Sözün pərvanəsi
Tofiq Nurəlinin
65 yaşına
Tofiq Nurəlinin şeirlərindən
birindən misralardır:
Söz
ilk nidadan bəri,
Allahın
nəfəsidi,
Şairlər
yer üzündə
Sözün
pərvanəsidi...
Elə
bu hesabla yaşının 65 illiyini tamamlayan Tofiqin özü
də elə sözün pərvanəsidir!
Birinci
etüd: "Doğulma"
Ötən
əsrin 80-ci illərində ədəbiyyata gələn nəslin, iki-üç
yaş böyük, ya kiçik nə fərqi, elə Tofiq
Nurəlinin özünün də məxsus olduğu nəslin
taleyinə Tofiq qədər yanıb yaxılan qələm əhli
bəlkə də yoxdur.
Tofiq
Nurəlinin özünün dediyi kimi, "hər bir
yaradıcı adamın öz zəmanəsində etiraf
olunmaması çox ağır məsələdir,
ağrılı məsələdir
...
80-cilər işlərini ancaq yazmaqla, az-çox çap
olunmaqla bitiriblər. Qalan məsələlərin
heç biri ilə-sözün yaxşı mənasında
özünütəbliğlə məşğul
olmayıblar".
Hərçənd ki, ustad Rəsul Rza Tofiqin ilk şeirlərini
dinləyib xoş sözlər demişdi. Tofiq ilk
şeirini Xalq şairi Fikrət Qocanın xeyir duası ilə
"Azərbaycan gəncləri" qəzetində çap
etdirmişdi. Elə 80-ci illərin
ortalarında Fikrət Qocanın, Fikrət Sadıqın, Fərman
Kərimzadənin zəmanətləri ilə AYB-yə üzv
olmuşdu.
Ancaq...
Ancaq bunlar Tofiqə təsəlli ola bilməzdi.
- Mənim
yaşıdlarım tez qocaldılar,
Elə mən qarışıq, özüm
qarışıq.
Dostlara
baxmağa utanır adam,
Saçlar bəyazlaşıb, alın
qırışıb.
Mənim
yaşıdlarım tez qocaldılar,
Alın yazımızın felinə düşdük?!
Zəmanə
qurbanlıq yetirdi bizi,
Zamanın
toqquşan yerinə düşdük!
("Mənim
yaşıdlarım")
Tofiqdən bir yaş böyük olsam da, yəqin ki, mən
qarışıq, 80-ci illərin ədəbi nəsli özlərini
o şeirdə görürlər. Sağ ol, Tofiq, öz təsəllinlə
bizləri az da olsa ovutduğun üçün!..
Tofiq Nurəlinin poeziyasında bir tənhalıq, qəriblik,
həsrət və nisgil var.
Bəlkə də Tofiq o həsrəti ilk dəfə
doğmaca kəndində, Qubanın Qonaqkənd bölgəsinin
ucqar dağ kəndlərindən olan Yerfidə keçirib. O vaxtlar ki, Tofiq hələ
uşaq idi və Yerfinin qənşərindəki
dağların o üzündə Cimi adlı bir kəndinin
mövcudluğundan da xəbəri var idi.
Elə o tərəflərdə Fatmaqarı adlı bir
yaylaqda yay axşamlarının toran düşən vaxtlarında
hər axşam orada yanan tək bir ocağa baxan o uşaq bir
anda kəndlərindən uzaqlaşıb, həmin
ocağın yanında olmaq həsrəti, nisgili ilə
yaşayırdı.
Bəlkə də elə bu nisgilli istək elə məktəb
illərində Tofiqi əlinə qələm almağa,
"bütün dəftər-kitabının ağ yerlərin
şeirlə" qaraltmağa sövq etmişdi.
Tofiq
burasını da eşitmişdi ki, Ələkbər Salahzadə
adlı bir gənc şair var, Tofiqin yay axşamlarında həsrətlə
baxdığı Fatmaqarı yaylağının qənşərindəki,
gediş-gəlişləri az olan həmin
o qonşu Cimi kəndindəndir.
