkdaşlıq
edən şairin dərginin səhifələrində
çoxlu sayda ədəbi və elmi yazıları çap
edilib. İranda Azərbaycan ədəbiyyatı
və mədəniyyətinin təbliği sahəsində
mühüm xidməti olmuş Sönməz dahi bəstəkarımız
və qüdrətli publisistimiz olan Üzeyir Hacıbəyovun
"Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları"
kitabını və xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadənin
"Atılmışlar" poemasını ərəb əlifbasında
nəşr etdirib.
Ustad
Şəhriyarın "Heydərbabaya salam"
poemasını fars dilinə uğurla tərcümə edən
Sönməzin həm Cənubda, həm də Şimalda
kitabları işıq üzü görüb,
"Ağır illər", "İsanın son şamı", "Qaranquş yazı
gözlər" və s. bu kimi kitablarında toplanan poetik
nümunələri geniş oxucu kütləsinin dərin rəğbətini
qazanıb. Filologiya elmləri doktoru Sabir Əmirov "Sönməzin
poeziyası", "Hərarəti səngiməyən
ocaq", "Həsrət çələngi" adlı
silsilə yazılarına və şairin poetik
yaradıcılığına yüksək dəyər verərək
yazır: "Sönməz Cənub poeziyasında yüksək
ədəbi-bədii şeirlərin, bayatıların, qəzəllərin
sənətkarlıqla yazılmış poemaların müəllifidir".
Filologiya
elmləri doktoru, professor Vüqar Əhməd də, Kərim
Məşrutəçi Sönməzin poeziyası haqqında
özünün "Cənubi Azərbaycan poeziyası"
adlı monoqrafiyasında yazır: "Sönməz də xalq
şeiri formalarına olduqca incəliklə yanaşır və
qəliblərin ahəngini heç vaxt pozmur. Onun
istər qoşma, istər də bayatı formalarında qələmə
aldığı şeirlər heyrətamizdir".
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Esmira Fuad
(Şükürova) "Kərim Məşrutəçi
Sönməz" adlı məqaləsində göstərir:
"Ayrılıq, həsrət, Vətəndə vətənsizlik
dərdi nisgilli qələm sahiblərinin ən kövrək,
həssas mövzularındandır. Sönməz
də Vətənin, xalqın mənliyini, ləyaqətini
öz mənliyi, dərdini şəxsi dərdi ələmi
sayan, fəryad qoparan, duyğuları üsyan edən vətənpərvər
söz ustadıdır". X. Hümbətova
"İsanın son şamı" və "Qaranquş
yazı gözlər" məqaləsində şairin
yaradıcılıq xüsusiyyətlərini, Güney Azərbaycanın
keçmişini, bu gününü əks etdirmişdir. Akademik Mirzə İbrahimov Sönməzin "Mənsizləmişəm"
şerini də təhlil etmişdir. Onun qələm
yoldaşları kimi ürək sözlərini duymaq çətin
deyil:
Dərd məni
yandırır, amma odu yox,
Odu ağzımda həyatın dadı yox.
Demirəm
dərdlər içində adı yox,
Deyirəm
mən belə mənsizləmişəm...
Kərim Məşrutəçi Sönməzin
İranda lirik şerləri toplanmış bir neçə
kitabı çap olunub ki, onlardan biri "Şeh muncuğu"
adlanır. 1995-cı ildə Təbrizin "Ərk" nəşriyyatının
nəşr etdiyi bu Kitab şairin "Bir neçə ürək
sözü" adlı qeydləri ilə başlayır.
"... Bu kiçik dəftərə, adından bəlli
olduğu kimi, bir çox qısa və kiçik şeirlərim
daxildir. Bu kiçik şeirlər sizin
böyük lütfünüzə və yüksək estetik
zövqünüzə layiq olmasa da, müəllif tərəfindən
sonulmuş bir yaşıl yarpaq kimi qəbul edəcəyinizə
inanıram".
Bu cümlələr də həmin "Bir neçə
ürək sözü" adlı müqəddimədən
götürülmüşdür. Sönməz kimi
ilhamlı filosof şairin təvazökarlıqla söylədiyinin
əksinə olaraq, biz belə düşünürük ki,
"Şeh muncuğu" kitabında toplanan bu əsərlər
saralmış yarpaq deyil, əsl sənət nümunəsi,
çiçəkləri təzətər qalacaq
gülüstandır.
