Müsəlmana açıq məktub
Əziz müsəlman qardaşım.
Sözümü
Allahın rəhmli və rəhman adı ilə
başlayıram ki, anlaşılmazlıq yaranmasın: mən
də müsəlmanam və sənə düşmən deyiləm.
Mən qeyri-müsəlmana onun dini ilə
bağlı müraciət edə, sorğu-sual apara bilmərəm,
çünki Quran da deyir ki, “sənin dinin sənə, mənim
dinim mənə”. Uman yerdən küsərlər,
mən də səni doğma bilib üzümü sənə
tuturam ki, bilmədiyim bəzi şeylərə aydınlıq
gətirək.
İslam, başqa dinlər kimi, özü Şərq
hadisəsi olsa da, yolu Qərbdən keçir. Mən də o yolu keçməli
olmuşam: İslam haqqında daha çox Qərb mütəfəkkirlərinin
əsərlərini oxumuşam və Qərbdə keçirilən
konfranslarda iştirak etmişəm. Əlbəttə, bir
neçə İslam ölkəsində də olmuşam:
Türkiyə, İran, Əlcəzair, Qazaxıstan, Malayziya,
Pakistan. Bu konfransların əhəmiyyəti mənim
üçün daha böyük olub həmişə, çünki
İslamın yalnız nəzəriyyəsi ilə deyil,
praktikası ilə də tanış
olurdum, o ölkələrin sakinləri ilə ünsiyyət
qurub başqa ölkələrin müsəlmanları ilə
ortaq məqamları axtarırdım. Gördüyün
kimi, əsasən İslam dünyasında aparıcı rola və
sözə sahib ölkələrdə olmuşam. 3-5 gün qəti söz demək üçün
kifayət eləməsə də, düşünmək
üçün material toplaya bilmişəm. Ziyarətində olduğum son müsəlman ölkəsindən
topladığım təcrübə və öz ölkəmdə
baş verən son hadisələr isə məni bu məktubu
yazmağa vadar elədi. Çünki elə
suallar, elə məsələlər var ki, heç cür
anlamıram, anlasam da, qəbul edə bilmirəm. Buna görə də sənə açıq məktub
yazmağa qərar verdim.
Müsəlmanlığın əsl mahiyyətini
çox gec, artıq İslamın fəlsəfəsi ilə
məşğul olmağa başlayanda dərk etsəm də,
əksər Azərbaycan vətəndaşları kimi, mən
də doğulandan nəslimin dininə aid olmuşam. Sözümü
beynəlxalq konfransların birində baş vermiş bir hadisənin
nəqli ilə başlayım. Orada iki
fransız alim ərəb iştirakçılara çox
yuxarıdan aşağı baxır, hər imkanda onları
alçaldırdılar. Bir müsəlman
kimi özümə borc bildim ki, ərəbləri müdafiə
edim. Məlum oldu ki, bu fransızlar
İslamı qəbul ediblər, hətta Həcc ziyarətində
olublar. Onlardan biri üzrxahlıqla dedi: “Biz müsəlmanı
yox, İslam adına ləkə gətirən
bu şüursuzları tənqid edirik. Onlar
müsəlmanlığın nə olduğunu anlamırlar,
amma özlərini bu dinin sahibi kimi aparırlar. Elə buna görə hər cür təhqirə
layiqdirlər, qoy kimliklərini anlasınlar”. Mən məhz sənə müraciət edirəm,
çünki belə mübarək adı - müsəlman
adını daşıyırsan, bununla qürur duyursan. Bəli, razıyam, müsəlmanlıq fəxr
olunası addır. Amma sən də
razılaşarsan ki, onun mahiyyətini dərk etmədən mənimsəyəndə,
baş qaxıncına dönür.
Mənim sənə müraciətimdə əvvəlcə
milli kimlik haqqında danışmayacağıma söz
vermişdim, çünki İslamda ümmət öndə
durur. Ancaq sonra yadıma düşdü ki,
ayrı-ayrı müsəlman ölkələri həm də
mənsub olduqları millətin mədəniyyətinin,
psixologiyasının daşıyıcılarıdır.
