İstiqlal
şairi Ümgülsüm
Adı istiqlalımızla
qoşa çəkilən Rəsulzadələr ocağında
doğulan, aylı-ulduzlu bayrağına tapınan, türklüyü
ilə qürur duyan, sözü qılıncdan kəsərli,
özü hələ yazılmayan şeirlərin ən gözəli,
duyğuları çiçəklərin ləçəyindən
incə şair Ümgülsüm xanım haqqındadı bu
yazı.
O, Azərbaycanda müstəqil
dövlət quran, bayraq ucaldan M.Ə.Rəsulzadənin əmisi
qızıdır. O, Müsavat Partiyasının
yaradıcılarından biri, Cümhuriyyət dövründə
Parlamentin üzvü olan Məmmədəli Rəsulzadənin
bacısıdır. O, ən çətin məqamda-NKVD-nin zəhmi
dağlar yaran zirzəmilərində belə heç kəsin
üzünə durmağı özünə
sığışdırmayan, dünyadan kişi kimi
köçən, mərdliyi ilə əbədi ömür
qazanan yazıçı Seyid Hüseynin həyat
yoldaşıdır. O, Azərbaycanın istiqlalını tərənnüm
edən, Cümhuriyyətin süqutundan sonra sovet rejiminə
etiraz eləyən, nifrətini gizləməyən, 37-ci ildə
repressiyaya uğrayan yeganə xanım şairimizdir.
Ədəb-ərkanı,
incə əl işləriylə xanımlığa, həyat
yoldaşına sədaqətiylə qadınlığa,
övladlarına olan sevgisiylə analığa şərəf
gətirən, şeirləri, hekayə və məktublarındakı
düşüncələri, misraları, sətirləriylə
heyrət və qibtə doğuran bənzərsiz, təkrarsız
bir söz adamıdır.
Tanrı ona o qədər
yüksək keyfiyyətlər vermişdi ki, əgər bəxt
də versəydi, bəlkə başqalarına qarşı ədalətsizlik
eləmiş olardı... Ədalətin bu
cür tənzimləndiyi bu Yer üzündə
Ümgülsüm kimi şairin taleyi elə belə də
olmalıydı..."Necə?"sualının
cavabını o, özü verəcək-məktubları,
şeirləri, yadigar yazılarıyla... Onları
oxuduqca qəlbinizdə Ümgülsüm xanıma sevgi,
ehtiram və heyrətdən yoğrulmuş bir heykəl
ucalacaq. Bu yazı da mənim öz qəlbimdə
ona ucaltdığım heykəli önundə
düşüncələrdi.
MƏN SARALIB-SOLLAM QƏRİB ELLƏRDƏ
Ədəbiyyat
Arxivində onunla bağlı sənədləri vərəqləyirəm. Kağız qovluqlarda şəkillər, məktublar...
Burda həyatda olduğu kimi onları - Seyid Hüseynlə
Ümgülsümü bir-birindən ayırmadıqları, hər
ikisiylə bağlı sənədləri eyni fondda
saxladıqları üçün sevinən kimi oluram, sonra
sevincimin acı təbəssümdən başqa bir şey
olmadığının fərqinə varıram... Bunca
ayrılıqlardan, həsrətdən, zülümlərdən,
gözləntilərdən, ölümlərdən sonra vüsala bax,
qovuşmağa bax... Bu, əslində onun alın
yazısıydı... 14 yaşında ədəbiyyata gələn
qızcığaz öz ilk yazılarıyla sanki
öz tale yolunu cızmışdı...
Ümgülsümün
ilk yazısı 1914-cü ildə "Dirilik" jurnalında
çap edilən "Vətən sevgisi" idi. Novxanı bağlarında
bir gecəlik duyğularının ifadəsi olan, amma hər sətri,
hər cümləsi adamın ürəyini didən "Vətən
sevgisi"... "Bu bağların gözəlliyini deyil,
yıxıq, dağınıq, köhnə daxmalarını
belə sevirəm: şimal yelinin güclü zərbələri
ilə yandırdığı, qurutduğu, əzdiyi
çılpaq ağaclarını xoşlayıram. Mən buranı vətən məhəbbəti ilə
sevirəm. Bəlli bir işdir ki,
ananın gözəli ilə çirkinində əsla təfavüt
olmaz. İkisi də öz övladı
üçün əziz və möhtərəmdir. Bunun üçün də mən buranın gözəlliklərini
də, xarabalıqlarını da sevirəm".
