İşıqlı
isti günlər –
(Birinci yazı)
Çox istidir. Əlimi başıma qoyuram.
Saçlarım qaynar tel kimi əllərimi yandırır... Aman Allahım, başım yanacaq sanki. Günəş təpədə inadkarcasına
qızardıqca qızarır. Dərəcələr
qırxın üzərində... Dəniz sahilinə gəldim,
amma nə fayda! Tək yarpaq belə tərpənmir.
Mən də
deyingən adamlar kimi şikayətə başlayıram:
“Haradasan, ey Xəzərin hamının şikayətçisi
olduğu xəzrisi?”
Bu gün əslində, Bakının köhnə
küçələri arasında gəzəcək, bilmədiyim
yeni məkanları kəşf edəcəkdim. Buraya hər gəlişimdə
özümə bir-iki gün ayırıb
tanımadığım Bakı küçələrində
təkbaşına o baş-bu başa gəzirdim. Hərdən
bir şairin, bir yazıçının, yaxud da görkəmli
şəxsiyyətlərdən kiminsə ev
muzeyi qarşıma çıxdıqda, ərinmədən
böyük həvəslə o muzeylərə girib əşyaları
diqqətlicə incələrdim. Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin, Səməd Vurğunun ev
muzeylərini beləcə təsadüfən gəzəndə
tapmışdım. Amma bu gün səhər
saat on bir olmasına rəğmən isti məni çox
yordu. Tərpənəcək halım yox
idi. Sərin bir yer tapmalıyam, amma harada?
Arxamda böyük bir bina var. Orası sərin ola
bilər... Artıq durğun dəniz, həmişə
maraq duyub, amma gedə bilmədiyim Nargin adası, bulvarda
aradabir keçib gedən rusdilli gənclərin heç biri
vecimə deyil. Qaçaraq binaya girirəm.
Həyat varmış! Bir neçə gün əvvəl
bütün ölkədə baş verən elektrik kəsintisi zamanı
hamı nə edəcəyini bilmirdi. Yenə
buna da şükür.
Bir gün əvvəl Gürcüstan sərhəddinə
qədər getmişdim. Gedərkən xüsusilə,
dağlıq yolları seçmişdik. Yaşıllıqların
arasından dağlara qalxdıqca bütün
yorğunluğumu unudurdum. Dağlar
oğlu deyiləm, amma nədənsə dağları daha
çox sevirəm. Bəlkə də
anamın “dağlı” ruhundan almışam bu
duyğuları. Yollarda qocaman çinar
ağacları insanı keçmişə aparır. Burada yaşayan atalarımız gələcəyi
görən mərd insanlarmış. Bizlər
üçün yaşıllıq, sərinlik, rahatlıq
qoyub getmişlər. Bizlər
övladlarımıza nə qoyub gedəcəyik, bax orası
məchul. Çünki gördüyüm
yeni nəsil tikməkdən çox, dağıdıb yox etməyin
hayındadır. Çoxunda nə
çevrə bilinci var, nə təbiət sevgisi. Müdhiş bir hodonizm baş alıb gedir. Bəzi restoran və parklarda meymunları, tovuz
quşlarını, şahinləri, dovşanları
daracıq otaqlara həbs edib, uşaqların əylənməsi
üçün onların işgəncə görməsinə
səbəbkar olublar. Öz ölkəsinin
təbii zənginliklərinə işgəncə edənlərdən
qalacaq hansı iz yaramıza mərhəm olacaq?
Qobustanı keçdikdən sonra maşına dolan kəkotu
ətri ilə sərxoş oldum. İlk dincəlmə
məkanında dayandıq. Kəklikotulu
samovar çayını ləzzətlə içdik.
İnsanların hamısı Anadoludakı insanlar kimi utancaq və
gülərüz... Şirin türkcələri
ruhumu oxşayırdı. Türkiyədən
gəldiyimi biləndə daha da səmimi davranırdılar.
Türkiyə sevgisi bu ölkənin ən ucqar
köşəsində də çox güclüdür.
Heç bir sevgi bu sevginin yerini tuta bilməz.
Ən sadə türk serialları belə
aramızdakı bağları gücləndirir.
Türkiyədə də Anadolunun ən ucqar qəsəbəsinə
getdiyinizdə, Azərbaycan demirlər, can Azərbaycan deyirlər.