Elə
bu da Tofiqdə bir inam yaratmışdı ki, "bizim tərəflərdən
də şeir yazan ola bilər".
Sonradan
aradan illər keçəndən sonra artıq imzası
tanınan Tofiq Fatmaqarı yaylağı ilə bağlı o
kövrək uşaqlıq təəssüratlarını
çağdaş poeziyamızın ən parlaq nümayəndələrindən
biri olan Ələkbər Salahzadəyə danışanda, o
ustad sənətkar "sifətinə təəssüf və
sarımtıl işıqla dolu bir yorğun təbəssüm
qonaraq" demişdi ki, "mən
də Fatmaqarıda o ocağın yanında oturub həmin
toran vaxtı sizin kəndin işıqlarına
baxırdım..."
Sonralar
çağdaş Azərbaycan poeziyasının ən
görkəmli nümayəndələrindən olan Ələkbər
Salahzadənin qəfil ölümünə Tofiq Nurəli də
yas tutacaqdı:
O
ürəkdən getdi,
Ürəkdən
ürəkdən getdi,
Torpağın
yarığına sular tələsən kimi
Ürəkdən
getdi torpağın altına;
Ağrıya
fürsət vermədən,
Ağrıya
əziyyət vermədən...
Belə
də..,
Əziyyətsiz-filansız
getdi..,
Bəlkə
bir az tələsik,
Vaxtsız
plansız getdi...
Özü
uzaqlardaydı
Özünü
gözləmədi,
Alnındakı
yazını gözləmədi,
Torpağın
üstünə üsyan kimi getdi,
Torpağın altına vulkan kimi getdi.
əcələ macal vermədi,
əcəldən qabaq getdi...
Eləcə
Ürəkdən
ürəkdən getdi o gecə
Bu qəfil
gedişin xəbəri
Zəlzələ
kimi titrədi...
Bu bəstəboy
adamın
Yerində
qalan boşluğun böyüklüyü,
Bu
böyük boşluğun qurğuşun
böyüklüyü
Heyrət
doğuldu...
Və
doğuldu!
Bütün
dahilər kimi
O da
Doğuldu.
("Doğulma")
İkinci
etüd: "Tanışlıq"
Və
Tofiq Nurəli ilə mən ilk dəfə 40 il bundan əvvəl
ilin elə bu yay aylarında - iyun-iyulda Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Şüvəlandakı
yaradıcılıq evində gənc şair və yazıçıların
məşhur "Şüvəlan seminarı"nda
tanış olduq.
Kimlər yox idi o yaradıcılıq seminarında? Mahirə Abdullayeva, Sərvinaz
Həsənli, Vaqif Bəhmənli, Adil Cəmil, Ağacəfər
Həsənli, Maarif Soltan, Akif Əhmədgil, öz haqq
dünyasına qovuşan Allahverdi Məmmədli, Aydın Səlimzadə...
İlk nəsr nümunələrini yazan Afaq Məsud, Mənzərə
Eynullayeva, Tahir Abbasov, İnqilab Həsənli və bəndeyi-fəqiriniz...
(Adları çəkilməyənlər məni
bağışlasınlar).
Yayın axşam sərinində Yazıçılar
Birliyinin (əlbəttə, o zaman Yazıçılar
İttifaqı adlanırdı) keçmiş
yaradıcılıq evinin çarhovuz
yaxınlığındakı gen-geniş köşkdə
biz yaradıcı gənclər yığışıb ədəbi
məşğələdə öz
yazı-pozularımızı oxuyar, sonra da müzakirə edərdik. Əlbəttə,
yaradıcı mühitdə həmişə olduğu kimi, o
vaxt da şairlər üstünlük təşkil edərdi.
Tofiq Nurəlinin oxuduğu şeirlərdə xəfif
bir kövrəklik, qəm-qüssə var idi. Yox, şeirlərindəki
bu kövrəklik, qəm-qüssə pessimizm deyildi (Heç
o vaxt ayıq senzura pessimizmi yaxına belə
buraxmırdı).