Məsələn, Əlcazairdə həm qipti, həm
fransız, həm də ərəb nəfəsi var. Malayziyada
- malay, hind və islam, Pakistanda hind, islam və
adını unutduğum xırda millətlərin mədəniyyətləri
öz izini açıq-aşkar qoruyub saxlayır. Mən bilərəkdən
bəzən ərəb, bəzən də islam
deyirəm, çünki bəzi xalqlar bədəvi ərəblərin,
bəziləri isə İslam mədəniyyətini mənimsəyiblər
və bunun fərqli anlayışlar olduğunu dərk eləmirlər.
Hərdən düşünürəm ki, bəlkə
fərqli mədəniyyətlərdir ki, vahid ümməti
heç cür yaranmağa qoymur? Daha da
vacibi, əziz qardaşım, bu gün müsəlmanın
qatili əksər hallarda elə müsəlmandırsa, hələ
də tək ümmətdən danışmağa haqqımız
varmı? Əgər milli təfəkkür
dini təfəkkürü üstələyibsə, bu,
imanın zəifliyinə dəlalət etmirmi? Əgər
milli kimlik bu qədər inkişaf edibsə, nə
üçün Pakistanda ingilis dili hələ də rəsmi
dövlət dilidir, Əlcəzair milli hərəkat nümayəndələrinin
başları Fransa muzeylərində, milli dəyərləri
fransızın arxivlərində çürüyür,
İraqın tarixi inciləri Luvrda eksponata çevrilib? Bu neçə əsr ərzində millət və
ümmət arasında seçim eləmək beləmi
çətindir? Doğrudanmı, bir
gövdə üzərində şaxələnmiş
ağac kimi İslam dini üzərində milli kimliyini dərk
etmək yerinə qardaşa düşmən kəsilmək
daha asandır? Maraqlıdır, bir-birini
tamamlaya və gücləndirə bilən bu iki
düşüncəni bir-birinə necə düşmən
etmək olar? İslam ürəklər,
ruhlar arasında sağlam körpüdür, yüksək mənəviyyata
aparan yoldur, sağlam həyat tərzi, yüksək mənəviyyatdır.
Əcəba, bu gün İslamı siyasətə
oyuncaq, əlində qanlı bıçağa dəstək
edənə müsəlman demək düzgündürmü?
Bilirəm, adətən belə vaxtlarda, “Qərbin
təxribatıdır” deyib, günahı üstündən
atırsan. Amma əlində bəşəriyyətin
ən güclü biliklərini verən, ən təmiz mənəviyyatını
təbliğ edən, ən uca həqiqətlərin dərkinə
aparan yolu təbliğ edən bir Kitab - Qurani Kərim varsa,
kiminsə təxribatına necə uya bilirsən?
İxtisasıma
görə tez-tez bu sualla rastlaşmalı oluram: İslam fəlsəfəsi
deyəndə nə nəzərdə tutulur - İslamın fəlsəfəsi,
yoxsa müsəlmanın yazdığı fəlsəfə? Bəzən bunun İslam mədəni bölgəsində
yazılan fəlsəfə olduğunu da iddia edirlər.
Çox dolaşıq məsələdir, ona
görə də sənə müraciət edərək
aydınlaşdırmaq istəyirəm. Səncə,
Suriyada, İraqda indi fəlsəfə yazılır? Bəs illər əvvəl İrandan Avropaya,
Amerikaya köç etməli olan filosoflar hansı kateqoriyaya
aiddirlər? Səncə, adı müsəlman
olub, özü Qərb filosoflarının
yazılarını təqlid olan şəxslərin əsərləri
necə, İslam fəlsəfəsinə aid edilə bilərmi?
Sualların cavabını bəlkə də əvvəlki
əsrlərdə axtarmaq lazımdır. Özün
düşün! İslamın öz fəlsəfəsi
varsa, niyə yarıda qırılıb? Hətta dərsliklərdə
orta əsrlərdən bu yana keçmirlər.
Əgər bu, universal dindirsə, niyə indi
davam etdirilmir? Gücü, potensialı elə
orta əsrlərə qədərmi yetdi? Doğrudanmı,
o qədər dərin biliklər, uca həqiqətlərə
aparan ipucu verən Qurani-Kərim, dərsliklərə istinadən
desək, Fərabi, İbn Sina və İbn Ərəbi ilə
bitir? İcazə ver, mən deyim. Sən öz filosoflarınla o qədər fəxr
edirsən ki, hələ də onların sözünün
üstünə söz deyə bilmirsən. Sən Quranın öz hikmətini yox, onun
haqqında yazanları oxuyursan. İslam ancaq onlardan ibarət
deyil axı! Deyilməmiş sözlər
çoxdur hələ, sadəcə, mənbənin
özünə baxmaq lazımdır. Əgər belə
fəxr edirsənsə, bugününü yaratmaqla
keçmişinə sahib çıx! Yox,
onların sözü ilə bütün hikmətin bitdiyini zənn
edirsənsə, yadına sal ki, İslam dini bir şəxsin,
hətta onun mübarək peyğəmbərinin (s.) belə
şəxsiyyətindən çox fövqündədir.
