Siyasi
fırtınalara barbarlığın təsiri
XIX əsr Argentinasının timsalında
Telman ORUCOV
(Əvvəli ötən cümə sayımızda)
İmperiyaların yaranması isə
ardıcıl qaydada aparılan müharibələrin bəhrəsi
idi. Ona görə də
mübaliğəsiz demək olar ki, hər bir imperiya qan
gölü üzərində qurulmuşdur.
İmperializmin özü
müharibə deməkdir. Makedoniyalı
Aleksandrın qeyri-adi sərkərdəlik məharəti, onun
ilk olaraq Qərblə Şərqi birləşdirmək cəhdləri
nə qədər təriflənsə də, Troyanı məhv
edən Aqamemnondan sonra Asiya qitəsinə keçərək,
o, qitənin Hindistana qədər böyük ərazisində
və Afrikanın şimalında işğal müharibələri
aparmışdı. Qədim Roma ardı-arası kəsilməyən
müharibələrlə öz ərazisini üç qitəyə
genişləndirmişdi. Məgər Böyük Karl və
ya səlibçilər işğal siyasəti
güdmürdülərmi? Venetsiya isə öz
iqtisadi rəqibi Konstantinopolu sıradan çıxarmaq
üçün səlibçilərin köməyi ilə
onu işğal etmişdi. Çingizxan o vaxt məlum olan
bütün dünyaya sahib olmaq istəyirdi, onun imperiyası
Yer kürəsinin quru hissəsinin az qala dörddə birinə
yayılmışdı.
Britaniya imperiyası da çox sayda xalqları əsarətə
almaqla öz “imperial şöhrətinə” sahib olmuşdu. Həm
Hindistanda, həm Sudanda, həm də Afrikanın cənubunda
az qan axıtmamaqla, bu dünya dövləti XX əsrin
ortalarında imperiya ərazilərindən məhrum olmaqla, əvvəlki
statusu ilə vidalaşmaq məcburiyyətində
qalmışdı.
Alman füreri Hitler dünya ağalığına
iddia etməklə, Yer kürəsinin xeyli hissəsi ilə
müharibəyə girmiş (II Dünya müharibəsində
100 ölkə iştirak etmişdi), başlanğıcda
çox sürətlə və olduqca böyük əraziləri
işğal etsə də, II Dünya müharibəsinin
altıncı ilinin yazında ağır məğlubiyyətə
uğrayaraq, fəxr etdiyi Üçüncü Reyxin məhvinə
səbəb olmuşdu. Avropanı öz hakimiyyəti altında
birləşdirməyə can atan Napoleon da daxil olmaqla əvvəlki
digər müharibə təşəbbüskarlarından fərqli
olaraq, o, dinc əhalinin də qırğınına əl
atmış, irqi zəmində həqiqi genosid həyata
keçirmişdi. O, öz qitəsində 15 min ölüm
düşərgəsi və gettolar yaratmış, onlarda
15-20 milyon nəfər adamı məhv edilmişdi. Alman ordusu
ayrı-ayrı ölkələrdə çox sayda şəhərləri
dağıdıb yerlə yeksan etmişdi, lakin sonda alman
militarizminin ənənəvi yuvası olan paytaxt Berlin də
daxil olmaqla digər şəhərlər də öz
qurbanlarının taleyini yaşayaraq, xarabazara
çevrilmişdi.
II Dünya müharibəsi başa çatdıqda,
yeni era üçün yeni kütləvi qırğın
silahı - atom bombası icad edilmiş, onun ilk iki məqsədyönlü
zərbəsi Yaponiyanın Hirosima və Naqasaki şəhərlərini
dağıtmış, kütləvi qırğın səhnələri
meydana gətirmişdi. Təəssüf ki, iki
dünya müharibəsinin məhvedici alovundan keçmiş
bəşəriyyət, daha doğrusu, müharibələrə
can atan dövlət rəhbərləri tarixdən nəticə
çıxarmaq əvəzinə, yenə də
dünyanın ayrı-ayrı regionlarında savaşın
getməsinə şərait yaradır, onda bilavasitə iştirak edir
və ya bu dəhşətə laqeydcəsinə
yanaşmaqda davam edirlər. Bəzi dövlətlər
müharibə cığırından yayınmaq istəmir.
