İnkişafın qarantı: Nümunəvi
sabitlik və təhlükəsizlik
100 YAŞLI AZƏRBAYCAN POLİSİ
SABİTLİYİN VƏ TƏHLÜKƏSİZLİYİN
QORUNMASI, DAHA DA MÖHKƏMLƏNDİRİLMƏSİ
KEŞİYİNDƏ
Səyyad AĞBABALI
25 il bundan əvvəl ümummilli lider
inkişafın və müstəqilliyin Azərbaycan modelinin təməlini
qoydu.
Bu təməl
üzərində inşa edilən və dünyanın hər
yerindən görünən Azərbaycan dağılmaqdan
quruculuğa, siyasi kataklizmlərdən sivil siyasi mübarizəyə,
insan haqlarının kütləvi surətdə
pozulmasından vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarının bəşəri dəyərlərə
uyğun qorunmasına, qeyri-qanuni silahlı birləşmələrin
qarşıdurmasından möhkəm ictimai siyasi sabitliyin bərpa
olunmasına, hakimiyyətin zor gücünə ələ
keçirilməsindən demokratik seçkilər yolu ilə
hakimiyyətə gəlmək ənənəsinə, tarixi əlaqələr
bərpa edilməklə dövlətlərarası
çoxşaxəli yeni münasibətlərin
yaradılmasına nail oldu.
Təbii ki, qazanılan uğurların kökündə
ölkədə böyük çətinliklər, habelə
itkilər hesabına yaradılan ictimai sabitlik və təhlükəsizlik
durur. Sabitlik olmayan yerdə nə demokratiyadan, nə insan
haqlarının qorunmasından, nə iqtisadi inkişafdan, nə
sosial problemlərin həllindən, nə də dövlətlərarası
normal münasibətlərdən danışmaq olar. Şübhəsiz, təhlükəsizlik və
sabitliyin qarantı dövlət başçısıdır,
xalqın öz rəhbərinin siyasətini dəstəkləməsidir.
Bununla belə, Prezidentin siyasətinin həyata
keçirilməsinə yardımçı olan icra
strukturları və hüquq-mühafizə orqanları var ki,
onlarsız keçinmək olmaz. Bu
sırada Daxili İşlər Orqanlarının (DİO)
müstəsna yeri və rolu var.
İyulun 2-də Azərbaycan DİN-in yaranmasının
yüz illiyi tamam olur. Bu yazı da iftixar qaynağımız
olan Azərbaycan Xalq Cumhuriyyətinin həmyaşıdı
DİO-nun keçdiyi keşməkeşli və şərəfli
yola bir jurnalist baxışıdır.
Azərbaycan
polisinin tarixinə bir nəzər
Azərbaycan
Xalq Cumhuriyyəti qurulandan sonra - 1918-ci il
iyulun 2-də ölkəmizin tarixində ilk dəfə
müstəqil polis qurumları yaradılıb. Cumhuriyyətin
süqutunadək o, tam formalaşdırılıb başa
çatdırılmasa da, dövlətin milli
maraqlarını qorumaq, cinayətkarlara qarşı mübarizə
aparmaq, asayişi bərpa etmək uğrunda bir sıra
uğurlara imza atıb. Xalq Cumhuriyyəti
dövründə Azərbaycan polisi fövqəladə
çətin vəzifələri həyata keçirib. Onun önəmi müstəsna olub. Məhz ona görə də Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti
Nazirlər Şurasının ilk sədri Fətəli xan
Xoyski həm də ilk daxili işlər naziri vəzifəsini
tutub. ADR-in sonrakı daxili işlər nazirləri
Behbudxan Cavanşir, Xəlil bəy Xasməmmədov, Nəsib
bəy Usubbəyov, Məmmədhəsən Hacınski və
Mustafa bəy Vəkilov olublar.
Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, Azərbaycan
bolşevik Rusiyasının XI ordusu tərəfindən
işğal olunandan sonra Fətəli xan Xoyski Tiflisə
köçmək məcburiyyətində qalıb. Azərbaycanın
tanınmış dövlət xadimi Xəlil bəy Xasməmmədovla
Tiflisin İrəvan meydanından keçərkən
Daşnaksütyun partiyasının üzvləri tərəfindən
öldürülüb. Xəlil bəy
Xasməmmədov isə ağır yaralanıb. Fətəli xan Xoyskidən sonra ADR-in ikinci daxili
işlər naziri olan Behbudxan Cavanşir də 1921-ci ildə
İstanbulda erməni terrorçuları tərəfindən
qətlə yetirilib.
Xalq
Cumhuriyyəti dövründə Azərbaycan DİN-in
tabeliyində aşağıdakı qurumlar olub:
-Bakı,
Balaxanı, Sabunçu müstəqil polismeyster idarələri;
-Bakı
şəhər upravasının polisi;
-Bakı
xüsusi vergi polisi;
-Xəfiyyə
polisi;
-Gəncə,
Zəngəzur, Şuşa, Cavanşir,
Cavad, Cəbrayıl və sair qəzaların polis idarələri.
Xalq Cumhuriyyəti dövründə DİN parlament
qarşısında hesabat verirdi. Bakı Qubernator
İdarəsi də Azərbaycan DİN-ə tabe idi.
Bakı Balaxanı-Sabunçu müstəqil polismeyster idarələri,
Bakı şəhər Upravasının polisi, Bakı
xüsusi Vergi polisi, Xəfiyyə polisi, Şuşa müvəqqəti
general-qubernatoru, Gəncə, Zəngəzur, Cavanşir, Cavad,
Cəbrayıl və başqa qəzaların polis idarələri
isə DİN-in tərkib hissələri idi. Qəzalarda
qəza polis rəisləri, onların böyük və
kiçik köməkçiləri, sahə müvəkilləri,
polislərdən ibarət özünümüdafiə dəstələri
fəaliyyət göstərirdi.