Bu qarşılıqlı eşq möcüzə
deyil, bəs nədir?
Qəsəbələri,
kəndləri keçdikcə yavaş-yavaş başlayan
yaşıllıq, dağlar, dağların ətəyində
qıvrılan yollar, aradabir dayanıb suyunu içdiyimiz buz
kimi bulaqlar Bakıda yaşadığımız
havasızlığı, gurultunu,
qarışıqlığı, hətta dənizi də bizə
unutdurmuşdu. Şamaxı, Ağsu,
Göyçay, Yevlax, Gəncə, Tovuz, Qazax - hər birisi
ayrı bir gözəlliyin içində qucaq
açırdı bizə. 1990-1993-cü
illərin arasında gəlmişdim buralara. Dağların qoynunda öz ayaq izlərimi
axtarırdım. O zaman daha gənc, daha dəli-dolu, daha
da milliyətçiydim. 21-22 yaşların dəliqanlılığı
ilə addımlamışdım buralarda. İçimdə
dərin bir üsyan, gözlərimdə yaş vardı.
Amma indi daha rahat, daha səbirliyəm.
Aradabir gözlərim tanış
köşəyə sataşanda kövrəlsəm də,
ağlamaq yerinə gülümsəməyi tərcih edirdim.
Bir yanı Gürcüstana yaslanmış
Ağgölü görəndə Şərif Ağayarın
“Ağgöl” romanı yadıma düşür. Daha bir
neçə gün əvvəl “Kulis”in qonağıykən
yazıçı öz imzasıyla kitabını hədiyyə
etmişdi. Zaman-zaman “Yüzillik tənhalığ”ı
xatırladan bu kiçik romanla bu Ağgölün nə əlaqəsi
ola bilərdi əcəba? Romandakı
Camal Ata buralardamı gəzmişdi? Pircahan
kəndi buradaydımı? Bunları
düşünürkən orta yaşlı bir adam
çıxdı qarşımıza. Heç salam
belə vermədən qarşıma keçib:
- Bu binaya
bax - dedi.
Maraqla Ağgölün yaxınlığındakı
üçqatlı xaraba qalmış böyük binaya
baxdım.
-
Üstündəki ağacları görürsənmi?
Doğurdan da evin damında qocaman iki ağac boy verirdi.
- Onlar tut
ağacıdır - dedi adam. - Altı beton
olsa da, burada bitiblər. Səncə, bu
möcüzə deyilmi?
Gülümsədim. “Bəlkə birisi
oraya çıxıb bir az torpaq töküb iki fidan əkib”
deyəcəkdim, amma vaz keçdim. Düşündüm
ki. qoy adam möcüzələrə
inansın.
Adam bu dəfə
əliylə Ağgölü göstərdi:
- Bax,
orada da möcüzələr var - dedi. -
Keçənlərdə Məsim orada bir balıq tutmuşdu.
Balığın qarnından nə
çıxsa yaxşıdır?
- Nə?
- Brilyant.
Təəccüblə adamın üzünə
baxdım.
Əlli yaşlarında qumral saçlı, üzü təmiz,
gözləri canlı, ətli-qanlı bir adam
idi. Yumru çənəsi və
işıqlı baxışlarıyla başqa bir aləmdən
gəlmiş kimiydi. Bu çəyirtkə,
ilan, böcək dolu boz çöllərdə nə işi
vardı? Çoban idimi, yoxsa dağlara
vurğun bir səyyahdımı, bəlli deyildi.
-Yaxşı,
bəs o brilyant balığın qarnına haradan giribmiş?
- deyə soruşdum.
İncə
qaşlarını yuxarı dartıb əliylə
Gürcüstanı göstərdi:
-
Oradakı bir gürcü gözəlindən... Mütləq birini sevirmiş və özünü
brilyantla Ağgölə atıbmış.
Bunu deyib qəhqəhə ataraq yanımızdan
uzaqlaşdı. Xeyli ardınca baxdım. Əsəd Bəy yadıma düşdü.
