Saxta insanlar səltənətində
Türkan TURAN
Bakı sevgili şəhərdir, amma tələsdiyim məqamlarda
özümü ucu-bucağı görünməyən
tıxacın düz ortasında tapanda şələ-küləmi
kənara qoyub onunla dalaşmaq istəyirəm.
Gecikirəm,
tamaşanın başladığı vaxtdan beş
dəqiqə keçir! Bir qədər sonra
özümü Akademik Milli Dram Teatrına
çatdırıram. Böyük
qapıdan əzəmətli binaya daxil olub, hündürdaban
ayaqqabılarla iti addımlar ataraq ikinci mərtəbəyə
qalxıram. Zalın qapısını
açıb sakitcə içəri keçirəm. Budur, pərdələr açılır, səhnə
işıqlandırılır, dünən zövqlə
oxuduğum pyesin canlandırılması başlayır. Gecikdiyim üçün tapdığım ilk
boş yerdəcə əyləşirəm. Səhnədən
ucalan səsləri eşidirəm, gözüm ruhuma yağ kimi yayılan cümlələrin
sahibini axtarsa da, gecənin mənim üçün gözlənilməz
qonağına - Tağı Əhmədova sataşır. Ədəbiyyatın, sənətin, incəsənətin
olduğu hər yerdə onu həmişə görmək
mümkündür. Ondan solda isə
bayaqdan dörd gözlə axtardığım müəllifi
görürəm. Bu an səhnədən eşidilən
dialoqlar yenə fikrimi onlardan ayırıb, özünə cəmləyir:
“Yamanca vurulmuşdum ona! Qadının
vurulması bir özgə aləmdir, sən bunu bilməzsən”.
Doğru
deyir! Qadının aşiq olması, dəlicəsinə sevməsi
bütün ruhları lərzəyə gətirir! Amma bunu məhv edəndə, qadın dünyaya
meydan oxuyacaq gücə sahib olur. Burada isə
mövzu sadəcə qadın deyil, insanın
acgözlüyü, pula hərisliyidir.
Riya, yalan, saxtakarlıq boya biçilmiş libas kimidir. Hər gün
birini çıxardıb, o birini geyinirsən, bəzən o qədər
zövqsüzləşirsən ki, hamısını
üst-üstə əyninə keçirirsən, ortaya eybəcər
mənzərə çıxır. Bu
hisslər insanın canına elə hopur ki, qarşında
dayananda nizəli, qalxanlı, günlərlə su üzü
görməyən, kirdən-pasdan sifətləri qaralıb
mis rənginə çalan ikiayaqlı təsiri
bağışlayır. Toxunanda istiliyini hiss etmirsən,
baxanda məsumiyyətini görə bilmirsən. Bu insanların təbəssümləri də, hərarətləri
də, ağızlarından çıxan söz, gözlərindən
axan yaş da qondarma olur. Ən dəhşətlisi
budur ki, bir müddət sonra gerçək kimlikləri ilə
aralarında sıldırım qayalar, quraqlıqdan
çatlayan çöllər, dağılmış yollar qədər
məsafələr olur. Çıxarçılıq
canlarına o qədər hopur ki, yeni bir şikar görən
canavar kimi burunlarının pərləri qan iyi
almışcasına titrəyir. Mənfəətləri
üçün dünyanın bütün məşəqqətlərinə
dözməyə hazırdılar: ilanla öpüşməyə,
əqrəblə qucaqlaşmağa, goreşənlə
yatmağa, nə olur-olsun, “uf” demirlər, bircə məqsədlərinə
çatsınlar. Belələri hər
insanın həndəvərində var, bu cür hisslər
çox adamın içində yatıb, sadəcə,
ölçüləri fərqlidir. Bəzilərində
nöqtə boyda olduğu halda, başqalarında özündən
də böyük yer tutur.
Beynimin bir küncündə yatan bu
dağıdıcı gerçəklikləri dartaraq gün
üzünə çıxaran yazıçı-dramaturq
Hüseynbala Mirələmovun “Vəsiyyət” pyesi oldu. Yazıçının
qara komediya janrında qələmə aldığı bu
pyes, bir addımlığına belə yaxınlaşmağa
icazə vermədiyin olayları iliyinə qədər hiss
etdirərək, nitqini qurudur! Pyesi tamaşadan
bir gün əvvəl oxudum. Oxuduqca ətrafdakı “qəhrəmanlar” bir-bir göz
önündən keçir. Xəyanətləri,
dəfələrlə sənin qalanı yerlə-yeksan edərək
üzərində öz bayraqlarını ucaltmaqları,
yüksəyə çıxmaq üçün çiyinlərini
ayaqaltı etməkləri insanın üzünə
çırpılır.
