Cümhuriyyət
məmurunun dünya şöhrəti (Məhəmməd
Ağa-Oğlu) - AXC-100
Vilayət QULİYEV
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Mehmet Ağa-Oğlunun təşəbbüsü ilə
təşkil olunan sərgilər təbliğ və
tanıtma funksiyasını uğurla yerinə yetirməklə
bir sırada Detroyt Gözəl Sənətlər İnstitutu islam incəsənəti fondunun əsaslı
şəkildə zənginləşməsinə də imkan
yaratmışdı.
Həm də bu, Amerika iqtisadiyyatında
güclü tənəzzülün - Böyük
Depressiyanın yaşandığı dövrdə baş
vermişdi. İnstituta əvvəlki
illərlə müqayisədə daha az
maliyyə vəsaiti ayrılmasına baxmayaraq, məhz
Ağa-Oğlunun yaratdığı islam incəsənətinə
diqqət və sevgi mühiti sayəsində fonda daxil olan əsərlərin
sayı artmışdı. İnstitutun əsas elmi nəşrinin
- “Bulletin of the Detroit İnstitute of Arts of the City of Detroit” məcmuəsinin
1931-ci il fevral sayında göstərildiyi
kimi, bu məsələdə azərbaycanlı alim özü
də şəxsi nümunə göstərərək
İnstitut muzeyinə orta əsrlərə dair iki nadir əlyazma
kitabı hədiyyə etmişdi. Fondun genişlənməsini
və eksponatların sayının artmasını nəzərə
alan rəhbərlik Detroyt Gözəl Sənətlər
İnstitutunun islam incəsənəti nümunələri
üçün əlavə qalereya tikdirmişdi.
İnstitutun əsas elmi nəşrinin -
yuxarıda adı çəkilən “Bulletin of the Detroit
İnstitute of Arts of the City Detroit” məcmuəsinin ən fəal
müəlliflərindən biri Mehmet Ağa-Oğlunun
özü idi. Sənət
tarixçilərinin yazdığına görə,
1929-1938-ci illərdə məcmuədə onun islam
incəsənəti tarixinin müxtəlif problemlərinə
həsr olunmuş 13 elmi məqaləsi işıq üzü
görmüşdü. Bu, birlikdə
çalışdığı həmkarlarının jurnaldakı
yazılarının ümumi sayından daha
çox idi. Digər tərəfdən, müxtəlif
Şərq və Qərb dillərindəki qaynaqların cəlb
edildiyi və tənqidi şəkildə nəzərdən
keçirildiyi məqalələrin hamısı tam əsasla
elmi yenilik adlandırıla bilərdi.
1933-cü təhsil ilinin əvvəlindən
Mehmet Ağa-Oğlu fəaliyyət sahəsini genişləndirərək
həm də Miçiqan Universitetinin professoru kimi
çalışmağa başlayır. Yeni işi - pedaqoji həyata
qədəm qoyması ilk növbədə məşhur
Karneqi Fondunun universitetə ayırdığı qrant sayəsində
mümkün olmuşdu. Qrantın başlıca məqsədi
incəsənət, xüsusi ilə də islam
ölkələrinin sənət tarixi ilə məşğul
olan mütəxəssislərin yetişdirilməsi ilə
bağlı idi. Nəticədə Miçiqan universiteti
ABŞ ali məktəblərinin tarixinə
islam incəsənəti kafedrasına malik ilk təhsil müəssisəsi,
professor Mehmet Ağa-Oğlu isə həmin kafedranın ilk rəhbəri
kimi daxil olmuşdu. Alim yeni, mühüm sahə ilə bağlı
mühazirə və seminarları muzeyçilik işi sahəsində
ən yaxın köməkçisi olan İsabel Hubbardla
birlikdə aparırdı.
1935-ci və 1938-ci illərdə azərbaycanlı sənətşünas
ABŞ-ın başqa bir məşhur ali məktəbinin
- Prinston universitetinin dəvəti ilə burada ərəb və
fars incəsənətinə dair silsilə mühazirələr
oxumuşdu. Onun zəngin Şərq və Qərb mənbələri
əsasında müstəqil surətdə
yaratdığı “İslam incəsənətinin tarixinə
giriş” kursu mövzunun elmi əsaslarla, ən
başlıcası isə sistemli öyrənilməsi
baxımından amerikan universitetlərinin tarixində ilk təşəbbüs
idi. Həm də yəqinliklə demək olar
ki, təşəbbüs uğurla nəticələnmişdi.
