"Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları" müasir elmi-nəzəri və
milli-ideoloji kontekstdə
Azərbaycanda
ədəbiyyatşünaslıq elminin hələ orta əsrlərə
qədər gedib çıxan tarixi var.
Həmin
ilkin qaynaqlar erkən orta əsrlərin nəzəri-estetik
fikrini özündə əks etdirir. Ümumən,
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
inkişafında şair və yazıçıların
xüsusi rolu olmuşdur. N.Gəncəvi,
M.Füzuli, M.F.Axundzadə kimi mütəfəkkir sənətkarların
bədii ədəbiyyat və ədəbi inkişafın
xarakteri barədə irəli sürdükləri fikirlər
indi də öz əhəmiyyətini saxlamaqdadır.
Həmin ənənə
sonrakı dövrlərdə də qorunub
saxlanmışdır ki, müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
mühüm istiqamətlərindən biri olaraq ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin, məsələn, Mikayıl Rəfili,
Cəfər Xəndan və Mir Cəlalın fəaliyyəti
timsalında inkişaf tarixi də özlüyündə bu
fikri təsdiqləyir.
Bir
sıra müəlliflərə görə, "60-cı illərdən
etibarən bizdə bir dənə də olsun əməlli-başlı
"Ədəbiyyat nəzəriyyəsi" kitabı, yaxud dərsliyi
çap olunmayıb. Ona görə
çap olunmayıb ki, hazırlanmayıb. Unudulmaz professorlar
Cəfər Xəndanın, Mikayıl Rəfilinin 50-ci illərdə
yaranan "Ədəbiyyat nəzəriyyələri" isə
bir sıra məziyyətlərinə baxmayaraq, illər
keçdiyi və dövr dəyişdiyi üçün
artıq köhnəliblər. Bu, Şərq
poetikası məsələlərinə münasibətdə
daha aydın nəzərə çarpmaqdadır. Azərbaycan ədəbiyyatının tarixi
poetikasını öyrənmək, onun janrlar nəzəriyyəsini
işləyib hazırlamaq filoloq-alimlərimizin
qarşısında dayanan birinci dərəcəli vəzifələrdən
olmalıdır".
Qeyd etmək
lazımdır ki, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
ədəbiyyat nəzəriyyəsi istiqamətinin
hazırkı mərhələyə qədər keçdiyi
təşəkkül və inkişaf yolunda üzərindən
"illər keçdiyi və dövr dəyişdiyi
üçün artıq köhnəliblər" dediyimiz nəşrlərin
hər biri özünəməxsus iz qoymuşdur.
XX əsr Azərbaycan nəsrinin
yükünü çiyinlərində daşımış
görkəmli yazıçılardan biri, əməkdar elm
xadimi, professor Mir Cəlalın filologiya elmləri doktoru Pənah
Xəlilovla birgə (F.Hüseynovun redaktorluğu ilə)
çap etdirdikləri "Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları" kitabı gərgin zəhmətin və
çoxillik səmərəli tədqiqatların nəticəsi
kimi ayrıca və diqqətəlayiq hadisədir. Ali məktəb tələbələri, aspirantlar və
ədəbiyyat müəllimləri üçün nəzərdə
tutulmuş bu kitab ilk dəfə 1972-ci ildə "Maarif"
nəşriyyatında işıq üzü
görmüşdür. Kitabda mövzular müqəddimə,
surət varlığın bədii inikasıdır, sənət
və ədəbiyyatda tipiklik, bədii ədəbiyyatın
varlığı, idrak əhəmiyyəti, ədəbiyyatın
partiyalılığı və xəlqiliyi, bədii ədəbiyyatın
tərbiyəvi rolu, klassik ədəbiyyatın əhəmiyyəti,
sənətkarın şəxsiyyəti və
yaradıcılığı, məzmun və forma vəhdəti,
bədii əsərin kompozisiyası, bədii əsərin
dili, ədəbi növlər, lirik növ, Azərbaycan şerinin vəznləri
(heca vəzni, əruz vəzni, sərbəst vəzn) Azərbaycan
şeirinin janrları, epik növ, epik əsərlərin
janrları, dramatik növ, ədəbiyyatda gülüş
(satira və yumor), ədəbi metod (romantik və realist metod),
ədəbi məktəb (klassisizm, sentimentalizm, romantizm, tənqidi
realizm, sosialist realizmi) kimi sərlövhələr altında
qruplaşdırılmışdı.
