"Bir ayrılıq odu
var..."ın müəllifi və qəhrəmanı
Dördlük
sarayımı qurub tikəndən,
Ustadla həmdəməm yaxından, gendən.
Ruhumda
Kürdoğlu çinarı bitib
Şairi ilk dəfə gördüyüm gündən.
Əli
Rza Xələfli
1950-60-cı
illərdən başlanan və daha çox Bəxtiyar Vahabzadə,
Xəlil Rza Ulutürk və Məmməd Arazın adı ilə
bağlanan vətəndaşlıq poeziyasının görkəmli
nümayəndələrindən biri də Hüseyn
Kürdoğludur.
Vətənin ağrılı taleyi onun vətəndaşlıq
düşüncəsinin baş xəttidir. Həmin xətt bu
günün vətəndaşlıq poeziyasında eynən qalmaqda
və aktuallığını saxlamaqdadır. Qarabağ
dərdi, 20 faiz torpaqlarımızın işğalı
H.Kürdoğlu yaradıcılığının
aparıcı xəttini çağdaş ədəbiyyatımızın
aparıcı leytmotivinə çevirir və şairin
yaradıcılığının müasirliyindən soraq
verir.
Həqiqi ədəbiyyat ənənə üzərində
yüksəlir, ölməzlik qazanır. H.Kürdoğlu
sənəti müasir poeziyanın özül
daşlarından biri kimi çıxış etməklə bərabər,
onun özü və "söz"ü də tərənnüm
obyektinə çevrilir. H.Kürdoğlunun özü və
"söz"ü çağdaş sənətin
böyük "Söz"ünə ona görə
çevrilə bilir ki, bu günün sənətkarı onun
özündə və "söz"ündə
özünü görür: Özünün şəxsiyyət
və sənət taleyini, özünün vətən
sevgisini, vətəndaş ağrılarını - əzabını
görür.
Əli Rza Xələflinin "Bir ayrılıq odu
var..." poeması (Bakı, 2018), fikrimizcə, məhz bu
ovqatdan doğulmuş bir əsərdir. Şairlə
qəhrəmanı arasındakı ruh birliyi Əli Rzanın
poetik ilhamını hərəkətə gətirən, onu
vulkan kimi püskürməyə sövq edən ən əsas
psixoloji amildir. Şairlə qəhrəmanı
arasındakı ruh birliyi Vətənin faciəli taleyinə
ağrılı münasibətdən doğur.
Poemanın "Ağrıların
işığında" adlı bədii-fəlsəfi
düşüncələrlə açılmasında tam bir
qanunauyğunluq vardır. Sənətkarın fəlsəfi
düşüncələrində ağrı
insanlığı, vətəndaşlığı şərtləndirən
meyar səviyyəsində ümumiləşir. Sənətkarın varlığını
büsbütün bürüyən ağrı - xüsusən
yurd itkisi, itirilmiş torpaqlarımızın çəkilməyən
dərdləri ona bu keyfiyyəti çağdaş Azərbaycan
insanının insanlığını müəyyənləşdirən
meyar kimi müəyyənləşdirməsinə psixoloji əsas
yaradır.
"Hər
yaşarı ağrının bir kamil ustadı var" deyən
sənətkarın poeziyasında təkcə kədər
motivinin ifadəsi kimi çıxış etmir, onun poetik mənalandırmalarında
"ağrı" sözü polifonik məzmun qazanır, Vətən
naminə, doğma yurd, torpaq naminə və eyni zamanda, bəşəriyyətin
və insanlığın taleyi ilə bağlı fədakarlıq
məzmunu qazanır. Ə.Rzanın poetik "mən"inin
ağrısı Vətənə böyük sevgidən
doğur.
Poemada "ağrı" obrazı milli poetik
düşüncənin etalonu səviyyəsinə
qaldırıla, mənalandırıla bilir. "Ağrı"
böyük sənətə gedən yolun leytmotivi kimi
çıxış edir. Şair ağrıdan
doğulan sənətin böyüklüyünə,
adını tariximizə yazmış əbədiyaşar sənətkarlarımızın
sənət yolunda "ağrı"nın
oynadığı rola dərin poetik məna verir:
Ağrıyanı
ağrısız çətin duyar, anlayar,
Ağrısız doğulsaydı yaranmazdı Şəhriyar.
