Ədəbiyyatımızda və ictimai həyatımızda
Anar fenomeni
Qəzənfər PAŞAYEV
Professor
İstedad, ağıl, müdriklik
heç nəynən əldə edilməyən, insana ilahi tərəfindən
bəxş edilən paydır. Bu əvəzolunmaz paya sahib olan
seçilmişlər zülmət gecədə yol göstərən
parlaq ulduza bənzəyir, xalqın qürur mənbəyinə
çevirilirlər. Milli-mənəvi dəyərlərimizin
daşıyıcıları olan belə şəxsiyyətlər
haqqında düşünəndə göz önünə
ilk gələnlərdən biri də Anar olur.
Anar haqda yazmaq elə də asan deyil. Gərəkdir ki, buna mənəvi haqqın
ola, milli-mənəvi dəyərlərlə
yaşayasan, kökə bağlı olasan, Anarın
yaradıcılığını duyasan, sevəsən,
çağdaş və klassik ədəbiyyatımıza,
folklorumuza, ədəbiyyatşünaslıq elmimizə bələd
olasan.
Anar təkcə yazıçı deyil, rejissordur,
ssenaristdir, sənətşünasdır, tərcüməçidir,
publisistdir, folklorşünasdır, ədəbi prosesə fəal
və davamlı şəkildə müdaxilə edən,
nüfuzlu söz sahibi ədəbiyyatşünasdır,
ictimai xadimdir və hansı yandan yanaşsaq, görərik ki,
o, istedadlı qələm sahibi olaraq xalqımıza
üzağlığı gətirən böyük şəxsiyyətdir.
Onun yerinə başqa birisi olsaydı, iddiası
yerə-göyə sığmazdı.
Anar yaradıcılığı o qədər
çoxşaxəlidir ki, onun hər sahəsinə cild-cild
kitablar, monoqrafiyalar həsr etmək olar.
Anar fikir adamıdır. Onun ideyası əsasında “Qobustan” və
“Dünya ədəbiyyatı” dərgiləri, “Dədə
Qorqud” ensiklopediyası, Göyçayda “Əbədiyaşar ədiblər”
abidə kompleksi yaranıb.
Anarın fikir adamı olduğu hamıya bəllidir. Onun elə bir essesi olmaz ki,
hadisəyə çevrilməsin, adamı dərindən
düşündürən fikirlər oxucunu heyrətləndirməsin.
Onun “Dədə Qorqud”, “Molla Nəsrəddin - 66”, “Anlamaq dərdi”
esseləri bütün zamanlar üçün keçərlidir.
Anarın “Dilimizi yaşadanlar” essesi də
bu qəbildəndir. Bu məqalədə
xalq şeirinin əhəmiyyəti, xalq şeirinin qüdrəti
oxuculara hay-küysüz, emosiyasız
çatdırılır: “Orta əsrlərin güclü ərəb-fars
təsirindən dilimizi qoruyan ən böyük sərvətimiz
xalq şeiridir, odur ki, Azərbaycan və Türkiyənin dil
tarixində folklor ağız ədəbiyyatı olmaqdan daha
yüksək bir vəzifəni yerinə yetirmişdi. Məhz xalq şeiri dilimizin saflığını,
təmizliyini, duruluğunu qorumuş, əslində, bu dili
yaşatmışdır”.
Anar klassik ədəbiyyatımızı və
folklorumuzu dərindən sevir və tədqiq edir. Onun “Kitabi-Dədə Qorqud” eposu, Mahmud
Kaşğarinin “Lüğət it Türk” əsəri, Yusif
Balaqasunluya həsr etdiyi “Türkçülüyün banisi” əsəri
barədə araşdırmaları, eləcə də
ikicildlik möhtəşəm “Min beş yüz ilin Oğuz
şeiri” əsəri ədəbi və elmi ictimaiyyətin
marağına səbəb olmuş, insanların
şüurunun oyanmasında və formalaşmasında müsbət
rol oynamışdır.
