Folklorşünaslığımızın
milli kimlik nümunəsi
Paşa Əfəndiyev-90
Ədəbiyyatımızın, milli-mənəvi mədəniyyətimizin
görkəmli tədqiqatçısı Əməkdar elm
xadimi, professor Paşa Şərif oğlu Əfəndiyev
haqqında müxtəlif vaxtlarda qənaətlərimi
bölüşməyə çalışmışam.
Hər dəfə də
anlamışam ki, ürəyimdən keçənləri
axıra qədər yazıya gətirə bilməmişəm.
Düşünmüşəm gələcək
yazılarımda digər deyə bilmədiklərimi gərək
deyəm. Beləcə yazıdan yazıya
körpü salmışam. İndi bu
böyük şəxsiyyətin, mənim əziz müəllimimin
doxsan yaşı tamam olur. Doxsan il
ömür sürmək, həyatın enişli-yoxuşlu
yollarını doxsan il əriş-arğac eləmək hər
kəsə nəsib olan xoşbəxtlik deyil.
Paşa müəllim elmin yoluna
çıxdığı, əlinə qələm
aldığı vaxtdan doxsan yaşın tamamına qədər
müqəddəs yolda, yazıb-yaratmaqdadır. Onun
düşüncəsində olanlar ancaq və ancaq ideallara
köklənib, xalqımızın milli-mənəvi sərvətini
toplayıb öyrənməkdən və ürəyindəkiləri
yazıya gətirməkdən ibarətdir. Təxminən otuz ildir (bəlkə bir qədər
də çox) ki, hansı ideallarla yaşamasının,
düşüncəsində nələrin oturmasının
canlı şahidiyəm. Elə o vaxtdan da
onu dərk eləməyə, öyrənməyə
çalışmışam. Çünki
Ulu Tanrı P.Əfəndiyevin ürəyini sonsuz sevgi,
böyük ideallıqlarla doldurubdur. Məhz
bunun nəticəsidir ki, bu qədər gərəkli işləri
görə bilmiş, heç kəsin gedib çata bilməyəcəyi
dərinliklərə gedib çıxmışdır. Azərbaycan folklorşünaslığının
repressiya illərindən sonrakı dövrünün
bütün ağırlıqlarının mühüm bir
hissəsi onun çiyinləri üzərində olmuşdur.
Azərbaycanımızın müqəddəs guşələrindən
biri olan Qax rayonunun İlusu kəndində o, sinəsini
sözlə, xalqın zəngin mədəniyyəti, əsrarəngiz
folklor sərvəti ilə doldurmuşdur. Özü ilə
bağlı bütün qeydlərində o kəndin məişəti,
məşğuliyyəti, insanların həyat tərzi, kəndin
məhlələri, ailələri, nəsli haqqında verdiyi
bilgilər böyük bir mədəniyyəti özündə
ehtiva edir. Bir qədər publisistik, bir qədər elmi
üslubda yazılmış bu qeydlər mahiyyətində
xalqımızın əski təsəvvüründən bu yana olan bir zənginliklə,
dünyagörüşlə bağlanır. Paşa
müəllim hər dəfə uşaqlıq
yaddaşında olan maraqlı hadisələri, İlisu kəndi
ilə bağlı el ağsaqqallarının dilində söylənən
rəvayət, əhvalat örnəklərini, xatirələri,
kəndin müxtəlif bayram şənliklərini bir folklor
hadisəsi olaraq yazılarında verməyə
çalışır. Bu bilgilər onu da
əlavə edək ki, təkcə Paşa Əfəndiyevin həyatında
olanlarla bağlanmır, böyük əksəriyyəti
xalqın böyük mədəniyyətinin, həmin illərdə
üzləşdiyinin bir hissəsi olaraq görünür.
Çünki Paşa müəllimin şəxsi
həyatında olanlardan əlavə hamısı, məsələn,
repressiyanın vurduğu yaralar, ikinci cahan savaşının
gətirdikləri, eləcə də müharibədən
sonranın çətinlikləri hamısı xalqın
taleyindən keçibdir. P.Əfəndiyev
məhz bunları öz taleyində yaşamış və
sonrakı zamanlar üçün qalaq-qalaq tale yazısına
çevrilmişdir. Ömrün müxtəlif
vaxtlarında, hətta doxsan yaşında da görkəmli
alim eyni yanğı ilə həmin illərə
qayıdır, onun əriş-arğac epizodlarını
vaxtaşırı yazıya gətirir. Hətta
vurğulayır ki, Mahmud, bunları mən bilirəm, mən
yazmasam, bəs kim yazacaqdır.