Ağrısızlıq
eşqinə çox şairlər tor atdı,
Vurğunluğun ağrısı Səməd Vurğun
yaratdı.
Bu misralarda böyük sənətə gedən yolun fəlsəfəsi
- açarı təqdim olunur. "Ağrısız
doğulsaydı yaranmazdı Şəhriyar",
"Vurğunluğun ağrısı Səməd Vurğun
yaratdı" misralarını Şəhriyarın və
S.Vurğunun keçdiyi həyat və sənət yolunun bədii
düşüncə kodu kimi qəbul edir və bu
"kod"un intəhasız məzmununda Şəhriyarın
və S.Vurğunun həyat və tale yolunun ziqzaqlarını,
keşməkeşlərini bütün dolğunluğu ilə
görür və təsəvvür edirik. Böyük
poeziyaya gedən yol da elə buradan, bu həqiqətin dərkindən
başlanır. Ə.R.Xələfli böyük sənət
yoluna Nizamini, Nəsimini, Füzulini, Sabiri, Mirzə Cəlili,
Bəxtiyarı, S.Vurğunu öz içindən keçirərək,
sənət yolunun mayakına çevirərək qədəm
basır. Bu yol təkcə sənətin sirlərinin
mənimsənilməsi yolu deyil, bu ruh yoludur, amal uğrunda dərisi
soyulmağa qədər gedə bilmək əzmidir. Ə.R.Xələflinin varlığı həyatımıza
bu "ruh"dan boylanır. Onun
poeziyasını bu ruh qanadlandırır. Sələflərinin
şəxsiyyət və sənət taleyinin ən
yaxşı ənənələrini varlığında və
poeziyasında yaşadan H.Kürdoğlunun ömür və sənət
yoluna müraciət də buradan qaynaqlanır.
H.Kürdoğlu poeziyasının milli tarixi varlığa
bağlılığından güc alan
ölməzlik ruhu şairi bir ahənrüba kimi öz cazibə
dairəsinə salır, onun haqqında "söz" demək
ehtiyacını qaçılmaz edir, "Bir ayrılıq odu
var..." poeması yaranır. Və bu poema ona görə
yaranır ki,
Hüseyn
Kürdoğlu səsi ağrıların başıdı,
Zamandan ağır yükü başı üstə
daşıdı.
Bu misralarda ifadə olunan həqiqətin məzmunu nədən
ibarətdir?
Axı "zamandan ağır yükü başı üstə
daşımaq" keyfiyyəti sıradan bir sənətkarın
gücü daxilində olan iş deyil. Bunun
üçün zamanın fövqünə qalxmaq, zamanla
üz-üzə durmaq lazımdır. H.Kürdoğlunun
şəxsiyyətində və "söz"ündə
belə bir ucalıq vardımı?
Ə.R.Xələflinin
"Bir ayrılıq odu var..." kitabı iki hissədən
ibarətdir: "Bir ayrılıq odu var..." poeması və
H.Kürdoğlunun həyat və sənət yolundan bəhs
edən ədəbi-publisistik düşüncələr -
esselər. Bu esselərin birində oxuyuruq:
"Qarabağın, eləcə də Laçının
işğalına dözməyən Hüseyn Kürdoğlu
sözü ilə əsl türk ərəni kimi düşmənə
qarşı döyüşürdü. Bu
döyüş, həm də onun türk soyuna xor baxanlara
qarşı çevrilmişdi. Şairin "İstiqlalımız"
qəzəli ... od yurdu, milli
bayrağı, milli dövləti ilə öyünən, fəxarət
duyan sənətkarın vətəndaşlıq himnidir:
Baş
qoyub, can qıymışıq, qeyrətdir istiqlalımız,
Qanımızda kükrəmiş qüdrətdir
istiqlalımız".