Dövrün
təhsil standartlarına yüksək səviyyədə cavab
verən dərslik olduğu üçün yenidən işlənib
təkmilləşdirilmiş "Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları" kitabının ikinci nəşri 1988-ci ildə
yenə "Maarif" nəşriyyatında gerçəkləşdirilmişdir.
Əsərdə giriş, əruz vəzninə
dair məlumat və bəzi digər oçerklər yenilənmiş,
o cümlədən, ədəbi cərəyanlar oçerki
genişləndirilmiş, ötən illər ərzində
Şərq və Azərbaycan intibahına dair meydana
çıxmış yeni tədqiqatlardakı qənaətlər
nəzərə alınmışdır.
Əsasən, ali məktəb
tələbələri üçün nəzərdə
tutulan, sonralar mütəxəssislərin də
stolüstü kitablarından birinə çevrilən dərsliyin
"Ədəbiyyat haqqında ümumi məlumat" adlanan
birinci, "Ədəbi əsərlər haqqında"
adlanan ikinci və "Ədəbi növlər və
janrlar" adlanan üçüncü fəsillərini prof.
Mir Cəlal, "Giriş", "Forma və məzmun",
"Əsatir" hissələrini və "Bədii
üslub, ədəbi metod və cərəyanlar" fəslini
prof. P.Xəlilov yazmışdı. Üçüncü fəslə
aid "Dramatik növ" yarımfəslinin müəllifi
prof. T.Mütəllimov idi. Yeri gəlmişkən, "Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları"nın
üçüncü nəşri də 2005-ci ildə
"Çaşıoğlu" nəşriyyatı tərəfindən
(312 s.) gerçəkləşdirilmişdir. Uzun
müddətdən bəri istifadə olunması bu kitabın
klassik ənənələrə və dərin elmi məntiqi
əsaslara söykəndiyini göstərir. Belə
söyləmək olar ki, sonrakı illərdə işıq
üzü görmüş yeni "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"
dərslikləri də öz strukturu və mövzulara
yanaşma prinsiplərinə görə "Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları"ndan lazımınca faydalanmışdır.
Haqqında
danışılan nəşrin üç mühüm fəslinin
müəllifi professor Mir Cəlal hələ 1953-cü ildə
Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsi
üçün ədəbiyyatşünaslıq kursu üzrə
proqram işləyib hazırlamış, ömrünün
sonunadək dərs dediyi bu ali təhsil
ocağında həmin fəndən mühazirələr
oxumuşdur. "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetinin 1957-ci il 19 oktyabr tarixli nömrəsində dərc
olunmuş "Ədəbiyyatşünaslığımız
inkişaf yollarında" məqaləsi, bədii
yaradıcılığa marksist-leninçi yanaşmanın
müəyyənləşdirdiyi hüdudlar çərçivəsində
olsa belə, alimin hələ o illərdən ədəbiyyatşünaslıq
məsələlərinə konseptual münasibətindən
xəbər verirdi.
Filologiya təhsili alan tələbələrin birinci kursda istifadə
etdikləri "Ədəbiyyatşünaslığın əsasları"
kitabına gəlincə, əsər ədəbiyyatşünaslığın
mühüm sahəsinin - ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
ayrı-ayrı problemlərinin aydın elmi şərhini
verir. İctimai şüurun ayrılmaz tərkib
hissələrindən sayılan bədii
yaradıcılığın mənəvi əsasını
üzə çıxarmağı, obrazlar vasitəsilə
düşünməyin təbiətini aşkar etməyi və
bunun da insanların müəyyən ideallar naminə estetik
zövqünün formalaşdırılmasında əhəmiyyətini
işıqlandırmağı qarşıya məqsəd kimi
qoyan müəlliflər, belə demək mümkünsə,
öz məqsədlərinə də nail olmuşlar.
