Kino tablosunda həyatın
İran rəngləri
İran kinosunun dünyada məşhurluğu get-gedə
artır. Nə gözəl ki, bir neçə gün boyunca
Bakıda əsən İran kinosu rüzgarından biz də
öz nəsibimizi ala bildik.
Söhbət Azərbaycanın Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi və İran İslam Respublikasının
ölkəmizdəki səfirliyinin Mədəniyyət mərkəzinin
birgə təşkilatçılığı ilə
fevralın 23-dən 27-nə kimi keçirilən İran
kinosu günlərindən gedir. Fevralın 23-də
Nizami Kino Mərkəzində baş tutan
açılış mərasiminə ölkə rəsmiləri,
ictimaiyyət nümayəndələri, media əhli və
kinosevərlər qatılmışdı. Dünya kino sənətinin incilərindən
sayılan İran kinosunun Bakıya gəlişi hər kəsi
sevindirmişdi. Bəlkə də buna görədir ki,
dörd gün müddətində Nizami Kino Mərkəzində
nümayiş olunan "Cangüdən", "Xəyalın
şirin tamı", "Divanə top", "Ayaqqabım
hanı?" bədii filmləri azərbaycanlı kinosevərlərin
böyük diqqətinə və marağına səbəb
oldu. Dörd gün boyunca pulsuz yayımlanan filmlərə
olan axın əslində sənətə verilən qiymət
idi.
"Divanə
top"
Şahmat
- ağıl, strategiya, taktika, müşahidə və hiyləgərlik
oyunu... Şahmatda yalnız öz "sahə"nə,
öz oyun fiqurlarına deyil, həm də rəqibinin gözlərinə,
əllərinə, mimikasına, fiqurlarının
düzülüşünə, yəni bütünlükdə
onun "sahəsi"nə də nəzarət etməlisən.
Hər an bir həmlə, hər an bir
yanıltma gözləməlisən.
Həyat da bir növ şahmat oyunu deyilmi ki?! Biz isə bəzən
oyunun yaradıcısı, bəzən
iştirakçısı olur, bəzən isə hadisələrə
müdafilə edə bilmir, sadəcə fiqurların vəzifəsini
yerinə yetiririk.
İran kinosu günlərində nümayiş olunan
filmlərdən biri "Divanə top" dedektiv, macəra
janrında çəkilib. 2015-ci il İran
istehsalı olan filmdə həyatları oyuna çevrilmiş
bir neçə gəncdən bəhs olunur. Filmin
rejissoru Əbülhəsən Davudi, ssenari müəllifi Məmmədrza
Gövhəridir.
Ekran
işi internet vasitəsilə tanış
olub görüşən bir neçə cavan barədədir.
Sosial şəbəkədə atasız, anasızların
qrupunda tanış olub özləri kimi
yetim uşaqlara dəstək üçün görüşən
gənclər həmin gün qorxulu bir oyuna da
başlamış olurlar.
Firuz və Məsud öncədən dostdurlar. Birinin
atası, o birinin də anası yoxdur. Maddi cəhətdən
yoxsulluq çəkən dostlar Məsudun dəvəti ilə
qatıldıqları görüşdə Kave Nəcmi
adlı oğlanın vasitəsilə Mandana, Qazəl və
Şükufə adlı yetim, amma varlı qızlarla tanış olurlar. İçlərində
ən zəngini isə Mandanadır. Bu
qız həm də narkomandır. Bütün
hadisə də onun narkotika ehtiyacını təmin etmək
üçün gənclərin yola çıxmasından
başlayır.
Əslində, bu gənclərin hər birinin
ayrılıqda öz problemləri, öz dərdləri var.
Ancaq bunlardan heç kimin, bir-birlərinin belə, xəbərləri
yoxdur. Həqiqətlər isə hadisələr irəlilədikcə
gün üzünə çıxacaq.
