Cavid
fenomeni yeni baxış müstəvisində
Hər bir milli mədəni düşüncə
sistemində onu hərəkətə gətirən, fasiləsiz
həyat enerjisi ilə təmin edən və eyni zamanda, həmin
sistemin kimlik simvoluna çevrilən məna vahidləri var.
Nizami,
Füzuli, Xətai... kimi adlar azərbaycanlı
düşüncəsində mədəni milli kimliyin
açar işarələri olduğu kimi, eyni zamanda, “azərbaycanlı”
varlığını kosmik dəyişmə ritmində
yaşayan dünyada var edən, onu yıxılmağa, yox
olmağa və tükənməyə qoymayan kosmoenergetik məna
vahidləridir. Etnos özünü bu sinergetik
yaradılış formulları vasitəsilə fasiləsiz
şəkildə yenidən təşkil edərək
varlığını qoruyur. Təkcə
bir faktı xatırlamaq kifayətdir ki, keçən əsrin
80-ci illərində sovet məkanında intibah/renessans “bumu”
yaşandı. Sovet şərqşünas-ideoloqları
tərəfindən modelləşdirilmiş bu kampaniyada əsas
məqsəd “formaca milli, məzmunca sosialist” olan sovet
xalqları üçün “bərabər” əsaslara malik mədəni
keçmiş “yaratmaq” idi. Beləcə,
orta əsrlər “erməni intibahı”, “gürcü
intibahı” kimi saxta istilahlar uydurularaq elmi dövriyyəyə
daxil edildi. Lakin meydanda inkarolunmaz bir imza var idi:
özünəqədərki Şərq poetik-estetik ənənəsini
tamamilə dəyişdirib, ədəbiyyat tarixini uzun əsrlər
boyunca, sözün hərfi mənasında, özünün
yaratdığı bədii-estetik, poetik-metodoloji ənənələr
cazibəsində yaşadan Nizami Gəncəvi. Bu ad-simvol Azərbaycan
nizamişünaslığına onun sovet şərqşünaslığının
sərt və amansız ideoloji sərhədləri içərisinə
qapanmış, sıxılmış enerjisini böyük bir
“partlayışla” azad etməyə imkan verdi.
“Şərq/Azərbaycan” intibahı həmin
dövrün ədəbi orqanları və məclislərinin
əsas mövzusuna çevrildi. Azərbaycan
nizamişünasları fürsətdən istifadə edib,
Nizaminin milli və ədəbi kimliyi, Azərbaycan
xalqının etnogenezi kimi məsələləri tez bir
zamanda aktuallaşdırdılar və bu fonda
“erməni intibahı”, “gürcü intibahı kimi”
anlayışların saxta və dırnaqarası hadisə
olduğunu sübut etdilər. Nəticədə “Nizami”
ad-simvolunun “ildırım sürəti ilə” filoloji mövzu
olmaqdan çıxaraq, milli kimlik probleminə çevrilməsi
Moskvanı qorxuya saldı...
...Öz
poetik yaradıcılığı ilə daim milli
düşüncənin energetik nöqtələrini aktivləşdirməyə
çalışan və buna lirik özünüifadə
kodunda ustalıqla nail olan Sona xanım Vəliyeva bu dəfə
oxucuların görüşünə “Hüseyn Cavid sənətinin
qüdrəti” kitabı ilə gəldi.
Nədən
Nizami?.. Nədən Cavid?
Və nədən Sona Vəliyeva?