1918-ci il
mayın 28-də Tiflisdə qurulduğu elan olunan və
Bakı işğal edildiyindən Gəncəyə
köçən Xalq Cumhuriyyəti dövründə bu şəhərdə
polis idarəsi, polis idarəsi yanında xəfiyyə polisi və
7 pristavlıq fəaliyyət göstərmişdi. Şəhər polis idarəsinə polismeyster
Hacı Əlibəyov rəhbərlik etmişdi.
1920-ci il aprelin 29-da Bakı İnqilab Komitəsinin qərarı
ilə Rəhim Hüseynov Bakı şəhərinə ilk rəis
təyin olunub. Ona belə bir tapşırıq verilib: polisi
yenidən təşkil etmək, adını dəyişib
milislə əvəzləmək, bütün yerlərdə
pristavları işdən götürmək və komissarlar təyin
etmək. Həmin vaxtlar dairə milis idarələri
yaradılır və qəza idarələri onların
tabeçiliyinə verilir. Qəza idarələri
isə qəzada olan milis sahələrinə rəhbərlik
edirlər.
Azərbaycan
İnqilab Komitəsinin 20 sentyabr 1920-ci il dekreti ilə Xalq
Daxili İşlər Komissarlığına oğruları,
qarətçiləri, quldurları, qoçuları,
oğurluq mal alverçilərini gizli saxlayanları və bu qəbildən
olanları vətəndaş müharibəsi qurtaranadək
respublikadan sürgün etmək
hüququ verilir.
1920-ci il noyabrın 3-də respublika milis rəislərinin
birinci qurultayı keçirilib. 1921-ci il iyunun 4-də Nəriman
Nərimanovun sədrliyi ilə keçirilən Xalq
Komissarları Sovetinin qərarı ilə sovet Azərbaycanın
ilk daxili işlər komissarı Həmid Sultanova milisi gücləndirmək
üçün onun sıralarına 300 nəfər komandir dəvət
etmək tapşırılır.
1922-ci ildə 70 milis qəza rəisindən 93%-nin
heç orta təhsili də olmayıb. Şəxsi
heyətin 75%-i tam savadsız olub.
Parlaq və
boz səhifələr
Hüquq-mühafizə orqanlarının, o cümlədən
də DİN və onun strukturlarının fəaliyyəti ilə
bağlı xüsusi tənqid olunan mərhələ
1937-1938-ci illərin repressiya dövrüdür. Həqiqətən,
o illərdə bu orqanlarda işləyənlərin əksəriyyətinin
günahı üzündən yox, o zamanlar aparılan dövlət
siyasəti, ideoloji prinsiplər nəticəsində insanlar
günahsız qurbanlar olublar, repressiyaya məruz qalıblar.
Bu, tariximizin dəhşətli, qara səhifələridir.
Minlərlə, on minlərlə insan, onların
ailə üzvləri həbslər, repressiya, əsassız
ittihamlar nəticəsində böyük məhrumiyyətlərlə
üzləşiblər. O da faktdır ki, 1920-1940-cı
illərdə milisin 500-ə qədər əməkdaşı
cinayətkarlığa qarşı mübarizədə həlak
olub, 1937-1939-cu illərdə isə onun yalnız rəhbər
heyətindən, təxminən, 320 nəfər repressiyaya məruz
qalıb. 1941-1945-ci illər müharibəsində
800 nəfərə yaxın milis cəbhəyə
yollanıb, böyük əksəriyyəti geri dönməyib.
Müharibədən
sonrakı illərdə milisdə çalışan
İsrafil Məmmədov, polkovnik Mehdi Quliyev, generallar Xəlil
Məmmədov və Səlahəddin Kazımov isə cəbhədən
Sovet İttifaqı Qəhrəmanı kimi qayıdıblar.
DİN-in başı çox bəlalar çəkib. Azərbaycan
öz müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra da bir
müddət sabiq iqtidarlar dövründə öz səlahiyyətlərindən
kənara çıxmağa da məcbur edilən ölkə
polisi, demək olar, qarşısında duran vəzifələri
layiqincə yerinə yetirib. DİO əməkdaşları
həmişə ən çətin zamanlarda xalqın güvənc
yeri olub, cinayətkarlığa qarşı mübarizə
aparan, asayişi mühafizə edən bir orqan kimi hörmət
və sayğıya layiq görülüb. Onun
keçdiyi şərəfli, ziddiyətli və tarixi yol
haqqında Ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycan
polsinin 80 illik yubileyinə həsr olunan təntənəli
yığıncaqda belə demişdi: "Bu tarixi dövrdə
Azərbaycan polsinin, milisinin, daxili işlər
orqanlarının çox əhəmiyyətli nailiyyətləri
də, itkiləri də, uğurları da, səhvləri də
olmuşdur. Bu tarixin çox parlaq səhifələri
də, ancaq ləkəli, qara səhifələri də
vardır. Amma bunların hamısı da
bizimdir, Azərbaycanındır, xalqındır. Bu bizim xalqın tarixinin səhifələridir.
Daxili İşlər Nazirliyi orqanlarında nə
qədər mənfi hallar olmuşdusa da, bu orqanda
çalışan şəxsi heyətin əksəriyyəti
öz mənliyini qorumuş, vətənə, xalqa sədaqətini
daim saxlamışdır".