Öz yoxsulluğu ucbatından varlılara düşmən
kəsilən insanlar da var həyatda. Sanki onun maddi korluq
çəkməsinə tək səbəb həmin
insanlarmış kimi həmişə onlardan qisas almaq eşqi
ilə yaşayarlar. Bunu
açıq-aydın etiraf etməyə isə heç zaman
cürətləri çatmaz. Məsələ
o deyil ki, o insanlar varlıdırlar, onu əzə, ya da
başına hansısa hadisə gətirə bilərlər
deyə qorxur. Yox! Məsələ odur ki,
bu cür insanlar üzdə özünü onların dostu
kimi göstərərək lazım olduqca onlardan istifadə
edər, ilk fürsətdə isə onu vurub nəyinəsə
sahib olmağa çalışarlar.
Bütün hadisələri başladan Məsud da belə
insanlardandır. O, əslində, Mandana və onun ətrafına nifrət
edir. Çünki onlar zəngindirlər,
çünki bütün şəhərdəki ən
bahalı telefon, ən yaxşı maşın Mandanadadır.
Bəs Məsud kimdir? Məsud iki illik əsgərlikdən
qorxan, ən böyük arzusu saxta hərbi bilet alıb əsgərlikdən
can qurtarmaq olan, amma bu saxta bileti düzəltdirməyə pul
tapmayan gəncdir. Həmin gecə isə əlinə
yatsa yuxusuna da girməyəcək bir fürsət
düşür. O, həm Mandana kimi özünübəyənmiş
zənginlərdən qisas ala, həm Mandananın
hamını heyran qoyan telefonuna sahiblənə, həm də
hərbi bilet üçün pul tapa bilər. Bu
şəraiti isə ona elə Mandananın özü
yaradır.
Qızın düşüncəsizcə təklif etdiyi
mərc Məsudun özünü qatil, gəncləri isə
onu buna məcbur qoyan, ona şərait yaradan günahkarlar kimi
göstərməsinə səbəb olur. Və gənclərin
bir-birinə qarşı oyunu başlayır. Onlar özləri də bilmədən bu oyunlarda gah
oyunun yaradıcısı, gah iştirakçısı, gah da
fiqurları olurlar.
Həmin gənclərdən biri - Firuzun dilindən
danışılan filmin mərkəzində zəngin və
narkoman qız Mandana dayanır. Şəhərin ən
varlı insanlarından olan bu qız haqqında bilinən tək
şey valideynlərinin ölməyi və onlardan böyük
miras qaldığıdır. Qıraqdan sərt,
eqoist, lovğa təsir bağışlayan Mandana əslində
nəticəsi nə olur olsun etdiyi günahın arxasında mərd-mərdanə
dayanmağı bacaran, hətta onun səhvi nəticəsində
yaranan cinayəti özü etməsə belə, öz üzərinə
götürəcək cəsarətdə bir qızdır.
Filmdə solğun izlərlə keçən məhəbbət
xətti də elə qızın bu xüsusiyyətinin ortaya
çıxması ilə başlayır. Dostu
kimi Mandanadan zəhləsi gedən Firuz iki gün ərzində
onun əslində göründüyündən tamam başqa
insan olduğunu kəşf edir. Onun
günahını açıq şəkildə etiraf etməsi,
çəkdiyi vicdan əzabı, qorxmazlığı və
daxili gücü oğlanın ürəyində bu gənc
qıza qarşı məhəbbət oyatmağa
başlayır. Firuzun məhəbbətinə
həm də mərhəmət əlavə olunur. Mandananın əsl taleyini öyrənən Firuz onun
haqqında nə qədər yanıldıqlarının da fərqinə
varır. Belə ki, əslində
qızın atası ölüb, anası isə
sağdır, Mandananın atasının ölümündən
sonra ayağını belə basmadığı böyük
villada tək yaşayır. Mandana
anasına nifrət edir, özünün bugünkü taleyi və
atasının ölümünə görə onu
günahlandırır. Onun anası ilə
dialoqundan məlum olur ki, anası gəncliyində heç də
normal həyat tərzi keçirməyib. Hətta
evinin gizli yolunu bilən kişilər Mandana yatdıqdan sonra
evə gəlirmişlər. Günlərin bir
günü öz otağında yatan qız anasının
öyrətdiyi gizli yolla evə daxil olan
"dost"larından biri tərəfindən təcavüzə
uğrayır. Bununla da gənc qızın
bütün həyatı qaralır və o,
qaçışı narkotikdə görür.