Çünki Mehmet Ağa-Oğlu yeni tədris
sahəsi ilə bağlı məşğələlərini
başlayanda cəmisi altı tələbəsi vardı.
Bir neçə ildən sonra isə islam
incəsənətinin tarixi üzrə mütəxəssis
kimi yetişmək istəyənlərin sayı 22-yə
çatmışdı. Doğrudur, həmin
vaxt alim artıq öz alma-materindən - Miçiqan universitetindən
uzaqlaşmışdı. Lakin hər
şeydən də göründüyü kimi, səpdiyi
toxumlar münbit zəminə düşmüşdü.
Artıq çeşidli mühazirə
kursları və seminarları əhatə edən spesifik tədris
sahəsi kifayət qədər populyarlıq
qazanmışdı və Mehmet Ağa-Oğlunun şəxsi
iştirakı olmadan da uğurla davam etdirilirdi.
Beləliklə, Mehmet Ağa-Oğlu ABŞ-a gəldikdən
cəmisi beş il sonra bu ölkənin
muzey və universitetlərində islam incəsənətinin
tarixi üzrə mütəxəssislərin yetişdirilməsi
işinin əsasını qoymuş, ilk vaxtlar sadəcə
seminar səviyyəsində aparılan məşğələlər
zəminində nümunəvi tədris proqramı hazırlaya
bilmişdi.
Həm Detroyt Gözəl Sənətlər
İnstitutu, həm də Miçiqan universitetində fəaliyyət
göstərməsi, yəni muzeylə bir sırada yüksək
tədris müəssisəsində də
çalışması alimə elmi araşdırmalarında
nəzəriyyə ilə təcrübəni birləşdirməyə
imkan yaratmışdı. Bunun faydasını isə ilk növbədə özlərini
islam incəsənətinin tarixinə həsr
etmək istəyən gələcək mütəxəssislər
görürdülər. Nəticədə, 1936-cı ilin
baharında bilavasitə
azsaylı tələbələrinin yaxından köməyi ilə
o, Detroytda “Fars miniatürü”, Miçiqanda isə
universitet kolleksiyası əsasında islam ölkələrinə
xas ağac üzərində işləmələrdən,
habelə müsəlman və kopt bədii parça nümunələrindən,
dulusçuluq örnəklərindən ibarət maraqlı sərgilər
təşkil etmişdi.
1934-cü ildə Mehmet Ağa-Oğlu islam incəsənətinin
öyrənilməsi tarixində adını əbədiləşdirən
mühüm bir addım atdı - təkcə ABŞ-da deyil,
dünya miqyasında yeganə olan “Ars İslamica”
jurnalının əsasını qoydu. Zeynəb Simavinin də
yazdığı kimi, “Ars İslamika” o zaman islam sənət
tarixinin elmi cəhətdən tədqiq edilib
araşdırılmasını qarşısına məqsəd
qoyan ilk və tək jurnal idi”. Toplunun 1934-cü
ilin yanvarında çıxan birinci sayında onun Detroyt
Gözəl Sənətlər İnstitutu ilə Miçiqan
universitetinin birgə nəşri olduğu göstərilmişdi.
Lakin növbəti saydan etibarən universitet
jurnalın nəşri və yayılması ilə
bağlı bütün məsələləri öz üzərinə
götürmüşdü. Bu işlə Miçiqan
universiteti yanındakı Freer sənət
qalereyası, Smithsonian İnstitutu və sənət tarixi departamenti
məşğul olurdu. Mehmet Ağa-Oğlu
üç ildən sonra redaktorluqdan uzaqlaşsa da, jurnalın
nəşri 1951-ci ilə qədər davam etmişdi. 1954-cü ildə isə “Ars İslamica” fəaliyyətini
“Ars Orientalis” adı altında yeniləmiş və bu günə
qədər nəşr olunmaqdadır. İstər
könhə, istərsə də yeni nəşrin elektron
versiyası yaradılıb və onlar sərbəst istifadəyə
açıqdır.
Amerikada nəşr olunmasına baxmayaraq,
jurnalda dil məhdudiyyəti tətbiq olunmurdu. Məqalələr əsasən
üç Avropa dilində - ingilis, fransız və alman dillərində
nəşr edilirdi. Qaynaqlar bir qayda olaraq orijinalın dilində göstərilirdi.
Nəşr illüstrasiya baxımından kifayət
qədər zəngin və görümlü idi. Hətta bu baxımdan onun öz zəmanəsinin
qabaqladığını söyləmək
mümkündür.