Yeri gəlmişkən,
keçmiş SSRİ DİN Azərbaycan DİN-ə general
rütbəsi almaq üçün ildə bir yer
ayırmış, lakin bu norma da formal
xarakter daşımışdı. Bax ona görə də
sovet hakimiyyətinin 70 illik dövründə
respublikamızın daxili işlər orqanlarında işləyib
general rütbəsi alanların sayı 30 nəfərdən az olub. Bu məsələdə də
dönüş nöqtəsi, çox çətinliklə
olsa da, ümummilli liderin hakimiyyətə gəlişi ilə
öz həllini yavaş-yavaş tapmışdı. Ölkə üçün milli kadrların
yetişdirilməsinə xüsusi diqqət
ayrılmışdı. Fakt. Əgər
ulu öndərə qədər Azərbaycandan SSRİ-nin ali məktəblərində təhsil almaq
üçün göndərilənlərin yalnız 17%-i milliyətcə
azərbaycanlılar idisə, onun hakimiyyəti dövründə
bu rəqəm 79%-ə qədər yüksəlmişdi. Söhbət həm də yalnız təhsil almaqdan
getmir. Söhbət ondan gedir ki, Heydər
Əliyevin dövründə milli kadrların irəli çəkilməsi
prioritet vəzifə kimi müəyyənləşdirilmişdir.
Ulu öndərin güclü şəxsiyyəti,
nüfuzu Azərbaycanın milli maraqların bütün
varlığı ilə xidmət etməsi bu sahədə də
"tilsimi" sındırmışdır.
Yeni
dövrün təlatümləri
Azərbaycanın
son 30 illik tarixini, məncə, belə şərti dövrlərə
bölmək olar: 1988-1992-ci illər, 1992-ci ildən 1993-cü
ilin iyununadək olan dövr və 1993-cü ilin iyunundan Qurtuluş
günündən bu vaxta qədər olan zaman kəsiyi.
SSRİ-nin
birinci və sonuncu prezidenti Qorbaçovun yenidən qurması
(əslində, yenidənqırması-S.A.) və xüsusi dəstəyi
ilə yenidən meydana atılan erməni seperatizmi 1988-ci ilin
fevralından başlayaraq Kremlin dəstəyi ilə
torpaqlarımızı işğal etməyə başlayanda
Azərbaycanda çox ağır bir situasiya yarandı. Dağlıq Qarabağ azərbaycanlılarının
təhlükəsizliyi uğrunda çarpışan və təcavüzə
qarşı sipər olan yeganə qüvvə məhz Azərbaycan
milisi oldu. Erməni diasporunun qulu - Kremlin Azərbaycana
qarşı yürütdüyü xəyanətkar siyasətin
Qarabağdakı icraçıları Volski və
Polyaniçko dönəmində Azərbaycan milisinin hansı
təqiblərə, təzyiqlərə məruz
qaldığı, erməni silahlı birləşmələrinə
və komandiri Zarviqarov olan 366-cı alaya qarşı qeyri-bərabər
döyüşlərdə DİO əməkdaşlarının
şücaəti, qəhrəmanlığı unudulmayacaq. Azərbaycan xalqının yeganə
arxalanacağı qüvvə yalnız və yalnız Azərbaycan
milisi idi. Sonradan isə həm də Daxili
Qoşun hissələri oldu. Bu
döyüşlərdə Azərbaycan polisinin 1695 əməkdaşı
və hərbi qulluqçusu şəhidlik zirvəsinə
ucaldı. 1710 nəfər xəsarət
aldı. Göstərdikləri şücaət və fədakarlığa
görə 68 nəfər Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı
adına layiq görüldü.
Bir tərəfdən məhz milisin verdiyi ağır
itkilər, Dağlıq Qarabağda baş verən hadisələr
fonunda respublikada ictimai-siyasi sabitliyin məhvərindən
çıxması, həmçinin, hakimiyyət uğrunda
daxili çəkişmələr Azərbaycan milisini
çox ağır duruma saldı.
Bir məqam. 1992-ci il fevralın 27-də
Xocalı soyqırımı haqqında Azərbaycan xalqına
qəsd hesab edilən məlumatı o vaxt daxili işlər
naziri vəzifəsini tutan Tofiq Kərimov imzalamışdı.
Xocalıda 2 nəfərin öldüyü, bir neçə nəfərin
yaralandığı, şəhərin guya nəzarətdə
olduğu haqda dəhşətli yalan o vaxtkı Teleradio Komitəsinə
və KİV-lərə göndərilmişdi. Prezidentin mətbuat xidmətinin dərkənar
qoyduğu həmin məlumatın əslini bu sətirlərin
müəllifi şəxsən görüb. Yəqin ki,
sabiq nazir o vaxt heç xəyalına da gətirə bilməzdi
ki, təxminən iki il iki ay keçəcək məhz daxili
işlər naziri vəzifəsinə Xocalıda doğulub
boya-başa çatan, soyqırımda özünün 65-ə
yaxın qohum-əqrabasını, doğmasını itirən
Ramil Usubov təyin olunacaq.
Heç kimdə şübhə yoxdur ki, Ali Baş
Komandan cənab İlham Əliyevin əmri ilə Azərbaycan
ordusu işğal altında olan bütün
torpaqlarımızı, o cümlədən, Xocalını
azad edəcək. Çox səmimi formada arzu edək ki, Xocalı taleyini də
ömründə yaşadan nazir şəhər polis idarəsinin
və bölmələrinin yaradılması ilə
bağlı sərəncamı elə Xocalıda imzalasın.
AXC-Müsavat iqtidarı dövründə 100-dən
çox şəxs saxta diplomlarla DİN və onun
strukturlarında zabit vəzifələrinə irəli çəkilmişdilər. Məhz həmin
dövrdə uzun illərin gərgin əməyi nəticəsində
yaradılan və polisin fəaliyyətində xüsusi rol
oynayan peşəkar özək qısa müddətdə məhv
edilərək sıradan çıxarılmışdı.