Necə gözəl
ifadə eləyib duyğularını. Hər kəlməsi
oxucuda bircə anlıq tərəddüdə belə imkan
verməyən gerçək vətən sevginin təsdiqidi.
"Qəlbimdə yeganə bir eşq, məhəbbət
vardı... Əcaba bu eşq kimə və nəyə idi... Gözəlliklərəmi? Yaxud insanlaramı?... Xayır... Mən gözəllikləri
də, babalarımı, qardaşlarımı,
bacılarımı da doğan vətənimə aşiq və
məftun idim".
Ümgülsüm
həyatında iki dəfə böyük eşq
yaşadı.
Biri vətənin, o biri yazıçı Seyid
Hüseynin adıyla bağlı oldu. Hər
iki sevdası illər sonrası onu məhvə aparıb, həyatını
cəhənnəmə çevirdi, əzablara düçar
eləyib, ölümə sürüklədi. Yazıçı
Seyid Hüseynlə gənc şair Ümgülsüm
bütün Azərbaycan tarixi, eləcə də Rəsulzadələr
ailəsi üçün uğursuzluq gətirən 1920-ci ildə
evləndilər. Ondan 3 il əvvəl Ümgülsüm
Nargin əsirlərinin dilindən
hər kəsin daha çox "Dərdli nəğmə"
kimi tanıdığı "Turan düdüyü"
şeirini yazmışdı.
Dərdli-dərdli
sürükləndim, inlədim,
Acı-acı
fəryadları dinlədim.
Gəldim iştə, dərdim
sana söylədim,
Ərzimi dinləyən,
soran nerədə?
Unudulmaz dərdim, ovunmaz qəlbim,
Gülsə cahan, gülməz
bənim taleyim,
Gəl yaramı sən
özün sar, sevgilim,
Duyulmaz dərdimə
dərman nerədə?
Dağıtdılar
yuvasını bülbülün,
Xəzan vurdu
yarpağını hər gülün,
Susdurdular nəğməsini
bir elin,
Canana can verən o can nerədə?
Məskənimiz həp fəlakət
bucağı,
Bəstərimiz
fırtınalar qucağı,
Sönmüşmüdür
əcəb türkün ocağı,
Anadolu nerdə,
Turan nerədə?
Halətimə
uğramışız həpimiz:
Cavanlarmız, ixtiyarmız,
yigitmiz,
Bir sahil yoxmudur çıxa
gəmimiz,
Ağlaşır
analar, duyan nerədə?
Qərib,
sürgün, öksüz cocuqlar ağlar.
Ninni söylər uğultulu
dalğalar:
Mərhəmət
namına səni haraylar?
Ədalətin
nerdə, vicdan nerədə?
Səba, yetir sevgilimə
sözümü,
Mükəddər
halımı, gülməz üzümü,
Yanıqlı halımı,
ağlar üzümü,
Aşiqlərim
nerdə, canlar nerədə?
Düz 17 il sonra
Ümgülsüm xanımın həyat yoldaşı Seyid
Hüseyni həmin Nargin adasında "xalq düşməni"
damğası ilə güllələdilər, onun
özünü isə "xalq düşməni"nin ailəsi
kimi sürgünə göndərdilər... Bu
şeir sanki illər öncə onların başına gələcəkləri,
onların qəmli həyat hekayəsinin misra-misra anlatmaq
üçün yazılmışdı.
Seyid Hüseynlə
Ümgülsümün bütün övladları vaxtilə
15 yaşlı qızın bəlkə də fəhmlə qələmə
aldığı "Solğun çiçək"
yazısındakı cocuğun taleyini yaşadı... "Öksüz qızcığaz bütün
günlərini, saatlarını, bəlkə dəqiqələrini
böylə anasının xıyalı ilə məşğul.
- Ah!...
anacığım! Gedib də məni kimlərin
ümidinə buraxdın. Atamınmı?
