"Elçilik"də yaşananlar
Qadın-kişi münasibətləri min illərin
açılmayan sirli
qutusu, haqqında nə qədər danışılsa, yazılsa
da bitib-tükənməyən
mövzusudur.
Çexov deyir ki, kişi olmayan
cəmiyyətdə qadınlar
solğunlaşır, qadın
olmayan cəmiyyətdə
kişilər axmaqlaşır.
Özlərini qoymağa yer
tapmadıqda evlənirlər.
Çexov demişkən, onun
bu ideyaları özünü "Elçilik"
hekayəsində də
göstərir. Qadın-kişi mübarizəsi, toqquşmaları
həyat tərzidir, gerçəkliyin normasıdır.
Gerçəkliksə bir lətifə
üzərində qurulub.
Hər kəsin bunu anlaması üçün
öz yaşamına nəzər salması kifayətdir. Çexov da
qadın-kişi münasibətlərini
bir lətifə, ya da bir
zarafat üstündə
qurub.
Sözügedən hekayənin səhnə versiyasını bu yaxınlarda "Yuğ"
Dövlət teatrı
hazırladı. Azərbaycan da daxil olmaqla,
ayrı-ayrı ölkələrdə
teatrların tez-tez müraciət etdiyi hekayəni bu dəfə "Yuğ"un rejissoru Günay Səttar sənhələşdirmişdi. Mövsümün sonlarında premyerası
baş tutan "Təklif. Elçilik" bir hissəli
zarafatın quruluşçu
rəssamı Əməkdar
rəssam Rəşid
Şerif, musiqi tərtibatçısı Əməkdar
artist Vüqar Camalzadə,
rejissor assistenti Sabir Məmmədovdur.
Qadın
və kişi
münasibətlərindən bəhs edən tamaşada rolları Əməkdar artist Vidadi Həsənov, Zümrüd
Qasımova və Elgün Həmidov bölüşürlər.
Səhnə əsərini komediya, ya da zarafat
adlandırmaq olar. Əsərin
sujeti ilk baxışda
çox sadə və adi həyat
hadisəsi üzərində
qurulub: iki gənc evlənməlidir.
Amma onların evliliyə gedən yollarında qarşılarına müəyyən
maneələr çıxır.
Daha doğrusu, bu maneələri özləri yaradırlar...
Əsərdə hadisələr rus əyalətlərinin birində
baş verir. 35 yaşlı gənc mülkədar İvan Vasilyeviç (Elgün Həmidov) öz yaşlı mülkədar
qonşusu Stepan Stepanoviçin (Vidadi Həsənov) evdə qalmış qızı
Natalya Stepanovnayla (Zümrüd
Qasımova) evlənmək
istəyir. Bununçün onlara elçi gəlir. Son dərəcə həyəcanlı
olan gənc İvan qızın atasına öz niyyətini necə deyəcəyini bilmir.
Qızın atası Stepanoviç
isə hər tamahkar mülkədar kimi onun qapısına
borca gəldiyini düşünüb qonşusuna
çox da fikir vermir. Amma məsələnin mahiyyətini
öyrənəndən sonra
isə çox sevinir. Biz burada alışdığımız "qız atası"nı görmürük.
Bu qız atası
qızına elçi
gəlmiş oğlanı
sevindiyindən qucağında
daşıyır, öpür,
iltifat göstərir.
Vidadi Həsənovun ifasında
komik rol olduqca təbii və inandırıcı,
həm də son dərəcə komik görünür. Hiss olunur
ki, aktyor özü də obrazına qarşı istehzayla yanaşır, onun iç dünyasını ən sonuncu zərrəsinə qədər qavradığından
tamaşaçıya da
rahatlıqla açıb
göstərir. Obraz bəzən
tamaşaçıda ikrah
yaratsa da, çox halda komik planda təsvir
olunur.
İvan Vasilyeviçin elçiliyindən
son dərəcə məmnun
olan ata qızını çağırmaq
və öz dili ilə desək,
xeyir-dua vermək üçün qızının
arxasıyca gedir. Oğlanın tək qaldığı bir neçə dəqiqə ərzində
onun nə qədər həyəcanlı
olduğu ortaya çıxır. Məsələ o deyil ki, o, Natalyanı
sevir. Yox! Sevgi heç onun yadına da düşmür. Sadəcə
artıq yaşı
35-i keçən bir kişi evlənmək
haqqında ciddi-ciddi düşünməlidir. O özü
də bunu bilir və kim olursa olsun, mən mütləq evlənməliyəm
deyir. Yaşadığı əyalətdə də ən yaxşı namizəd məhz Natalya Stepanovnadır.
Əvvəlcə ona görə
ki, o da mülkədar qızıdır,
ailəsi varlıdır.
Özü də az-çox
oxuyub. Vəssalam. Deməli, onunla evlənmək
olar. Hətta onun evini səliqəsiz və toz içində saxlamağı belə İvanı fikrindən döndərə bilmir.
İxtisasca həkim olan
Çexov insan fiziologiyasını, düşüncələrini,
psixikasını da gözəl bilirdi. Bu yaşda kişinin
fiziologiyası da qadın tələb edirdi. Eləcə də əksinə...