Dönüş
nöqtəsi
Ermənistanın təcavüzünün getdikcə
şiddətlənməsi və ölkə daxilindəki vəziyyət
real təhlükəyə çevrilərək müstəqil
Azərbaycan dövləti və dövlətçiyinin
başının üstünü kəsdirmiş, onu tamamilə
haqlamışdı. Cənubda Əlikram Hümbətov kimi bir
ünsürün rəhbərliyi ilə Talış-Muğan
Respublikasının sərhədləri
cızılmış, Gəncədə Sürət
Hüseynovun rəhbərliyi ilə qiyam baş vermiş, vətəndaş
müharibəsi faktiki başlamışdı. Vəziyyətdən çıxış yolu
yalnız və yalnız ümummilli liderin xalqın
çağırışına cavab olaraq hakimiyyətə
qayıdışında idi və lider öz xilaskarlıq
missiyasını yerinə yetirdi. 1993-cü
ilin 15 iyunu Azərbaycan tarixinə Milli Qurtuluş Günü
kimi daxil oldu. Hüquq-mühafizə
orqanları sahəsində də yenilməz bilik və təcrübəyə
malik ümummilli lider yaxşı bilirdi ki, ölkədə
ictimai sabitliyi bərpa etmədən heç bir müvəffəqiyyətdən
danışmaq olmaz.
Yuxarıda qeyd etdiyim üç dövrün birinci
ikisini xarakterizə edən əsas cəhət ondan ibarət
olub ki, hüquq-mühafizə işinin əlifbasını
belə bilməyənlər bu orqanda rəhbər vəzifələrə
irəli çəkiliblər. Onlar, eyni zamanda,
bitib-tükənməyən siyasi ambisiyalarının girovuna
çevriliblər. Müharibə getdiyi
dövrdə cinayətkarlığa qarşı mübarizənin
aparılması, əhalinin təhlükəsizliyin təmin
edilməsi tamamilə arxa plana keçirilib. Ali Baş
Komandan cənab İlham Əliyev həmin dövrü belə
qiymətləndirib: "Əfsuslar olsun ki, müstəqillik bərpa
olunduqdan sonra polis orqanlarında vəziyyət ürəkaçan
deyildi. Məhz o illərdə ən
böyük cinayətləri törədən insanlar polis
orqanlarının rəhbər işçiləri, daxili
işlər nazirliyinin rəhbəri idilər".
Yalnız üçüncü dövrdən
başlayaraq Azərbaycan DİN sözün əsl mənasında
müstəqil dövlətin nazirliyi olaraq qanunlarla müəyyən
edilmiş vəzifələrini icra etməyə
başladı.
Ümummilli liderə təxminən üç il
lazım gəldi ki, həm ölkədə ictimai-siyasi
sabitlik bərqərar olunsun, həm də kriminogen duruma nəzarət
edilsin.
Ulu öndər hər kəsdən yaxşı bilirdi
ki, cəmiyyətdə sağlam mənəvi-psixoloji mühit
yaratmaq, əhalinin dövlətə inamını bərqərar
etmək, ölkəni dirçəltməyin yolu ictimai-siyasi
sabitliyin bərpasından, möhkəmləndirilməsindən
keçir. Bu məsələdə isə DİO-nun rolu
müstəsnadır. Ona görə də
dahi şəxsiyyət hakimiyyətinin hər iki dönəmində
radikal islahatlara məhz DİN-dən başlayıb. O,
özü bu barədə belə deyib: "1969-cu ilin iyulunda
Azərbaycana rəhbər seçiləndən sonra mənim
ilk addımlarıman biri DİN-də yaranmış
ağır vəziyyəti aradan götürmək oldu. DİN rəhbərliyində dözülməz bir vəziyyət
yaranmışdı. Onlar əhali
arasında hörmətlərini itirmişdilər. Alınan şikayətlər həddindən
artıq çox idi və DİN rəhbərliyində ciddi dəyişikliklər
etmək zərurətində idim. Mən
bu addımı atarkən şübhəsiz ki, həmin vəzifəni,
o sahəni etibarlı, bu işi apara biləcək, sədaqətli
bir adama tapşırmalı idim. Mən
Arif Heydərova çox inanırdım, etibar edirdim. Mən o vaxt Azərbaycanda rəhbər olarkən o, əsas
dayaqlarımdan biri oldu".
Təxminən
25 il sonra ulu öndər oxşar, bir az da
ağır vəziyyətlə üzləşdi. 1993-cü ildə Azərbaycanın bir dövlət,
xalqının da bir millət olaraq taleyi çox böyük
sual altında idi. Vəziyyət daha elə
davam edə bilməzdi. DİN
qarşısında duran vəzifələri nəinki yerinə
yetirə bilir, əksinə nazirliyin ətrafında yaranan
qeyri-sağlam mühitin rəngi daha da tündləşirdi.
Məqam o məqam idi, qərar verilməli idi,
verildi də.
Burada incə bir məqam var. Maraqlıdır ki, ulu
öndər hakimiyyətə həm birinci, həm də ikinci
dəfə gəlişində dərhal daxili işlər
nazirlərini əvəzləməyib. O, 1969-cu ilin iyulunda Azərbaycan
rəhbəri seçilsə də, təxminən 8 ay
(19.03.1970-ci ilə qədər) Məmməd Əlizadəni
tutduğu vəzifədə saxlayıb. Bu məsələdə
iki versiya ola bilər: onlardan biri vəziyyəti
nizama salmaq üçün nazirə vaxt vermək, digəri
isə o vaxt Brejnevin bir nömrəli silahdaşı və
adamı hesab edilən SSRİ-nin daxili işlər naziri
Şelekovun razılığını almaq.