H. Mirələmovun
pyesi əsasında səhnələşdirilən “Vəsiyyət”
Dövran adlı zəngin şəxsin yaxınlarına vəsiyyətindən
bəhs edir. Tamaşa insanlar arasında var-dövlət hərisliyini,
mənəvi eybəcərliyi kəskin tənqid edir,
insanı kamilliyə səsləyir!
Yazıçı min hoqqadan çıxan
milyonçuları bu pyesdə 10 nəfərlə anladıb. Xalq artisti, quruluşcu
rejissor Firudun Məhərrəmov isə həmin obrazlara 10
aktyorla can verib.
Dəbdəbəli interyeri olan, geniş və
yaraşıqlı səhnədə puldan başqa müqəddəs
heç nəyi olmayan obrazlar yavaş-yavaş
görünür. Hadisələr milyonçu Dövran
Əminbəylinin evində cərəyan edir. Röya (Münəvvər Əliyeva) başı
daşdan-daşa dəymiş, bəxt ulduzu sönmüş,
günəşi batmış, həyatın amansız
sularına qərq olmuş, Dövranın sahilində dayanan
yelkənli gəmidir. Dövranla sürdüyü həyat
onu tamam dəyişib! Biganələşib... Laqeyd olub...
İçindəki məhəbbət duyğuları ilk
sevdiyi kişi ilə qeybə çəkilib.
Ömrünün mənası tamam dəyişib.
Həyatındakı daş-qaşın
işığı çoxaldıqca, onun da
qaranlığı böyüyüb. İndi
heç bir aydınlıq onun zülmətinə işıq
sala bilmir. Sevmədiyi kişi ilə yaşayır, sevmədiyi
adamla yenə
də sevmədiyi kişiyə xəyanət edir. Arada çəkilir kənara xətalarının
qüsursuzluğunu izləyir. Röya sadəcə səhnədə
deyil, heç pyesdə də deyil, ondan bütün cəmiyyətlərdə
var! Hər dövrdə yaşayıb, çox təəssüf
ki, həmişə də olacaq! Hüseynbala Mirələmov
Röyanın timsalında həm sevgini, həm sevgisizliyi, həm
də ehtirasdan, şəhvətdən doğan məhəbbətin
ömrünün qısa olduğunu göstərir.
Özü də əzablı, ağrılı...
Dövran
Əminbəyli (Əməkdar artist Abbas Qəhrəmanov)
milyonçudur! Həyatda maddiyyatla ala biləcəyi
hər şeyə sahibdir. Qohum-əqrabaya,
dost-tanışa, gözəl və cavan həyat
yoldaşına, ondan da gənc məşuqəyə... Hamı puluna görə ətrafında quyruq
bulayır. Dediyi sözlərə, mənasız
yumorlarına, boş söhbətlərinə puluna görə
qulaq asıb, gülürlər. Eqoistdir.
Arzuladığını əldə etmək hərisidir.
Qarşı tərəfin istəkləri onu zərrə
qədər maraqlandırmır. Yazıçı
pyesdə qəhrəmanın bu xarakterini, “Kişi əkinçidir,
qadın tarla! Tarlanın da əkinçini
sevməyi vacib deyil” cümləsi ilə isbat edir. Hər
şeyə dekor kimi baxan bu kişi,
Röyanın gözəlliyini həyatının qələbəsi
kimi görür, şahanə füsunkarlığını
ömrünün təntənəsi olduğunu iddia edir. Həyat
yoldaşına “Əgər sən olmasaydın, həyatımın
beş qəpiklik mənası olmazdı” deməklə,
qohumlarını layiq olmadıqları formada öyməklə
bərbəzəkli sözlərə necə önəm
verdiyini bir daha təsdiqləmiş olur!
Ceyran (Əməkdar artist Münəvvər Əliyeva)
obrazını elə kitabdan oxuyarkən qəhqəhəm
otağın pəncərələrini açıb
çölə yayılmaq istəyirdi. Qadın sanki
səhifələrdə hərəkət edir, nəfəs
alır, elə bil insanı güldürmək və
düşündürmək üçün dəridən-qabıqdan
çıxır. Həmin an səhnədəki
performansı seyr etmək üçün həyəcanlanmışdım.
Sadə görkəminin altında, bəsit beyninin içərisində
çirkli ruhlar daşıyan insanları xəyalıma gətirdim!
Canımdan üşütmə keçdi.