"Qürur
qaynağı: sözün etnik yaddaşı" essesində
H.Kürdoğlu fenomenini daha əhatəli təqdim məqsədi
ilə müəllif fikrində davam edir: "Hüseyn
Kürdoğlu isə vuruşur, bu gün də yaşarı
poeziyası ilə vuruşur. Sözü ilə
yaratdığı Vətən xəritəsini əsgər vətəndaş
hünəri ilə qoruyur.
Milli qürur, vətəni ilə fəxr etmək, yurda
bağlılıq, eləcə də Laçına sevgi
Hüseyn Kürdoğlu poeziyasının baş xəttidir".
H.Kürdoğlunun tale yolu ilə bağlı bu deyilənləri
ancaq şair xəyalının məhsulu kimi dərk etmək
səmərəli nəticə verməz. Çünki
şair xəyalına boy verən Ə.R.Xələflinin həyati
müşahidələridir. Və təsadüfi
deyil ki, bu ədəbi-publisistik düşüncələr
elmi ədəbiyyatşünaslığın gəldiyi qənaətlərlə
birmənalı şəkildə təsdiq olunur.
H.Kürdoğlu haqqında monoqrafiya müəllifi prof.
Q.Paşayev məlumat verir ki, 2014-cü ildə şairin
"Özbəkistanda çap olunmuş "Seçilmiş
əsərləri"nə yazdığı "Ön
söz"də kitabın redaktoru, professor Həmidulla
Baltabayev onu "dərdli elin dərdmənd şairi"
adlandırmışdır.
Q.Paşayevin
monoqrafiyasında bunları da oxuyuruq: "Onun ürək
çırpıntılarını, üzüntülərini,
dərd-ələmini əks etdirən, ürəklərə
od salan şeirlərini oxuyaraq akademik Tofiq
Hacıyev bəyan etdi: "Bütün məsuliyyəti ilə
deyirəm ki, millətimizin bugünkü böyük dərdindən,
Qarabağ faciəsindən heç kəs Hüseyn qədər
çox və onunku qədər nüfuzedici yazmayıb. Çünki şair olanlardan heç kəs
Laçın və Əhmədli (onun kəndi) yoxluğunu
onun kimi əyani yaşamayıb".
Ədəbi-elmi fikrin birmənalı qənaətləri
bir daha təsdiq edir ki, H.Kürdoğlu öz həyat və sənət
yolu ilə, həyat və sənət yolunun
yaratdığı harmoniya ilə xalqımızın ədəbi-tarixi
yaddaşında heç vaxt pozulmayacaq izlər buraxıb və
elə buna görə də poema qəhrəmanına
çevrilmək onun haqqıdır. Təbii ki, Ə.R.Xələfli
də ilk növbədə bu haqqın işığında
öz sələfini poemasının qəhrəmanına
çevirməyin onun sənət "söz"ünü
yüksəklərə qaldıracağına inanıb.
Çünki bu inam olmadan "Bir ayrılıq odu var..."ı yazmaq mümkün deyil.
Ey ustad,
ruhuna tapındım ki, mən
Uçam göylərində əsir yerlərin.
"Bir
ayrılıq odu var..." a gedən yol, "Bir
ayrılıq odu var..."ın yazılma səbəbi
bu misralarda öz aydın ifadəsini tapmışdır.
"Ey ustad, ruhuna tapındım ki, mən"
misrası poemanın bioqrafik məzmununu - H.Kürdoğlunun həyat
və sənət yolundan bəhs edən bir əsər
olduğunu işarələyir. Lakin elə
həmin misra və onun ardınca gələn misra poemanın
məzmununu üfüqlərə qədər genişləndirir.
"Uçam göylərində əsir yerlərin"
misrasında şairin baş məqsədinə, poemanın əsas
ideya xəttinə aşkar işarə var. Bu işarə əsəri
Azərbaycan xalqının torpaq itkiləri, Qarabağ faciəsi
və bütün bunlardan doğan ruhi üzüntülərinin
bədii əksi kimi dərk etməyə istiqamətləndirir,
poemanın vətəndaşlıq pafosunu önə çəkir.
Eyni zamanda, müxtəlif xarakterli və tipli bədii
təsvir və tərənnüm obyektlərinin
daşıdığı missiyaya aydınlıq gətirir.