Kitabın 1972-ci il nəşri ilə bağlı rəylərdən
birində qeyd olunduğu kimi, ədəbiyyatşünaslıq,
o cümlədən, ədəbiyyat nəzəriyyəsi
müəyyən prinsiplər əsasında söz sənəti
ilə ictimai gerçəklik arasındakı mövcud
qarşılıqlı münasibətləri, onun sənətkarın
yaradıcılıq gücündən və dünyaya
baxışından, ilham qaynağından,
yazıb-yaratdığı dövrün qabaqcıl meyillərindən
asılılığını açıb göstərməlidir.
Dünya bədii-estetik söz sənətinin
tarixi inkişaf təcrübəsi və bu təcrübənin
elmi-nəzəri təhlili göstərir ki, ədəbiyyat dərin
mündəricəyə malik bir məfkurə
silahıdır. O, bəşəriyyətin
inkişafının ayrı-ayrı mərhələlərində
ictimai fikrin tərkib hissəsi olmaq etibarilə insanın mənəvi-məfkurəvi
fəaliyyətinin mühüm sahəsini təşkil edir. Ədəbiyyat nəzəriyyəsi ədəbi
fikrin inkişafını şərtləndirən ümumi
qanunauyğunluqlara əsaslanaraq bədii yaradıcılıq
prosesinin, ədəbi vasitələrin, üsulların, əsərlərin,
növlərin, məktəblərin, üslubların təhlili
qaydası və yollarını müəyyənləşdirir.
Ədəbi qəhrəman, xarakter, süjet,
quruluş, dil və başqa məsələlər bu nəzəriyyənin
öyrəndiyi sahələrdir. Bədii ədəbiyyat
sənətin bir sahəsi olduğuna görə ədəbiyyat
nəzəriyyəsi incəsənətin nəzəri məsələlərini
öyrənən estetika elmi ilə üzvi
bağlıdır... Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
də estetikadan və ədəbiyyat tarixindən
ayrılıqda inkişaf edə bilməz.
Bütün
bu cəhətlər, gerçəkdən, ədəbiyyat nəzəriyyəsi
dərsliyini meydana gətirən alimlərin hansı çətinliklərlə
üz-üzə qala biləcəklərini təsəvvür
etməyə imkan verir. Lakin bəhs olunan dərsliyin
müəllifləri məhz ədəbiyyatşünaslıq
haqqında bəlli elmi sistem və düzgün metodoloji
prinsip əsasında gərəkli bir dərslik yaratmaq yolunda
qarşılaşdıqları çətinlikləri ciddi və
səmərəli çalışmaları sayəsində dəf
etməyə müvəffəq olmuşlar.
Dərsliyin birinci fəslində
bədii əksetmənin spesifik xarakteri, varlığın bədii
inikası olaraq surət, sənət və ədəbiyyatda
tipiklik, bədii ədəbiyyatın varlığı idrak əhəmiyyəti,
ədəbiyyatın tərbiyəvi əhəmiyyəti,
klassik ədəbi irsə münasibət, sənətkarın
şəxsiyyəti və yaradıcılığı kimi fəlsəfi-estetik
kateqoriyalar, eləcə də dövrün ideoloji tələbinə
uyğun məsələlərdən ədəbiyyatın
partiyalılığı və xəlqiliyi geniş elmi-nəzəri
və bədii material əsasında
işıqlandırılmışdır. Təbii və
canlı surət yaratmağı realist sənətin çox
mühüm şərti sayan müəlliflər bu fəsildə
Azərbaycan və dünya ədəbiyyatı klassiklərinin
əsərlərini konkret təhlillər fonunda bədii surətin
növləri, rəngarəng təzahür formaları
haqqında dolğun təsəvvür yaratmış, klassik
surətlərin müqayisəsi vasitəsilə tipiklik
anlayışının bədii-fəlsəfi mahiyyətini,
bu kateqoriyanın ictimai varlıqla, həyatla canlı və
qırılmaz əlaqəsini müəyyən etmişlər.
"Bir qəlbin
tarixi bir xalqın tarixi qədər zəngindir" fikrini
yüksək dəyərləndirən müəlliflər mənən
zəngin bir insanın qəlb aləminin bədii ifadəsinin
çətin və mürəkkəb olduğunu, bunun
üçün sənətkarda güclü təxəyyülün
vacibliyini diqqətə çatdırırlar.