Paşa müəllim bütün parametrlərdə
canlı ensiklopediyadır. Folklorşünaslığın
keçib gəldiyi yolun hansı məzmunla, tarixi dinamika ilə
səciyyələnməsini, harada nəyin olmasını onun
qədər bilən ikinci bir folklorşünasımız
yoxdur. O, yazılarında bəzi məqamlarda
vurğulayır ki, mən Azərbaycan
folklorşünaslarının çağdaş mərhələdə
müəllimiyəm. Məndən
böyüyü yoxdur. Bu ifadələri
işlədərkən xüsusi olaraq vurğulayır ki, təvəzökarlıq
olmasın. Ancaq professor P.Əfəndiyev
reallığı, həqiqəti deyir. Həqiqət
isə ondan ibarətdir ki, müasir Azərbaycan
folklorşünaslığında Paşa müəllim həm
yaşda, həm də başda hamıdan böyük
olandır. Onun qədər çağdaş
mərhələdə Azərbaycan
folklorşünaslığına sədaqətlə xidmət
edən, əvəzsiz töhfələr verən ikinci bir
şəxs yoxdur. Təəssüf ki, belə
bir böyük ziyalının qədrini bilmirik. Doxsan yaşı keçir, onun yubiley tədbirini
keçirmirik. Halbuki bu cür şəxsiyyətlər
xalqın mənəvi yükünü çiyinlərində
daşımış və gediləcək yolu müəyyənləşdirmişlər.
Son dövrün, müstəqilliyimizin bizə bəxş
etdiyi ən böyük uğurlardan birisi xalqın milli mədəniyyətinə
sahib durmaq duyğusudur. Bu sahədə
görülən böyük işlər bunun nümunəsidir.
Azərbaycan Prezidentinin, Azərbaycan dövlətinin
uzaqgörənliyi, uğurlu və məqsədyönlü
siyasəti nəticəsində Folklor İnstitutu yarandı. Həmin institutun gördüyü işlərin isə
dəyəri ölçüyəgəlməzdir. Paşa müəllim uzun illər Folklor
İnstitutunda çalışıb, bütün həyatını
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinə
bağlayıb. Ali təhsil illəri orada
keçib, aspirant olub, namizədlik, doktorluq dissertasiyaları
müdafiə edib. Azərbaycan
balalarına müəllimliyin sirlərini öyrədib, ədəbiyyatımızı,
onun keçib gəldiyi yolu mənimsədib. Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetində on altı il
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi kafedrasına müdiri
olmuşdur. Filologiya fakültəsinin əyani və
qiyabi şöbələrinin müxtəlif vaxtlarda dekanı
kimi fəaliyyət göstərmişdir. Belə
bir örnək ömür yolu keçmiş şəxsiyyətin,
alimin doxsan illik yubileyini keçirməmək, diqqətdən
kənarda saxlamaq və ya görməməzliyə vurmaq
xalqın mənəvi sərvətinə
etinasızlıqdır. Bizim öz qədrimizi
bilməməyimiz, özümüzə qiymət verməməyimizdir.
Görkəmli ədəbiyyatşünas alimimiz
F.Köçərli keçən əsrin əvvəllərində
XVIII əsrAzərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
şairi M.P.Vaqiflə bağlı mülahizələrində
bu cür notlar vardı. Təəssüf hissi ilə
vurğulayırdı ki, bizim xalqımızda bir qədirbilməzlik,
biganəlik var. M.V.Vidadi, M.P.Vaqif kimi böyük şəxsiyyətlər
hər hansı bir başqa xalqlarda olsa idi, həmin şəxsiyyətlər
onların qürur yerinə çevrilərdi. Azərbaycan prezidentinin, Azərbaycan dövlətinin
böyük qayğısı ilə görkəmli Azərbaycan
şairi M.P.Vaqifin 300 illiyini dövlət səviyyəsində
qeyd edildi. Demək olar, böyük ədəbiyyatşünasımızın
yüz il əvvəl söylədiyi
narahatçılığın problemini aradan
qaldırıldı, 2017-ci il M.P.Vaqif ili elan edildi. Paşa müəllimlə bağlı
düşüncələrimi bölüşərkən
bunlar ağlıma gəldi. Onun tələbələrlə
görüşünü təşkil etmək, öyrəndikləri
dərsliyin, kitabların müəllifinin Paşa müəllim
olduğunu əyani olaraq göstərmək, canlı
bağlantısını yaratmaq böyük savab işidi.