Xatırladım ki, İslam dininin müqəddəs
kitabı - Qurani-Kərim əsrlərdir qorunub saxlanır.
O, Allahın kitabıdır. İslamın fəlsəfəsini
yazmaq və dərk etmək isə ilk növbədə
müsəlmanın üzərinə düşən
missiyadır. Allah onu da sənin yerinə
yazmayacaq. Molla Sədra, Cəmaləddin Əfqani, Məhəmməd
İqbal və daha neçə istisnanı nəzərə
almasaq, belə güman etmək olar ki, müsəlman orta əsrlərdə
yalnız ideyalarını deyil, ağlını, dərrakəsini
də Qərbə bəxşiş verib. Özünə
isə ləzzət almaq, kef eləmək və müsəlman
qardaşını öldürmək texnikalarını
saxlayıb. Bir az ağır ittiham
oldu, amma görünən həqiqət budur. Əgər
dininin müdrikliyini bilirsənsə, nə üçün
onu öyrənmirsən, öyrətmirsən, yox, bilmirsənsə,
bilmək istəmirsənsə, niyə müsəlman
adını qəbul edirsən? Ya bu hikməti
dünyaya tanıt, onun fonunda özün də ucal, ya da onu tənqid
etmək üçün şərait yaratma. Axı
öz biliksizliyinlə müsəlmanın cahil obrazını
yaradırsan! Axı, cahil və müsəlman
sözləri yanaşı olmamalıdır, niyə onları
qoşalaşdırırsan?
Müsəlman
qardaşım, sənin dinin sülh dinidir, amma adın terrorla
az qala əkizləşdirilib. Başqa dinlər tarixi boyu qan töksələr də,
hətta öz filosofları, mütəfəkkirləri bunu
qeyd etsələr də, bunu möhür kimi üzərlərində
gəzdirmirlər, bunun hallanması üçün şərait
yaratmırlar. Başqa dinlər həqiqətən
öz dinlərini qılıncın, nizənin ucunda
daşıyıb, alov dilimləri ilə insanlara dağ
basmaqla yayıblar. Sənin babaların isə
fəth elədiyi torpaqlarda İslamı qəbul edən şəxslərdən
vergini belə yüngülləşdirilmiş şəkildə
alıb, dinini təsəvvüf vasitəsilə eşqi tərənnüm
edə-edə yayıblar. Amma bü gün
sənə “qılınc müsəlmanı” deyirlər, gizli
dumanların içindən görünməyən Vatikan
papası isə bir cinayətkarın ayağını
öpdüyünə görə, mərhəmət rəmzi
elan edilib? Bunun səbəbini heç
düşünmüsənmi? Yenə Qərb
təranələrini oxuyacan. Qardaşım,
başqası sənin obrazını səhv yaradırsa, bəs
əsl obrazın hanı, niyə öz obrazını
özün tanıtmırsan? Yox, yaradılan obrazlar
düzdürsə, o terrorçunu özünə din
qardaşı kimi qəbul edirsənsə, bunun İslamla bir əlaqəsi
olmadığını da bilməlisən axı! Sənin dinin səndən bunu istəmir, hətta
qadağan edir. Elə isə, nə
üçün sənə məxsus olmayan o mübarək
adı daşıyırsan, onu niyə çirkləndirirsən?
Öz dinini tanıyırsansa, müdrik prinsiplərini
dərk edirsənsə, niyə ayrı-ayrı bəndələrin
məhdud ideyalarına uyub, kimlərinsə dəyirmanına
su tökürsən, gizli bir əlin qardaşlar arasında
hördüyü divara kərpic olursan? Sən
müsəlmansan, deməli, Allahın tövsiyələrini
qoyub, öz gizli maraqlarını güdən bir bəndənin
dediklərinə inanmamalısan. İnanırsansa, deməli,
müsəlman deyilsən!