İyirminci illərdə Almaniyada yazdığı
“Qafqazın 12 sirri”, “Şərqdə qan və neft” adlı
kitablarında Azərbaycan haqqında qəribə,
anlaşılmaz hekayələr yazınca, Berlində
yaşayan azərbaycanlılar tərəfindən tənqid
olunmuş, yalançılıqla günahlandırılmışdı.
Bəlkə də o, uşaqlığında, gəncliyində
rastlaşdığı bu cür hadisələri bir az da nağıllaşdırıb
yazmış, qərblilərə fərqli bir Şərq
göstərmək istəmişdi.
Maşınımızı Ağgölün sahilindən
Kürə tərəf sürdük. Kür çayı
boyu göz aldıqca uzanan yaşıllığa buranın
insanı Qarayazı meşəsi deyir. Əvvəllər
meşə dağlara qədər uzanırmış. Yiyəsizlik və kəsimlərdən böyük
meşə kiçilib, əzəmətini itirib. Çay boyunca yaşılın ən canalan
tonlarında çeşid-çeşid bitki və ağaclar
insanın ruhunu oxşayırdı. Uzun
dolanbaclı yollar, yorğunluq, aclıq vecimizə də
deyildin. Çay boyu irəliləyib Gəmiqaya
deyilən yerə vardıq. Uzaqdan
görünən qaya həqiqətən də bir gəminin
göyərtəsini xatırladırdı. Uçurumun aşağısında Arazla birləşərək
buraya qədər uzanan Kür nazlı-nazlı axırdı.
Bahar aylarında bu nazlı axan su qabına
sığmayaraq dəlicəsinə ətrafını
yıxa-yıxa axıb gedirmiş. Buralarda Artvinin,
Ərzurumun, İğdırın ətri vardı. Aşağıdakı suların bir qismi Anadolunun ən
əzəmətli dağlarından olan Bingöl
dağlarının zirvəsindən qopub buralara gəlirmiş.
Yanımızdakı dostların söylədiyinə
görə, çayın sahilində alov alıb yanan
qazlı bulaqlar da varmış. Aşağı
düşüb o sularda əl-üzümü yuya bilmədim.
Yolumuz uzaq idi, gözlərimlə Kürü və
Qarayazını öpə-qoxlaya oradan uzaqlaşdım.
Almaniyada
ikən Yücəl abi (Yücel Feyzioğlu) uzun-uzun buralardan
danışmış, “mütləq Salahlı kəndinə
get”deyərək əlavə etmişdi: “Orada Azərbaycanın
gerçək mədəniyyətini görəcəksən!”
Salahlı
üç kənddən ibarətdir: Yuxarı,
Aşağı və Orta Salahlı... Üçündə
də maraqlı görüntüylə
qarşılaşdım. On
yaşlarında bir uşaq eşşəyə oturmuş
belində sazı, başında qalpağı ilə bir
nağıldan çıxıb gəlmiş kimiydi. Digər kəndlərdə də ağac altında
sazlarıyla oturmuş uşaqlar şirin-şirin söhbət
edirdilər. Kim bilir, bəlkə də
bir-birlərinə “Əsli və Kərəm” dastanını
oxuyurdular?! Təəssüf ki, zaman
darlığından orada da dayana bilmədim.
Bu kəndlərin arasında bol-bol qədim qəbir
daşları, türbələr, ziyarətgahlar var. Məzar
daşları eynilə Anadoluda olduğu kimi, yüksək və
naxışlarla çizilmişdi. Daşların üzərindəki
sürahi şəkilləri ilə nəyi demək istəmişdilər,
Allah bilir. Bəlkə eşqi, bəlkə
susuzluğu, bəlkə də təmizliyi simgələmişdilər.
Bitlisin Ahlatında Səlcuqludan qalma boyu 4 metrlik
daşlar var. Buradakılar da ordakılarla qardaş imişlərmi
görəsən?
Salahlı kəndlərindən çıxaraq Aslanbəyli
kəndinə getdik. Burada Nəxşibəndi şeyxi Mahmud
Əfəndinin türbəsi var. Onun nəslini Veysəl
Qaraniyə qədər çıxardırlar. Məzarların olduğu kiçik bağçadan
türbəyə girdik. İki üstü
yaşıl Quran ayələri yazılı örtü ilə
örtülmüş məzarın başında dua etdik.