Müxtəlif bəhanələr altında əslində,
işğal siyasətinə rəvac verir, xalqların
ağır yaşayış şəraiti girdabına
düşməsinə səbəb olurlar. XXI əsrin
başlanğıcında dünya sivilizasiyasının
beşiyi olan İraq və qədimliyində ondan heç də
geri qalmayan Suriya xarici müdaxilə və daxili çəkişmələr
nəticəsində xarabalıq mənzərəsinə
çevrilmiş, yüz minlərlə adam həyatını
itirmiş, milyonlarla sakin öz yurd-yuvasını tərk edib,
sərgərdan qaçqınlara çevrilmişdir. İraq
və Suriya xalqlarının bu müsibətindən
ayrı-ayrı dövlətlər özlərinin faydalanmaq
istəyindən əl çəkmir, bu varlı əraziləri
öz təsir zonalarına çevirməyə can atmaqda davam
edirlər. Vaxtilə bu ölkələrdə
avtoritar rejimlər hökm sürsə də, sabitlik, dinc və
nisbətən təmin olunmuş həyat mövcud idi.
İndi isə burada əhali aclıqla üzləşməli
olmuşdur və onlar Afrikanın ən böyük ehtiyac
içərisində olan ölkələri ilə müqayisə
oluna bilərlər.
Müharibəni qızışdıranlar qonşu
xalqları bir-birinə düşmən edir. Vaxtilə
çox sayda müharibələr hesabına fransızlar və
almanlar ədavət girovlarına çevrilmişdilər. II
Dünya müharibəsində almanların məğlubiyyəti
buna son qoydu.
Başqa regionlarda isə belə ədavət süni
sürətdə qızışdırılmaqla, yeni
müharibə ocaqlarının meydana gəlməsinə səbəb
olur. XX
əsrin sonlarında Ermənistan öz qonşusu Azərbaycana
silahlı müdaxilə etməklə, bu suveren dövlətin
xeyli ərazisini işğal etdi. Ermənistan həmin əraziləri
öz nəzarəti altında saxlamaqla, bədnam işğal
siyasətini davam etdirir. Ermənistandan qovulan azərbaycanlılar
da daxil olmaqla, həmin əraziləri tərk etmiş yüz
minlərlə insan qaçqın və məcburi
köçkünə çevrilmişdir. Qatı
erməni millətçilərinin, bu mənəvi
marginalların yaydığı dəhşətli virus öz
xalqını bütünlüklə sirayətləndirməklə,
onlara daim mehribanlıq göstərən azərbaycanlıları
ermənilərin gözündə düşmən qiyafəsinə
salmışdır. Ermənilərin qızğın ədavət
hissi azərbaycanlılara da təsir etməmiş
qalmamışdır, işğalın davam etməsi isə
onların düşmənçilik hissinin meydana gəlməsinə
və hətta güclənməsinə səbəb
olmuşdur.
Ermənistan başqa dövlətin ərazisini
işğal etməklə, beynəlxalq qanunları da kobud surətdə
pozmaqda davam edir. Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının prinsipləri dövlətlərin
müharibə aparması məsələsinə müdaxilə
etməklə, onu ədalət qaydasında həll etməyə
çalışır. Beynəlxalq qanunun 51-ci maddəsinə
görə, dövlətə qarşı silahlı hücum
olmuşdursa, o, hər bir fərdə və ya dövlətə
xas olan qaydada özünü müdafiə hüququna malikdir.
Bu hüquq BMT Təhlükəsizlik Şurasının
sülhü bərpa etmək üçün zəruri hərəkətə
əl atmasına qədər qüvvədə qalır.
Azərbaycan dövləti öz ərazisinin bir hissəsinin
düşmən tapdağı altında olması ilə qətiyyən
razılaşmır və mövcud status-kvonun saxlanması
münaqişənin dinc yolla həllini bütünlüklə
mümkünsüz etdiyinə, işğalçının
kompromisə getmək istəmədiyinə görə Azərbaycan
üçün, təəssüf ki, müharibəni təzələməkdən
başqa bir alternativ qalmır. Böyük
hərbi gücə malik olan dövlətlər sözdə
Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü dəstəklədiklərini
addımbaşı bəyan etsələr də, bu ədalətli
qaydanın zəfəri üçün heç bir köməklik
göstərmir, reallığa düzgün qiymət vermirlər.
Bu isə, əslində, xalqın öz suveren ərazisini bərpa
etmək istəyini inkar etməkdir.
