Hərb və dövlətçilik
tariximizdəki aydın izlər: Cəfərqulu xan
Naxçıvanski-Kəngərli
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Çox təəssüf ki, populyarlığı
çox sevən və hər zamanın nəbzini tutmağa
çalışanlar naxçıvanlı hərbçilərdə
mənfilikləri qabartmaq, gözdən salmaq istəyirlər. Amma bu, mümkün deyil!
Çünki onların canı-dildən müdafiə etdikləri
Naxçıvan əzəmətlə durmaqdadır! Və Cəfərqulu
xan 4 oğlunu (III Kalbalını, III Ehsanı, Teymuru və Cəmşidi)
Azərbaycanın və onun ayrılmaz tərkib hissəsi olan
Naxçıvanın müstəqilliyi, azadlığı
uğrunda qurban verib.
Ona görə də gərək biz tədqiqatçılar
Naxçıvan tarixinin iki ilini (1918-20) çox həssaslıqla,
emosiyalarsız və doğru-düzgün araşdıraq, ətraflı
öyrənək və son fikrimizi yazaq. Mənasız fikirlərlə
qəhrəmanlarımızın ruhunu incitməyək!
Bir məsələni də deməyin vaxtıdır. Digər
yazılarımızda bu məsələyə tarixi sənədlərin
köməyilə fikrimizi bildirəcəyik. Araşdırmalar göstərir ki, bütün
yüzilliklərdə naxçıvanlılar Azərbaycandan
başqa heç bir konfederasiya-filan qəbul etməyiblər.
1918-1920-ci illərdə həmçinin!
Yeri gəlmişkən, bir müəlliflə telefon
söhbətimiz oldu. O bildirdi ki, Mirzə Bağır Əliyevin
"Qanlı günlərimiz" (Bakı:1994)
kitabından istifadə edib. O müəllifə bir daha
xatırladırıq ki, Mirzə Bağır Əliyev
gündəlik yazıb və hadisələri bildiyi kimi qeyd
edib. Biz də həmin kitabı diqqətlə
oxuyuruq. Cəfərqulu xan heç vaxt
katibə (münşiyə) deməyəcəkdi ki, diplomatik
danışıqlarda söhbət nədən gedib və sair
və ilaxır.
Bu səbəbdən bir məsələni də deməyə
məcburuq.
"Naxçıvan İnqilab Komitəsinin 10 oktyabr 1920-ci il tarixli qərarı ilə İnqilab Komitəsinin
nəzdində bir neçə şöbələrlə
yanaşı, Daxili İşlər şöbəsi də
yaradılır.
İnqilab Komitəsinin qərarı ilə ümumi məlumat
təlimat şöbəsinə rəis Mirzə Bağır
Əliyev təyin edilmişdir". Bu, arxiv sənədidir.
Bizcə, artıq şərhə ehtiyac yoxdur. Bundan sonra Mirzə
Bağır Əliyev öz gündəliyində
Naxçıvandan sürgün edilmiş hərbi
Naxçıvanskilər haqqında müsbət fikir yaza,
yaxud saxlaya bilərdimi? Əlbəttə ki, yox! Mətləbdən uzaqlaşmayaq. Naxçıvan tarixində maraqlı məsələlərdən
biri Naxçıvandan Makuya hərbi dəmiryol çəkilməsidir.
Bu hadisə 1915-ci ilə təsadüf edir.
Ədəbiyyatşünas
alim Əziz Şərifin atası Qurbanəli Şərifzadənin
oğluna yazdığı məktub bu işi oxuculara məlum
edir: "Cəfərqulu xan mənə təklif elədi ki, dəmiryol
podratı götürək və şərik olaq. Şahtaxtıdan Makuya dəmiryol çəkiləcəkdir.
Cəfərqulu xan özü qulluqdadır,
müqavilə mənim adıma olacaqdır. Bu neçə gündə
çalışırdıq. Hüseyn
xan, general adyutant, Cəfərqulu xanın qardaşı bu
işdə vasitəçidir. Ona görədə
çox ümid varam ki, bu iş bizə qismət ola.