Yanıbaşımızda tavana qədər
uzanan bir süpürgə var. Bu türbənimi təmizləyir,
yoxsa türbəyə gələn qəriblərin
könüllərinimi görəsən?!
Bağça qurban kəsən, dua oxuyan insanlarla dolu
idi. Hər arzusu olan bura qaçıb gəlir. Həyat o qədər sirlərlə doludur ki,
insanlar bəzi mövzularda çarəsiz
qaldığında rahatlanmaq üçün bəzən
ağaclardan, bəzən də yüksək dağlardan bir
ümid gözləyirlər. Həyatda hər
kəs aşiq, hər kəsin bir məşuqu var.
Orada
çinar ağacının altında oturub bir az
dincəldik. Mahmud Əfəndi, Dağıstan
qartalı Şeyx Şamillə bir məktəbdə
oxuyublarmış. Dağıstandakı hərəkatı
dəstəklədiyi üçün Çar tərəfindən
iki kəs həbs edilibmiş. Muğannanın
“Türfə” əsərində də bu mövzuya toxunulub.
On doqquzuncu yüzildə bu bölgələrdə
yüzlərcə müridi olduğu söylənilir. Hamı onu böyük hörmətlə
xatırlayıb yad edirlər. Qurban deyən
gəlib burada qurbanını kəsir, nəzir verir. Anadoluda da hər şəhərdə, hətta hər
kənddə bir təpədə bir türbə və ziyarətgah
var.
Mahmud Əfəndinin türbəsinin
bağçasında oturarkən birdən-birə
yaşlı bir qadın şair Akif Səməddən bəhs
edir. Həyəcanla yerimdən qalxıb türbənin
arxa divarlarına doğru yeriyirəm. Dilimdə Akif Səmədin
misraları:
Arıyız,
güldə balımız,
Dərddən
əyikdir belimiz,
Ayrılıqdan
bil halimiz
Yamandır yolcu, duruver.
Haqqın
ən sadiq qulları
Açmışlar
bizə qolları
Belə
gettiyin yolları
Dumandır
yolcum, duruver...
Yorğunduq, yolçu idik və sanki onun səsini duyub
“duruverdik”. Türbənin arxasında onun məzarını
göstərdilər. Başında mütəvazi bir
büst... Allah sənə rəhmət eləsin, ey iyirminci
yüzilin dəyəri bilinməyən Yunus Əmrəsi... Necə də gəlib tapdıq səni,
gördünmü? Bəlkə də sənin
ruhun çəkib gətirdi bizi buralara?! Bir
fatihə, bir dua, bir misra sənə hədiyyə etmədən
necə gedə bilərdik buralardan?
Ustad qərib Yunus nə demişdi?
Bir garip
ölmüş diyeler,
Üç günden sonra duyalar.
Soğuk
su ile yuyalar
Şöyle
garip bencileyin...
Buraların
sufi dərvişi Akif Səmədi də
ziyarət etdikdən sonra Muğanlı kəndinə gedirik. Burası İsa Muğannanın doğulub
böyüdüyü yerlərdir. Onun
roman və hekayələrində bol-bol bəhs olunan dərələri,
təpələr, kəndləri maraq və diqqətlə izləyərək
geridə qoyuruq. “İlan dərəsi”
romanında bəhs olunan boz çöllər
buralardımı görəsən? Hər
getdiyim yerdə oranın yerli yazıçılarının
kitablarından yadımda qalan işarətlər axtarmadan dura
bilmirəm. Burada da hey yadıma düşən
Səməd Vurğun, Mehdi Hüseyn, İsmayıl
Şıxlı, İsa Muğanna, Vidadi Babanlı kimi ustadlar
oldu. Təbiəti də, insanları da
özünəməxsus yorumlarıyla bizlərə
çatdıran ədəbiyyat deyilmi?!
Bu yollardan keçmişdə tərəkəmə xalq
aranla yaylaq arasında köç edib durmuşdular. Hələ də yollarda o
köçlərdən qalma izlər var. Kölgəsində
dincəlmək üçün əkilmiş qocaman
budaqları ilə göyləri tutan ağaclar, sanki üzərində
oturmaq üçün qoyulmuş daşlar, sağı-solu
sarmış moruq kolları, baş qaldırıb qızaran
süpürgə otları, saqqız ağacları...