Toplunun ilk cildinə yazdığı “Redaktordan” adlı
qeyddə Mehmet Ağa-Oğlu spesifik nəşr kimi “Ars
İslamica”nın prinsipial məqsədinin “islam incəsənətinin
öyrənilməsinə marağın
stimullaşdırılması olduğunu” vurğulayaraq bu məqsədlə
aşağıdakı şərtlərin yerinə yetirilməsini
vacib sayır və onları fəaliyyətində
əsas tutacağını göstərirdi: “İslam ölkələrində
incəsənətin və tətbiqi sənətlərin
tarixi-bədii inkişafı ilə bağlı müxtəlif
problemlərin akademik səviyyədə müzakirəsi
üçün imkan yaradılması başlıca məqsədimizdir.
Xüsusi qeyd etmək istəyirik ki, jurnal toxunduğu məsələlərdə
neytral mövqe
tutacaq, irəli sürülən fikirlərdən,
nöqteyi-nəzərlərdən hər hansı birinə
açıq şəkildə tərəfdar, yaxud
açıq şəkildə qarşı çıxmayacaq.
Nəşrin səhifələri ümumi maraq doğuran
problemlərlə bağlı biri-birinə zidd baxış
bucaqlarından verilən şərhlər və ortaya atılan suallar
üçün daim açıq olacaq. Çünki
naşirlərin fikrincə, yalnız belə bir çap siyasətinin
yürüdülməsi nəticəsində jurnal gələcəklə
bağlı qarşısına qoyduğu hədəflərinə
qovuşa bilər”.
Redaktorun prinsipial qeyd-şərti təsadüfi
xarakter daşımırdı. Çünki “Ars İslamica” müsəlman
sivilizasiyası haqqında çox müxtəlif, hətta bəzən
biri-birini inkar edən araşdırmaların meydana
çıxdığı şəraitdə nəşrə
başlamışdı. Belə vəziyyətdə hətta ən
nüfuzlu mütəxəssis tərəfindən irəli sürülməsindən
asılı olmayaraq yalnız bir mülahizənin, bir
münasibətin yeganə düzgün yanaşma tərzi kimi
dəstəklənməsi digər fikirlərin
sıxışdırılmasına, boğulmasına yol aça bilərdi. Ona görə
də obyektiv həqiqətlərin ortaya qoyulması
üçün Mehmet Ağa-Oğlu ilk saydan rəhbərlik
etdiyi nəşrin sağlam elmi polemikaya, sağlam və səmərəli
polemikaya açıq olduğunu xüsusi vurğulamağa lüzum
görmüşdü.
Ona görə də təsadüfi deyil ki, qısa
müddət ərzində “Ars İslamica” istər Birləşmiş
Ştatlarda, istərsə də Avropa və Asiyanın elmi mərkəzlərində
islam incəsənətini obyektiv mövqedən
araşdırılmasına yaşıl işıq
yandıran bir nəşr kimi böyük populyarlıq
qazanmışdı. “The Bulletin of the American İnstitute for
Persian Art and Archeology” məcmuəsi elmi dövriyyəyə
daxil olmasının ikinci ilində həmkarı “Ars
İslamica”nın uğurlarını
yüksək qiymətləndirərək göstərirdi ki,
jurnal “iddialı proqramı və yüksək standartları
ilə” qarşısına qoyduğu məqsədləri
doğrultmaq əzmində olduğunu nümayiş etdirir: “Məcmuə
çapının mükəmməlliyi və gözəlliyi
ilə seçilir, illüstrasiyalar yüksək keyfiyyətlidir.
“Ars İslamica” dünyanın istənilən
guşəsindəki istənilən incəsənət
jurnalı ilə rəqabətə girə bilər. Birləşmiş Ştatları Yaxın Şərqin
öyrənilməsində belə fəal mövqe tutan
ölkələr sırasında görmək haqlı
razılıq doğurur”. Miçiqan universitetinin
1935-37-ci illərə aid rəsmi hesabatlarında - “The
President`s Report to the Board of Regents for the Academic Year 1936-1937”
adlı sənəddə dövrün digər mətbu
orqanlarından alınmış digər təqdir və təşviqedici
sitatlara da rast gəlmək mümkündür.