Ümummilli lider hakimiyyətinin ikinci dönəmində
də elə təxminən bir o qədər - 9 ay sədaqətli,
peşəkar, etibarlı bir kadrı nazir təyin etmək
üçün, zənnimcə, manevr edib. Ona görə
ki, böyük öndər ölkənin taleyi naminə
ambisiyalı qüvvələri cilovlamaq üçün
onlarla müvəqqəti "atəşkəs"ə getməli
idi. Ona görə də Vaqif Novruzov daxili işlər, Nəriman
İmranov milli təhlükəsizlik naziri, Əli Ömərov
baş prokuror vəzfəsinə təyin olunmuşdular. Bu o dövr idi ki, Sürət Hüseynov Baş nazir
idi. XTPD-nin komandiri Rövşən Cavadov
heç kəslə razılaşmırdı. Bəzi xarici ölkələrin respublikanın daxili
işlərinə müdaxilə riski kifayət qədər
yüksək idi. Amma artıq keçən
müddət ərzində prezident müəyyən işləri
qaydasına qoymuş və həlledici addımı atmalı
idi. 1994-cü ilin məlum 9 aprel
müşavirəsi DİN-in tarixində dönüş
nöqtəsi oldu.
Ölkədə
cinayətkarlığa qarşı qətiyyətli mübarizə
ulu öndər Heydər Əliyevin 9 avqust 1994-cü il tarixdə imzaladığı "Cinayətkarlığa
qarşı mübarizənin gücləndirilməsi,
qanunçuluğun və hüquq qaydasının möhkəmləndirilməsi
tədbirləri haqqında" Fərmanla başlayıb.
1999-cu ildə
"Polis haqqında" qanunun qəbul olunması, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 30 iyun 2001-ci il tarixli Fərmanı ilə
"Daxili İşlər Nazirliyinin Əsasnaməsi və
strukturu"nun təsdiq edilməsi, 2004-cü il iyunun 30-da qəbul
olunmuş "Azərbaycan Respublikasında polis
orqanlarının fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsinə
dair" Dövlət Proqramının müəyyənləşdirilməsi,
hüquq-mühafizə orqanları sistemində mühüm
yer tutan, polisin fəaliyyətini nizama salan, qanunvericiliyin əsaslarının
yaradılmasına xidmət edən çox sanballı sənədlərdir.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan polisinin fəailiyyətini
tənzimləyən və müasir standartlara uyğun quran
çoxsaylı qanunlar və normativ aktlar qəbul edilib, ciddi
struktur dəyişiklikləri həyata keçirilib. Onların işlək mexanizmi var.
Qarşıda duran vəzifələri yerinə yetirmək
üçün isə həm də çoxsaylı
infrastruktur layihələri də həyata keçirilib. Bütövlükdə
1993-2018-ci illər ərzində ümumi dəyəri təxminən
300 milyon manat olan 300-dən çox obyektin tikintisi və ya
yenidən qurulması başa çatdırılmış,
minlərlə nəqliyyat vasitəsi, xüsusi texnika
alınmışdır.
Bəs nəticə?
Cinayətkar
aləm demokratik dəyərlərə xələl gətirilmədən
daim artan hüquq-mühafizə təzyiqini hiss etməkdədir.
Aparılan iş proqnozlaşdırılan nəticələri
təsdiqləyir. Ağır cinayətlərin,
qəsdən adamöldürmələrin, quldurluqların,
azyaşlılar tərəfindən törədilən
hüquq pozuntularının sayı ilbəil aşağı
düşür. Artıq neçə illərdir
ki, Azərbaycan cinayətkarlığa qarşı mübarizədə
və əmin-amanlığın qorunması sahəsində
dünyanın öncül dövlətlərindən,
Bakı isə ən təhlükəsiz şəhərlərdən
biridir. Məhz ona görədir ki, ən
nüfuzlu mədəni və sosial tədbirlər,
dünyanın diqqətini özünə cəlb edən
idman yarışları ölkəmizdə keçirilir.
Beynəlxalq aləmdə xüsusi çəkisi
və yeri olan dövlətlərin başçıları və
iri ranqlı rəsmiləri həm də təhlükəsizlik
məsələlərini nəzərə alaraq Azərbaycan
paytaxtında görüşməyə üstünlük
verirlər.
Bu yazını statistika ilə yükləməyim deyə
bir neçə ümumiləşdirilmiş rəqəmi qeyd
etməklə kifayətlənim. Respublikamızda əhalinin
hər 100 min nəfərinə düşən cinayətlərin
sayı ötən 24 ildə orta hesabla 230-a bərabər
olmuşdur. Bu dövrdə cinayətlərin
illik orta açılması 90%-dən yuxarını göstərmişdir.
23 mindən çox cinayətkar qrup və dəstə
zərərsizləşdirilmiş, axtarışda olan 85 mindən
artıq təqsirləndirilən şəxs tutularaq istintaqa,
yaxud ədalət məhkəməsinə verilmişdir.
Qanunsuz saxlanılan 45 mindən çox odlu silah
yığılmış, onların tətbiqi ilə törədilən
cinayətlərin sayı, təxminən, 10 dəfə
azalmışdır. Qeydə alınan
hüquqa zidd əməllərin yalnız 10%-a qədəri
ağır və xüsusilə ağır cinayətlər
olmuşdur. İnsan alverinə,
narkomanlığa, psixotrop maddələrin qanunsuz
dövrüyyəsinə və digər hüquqa zidd əməllərə
qarşı barışmaz mübarizə
aparılmışdır. Təkcə
2017-ci ildə narkotik maddələrin qanunsuz dövriyyəsi
ilə məşğul olan 78 qrup zərərsizləşdirilmişdir
və s.