Şahtaxtıdan Makuya qırx verst qədər yoldur. Əgər bu iş bizə
qismət olsa, ümidvaram ki, mənfəətsiz olmaya,
çünki əvvəla, əfsərlər Cəfərqulu
xanın və Hüseyn xanın xatirinə bizə kömək
edərlər, çünki bu yol hərbi yoldur, injinerlər
tamam əfsərdirlər və saniyən Makuda Cəfərqulu
xanın əqvamı xanlar fəhlə cəhətindən
bizə kömək edərlər..." Amma həmişə
olduğu kimi, Naxçıvan xanlarının Maku xanları
ilə yaxın qohum olmaqları imkan vermir ki, Cəfərqulu
xana çar hökuməti etibar etsin. Maku-Şahtaxtı
yolunun çəkilişi Cəfərqulu xana
tapşırılmır.
Haşiyə. Maku xanlarından Əli xan Bayat I
Kalbalı xanın qızı Cahanbanu ilə evlənib. Onların oğlu Teymurpaşa xandır. Teymurpaşa xanın oğlu isə Maku sərdarı
Mürtəzaqulu xandır.
Cəfərqulu xanın bacısı Şahbəyim,
qızı Nazlıbəyim də həmin ailənin gəlinləri
olmuşlar. Abbasqulu xan İrəvanskinin qızı Nazxanım
(Cəfərqulu xanın baldızı) da Maku xanının gəlini
olub. Onun oğlu İsmayıl xanla bu sətirlərin
müəllifi Makuda, Bağçacıqda (Maku
xanlarının sarayında görüşüb, söhbətlərini
qələmə alıb).
Hətta bizə bir arxiv sənədindən məlum oldu
ki, general İsmayıl xan Naxçıvanskinin qızı
Şirinbəyim Kamilpaşa xanın anasıdır. Bu haqda da
oxuculara məlumat vermək arzumuz var. Kamilpaşa xan Bayatı
(Makulunu) general İsmayıl xan Sankt-Peterburqda oxudub. Amma onu da deyək ki, Naxçıvanın çətin
günlərində Maku sərdarı Naxçıvana
lazım olan köməyi etməyib, daha doğrusu, Cəfərqulu
xana silah məsələsində köməkliyi olmayıb.
Naxçıvanda sovet hökuməti qurulan kimi
daşnaklar bolşevik adı altında hünərli insanlara
amansız divan tutmağa başladılar. O cümlədən, hərbçi
xan Kəngərlilərə də.
Naxçıvan
İnqilab Komitəsi 28 avqust 1920-ci il
tarixli iclasında gündəliyə əsas bir məsələni
daxil etmişdi. "İnqilab Komitəsinin 28 avqust 1920-ci il
tarixli olmuş iclasının 1¹-li qərarına əsasən
Naxçıvan şəhərinin vətəndaşları
Rəhim xan, onun oğlu İskəndər xan, Cəfərqulu
xan Naxçıvanskilər və İbrahim paşa Kəngərlinski
Naxçıvan şəhərindən Bakı şəhərinə
Naxçıvan ölkəsinin zərərli elementləri kim
göndərilsin".
Naxçıvan
Ölkə İnqilab Komitəsi
İclasın
sədri: Fyodorov
Katib:
Sulixanov
Avqustun
29-30-da belə amansızlığı görən Cəfərqulu
xan və Rəhim
xan Naxçıvan İnqilab Komitəsinə məktubla
müraciət etmişlər.
Cəfərqulu
xan ona məxsus olan əmlakı haqqında yazırdı:
"Mənim toxunulmaz əmlakıma gəldikdə isə o,
elə də böyük deyil və
aşağıdakılardan ibarətdir: şəhərdə
bir bağ əkin sahəsi (16 desyatin) olan torpaq, karvansara, hərbi
xəstəxana (lazaret) üçün ayrılmış ev, Təzəkənddə əkin sahəsi (20
desyatin). Bundan başqa heç bir
torpağım yoxdur. Əgər mümkünsə
xahiş edirəm məni əmlakımdan azad edəsiniz.
Mən heç bir dövlət cinayəti etməmişəm.