Təbii ki, Miçiqan universiteti belə
bir nəşri ərsəyə gətirdiyi üçün
professor Mehmet Ağa-Oğluna minnətdar idi. 1937-ci ildə ABŞ-ın qədim ali məktəblərindən
biri sayılan universitet yaranmasının 100 illiyini qeyd edəndə
mühüm elmi nailiyyətlər sırasında “Ars
İslamica”dan seçmələrdən ibarət ayrıca bir
kitabın çapı da məqbul
görülmüşdü. Kitabda jurnalın müxtəlif
saylarından götürülmüş 35 məqalə
toplanmışdı. Onlardan 14-ü ABŞ alimlərinə,
qalanları isə dünyanın digər ölkələrindən
olan sənət tarixçilərinə məxsus idi.
Kitabın hazırlanmasında Mehmet Ağa-Oğlunun rəhbərliyi
ilə “Ars İslamica”nın redaksiya heyətinin
üzvləri yaxından iştirak etmişdilər. Nəşri mübaliğəsiz, Şərq incəsənəti
müntəxəbatı adlandırmaq olardı. Çünki burada seçmə məqalələri
ilə təmsil olunan müəlliflərin bir çoxunun
adının arxasında çoxcildli tədqiqat əsərləri,
elmi məktəblər, çoxsaylı davamçılar,
ekspedisiyalar, ciddi axtarışlar dayanırdı.
Nəhayət, islam incəsənəti ilə
bağlı Miçiqan universitetinin həyatındakı
başqa bir mühüm yenilik də Mehmet Ağa-Oğlunun
adı və fəaliyyəti ilə bağlı idi. 1930-cu illərin ortalarında Miçiqan bu təhsil
ocağının yetişdirmələri sırasında dil və
mədəniyyətin təbii daşıyıcıları
kimi Yaxın Şərq ölkələrindən tələbələrin
cəlb edilməsi ideyası ortaya çıxanda mühüm
layihənin gerçəkləşdirilməsi azərbaycanlı
alimə həvalə olunmuşdu. Bu məqsədlə
Mehmet Ağa-Oğlu İran, Türkiyə, İraq, Suriya və
Misir hökumətləri ilə danışıqlar
aparmış, nəticədə adları çəkilən
ölkələrin hər biri islam incəsənəti üzrə
mütəxəssis kimi tam kurs keçmək
üçün Miçiqan universitetinə iki tələbə
(bütünlükdə 10 nəfər) göndərmişdilər.
Universitetin 1934-1935-ci illər üçün təqdim etdiyi
hesabatda tələbələrin öz ölkələrinin
müvafiq qurumları ilə birlikdə seçilməsində,
ümumiyyətlə, onların ABŞ-a gəlmələri və
təhsilə başlamaları ilə bağlı
bütün məsələlərdə professor Mehmet Ağa-Oğlunun
aparıcı rol oynaması xüsusi
vurğulanmışdı.
Bu baxımdan istər universitetə cəlb ediləcək
şərqli tələbələrin seçilməsi, istərsə
də müsəlman Şərqi ilə yeni elmi əlaqələrin
yaradılması baxımından fars ədəbiyyatının
klassiki Əbülqasim Firdovsinin 1934-cü ildə İranda
geniş qeyd olunan 1000 illik yubileyi gözlənilməz fürsətə
çevrilmişdi. Mehmet Ağa-Oğlu yubiley
komitəsinin məsul katibi, məşhur İran alimi Səid
Nəfisinin təşəbbüsü ilə Miçiqan
universitetinin və Detroyt Gözəl Sənətlər
İnstitutunun təmsilçisi kimi ümumdünya miqyaslı
mədəni tədbirə dəvət almışdı.
Yubiley çərçivəsində Tehranda
keçirilən dünya şərqşünaslarının
elmi konfransında
o, böyük Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvinin
Vaşinqtondakı Freyer qalereyasının fondlarında
saxlanan “Xosrov və Şirin” poemasının əlyazması
barədə məruzə ilə çıxış
etmişdi. Beş illik ayrılıqdan sonra Şərqlə
yeni təmas imkanı yaradan İran səfəri haqda təəssüratlarını
Amerikaya dönəndən sonra “Firdovsinin məzarını
ziyarət” adı altında Miçiqan universitetinin “Michigan
Alumnus” adlı məcmuəsinin 1935-ci il saylarından birində
dərc etdirmişdi.
Mehmet Ağa-Oğlunun İran səfəri
1934-cü ilin avqustundan noyabrına qədər çəkmişdi. O, Tehranla bir sırada Yaxın və Orta
Şərqin Yerusəlim, Beyrut, Dəməşq, Bağdad,
Qahirə kimi şəhərlərində də olmuşdu. Miçiqan universiteti arxeoloqlarının Selevk və
Karanisdə apardığı qazıntılara baş çəkmişdi.
