Ali təhsilimizin “tərcümeyi-hal”ı
Yazar
Nizami CƏFƏROV
Bugünlərdə Misir Mərdanovla Ədalət
Tahirzadənin “1920-ci ilədək ali məktəblərdə
oxumuş azərbaycanlılar” ensiklopedik soraq kitabının
birinci cildi nəşr olunmuşdur.
Və müəlliflər ona nə qədər təvazökar
bir ad qoysalar da, məmnunluqla qeyd etmək lazımdır ki, hərtərəfli,
fundamental araşdırmanın məhsulu olan əsər ən
azı iki mühüm funksiya daşıyır: birincisi odur
ki, ilk dəfə olaraq azərbaycanlıların 1920-ci ilə
qədər ali təhsil alma imkanlarının vəziyyəti,
miqyası və nəticələri barədə zəngin
arxiv materialları əsasında olduqca mükəmməl elmi
təsəvvür yaradır; ikincisi isə, Azərbaycan
xalqının təhsil və ümumən ziyalılıq
tarixinə ya bilərəkdən, ya da bilməyərəkdən
nihilist münasibət göstərənlərə həm
konkret faktlar, həm də konseptual ümumiləşdirmələrlə
tutarlı cavab verir...
Əlbəttə, istər Azərbaycan MEA-nın
müxbir üzvü, professor Misir Mərdanov, istərsə də
professor Ədalət Tahirzadə Azərbaycan təhsil tarixi
sahəsində görkəmli mütəxəssislərdir. Və Misir Mərdanovun dörd cildlik “Azərbaycan təhsil
tarixi” (2011-2012) monoqrafiyası, eləcə də Ədalət
Tahirzadənin bir sıra məqalələri Azərbaycan təhsilinin
keçdiyi inkişaf yolu barədəki məlum təsəvvürlərimizi
genişləndirməklə yanaşı, bir çox ziddiyyətli,
hətta yanlış “stereotiplər”i aradan qaldırmaqla
bütövlükdə milli humanitar düşüncəyə
əhəmiyyətli təsir göstərmişdir.
Kitabla elə ilk tanışlıqdan
aydın görünür ki, o, hər cəhətdən
mükəmməl intellektual zəhmətin məhsuludur. Müəlliflər 1920-ci ilədək ali məktəblərdə təhsil
almış azərbaycanlılar haqqında məlumat verərkən
bizim bəzi soraq kitablarından fərqli (və metodoloji
baxımdan tamamilə doğru!) olaraq oxucunu ikinci, yaxud
üçüncü dərəcəli tərcümeyi-hal
materialları ilə yormadan diqqəti daha çox o faktlar
üzərində cəmləşdirirlər ki, ali təhsil
almış ayrı-ayrı şəxslərin deyil, məhz
ali təhsilimizin “tərcümeyi-hal”ı - tarixi “tale”yi barədə
təsəvvür yaransın. Ona görə də
əsər “ensiklopedik soraq kitabı” janr-təyinatında kənara
çıxaraq yalnız informativ yox, həm də elmi-ideoloji
missiya daşıyır.
Və təsadüfi deyil ki, Misir Mərdanov kitabın
“Varmış millətimin xətti bu imzalar içində!”
başlıqlı ön sözündə deyir:
“İnsanlar ata-babalarının şərəfini uca
tutur, onların adına ləkə
düşməsinin qarşısını bəzən hətta
öz canları bahasına alırlar. Çünki
ata-babanın şərəfi sonrakı bütün nəsillərin
şərəfi deməkdir. Ulular şərəfli
olduqda oğullar, nəvələr, nəticələr də
başıuca, alnıaçıq gəzir, el içində
qürurla “mənim babam, ulu babam filankəsdir” deyir.
Millətlər də belədir. Onlar də öz tarixləri
ilə fəxr edir, qürur duyur”.
Uzun müddət “başbilənlərimiz” (məsələn,
kitabda da xatırladıldığı kimi, 1920- 1922-ci illərdə
Azərbaycan Xalq Maarif komissarı olmuş Dadaş Bünyadzadə
sübut etməyə, daha doğrusu, milli ictimai yaddaşa
yeritməyə çalışmışlar ki, “bizim Azərbaycanda
əsrlər boyu heç bir iş görülməmişdir.
Bu yaxınlarda biz bütün əhalini siyahıya aldıqda
məlum oldu ki, cəmi 62 nəfər ali təhsili
olan müsəlman vardır”... Etiraf edək ki, Dadaş
Bünyadzadə xeyli insaflı olmuşdur, çünki onun
“xələflər”i sonralar bir az da “irəli
gedərək” yaddaşımıza hopdurdular ki, sovet
dövrünə qədər Azərbaycanda bir nəfər də
ali təhsilli adam olmamışdır.