O da on bir aydan bəri qara torpaların ağuşnda
yatıyor. Barı məni də özünlə
bərabər aparaydın. Tamam, qızlar
geyinər, oynar və gülərlər. Anaları
onları alqışlar. Bir az
pozğun durarlarsa anaları oxşar və öpər. Lakin mənim
üçün heç birisi yox!..
Yoldaşlarım
"ana!"
- deyə səslənirlər, mənim ana
deyəcəyim bir kimsə yox.
Ah, nə qədər gözəl
olardı mənim də atam-anam olaydı. Əvət,
günə günlük həyatı verən günəş
üful edincə həzin bir qürub mənzərəsi təşkil
ediyor. Bir ananın ölümü dəxi
o qürub qədər həzin, öksüz bir cocuq
buraxmış.Hava məzhun-cocuq məzhun!"
Bu kədərli
duyğuları qələmə aldığı zaman necə
qüssə içində olduğunu anlayıram. Çünki
Ümgülsüm özü də çox kiçik
yaşlarında anasız qalmışdı və bu
yazıdakı qızcığaz bəlkə də elə
onun özüydü. Ən kədərlisi
isə odu ki, anasız böyüyən
Ümgülsümün öz övladları da həmin taleyi
yaşadı. İllər sonra Ümgülsüm
anasız övladlar mövzusuna yenidən qayıdası oldu.
Amma yazıçı kimi yox, ana kimi... Bayıl həbsxanasında
sürgünə göndəriləcəyi günü
gözləyən məhbus kimi...
"Günəşin
şüası mənim də üstümə
düşmüşdür, üzüm yanır. Yəqin ki,
indi Toğrul və Qumral da günəş altında
oynayırlar. Yanaqları
qıpqırmızı qızarmışdır. Əgər
indi onların üzlərindən öpən olsa, üzlərinin
od kimi yandığını dodaqları
ilə hiss edər. Fəqət, indi onların
üzlərindən öpən kimdir?" Bu, onun məhbəs
həyatının bəzi məqamlarını yazıb
övladlarına ötürə bildiyi "Qala xatirələrim"
adlı dəftərindən sətirlərdi. Heyflər olsun
ki, Ümgülsüm taleyin ona yaşatdığı
amansız anasızlıq ağrısını da
övladlarına ötürəsi oldu...
Bunun da kədərli
olduğu qədər də şərəfli bir tarixçəsi
var. Ümgülsüm soy-kökünə bağlı,
minilliklərdən soraq verən tarixiylə, keçmişiylə
qürur duyan və bu tarixi gələcəyə ötürməyə
çalışan türk xatunudur. Türkün bayrağını
göylərin və yer üzünün ən gözəl bəzəyi
bilən şair "Səs verəlim" şeirində
öz dövrünün xanımlarına tarix boyu at belində,
öz ərinin, xaqanının yanında, döyüş
meydanında olduğu zamanları xatırladır.
Dəyərlidir ehtiyacı
millətin,
Yaradcısı bizik,
istiqbalına
Yüksəldəlim
bayrağını türklüyün,
Şan verəlim
qafqaslılıq namına.
Türklük deyil, biz
türklüyün özüyük,
Millətimiz
bizim ilə canlanır.
Qazanalım, Fateh xanın
qızıyıq,
Türklük
adı fütuhatla şanlanır.
Səslənməli,
varlığımız bilinsin,
Türk oğlunu yadlar
öksüz sanmasın,
Güc verəlim, qüvvətimiz
görünsün,
Qız, gəlinlik
həyansız kibi qalmasın.
"Türklük deyil, biz
türklüyün özüyük", "Qazanalım,
Fateh xanın qızıyıq" deyən şairin
arzularını 1918-ci ildə doğmalarının fədakarlığı
bahasına qurulan Cümhuriyyətin Parlamentində gerçəkləşdi.
Şərqdə qadına ilk dəfə
seçki hüququ məhz Azərbaycanda, Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin qurduğu dövlətdə verildi.
Bu qərarın Ümgülsüm xanımı nə qədər
xoşbəxt elədiyini təsəvvür eləmək elə
də çətin deyil... Heyflər olsun ki, bu xoşbəxtliyin
ömrü uzun sürmədi...
