“Mən elə birini sevdim ki...”
“Ürəyi olub da, ağlı olmayan bir
qadın, ağlı olub da ürəyi olmayan bir qadın qədər
bədbəxt” olan Məlahətin həyat hekayəsindən bəhs
edən “Cəza” əsəri (müəllif Tamara Vəliyeva)
Mehriban Ələkbərzadənin quruluşunda Gənc
Tamaşaçılar Teatrının kiçik səhnəsində
tamaşaya hazırlanıb.
Aktrisa Kəmalə Müzəffərin
ifasında təqdim olunan bu mono-tamaşada rejissor Qadın
obrazının daxili yaşantılarını içində
yaşadığı mühitlə, onu əhatə edən
insanlarla münasibətdə ortaya qoyur. Bu münasibət bədii ifadə vasitələrinin
obrazlı həlli ilə - anbaan dəyişən mizanlar
silsiləsi, yeriyən sandıq-tabut, uçan yelləncək,
düyünlənən kəndirlər, sırası pozulub
yığılan stullar, qızaran-sönən işıqlar,
göydən düşən daşlar, bərq vuran ulduzlar,
dumanlı hava, qaranlıq gecə, hadisələrin gərginlik
dərəcəsini tənzimləyən musiqi
parçaları və s. rejissor fikrinin tamlığına -
tamaşanın harmonik bütövlüyünə xidmət
edir.
İlk anda işığın və
musiqinin müşayiəti ilə üstü ulduzlarla (ulduzlar
qar dənəsini də xatırladır) sayrışan
göy üzünü xatırladan ön pərdə
yavaş-yavaş çəkilir; göy üzü yer
üzü ilə - ulduzlu gecə dumanlı qaranlıq gecəylə
əvəzlənir. Səhnənin
sağ tərəfində yuxarıdan asılı qalan, bir
neçə dəfə sıx düyünlənmiş iki
qalın kəndir, ortada tabutu xatırladan iri qara sandıq,
arxa tərəfdə yuxarıya doğru atılıb qalan kəndirli
yelləncək, arxa tərəfdə iki pərdənin ara məsafəsində
yerləşən, tamaşa boyu müəyyən məqamlarda
yanıb-sönən işıq effektləri və səhnədə
“yıxılıb-duran” stullar diqqət çəkir.
Tamaşa sandıq - “tabut”un qapısının
iki dəfə yarım açılıb qapanması ilə
başlayır. Üçüncü cəhddə
qapı tam açılır. Saçları
üzünə tökülmüş, orta yaşlı bir
qadın “tabut”dan çıxaraq tamaşaçı ilə
üz-üzə gəlir. “Çoxdan
ölüb, amma hələ burda ilişib qalan” qara paltarlı
bu Qadının qarşısında uzun bir gecə var; o, bu
gecədən salamat çıxacaqmı, heç özü
də bilmir. Ada, Qadın və tənhalıq... Məktub,
şüşə qab və okean... Görəsən,
nə vaxtsa kimsə içində məktub olan
ağzıbağlı şüşə qabı okandan
tapıb sahibinə yetişmək üçün
ucsuz-bucaqsız suların qoynuna atılaraq qadını bu
adadan xilas edə biləcəkmi? Son ölən
ümiddir... Okeana atılmış ağzıbağlı
şüşə qabın halını anladır
Qadının halı...
On beş il bundan öncəki gecə...
Bu gecə ömrünün ən təlatümlü
gecəsini yaşayacaq Qadın indiyə qədər içinə
yeyə-yeyə yaşadıqlarını bu gecə ilk və
son dəfə dilinə gətirəcək. Niyə məhz gecə? Çünki
gündüz hər kəs maskalıdır, gecə isə
insan yalnız qalanda rol oynamaqdan yorulub maskanı soyunur,
özü olur. İnsanın özünə
qayıtmaq istəyi güclü olur gecələr və bu istəyin
coşqun halında əsl həyatı dərk etmək
imkanı yaranır insanda. Gündüzlər
ehtimalları düşünmək qadağası ilə sərhədlidir.