Bütün mülahizələrində
bədii ədəbiyyatın tarixi təcrübəsinə
söykənən müəlliflər ədəbiyyatın
partiyalılığı və xəlqiliyindən
danışarkən belə, ədəbiyyatda xalq ruhu və təfəkkürünün
üstün tutulmasını, xalqın tarixinin aydın ifadəsini,
xalq mənliyinin hər surət, epizod və lövhədə
görünməsini əsərdə mühüm meyar
sayır, sənətkarın öz fikir və
duyğuları, estetik idealları etibarilə irəliyə, gələcəyə
çağırmalı, oxucusunu yüksəltməli və
onun iradəsini qanadlandırmalı olduğunu
vurğulayırlar.
Kitabın
ikinci fəslində bədii əsərin məzmun və forma
vəhdəti, kompozisiyası və dili məsələlərindən
söhbət gedir. Müəlliflər klassik söz ustalarının
yaratdıqları surətlər əsasında mövzu, məzmun
və qayə kimi anlayışlarla bağlı orijinal
mülahizələr yürüdərək məzmunla forma
arasındakı dialektik əlaqəni açır, onların
varlığa münasibətdə bir tərəfdən
obyektiv gerçəkliklə, digər tərəfdən
yazıçının subyektiv aləmi ilə üzvi
bağlılığını, yəni obyektivliklə
subyektivliyin daxili rabitəsini aşkara çıxarırlar. Bədii əsərin formasını müəyyənləşdirən
məzmun, süjet, söz kimi ünsürlərin vəhdəti
milli söz xəzinəsində yer tutmuş əsərlərin
timsalında müxtəlif ədəbi növlər və
şəkillərin tarixi inkişafı nöqteyi-nəzərindən
təsvir edilir. Kitabda təkcə
neologizmlərdən deyil, arxaizm, jarqonizm və dialektizmlərdən
necə, nə zaman, hansı məqsədlə istifadə
imkanlarına toxunulmuş və məcazın növlərinin,
müxtəlif təsvir vasitələrinin mükəmməl
elmi izahı ilə yanaşı, klassik və müasir sənətkarların
yaradıcılığından səciyyəvi ədəbi-bədii
nümunələr verilmiş, bədii dil haqda aydın təsəvvür
yaradılmasına çalışılmışdır.
Dərsliyin
üçüncü fəsli lirik növ, şeir vəznləri
(heca vəzni, əruz vəzni, sərbəst vəzn), lirik
növün janrları, epik növ (epik növün
janrları), dramatik növ (dramatik növün janrları) və
ədəbiyyatda gülüş; satira və yumor
yarımbölmələrindən ibarətdir. Bu fəsildə ədəbi növlər və həmin
ədəbi növlərə daxil olan janrlar haqqında zəngin
faktlar əsasında bitkin məlumat verilmişdir. Ritm, ahəng, vəzn haqqında söhbət bir
növ Azərbaycan şerinin vəznləri bəhsinə
giriş xidməti görür. Şifahi və
yazılı ədəbiyyatda təmsil olunan şeir növlərinin
ölçüsü, bölgüsü, qafiyə sistemi
haqqında hissələr elmi səciyyə daşıyır,
eyni zamanda, milli poeziyanın geniş texnikası və bədii
imkanları haqqında aydın təsəvvür yaradır.
Bu fəsildə ayrı-ayrı növlərə
aid bəzi janrların təmsil edilməməsinə
baxmayaraq, bütövlükdə janrlar və növlərin təbiəti
haqqında həm Azərbaycan, həm də dünya ədəbiyyatının
təcrübəsinə əsaslanmaqla irəli sürülən
mülahizə və mühakimələr
aydınlığı, lakonikliyi və
inandırıcılığı ilə səciyyələnir.
Əsərin
dördüncü fəslində ədəbi metod və ədəbi
məktəblər məsələsi
işıqlandırılır. Müəlliflər o illərin
ali məktəb dərsliklərində əsasən
ədəbi metodun inkişaf tarixi izlənsə də, ədəbi
cərəyanların əmələ gəlməsi və
inkişaf xüsusiyyətlərinin geniş əhatə
olunmadığını vurğulayırlar. Ədəbi
metod müəyyən dövrdə estetik fikri ən çox
məşğul edən mürəkkəb problemlərdən
olduğuna görə nəzəri fikrin ədəbi metod və
ədəbi məktəblə bağlı mülahizələri
də geniş nəzərdən keçirilməkdədir.