Bununla bərabər isə poemanın kompozisiya
sistemini başa düşməyə və təsvirlərin
müəllif mövqeyinin ifadəsindəki yerini dərk etməyə
açar verir.
Poemanın kompozisiya sistemində Hüseyn Kürdoğlu obrazının yeri birincidir. Əlbəttə, bu birinciliyin özü də şərti qəbul edilməlidir. Çünki bu poemada doğma yurd, Vətən obrazları da öz ağrılı və məşəqqətli tale yolu ilə mükəmməl poetik obrazlar səviyyəsinə qaldırılıb. Yurd, Vətən sevgisinə bələnən, yurd-doğma ocaq ağrısına bürünən vətəndaşınmı obrazı öndədir, yoxsa Vətənin, yoxsa elə bunlar bir-birini tamamlayaraq poemanın kompozisiya sistemində yer alır? Qəti fikir demək çətindir. Ona görə ki, Vətənlə vətəndaş cisim ilə can kimi ruhi vəhdətdə alınır. Sufinin ilahi varlığa can atması, onunla birləşib əbədiyyətə qovuşması kimi, dərviş xəyallı şairin içində də Vətən, yurd sevgisi Allah sevgisi qədər böyüyür, müqəddəsləşir və məhz bu böyüklüyü ilə müasirlərinin gözündə qeyri-adilik, ülvilik məqamı qazanır. H.Kürdoğlu poemada bu ülvilik məqamında təqdim olunur. Həm də təkcə Ə.R.Xələflinin poetik mənalandırmaları, tərənnüm və vəsfləri ilə yox, müasirlərinin H.Kürdoğlunun özünə və "söz"ünə münasibətini analitik bədii təhlilin mərkəzinə çəkməklə. Poemanın "Göz yaşı - köz yaşı" adlı hissəsində oxuyuruq:
Ruhumda məclis var - müdriklər bir-bir,
Fikir köhlənini meydana çəkir.
Bu misralar poemanın kompozisiya sisteminə aydınlıq gətirir, poetik sistemi bir bütöv kimi görməyə imkan verir, bədii strukturun mükəmməlliyini şərtləndirir.
Poemanın "Əzəldən əzəl sözüm", "Sözümün əzəli sözüm", "Dədələrdən gələn yol", "Şairin yurduna səyahət" hissələri şairin öz səsidi, H.Kürdoğlu haqqında şairin öz "söz"üdü. "İnsan-Vətən kitabı"nda akademik N.Cəfərovun, "Yurd ağıları"nda professor Q.Kazımovun, "Göz yaşı - köz yaşı"nda müdrik Teymur Dədənin - akademik Teymur Bünyadovun səsini eşidir, sözünü dinləyirik. "Kərkükdən üzü bəri"də professor Q.Paşayev danışır, "Qardaşımdan qalan dünya"da professor Ş.Alışanlının hüznlü qardaş səsini eşidir, "Şair çörəyini yemişəm" deyən oğlu İlham Alışanlının ata həsrətini duyuruq. Müdrik şairimiz Zəlimxanın ruhunun səsi bizi kövrəldir, Zəlimxanlı - Hüseynli dünyanın ziqzaqlarından keçirir, Sahib Abdullayevin, Ağa Laçınlının, Şuşalı Zülfüqarın xatirələr dünyasına baş vururuq. Hər sözdə, hər səsdə, hər xatirədə H.Kürdoğlu dünyası yenidən gözümüz önünə gəlir, bizim üçün indiyə qədər gizli, üstüörtülü qalan nə qədər sirlər açılır. H.Kürdoğlu dünyasının ümmana bənzər genişliyi, okeana bənzər dərinliyi qarşısında mat-məhbut qalırıq. Təkcə H.Kürdoğlu düşüncəsinin nəhayətsizliyi bizi heyrətləndirmir, təkcə H.Kürdoğlunun "zamanın əsən yellərinə istedad yelkəni ilə qarşı sinə gərmək bacarığı" qarşısında ürəyimiz riqqətə gəlmir, həm də bu nəhayətsiz dünyanın sirlərini yüksək sənətkalıqla açan Ə.R.Xələfli sənətinin ecazları içində qalırıq.
