“İndi yaranan mətnlərdə həyatın
ahəngi çatışmır...”
60 YAŞI TAMAM
OLAN TANINMIŞ ƏDƏBİYYATŞÜNAS MƏTİ
OSMANOĞLU YUBİLEY ƏRƏFƏSİNDƏ HƏYAT
VƏ ƏDƏBİYYAT HAQQINDA
DÜŞÜNCƏLƏRİNİ BÖLÜŞÜR
Bakı
Dövlət Universitetinə ən çox mənə
qazandırdığı müəllimlər
üçün minnətdaram. Məti Osmanoğlunu da ilk dəfə
illər öncə BDU-nun auditoriyasında
tanımışam: XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatından
dərs deyən müəllim kimi.
Sonralar isə
yaradıcılığı ilə daha ətraflı tanış olub, Azərbaycan elminə, ədəbiyyatşünaslığına
verdiyi töhfələrdən xəbərdar olduqca onun tələbəsi
olmaqdan qürur duymuşam.
Bugünlərdə müəllimim, ədəbiyyatşünas
alim Məti Osmanoğlunun 60 yaşı tamam olur.
Bu
münasibətlə müəllimimlə
görüşüb uşaqlığından, gəncliyindən,
ədəbiyyatdan, tələbələrindən, bu 60 illik
ömrün ona qazandırdıqlarından danışdıq:
- Məti müəllim, bu günlərdə
60 yaşınızı qeyd edirsiniz. Mübarək
olsun yubileyiniz. Bilmək istərdim, ömrün ötən
hissəsi sizdən ötrü nəyi ifadə edir və
xüsusən, uşaqlıq çağlarınızı necə
xatırlayırsınız?
-
Çox sağ olun təbrikə görə...
Ötən 60 il mənim üçün
sevinci və kədəri, enişləri və
yoxuşları ilə maraqlı bir ömür deməkdir... Uşaqlıq illərini təzədən
xatırlayıb danışmaq, yazmaq üçün yəqin
ki, daha bir altmış illik ömür lazımdır. O
illərin içərisində hər cür xatirə var. O
illərdə yoxsulluqla, maddi çətinliklə bərabər,
bir fədakarlıq da vardı. Mən yoxsul və
savadsız ailədə dünyaya gəlmişdim, valideynlərim
ailəmizi çətinliklə dolandırırdılar.
Ailədə yeddi uşaq idik. Valideynlərimiz
o zəhmətin, əziyyətin, çətinliyin içində
bizi oxutmağa, bizi ali təhsil verməyə
çalışırdılar.
Nənəmi tez-tez xatırlayıram. O, dünyanın sərt
üzünü görmüş, çox böyük çətinliklərdən
keçmiş qadın idi. Bununla belə, bizim təhsilimizə
böyük önəm verirdi. Valideynlərimi
arxayın salırdı ki, siz gedin işinizdə işləyin,
uşaqların qayğılarını mən həll edəcəyəm.
Edirdi də. Atam Osman kişi
təhsil ala bilməmişdi. Amma daxilində
böyük bir ziyalılıq vardı, çox ünsiyyətcil
insan idi. Alimlərlə,
yazıçılarla, ustad aşıqlarla oturub saatlarla
söhbətlər edə bilirdi. Axırıncı
söhbətlərinin birində professor Məhərrəm
Qasımlıya demişdi ki, səni Mətinin tələbə
yoldaşı kimi deyil, Məhərrəm kimi çox istəyirəm
- Məhərrəmin televiziya proqramlarının sadiq
tamaşaçısı idi.
Məktəbimiz ucqar kənd məktəbi olsa da,
güclü təhsil verirdi. O məktəbi, oradakı təhsil
ruhunu həmişə minnətdarlıqla xatırlayıram. Birinci sinifdən sonra həmişə məktəbin
ən yaxşı oxuyan şagirdi kimi fərqləndirildim.
Kasıb və savadsız bir ailədən gələn
uşağın məktəbin ən yaxşı şagirdinə,
sonradan fəxr etdiyi bir məzununa çevrilməyində
Allahın bir lütfü vardısa, müəllimlərimin
böyük zəhməti, valideynlərimin fədakarlığı
da vardı və bunları böyük minnətdarlıqla
xatırlayıram.
Yeniyetməliyimdən maraqlı bir detalı da
xatırlayıram. Kəndimizin dükanından İranda
istehsal olunmuş bir idman ayaqqabısı almışdım.