Bir azdan səhnədə Stepan Stepanoviçin qızı
Natalya görünür. Aktrisa Zümrüd
Qasımovanın ifasında
bu obraz əsl evdə qalmış, yaşı ötmüş rus mülkədarının qızı
kimi təsvir olunur.
Yeri gəlmişkən,
demək lazımdır
ki, fikrimizcə, rejissor ilk növbədə
aktyor seçiminə
görə təbrik edilməlidir. Çünki hər bir obraz istər xarici görünüşü,
istərsə də obrazlarını daha yaxından duyub, tamaşaçıya təqdim
edə bilmək baxımından olduqca uğurludur.
Natalya atası ilə birgə yaşayır, həm təsərrüfat,
həm də ev işlərilə
məşğuldur. Kobud, səliqəsiz,
getdikcə qadınlıq
təravətini itirmiş
(ya da itirməyə
məcbur olmuş) qız da qonşusunun
əsl niyyətini bilmədən onunla pis davranır. Daha doğrusu, onu saymır. Çünki o, bu anda rahatdır, olduğu kimidir. İvanın isə elçilik
zamanı açdığı
mənasız söhbətlər
onlar arasında mübahisəyə səbəb
olur. Hətta Stepanın qarışmağı
ilə bir yerdən sonra savaşa da çevrilir.
Nə idi o mənasız məsələlər? Boş, istifadəyə
yararsız, "camış
bataqlığı" deyilən
kiçik bir sahənin hansı ailəyə məxsus olmağı, ya da hansı ailənin
ov itinin daha bacarıqlı olması.
Elgün Həmidovun ifasında İvan son dərəcə
qətiyyətli və
sözünün üzərində
duran insandır. Amma qadınsızlıq
Çexovun dili ilə desək, onu da axmaqlaşdırıb.
Hətta
o, öz həqiqətlərini
evlənmək istədiyi
qadının qarşısında
belə qətiyyətlə
müdafiə edir.
Bu üç obrazın
içərisində bir
az kübarlıq
məhz bu oğlandadır. Amma o da hərdən
əsəblərini cilovlaya
bilmir, özündən
çıxır. Son anda isə yenə
də qadın cazibəsi onu ram etməyi bacarır. Belə ki, o döyülüb, söyülüb, təhqir
olunduğu evə ikinci dəfə yenə də onu təhqir edən qadınla evlənmək üçün
geri qayıdır.
Hətta
bu, qızın atasını belə təəccübləndirir.
Bütün bunlar dövrün mülkədarlarının necə
mənasız, boş
işlərlə məşğul
olmağını, hansı
lüzumsuz söhbətləri
böyük problemə
çevirməyini göstərir. Bu mülkədarların milyonlarla
pulu, böyük torpaq sahələri, onlarla nökərləri olmağına baxmayaraq, onların mənəviyyatı
çürüyüb. Əslində, bu obrazları
daha kübar, statuslarına uyğun da təsvir etmək olardı. Amma rejissor burada məsələni təkcə
qadın-kişi münasibətilə
məhdudlaşdırmır. Burada hekayənin dediyimiz ikinci qolu ayrılır.
Burada müəllif qarşı cinslərin bir-biriylə dil tapa bilməməyini, bir-birinə qarşı yanlış davranışlarını onların qarşı cinslə davranış qaydalarını bilməməsi ilə əlaqələndirir. Natalya nə qədər kobud, yöndəmsiz qadın olsa da, ortaya sevgi məsələsi gələndə tamamilə dəyişir, sanki özü də qadın olduğunu xatırlayır. Tamaşada da qarşı tərəflər susarkən bir-birlərinə daha yaxındırlar. Onları erotik bağ bir-birinə yaxınlaşdırır, seksual həyat birləşdirir. Çünki fiziologiyaları bir-birlərini tələb edir. Amma elə ki, ağızlarını açırlar, onda bütün işlər korlanır. Bu, həyatda da belədir. Qadın və kişi daha çox susaraq anlaşırlar.
Məhz bu yaxınlıq və bir-birinə olan ehtiyac onları əbədiyyən birləşdirir və Stepan Stepanoviçin xeyir-duası ilə Natalyayla İvan evlənirlər.
Səhnə əsərinə seçilən musiqilər də ümumilikdə şən əhval-ruhiyyə yaradırdı. Bundan əlavə tez-tez çalınan kilsə zəngləri, saatın zəngi və yanıb-sönən işıqlar, aktyorların bu səslərə və işıqlara uyğun şəkildə ahəngdar davranışları, bir çox hallarda ləngiyən hərəkətlər həm də zaman içərisində zamansızlıq yaradırdı. Sanki hadisələr bu zamandadır, amma əslində, həm keçmişi, həm də gələcəyi ifadə edir.
Bəlkə
də heç zaman həlli tapılmayacaq, amma həmişə
birlikdə olmağa və dünyanı bu birgəlikdən
var etməyə məhkum edilən qadın-kişi münasibətlərinin
zamansızlığıdır bu...
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.-2018.- 25 iyul.- S.7.