Təbii
ki, Azərbaycan cinayətsiz cəmiyyət deyil və ola da bilməz. Reallıq utopik sosializm və
utopik kommunizm uydurduğu "cinayətsiz cəmiyyət"
ideyalarını rədd etsə də, bəzi siyasətbazlar,
qondarma ekspertlər yeri gəldi-gəlmədi DİN-in
"bostanına daş atmaq"la məşğul olurlar. Dünyanın hansı ölkəsində cinayət
və cinayətkarlıq yoxdur? Məsələn, ən
demokratik ölkə hesab edilən Amerikada ağılagəlməz
ağır cinayətlər bir yana, ildə
bir neçə dəfə təhsil ocaqlarına hücumlar
olur, partlayışlar və qətllər törədilir,
girovlar götürülür. Reallıq odur ki,
Amerika polisi cinayətkarla günahsızı tez-tez səhv
salaraq dəfələrlə ikincini qətlə yetirib. Heç sonradan üzr belə istənilməyib.
ABŞ prezidenti Trampın ilk göstərişlərindən
biri polisin daha sərt tədbirlər görməsinin vacibliyi
ilə bağlı oldu. Amerika polisindən
imdad diləmək, demək olar ki, heç kəsin
ağlına gəlmir.
Avropanın göbəyində-Fransa, Almaniya, Avstriya,
Hollandiyada gah tələbələr, gah da
azğınlaşmış gənclər küçələri
oda qalayıb, avtomobilləri və mağazaları
yandırmırlarmı? Qoca qitədə millətçi-şovinist
ruhlu qrupların əsas hədəfi məscidlər deyilmi?
Londonun
meri Səid xan bu şəhərdə həftədə ən
az təkcə 500-ə yaxın
ağır quldurluq hadisələrinin törədildiyini
söyləyərək dad çəkir. Hətta iş o yerə
çatdı ki, bir neçə gün əvvəl maliyyə
nazirinin telefonunu elə nazirliyin önündəcə sahibinin
əlindən qaçırdılar.
İndi İngiltərədə baş
nazir Tereza Meyin kabinetinin qapısı "Breksit
anlaşması"ndan çox, "cinayətkarlığın
qarşısını necə alaq?" - sualı
ilə döyülür.
Uzağa getməyək, elə qonşu
Rusiyada-Dağıstanda və Şimali Osetiyada törədilən
gurultulu cinayət hadisələrini efirdən seyr etmirikmi?
Müqayisənin nəticələri onu təsdiqləyir
ki, Azərbaycanda dayanıqlı sabitlik var, asayiş keyfiyyətli
şəkildə qorunur, cinayətkarlığa qarşı
ciddi mübarizə aparılır, kriminogen duruma nəzarət
ən üst səviyyədə həyata keçirilir. Təxminən,
10 milyon əhalisi olan ölkəmizdə gündə orta
hesabla 30-40 cinayətin törədilməsi nəyin göstəricisidir?
Sədaqətlə
xidmət və yüksək qiymət
Ulu
öndər Heydər Əliyev deyirdi: "Bu peşəni -
polis peşəsini qəbul edən DİN əməkdaşı
bilməlidir ki, o, sədaqətlə xidmət etməlidir. Mən bu məsələni ön plana
çıxarıram. Ön plana
çıxararaq bir daha Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyinə bərabər səviyyəyə gətirirəm.
Biz dövlət müstəqilliyimizə sadiq
olduğumuz kimi, peşəmizə də sadiq olmalıyıq.
Əgər peşəmizə sadiq olmasaq, onda dövlətimizə,
dövlət müstəqilliyimizə sadiq ola
bilmərik".
Azərbaycanda bugünkü sabitliyin, inkişafın, gələcəyə
inamın təməlində möhtərəm prezidentimiz
İlham Əliyevin yürütdüyü siyasət durur. Ali Baş Komandan
vurğulayır: "Cəmiyyətdə polis orqanlarına
çox böyük hörmət olmalıdır və bu
hörməti polis orqanları özləri
qazanmalıdırlar. Polisə olan hörmət
dövlətə olan hörmətdir. Polis
orqanları cinayətkarlığa qarşı mübarizə
aparırlar. Onlar öz həyatlarını risk
altına qoyurlar və vətəndaşlar bunu
unutmamalıdırlar. Mən
görülmüş bu işləri yüksək qiymətləndirirəm.
Bilirsiniz ki, polis orqanlarını daim müdafiə
edirəm və müdafiə edəcəyəm".
DİO əməkdaşları məhz xidmətlərinə
verilən bu yüksək qiymətə görə yeri gələndə
canlarını qurban verməklə cavab verir. Ötən 25 il ərzində cinayətkarlıqla mübarizədə
95 polis əməkdaşı həlak olub, 2220-dən
çoxu yaralanıb. Cinayətkarlıqla
mübarizədə və daxili təhlükəsizliyin təmin
olunmasında nümunəvi xidmətlərinə görə
700-dən çox əməkdaş dövlət
mükafatına layiq görülüb.
Peşəkar
kadrlar
DİN rəhbərliyi
peşəkar polis kadrlarının hazırlanmasında ulu
öndərin bu tövsiyəsindən çıxış
edir: "Gələcəkdə Azərbaycanın
çiçəklənməsini təmin edəcək
başlıca amillər gənclərin qətiyyəti və
novatorluğu, yaşlıların müdrikliyi və təcrübəsidir".
Prezident cənab
İlham Əliyev polis əməkdaşlarını,
bütövlükdə dövlət qulluqçularını
belə görmək istəyir: "Bu zümrə fəaliyyətində
qanunun aliliyi, vəzifə borcuna sədaqət, humanizm, sosial ədalət
prinsiplərini rəhbər tutmalı, vətəndaşın
və dövlətin maraqlarını uzlaşdırmalıdır".
Belə tələblərə cavab verən
kadrları yetişdirmək isə həm illər, həm də
bir çox başqa məsələləri həll etmək tələb
edir.