İranın daxilində isə qədim fars mədəniyyətinin
özəlliklərini aşkara çıxarmaq
baxımından daha çox maraq doğuran Kirmanşah, Həmədan,
Qəzvin, Məşhəd, Nişapur, Tus, Qum, İsfahan,
Buşehr, Şiraz şəhərlərini gəzib
dolaşmış, Persepolisin qədim abidələrinə
tamaşa etmişdi. Səfər həm
universitet üçün tələbələrin seçilməsi,
həm də İran alimləri ilə işgüzar əlaqələr
qurulması baxımından səmərəli olmuşdu.
Elmi jurnallarda mütəmadi olaraq islam incəsənətinin
müxtəlif problemləri barəsində məqalələrlə
çıxış etməsinə baxmayaraq, Mehmet
Ağa-Oğlunun ilk monoqrafik əsəri - “Persian Bookbindings of
the Fifteenth Century” (“On beşinci əsr fars kitab
cildçiliyi”) 1935-ci ildə Miçiqan universitetinin nəşriyyatında
çap olunmuşdu. Tədqiqatın meydana
çıxmasında İstanbulla bir sırada İranın
muzey və kitabxanalarında aparılan axtarışlar da müəyyən rol
oynamışdı. Çox güman ki, əsər
bir yox, bir neçə cild olacaqdı. Bunu 1935-ci il nəşrinin üzərindəki “Birinci
cild” ifadəsindən də görmək mümkündür.
Bir neçə epizodik təşəbbüsü istisna
etmək şərti ilə islam
dünyasında xüsusi sənət növü kimi meydana
çıxan kitab cildçiliyi məsələsi ilk dəfə
Mehmet Ağa-Oğlunun tədqiqatında özünün
bütün incəlikləri, bədii sənətkarlıq və
texniki özünəməxsusluqları ilə
araşdırılmışdı.
Əsər haqqında “American Magazine of Art”, “Apollo”,
“Bookbinding Magazine”, “The Bulletin of the American İnstitute for
Persian Art and Archeology”, “Michigan Alumnus and Parnasus” kimi nüfuzlu
amerikan sənət jurnallarında, habelə türk, ingilis,
fransız dərgilərində təqdiredici resenziyalar
çap edilmişdi. Resenziyalarda yekdilliklə Ağa-Oğlunun
islam dünyasında kitabçılıq
və kitab tərtibatı işinin ilk mükəmməl
araşdırıcılarından biri olması, həm də
tədqiqatını Qərb alimləri üçün naməlum
mənbə və qaynaqlar əsasında aparması xüsusi
ilə vurğulanırdı.
Mehmet Ağa-Oğlunun ikinci monoqrafik əsəri -
“Safawid Rugs and Textile: The Collection of the Shrine İmam Ali at
Al-Nacaf” (“Səfəvi xalçaları və
parçaları: Nəcəf şəhərindəki
İmam Əli matəmgahının kolleksiyası əsasında”)
kitabı aradan altı il keçəndən sonra, 1941-ci ildə Kolumbiya
universiteti nəşriyyatında çap olunmuşdu. Kitab üçün materiallar alimin 1934-cü ildə,
Yaxın və Orta Şərqə bir neçə ay çəkən
səfəri zamanı toplanmışdı. Qeyri-müsəlmanlar İmam Əli matəmgahına
buraxılmadıqlarından Mehmet Ağa-Oğlu müsəlmanların
müqəddəs saydıqları bu məkana ayaq basan ilk sənət
tarixçisi idi. Əsərinin giriş
hissəsində də qeyd etdiyi kimi, Nəcəf müctəhidləri
onun tam bir həftə ərzində matəmgahda qorunub saxlanan
və əksəriyyəti Səfəvi
hökmdarlarının hədiyyəsi olan xalçaları,
qumaşları öyrənməsinə, habelə foto-şəkillərini
çəkməsinə icazə vermişdilər. Müsəlman və Azərbaycan türkü Mehmet
Ağa-Oğlu üçün edilən istisna nəticəsində
islamın müqəddəs saydığı bu yer dünyaya
öz sənət yönü ilə də
açılmışdı. Eyni zamanda,
türk əsilli Səfəvi xanədanının təkcə
şiəlik sevgisi deyil, həm də böyük mədəni
ənənələri və potensialı dünyaya
nümayiş etdirilmişdi.