Biz
tay-tuşları cavan, subay şairin-Tofiqin şeirlərindəki
o həzinliyin, kövrəkliyin səbəbini elə öz
misralarından xəbər tutub bildik:
Rastlaşdıq, bilmirəm indi nə deyim.
İndi
nə danışım düşsün yerinə...
Sənin
gözlərinlə mənim taleyim
Yaman bənzəyirlər
biri-birinə...
Bu nə
bəd təsadüf, nə bəd görüşdü,
Dinib
danışmağa dilim də yoxdur...
Kərəmdən
kül qaldı, dillərə düşdü,
Sən
elə yandırdın külüm də yoxdur...
("Rastlaşdıq")
Qırx
il bundan qabaq o şeirin ilk oxucularından
olan qələm dostları sonralar Tofiq Nurəlinin 50 illik
yubileyi ilə bağlı hazırlanan "Qobustan"
toplusunun xüsusi buraxılışında belə
yazacaqdılar:
Vaqif Bəhmənli: "Tofiq Nurəli duyğular,
düşüncələr şairidir.
Keçir
gecə qatarı,
Səs
düşür uzaqlara-
Sanki
gecə bomboşdu,
Yol
getmək necə xoşdu
bu qatarın
damında,
Ya da
ki, adamın da
Qatar
olmağı gəlir
Aylı
düzlər boyunca...
Tofiqin
bu ovqatlı bir çox şeirlərində sanki o, insan deyil,
ruhdu, bu misralar isə
şeir deyil, ruhun səsidir".
Adil Cəmil: "Bir aylıq
seminar-müşavirədə mən və mənim həmkarlarım
poetik məcraya yönələn ədəbi söhbətlərə
qatılır, poetik məcraya yönələn ədəbi
söhbətlər ən yeni və ən seçmə
şeirlərlə tamamlanırdı. Hərə
öz məharətini bu ciddi söz yarışında
sınaqdan keçirirdi. Belə bir
toplantıda Tofiq Nurəlinin-ixtisasca həkim olan gənc
şairin oxuduğu şeirlər şəxsən mənə
maraqlı və yeni göründü. Özünəməxsus
axtarış və tapıntıları, sözün
obrazlı qiyafəsindən istifadə, səmimiyyət və
sadəliyi Tofiqin şeirləri haqqnda gənc qələm
sahiblərinin müsbət fikirlərini oyatdı".
Maarif
Soltan: "Tanışlığımızdan çox sonralar
xəritədə gördüm ki, onun doğulduğu
Qubanın Yerfi kəndilə mənim doğma Brovdalımı
(İsmayıllı rayonu) yalnız müqəddəs Baba
dağı ayırır və o müqəddəs ibadətgahın
altından tunel olsa, kəndlərimiz arasında bəlkə də
10-15 dəqiqəlik yol olar. Ancaq belə bir tunel
yoxdur və Yerfidən Brovdala yeganə yol Bakıdan
keçir, bu yolun da uzunluğu təqribən 500 kilometrdir.
Bu 500 kilometri də qət etmək üçü bizə
10-11 il vaxt lazım oldu ki, gəlib
Bakıda görüşək və ünsiyyət
bağlayaq.
...O,
populyarlığa can atmır, ancaq populyardır; o,
yüngül oxucu məhəbbəti qazanmağa
çalışmır, ancaq oxucular onu dərin bir məhəbbətlə
sevir. Tofiqin şeirlərini mən çox ağızlardan
eşitmişəm və hiss etmişəm ki, bu şeirləri
öz şeirləri kimi məhəbbətlə, sevgiylə
oxuyurlar".
Ağacəfər
Həsənli: "O zaman Şüvəlanda,
yaradıcılıq seminarında xoşsifət, qarayanız
Tofiqin "Ay qara telli" adlı lirik
şeiri hamını tutdu. Məni Tofiqlə ilk dəfə tanış edən bir qələm dostumun
sözləri yadıma düşdü: - Həkim-şair
Tofiq Hacıyev. Yaxşı lirik şeirlərin
müəllifi. Şeirləri
"Medinstitutda" qızları hayıl-mayıl edib,
hamının dillər əzbəridir.