Dağıdıcı gücə malik olan gecələr
isə qadağan olunan ehtimallara rəqs meydanı vermək
imkanı daşıyır özündə. Qadının öz yaşadıqlarını dilə
gətirmək istəyi nə ilə bağlıdır?
Uzaqdan xoşbəxt görünən Qadının ən
böyük dərdi anlaşılmazlıq dərdidir: O istəyir
səhvlərinə görə kimsə qınamasın onu;
duysun, anlasın Qadını...
Qadının həyatında nə baş
verib? Valideyinlərinin istəyi ilə onu dəlicəsinə
sevən biri ilə evlənən Qadın, iki övlad sahibi
olandan sonra “dəyərləri hesablaya bilməmək
bacarıqsızlığından” həyatının gizlində
düşündüklərini, arzuladıqlarını, ya da
uydurduqlarını istəyincə boğulmağa
başlayır: “Nəsə, başqa nələrsə”;
başqa hisslər duymaq, yeni insanlar görmək, onun fərqli
olduğunu tanıdan mühitlər istəyir. Hər kəs
onu şanslı bir qadın bildiyi halda, o, özünü
başqa təyinat, tam başqa məqsəd üçün
yarandığını zənn etdiyindən içində
yaşadığı həyat ona yeknəsək
görünür, alovsuz günlərin bulanıq, ya da tutqun
boz su kimi boğazına qalxdığından nə zamansa bu
suda boğulacağına inansa da, istəyindən vaz
keçmir, qapalı həyatdan qurtularaq dünya ilə
yaxından tanış olmağa - adam içinə
çıxmağa, hər kəsə var olduğunu göstərməyə
can atır. Qadına görə var olmaq təkcə iş qadını
olmaq deyil. Var olmaq, həm də hər gün
bir şey geyinib ətrafdakılara acıq verməkdən, hər
kəsin qibtə obyekti olmaq zövqündən ləzzət
almaqdan ibarətdir.
Uzun çək-çevirdən sonra əri
tərəfindən işə düzəlir. Sonra isə işlədiyi
firmanın böyüyü ilə arasında qəribə
hisslər baş qaldırır qəlbində Qadının.
Çoxdan yadırğadığı bu hisslərin
yenidən geri qayıtması Qadını daha böyük
“üfüqlərə” səsləyir. Nəticədə
“Azadlıq” duyğusu onun analıq hissini kölgədə
buraxır. Həyat səbəbi başqa olduğundan,
Qadın haqqında gəzən söz-söhbətlərə
əhəmiyyət vermir: Yeni həyat ona daha maraqlı və
cazibəli görünür. Yeni tanışlıqlar, yeni dəblər,
yeni yerlər, daha gizli, qadağan olmuş istəklərin
duyğularını dadmaq həvəsi; dəyişkən əhvallar,
darıxmalar, bezikmələr... Bütün bunlar Qadına
hakim kəsildikcə, daha başqa insanlarla zaman keçirmək
istəyi baş qaldırır ürəyində...
Vurğun dolu nəzərlərin tilsiminə
düşən, sevgilisinin məftunedici sözlərinə
uyaraq özünü yeni hisslərin ağuşuna atan
Qadını ehtiras səmum yeli kimi çuğlayır. O, qanadlarını tam açaraq
bütün fəzanı zəbt etmək istəyir. Qəfəsdən azadlığa uçmaq həsrətinin
əzabını ləzzətlə yaşan Qadın,
uçduğu fəzadan ər evinə düşmək əzabının
da nə olduğunu yaxşı dərk etdiyindən
uçmaqdan vaz keçmək fikrindən çox uzaqdı.
Bu səbəbdən onu maqnit kimi çəkən qüvvənin
əlindən qoparıb almaq istəyən ailəsinə
Qadının etirazı nümayişkaranədir: “Məni niyə
bu qədər sıxırsız? Niyə məni
sındırıb özünüzə gərəkli olan
adama çevirmək istəyirsiniz?!”