Ancaq edilmir və edilməsi də
görünmür. Təəssüf.
Professor Paşa Əfəndiyev həmişə
böyük-böyük elm və maarif fədailərinin
yanında olmuş, onların dediklərini zərrə-zərrə
sinəsinə yığmış və bir növ həyat dərsi
almışdır. Ə.Seyidov, M.Vəkilov, M.Rəfili,
Ə.Dəmirçizadə, F.Qasımzadə, C.X.Hacıyev,
Ş.Qurbanov, İ.Şıxlı və b. Bu
sıralanmanın başlanğıcında isə Qori Müəllimlər
seminariyasında təhsil almış atası Şərif
müəllim dururdu. Bunlar hamısı
Paşa müəllim üçün həyat dərsi,
örnək idi. Əməkdar elm xadimi
onların yanında elmi, şəxsiyyət kimi uca
olmağı mənimsəmişdi. İlisu
dağlarının o əzəməti, bu şəxlərin
böyüklüyü ilə qaynayıb
qarışmış və Paşa müəllimi
formalaşdırmışdı. Ayrı-ayrı
yazılarında, məqalələrində, kitablarında
bunlar bir örnək, yaddaş hadisəsi kimi özünə
yer alır.
O, elmə
qədəm basdığı gündən həmişə
Azərbaycan folklorşünaslığının
köklü problemlərini aydınlaşdırmaq yolunu
tutmuşdur. Görkəmli ədəbiyyatşünas
alim M.Rəfilinin rəhbərliyi altında Azərbaycan
xalqının möhtəşəm abidəsi
"Koroğlu" dastanını tədqiq etməyə
başlamışdır. Onu da əlavə
edək ki, bu, "Koroğlu" dastanının sistemli
öyrənilməsi baxımından ilk addım idi. Dastanla bağlı ilkin mənbələri
araşdırıb ortaya çıxaran Paşa müəllim,
nəşrlərə, yazı variantlarına bütün tərəfləri
ilə diqqət yetirmiş və fundamental tədqiqat əsəri
ortaya qoymuşdur. İndi artıq həmin
araşdırmadan təxminən altmış illik bir zaman
ötür. P.Əfəndiyevin tədqiqatından
sonra "Koroğlu" dastanı müxtəlif tədqiqatların
probleminə çevrilmiş və bir-birindən maraqlı
monoqrafiyalar yazılmışdır. Dastanın
özünün isə dəfələrlə nəşri
olmuşdur. Paşa müəllimin tədqiqatının
ayağı sayalı idi. Artıq Azərbaycanda
fundamental koroğluşünaslıq
formalaşmışdır. Dediyimiz kimi,
onun başında isə Paşa müəllimin
araşdırmaları dayanır. Bu mənada
həmin tədqiqat koroğluşünaslıq
üçün mayakdır.
Azərbaycan folklorşünaslığında ən
köklü problemlərdən biri
folklorşünaslığın tarixini işləməkdir. Bunun isə əziyyəti,
ağırlığı bir sonsuzluqla nəzərə
çarpır. Hər kəsin işi
deyildir ki, bu cür ağır, son dərəcədə gərgin
zəhmət tələb edən bir sahəyə girişsin və
oradan uğurla çıxa bilsin. Paşa
müəllim xalq ədəbiyyatının toplanması, nəşri
və tədqiqi tarixini ayrı-ayrı mənbələri, rus
dilli mətbuatı, anadilli mətbuatı, cüng və əlyazmaları,
topluları izləməklə yazmışdı və bununla
folklorşünaslığın tarixini Azərbaycan
folklorşünaslarının üzünə açdı.
Onun doktorluq dissertasiyası,
"Folklorşünaslığın problemləri"
seriyasından buraxdığı cildlər, müntəxəbatı,
məqalələri və s. bu böyük işin göstəricisidir.