Yaşlı nəsil unutmayıb ki,
keçən əsrin 60-70-ci illərinə qədər
“Kitabi-Dədə Qorqud” yasaq edilmişdir. Ümummili lider Heydər Əliyevin
“Kitabi-Dədə Qorqud” ensiklopediyasının 1-ci cildinə
yazdığı “Milli varlığımızın mötəbər
qaynağı” adlı mükəmməl “Ön söz”də
göstərir ki, o dövrdə elə bir iclas, elə bir
qurultay, elə bir konfrans olmazdı ki, orada “Dədə Qorqud”
tənqid olunmasın. Eposa qadağa
damğası vurulmuşdu.
Ulu öndərimiz həmin vaxt Anarın bu sahədəki
fəaliyyətini yüksək qiymətləndirərək
yazırdı: “Məhz “Kitabi-Dədə Qorqud”un təbliği
baxımından Anarın xidmətlərini xüsusi qeyd etmək
istəyirəm. Bəlkə də Anar
uşaqlar üçün Dədə Qorqud haqqında kitab
yazanda, yaxud Qorqudla bağlı başqa kitablarını
yazanda çoxları bunun nə qədər əhəmiyyətli
olduğunu o dərəcədə dərk edə bilmirdilər.
Amma indi biz öz milli dəyərlərimizi,
köklərimizi, tariximizi olduğu kimi təsvir etməyə
çalışarkən vaxtilə atılmış belə
addımların nə qədər qiymətli olduğunu dərk
edirik. Mən Anarın bu münasibətlə
yaratdığı filmi də qiymətləndirirəm.
Təqdirəlayiqdir ki, “Kitabi-Dədə Qorqud”
ensiklopediyasının yaranma ideyası da məhz Anara məxsusdur”
(Bax: “Kitabi-Dədə Qorqud” ensiklopediyası. I
cild, Bakı, “Yeni nəşrlər evi”, 2000, səh. 11).
Göründüyü kimi, o dövrdə
Anarın Dədə Qorqudla bağlı yazdıqları
böyük cəsarət tələb edən ədəbi
hünər idi. Tənqidçi alim Vaqif Yusiflinin doğru olaraq
göstərdiyi kimi, insanlar Dədə Qorqudu orijinal mətndən
deyil, Anarın tədqiqatlarından və “Dədə Qorqud”
filmindən seviblər. Anar ədəbiyyatımızın
Dədə Qorqududur - deyənlər yanılmırlar.
Onu da bilmək maraqlıdır ki, bu il
Türk ədəbiyyatı vəqfi türkdilli ədəbiyyatların
önəmli təmsilçiləri üçün “Dədə
Qorqud” mükafatı təsis etmişdir. İlk mükafat
“Kitabi-Dədə Qorqud”un görkəmli tədqiqatçısı
Anara təqdim edilmişdir. Təqdimat mərasimindəki
çıxışında professor Erol Ülgünun “Bu
gün dəbdə olan terminlə desək, Anar yerli və
milli yazardır, onun yaradıcılığını təhlil
edəndə sanki 350 milyonluq Türk dünyasını birləşdirməyi
qarşısına məqsəd qoyduğunu
görürük” fikri böyük həqiqətdən xəbər
verir.
O da danılmaz faktdır ki, Anar müəllim nüfuzu,
müdrikliyi və səbri ilə otuz ildən artıqdır
ki, ədəbiyyatımızın taleyinə cavabdehlik
missiyasını ləyaqətlə yerinə yetirir. Bu missiyanı müstəqilliyimizin,
azadlığımızın ilk illərində yerinə
yetirmək çox çətin idi. Demokratiya, söz
azadlığı pərdəsi altında özünü,
sözünü bilməyənlərin jurnalistlik pərdəsi
altında meydan suladığı bir dövrdə
Yazıçılar Birliyinə rəhbərlik etmək asan
iş deyildi.
Yeri gəlmişkən Anar Birliyimizə rəhbərlik
etdiyi dövrdə İraq türkmanlarından 10-dan artıq
şair və yazıçı Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinə fəxri üzv
seçilmişdir. Onların əksəriyyəti professor Teymur Əhmədovun
titanik zəhməti sayəsində ərsəyə gələn
möhtəşəm “Azərbaycan Yazıçıları”
ensiklopedik-sorğu kitabına daxil edilmişdir.