Əri ilə sevgilisini müqayisə edərkən
Qadın, ona həyat yaşatdığına görə
üstünlüyü ikinciyə verir, çünki əri mətbəxə
səsləyir onu, sevgilisi dünyaları vəd edir ona. Göy üzünün yeddinci qatına
qalxıb ayağı yerdən üzülməkdə olan
Qadın, uçurumun önündə dayanmalı olur; bu zaman
nədənsə bir anlığa sanki qanadlarının kəsildiyini
hiss edir...
Dramaturq Tamara Vəliyevanın bu əsərdəki
baxış bucağından belə görünür ki, ailə
Qadın üçün buxovdur. Rejissor Mehriban Ələkbərzadə bu fikirdən yola
çıxaraq ailəyə simvolik anlam verir: “düyünlənmiş
kəndirlər”. Tamaşanın əvvəlindən sonuna qədər
Qadın, boğazına keçən düyünlənmiş
kəndirlərdən xilas olmağa can atır. Çəkicə
ağır gələn və aktrisanın ovuclarının
içinə sığmayan bu kəndirlər, tamaşa qəhrəmanının
tarıma çəkilmiş əsəbləri ilə sanki
eyniyyət təşkil edir. Kəmalə
xanım kəndirlərlə canlı varlıq kimi rəftar
edir. Onu saran bu varlıqlarla mücadilə zamanı
aktrisa, onlardan qurtulmaq cəhdində bulunur; yüyürür,
yıxılır, yerində vurnuxur, çabalayır... Təngənəfəs
olanda təsəlliyə ehtiyac duyur: Boğazındakı kəndirlərin
uclarını bələyə çevirir; “bələkli
körpə”sini qucağına alıb ona həzin layla
çalır. İlahi, layla, bir ananın
avazında ancaq bu şəkildə gözəl səslənə
bilər. Tamaşaçılar laylanın
sehrinə düşüb, o gözəlliyi doya-doya
yaşamaqda həvəsli göründüyü məqamda
Qadın diksinir, özünü ələ almaqla əvvəlki
halına qayıdır. O, indi bir başqa gözəlin
sevdasındadır. Hər şey bir göz
qırpımında baş verir. Əsəblərini
cilovlaya bilməyən Qadın, kəndirləri
boğazından çıxarır, əllərinin içində
bir yerə toplayaraq onları sərt şəkildə yerə
tullayır... Bu rejissor yozumunda Qadının öz ailəsindən
“qurtuluşu” sayılır...
Qadın üçün evli bir adamı
sevmək artıq intiharın özüdü. “Cəza”nə ərsəyə
gətirən əsas yaradıcı heyət
üçün- müəllif, rejissor və ifaçı
xanımlar üçün Qadının evli bir kişini sevməsi
öz əlləri ilə özünə qəbir qazması,
öz ölümünə imza atması deməkdi. Bu
baxımdan “Cəza”nı, qadınların
dilindən öz həmcinslərinə bir səsləniş
kimi də dəyərləndirmək olar. Yasaq sevgidən
doğan “erotik səhnə təsvirləri”nin
kiçik məkanın ortasındakı “tabut”un üstündə
sərgilənməsi diqqət çəkicidir. Üstündə sevgilisi ilə xoş anlar
yaşayan Qadın üçün bu taxta qutu, sonda onun
tabutuna çevrilir. Bu “tabut” canlıdır: “Tabut”un “dili” onun hərəkətlərində
saxlıdır; yeriyir, yüyürür, fırlanır -
dövrə vurur, çəkilir. Elə məqamlar yaranır
ki, tamaşaçı, Qadının düşdüyü
faciəvi durumun ağırlığını, “tabut”un həmin vəziyyətə münasibətində
daha çox anlayıb duyur.