İslam xilafəti dövründə elə bir yüksək
mədəniyyət yaradılıb ki, tarix boyu düşmənlərin
belə, əli gəlmir onu dağıtmağa. Amma yəqin
fikir vermisən ki, o tarixin kölgəsindən
çıxmağa qorxursan? Sənə
gün işığı, təzə hava lazımdır ki,
böyüyəsən. Tarix şərəfdir,
şandır, kökdür, dəyərdir, ancaq
keçmişdir. Axı, sabahkı nəsil
də tarix axtaracaq, sən onlara nə təqdim edəcəksən?
Təsəvvür elə, Cahan şahın
tikdirdiyi möhtəşəm sarayın ara-sıra bərpaya
ehtiyacı olur, onu da gəlib ingilis bərpa edir. Sənə qalır əlin cibində müsəlman
olmağınla fəxr eləmək. Doğrudanmı,
nadir bir tarixi abidəni UNESCO gəlib öz dəyərlər
sisteminə salmalıdır ki, sən onun qədrini bilib,
qoruyasan? Belədirsə, bəlkə elə müsəlman
adı da qorunan mənəvi irs
sırasına salınsa yaxşıdır?!
Bu gün dünyada mənəviyyatın, ismət-namusun dəyər-dəyməzinə satıldığı bir vaxtda Qurani-Kərim insanlığın, kamilliyin meyarını qoruyub saxlayır. Bir neçə il əvvəl beynəlxalq fəlsəfə konfranslarının birində iki katolik keşişlə rastlaşmışdım. Onlardan biri universallıq, bəşəriyyətə mərhəmət haqqında məruzə edirdi və şərhlərində İslamın adını çəkmədən onun prinsiplərini təqdim edirdi - öz dəyərləri kimi. İclasdan sonra ona yaxınlaşıb: “Bu dedikləriniz Qurandandır, bilirsinizmi?” - dedim. Cümləmi bitirmədən, xoş olmayan bir təbəssümlə: “Əlbəttə, bilirəm, sizin reaksiyanızı da gördüm”, - dedi. Üzümdəki təəccübə baxıb əlavə elədi: “İslam əslində, bizim dindir, sizin yox. Onun prinsiplərini biz daha yaxşı anlayırıq və həyata keçiririk, nəinki siz. Bütün Avropa bu dəyərlərlə yaşayır”. Bu qədər üzsüzlük gözləmirdim: “Bəs niyə İslamın adını çəkmirsiniz?” Adam yenə saymazyana təbəssüm etdi: “Bütün dinlər Allahdandır, bunu da siz müsəlmanlar deyirsiniz. Əsas məqsəd onları bəşəriyyətə çatdırmaqdır. Adını çəkməyə ehtiyac yoxdu”. Mübahisəmizin davamı və yekunu maraqlı deyil, çünki ümumi nəticə bu gün göz qabağındadır: Xristianlıq mərhəmət, İslam zorakılıq təcəssümü kimi qələmə verilir. Anladığım bir həqiqəti sənə də xatırladım. Əziz müsəlman qardaşım, başda xatırlatdığım kimi, İslam ərəbin yox, farsın yox, bəşəriyyətindir. O, xəzinədir və onu düzgün istifadə edənə xeyir verir.
Səncə, İslam adına ciddi ləkə olan məsələlər “onun İslama aidiyyatı yoxdur,” “əsl İslam bu deyil” deməklə həll edilirmi? Hələ də dəstəmazın necə alınması, 4 arvadın nə vaxt günah olmadığı, cariyənin, siğənin mövcudluğunun qanuni olması, yeməklərin haram-halal sertifikatının hazırlanması ilə məşğul olursansa, Allahın yerinə günahı-mükafatı paylamaq missiyasını üzərinə götürürsənsə, sən İslamın mümkün təhrifinin qarşısını ala bilərsənmi? Məncə, nəinki yox, hətta özün yeni təhriflərə yol verərsən. Əsl İslam bu deyilsə, bəs hansıdır? Göstər öz dinini bütün gözəlliyi, möhtəşəmliyi ilə! Hələ XX əsrin əvvəllərində, Mirzə Cəlil, Sabir müsəlmanı “oyatmağa” çalışırdı. Axı, onlar təsadüfən: “Harda müsəlman görürəm, qorxuram”, deməyiblər. Bu, bir həyəcan təbilidir ki, əsrlərdi çalınır, əks-sədası hələ də cingildəyir. Əcəba, “müsəlmanın” Qurani-Kərimdən xəbəri varsa, deməli, az qala hər surədə “heç düşünürsünüzmü?” “bunu sizə düşünmək üçün söylədik” kəlmələrindən də xəbərdardır, bəs niyə düşünmür?! Yox, oxumursa, o müsəlmandırmı?