Ə.R.Xələfli bu əsərdə polifonik romana məxsus bədiilik keyfiyyətlərindən sənətkarlıqla bəhrələnir. Poemanın bədii strukturu polifonik roman strukturundan güc alır. Polifonik romanda hər bir obraz əsərə öz ideya yükü ilə daxil olduğu kimi, əsərin obyektiv ideyasının müəyyənləşməsində müəllif mövqeyi ilə bərabər, hər bir obraz öz sözü və "səs"i ilə iştirak etdiyi kimi, bu poemada da müəllif H.Kürdoğlu həqiqətini oxucusuna obyektiv şəkildə təqdim etmək üçün onun müasirlərinin obrazını özünəməxsus ideya yükü ilə əsərin bədii strukturuna daxil edir. Biz poemada H.Kürdoğlunun həyat və sənət mübarizələri haqqında, onun siyasi rejimə qarşı duran həyat və sənət amalı haqqında ancaq müəllif sözü, müəllif mövqeyi ilə yox, həm də kənar "səs"lərin sözü və mövqeyi ilə tanış oluruq.
Poemada H.Kürdoğlunun yuxarıda adları sadalanan müasirlərinin onun həyat və sənət yolu haqqında verdikləri qısa xarakteristikalar bizdə poemanın qəhrəmanı haqqında obyektiv təəssürat formalaşdırır. Əslində, bu üsulla Ə.R.Xələfli H.Kürdoğlunu bizə bütöv cəmiyyətin gözü ilə təqdim edir. Bir-birini təsdiq edən həqiqətlər, bir-birini müxtəlif bucaqlardan tamamlayan həqiqətlər bizim gözlərimiz qarşısında H.Kürdoğlunun "türk qanlı" mübariz şair obrazını pozulmaz cizgilərlə canlandırır. Azərbaycanın ən görkəmli vətəndaş ziyalılarının obrazlarının səsi və sözü bizi bir daha belə bir həqiqətə inandırır ki, "Hüseyn Kürdoğlunun yazdıqlarının; Bir bütöv adı var - "Vətən kitabı". Biz poemadan keçən bir həqiqətə də inanırıq ki:
Hüseyn Kürdoğlunun vətən sevgisi
Gələn nəsillərə örnək yeridi.
Ə.R.Xələfli Hüseyn Kürdoğludanmı Vətən sevgisinə gəlir, yoxsa Vətən sevgisindən Hüseyn Kürdoğluna? Bunu dəqiq müəyyənləşdirmək, qəti hökm vermək çətindir. Çünki nə zaman H.Kürdoğlunun əməllərinin vəsfindən Vətənin tərənnümünə keçilir, harda H.Kürdoğlunun qan ağlayan qəlbinin iztirabları Vətən, Qarabağ ağrılarının poetik ifadəsini tamamlayır - bunu ayırmaq çətindir. Poetik keçidlər heyrətamiz dərəcədə hiss olunmadan baş verir. Əli Rzanın poetik uğurunun başlıca şərti odur ki, biz harada "Kürdoğlunamə", harada "Qarabağnamə", harada "Vətənnamə" oxuduğumuzu hiss etmirik.
Ə.R.Xələfli "Vətəndən, millətdən, dildən danışan; Sevgi dastanıdır yazdığım əsər" desə də, deməsə də, biz bu bədii həqiqəti bütün varlığımızla hiss edirik, qavrayırıq.
Çəkdim simlər üstə təzanə gəldi,
Kökləndi duyğular tez ana gəldi.