Müharibə barbarlıq rəmzi olduğundan,
sivilizasiyalanmış bəşəriyyət ona son
qoymalı, işğal müharibələri aparanlar sərt
qaydada cəzalandırılmalıdır. Bu iyrənc
adətdən uzaqlaşmaq vaxtı gəlib
çatmışdır. Meydzi inqilabından (1868-ci il) sonra
yapon xalqı öz gənc imperatoru Mutsihitonun pis adətləri
tərgitmək çağırışlarına müsbət
cavab vermişdi. Ölkədə samuray prinsipləri
bütünlüklə inkar edilmişdir. Qoy bəşəriyyət
də, ayrı-ayrı təcavüzkar dövlətlər,
müharibə qızışdıranlar da bu eybəcər adətə
birdəfəlik əlvida desin. Müharibə
qığılcımları ilə benqal odu kimi
oynanılmasına son qoyulmalıdır. Yeni böyük
miqyaslı müharibə Yer kürəsinin, bu gözəl
planetin varlığına son qoya bilər.
Dahi Albert Eynşteyn IV Dünya müharibəsinin qədim
insanlar kimi daşla aparılacağını güman edirdi. Nüvə
silahının belə geniş yayıldığı bir
şəraitdə III Dünya müharibəsindən sonra
heç daşla vuruşmaq üçün də insanlar
qalmayacaqdır. Həyatın məhv olması planetar xarakter
daşıyacaqdır.
Müharibələrin, qaliblərin də təbliği
azaldılmalı, fatehlərin istedadlarının vurğunluq
obyekti olması dayandırılmalıdır. Keçmişin
qələbələrinin fetişləşdirilməsi militarizm
ruhu təlqin etməklə, yeni müharibəyə
çağırış kimi səslənir. Qalib
sərkərdələrin ünvanına söylənən təriflər
heç də az əhəmiyyət kəsb etməyən bir
cəhəti, onların mənəviyyatının öyrənilməsini
yaddan çıxarmaqla, bu sahədəki mövcud olmuş
kasadlığı ört-basdır edir.
Cəmiyyətdə
meydana gələn kataklizmlərdən digər
böyüyü inqilablardır. İnqilablar hansısa bir
ideyadan qidalandığından, onların mahiyyəti də fərqlidir,
müxtəlifdir. İnqilab, siyasi və sosial
düşüncədə hökumətdəki qaydaların qəfildən
tipik olaraq zorakılıqla dəyişdirilməsidir. Sənaye
inqilabı isə tam başqa qəbildəndir, onda yalnız məhz
iqtisadi əlaqələrdə və texnoloji şəraitlərdə
radikal və dərin dəyişikliklər baş verir.
Yeni tarix başlandıqdan sonra inqilablar müasir
dövlətin meydana gəlməsi üçün
başlıca siyasi şərtə çevrildi. Uğurlu
inqilab sadəcə ona cəhd etməkdən daha böyük
mahiyyət daşımaqla, hökumət sisteminin kardinal
qaydada dəyişdirir. Avropa tarixində
böyük inqilablar, xüsusən Reformasiya, ingilis,
fransız və rus inqilabları təkcə hökumət
sistemini dəyişdirmədi, həmçinin, sosial sistemi
onun bütün qollarında, iqtisadi və mədəni sahədə
də dəyişdirdi. İnqilablar ən azı xalqın
böyük bir seqmentinin taleyini dağıdıb, məhv
edir, elə bil ki, planlaşdırılmış apokalipsis
xarakteri daşıyır. Bu vaxt siyasi məqsədlər naminə
əxlaqi prinsiplər yaddan çıxır.
Qədim yunanlar demişkən, inqilab nomos-u və ya
hüququn və qanunun ənənələrini
dağıdır. Onlara görə, inqilab
anomiia-nın inkişafının nəticəsidir, yəni ənənəvi
dəyərlərin və inancların
dağıdılmasıdır. İngilis alimi Con Milton
özünün 1640-cı ildə yazdığı
kitabında XVII əsrdə puritanların etdiklərini
müdafiə etmək naminə “inqilab hüququnu” bəyan
etmişdi.
Bu artıq təkcə tiran hökmranlara qarşı
müqavimət hüququ olmayıb, həm də xalqların
özünün hökumət formasını “seçmək”
hüququ idi.
İnqilabın azadlıq vasitəsi olması
konsepsiyası amerikan və fransız inqilablarının
timsalında öz təsdiqini tapır. Böyük filosof
İmmanuel Kanta görə isə inqilab təbiətin
faktı olmaqla, yüksək mənəvi məqsədə
yönəlmişdirsə, o, “təbii” sayılmalıdır.
Rusiyadakı sosialist inqilabı iqtisadi cəhətdən
geridə qalmış ölkədə qələbə
çaldı, bu, əlbəttə, Marks nəzəriyyəsinə
uyğun gəlmirdi. Marksa görə, inqilab məhsuldar
qüvvələrlə, onların inkişafı
üçün artıq buxova çevrilən istehsal
münasibətləri arasındakı ziddiyyətdən
doğurdu. Rusiyada isə məhsuldar qüvvələr nisbətən
zəif inkişaf etmişdi, istehsal münasibətləri ilə
elə bir ziddiyyətdə deyildi.