Tənnaz
Təbatıbayi, Bijən Tabatəbayi, Gövhər Xeyrəndiş,
Sabir Əbr, Nazənin Bəyati kimi aktyorların rol
aldığı film həyatın və insanların qəribəlikləri
haqqında çəkilmiş ən gözəl filmlərdən
biri hesab oluna bilər. Həqiqi həyatın maketi olan ekran əsərində
də insanlar öz mənfəətləri ucbatından dost
dedikləri insanları bir göz qırpımında satır,
onlara "badalaq" vurur, arxasınca oyunlar qura bilirlər. Rejissor filmdəki həyatiliyi saxlayaraq
tamaşaçıda hadisələrin reallığına
hansısa bir şübhə yaranmasına izn vermir. Tamaşaçı biixtiyar filmi özünün, ətrafındakıların
həyatı ilə müqayisə edir. Öz-özünə
"mən olsaydım nə edərdim?!" sualını
verir. Bu sualın cavabı isə hər kəsin
içində var olan vicdan adlandırdığımız o
hisslə özü arasındakı böyük sirridir.
Nümayiş olunduğu ilk vaxtlardan
tamaşaçıların və kinoşünasların
marağına səbəb olan "Divanə top" filmi otuz
üçüncü beynəlxalq Fəcr festivalında
Büllur Simurğ mükafatına layiq görülüb.
"Ayaqqabım hanı?"
Düşünün ki, səkkiz yaşınız
olanda valideynləriniz ayrılıb, ananız sizi də
götürüb atanızdan yüzlərlə, minlərlə
kilometr uzaqdakı yad bir ölkəyə köçüb. Ananızın
atanız üçün ağladığı,
darıxdığı, ümidlə geri dönəcəyi
günü gözlədiyi, tez-tez məktublar yazıb
heç birinə cavab ala bilmədiyi bir zamanda atanızın
toy şəkli gəlir və deyirlər ki, atan başqa bir
qadınla evlənib, sizi unudub. Nə edərdiniz?
Cavab verməyə tələsməyin. Davamında xəyal edin ki,
bu hadisədən iyirmi il keçib və bir gün sizə
sosial şəbəkədən tapdığınız
qohumunuz sizə və ananıza bütün bunları
yaşadan kişinin - atanızın Altsheymer xəstəsi
olduğunu, səhhətinin gündən günə pisləşdiyini
xəbər verir və siz onu görmək üçün
uşaqlığınızın şəhərinə
qayıdırsınız. Buraya qayıdanda isə iyirmi il öncə sizə verilən bütün xəbərlərin
yalan, gerçəyin isə tamam fərqli olduğunu öyrənirsiniz.
Nə hiss edərdiniz? Necə hərəkət
edərdiniz?
Siz bu sual
ətrafında düşünün, mənsə sizə bu
taleyin qəhrəmanlarından biri- gənc Bita haqqında
danışım...
Bitanın səkkiz yaşı olanda bir-birini sonsuz məhəbbətlə
sevən valideynləri Həbib Kave və Pərinaz öz ailələrinin
inadı üzündən ayrılmalı olurlar. Atasının
təkidi ilə ondan ayrılan Həbibin onsuz qalanda mütləq
peşman olacağını və onu geri
çağıracağını düşünən Pərinaz
qızını da götürüb Tehrandan Amerikaya gedir.
Orada öz valideynlərinin yanında
yaşamağa başlayır, bir işə düzəlir və
çox keçmədən üstünə atılan şər
ucbatından altı aylıq həbsdə qalmağa məcbur
olur. Bu müddət ərzində ərindən
bir xəbər gözləyən, onu xilas etməsi
üçün dəfələrlə məktub yazan gənc
qadının məktubları cavabsız qalır. Bir gün ona Tehrandan boşanma kağızı,
başqa gün isə ərinin yad bir qadınla evləndiyini
sübut edəcək toy şəkli gəlir. Beləcə qadın ərindən, sevgisindən və
bir gün geri qayıtmaq ümidlərindən əl çəkib
qızını böyütməklə məşğul
olur.
Zavod sahibi Həbib isə burada arvadının və
qızının xiffətini çəkir, dərin
depressiyaya düşür. Çünki onun
yazdığı məktublar da cavabsızdır.