"63 il institut divarları arasında" tədqiqatı
da həmin araşdırmanın davamı kimi mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Çünki bu kitab
böyük bir tarixi olan universitetin, pedaqoji məbədin
tarixini araşdırmaq baxımından əvəzsizdir.
Paşa müəllimin zəngin tədqiqatçılıq
təcrübəsi, yaddaşı, gözü ilə
görüb şahidi olduqları, müəllimləri və
on altı rektorla işləməsi hamısı bu kitabın
ortaya çıxması üçün qaynaq
funksiyasını yerinə yetirir.
Folklorşünas Paşa Əfəndiyevin
araşdırmalarının, özünün dediyi kimi,
hamısı məqalədən, hasısa problemin təhlili zərurətindən
kitaba doğru böyük inkişaf yolu keçmişdir. "Azərbaycan
şifahi xalq ədəbiyyatı" dərsliyi bu baxımdan
tipik və həm də olmazın dərəcədə
uğurlu dərslik abidəsidir. Təkcə
onu demək kifayətdir ki, keçən əsrin 70-ci ilindən
bu dərslik filologiya fakültələrinin stolüstü
kitabıdır. Ədəbiyyata,
folklorşünaslığa ayaq basan hər bir kəsin yolu
bundan keçir. Paşa müəllim
"Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı" dərsliyini
o qədər mükəmməlliklə işləmişdir
ki, tələbələr onu mənimsəməklə xalq ədəbiyyatının
sirlərini, məzmun xətlərini, janr xüsusiyyətlərini,
xalqımızın keçib gəldiyi yolun mahiyyətini,
folklorşünaslığımızın tarixini
bütün təfərrüatı ilə mənimsəyə
bilirlər. Onu da əlavə edək ki,
Paşa müəllimdən sonra, daha çox isə Azərbaycanın
müstəqillik dövründə xalq ədəbiyyatı ilə
bağlı bir çox dərsliklər yazıldı, ancaq
heç birisi təbii olaraq yaşamaq hüququ qazanmadı.
Daha doğrusu, tələbə auditoriyası
onu qəbul etmədi. Çünki dərslik
yazmaq hər kəsə nəsib olan şey deyildir ki, yerindən
duran dərslik yaza bilsin. Bunun
üçün bir sıra şərtlər lazımdı
ki, uğurlu dərslik ortaya qoya biləsən. Ən mühüm olan isə auditoriyanı bilmək,
nəyi çatdırmaq, necə çatdırmaq məsələsidi.
Ulu Tanrı P.Əfəndiyevə bunları
artıqlaması ilə vermiş və yaxşı müəllim,
yaxşı alim olması bu kitabın uğurlu
alınmasına şərait yaratmışdır.
Folklorşünas alimin gördüyü böyük
işlərdən birisi repressiya yaşamış
folklorşünasların yaradıcılığını
arxivlərdən, qəzet və jurnal səhifələrindən
çıxarması, onların haqqında Azərbaycan
mühitinə müfəssəl məlumat verməsidir. F.Köçərli,
Ə.Abid, S.Mümtaz, H.Zeynallı, V.Xuluflu, Y.V.Çəmənzəminli,
R.Əfəndiyev, C.Əfəndizadə, S.Hüseyn, N.Nərimanov,
H.Əlizadə və başqa
folklorşünasların, eləcə də bir qədər
əvvəlki ziyalı mühitinin (məsələn,
M.F.Axundov, H.Zərdabi, M.Mahmudbəyov və b. folklor sahəsində
gördükləri nəzərdə tutulur) haqqında verilən
bilgilər öz başlanğıcını P.Əfəndiyevdən
götürmüşdür. "Kitabi-Dədə Qorqud",
"Koroğlu" kimi möhtəşəm abidələrin,
eləcə də məhəbbət dastanlarının dərsliyə
gəlişi də folklorşünas alimin adı ilə
bağlıdır.
Azərbaycan folklorşünaslığında
mühüm problemlərdən birisi yazılı ədəbiyyatımızın
görkəmli nümayəndələrinin bu zəngin xəzinədən
hansı səviyyədə istifadə məsələsidir. Professor
Paşa Əfəndiyev bu baxımdan da görüləcək
işlərin istiqamətini düzgün müəyyənləşdirmişdir.