Məncə, məsələ aydındır. Azərbaycan etnosu orta əsrləri
Nizaminin, Füzulinin... energetikası ilə keçdi, XIX əsrin
sonu - XX əsrin əvvəllərində etnik enerjinin sublimasiyası -
özünü təzələyərək çevrilməsi
hadisəsi baş verdi: yeni enerji qaynaqları, milli
özünütəşkilin yeni formulları meydana
çıxdı. Adı və sənəti tükənməz
milli enerji qaynağına çevrilmiş “Hüseyn Cavid”
ad-işarəsi də məhz milli düşüncəni təzələyən,
onu zamanın
hədəflərindən yayınmağa qoymayan əsas
kosmoenergetik məna vahidlərindən biri kimi ortaya
çıxdı. Sona xanım Vəliyevanın da öz mənəvi
varlığının əsas yaşam formulu olan “lirik
özünüifadə” koduna, bir növ, fasilə verərək
“Cavid” fenomeninə köklənməsi, əslində, şairənin
öz mənəvi-idraki təkamülündə baş verən
kataklizmlərlə bağlıdır. Milli bədii
yaradıcılıq məkanına səmimiyyət,
saflıq, özünəsədaqət duyğuları ilə
süslənmiş şeirlərlə daxil olan Sona
xanımın poeziyası iki əsas sütun üzərində
durur:
- biri, sözə bədii hörgü, estetik
forma və poetik enerji verə bilmək gücü;
- o biri də,
lirik “mən”lə mənəvi “mən” arasında ikiləşməyə,
parçalanmaya yol verməməsi və bu iki “mən”i vahid “Mən”
simvolunda birləşdirə bilməsi. Bunun əsasında
isə “öz”ə və “söz”ə sədaqət durur.
“Söz”ə sədaqət “öz”ə sədaqətdən
keçir. “Özünəsədaqət” - kimliyindən
asılı olmayaraq, “ədəbi” olanı “əbədi”
olana, ədəbi şəxsiyyəti əbədi şəxsiyyətə
çevirən kosmoqonik özünüyaradılış
formuludur. Bu cəhətdən, Sona Vəliyeva kimliyini dərkolunmaz
təhtəlşüur refleksləri səviyyəsində
Cavid kimliyinə bağlayan, şairəni şairin
vurğununa çevirən, onu estetik oxucudan analitik “oxucuya”
sublimasiya edən məhz “özünəsədaqət”
formuludur.
“Öz”ə sədaqət - “Söz”ə sədaqəti,
o da öz növbəsində Şəxsiyyəti yaradır. Və Cavid məhz “şəxsiyyət”
paradiqmasında Azərbaycan mədəni milli kimliyini
simvollaşdıran şəxsiyyətlərlə - Nizami,
Füzuli, Xətai, Əli bəy Hüseynzadə, Mirzə Cəlil,
Sabir... kimlikləri ilə bir sırada durur.
Mən həmişə
əsərlərin adına diqqət edirəm.
Bu adlar bütün hallarda hər bir müəllifin
öz yaratdığı bütöv bədii materiyanı bir
ad-işarədə ümumiləşdirmə, ideyanı
simvollaşdırma və bununla da əsəri təşkil edən
ən fərqli struktur elementlərini vahid ad-modeldə birləşdirmə
bacarığından soraq verir. Sona
xanım Vəliyeva öz kitabını “Hüseyn Cavid sənətinin
qüdrəti” adlandırıb. Adı təşkil edən
hər üç semantem - “Hüseyn Cavid”, “sənət” və
“qüdrət” leksemləri Azərbaycan filologiyasının təhlil
aparatı üçün ümumişlək vahidlərdir.
Ancaq bu üç semantemin birləşərək
yaratdığı vahid adın əsərdə işarələdiyi
məna qatları Cavid sənətinə münasibətdə
indiyədək reallaşdırılmış “ümumişlək”
olanların fövqündə dura biləcək “fenomenoloji” məsələlərdən
soraq verir. Başqa sözlə, Sona xanım Cavid
yaradıcılığını müasir zamanın sürətlə
dəyişən ritminə qoşan “fenomenləri” tapmaq,
onların sirrini araşdırmaq və bu “sirri” nəzəri-metodoloji
təhlil formullarına çevirərək oxucu ilə
bölüşmək istəyib. Maraqlıdır ki, əsərin
adından tutmuş bütün struktur elementlərinə qədər
həyata keçirilmiş bu müəllif “niyyətini” kitabın elmi redaktoru,
AMEA-nın müxbir üzvü Kamran Əliyev adekvat şəkildə
anlayıb. Sona xanım Vəliyevanın
kitabını “Cavidşünaslıqda ən yeni mərhələnin
başlanğıcı” adlandıran Kamran müəllim
yazır ki, Hüseyn Cavid yaradıcılığının
yeni istiqamətdə tədqiqinə başlamaq bir sıra
çətinliklərlə üz-üzə qalmaq deməkdir.