Başı boş buraxılmış incəbelli, incə biləkli,
qızılı atlar, ağ, qara
çoban itləri...
Yol boyu
min bir ətir, min bir rənglə tanış
olurduq.
Günəşin getdikcə aşağılara endiyi və
qızıllaşdığı axşam çağı
Muğanlıya girdik. Muğanlı kəndi sanki yaşıl
bir gölün içində qurulubmuş. Yüksək ağaclar, bərəkətli əkinlər,
səsləri bir-birinə qarışan qoyun-quzular sanki bizə
“xoş gəldin” deyirdilər. Burada evlərin
hamısı geniş bağçalı və fərah.
Çoxu ikiqatlı, taxta balkonlu və təmiz.
Bəlli ki, işləyən
çalışqan insanlardır. Həyat
yoldaşımın dayısı Kəmaləddin bizi gülər
üzlə qarşıladı. Quzusunu
çoxdan kəsib hazırlayıbmış. Evin qarşısındakı daşlıq meydanı
təmizləmiş, sərinlənmək üçün
sulamış və qonaqlar üçün hazır hala gətirmişdi. Masaya
düzülmüş çeşid-çeşid meyvələr
iştahımızı daha da açmışdı.
Yan bağçadakı kərənti səsi qulağıma tanış gəlirdi. Atam kərəntiylə buğda biçərkən
türkü də oxuyardı:
Kışlalar
doldu bugün,
Doldu, boşaldı bugün.
Gəl,
qardaş, görüşəlim
Ayrılıq oldu bugün.
Atam o yanıqlı səsiylə bu türkünü
söylədikcə kərənti səsi mənə saz kimi gəlirdi. Əgər
onun türküləri və heç bitməyən həsrəti
olmasaydı, məndəki bu Azərbaycan sevgisi bu dərəcədə
olardımı? Təbiətə, insanlara
olan sevgimi də, Azərbaycana olan
bağlılığımı da o zəif, qısa boylu, kosa
saqqallı adama və onun türkülərinə borcluyam.
Ayağa qalxdım və qarşı tərəfdəki
bağçaya baxdım. Yaşlı, zəif bir adam bağçadakı yüksək alaq
otlarını böyük bir hirslə biçirdi. Yaxınlaşdım. Məni görüncə
dayandı və cibindən siqaretini çıxardıb
yandırdı:
- Xoş
gəlibsən! - dedi.
- Xoş
gördüm! - dedim.
Daha ağzımı açar-açmaz Türkiyədən gəldiyimi başa düşdü. Oğlunun biri Türkiyədəymiş... Türkiyədən danışmağa başlasam, işini-gücünü buraxıb məni dinləyəcəkdi. Mən əkin biçməkdən, əməkdən, ana-ata sevgisindən söz açdım. O da dərin-dərin içini çəkdikdən sonra sağa-sola dağılmış övladlarından söz etdi. Qürbət, qəriblik biz türklərin qədəri imiş. Mayamızı oluşduran torpaqları, bizə can deyən ana-ataları buraxmış, bir təsbeh dənəsi kimi yad ellərə dağılmışıq.
Yeməklər masaya düzülüncə söhbətimiz yarıda qalır. Qulaqları cırmaqlayan atəş böcəklərinin səsi, təpədə adəta bir günəş kimi parıldayan işıqlı ay, keçmişə, dünyasını dəyişənlərə yönəlik, onları ikidəbir rəhmətlə anılan söhbətlər Muğanlı kəndini mənə daha da sevdirirdi.
Səhərə yaxın yata bilmişdim. Havanın istiliyi dözülə biləcək kimi deyildi. Səhər mehi əsdikdən sonra gözümə yuxu getdi. O az yuxuda da hey yollarda... Gah at üzərindəyəm, gah araba... Amma durmadan gedirəm.
Ertəsi gün də yollarda olacaqdım. Bir nəxşi dərvişi Veyis baba, alman bir qadından doğulan İslam və poçtalyon Mustafa, almanların yaşadığı qəsəbə və kəndlər ziyarətimə açılacaqdı.
Gördüklərimi
yazmaq üçün uzun bir yol məni gözləyirdi!
Orxan ARAS
525-ci qəzet.-2018.- 21 iyul.- S.12.