Kitab təkcə materiallarının
yeniliyi və orijinallığı deyil, yüksək çap
mədəniyyəti baxımından da diqqəti cəlb
edirdi. Təsadüfi deyil ki, azərbaycanlı
alimin əsəri bədii və texniki tərtibatının
mükəmməlliyinə görə Amerika Qrafika Sənəti
İnstitutu tərəfindən nəşr edildiyi ilin 50 ən
yaxşı kitabından biri hesab olunmuşdu. Zeynəb Simavinin yazdığına görə,
münsiflər heyəti onu Nyu-York Ümumi Kitabxanası tərəfindən
ölkə üzrə müsabiqəyə göndərilən
631 adda kitabın içərisindən seçib fərqləndirmişdilər.
Bu əsəri bizim üçün qiymətli
edən başlıca cəhət, heç şübhəsiz,
onun Azərbaycan türklərinin incəsənəti ilə
bağlılığı idi. Başqa bir diqqətəlayiq cəhət isə Səfəvi
dövrü tətbiqi sənət nümunələrinin fars mədəniyyətinin faktı kimi deyil,
türk-islam kontekstində araşdırılması sayıla
bilər. Təəssüf ki, indiyə qədər
Azərbaycan xalça məktəblərindən və
xalçaçılığın tarixindən yazan müəlliflər
həmvətənimizin ABŞ-da meydana çıxmış
bu qiymətli tədqiqatına lazımi diqqət yetirməmişlər.
***
1938-ci ilin iyununda Mehmet Ağa-Oğlu
heç kimin gözləmədiyi halda Miçiqan universitetindəki
vəzifəsindən istefa vermişdi. Lakin hələ bir neçə ay Detroyt Gözəl
Sənətlər İnstitutunun Yaxın Şərq incəsənəti
kolleksiyasının fəxri mühafizi kimi qalmaqda davam
etmişdi. İlin sonunda isə institutla da
vidalaşmışdı. Yalnız aradan on il keçəndən
sonra Vaşinqton
Tekstil Muzeyinin dəvətini qəbul edərək paytaxtda
çalışmağa başlamışdı. Alimin həyat və fəaliyyətini
araşdıranlar indiyə qədər bu gözlənilməz
qərarın səbəblərini, pərdə
arxasını aşkara çıxarmaq üçün hər
hansı bir ip ucu tapa bilməyiblər.
Lakin Miçiqan universiteti və Detroyt Gözəl Sənətlər
İnstitutu ilə həmişəlik vidalaşmazdan əvvəl
Mehmet Ağa-Oğlu San Fransiskodakı D.H. De Young Memorial
Muzeum-un böyük bir islam incəsənəti
sərgisi keçirmək dəvətinə razılıq
vermişdi. Təklif ona Detroytda birlikdə
çalışdıqları sənətşünas Valter
Heildən gəlmişdi. Heil bir müddət əvvəl
De Young Muzeumun direktoru təyin edilmişdi və yeni ranqda ilk
işi yaxından tanıdığı, dostluq münasibətləri
saxladığı Mehmet Ağa-Oğlunu islam
incəsənəti sərgisinin təşkili
üçün San Fransiskoya çağırmaq olmuşdu.
Amerikanın qərb hissəsində birinci dəfə düzənlənən,
1937-ci il fevralın 24-dən martın 22-nə qədər
tamaşaçılara açıq olan sərgidə ABŞ
və Avropanın 18 ictimai və 29 fərdi kolleksiyasına məxsus
266 əsər nümayiş etdirilirdi.
“The Art Digest” məcmuəsi San Fransisko sərgisinin
qeyri-adi uğuruna, tamaşaçılar arasındakı
populyarlığına, ən başlıcası isə həmin
dövrə qədər solğun,
darıxdırıcı əyalət
muzeyi imicinə malik De Young
Memorial Muzeumun simasını əsaslı şəkildə dəyişdiyinə
xüsusi diqqəti çəkmişdi. Başdan-ayağa
“amerikana” üslubunda qurulan muzeyin qısa müddətə də
olsa, tamaşaçı marağının fokusunda dayanması,
bir sənət məbədinə çevrilməsi islam incəsənətinin özünəməxsusluğu
və təkrarsızlığı, ən başlıca isə
eksponatların yüksək zövqlə seçilməsi ilə
əlaqələndirilmişdi. Sərginin Mehmet Ağa-Oğlu
tərəfindən hazırlanmış kataloqu elə həmin
il San Fransiskoda nəşr edilmişdi.