Bu çətinliklərin birincisi görkəmli
sənətkarın bədii irsinin orijinal ədəbi hadisə
olması ilə bağlıdır. H.Cavid
yaradıcılığı müəyyən qədər
özündən əvvəlki klassik ənənə ilə əlaqədar
olsa da, əslində, bu ədəbi irs XX əsrin
əvvəllərinin nadir yaradıcılıq hadisəsidir və
əlavə edim ki, özündən sonra da hələlik təkrar
edilməmişdir.
Məsələnin
bütün mahiyyəti, başqa sözlə, Sona xanım Vəliyevanın
tədqiqatının özünəməxsusluğu,
gücü və yeniliyi məhz bu məqamda - “Cavid təkrarsızlığı”nın milli düşüncə sistemində
“sakral” ədəbi presedentə çevrilməsi ilə
yaranmış məna paradiqmasının fenomenal mahiyyətinin
açılmasındadır.
Bəli, Cavid yaradıcılığı orijinaldır
və özündən sonra da, hələlik “təkrar edilməmişdir”. Bu baxımdan, Cavid sanki ənənəsiz,
təkrarsız, davamsız qalmış və bununla da
cavidşünaslıqda onun ən qabaqcıl nümayəndələri
üçün “fenomenoloji bifurkasiya nöqtəsi” - müxtəlif
fikirlərə, yanaşmalara, mülahizələrə,
eklektik, zidd, bir-birini inkar edən baxışlara start bərabərliyi
verən sinergetik məqam yaranmışdır. Bu
məqam, etiraf edək ki, müasir cavidşünaslıqda
uzun müddətdir ki, davam edir. K.Əliyevə görə,
cavidşünaslıq
məhz Sona xanım Vəliyevanın bu tədqiqatının
nümunəsində həmin qeyri-müəyyənlik məqamından
çıxaraq yeni inkişaf mərhələsinə qədəm
qoyur.
“Hüseyn
Cavid sənətinin qüdrəti” monoqrafiyası beş bölümdən ibarətdir. Müəllif
“Poeziyadan dramaturgiyaya” adlanan birinci bölümdə Cavid sənətinin
fenomenoloji sirlərini (“qüdrətini”) bədii
düşüncənin total modelləşdirmə kodları
səviyyəsində araşdırmışdır. Sona
xanım Cavidin lirik kodun ayrı-ayrı janrlarında ifadələnmə
formasından dramaturji koda keçməsini öncə Mütləq
Hüsnün (“gözəlliyin”) yaradılış aləmində
təcəlla tapmış təzahürlərinin poetik idealizə
imkanlarında axtarmış, bu ilahi-estetik kosmoqoniyanın
Cavid yaradıcılığında “Adəmin Yerə enməsi”
sxemində gerçəkləşdiyini
aşkarlamışdır. Müəllifə görə,
Cavidin sözə vurduğu naxışların fövqəlcazibəsi
onların öz işığını, estetik enerjisini
bütün hallarda ilahi energetikadan almasındadır və
Cavidin “yaratdığı” İnsanın prototipi bütün
hallarda yerə enmiş (nüzul etmiş) “Adəm”dir. Allah
(c.c.ə.ş) öz ayələrini endirdiyi kimi, insanı da
Adəm modelində yerə endirmişdir və Cavidin
yaratdığı insanın şər qarşısında məğlubedilməzliyi
məhz bu nöqtəyə - İnsana “yüklənmiş” “Adəm”
sxeminin ilahi proqramlaşdırılmasına müncər
olunur.