Böyük Oktyabr sosialist inqilabı
özünün ali məqsədinə - sinifsiz cəmiyyət
yaradılmasına da nail ola bilmədi. Ölkədə yaranan
sosializm quruluşunun da ömrü uzun sürmədi və 74
ildən sonra onun yoxa çıxması ilə sosialist sistemi bütünlüklə
dağıldı və dünyada ikinci fövqəldövlət
sayılan SSRİ tarixin arxivinə verildi.
Total inqilablar özlərini “dünya inqilabı” kimi
göstərməyə can atırdılar, onları həyata
gətirənlər ümid edirdilər ki, irəli
sürdükləri dəyərlər və inanclar
bütün Avropada universal xarakter daşıyacaqdır. Ümumiyyətlə,
inqilabın ilk səhnəsində utopik arzular, illuziya tipli gözləmələr
çox yüksəyə qalxır. Onun məqsədləri,
adətən, utopik elementi
özündə aydınca ehtiva edir. Utopiklik həm də
zorakılığa əl atmağa səbəb olur,
çünki utopik məqsədlərə çatmaq yolu
zorakılığa haqq qazandırır. Belə məqsədlər
ratsionallıqdan uzaq olmaqla, inqilabçıların öz
aralarındakı fraksiyanalizm toxumu üçün münbit
torpağa çevrilir. Buna görə də deyirdilər ki,
“inqilab öz uşaqlarını yeyir”, çünki utopik məqsədə
çatmaq cəhdi zorakılıq fanatizminə gətirib
çıxarır. Psixikanın kollektiv şəkildə
baş verən pozulması məhvedici meyllərə, qərəzli
hərəkətlərə şərait yaradır. Hakimiyyətə
izafi vurğunluq, adətən, ideoloji cəhdlərin
yaranmasına səbəb olur. Nəticədə
inqilabçılar dram və faciə qəhrəmanlarına
çevrilib, öz arzularının əsasən
puçluğunun şahidi olurlar.
İnqilab həm də olduqca baha başa gəlir. İnqilabın
gedişində ictimai mülkiyyətin xeyli hissəsi məhvə
məhkum olur və bu, bütün vətəndaşların
mənafeyinə təsir göstərməmiş qalmır.
Ona görə də inqilabdan qaçmaq zərurəti
yaranır.
İnqilab qəflətən meydana gəlsə də,
onun dərin köklərə malik olan və tədricən təkamülə
uğrayan siyasi və sosial səbəbləri olur. Lakin sonuncu
faza qəflətən baş verir və zorakı tədbirlərə
əl atılır. Onların bəziləri dövlət
çevrilişinə oxşarlığı yada salır.
Axı hələ Aristotel də demişdi ki, inqilab sadəcə
çevrilişdir.
İnqilabın mifik Kronos kimi öz
uşaqlarını udmasını fransız və rus
inqilablarının nümunəsində aydın
görürük. Böyük Fransa inqilabında
yakobinçilər təkcə rəqiblərini deyil, bir-birlərini
də gilyotina etdirirdilər. İnqilab qələbə
çaldıqdan dörd il sonra ölkəyə
özünün Terror “hədiyyəsini” verdi və yalnız
onun təşəbbüskarı Maksimilian Robespyerin
özünün 1794-cü ildə gilyotina edilməsi ilə
Terrora
son qoyuldu. Böyük Oktyabr sosialist inqilabının görkəmli
xadimləri iki onillik ərzində bir-birinin ardınca “xalq
düşməni” adı altında məhv edildilər. Belə
qanlı inkişaf inqilabı taqətdən düşməyə
aparır və fransız inqilabı, 1794-cü ildə
Termidorian irticasının həyata keçirdiyi dövlət
çevrilişi nəticəsində az müddət sonra
Napoleon diktaturasını meydana gətirdi. Oktyabr
inqilabından sonra isə faktiki olaraq Kommunist Partiyası
aparatının diktaturası meydana gəldi. SSRİ-də də,
Napoleon Fransasında olduğu kimi, idarəetmə, xarici təhlükələrin
mövcudluğunu əsas götürərək,
zorakılığı həyata keçirirdi. Bunlar müharibə
kimi, inqilabların da barbarlıqla birbaşa əlaqədə
olduğunu göstərir.
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2018.-23 iyun.-S.22.