Bu fəsildə klassisizm, sentimentalizm, romantizm, tənqidi
realizm, sosialist realizmi kimi ədəbi hadisələrə də
müvafiq bölmələr ayrılmışdır. Məsələn, sentimentalizm cərəyanının
təsviri zamanı ingilis, fransız və rus ədibləri
ilə yanaşı, Azərbaycan
yazıçılarının da
yaradıcılığında özünü büruzə
verən sentimentalist meyillər haqqında məlumat nəzəri
səciyyə daşıyır. Eyni fikir
romantizm və tənqidi realizm bəhsinə də aid oluna bilər.
Müəlliflərə görə, ədəbi cərəyanlar
çox, əsaslandıqları yaradıcılıq üsulu
isə ikidir: romantik və realist üsul. İkisi
də qədimdən bəri inkişaf edib dərinləşməkdədir.
Ədəbiyyatın və
incəsənətin bütün xalqlarda və dövrlərdə
oxşar qanunauyğunluqlara və keyfiyyətlərə malik
olduğunu nəzərə alan dərslik
müəllifləri "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"ndə
irəli sürdükləri müddəaları da elə məhz
dünya ədəbi təcrübəsindəki
qanunauyğunluqları ümumiləşdirmə əsasında
qurmuşlar. Eyni zamanda, məlum olduğu kimi, həm
də hər bir xalqın özünün elə milli bədii
formaları var ki, onlara başqa xalqların ədəbi təcrübəsində
rast gəlinmir. Odur ki, ciddi ədəbiyyat
nəzəriyyəsi ümumi ədəbi-nəzəri
mülahizələr irəli sürmək və nəticələr
çıxarmaqdan mümkün olduqca qaçır. "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi" dərsliyinin
müəllifləri də haqlı olaraq xalqların ədəbiyyatlarının
milli inkişaf xüsusiyyətlərini bütün hallarda nəzərə
almışlar. Yəni müəlliflər
Azərbaycanda ədəbiyyatşünaslığı bu dərsliyin
nümunəsində bir fənn kimi sistemləşdirərkən,
ədəbi-estetik kateqoriyalar haqda qənaətlərində də
məhz milli bədii dəyər və təcrübəyə
əsaslanmaq yolunu seçmişlər. Kitabda mövcud nəzəri
kateqoriyaların şərhində istinad edilən
başlıca elmi qənaətlər Şərqin və o
cümlədən, Azərbaycanın çoxəsrlik
ədəbiyyatının zəngin tarixi təcrübəsinə
söykənir. Bütün bunlar öz növbəsində
dünya ədəbiyyatı təcrübəsində rast gəlinən
faktların elmi, məfkurəvi və bədii cəhətdən
qavranmasını da mümkün edir. Elmi
fikirlərin, nəzəri mülahizələrin şərhi
üçün bədii ədəbiyyatdan örnəklər
yerli-yerində olub son dərəcə dəqiqliklə
seçilmişdir.
Azərbaycan
ədəbi-nəzəri fikrində ədəbiyyatşünaslığın
əsasları və ədəbiyyat nəzəriyyəsi fənləri
üzrə ən mötəbər dərslik kimi ...
"Ədəbiyyatşünaslığın əsasları"
öz missiyasını bu gün də yerinə yetirir.
Yazıldığı
dövrün siyasi kontekstindən müəyyən məsafədə
qala bilmiş "Ədəbiyyatşünaslığın əsasları"
dərsliyi ədəbiyyat nəzəriyyəsi ilə
bağlı gəlinən qənaətlər baxımından
əvvəlki dövrlərin mövcud nəzəri təlimlərinin
icmalı təsiri bağışlamır və söz sənəti
ilə əlaqədar başlıca hadisələrin,
anlayış, kateqoriya və məfhumların mahiyyəti
haqqında həm düzgün, həm də bitkin təsəvvür
yaradır.
Pərvanə BƏKİRQIZI
AMEA Nizami
Gəncəvi adına
Ədəbiyyat
İnstitutunun Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi şöbəsinin baş
elmi işçisi,
filologiya üzrə elmlər doktoru
525-ci qəzet.-
2018.- 12 iyun.- S.6.