Məlumat üçün qeyd edim ki, hələ 1921-ci
ildə yaradılmış və 1922-ci ildən komandir heyəti
hazırlayan tədris müəssisəsi statusu almış
Bakı Orta Xüsusi Milis Məktəbi vaxtilə nəinki Azərbaycan,
hətta bütün Zaqafqaziya və Şimali Qafqaz regionu
üçün milis kadrları hazırlamışdır. 1992-ci ildən
məktəbin bazasında fəaliyyətə başlayan Polis
Akademiyası bilavasitə Ümummilli lider Heydər Əliyevin
göstərişləri, qayğısı, tövsiyələri
və birbaşa rəhbərliyi ilə tamamilə yenidən
qurulmuşdur. Köklü islahatlara məruz qalan akademiya
nəticədə ölkənin sayılıb-seçilən,
ali hüquq təhsili verən xüsusi təhsil
müəssisəsinə çevrilmişdir. Onun
maddi texniki bazası müasir standartlara uyğun qurulmuş, tədrisin
daha keyfiyyətli aparılması üçün təsirli tədbirlər
görülmüşdür. Həyata
keçirilən tədbirlərin nəticəsidir ki, Avropa
Şurası ekspertləri tərəfindən "Azərbaycan
Respublikasında polis kadrlarının hazırlanmasının
qiymətləndirilməsi" monitorinqinin yekunları qənaətbəxş
hesab edilmişdir. Akademiyanın əməkdaşları 30-dan çox
beynəlxalq sertifikat almışlar. Məhz ona görə
də prezident İlham Əliyev inamla deyir: "Polis
Akademiyasında hazırlanan kadrlar peşəkarlar olacaqlar".
Bu gün Azərbaycan DİN dövlətin müəyyənləşdirdiyi
strategiyaya uyğun olaraq dünyanın, xüsusilə də
Avropanın beynəlxalq polis strukturlarına tam inteqrasiya
olunmaq yolunda inamla irəliləyir. İkitərəfli və
çoxtərəfli əməkdaşlığın
qurulması əldə olunan nailiyyətləri daha da möhkəmləndirir.
İndi Azərbaycan polisi BMT, NATO, Avropa İttifaqı, Avropa
Şurası, ATƏT, Beynəlxalq Miqrasiya və İqtisadi
Əməkdaşlıq Təşkilatı, MDB habelə digər
beynəlxalq qurumlarda yüksək səviyyədə təmsil
olunur. İndiyədən 50-yə yaxın
dövlətlə 48 ikitərəfli, 27 dövlətlə
çoxtərəfli hökümətlərarası, həm
də idarələrarası saziş, memorandum protokolu
imzalanmışdır. Transmilli cinayətkarlığa
qarşı mübarizədə "İnterpol"un Milli Mərkəzi Bürosu səmərəli
əməkdaşlıq həyata keçirir.
Ötən
müddət ərzində Türkiyə, Rusiya və digər
dövlətlərin polis və hərbi
akademiyalarını 300-dən çox polis əməkdaşı,
bir o qədər də hərbi qulluqçu bitirmişdir. 150 nəfərə
yaxını isə təhsilini davam etdirməkdədir. 1500-dən
çox əməkdaş BMT və NATO strukturlarının,
Beynəlxalq Miqrasiya və İqtisadi Əməkdaşlıq
Təşkilatının, GUAM və MDB-nin, habelə digər
beynəlxalq qurumların keçirdiyi müxtəlif tədbirlərdə
iştirak etmişdir.
Qanunların
keşiyində vətəndaşlarla birgə
Azərbaycan dövlətçiliyinə zərbə
vurmaq üçün əvvəllər mövcud olan təhlükələr
bu gün də tamamilə aradan qalxmayıb. Bəzi dairələr
və qüvvələr, regionda xüsusi maraqları olanlar Azərbaycanda
ictimai-siyasi sabitliyin pozulmasında maraqlıdırlar. Onlar rəngarəngdir, fəaliyyət göstərdikləri
məkanlar, ortamlar da fərqlidir. Ona
görə də Azərbaycan polisi kriminogen duruma daim nəzarət
etmək, sabitliyin pozulmasına yönələ biləcək
fitnəkarlıqları önləmək üçün
zamanında ən müxtəlif təsirli tədbirlər
görür. 1994, 1995, 2003, 2005-ci illərdə
ictimai siyasi sabitliyi pozmağa, qeyri-qanuni yollarla hakimiyyətə
gəlməyə cəhd göstərən qüvvələr
və onların təhrikçiləri, ilk növbədə
Azərbaycan polisinin qətiyyəti dövlətə və
dövlətçiliyə sədaqəti ilə
rastlaşdılar. Bir çox siyasətbazların
başı əhlət daşına dəydi də.
Ancaq bəziləri qanunsuzluğun tüğyan etdiyi
zamanların xiffətini çəkmək mərəzindən
xilas ola bilmir, "stəkanda da olsa,
fırtına qopacaqlarına" inanırlar. Mən
elələrinə Çörçillin bir deyimini
xatırlatmaq istərdim. O deyirdi: "Siyasətçi
başını itirməkdən yox, simasını itirməkdən
qorxmalıdır". Hər kəs aydın dərk etməlidir ki,
demokratiya qanunlara hörmət və onlara riayət deməkdir.
Azərbaycan cəmiyyətinə qanundan kənar
heç nəyi həzm etdirmək olmaz. Zaman-zaman
Azərbaycan polisi ətrafında yaradılan ajiotajın
haradan və necə qaynaqlandığı barədə mən
dəfələrlə yazmışam. Məntiqi
bir daha təkrarlayım. Həm bəzi
xarici dairələrin və təşkilatların, həm də
daxildə sabitliyi pozmağa cəhd göstərən
destruktiv qüvvələrin Azərbaycan polisi ilə bir
hesabı var. Ancaq bu hesab heç vaxt onların xeyrinə dəyişməyəcək.