N.Gəncəvinin, M.P.Vaqifin, S.Vurğunun,
M.Müşfiqin, A.Şaiqin, C.Cabbarlının və
başqalarının yaradıcılığında xalq ədəbiyyatından
gələnlərin ümumi mənzərəsi haqqında
dolğun təsəvvür yaratmışdır. Şifahi ədəbiyyatın yazılı ədəbiyyat
üçün bir qaynaq olduğunu bütün parametrləri
ilə ortaya qoymuşdur. Eləcə də
aşıq ədəbiyyatının əlçatmaz
ustadlarından olan Molla Cümənin şeirlərini elmə
qədəm basdığı ilk vaxtlardan ta günümüzə
qədər toplayıb kitab halına salmış və
xalqımıza təqdim etmişdir. Bundan əlavə
onunla bağlı "Molla Cümə (həyat və
yaradıcılığı)" adında fundamental
monoqrafiya yazmışdır. Orada bu ustad sənətkarı
şəxsən tanıyanlardan, onunla yaxınlıq edənlərdən
tutmuş, ailəsinin, ətrafının söylədiklərinə
qədər müxtəlif tipli əhvalatlar, müəmmalar,
aşığın özünün əlyazmaları
geniş yer alır. Görkəmli
folklorşünas alim 90 yaşa bunlarla və deyib
çatdıra bilmədiyimiz digər olanları ilə gəlmişdir.
Paşa Əfəndiyevin doxsan yaşında hazırladığı "Folklorşünaslıq məsələləri" kitabı xalqa xidmətin nümunəsidir. Kitabda folklorşünaslığımızın müxtəlif problemləri, folklorşünas alimin həyat və yaradıcılığının bir sıra məqamları, F.Köçərli, M.Mahmudbəyov, R.Əfəndiyev, M.H.Təhmasib, M.Həkimov və s. haqqında qənaətləri müfəssəl şəkildə özünə yer alır. "Mikayıl Rəfili", "Əzəl müəllim", "Şıxəli Qurbanov", "Şərif müəllim" və b. məqalələri folklorşünas alimin həyatının bir hissəsi kimi, avtobioqrafik xarakteri ilə əvəzsiz dəyər kəsb edir və Azərbaycan ziyalı mühitinin hansı ideallarla yaşamasını əyani olaraq açıqlayır. Yeri gəlmişkən bir haşiyəni də əlavə edim, "Mikayıl Rəfili" məqaləsini oxuyanda söhbətimiz zamanı "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanları ilə bağlı böyük alimin münasibətini öyrənmək istədim. Çünki keçən əsrin 50-ci illərində dastana hücum başlayanda M.Rəfili də Dədə Qorqudla bağlı tənqidi mövqe nümayiş etdirmişdi. Paşa müəllim maraqlı bir əhvalat söylədi və dedi ki, mən dissertasiya işimi yazarkən tədqiqat işimdə "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanları ilə bağlı siyasi mühitdən gələn bir neçə cümləlik fikir söyləmişdim. Elmi rəhbərim professor M.Rəfilinu oxuyan kimi əsəbi şəkildə "sənin "Dədə Qorqud"la işin olmasın dedi və əsəbi şəkildə həmin hissəni qaraladı. Paşa müəllim vurğulayır ki, bu böyük alim (M.Rəfili) "Dədə Qorqud"a hücumun müvəqqəti olduğunu və onun əzəmətinin dərk olunacağını yaxşı bilirdi. Ümumiyyətlə, kitabda türk dastan yaradıcılığı ilə bağlı folklorşünas alimin mülahizələri mükəmməlliyi və istiqamətverici xarakteri ilə səciyyələnir.
"Ayın əfsanəsi və bəşəri düşüncələr", "Mikayıl Müşfiq və xalq yaradıcılığı", "Şəbi-hicran" poeması və xalq yaradıcılığı", "Cavad xan haqqında mahnı", "Mənəviyyat" və s. kitabda yer alan məqalələrin hər birisi problematikası və eyni zamanda, ehtiva etdiyi məzmunla möhtəşəmdir. Bütün bunlar folklorşünas alim, əməkdar elm xadimi Paşa Əfəndiyevin gördüyü böyük işlərin mahiyyətini və doxsan yaşda da eyni şövqlə yolunda davam etdiyini aydınlaşdırır.
Mahmud ALLAHMANLI
Filologiya elmləri
doktoru, professor
525-ci qəzet.-2018.- 24 iyul.- S.6.