Ayaqqabının içində ərəb əlifbası
ilə bir söz yazılmışdı. Nənəm o
ayaqqabını geyinməyə qoymamışdı ki,
içində Quran əlifbası ilə yazı var... Ayaqqabı geyinilməmiş qaldı. Universitetdə oxuyanda birinci kursda ərəb əlifbasını
oxumağı öyrəndim və kəndə gedəndə
idman ayaqqabısının içindəki yazını
oxudum. Şirkətin adı yazılmışdı:
“Şadənpur”...
- İxtisas kimi ədəbiyyatı
seçməyiniz necə oldu?
- Bunun da
çox maraqlı bir tarixçəsi var. Uşaq vaxtı
fizikanı və riyaziyyatı sevirdim və onuncu sinifin noyabr
ayına kimi fizika, konkret olaraq da elektronika ixtisasının arxasınca
getməyi planlaşdırmışdım. Həmin
ərəfələrdə Azərbaycan Televiziyasında
kitablara rəylərin yazılması ilə bağlı məktəblilər
arasında bir müsabiqə elan edildi. Mən də
öz həmkəndlim Osman Sarıvəllinin yeni çapdan
çıxmış “Seçilmiş əsərləri”nin birinci cildi haqqında bir yazı yazıb
müsabiqəyə göndərdim. Sonra
müsabiqənin gedişini izləyə bilmədim. Bir
gün məktəbə gedəndə az
qala məni “Mehtər marşı” ilə
qarşıladılar (gülürük). Məlum
oldu ki, respublika birincisi olmuşan. (Lap bu yaxınlarda
öyrənmişəm - ikinci yeri də mənim indiki iş
yoldaşım, BDU-nun Azərbaycan dili kafedrasının dosenti
Yaşar Məmmədli tutubmuş). Ondan sonra
“profilimi” dəyişməli oldum. Dostum Rüstəm
Kamal demiş, fizikadan lirikaya keçdim...
- O vaxtdan ömrünüzü həsr
etdiyiniz söz sizin üçün nədir?
- Elə
ömrün özüdür. “Bibliya”da məşhur ifadə
var: Allah özü söz idi. Mənə elə
gəlir ki, söz bütün varlığın
özüdür. Füzuli bunu gözəl deyib: “Kim nə
miqdar olsa, əhlin eylər ol miqdar söz”. Mənim
tutumum nə qədərdirsə, sözüm də o
boydadır, sözüm nə boydadırsa, mən də oyam.
- Sözdən ilk
qazancınızı xatırlayırsınız?
-
Çox maraqlı sualdır. Universitetdə
oxuyanda tələbə yoldaşlarımdan və valideynlərimdən
gizli Bakı Şəhər İcra Hakimiyyətinin
binasında ocaqçı işləyirdim. Universitetin
jurnalistika fakültəsində mənimlə paralel oxuyan Taleh
Həmidin vasitəsilə tanış
olduğum İnqilab Həsənli sonradan məni radioya dəvət
elədi. Radio üçün ədəbi
kompozisiyalar hazırlayırdım, müxbirlik edirdim. Qələmdən ilk qazancım da onda oldu. İlk dəfə aldığım pulu tam nəyə
xərclədiyim yadımda deyil, amma dəqiq yadıma
düşür ki, ilk qazancıma bir Çin avtoqələmi
almışdım. Uzun müddət
yazılarımı o qələmlə işlədim. O
qələm mənim üçün çox əziz idi...
- Sizcə, ədəbiyyat indi cəmiyyətdə
hansı yerdədir?
-
Çox təəssüf ki, heç də yaxşı yerdə
deyil. Məsələni bizim ədəbiyyat
orqanlarının tirajı (və ya oxucularının
sayı) ilə ölçsək, görərik ki, cəmiyyət
sözdən, ədəbiyyatdan çox uzaqlaşıb.
Mən təhsilsiz və kasıb bir ailənin
övladı idim, ancaq o uzaq kənddə dördüncü
sinifdən sonra “Ulduz”, altıncı sinifdən sonra isə “Azərbaycan”
jurnalının daimi abunəçisi oldum. Evimizə “Ədəbiyyat” qəzeti gəlirdi.
İnsan oxumaqla - kitabla, jurnalla, qəzetlə
yetişir. Uzun illərdir Bakı Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsində ədəbiyyatımızın
tarixini tədris edirəm, yaradıcı gənclərlə
bilavasitə ünsiyyətdəyəm və görürəm
ki, peşəkar təhsil alan gənclərimiz
belə ədəbi mətbuatı izləmir, çoxunun
müasir ədəbiyyatdan xəbəri yoxdur...