“Tabut”, həm Ər, həm də
Sevgilidir. Qadının əri
ilə dava səhnəsində “tabut-ər” hərəkətə
keçir: Onu başqası ilə dəyişdiyi
üçün Qadının üstünə yeriyir; bir
neçə dəfə sərt şəkildə ona toxunur. Hər toxunuş gərgin, ani səslənişli
musiqilərin müşayiəti ilə icra olunur. Bu toxunuşlar Qadına şillə kimi dəyir;
tamaşaçı diksinir. Qadın
aldığı ilk zərbənin təsirindən
özünə gəlməmiş, növbəti zərbəni
“qəbul edir”. Başqa bir epizodda isə
Qadın hər şeydən üz çevirib sevgilisinə pənah
gətirdiyini söyləyərkən, “tabut-ər”sərt
şəkildə Qadından üz çevirir; geriyə
çəkilir. Bu çəkilmə
tamaşaçının gözündə Qadını
düşürür; o, artıq kimsəyə gərək
deyil... Arvadını ailəsinə xəyanətdə
suçlu bildiyi üçün onun üstünə gələn
“tabut-ər” və məşuqəsini yarı yolda buraxıb
gedən “tabut-sevgili”: Hər ikisi Qadının
ölümünə yol açır...
Tamaşada stullara və yelləncəyə
də obrazlı yanaşma tərzi var; dörd stul, ailənin
dörd üzvünü ifadə edir. Dairəvi şəkildə
düzülmüş stulların ortasındakı yelləncək
Qadının sevgilisi rolunda. Stullar ailə
bağlarıdır. Əri ilə
mübahisə səhnəsində Qadın, sevgilisinə
yetişmək üçün o bağları növbə ilə
və hər dəfə daha sərt şəkildə
qoparmağa cəhd göstərir; stulları bəhanə ilə
itələyib bir-bir özündən kənara tullayır.
Bu, ailə bağlarının
qoparılmasına eyhamdır. Stullardan
ikisi hər dəfə üz-üzə qoyulanda ər-arvad,
sevgili-məşuq, Qadın-ana mübahisələri gündəmə
gəlir. Mübahisə zamanı yerlər
tez-tez dəyişilir. Uçurum səhnəsinin
təsvirində dörd stul kiçik məsafələrlə
yan-yana düzülür. Aktrisa çox
böyük “çətinliklə” stuldan-stula keçid edir;
o qədər də effektli görünməyən bu
“keçid təsvirləri” uçurumun dəhşətlərini
anlatmaq üçün düşünülüb.
Qadın dəli kimi sevir. Onun üçün ruhu
göylərdədir; sevgi ona qol-qanad verib. Qadının ruh halı onun yelləncəkdə
uçuşu ilə “təsvir” olunur. Bu uçuşun
ömrü bir kəpənək ömrü qədərdi:
Yelləncəyin kəndiri Qadının boğazına
keçir; o boğulub ölür...
Rejissorun mövqeyi belədir: Evli qadının başqa
bir evli kişi ilə eşq
yaşaması Tanrıya da xoş getməz. Yoxsa
Tanrı Qadının başına daş yağdırar.
Tamaşada Qadının başına
daşların yağdırılması epizodu Leylinin
daşqalaq edilməsi səhnəsinin (E.Quliyevin “Nizami” filmi)
demək olar ki, eynidir. İkisində də
subyekt daşdır. İkisində də
daş tənədir; insanın, tanrının tənəsi.
Leyli bu tənələrdən qorxur, çəkinir.
Qadının isə kimsədən çəkinəcəyi
yoxdur. Belə olmasaydı, o, öz mənəvi
boşluğunu doldurmaq üçün tanrının qəlbinə
hakim kəsilməsinə izn verərdi, əks halda ətrafına
səpələnən daşları səbr və təmkinlə
ovuclarına yığaraq uzaqlara tullamazdı...