Misir müəllim Dadaş Bünyadzadənin
həmin fikrini şərh edərək yazır ki, bu,
“başdan-ayağa yanlış idi və məqsəd azərbaycanlıların
savadsız olduğunu göstərmək idi. Elə bu vaxtlar başqa bir
qırmızı komissar milli mədəniyyətə xor
gözlə baxaraq milli musiqimizə, milli ədəbiyyatımıza
düşmən kəsilərək çəkinmədən
deyirdi: “Daloy Nizamilər, daloy Füzulilər!..”
Heç şübhəsiz, bir millətin taleyi (və
tarixi!) baxımından, son dərəcə maraqlı (və
məntiqli) sayılmaya bilməz ki, müstəmləkə
altında olan xalqın Maarif komissarı Dadaş Bünyadzadə
bir-iki cümlə ilə millətin
savadsızlığını, müstəqil məmləkətin
Təhsil naziri Misir Mərdanov isə cild-cild kitablarla
savadlılığını göstərir... Nə edəsən
ki, yanlış-yalan üçün bir-iki cümlə də
kifayətdir, ancaq həqiqəti ortaya çıxarmaqdan
ötrü cild-cild kitablar yazmaq lazım gəlir...
“1920-ci ilədək ali müktəblərdə
oxumuş azərbaycanlılar” ensiklopedik soraq kitabının
birinci cildində soyadı A hərfi ilə başlayan
yetmiş yeddi azərbaycanlı haqqında
danışılır ki, onların arasında Adıgözəlov
(Gorani) Əsgər ağa, Ağaəlizadə Axund Hacı
Ağa (Zeynəlabdin), Ağayev Həsən bəy, Ağayev
(Ağaoğlu) Əhməd bəy, Axundzadə Axund Hacı
Mirzə Əbuturab kimi Azərbaycan tarixində görkəmli
rol oynamış şəxsiyyətlər vardır...
Sonrakı cildlərdə yenə də əlifba sırası
ilə haqlarında məlumat veriləcək azərbaycanlı
ali təhsillilərin sayı isə
yüzlərlədir...
Və kitaba ikinci ön sözdə Ədalət Tahirzadə
yazır:
“... 2012-ci il idi. Azərbaycanın Təhsil
naziri Misir Mərdanov mərhum tarixçi alim Nərmin
xanım Tahirzadənin elmi irsinin nəşri və təbliği
məsələsini müzakirə etmək üçün mənimlə
görüşmək istədi. Getdim.
Səmərəli söhbətimiz alındı.
Nərmin xanımın indiyədək rusca nəşr
edilmiş və əlyazma şəklində qalmış əsərlərini
ana dilimizə çevirmək və mükəmməl bir
kitab hazırlamaq qərara alındı... Misir müəllim
belə bir fikir irəli sürdü ki, 1920-ci ilədək ali təhsil almış bütün azərbaycanlı
tələbələrin adlarını müəyyənləşdirmək,
onlar haqqında dünya arxivlərində saxlanan sənədləri
toplayıb Azərbaycana gətirmək lazımdır;
yalnız bundan sonra sovetləşməyədək olan dönəmdəki
gerçək ali təhsil tariximizi ortaya qoya bilərik. Nazir bildirdi ki, bu layihənin gerçəkləşməsi
üçün hər cür şərait yaratmağa
hazırdı.
... Beləliklə, hörmətli nazirin ideyası
gerçək layihə şəklinə düşdü”...
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yüz illik yubileyini
böyük təntənələrlə qeyd etdiyimiz günlərdə
(və görkəmli tarixçimiz, akademik Yaqub Mahmudovun
redaktorluğu ilə) nəşr olunan kitabın bir ideyası
azərbaycanlıların sovet dövrünə qədər də
ali təhsilə (istər dini, istərsə də dünyəvi
olsun!) həmişə xüsusi maraq göstərdiklərini
nəzərə çarpdırmaqdırsa, ikinci (və daha
mühüm!) ideyası həm sovet dövründə, həm
də müstəqillik illərində bu marağın mükəmməl
bir millətin intellektual xarakterinin səciyyəvi təzahürü
olduğunun təsdiqidir.
Əminik ki, Misir Mərdanovla Ədalət Tahirzadənin
“1920-ci ilədək ali məktəblərdə
oxumuş azərbaycanlılar”ın sonrakı cildləri də
tezliklə nəşr olunub milli təhsil
tarixşünaslığımızı keyfiyyətcə
yeni mərhələyə yüksəltməklə daha dərin
köklərə də metodoloji işıq
salacaqdır.
525-ci qəzet.-2018.-2
iyun.-S.12.