Cümhuriyyətin
sovet işğalıyla süquta uğradığı zaman
Ümgülsümü ən çox ağrıdan, inlədən
məsələlərdən biri yenə də
türklüyümüzlə, ayrı salınan, pərən-pərən
düşürülən türk elləri ilə
bağlı idi. Hələ 1917-ci ildə "Turan
düdüyü" şeirindəki
"Sönmüşmüdür əcəb türkün
ocağı, Anadolu nerdə, Turan nerədə?"
misralarıyla haray çəkən Ümgülsümün
1920-ci ildə yazdığı "Bayrağım enərkən"
şeirindəki "Bağlandımı üzünə
türk elinin qapısı?" sualı əslində, sual
deyil, bütün bu suallara ən doğru, dəqiq, kədərli
və ağrılı bir cavabdı...
***
Ümgülsüm
istiqlalımızla, bayrağ ımızla qürur duyan və
bu dəyərləri sözə çevirən
xanımdır. Hər kişinin cəsarət edib deyə
bilmədiklərini bu zərif olduğu qədər də
üsyankar qadın bütün sərtliyi ilə ifadə
edib. Bu mənada o, qardaşı Məmmədəli,
əmisi oğlu Məhəmməd Əminlə birgə
istiqlal mübarizəsinin önündə gedənlərdən
biri sayıla bilər. Zamansa o zaman idi ki, istiqlal sevdasilə
yaşayanlar üçün ölümdən, sürgündən, qürbətdən
başqa yol görünmürdü. Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin "Bir kərə yüksələn
bayraq bir daha enməz!" nidası ilə ucaltdığı
bayrağın könüllərə endiyi məqam bir tarixi sənədlərdə,
bir də Ümgülsümün şeirində öz həzin
kədəri, orman yanğınları kimi
qarşısıalınmaz nifrətiylə
yaşamaqdadı...
Sən Bayrağım! O
yüksək şanlarınla enərkən,
Mavi göyə
bir duman gəldiyini sezdim mən.
Qoynundakı ağ
nurlu ay-yıldızım sönərkən
Üzərimə
doğacaq günəşlərdən bezdim mən.
Al-yaşıllı
bağında çiçəklərin solurkən
Sən enərkən
ruhumdan bir inilti yüksəldi.
Hıçqırıqlar
içində düşüyorkən, ölürkən
Məni tutub
qaldıran xain, murdar bir əldi.
Yazıq səni,
Bayrağım, endirdilər, eyləmi?
Səni
yıxıb devirən o zəhərli ruzigar.
O haqq yeyən haqsızlar, vəhşilər,
tanrısızlar,
Yanar
ocağımı da söndürdülər, öyləmi?
Bir
röyamı oldu o gördüklərim həpisi?
Ürəklərə
həp ölüm qorxuları çökdümü?
Yurdumuza ədalət...döndümü?
Bağlandımı
üzünə türk elinin qapısı?
Aman, mənim bu yanıq fəryadımı
dinləmə,
O əməlin, o parlaq
ümidlərin sönməzdir.
Dönük üzlü fələkdən
heç şikayət eyləmə,
Haqqın qolu
bükülməz, doğru üzü dönməzdir.
Tufan olsa yenə də, uca
dağlar aşamaz,
Bir qaplanın dişləri,
bir arslanın dırnağı,
Bir zalımın zülm əli,
haqq çeynəyən ayağı,
Bir caninin
qılıncı həşrə qədər yaşamaz.
Bu şeir zərif vücudlu
bir qadının böyük bir imperiyaya, mənəvi dəyərləri
ayaq altına alıb əzən quruluşa qarşı təkbaşına
üsyanı idi... Repressiya maşınının işə
düşdüyü zaman sovet rejiminin başında dayananları
"O haqq yeyən haqsızlar, vəhşilər,
tanrısızlar" adlandıran şairin üzünə
açılan yalnız həbsxana qapıları ola bilərdi.
(Ardı var)
Nəcibə BAĞIRZADƏ
525-ci qəzet.-2018.- 3 iyul.- S.6.