Depressiyası getdikcə güclənən adam
illər içərisində yaddaşını itirməyə
başlayır və bir gün evinin yolunu belə unudur.
Artıq illər sonra gənc qadın olan Bita
atasının xəstəliyini eşidib işdən
götürdüyü bir aylıq məzuniyyətlə Tehrana
gəlir. Əmisi və əmisi qızı ilə
görüşüb atasının yanına gedir. Gördükləri gənc qızı şoka
salır. Heç kimi və heç nəyi
xatırlamayan atası ona oğru kimi yanaşır,
qışqırır, özündən kənarlaşdırır.
Atasının keçmişə aid
xatırladıqları isə sevdiyi qadın və balaca
qızı Bitadır. Təəssüf
ki, onlarla bağlı da ancaq pis hadisələr
yadındadır. Bir də qızı və arvadı
üçün oxuduğu mahnılar: "Sən, ey pəri,
hardasan?"
Alsheymer xəstəliyi və mühacirlik haqqında olan "Ayaqqabım hanı?" filmi də İran kinosu günlərində nümayiş olunan filmlər arasında idi. 2016-cı ildə çəkilən filmin rejissoru Kiyumərs Purəhməd, ssenari müəllifləri Kiyumərs Purəhməd və Fərid Müstəfəvidir. Rza Kiyaniyan, Röya Nonəhali, Məcid Müzəffəri, Bəharə Kiyanəfşar və Mina Vəhidin rol aldığı ekran işi həm də fərqli bir eşq hekayəsidir. Həbiblə Pərinazın illərin sınağına, dərdinə, ayrılığına, aradakı məsafələrə meydan oxuyan eşqi Altsheymer xəstəliyinə belə qalib gəlməyi bacarır.
Ərinin əslində günahsız olduğunu, başlarına gətirilənlərin hər ikisinin ailəsinin günahı olduğunu öyrənən Pərinaz daha Amerikada qala bilmir. Bitanın Amerikaya dönməyəcəyini, atasına baxıb, ona qulluq etməkdə qərarlı olduğunu görən qadın özü Tehranın yolunu tutur və geri qayıdır. Burada qarşılaşdıqlarından sonra artıq o da bilir ərinin heç zaman ona xəyanət etmədiyini, yalnız onun və qızının həsrətilə yaşadığını, dərdindən, əzabından Altsheymer xəstəsi olduğunu. Həm də sevir axı... İllər keçməsinə baxmayaraq, qadın hələ də Həbibi sevir. Heç kimi tanımayan, kimsəni yaxınına buraxmayan Həbib onu görən kimi tanıyır, bu dəfə də getdiyini xatırlamır, arvadına sanki elə bu dəqiqə onu qonaq otağında qoyub mətbəxə keçibmiş kimi davranır.
Bu, başdan-başa eşq filmidir. Burada
qadınla kişinin bir-birinə, valideynlərin övlada olan
eşqi tamaşaçını riqqətə gətirir.
İnsan eşqin həyatla, doğmalarla, sonda isə
bu cür ağır bir xəstəliklə savaşa
çıxan cəsarətinə heyrət etməyə
bilmir. Nə yazıq ki, çox zaman həyatda
olduğu kimi filmdə də insana ən böyük zərbə
ən yaxınlarından dəyir. Həbibin
və Pərinazın valideynləri qəribə bir hərislik
ucbatından öz canlarından qopan övladlarının həyatlarının
puç olmasına zəmin yaradırlar.
Filmin sonunda isə Həbibə qulluq etmək üçün yanında qalan Pərinaz sevgisinin onu sağaldacağına əmindir: "Mən tibb elminin Altsheymer xəstəliyi haqqında dediklərinə hörmət edirəm. Amma qoy Altsheymer öz bildiyini eləsin, mən də öz bildiyimi".
"Ayaqqabım hanı?" filmi həm mövzusu, həm ssenarisi, həm də peşəkar rejissor və aktyor işinə görə otuz dördüncü beynəlxalq Fəcr festivalında ən yaxşı film kimi birinci yerə layiq görülüb.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2018.- 2 mart.- S.7.