1930-cu illərdə Mehmet Ağa-Oğlu islam
dünyasında min kilometrlərlə uzaqda, Birləşmiş
Ştatlarda müsəlman xalqların mədəniyyətini,
onların bəşər sivilizasiyasına töhfələrini
araşdıran azsaylı alimlərdən biri idi. Həmin dövrdə amerikan cəmiyyətində
islama düşmən münasibət bəslənməsə
də, ümumi laqeydlik, bəzi hallarda isə
açıq-aşkar bəyənməzlik atmosferi hökm
sürürdü. Heç kim bu
işlə islam mədəniyytinin öyrənilməsi və
təbliği ilə sistemli şəkildə məşğul
olmamışdı. Xrisitian dəyərlərin hakim mövqe
tutduğu bir cəmiyyətdə islam dini
ardıcıllarının da əsrlər boyu özünəməxsus
bir mədəniyyət yaratdığı və
yaşatdığı ideyasını yaymaq fikrinə
düşməmişdi. Belə şəraitdə Mehmet
Ağa-Oğlunun üzərinə yalnız islam mədəniyyətinin
araşdırılması və təbliği yox, həm də
bu məsələ ilə məşğul olan Detroyt Gözəl
Sənətlər İnstitutunun və Miçiqan
universitetinin əlaqədar bölümünün etimad və
nüfuzunun artırılması vəzifəsi
düşürdü.
Bu münasibətlə tədqiqatçılarından
birinin də yazdığı kimi, “Ağa-Oğlu təkcə
islam incəsənətinə maraq oyandırılmasında
deyil, bu sahə ilə məşğul olan qurumların
nüfuzunun artırılmasında da önəmli xidmətlər
göstərmişdi”.
“Art news” qəzetində dərc etdirdiyi “Kolumbiyada islam
incəsənəti” adlı məqaləsində Mehmet
Ağa-Oğlu sadəcə ABŞ-da deyil, dünya
miqyasında islam mədəniyyəti və incəsənətinə
kifayət qədər diqqət yetirilməməsindən
ürək ağrısı ilə bəhs edərək
yazırdı: “İndiki dövrdə islam incəsənətinin
praktiki olaraq saya salınmadığını demək bir qədər
çətin olsa da, onun dünya sənət tarixinin ən sonuncu
fəsillərindən biri kimi gözdən keçirildiyini
söyləməyə tam əsas var. Əksər kolleclərin
sənət departamentləri bu sahənin öyrənilməsinə
maraq göstərmir, bir neçə istisnanı
çıxmaq şərti ilə muzeylərin
ekspozisiyalarında sistemli şəkildə toplanmış
islam incəsənəti nümunələrinə təsadüf
edilmir. Bunun da nəticəsində mətbuat
indiyə qədər ümumən Qərbi Avropa, yaxud Şərqi
Asiya ilə müqayisədə islam ölkələrinin incəsənətini
daha az əhəmiyyətli saymaqda davam edir”.
San Fransiskodakı möhtəşəm sərginin
əsas məqsədlərindən biri də bu yanlış təsəvvürü
aradan qaldırmaq idi. Mehmet Ağa-Oğlunun fikrincə, belə sərgilər
elmi əhəmiyyətindən daha çox maarifləndirici
funksiya daşıması baxımından qiymətli idi.
Ancaq bu tipli maarifçilik aksiyaları həmişə
rəğbət hissi ilə qarşılanmışdı.
Yerli əhalinin - Amerika hindularının qədim irsinin
şüurlu şəkildə məhv edildiyi, irqi
ayrı-seçkiliyin hələ də rəsmən mövcud
olduğu ABŞ-da islam mədəniyyətinin
uğurlarını təbliğ etmək o qədər də
asan deyildi. Qürurverici faktdır ki, həmvətənimiz
Mehmet Ağa-Oğlu bu işin pionerlərindən biri idi.
Yenidən Vaşinqton Tekstil Muzeyində mühafiz kimi fəaliyyətə
başladığı 1948-ci ilə qədər, aradan
keçən on il (1938-1948) ərzində
alim nə ilə məşğul olmuşdu? Zəngin
təcrübəsini, bilik və bacarığını
hansı sahədə tətbiq etmişdi? Bu
dövrdə onun Nəcəfdəki Səfəvi
kolleksiyası haqqında kitab və bir neçə məqalə
çap etdirdiyi haqda yuxarıda bəhs
açmışdıq. Lakin Mehmet
Ağa-Oğlunu öz sehrinə salan əsas problemlə
müqayisədə bu işlər sadəcə epizodik xarakter
daşıyırdı.