Sovet hökuməti əleyhinə
olmamışam. Əksinə, Milli Komitənin
sədri olanda bütün qüvvəmlə Qızıl
Ordunun Naxçıvana gəlməsinə
çalışmışam. İnqilab
Komitəsi, mənimkilər günahsız olsa da, onları
axırıncı azuqədən məhrum edir. Xahiş edirəm məni sonrakı qəbul ediləcək
qərtarlardan xəbərdar edəsiniz". Amma İnqilab Komitəsi onların
Naxçıvandan sürgün olunmalarında qəti
israrlı idi. Bunu görən Cəfərqulu xan 30 avqust
1920-ci ildə Naxçıvan İnqilab Komitəsinə məktub
yazıb: "Naxçıvan İnqilab Komitəsinə.
Naxçıvan İnqilab Komitəsi özünün 28 avqust
1920-ci il tarixli iclasında məni
bolşeviklərə qarşı əks-fəaliyyət
göstərməkdə, ermənipərəstlikdə
günahlandırır. Bunun müqabilində
bildirirəm ki, bolşeviklərin əleyhinə işləmə
imkanım faktiki olmayıb. Belə ki, biz
dünyadan təcrid olunmuşduq və ermənilərlə
müharibə aparmaqla məşğul idik. Mənim ermənipərəst olmağıma gəldikdə
isə bunun heç bir əsası yoxdur. Belə
ki, ermənilər Naxçıvanda olan vaxt mənim evimi və
əşyalarımı dağıtmış və talan
etmişlər. Mənim oğlum Kalbalı
xan komandan kimi erməni ordusuna böyük zərbələr
vurub. Ermənilər bu iki il ərzində
(1918-1920) Naxçıvanı mənim oğluma görə
tuta bilməyiblər".
Cəfərqulu xanın bu məktubu da ürəyi daşlaşmış
Revkomu və ətrafındakı sapı özümüzdən
olan baltaları fikrindən döndərə bilmir. Nəhayət, sentyabrın
10-da Cəfərqulu xan sonuncu ərizəsini yazır:
"Bildirmək istəyirəm ki, bizdən birimiz Rəhim xan
yaşı ötmüş olmaqla bərabər, qrija (dəbbəlik)
və hemoreyya (babasil) xəstəliyindən əziyyət
çəkir və yaşı 60-ı ötüb. Bundan başqa, at üstündə getmək
imkanımız yoxdur. Ona görə bizim
getməyimizə araba təyin edəsiniz.
Cəfərqulu
xan Naxçıvanski (imza)
10 sentyabr
1920-ci il".
Bax, bu ərizədə Cəfərqulu xan Rəhim
xanı böyük qardaşı kimi təqdim edib. Amma
aparılan araşdırmalar göstərir ki,
Naxçıvanski qardaşlarının heç bir təklifi
qəbul edilməyib. Bu hərbçi
qardaşların həyatlarında ən kədərli anlar
çox sevdikləri Naxçıvandan əsir kimi
aparılmaları idi.
Tarixin yaddaşı çox sədaqətlidir. Son illərə qədər
1920-ci il sentyabrın əvvəllərində
Naxçıvandan Şuşaya aparılan əsir
Naxçıvanskilər çoxlarının
yaddaşında idi.
Sovet əsgərlərinin silahlı dəstəsi ilə
əhatə olunmuş Rəhim xan və Cəfərqulu xan
Naxçıvanskiləri, bir də onların vəkil (sultan)
qolundan olan qohumları İbrahim paşa Kəngərlini əsir
aparırlar. Bəlkə də bu, Cəfərqulu xanın həyatının
ən böyük faciəsiydi. Hər iki
qardaşa Kəngərli yurdu Naxçıvanda yaşamaq
qadağan edilmişdi.
Bəzi kitablarda guya onların Şuşada öldüklərini
yazırlar. Bu məlumat tamamilə yalandır. Çünki bu sətirlərin müəllifi
Gürcüstan Milli Təhlükəsizlik Nazirliyinin arxivində
araşdırmalar apararkən, məxfi sənədlərin
birində Cəfərqulu xan Naxçıvanskinin
İranın Maku şəhərində yaşaması qeyd
olunmuşdu. Sənəd 1930-cu ilə aid
idi.