Şeirlərin
birində oxuyuruq:
Əlim gəlmir
kağız yazım yarımçün,
Ona
kağız yaza-yaza ağlaram,
Birdən-birə
sönən arzularımçün,
Özüm məzar qaza-qaza ağlaram.
Kim görüb ki, mən özümdən boy deyim?
Sınamamış
hər məclisə toy deyim!
Urmu gölü nədən şordur? Qoy deyim!
Mən o göldə üzə-üzə ağlaram.
İzaha ehtiyac görmürük. Bizcə, bu
kimi ilk baxışda adi, əslində, çox qeyri-adi poetik
kəşflərin geniş şərhə lüzumu yoxdur. Şairin həcmcə
böyük olmayan kitabında elə şeirlər tapmaq
mümkün deyildir ki, orada şair qəlbinin
çırpıntıları ilə yanaşı,
oxucuları dərin-dərin düşündürən fikir
və ifadələrə təsadüf olunmasın.
Sönməz o qəbil şairlərdəndir ki, onlar
ürəklərinin hökmünə xilaf heç nə
yazmaz, düşündüklərini şerə gətirmək
üçün yüz ölçüb, bir biçərlər. Söz yazsan əgər
həqiqətə xatir yaz. Bir kəlmə də söz
yazma fəqət alqış üçün - tezisi ilə sənət
kredosunu elan edən şair şerlərinin birində
yazır:
Dərdimin yox adı, ünvanı desəm.
Heyrətə daldırar insanı desəm.
Başqa
bir sözlə bu mənanı desəm:
Öz
diyarımda vətənsizləmişəm!
Nümunə
gətirdiyimiz bu dörd misranın şərhi az
qala kitab həcmində olan məna yükünə malikdir.
Düşünürsən:
Adam öz diyarında necə vətənsiz ola
bilər? Bu vaxt dünyanın müxtəlif
güşələrinə səpələnən, İranda
öz dillərində məktəbləri, elm və təhsil
ocaqları olmayan qan-qardaşlarımız, qəsbkar və
üzdəniraq qonşularımızın iddiası
ucbatından ev-eşiklərindən, yurd-yuvalarından didərgin
düşən soydaşlarımız gözümüzün
önündə canlanır.
Sönməz böyük lirikdir. O, az
sözlə, həcmcə kiçik olan şeirlərlə,
dördlük və bayatılarla böyük mənaları əks
etdirən incə qəlbli və mütəfəkkir bir
şairdir. Fikrimizi təsdiq üçün dörd
misralıq "Varlığım" şerinə diqqət
edək:
Dilim-dilim
doğra qızıl almanı,
Ver hər gələn yesin ondan bir dilim.
Üç
kəlmədir varlığımı bildirən,
Bir vətənim, bir mənliyim, bir dilim.
Bəşər övladının
varlığını bildirmək üçün
başlıca şərtlər məhz şairin söylədikləridir.
Mükəmməl cinaslara malik silsilə şeirlər
yazmaq hər şairə nəsib olmur. Bunun
üçün şairdən yüksək istedad və
zövqlə yanaşı, mənsub olduğu xalqın dilini və
mənəviyyatını da dərindən bilməsi tələb
olunur. Sönməzin lirikasında diqqəti
cəlb edən məsələlərdən biri də onun
cinaslardan ustalıqla və yerində istifadə etməsidir.
Sönməz klassik ədəbiyyatımızdakı və
folklorumuzdakı məlum cinaslardan mümkün qədər
uzaqlaşır və tamamilə orijinal, özünəməxsus
cinaslı şeirlər yazır. Kiçik bir nümunəni nəzərdən
keçirək:
Qorxuram
ki, bir söz deyəm yar gülə,
Mən məsəldə göz kimiyəm, yar gilə.
Heyrətdəyəm,
yar bağrımda yaşarkən,
Özüm necə sığışmışam-yar
gilə?!