Tam məsuliyyətlə bir məsələdən
də söz açmaq istəyirəm. Mən İngilis-Azərbaycan
dilləri fakultəsini bitirmişəm. İyirmi
ildən artıq xarici dillər kafedrasına rəhbərlik
etmişəm. Professor elmi
adını Xarici dillər kafedrası üzrə
almışam. ABŞ və İngiltərədə
uzunmüddətli ixtisasartırma kurslarını bitirib diplom
almışam. Nobel mükafatına layiq
görülmüş yazıçıların əsərlərini
orijinalda oxumuşam. Aspirantım
Müşfiq Babayev ABŞ yazıçısı, Nobel
mükafatı laureatı Con Steynbekdən dissertasiya müdafiə
edib. İngilis dilində “Ölkəşünaslıq”
adlı kitabım çıxıb. V.Şekspir, Aqata
Kristi, Aleksandr Düma, Con Steynbek, Sula Benet haqqında məqalələrim,
orijinaldan tərcümə kitablarım nəşr olunub. Bir sözlə, onların əsərlərini Anar
müəllimin əsərləri ilə müqayisə etməyə
qadirəm.
Anar müəllim 30 il ərzində
Yazıçılar Birliyinə sərf etdiyi enerjini tamamilə
yaradıcılığa həsr etsəydi, bu təfəkkür,
bu fitri istedadla dünyanın ən görkəmli
yazıçılarından birinə çevrilər, siyasi
baxışlar nəzərə alınmasa, Nobel
mükafatına layiq görülərdi.
Anarın yaradıcılığı 50
ildən çoxdur ki, ədəbi-elmi ictimaiyyətin diqqət
mərkəzindədir. Əsərləri araşdırılır,
monoqrafiyalar, dissertasiyalar, elmi publisistik məqalələr
yazılır, əsərlərinə filmlər çəkilir.
Maraqlıdır ki,
yaradıcılığının ilk dövrlərində
yazdığı “Mən, sən, o və telefon” hekayəsi əsasında
Moskvada film çəkmişdilər. Gənc
yazıçının əsərlərinin film həyatı
onun istedadından xəbər verirdi. Yeri gəlmişkən
xüsusi qeyd etməyə dəyər ki, Anar kinemotoqrafiya sahəsində
də böyük uğurlara imza atmışdır.
Anarın özünün çəkdiyi “Üzeyir
ömrü”, Mirzə Cəlilə həsr olunan “Dindirir əsr
bizi” adı ilə ekranlaşan “Qəm pəncərəsi”,
Gülbəniz Əzimzadə ilə şərikli çəkdiyi
“Dantenin yubileyi”, Ramiz Həsənoğlu ilə birgə
çəkilmiş “Ötən ilin son gecəsi”, “Evləri
köndələn yar”, ssenariləri əsasında çəkilmiş
“Cavid ömrü”, M.F.Axundova həsr etdiyi “Sübhün səfiri”
və s. filmləri ona şöhrət gətirmişdir.
Ümumiyyətlə, Anarın ssenarisi əsasında
12 bədii, 16 sənədli televiziya filmi çəkilmiş
və ona uğur qazandırmışdır. Bu, bir yandan onun istedadının göstəricisi,
digər tərəfdən Moskvada ali
ssenari (1962-1964) və rejissorluq (1970-1972) kurslarını
uğurla bitirməsi, rejissorluq işini dərindən bilməsi
ilə bağlıdır.
İllərdən bəri hər yeni il
axşamı göstərilən “Ötən ilin son gecəsi”
televiziya filminə baxanda düşüncələrə qərq
oluram. Həyatın yazılmamış və dəyişməz
qanunlarından bəhs edən bu əsəri Anar 22
yaşında olanda yazıb.