İkinci mənbə isə mərhum
yazıçımız Əli Səbrinin xatirələrindəki
məlumatdır. Elə o məlumatdan aydın olur ki, Cəfərqulu
və Rəhim xan İrana öz ailələrinin yanına gedə
bilib. Əli Səbri yazır: "Cəfərqulu xan bu
məsələdən ötrü yanıma gəldi. O,
bilmirdi ki, mən Əliheydər Qarayevlə dostam. Hələ inqilabdan əvvəl biz rus-tatar (Azərbaycan)
məktəbində dərs demişdik.
Cəfərqulu xanı Əliheydər Qarayevlə öz
evimdə görüşdürdüm. Cəfərqulu xana dedim ki,
bax bu adam Əliheydər Qarayevdir. Və mən sənin xahişini ona yetirmişəm.
Cəfərqulu xan Əliheydər Qarayev
adını eşitdikdə həyəcanlandı, kibrit qutusu əlindən
düşdü. Əliheydər isə güldü:
- Əmi, qorxma. Mənim sənin haqqında az-çox məlumatım
var. Sənin xalqa heç bir zülmün keçməyib,
qoca kişisən kömək edərik, arvad
uşağınla görüşərsən. Üç gündən sonra Cəfərqulu xanla
qardaşı Rəhim xan İrana yola düşdülər".
Bu görüş 1922-ci ildə olub və Cəfərqulu
xan və Rəhim xan Bakıdan Ənzəliyə gəmi ilə
yola düşüblər.
Ürəklərində Vətən həsrəti olan bu insanların qürbət ömürləri harada yaşanıb? Naxçıvanın ən çətin günlərində onu tərk etməyən Kəngərli xan Naxçıvanskilərin ömür faciələri hər birimizin qəlbini ağrıdır. Təskinliyi onda tapırıq ki, Naxçıvanda hamının çox sevdiyi sərkərdələr - Cəfərqulu xanın oğlanları sınmadan, əyilmədən, dillərində "Azərbaycan", "Naxçıvan" sözləriylə ölümün gözlərinə dik baxıblar. Son anlarında "Təki Naxçıvam əzəmətlə dayansın" -deyiblər.
Görkəmli sərkərdə Cəfərqulu xan Naxçıvanskinin 5 oğlundan sağ qalanı Davud xan olub. Araşdırma məlumatına görə, o, İran ordusunun sərhəngi (polkovniki) olub və Təbrizdə yaşayıb.
Digər oğlanlarından Teymur xanı hələ 1916-cı ildə müəmmalı şəkildə İrəvanda öldürüblər. III Kalbalı xanı 1934-cü ildə Makuda döyüş zamanı arxadan güllə ilə vurublar. III Ehsan xanı isə Gəncə üsyanında (1920-ci ildə) bolşeviklər güllələyiblər. Cəmşid Naxçıvanskini isə sovet hökuməti 1938-ci ildə Moskvada güllələyib.
Yazını sona çatdırarkən 1913-cü ildə nəşr olunmuş, Qafqaz hərbi-tarix muzeyinin sorğu kitabındakı cümlələri xatırlayıram: "Kəngərli süvariləri bütün Şərqdə cəsurluğu ilə şöhrət qazanmışdı. Onlar döyüşə girərkən ölümə ikrah əlaməti olaraq atlarının boynuna qırmızı kaporlar geyindirirlər ki, düşmən tərəfindən tez gözə çarpsınlar. Bu, həm də düşməni vahiməyə salmaq üçün fənd idi".
Belə
igid, cəsur süvarilərdən biri də Cəfərqulu
xan və varisləridir ki, bu il Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
və Naxçıvan Araz Türk Respublikasının 100 illik
bayram təntənələrində xatırlanmağa tam
layiqdirlər və buna mənəvi haqları var.
Musa
RƏHİMOĞLU (QULİYEV)
AMEA Naxçıvan
Bölməsi Tarix, Etnoqrafiya və
Arxeologiya İnstitutunun
böyük elmi işçisi, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-2018.- 27 iyul.- S.6.