Şairin dördlüklərinin və bayatılarının
əksəriyyəti, məhz bu cür uğurlu cinaslarla
yaradılmışdır. Sönməz
lirikasının bir cəhətini də qeyd etmədən
keçinmək olmaz. Lirik növün
bayatı janrı Sönməzin poetik irsinə xas olan ən
ümdə keyfiyyətlərdən biri olduğundan, bu barədə
bir neçə kəlmə söyləməyi vacib hesab
edirik.
Bayatı ədəbiyyatımızın ən işlək,
çevik, ilk baxışda sadə görünən
janrlarından biridir. Bu lirik növün Sarı Aşıq
kimi qüdrətli nümayəndəsi, xalq və
yazılı şeirlərimizdə çox dəfərli və
hikmətamiz nümunələrinin olması bəllidir. Cəsarətlə
demək olar ki, Sönməz ulu sənətkarlarımızın
xofundan çəkinməyərək bu növdə də əsl
sənət nümunələri yaratmış,
xalqımızın qan yaddaşının tərcümanı
olan bayatı xəzinəmizi orijinal, lakonik və dərin mənalı
əsərləri ilə zənginləşdirmişdir.
Məsələn:
Bu qasid
haradan gəlib,
Hansı diyardan gəlib.
Məktubları
iylə, gör,
Hansıdı yaradan, gəlib?
Və
yaxud:
Yaz gələ,
gülə bağlar,
Sarına gülə bağlar.
Şəhidin
qəbri üstə,
Səpilən gülab ağlar.
Sönməz istək və arzularını yüksək
pafos və hay-harayla deyil, incə, təmkinli, həm də
çox arifanə bir şəkildə dünyaya bəyan
edir. O,
boğazdan yuxarı "Birlik-birlik" deyənlərdən
fərqli olaraq”:
Hər
qayçının qadağını açanda,
Ayrılıqda tiyələri küt gördüm.
Keçən
quşlar dəstə-dəstə uçarlar,
Onların
da ən azını cüt gördüm
- deməklə ayıq oxucusunun düşünməyə,
Azərbaycan həqiqətlərini dünyaya bəyan etməyə
çağırır.
Sönməzin lirik qəhrəmanı kamil insan, yetkinləşmiş şəxsiyyətdir. O, öz tarixi keçmişi ilə öyünən, gələcəyinə ümidlərlə baxan vətəndaşdır. Əyilməzlik xarakterinin ən başlıca keyfiyyəti və meyarıdır. Arzusu isə bütün insanlara sülh və səadət, bəşəriyyətə əmin-amanlıqdır. Onun qəhrəmanı şəxsi səadətdən çox ictimai mənafeyi düşünülürdü.
Sönməz mütəfəkkir şair olmaqla yanaşı, gözəllik nəğməkarı, məhəbbət şairidir. "Dayandı qarşımda bir çinar kimi" misrası ilə başlanan qoşmasında şair çox gözəl səhnə yaradır. Sahildə qaçışan dalğalar kimi sevgilisinin bircə an üzünə gülüb getməyini ustalıqla təsvir edir. Şair sinəsində boy atan, onula öyünən, fəqət əli-əlinə çatmaq ərəfəsində ikən ondan qaçan, uzaqlaşan sevgilisi barədə belə deyir:
Yalvardım, danışsın mən qulaq asım,
Qəmlərim dağılsın, toy olsun yasım.
Dinmədi, istədim bağrıma basım,
Əlim kölgəsinə yetişdi getdi.
Şairin "Oxudum cinas indi...", "Yanmasam ərimərəm", "Əriməsəm yanmaram",
Bu dağlar ərən dağlar,
Uzağı görən dağlar.
Xoyda bir igid ölsə,
Yasında Mərənd ağlar.
"Şeh muncuğu başlıqları altında toplanan şeirləri ədəbiyyatımızın zəngin xatirəsinə layiqli töhfələrdir və bu şeirlər şairin təxəllüsü kimi sönməz, əbədiyaşardır.
Mahmizər
MEHDİBƏYOVA
AMEA-nın Ədəbiyyat
İnstitutu Cənubi Azərbaycan
Ədəbiyyatı şöbəsinin
aparıcı elmi işçisi
525-ci qəzet.-2018.- 20 iyul.- S.6.