Mən
bilmirəm, Tofiq Nurəli həmin şeiri hansı kitabına
daxil edib-etməyib, öz işidir, amma o lirik parça o zaman
hamımızın qəlbini ovsunlamışdı:
Yüyürdüm-yüyürdüm,
təntidim bir az,
Yollar
uzağıydı, ləngidim bir az.
Küləklər
sinəmi döyür səhərdən,
Mən
qaçıb gəlmişəm uzaq şəhərdən,
Bu mənəm gəlmişəm. Ay qara telli.
Heç
demə, şair "qara telli"sindən gen düşəndən
sonra "yaman uzaq olub yollar-yoxuşlar..."
Üçüncü
etüd: Şeirlərindən görünən şair
Hər
dəfə dostum Tofiq Nurəli yadıma düşəndə
gözlərim önünə ucqar dağ kəndindən ilk
dəfə şəhərə gələn və
gördüyü o məkanın şəhər olduğuna
inanmayan, o böyük şəhərdə heç kimi
tanımadığından doğan bir ağrı-acı, pərtliklə
əlləri ciblərini deşən və elə bu pərtliklə
də küçələri veyil-veyil gəzən 17
yaşlı yeniyetmə bir kəndli balası gəlir:
İnanmadım, şəhərdimi?
Tanıyırdım burda kimi?
...Əllərim
deşdi cibimi,
Küçələri
veyil-veyil
Ölçdüm yellənə-yellənə.
Sonra gözlərini gur şəhər işıqlarını
tutan kənddən gəlmiş o yeniyetmə özünün
bu sadəlövh heyrətinə gülən şəhər
uşaqlarının əlindən sanki qaçıb qurtarmaq
üçün dənizə sarı yüyürür. Və... birdən
onu qəhər boğur.
Tofiqdən
soruşmamışam, ancaq mənə elə gəlib ki, ilk dəfə
dəniz görən Tofiqin yadına yəqin ki, uzaqlıqda
uzaqlarda qoyub gəldiyi doğma dağlar, dərələr,
çəmənlər, əlbəttə, bir də
Fatmaqarı yaylağı düşüb.
Tofiqin
indiyədək çap olunan 3 kitabını, arabir qəzet-jurnallarda
çap olunan şeirlərinin demək olar ki,
hamısını oxumuşam, ancaq iş bundadır ki, hər
dəfə məhz bu şeiri oxuyanda dostum gəlib gözlərimin
qabağında durur.
Həmişəcavan
ispan şairi Qarsia Lorkanın sözləridir: "Poeziya
küçələrdə gəzişir, yanımızdan
keçir. Dünyada hamının, hər şeyin bir sirri var
və bu sirr poeziyadır..."
Bəs Tofiq Nurəlinin sirri nədir? Bəlkə də bu sirr bir
deyil, iki deyil, üç deyil, beş
deyil. Və o, qəlbindəki o sirləri pünhan
saxlamır, açıb oxucusunu da agah edir:
Qayıtdım
bu doğma ata yurduna,
Yorğun
torpaq kimi qoyuldum dincə,
Ağzı
süd qoxuyan körpəyə döndüm,
Ay mənim
qoynumda yatdı bu gecə.
Yadıma
düşməzdi yüz il də qalsa..,
O
vaxtki göynəklər.., ah sızım-sızım...
Bu
gücə yuxuda dərsə də getdim
Gülən gözlərini gördüm o qızın.
***
Gərək
ki, Maksim Qorkinin sözləridir: "Poeziya-əks sədadır".
Qüdrətli
söz ustadının bəlkə də yüz il bundan qabaq dediyi bu müdrik sözlərə
şəkk-şübhə gətirməmək
üçün Tofiq Nurəlinin şeirlərini yada salmaq
kifayətdir.