Sona xanım Cavid dramının lirik materialını
poetik kommunikasiyanın bütün formaları boyunca
araşdıraraq, şairin dram janrının
imkanlarını onu təşkil edən sistemin bütün
elementləri səviyyəsində funksionallaşdıra bilməsi
qənaətinə gəlmişdir.
Müəllif
Cavid sənətinin “qüdrətini” monoqrafiyanın “Əfsanə
və romantik düşüncə” adlanan ikinci
bölümündə “janr və metod” sahəsində
arayaraq, sözün həqiqi mənasında, yeni yanaşma
reallaşdıra bilmişdir. Sona xanım janrla (əfsanə)
metod (romantizm) arasında intellektual təhlil sahəsi quraraq,
onları vahid baxış müstəvisinə gətirmiş
və “əfsanə” adı altında Şərq ədəbi-bədii
düşüncəsində mövcud olan janr modeli ilə bədii
özünüifadənin “romantizm” modeli arasında uyarlıq/harmoniya
“sahəsini” aşkarlamışdır. Müəllif bu “sahəni” Şərq
ədəbi düşüncəsini həm yaşadan, həm
də özümləşdirən bədii identifikasiya
(kimlik) modeli kimi Nizamidən başlayıb, Füzulidən
keçməklə Cavidə qədər nəhəng tarixi-mədəni
reallıq, bədii təkamül xətti, milli-estetik enerji
axını kimi müəyyənləşdirə, təsvir
və təhlil edərək sistemləşdirə
bilmişdir.
Kitabın üçüncü bölümü “Mif və
reallıq” adlanır. Qeyd edək ki, bu kontekst
cavidşünaslar tərəfindən daim aprobasiya olunan təhlil
sahəsidir. Mifin Cavid yaradıcılığında
“aydın” obrazlarda təcəlla edən
“çaşdırıcı” fakturası (xüsusən:
İblis) tədqiqatçıları daim Miflə Reallıq
arasındakı bədii məna sahəsinə cəlb edir. Və
qeyd etməliyəm ki, bu sahə həm də Ana Kainatdakı
“qara boşluqlar” kimi cavidşünaslığın
bütöv “qalaktikalarını” özünə cəzb edərək,
“udmaqda” davam edir.
Səbəbi?
Səbəbi Mifin Cavid yaradıcılığında təcəlla
edən cazibəsindən qurtulmaq, onun göz qamaşdıran
parlaq haləsindən içəri nüfuz etmək
iqtidarsızlığımızdadır.
Mif romantik düşüncənin genetik nüvəsi
kimi özündə kainatın sıxılmış
enerjisini gəzdirir. Günəşə adi gözlə baxmaq
mümkün olmadığı kimi, Mifi də “adi gözlə”
görmək, mahiyyətinə “bu üsulla” nüfuz etmək
mümkün deyildir. Sona xanım “bu həqiqəti”
özü üçün idrak edib, Mifə əksər
cavidşünasların nümunəsində olduğu kimi,
“adi gözlə”, yəni metodoloji “alətsiz” yanaşmadan
imtina etmiş, ona baxış rakursu və imkanlarını dəyişməklə,
cavidşünaslıqda ilk dəfə olaraq, Mifdə
reallığı, Reallıqda isə mifi görə
bilmişdir.