Qadın sevginin, ehtirasın, bezginliyin, nifrətin
nə olduğunu yaxşı bilir və çoxdandır ki,
heç bir ağrı hiss etmir vücudunda. Üst şüuru alt qatda, alt
şüuru isə üst qatda olan Qadın anlayır ki,
insanı insan edən əsas səbəb qorxu imiş,
ağrı imiş; “ağrı varsa... sən varsan... Qorxu varsa, yaşayırsan”. Əsərdə
Qadın çox həssaslaşmış günəşdən
alınan enerjini ağacın yarpaqlarından gövdəsinə,
gövdəsindən köklərinə necə axmasını
hiss edən, yağış damlasının yerə necə
düşdüyünü və necə yerdə
parçalandığını, buxarlanmasını duyan biri
kimi xarakterizə olunur. Belə olan halda,
demək ki, Qadın hiylənin, aqressiyanın, sevincin nə qədər
doğru olduğunu asanlıqla hiss edə bilir. Bəs görəsən, hansı səbəbdən
Qadın aşırı həssaslığının girovuna
çevrilə bilir? Hər şeyin nəzarətdən
çıxmasını, satıldıqdan sonra
özünü geri ala bilməmək əzabını Kəmalə
xanımın səsində, baxışlarında və hərəkətlərində
duyub hiss etməmək sadəcə mümkün deyildir.
Onun qəhrəmanı qəfəsdəki quş kimi
çırpına-çırpına qalsa da, özünə
təsəlli vermək üçün düşdüyü
duruma bəraət qazandırmaqda daha həvəsli
görünür: “İnsan günəş deyil axı.
Günəş bulanmış zibil qutularına girib
çıxsa da, xəndəklərə toxunsa da,
bataqlıqları sığallasa da... “Amma insan
günəş deyil axı, deyil!”
Daha nəyi itirəcək və yaxud daha nəyi
qazanacaq? Bundan
sonra Qadının heç nə umrunda deyil. Qazanmaq və
itirmək qorxusunu çoxdan itirmiş bu Qadının bir təsəllisi
var: Başına gələnlərdən özünü
sığortalamaq. Ona həzz verən analıq
hissi onu dözümsüz etdikcə o borcu çəkib-çəkməmək
mümkünlüyünü fikirləşir Qadın. “Həyatının mənasını
tapdığı halda ailə yalanına nə ehtiyac var?
Niyə hər kəs öz istədiyi kimi
yaşamasın ki?” Vaxt vardı, əri ilə
bir-birlərini sevirdilər, indi bir-birinə tab gətirə
bilmirlər, ayrılırlar. Ata
uşaqlarını qoyub getsə də, Qadın
övladlarına qarşı vicdanlı davranmır. Fikri-zikri sevgilisinin yanında; sevgilisindən onu tərk
etməməyi xahiş edir. Başqa birini
sevdiyinə görə əri onunla “bir əski parçası,
bir üz qarası kimi” rəftar edir; döyərək evdən
qovur. Yeni həyata başlamaq eşqi ilə
bütün əzablara tab gətirən Qadın, sevgilisinə
“Mən xilas oldum, səni də xilas etmək
üçün... sürünərək gəldim” deyir.
Sevgilisi “Bizim macəramız sənə də, mənə də
üzqaralığından başqa bir şey gətirməyəcək...
Biz ikimiz də bir az əylənmək istədik...
Əyləndik, bəsdir... Mənim gül kimi
arvadım var. Mən onu çox sevirəm” deyir Qadına.
Bu sözlərdən sonra Qadın qanadları
qırılmış quş kimi
çırpına-çırpına qalır: “Axı mən
sənin yaşaman üçün həyat səbəbin
idim!!!” demək istəyir sevgilisinə, sözlər
boğazında düyümlənir... Hissləri təhqir
olunub, ümidləri ölən Qadın çarəsidir;
sınan qanadlarının ağrıları canını
acıdır...
Uşaqlarının qoxusunu özlədiyi
andan həyat daha da çəkilməz olur Qadın
üçün. Həyat daha ağır, daha yorğun yaşama
çevrilməyə başlayır. Analıq
hissi çoxdan ölmüş Qadın öz ailəsinə
geri dönsə, nə dəyişəcək? Heç
nə! Çünki ərindən ayrılarkən
oğlanları ataları ilə yaşamağa söz
vermişlər. Qadın isti yuva həsrətində
idi, amma nə yazıq ki, “getməyə yeri yox idi... yer
üzündə”. Bir tərəfdən də
sevgilisinin həsrəti; çəkilməz olmuşdu.