Çünki Azərbaycan polisi dövlətin və
xalqın mənafelərinə xidmət edir.
DİN bu
nailiyyətlərə həm də ona görə nail olur ki,
vətəndaş və vətəndaş cəmiyyətləri
ilə qarşılıqlı etimad və etibara söykənən
əlaqələri var. Statistik məlumata görə, il ərzində
nazirliyin rəhbərliyi, baş idarə və idarə rəisləri
tərəfindən 3600-ə yaxın, ərazi strukturları
da nəzərə alınarsa, 10000-dən çox vətəndaş
qəbul edilir. Onların qaldırdıqları
məsələlərin əksəriyyəti yerində
müsbət həll olunur. Əlavə
yoxlama tələb edən ərizələr nəzarətə
götürülməklə araşdırılır və tədbir
görülür. Təkcə 2004-2018-cü illər ərzində
təxminən 90 min vətəndaş yerlərdə qəbul
edilmiş, 377 mindən çox ərizə və şikayətə
baxılmışdır. Cinayətlər və hadisələr
barədə daxil olan məlumatların qəbulu, vətəndaşlarla
polis orqanları arasında operativ rabitənin təşkili və
müvafiq informasiya sisteminin təkmilləşdirilməsi məqsədilə
yaradılan "102" xidmətinin effektli fəaliyyət
göstərməsi, yol hərəkəti qaydalarının
pozulmasına mərkəzləşdirilmiş nəzarəti
həyata keçirən avtomatik idarəetmə sisteminin tətbiqi
üzrə quraşdırma işlərinin başa
çatdırılması, AMAS sisteminin tam işə
düşməsi cinayətkarlığa, asayişin
pozulmasına qarşı daha təsirli formada mübarizə
aparmağa imkan verir.
DİN və onun strukturları da, obrazlı dillə desək,
"şəffaf evdə yaşayır, işləyir və
daim müşahidə olunurlar". Şəksiz, DİO hər
hansı tədbir keçirəndə, yaxud DİN hansısa
qərar qəbul edəndə kiminsə xoşuna gəlib-gəlməməsindən
asılı olmayaraq qanunlardan çıxış edir. Lakin onlar qərar qəbul edərkən sosial kontekstə
əhəmiyyət verməyə bilməzlər. Hüquq və onu formalaşdıran cəmiyyət
arasında münasibətlərdə hər zaman bir balans
olmalıdır. Azərbaycan polisi bu
balansın qarşılıqlı etibar, səmimiyyət,
qanunlara hörmət əsasında formalaşmasının tərəfdarı
olduğunun fəaliyyəti ilə təsdiqləyir.
Məşhur
bir deyim var: "Cəzalandırılmış cinayətkar
bütün yaramazlar üçün nümunədir. Günahsız cəzalandırılmış
insanlar bütün namuslu insanların vicdan məsələsidir". Bu deyimin qayəsində
haqqın, ədalətin zəfər çalmasının
labüdlüyü durur. Azərbaycan
DİO-nun məhz bu prinsip əsasında fəaliyyət
göstərməsi dövlət
başçısının bir nömrəli tələbidir.
Bu gün tam əsasla demək olar ki, Azərbaycanın böyük oğlu, görkəmli dövlət xadimi, Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin təşəbbüsü və rəhbərliyi ilə qəbul edilən mütərəqqi qanunlar, həyata keçirilən təşkilati və praktiki tədbirlər zamanında ölkəmizdə demokratik-hüquqi dövlətin möhkəm əsaslarını yaradıb. Obrazlı dillə desək, həmin əsaslar üzərində Heydər Əliyev siyasi kursunun və dövlətçilik xəttinin davamçısı olan cənab İlham Əliyev tərəfindən şərq-qərb memarlığının bütün gözəlliklərini özündə əks etdirən Azərbaycan adlı əzəmətli və yaraşıqlı bina tikilir. Dünyanın istənilən yerindən bu "bina"ya baxan soydaşlarımız qürurla deyirlər: "mən azərbaycanlıyam!" İndi Azərbaycan qatarı parlaq gələcəyə doğru gedən yola çıxıb. Şübhəsiz, bu qatarın təhlükəsiz hərəkətini təmin edənlərin və onu qoruyanların ön cərgəsində həmişə Azərbaycanın DİN və onun strukturlarının əməkdaşları olacaq. Onlara bu şərəfli və müqəddəs xidmətlərində uğurlar arzulayaq. 100 yaşın mübarək, Azərbaycan polisi!
Və sonda. Normal düşünən hər bir Azərbaycan vətəndaşının dünənlə bu günü müqayisə edib gələcəyi kəsdirmək imkanı var. Dünyanın bir çox ölkələri ilə müqayisədə bizim üstünlüyümüz ondadır ki, Azərbaycan cəmiyyətində gələcəyə çox böyük inam var: dövlətinə inam var, təhlükəsizliyinə, bu təhlükəsizliyin əsas təminatçısı Azərbaycan polisinə inam var.
Deyilənə görə, günlərin birində Konfutsidən soruşurlar:
- Görəsən, dövlət nələrdən məhrum olunarsa süqut edər?
Konfutsi belə cavab verir:
- Çörəkdən, ordudan və inamdan.
- Elə isə bu üçlüklər arasında hansılardan imtina etmək olar?
- Ordudan. Bəlkə, çörəkdən də. Amma inam olmadan nə dövlət, nə də cəmiyyət yaşaya bilər.
525-ci qəzet 2018.- 29
iyun- S.4.