Dilimdə
göyərib bitən divani
Simlərə
çatmamış təzanə gəldi -
deyərək bizə təqdim etdiyi "Qarabağdı" rədifli
divanını biz uşaqlıqda dastan söyləyən
aşığın dastanı kimi dinləyir,
özümüz də hiss etmədən bu
"Qarabağ" dastanının ruhuna köklənirik. Bu dastanı dinləyən zaman içimizdəki
yaraların közü qopur, bizi ağrıdır, bizə əzab
verir, lakin nə sirri-sehrdisə, biz bu dastanın sona yetməsini
istəmirik. Deyəsən, düşünürük
ki, dərdlərimizi dərk edir,
ağrılarımızı yaşayırıqsa, demək,
yaddaşımız təzələnir və bu təzələnmə
bizi Qarabağ uğrunda mübarizəyə səfərbər
edir:
Qürurunun
beli sınmış Kəlbəcəri unutmasan,
Ağlar
gözlü Zəngilanın yarasını qanatmasan,
Qara bulaq
sularına - Köndələnə can atmasan,
Bir Ağdamın gözlərində ağı görsən,
Qarabağdı.
"Ustadlar
ustadnaməni iki deməzlər, üç deyərlər, biz
də deyək, üç olsun" kimi dastan ənənəsindən
məharətlə bəhrələnən sənətkar xalq
şeirinin ən müxtəlif janrlarındakı
dördlükləri poemanın bədii strukturuna daxil edir,
obrazlı demiş olsaq, bu dördmərtəbəli
sarayların harayı ona Azərbaycanın düşmən əlində
əsir olan yurd yerlərini bütün etnoqrafik və tarixi
cizgiləri ilə bədii düşüncə arsenalına
gətirməyə imkan verir:
Əmanətdi
Həmzə Sultan sarayı,
Ağoğlan məbədi, Ağoğlan çayı.
Sultan Baba
türbəsinə baş əyim,
Hər misra ruhumdan ehtiram payı.
Ə.Rzanın "yaddaş kitabını təzələ"məkdə
məqsədi milli mübarizə, mücadilə ruhunu bir daha
oyandırmağa, xalqın yurd yeri düşüncəsini
öləziməyə qoymamağa, üfürüb
alovlandırmağa xidmət edir.
Daşı
daş biləni bir naşı gördüm,
Hər
daşı qəlbimin sirdaşı gördüm -
deyən
Ə.R.Xələfli milli düşüncəyə
mücadilə, mübarizə, vuruş toxumları səpir,
"bir dəmirçi Gavə" misallı Azərbaycan
oğlunu "çarəmiz, ümidimiz, türkümüz
Azərbaycan" uğrunda sözün bütün mənalarında savaşa
hazırlayır.
Ə.Rzanın Vətən yanğısı vulkan kimi püskürür. Bunun bir səbəbi poetik ilhamının gücünə, bir səbəbi Vətənə sonsuz məhəbbətinə bağlıdırsa, bir və əsas səbəbi onun da H.Kürdoğlu kimi yurd itkisi ilə üz-üzə qalmasıdır. Akademik T.Hacıyev H.Kürdoğlu poeziyasında Qarabağ faciəsinin müəkkəmməl poetik ifadəsini şairin yurd sevgisinin nahəyətsizliyi, yurd itkisinin dözülməzliyi ilə bağlayanda, şübhəsiz ki, böyük və acı həqiqətdən çıxış edirdi. Əslində, bu sözlər, elə poemanın da yazılma və poetik mükəmməllik səbəblərini kodlaşdırır. R.Həmzətovun çox məşhur və ibrətamiz sözləri yada düşür: "Hamı üçün Vətən Moskvadan başlanır, mənim üçün öz aulumdan". H.Kürdoğlu üçün Vətn Əhmədlidən başlanırdı, Ə.R.Xələfli üçün Xələflidən. Böyük Vətənin simvolu olan Əhmədlinin itkisi H.Kürdoğlunun varlığını necə yandırmışdısa, Xələflisiz keçən dörddə bir əsr də Ə.Rzanın bütün ruhunu sarsıdıb. Deyirlər, dərd adamları birləşdirir. H.Kürdoğlu - Ə.R.Xələfli bağlılığını təkcə ustad - şagird, sələf-xələf münasibətləri tənzimlənir, hər iki şairin ruhu yurd itkisindən keçərək birləşir, onları bir-birinin davamı olan, biri o birini tamamlayan havaları çalmağa kökləyir.
Təyyar SALAMOĞLU
525-ci
qəzet.- 2018.- 13 iyun.- S.8.