Bu yaxınlarda Türkiyənin Qars şəhərində
oldum. Şəhərin ictimai kitabxanasındakı
insanları, xüsusən gəncləri görəndə
heyrət etdim. İllər öncə
Türkiyədə bir müəllifin min tirajla kitab
buraxdırdığını eşidəndə biz heyrət
edirdik. Çünki Azərbaycanda
kitabların tirajın minlərlə olurdu, yaxşı əsərlər
dəfələrlə nəşr edilirdi. Biz təəccüblənirdik ki, Türkiyə kimi
böyük və əhalisinin sayı çox bir dövlətdə
kitab oxuyan niyə belə azdır? İndi isə əks
mənzərənin şahidi oluruq...
- Ədəbi mətbuatın
işini necə qiymətləndirirsiz?
-
1984-cü ildə o vaxt çox populyar olan “Ulduz” jurnalında
fəaliyyətə başladım. Sonradan “Gənclik”, “Yol” və
digər qəzet və jurnallarda işlədim, uzun müddət
ədəbi mətbuatın ən qaynar yerində oldum. Ona görə də sözümün qəribliyə
salınmasını istəməzdim. Mənə
elə gəlir ki, indi ədəbi nəşrlərin əməkdaşları
daha çox işləyirlər, məsələyə daha
yaradıcı yanaşırlar, maraqlı layihələr,
rubrikalar hazırlayırlar. Mətbuatın oxucusunun az olmasını isə redaktorların
günahı hesab etmirəm, bu, cəmiyyətin, ictimai
gerçəkliyimizin problemidir. Bu məsələyə
dövlət səviyyəsində
yanaşılmalıdır. İnsanlar ədəbiyyata,
sənətə, mədəniyyətə
yaxınlaşdırılmalıdır. Bunun
öhdəsindən gələ bilməsək, gələcəyimizin
düzgün istiqamət alacağına inanmağım gəlmir.
- Ədəbi orqanlarda yer alan mətnlərin səviyyəsi haqda nə
düşünürsüz?
- Mən
bir şeyə əminəm ki, indiki zamanda heç bir
yaxşı mətn mətbuatdan kənarda qalmır. Sovet dövründə ədəbiyyat senzura vahiməsi
altında idi. Bəzi naşirlər sezorun
“əmisi oğlu” vəzifəsini yerinə yetirirdi. İndi isə belə problem yoxdur. Ədəbi orqanlar ədəbiyyatın durumunu
göstərir. Aydınlıq
üçün qeyd edim ki, “ədəbi orqanlar” deyəndə
təkcə Yazıçılar Birliyinin orqanlarını nəzərdə
tutmuram. Elə “525-ci qəzet” də ədəbiyyatın
ictimaiyyətə çatdırılmasında “Ədəbiyyat
qəzeti” qədər rol oynayır, gözəl layihələri
var. Onu da xüsusi minnətdarıqla vurğulamaq istərdim
ki, müəyyən müddət “Ədəbiyyat qəzeti”
öz missiyasından uzaqlaşmışdı, yaranan
boşluğu aradan qaldırmaq vəzifəsini “525-ci qəzet”
öz üzərinə götürdü və bu vəzifəni
layiqincə yerinə yetirdi. Son zamanlar “Kaspi” qəzetinin
ədəbiyyat əlavəsi maraqlı çıxır.
Naşir ədəbiyyatı yaratmır, ədəbiyyatın
nəyi varsa, ictimaiyyətə onu təqdim edir. Nəşr edilən mətn məni qane edir, ya etmir
- məsələnin başqa tərəfidir.
Hər gün ədəbiyyatdan şedevrlər gözləmək
də, məncə, sadəlövhlük olardı. Füzuli ilə Vaqif
arasında iki yüz ilə yaxın zaman var və o arada
şedevrlər yaranmayıb...
Bir də o fikrin üstünə qayıtmaq istəyirəm
ki, problemin böyük hissəsi ədəbiyyatdan daha
çox, onun ünvanında, oxucudadır. Fikrimcə,
oxucu çox olarsa, tələbat yaranarsa, nəşrlərin
də keyfiyyəti yüksələr. İndi
naşir yazıq düşünür ki, cəmi üç
yüz oxucu üçün işləyir. Məncə, psixoloji reallığı mütləq
nəzərə almağa ehtiyac var.