Bir-iki sualım da ayrıca müsəlman bacıma var. Quranda qadına böyük dəyər
verilir və onlara ayrıca müraciət edilir. Bəzən
hicablı bacılarımın ictimai yerlərdə insanlara
göstərdikləri təkəbbürlü münasibətlərinin
ya şəxsən şahidi oluram, ya da sosial şəbəkələrdə
yayırlar, oxuyuram. Müsəlman bacım, sənin baş
örtüyün ismət, sədaqət rəmzidir və hər
qadına yaraşır, amma o, İslamın rəmzi deyil.
Bu, dərin hörmətə layiqdir, amma o, səni
başqalarından nə əskik edir, nə artıq. Səndən
bir şey soruşmaq istəyirəm: üzündəki
laqeydlik, sərtlik, təkəbbür maskası kimə
ünvanlanıb? Quran bunu öyrətmir axı?
Doğrudanmı düşünürsən ki, ətrafda
hamı üzü cəhənnəmə, bircə sən
üzü cənnətə gedirsən? Eyni
ifadəni, kobudluğu örtüksüz bir xanımda görəndə
bu qədər məni narahat eləmir, amma səndə edir,
çünki Quran insanlara mərhəmət, sevgi öyrədir,
sən də bunu bilirsən. Müsəlmansan axı! Bunu da bilirsən ki, iman Allah-qul arasında gizli bir əhddir
və başörtüyü ilə təyin edilmir. Ən vacibi isə, başörtüyü nəfsin
örtüyüdür, təfəkkürün,
düşüncənin deyil. Necə bilirsən,
Allahla bəndənin arasındakı bir sirri, əhdi bəndənin
sorğu-sual eləməyə haqqı çatırmı?
Səncə, bu gün zahiri görkəmindən
müsəlmanlığı bəlli olan bir bacı və ya
qardaş görən kimi niyə elə təsəvvür
yaranır ki, mütləq dinə, imana aid sorğu-sual,
tövsiyələr başlanacaq? Doğrudanmı,
bir müsəlmanın dünyagörüşü belə
dar çərçivəyə sığışır və
işi ətrafdakıları tərbiyə eləməkdir?
Axı, Qurani-Kərimdə də Allah Təala
peyğəmbərə bildirir ki, imana gətirmək ancaq
Allahın işidir, sənin işin ancaq xəbər verməkdir.
Səncə, Allaha məxsus bir işi üzərinə
götürməyə sənin səlahiyyətin
çatırmı?
Əziz
müsəlman, sənin adın terrorla, cəhalətlə
eyniləşdiriləndə, səndən qorxanda, səndən
təhlükəli od kimi gen gəzəndə
ilk əziyyət çəkən yenə sənin
qardaşın, bacın olur. Bəlkə də
sənin qolunun zoru var, kimlərə isə şiddət
göstərə bilirsən, amma sənin zəif bacın var,
onu necə, qoruya bilirsənmi? Yox,
çünki heç ondan xəbərin yoxdur. Ramazan
günlərində ərəb şeyxlərinin dolu
masaları ilə acından ölən sudanlının
qoşa şəkillərinə baxmaq, müsəlman
bacıların qul bazarında “İslam ordusu” tərəfindən
satıldığını görmək, düşünməyən,
marionet kimi əllərdə oynadılan müsəlmanın
İslam adına danışdığının şahidi
olmaq sadəcə xəcalət verir.
Qardaşım,
bacım, sənə İslamın ən dərin, ən uca, ən
xoş hikmətlərinin dərkini arzu edirəm! Sənə
öz dininə, imanına sahib çıxmağını
arzu edirəm! Allahdan sənə əlində nahaq qan tökən
bıçaq yox, Haqq söz yazan qələm tutmağı
diləyirəm. Amin.
Könül BÜNYADZADƏ
fəlsəfə elmləri doktoru
525-ci qəzet.-2018.- 21 iyul.- S.11.