Aradan onilliklər keçib. İndi
sağlığında klassikləşən, ümümxalq
məhəbbəti qazanan, ölkəmizin hüdudları
xaricində də yaxşı tanınan görkəmli
yazıçımız Anarın 80 illik yubileyini elliklə
bayram edirik.
“Ədəbiyyat qəzeti” bir sayını
yaradıcılığı ilə ürəkəri fəth
edən, ədəbiyyatımızda epoxa olan
yazıçımıza həsr edib. Qələm sahibləri, alimlər, incəsənət
adamları onun yaradıcılığına və şəxsiyyətinə
ehtiram və məhəbbətlərini bildiriblər. Xüsusən də Anar müəllim ürəyindən
cərrahiyyə əməliyyatı keçirəndə
insanlar ona ümumxalq məhəbbəti nümayiş etdirdilər.
Haqqında neçə-neçə
nigarançılıq və təəssüf dolu məqalələr
çap olundu. Xalq şairi Fikrət Qoca,
Çingiz Əlioğlu, Barat Vüsal və
başqalarının arzu-istək və
narahatlığını əks etdirən ithafları
çıxdı.
Barat Vüsalın “Anar dastanı”ndan
verdiyimiz bu kiçik parçada Anarın obrazı
canlandırılıb. Şeirdəki səmimiyyət, məhəbbət, təbiilik
və hikmət Anar ucalığından xəbər verir.
Şöhrəti də, şanı da əsl
şöhrət, şan edib,
Bu Vətəni bir az da o, Azərbaycan
edib.
Bu torpağa, bu yurda tarix ərmağan edib
Anar - Dədə Qorqudu, Dədə Qorqud - Anarı,
Anar sevir bu yurdu, sevir bu yurd Anarı.
Özü də yaxşı bilir, onu necə sevirəm,
Yelinə qanadlanıb, uça-uça
sevirəm.
Mən uca olanları tutub uca, sevirəm,
Görüm ağız büzənin ağzı
büzülə qalsın,
Canımızı üzməsin, canı üzülə
qalsın!
Bu, mənim Anarımdır, ona toxunmayın siz,
Məntək oxumasanız, onu oxumayın siz,
Yad tərəfə bu qədər belə
yıxılmayın siz.
Gəlin bilək vaxtında doğmamızın qədrini,
Nə üçün belə
böyük olmamızın qədrini.
Yazıçının yubileyi bir
neçə Avropa ölkəsində şəxsən
özünün iştirakı ilə keçirildi. Haqqında məqalələr
yazıldı. Moskvada “Literaturnaya qazeta”da
Anarın yubileyinə həsr olunmuş “Dünya miqyaslı
ziyalı” adlı məqalə çap olundu. Məqaləni Y.E.Bertels və Azərbaycan Ədəbiyyatı
(Bakı, “Elm”, 2007) və “Moskvada Azərbaycan ədəbi
mühiti” (rusca). Moskva “Xudojestvennaya literatura” nəşr., 2017) kimi fundamental
monoqrafiyaların müəllifi, Moskvada yaşayıb-yaradan ədəbiyyatşünas
alim Abuzər Bağırov yazmışdır.
Yazıçının yubileyi ərəfəsində
Misirdə ərəbcə 360 səhifədən ibarət
“Seçilmiş əsərləri” çap olundu. Qərb ölkələrində, xüsusən
də keçmiş sovetlər məkanında və Türk
aləmində yaxşı tanınan, əsərləri bir
çox əcnəbi dillərə tərcümə edilən
müəllifin əsərinin Əlcəzairdə, indi isə
ərəb dilində Qahirədə çapı, ədibin
üzünə Ərəb dünyasının
qapılarını taybatay açdı. Çünki
Misirdə çıxan sanballı kitablar bütün ərəb
ölkələrinə göndərilir.
Anar bu ahıl çağında da
yazıb-yaratmaqdan doymur. Müdrik kəlamları ilə insanları
düşünməyə vadar edir. Onun böyük həqiqətlərdən
söz açan kəlamı deyilənlərə dayaq olur:
“Xalq üçün iki təhlükə
var. Qınına girib, qınından çıxmamaq,
qınından çıxıb, qınını bəyənməmək”.