- Uzun müddətdir ədəbiyyatşünaslığın,
ədəbi tənqidin tənəzzülə uğradığı
ilə bağlı fikir formalaşıb. Bununla
razısınızmı?
-
1960-cı illərdə hələ Sovet ideologiyası ayaq
üstə olduğu zamanda belə o ideologiyanı təbliğ
edən maşın artıq köhnəlib sıradan
çıxmışdı. Tənqid bu
ideologiyanın, ictimai sistemin “mühafizəçisi” olmaq
funksiyasını itirmişdi. Elə o
dövrdə də tənqid ədəbiyyatın ən diqqətdən
uzaq sahəsi idi. Tənqidçi eyni həcmli
yazısına görə nasirdən iki dəfə az qonorar alır, tənqidi yazılar
jurnalların axırıncı səhifələrində yer
alır, tənqidi məqalələr xırda şriftlərlə
çap olunurdu. Bununla belə, o dövrdə Azərbaycanda
tənqid yeni bir səviyyə müəyyənləşdirdi.
Məsələn, Asif Əfəndiyev ədəbiyyatımızda
esseistikaya vətəndaşlıq qazandırdı.
Yaşar Qarayev, Tofiq Hacıyev, Aydın Məmmədov, Kamil Vəli
Nərimanoğlu, Kamal Abdulla yenilikçi məqalələri
ilə ədəbi düşüncədə canlanma
yaratdılar. Ədəbiyyatşünas və tənqidçilərin
yeni nəslinin - İsa Həbibbəylinin, Vaqif Yusiflinin,
Şirindil Alışanlının, Nizaməddin Şəmsizadənin
yazıları ədəbi prosesə yeni ruh və məzmun gətirdi...
Bu günün tənqidi məncə, kifayət
qədər intellektual, savadlı tənqiddir. Mən bunu heç də hissə qapılaraq demirəm.
İndi ədəbiyyatımızın elə
bir faktı yoxdur ki, tənqidin diqqətindən kənarda
qalsın. Zamanın reallıqlarını
nəzərə almaq lazımdır. Mənə
elə gəlir ki, sizin soruşduğunuz tənqid bundan sonra
da “tənəzzüldən” çıxa bilməyəcək.
Bu gün tənqid tamamilə başqa bir
anlayışdır. Tənqiddən
şikayət edənlər isə tənqidçiyə piar
nümayəndəsi kimi baxırlar. Məni
tez-tez kitab təqdimatlarına dəvət edirlər. Bu təqdimatlar, əslində, piar hadisəsidir və
çox vaxt gözləmədiyim halda mənə də
söz verirlər. Qeyri-ixtiyari piarmenə çevrilməli
oluram...
- İndi yaranan bədii mətnlərin
çatışmayan əsas cəhəti nədir?
- Mənə elə gəlir ki, bugünkü həyatımız, həyatın ritmi, ahəngi çatışmır. Ədəbiyyat sanki daha çox həyatdan kənarda nələrisə axtarır. Mən müasir ədəbiyyatda özümün, müasirlərimin həyatını, problemlərini, sevinclərini, faciəsini nə dərəcədə görə bilirəm? Məsələ budur!
- Mətbuatda
ardıcıl şəkildə müxtəlif müəlliflər
və əsərlər haqqında məqalələriniz
çap olunur. Məti Osmanoğlunun bir əsər və ya
müəllif haqqında söz deməsi üçün
hansı meyarlar tələb olunur?
- Birinci sənətkarlıq meyarıdır: oxuduğum nə dərəcədə bədii mətndir. İkincisi, oxuduğum mətndə özümü axtarıram. Əgər mətnlə öz dialoqumu qura bilirəmsə, o zaman həmin yazılar meydana gəlir.
- Ədəbiyyatı
tədqiq, yoxsa tədris etmək asandır?
- Tədris
prosesi təcrübə tələb edir. Tədqiqat
isə, əksinə, təcrübəsiz olanda daha verimli olur.
Təcrübəsiz tədqiqatçı
axtarır, arayır, yeni nələrisə ortaya qoya bilir.
Təcrübə qazandıqca özünü təkrarlamaq
yaranır və təcrübə elmlə məşğul
olan insanın əleyhinə işləyir. Pedaqoji fəaliyyətdə təcrübəli
müəllim hər zaman öz təzəliyini, təravətini
saxlamağı bacarır. Əsas məsələ
auditoriya ilə ünsiyyət qurmaqdır. Pedaqoqun ünsiyyət problemi yarandığı
gün fəaliyyəti də bitir.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet 2018.- 30 iyun.- S.19.