Həmkarları - Detroyt institutundan olan Veibelin və
Metropoliten muzeyinin mühafizi Marius Dimandın Ağa-Oğlunun
vaxtsız vəfatı münasibəti ilə
yazdıqları və “Ars İslamica”da dərc etdirdikləri
“İn Memoriam” adlı nekroloqdan da göründüyü kimi,
universitetdən ayrıldığı 1938-ci ildən
başlayaraq alim bütün vaxt və enerjisini islam metal mədəniyyətinin
araşdırılmasına yönəltmişdi. O, hətta
bütöv bir elmi-tədqiqat institutunun öhdəsindən
çətinliklə gələ biləcəyi ağır
yükün altına girmişdi - böyük fədakarlıqla
on iki cild olaraq
planlaşdırdığı “Corpus of İslamic Metalwork”
(“İslam metal əsərlərinin məcmusu”) əsəri
üzərində işə başlamışdı. Layihə,
şübhəsiz, kifayət qədər möhtəşəm
və iddialı idi, çox böyük vaxt, gərgin
axtarışlar, ən
başlıcası isə
tükənməz istək, iradə tələb edirdi.
Mehmet Ağa-Oğlu min ildən çox dövr -
VII-XVIII əsrlər arasında Hindistandan tutmuş
İspaniyaya qədər böyük bir coğrafiyada islam dünyasının metal işləmələrini
araşdırmaq fikrində idi. Təəssüf
ki, müəllif yalnız əsərin birinci cildinin ilk
kitabını tamamlaya bilmişdi. Bütünlükdə
on ildən çox müddət ərzində ən müxtəlif
mənbələrdən tədqiqat üçün
toplanmış zəngin materiallar - əlyazmaları, sxemlər,
rəsmlər, foto-şəkillər, xəritələr,
eskizlər (bütünlükdə yeddi böyük qutu) indi
də Vaşinqtonda “Freer Gallery of Art and Arthur and M.Sakler Gallery
Archives”də saxlanmaqdadır. Mehmet
Ağa-Oğlunun ölümündən sonra kimsə bu istiqamətdəki
tədqiqatları davam etdirmək fikrinə düşməmişdi.
On iki cildin hər birinin əhatə dairəsi və əsas
xətləri ilə bağlı ilk dəfə 1951-ci ildə
“Ars İsamica”da çap olunan “Memorandum of the “Corpus of
İslamic Metalwork” adlı müəllif qeydləri alimin nə
qədər intəhasız bir mövzunu əhatə etmək,
islam metal mədəniyyəti, metal işləmələri
barəsində misli-bərabəri olmayan elmi saqa, yaxud epopeya
yaratmaq niyyətində olduğunu aşkara
çıxarır.
Çoxcildli tədqiqatda ümumən Yaxın Şərq
incəsənəti, habelə islam dekorativ sənətinin digər
qolları ilə də əlaqəli şəkildə müsəlman
dünyasındakı metal işləmələrin coğrafi,
tarixi, sosial, iqtisadi, texnoloji, terminoloji, epiqrafik, ikonoqrafik,
üslubi-sənətkarlıq aspektlərini araşdırmaq əsas
hədəf kimi götürülmüşdü. Kitaba orta əsrlərdə
islam ölkələrində metal işləmələrin
tarixi, xarakteri və texnologiyası ilə bağlı ərəb,
fars və türk dillərində tərtib olunmuş
terminoloji sözlüyün - qlossarinin əlavə edilməsi
də nəzərdə tutulmuşdu. Müəllif bu məqsədlə
latın, yunan, Çin, uyğur, ərəb,
fars, türk mənbələrindən əksəriyyəti
ilkin qeydlər şəklində qalmış xeyli material
toplamışdı. Bütün bu qaynaqlar məlumatsızlıq
ucbatından, yaxud
bilincli şəkildə bəşər
sivilizasiyasının tarixi inkişafı ilə bağlı
Avropa alimlərinə məxsus tədqiqatlara cəlb
olunmadığından müsəlman xalqları
ümumdünya mədəni prosesindən,
insanlığın qovuşduğu zəngin irs və mənəvi
sərvətlərdən təcrid edilmişdilər. Mehmet Ağa-Oğlu özünün fundamental “Corpus
of İslamic Metalwork” əsəri ilə heç olmazsa, bir sahədə
bu tarixi ədalətsizliyi aradan qaldırmaq istəyirdi.
Budapeşt, may, 2018-ci il
(Ardı növbəti şənbə
sayında)
525-ci qəzet.-
2018.- 9 iyun.- S.18-19.