Ceyranlar daha təhlükəlidir, “qurban olum”ların, “qadan
alım”ların altında, “qanını içərəm,
heç tükün də tərpənməz”lər
yatır!
Harın, şorgöz, bivec, kobud, qaynının kölgəsində
qürrələnən, ondan qopartdığı qəpiyi qənimət
bilən obraz isə Ceyranın həyat yoldaşı Pirimdir
(Rüstəm Rüstəmov). Yaltaqlıq,
boğazdan aşağı hərəkətlər onun da həyatının
bəzəyidir. Əlinə fürsət keçsə,
bütün bəlalara, çirkin əməllərə imza
ata biləcək xarakterdir!
Bayram (Mirzə Ağabəylidir) Dövranın
qardaşıdır. Qardaşın qardaşı kürəyindən
vurduğu dövrdə onun obrazı lap yerinə
düşüb. Dindar həyat
yoldaşı Zəhranın təsirindən namaz
qılmağa yenicə başlayıb. Dəyər
anlayışı yerlə bir olan Bayram qardaşının
israrı ilə içki içir. Yaltaqlığı,
saxtalığı bütün inanclarına və müqəddəs
bildiyi hər şeyə güc gəlir!
Zəhra (Əməkdar artist Almaz Amanova) təsbehi əlindən,
“Allah” sözü dilindən düşməyən xarakterdir. Örtdüyü
hicabı da, qıldığı namazı da, etdiyi duanı
da, tutduğu orucu da məqsədləri uğrunda gerçəkləşdirir.
Bu cür insanlarla gündəlik həyatda bəlkə
dəfələrlə qarşılaşmaq
mümkündür.
Gənc,
yaraşıqlı, beyninin hər iki yarım kürəsi
şəhvətə və istifadəçiliyə
hesablanmış, günümüzdə bir çox
qadınların həyatında at oynadan digər obraz isə
Samirdir (Elçin Əfəndi)! Onun xəyanəti, bozluğu
digərlərindən beş qat daha
tünddür.
Elman müəllim (Əməkdar artist Kazım Həsənquliyev)
Dövranın dostudur. Münasibətləri
qarşılıqlı hörmət, səmimiyyət üzərində
möhkəmlənib. O da pulu sevir, amma digərlərindən
fərqli olaraq dəyərlərə tüpürmür.
Dostunun ölümündə ürəyi yanan da o olur, onu
xilas etmək üçün Dövranın doğmalarına
yalvar-yaxar edən də... Duyğuların,
vicdanın, sədaqətin, vəfanın insan
üçün puldan daha vacib olduğunu
tamaşaçıların qulağına əyilib tək-tək
qışqırmaq istəyir. Əminəm ki, imkanı
olsa həmin səsin o an bütün
dünyaya yayılmasını da istəyərdi. Elə bunu
hiss edən tamaşaçı onu iki dəfə ayaq üstə
alqışlayır.
Səhnənin
kilid obrazı, birinci hissədə səsi eşidilməyən
filippinli xidmətçi Delisaydır (İlahə Həsənova)!
Hərdən ortalıqda görünən, susan
qız ikinci hissədə bülbül kimi ötməyə
başlayır, özü də Azərbaycan dilində. Məlum olur ki, o, həm də Dövranın
oğlunun anasıdır. Bu vaxt həm səhnədəkilər,
həm də tamaşaçılar heyrət edirlər. Çünki birinci hissədə iddiası ətəyinin
qısalığı qədər olan qızın, sonradan bu
cür çevriliş edəcəyi heç kimin
ağlına gəlmir.
Timur
(Aslan Şirin) işini sevən, milyonlara aidiyyatı olmayan,
gördüyü işindən zövq alan,
milyoner xanımına xidmət etməklə fəxr edən
obrazdır.
Hüseynbala Mirələmov insanların içini tək-tək
açıb, onların yaltaqlığını mərtəbə-mərtəbə
ucaldaraq sərgiləyib. Oxucuya və tamaşaçıya bir cümlədə
iki şans verib: gülmək və düşünmək. Qələmi
ilə xəyanətə toxunub, yalanı silkələyib,
riyanı yerindən tərpədib!
Tamaşa bitir, hamı ayağa qalxır və
alqış sədaları ucalır, dəqiqələrlə
davam edir. Nəticə hər kəsin ürəyincə idi,
çünki Dövran kəfənlə geri qayıdıb,
yazdığı vəsiyyəti parça-parça
etmişdi. Yaltaqlıq, mənfəətçilik ən
sərt şəkildə ifşa olunmuşdu!
İşıqlar
sönür, pərdə qapanır və SON!
525-ci qəzet 2018.- 2 iyun.- S.16.