Birincisi, öz mədəniyyətinə,
öz dilinə, öz ədəbiyyatına, öz musiqisinə
vurğunluq, başqasına laqeydlik göstərmək, hətta
sevməmək, başqa xalqlara yuxarıdan aşağı
baxmaq.
Mən şəxsən buna
yalançı vətənpərvərlik deyərdim.
İkincisi isə daha təhlükəlidir. Öz mədəniyyətinə
xor baxmaq, ana dilinə biganəlik, laqeydlik göstərmək,
başqa dilləri, başqa mədəniyyətləri,
başqa ədəbiyyatları üstün tutmaq. Acınacaqlısı odur ki, bəzi gənc yazarlarda
əcnəbi ədəbiyyatlara açıq-aşkar aludəçilik
meyli get-gedə güclənir. Kökə
bağlılıq olmasa, yaradıcı adam
milli dəyərlər üzərində köklənməsə,
milli mədəniyyət, milli ədəbiyyat təbii ki,
ikinci plana keçir.
Gənc yazarlarımız hətta
Füzuli, Vaqif, Sabir, Səməd Vurğun, Rəsul Rza kimi klassiklərimizə
qarşı təftişçiliklə məşğul
olurlar. Anlamırlar
ki, Xalq tarixdə dili, folkloru, musiqisi, qəhrəmanları,
illərin, əsirlərin sınağından
çıxmış, klassikləşmiş
yazıçı və şairləri ilə qalır. Bu dəyərlərə əl qaldırmaq mənəviyyatsızlıqdır.
Bu da Anar müəllimin kəlamıdır:
“İnsan var-dövlətə hərislik
göstərəndə laqeydlik, biganəlik baş alıb
gedir. Bu vaxt ən böyük zərbə milli mənəvi
dəyərlərə dəyir”.
Anar bütün şüurlu həyatını
milli-mənəvi dəyərlərimizin qorunması kimi
müqəddəs bir işə həsr edib. O, dünya ədəbiyyatını dərindən
bilən, dəyərləndirən, o ədəbiyyatın
yaradıcıları ilə bir sırada dayanan, milli-mənəvi
dəyərlər üzərində köklənən,
kökə bağlı olan böyük
yazıçımız, türk dünyasının qüdrətli
və qeyrətli oğludur.
İnanılası deyil, lakin həqiqətdir. Anarın nailiyyətlərini, şöhrətini,
ictimaiyyət arasındakı nüfuzunu az
da olsa həzm edə bilməyən qüvvələr
vardır. Başqalarının dəyirmanına
su tökən, sapı özümüzdən olan
baltaların məqsədi, ümumiyyətlə,
yazıçılarımızı, alimlərimizi, tarixi
şəxsiyyətlərimizi, ictimai xadimlərimizi, o cümlədən
də sevimli yazıçımız Anarı
aşağılamaq, haqqında neqativ fikir
formalaşdırmaq, sındırmaqdır.
Belələrinə ən münasib cavab Xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadənin iki misrasıdır:
Nə murada yetdi, nə kama
çatdı,
Özgə qapısına kim ki,
daş atdı.
Bizim gənclik illərində insanlar daha ədalətli
və insaflı, daha vəfalı və səmimi, dostluqda sədaqətli,
daha etibarlı, daha fədakar, milli-mənəvi dəyərlərə
bağlı, özünə və sözünə
qarşı daha ciddi idilər. Onlar təmənnasız və iddiasız
yaşamağa alışmışdılar. Anar müəllim belə bir mühitdə
boya-başa çatdığından bütün
sadaladığımız xüsusiyyətləri
görüb-götürmüş və gündəlik həyat
tərzinə çevirmişdir. Odur ki, ictimaiyyət
arasında könlü-gözü tox, alnı açıq,
üzü ağ, iddiasız və təmənnasız
yaşayan ləyaqətli ziyalı və yazıçı
kimi tanınır və sevilir.
525-ci qəzet.-
2018.- 23 iyun.- S.10-11.