Tofiqin şeirləri də onun döyünən qəlbinin
misralara çevrilmiş çırpıntısı - əks-sədasıdır.
Oxuduğu
şeirlərdə oxucunun özünü, öz duyğu və
həyəcanlarını, taleyini görmək - həmin
şeir müəllifinin, şairin xoşbəxtliyidir!
İlahi,
ürəyim payız istəyir...
...Solğun
yarpaqların ucundakı nəm...
...Niyə
yazıq-yazıq baxırsan, gülüm,
Bu
payız deyil ki, bu elə mənəm!
Ömür
keçdi payızların içində,
Payız
imiş yaz bildiyim bu yazı...
Mən
bilirəm, soyuqlara az qalıb...
Gedim yığım budaqlardan payızı.
Bəlkə də "Ağrı" şeirində
Tofiq ilk dəfə ixtisasca həkimliyinə işarə vurur. Ancaq bu "Ağrı"
yenə də həkim ağrısı yox, şair ağrısıdır:
... O
boş qalmış evimizə qayıtdım,
Nə
istiymiş bu sop-soyuq daş-divar!
Mən
həkiməm, deməsə də anladım,
Evimizin
ürəyində ağrı var...
Suvaqların
qopub düşən yerindən,
Anladım
ki, altda daşlar ağrıyır...
Tirlər
boyu göbələklər deyil ki,
Ağrılardı, indi qubar bağlayır.
Vida həmişə qəmdir-kədərdir. Ayrılığın
sonudur vida...
Ancaq o
vida anında da şair dünya boyda qəminə-kədərinə
tab gətirib doğmalarını, əzizlərini ovundurur,
onlara təsəlli verir:
O kənd
mənim ürəyimdə daş qalıb...
Gedim
qapımızı döyüm qayıdım...
Neçə
ildi qəbristanda yurd salıb -
Gedim
bir anama dəyim qayıdım...
Deyim
ki, yaxşıyam, mən lap yaxşıyam,
Qız
da köçürmüşəm, Siz istəyəntək...
...Vallah,
işlər çıxdı, vaxt keçdi bir az,
Yoxsa
istəyirdik Novruza gələk...
Deyim
ki, qardaşım gəlmişdi dünən,
Mən
də baş çəkirəm bacılarıma...
Gedim
bir övladlıq rahatlıq qatım,
Atamın,
anamın acılarına...
Söykənib
qapıya, baxıb kilidə,
Ürəyim
dolusu aşım-daşım bir...
Mənimçün
boş qalan, kimsəsiz qalan,
O
doğma kəndlə də vidalaşım bir...
Son
etüd: "Özgə işi"
Tofiq Nurəlinin kəndlə bağlı xatirələrində
elə yalqız qalmış kəndin özü kimi bir tənhalıq
qəriblik var. O yalqız, tənha kənd giley-güzar etmədiyi
kimi, Tofiq də heç kimdən umu-küsü etmir. Bu tənhalıq,
yalqızlıq axı təkcə
Tofiqin öz təkliyi, yalqızlığı deyil.
Gəlmədim
eləcə yaşayım gedim,
Köhnə
dərdlərini daşıyım gedim,
Boynumun
dalını qaşıyım gedim...
Mənim bu dünyayla özgə işim var.
Nə
zaman ayılsam demərəm gecdi...
Bu da
bir iş idi, oldu da keçdi...
Ötəni
saymıram, ötənlər heçdi -
Mənim bu dünyayla özgə işim var.
Yolumuz
həmişə olar daş-kəsək,
Tutub yaxasından silkələməsək.
Görək
indi nələr kəkələyəcək -
Mənim bu dünyayla özgə işim var.
Qoy
Tofiq Nurəlinin yaşının 65-dən sonra bir
"özgə işi" öz şeirləri ilə bundan
sonra da oxucularını intizarda saxlamaq, sevindirmək olsun!
Aydın TAĞIYEV
525-ci qəzet.-2018.-
3 iyul.- S.8.