Əsərin “Peyğəmbər və əxlaqi dəyərlər” bölməsi başdan-başa Cavid yaradıcılığını var edən, onu bədii mövcudiyyətin əbədi varlıq fakturasına çevirən estetik məna mərkəzlərinin aranması və araşdırılmasına həsr olunmuşdur. Sona xanım Vəliyeva cavidşünaslıqda ilk dəfə olaraq şairin yaratdığı Peyğəmbər obrazını öz zahiri fakturadan ayıraraq, obrazın əhatə etdiyi məna sahəsini bütövlükdə təhlil müstəvisinə gətirmişdir. Təhlildə “bütövlüyün”, yəni sistemin əsas götürülməsi Sona xanıma Cavidin “yaratdığı” Peyğəmbərlə Allahın (c.c.ə.ş.) yaratdığı Peyğəmbər arasındakı “adi gözlə” görünməyən “elçi missiyası” məna sahəsini aşkarlamağa imkan vermişdir. XX əsr cavidşünaslığı bu məna sahəsini məlum səbəblərdən gözardı etmiş, onun müasir davamçıları da bu sahəni inersiya ilə “unutmuşlar”. Cavidin “yaratdığı” Peyğəmbər Sona xanımın təfsirində öz ilahi missiyasını bədii məkanda davam etdirir və bu da S.Vəliyevaya ilahi risalətin heç vaxt bitməməsi, Allahın (c.c.ə.ş.) öz yaratdığı dünyanı heç vaxt “ayətsiz” qoymaması, Cavid sənətinin qüdrətinin də bu ilahi risalətin bədii inikası kimi meydana çıxması qənaətinə gəlməyə imkan vermişdir. Bax bu, Sona xanım Vəliyevanın Cavid fakturasına yanaşmada müəyyənləşdirdiyi və təklif etdiyi tamamilə yeni baxış modelidir. Cavid nə qədər ki, hər hansı formada (birbaşa, yaxud dolayısı) ateizmlə, materializmlə impulslaşan “beyinlərlə” təhlil olunacaq, öz sirlərini gizlətməkdə, estetikasını “nihan” saxlamaqda davam edəcək. Sona xanım öz təhlil ilə bu həqiqəti aşkarlamış və özünəsədaqətli müəllif kimi bunu müasirləri ilə bölüşməkdən çəkinməmişdir.
Kitabın sonuncu bölümü “Tarix və həqiqət” adlanır. Burada Şərqin “tarix” dramının Topal Teymur, Səyavuş, Xəyyam kimi məşhur obrazları Cavid yaradıcılığında təcəlla olunmuş fakturları səviyyəsində təhlil olunur. Müəllifin bu obrazlara yanaşmasının öz alim həmkarlarından əsas fərqi həmin obrazlara Şərq tarixinin bütün kosmogenetik enerjisini özünə konsentrasiya etmiş simvol-obrazlar kimi yanaşmasında üzə çıxır. Bu, cavidşünaslıqda tamamilə yeni yanaşma olmaqla Sona xanım Vəliyevanın tədqiqatını orijinallaşdıran mühüm amillərdən biri kimi çıxış edir.
Əlbəttə, Sona xanım Vəliyevanın “Hüseyn Cavid sənətinin qüdrəti” kitabı haqqında çox yazmaq olar. Ancaq həcmcə “çox” yazmaq mənaca “çox şeyi yaza bilmək” anlamına gəlmir. Biz burada kitabda gördüklərimizdən nəyi deyə bilsək də, kitabın özündə reallaşdırılmış mənalar bütün hallarda ilkinliyini və saflığını saxlamaqda davam edəcək. Bu halda isə bizim bir oxucu kimi gəldiyimiz əsas qənaət ondan ibarətdir ki, Sona xanım Vəliyeva bu kitabda Hüseyn “Cavid təkrarsızlığı”nın parlaq aurasından içəri nüfuz edib, bizə bizimlə yaşayan, daim müasirləşən, bizimlə var olan və olacaq Cavidi göstərmək istəmişdir.
Seyfəddin RZASOY
AMEA Folklor
İnstitutu Mifologiya şöbəsinin müdiri,
filologiya elmləri doktoru, professor
seyfeddin rzasoy@mail.ru
525-ci qəzet.-2018.- 28 iyul.- S.16-17.