Amma axı hardan biləydi ki, “canı canından olanın həsrəti
bütün həsrətləri üstələyə bilərmiş...”
O hər gün məktəbə gəlir,
uşaqlarını uzaqdan seyr edib gizlicə ağlamaqla kifayətlənir
hələ ki. Beləcə “əvvəl günəş
yandırır dərisini, sonra yağış isladır onu,
daha sonra xəzəl toxunur çiyinlərinə, daha sonra isə
qar üşüdür bədənini... O gözləyir!” Halbuki “bu həsrət, övlad həsrəti
çoxdan şaxta kimi onu kəsib”. Vaxtilə
sevdiyindən başqa kimsəni görmək istəməyən,
o qanı qanından, canı canından olan
oğlanlarının səsini eşitməyə belə təhəmmül
etməyən Qadına indi nə olub? Özünü
tanıya bilmir. Bircə onu bilir ki,
uşaqlarını görmək, onları yenidən bir ana
kimi sevmək istəyir. Ona görə də
əlinin içi boyda ümidə ehtiyacı olan Qadın
“Ovcunuzu üzümə sürtüb sizə sevirəm sizi, həyatımdan,
dünyamdan artıq sevirəm. Sizi kimsənin
sevə bilmədiyi qədər sevirəm” deməyə imkan
vermələrini istəyir övladlarından. Onu görmək və eşitmək istəməyən
övladlarına okeana atılmış şüşədəki
məktub kimi yetişmək istəyir Qadın. Bu
imkanının da tükəndiyini anlayan Qadın,
böyük bir yanğı ilə nə vaxtsa onu dinləyəcək
ciyərparələrinə bir səsləniş edir:
“Bağışlayın... sevginin azdırdığı,
aldatdığı donmuş ananı. Sevgini buz salxım kimi
içində daşıyan ananı... Ovcumda
ürəyimin qırıqları var. Məni çox incidir.
Deşir məni içəridən. Heç
olmasa onu alın, atın. Mən elə qaranlığa,
elə səssizliyə dartılıram ki, sizin məni
görməyəcəyinizdən qorxuram... Burdayam... Burdayam...
Baxın...”
Tamaşada Qadınla birlikdə o qorxunu biz də
yaşamağa başlayırıq: Həyəcanlanırıq;
çətindi, çox çətindi... Qadının
bütün ağrı və əzablarını Kəmalə
xanım, düz bir saat otuz dəqiqə zaman müstəvisində
demək olar ki, öz varlığında yaşayıb hiss
edir; ağlayır, gülür, yıxılır, durur, əzizləyir,
oxşayır, mühakimə edir, təpki verir... Bəzən
ötkəmdi; kişi kimi, bəzən
yumşaqdı; ipək kimi... Kəmalə
xanımın Qadını həyata sevgisi tükənməzdi,
insanlara inamı sonsuzdu. Gözlənilmədən
“həyat” adlı burulğana düşür. Bu
burulğandan çıxmağa isə onun gücü
çatmır... Kəmalə xanımın
Qadını həssasdı, çılğındı,
emossionaldı. Aktrisanın səs tembri ilə onun hərəkətləri
arasında qəribə bir uzlaşma var.
Dilə-dişə düşməmək
üçün anasının təkidiylə ikinci dəfə
ailə həyatı quran Qadın, bu izdivaca daha çox
sevgilisini peşman edib onu geri qaytarmaq üçün
razılıq versə də, bu gözləntisi baş tutmur. “Hələ dünən
addım at - mən səni tutacam deyən birinə
qollarımı açdım...uçuruma düşdüm.
Mən elə birini sevdim ki, elə bu, intihar idi.
Ölümüm başlandı...”
Məleykə ALIQIZI
Sənətşünas
525-ci qəzet.-
2018.- 23 iyun.- S.12-13.