Nəriman Nərimanovun
komisyonu
Azərbaycan
prezidenti 2018-ci ili - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti İli
elan etmişdir
Şirməmməd HÜSEYNOV
Müsəlman Şərqində ilk
demokratik respublika - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hansı
tarixi şəraitdə və hansı sistem üzərində
qurulmuş, yaradılmışdı? Dövrün
mətbuatında mötəbər şərhləri nəzərdən
keçirək.
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
NƏRİMAN NƏRİMANOVUN
KOMİSYONU
Rus bolşeviklərinin Azərbaycanı hənuz istila
eylədikləri günlərdəydi. Nəriman Nərimanov
Qızıl Ordunun kəndisinə qarşı icra eylədigi,
qayət mütəntən bir istiqbal nəşəsi ilə daha
sərməst idi. Kəndisinin böylə milliyyət və
din düşməni rus əli ilə təxtnişin (taxda
oturan hökmdar) olduğunu xalq nəzərində təbriə
(ifadə etmək) üçün söylədigi bir nitqində
vəd ediyordu ki:
“Bolşeviklərcə milliyyət keçici bir
dövrdür.
Millətpərvərlik tərvic edilməz (rəvac
verməz). Ona yalnız təhəmmül
(dözmək) olunur. Bir millət kəndisini
tanımaya və sevməyə degil, milliyyət sevgisi xəstəliyini
çabuq keçirməyə və hissiyyati-milliyyəyi
inhilal (bir-birindən ayırmayı) etdirməyə müvəzzəfdir
(borcludur).
Camaat, biz komisyon intixab eylədik, bu komisyon sabiq hökumətin
işlərini təhqiq ediyor. Təhqiqat yaxında qurtaracaq: nəticəsini
qəzetələrlə elan edəcəgiz, o zaman görəcəksiniz
ki, nə kibi xainlər sizləri idarə ediyormuş!”
Günlər, həftələr, aylar, hətta illər
keçdi. Nərimanın komisyonu sabiq hökumətin xəyanətini
isbat edəcək bir vəsiqə bulamadı.
Vəsiqə yoxsa da iddia mövcud idi. Müsavatçılar
şübhəsiz xain idilər, hər gün iddia olunuyordu.
Hala da iddia olunuyor, fəqət bu iddianın şahidi kim, sübutu nə?
Qızıl rus imperyalistlərinin bu xüsusdakı əli
boşluqlarını qara rus imperyalizminin mütəəssif məfkurəçilərindən
Baykov təlafi eyləmişdir.
Baykov, məşhur Rus Nasyonal-Demokrat firqəsinə mənsub
advokatlardandır. O firqəyə mənsubdur ki, rəisi Milyukovdur. O Milyukov ki, komunistlər oktyabr ixtilalının
müqəddəməsi olmaq üzrə onun hökuməti-müvəqqətədə
işğal elədigi xariciyyə nəzarətindən tərdini
tələb ediyorlardı. O Milyukov ki,
çarizmin xarici siyasətini bilxassə Türkiyə və
Stanbul haqqındakı planlarını tamamilə təsdiq və
təqib ediyordu.
Bu türk düşməni müsəlman əleyhdarı
Baykov, sənələrdən bəri Bakıda yaşayıb
orada advokatlıq edərdi. Mavərayi-Qafqasiyanın
rus əlində olması, Bakının bir rus vilayət mərkəzi
halında bulunması onun kibi kiçik adamların
cövlanına müsaidə ediyor, vilayətin məşhur
bir adamı olmalarına imkan veriyordu. Halbuki
Mavərayi-Qafqazın Rusiyadan ayrılması, Azərbaycan
Cümhuriyyətinin istiqlalı, rus imperyalizminin mübəşşiri
bulunan bu kibi zəvata heç də xoş gəlmiyordu.
Çünki hakim millətin mümtaz bir fərdi
ikən ələladə bir vətəndaş dərəcəsinə
düşmək şöven ruhlarına giran gəldigi kibi
Rusya vilayətlərindəki birincilikləri Azərbaycan
paytaxtındakı ikinciliyə enmək üzündən keyfləri
də mütəzərrər oluyordu. Buna
qızıyor, küfr ediyor, dünki məhkum “tatarvanın”
bu gün kəndisinə təhəkküm etməsini çəkəmiyordu.
Bütün bunlara əlavə olaraq onun
xüsusi bir acısı da vardı. Cümhuriyyət
əleyhindəki xəyanəti təhəqqüq etdigindən
milli hökumət, kəndisini Azərbaycandan tərd və əmlakını
da həcz (müsadirə) eyləmişdi.
İştə bütün bu acıların
öcünü almaq üçün məhud (aşna) Baykov,
Mavərayi-Qafqaza aid rusca bir xatirə nəşr eyləmişdir. Rusca nəşr
eylədigi bu xatirəsində Baykov yeddi dərənin suyunu
bir araya toplayaraq isbat etmək istəmişdir ki, “Azərbaycan
istiqlala layiq degildir. Azərbaycan köylüsü Rusiyadan
başqa bir hökuməti arzu etmiyor; Azərbaycan hökuməti
xalqın arzusu xilafına olaraq bir taqım macərapərəstlər
tərəfindən yalnız kəndi iqbal və mənfəətlərini
təmin üçün təsis olunmuşdu, bu hökuməti
idarə edən “Müsavat” firqəsi, başda bir-iki yüz
macərapərəst ilə aşağıda hər növi əmr
və nüfuza koru-koruna tabe olmaqdan başqa bir şey bilməyən
Azərbaycan köylüsündən ibarətdir. Azərbaycan ricalının istiqlalpərvərligi
böyük Rusiya miqyasında rol oynayacaq bir iqtidara malik
olmayıb kiçik Azərbaycan miqyasında isə iqbalpərəstlik
edəcəkləri saiqə ilə əmələ gəlmişdir”.
İştə
qara rus şovinistinin böhtan, yalan və ədavətdən
ibarət zəhərli səhifələri yuxarıdakı
ana fikirləri “isbat” etdigi üçün bolşeviklərin
işinə gəlmiş, mal bulmuş məğribi kibi,
istifadəsini unutmamışlardır.
Nə yapsınlar əllərindəki övraq və vəsaiti
tədqiq üçün intixab eylədikləri komisyon
milliyyətpərvərlərin xəyanətini isbata yarar bir
şey bulamadı, heç olmazsa Baykovdan faydalansınlar.
Bakıda müntəşir “Komunist” qəzetəsi də
öylə yapmışdır. Böyük hərflərlə
qəzetənin səkiz sütununu işğal edən bir fəqərənin
başına “Müsavat” hökumətini idarə edənlər
kimlər imişlər? - deyə
Baykovun məhud kitabından iqtibaslarda bulunmuşdur.
Kitabın
milliyyətpərvərlər əleyhinə istişhad
(şahiddurma) eylədikləri bu adam vaxtilə
əllərinə düşsə idi şübhəsiz ki,
“proletaryat” düşməni deyə qurşuna düzərlər
idi. Fəqət şimdi bu adamın “Azərbaycanın
Rusiyadan ayrılmağa haqqı yoxdur, istiqlal davasında
bulunan münəvvərlərin macərapərəst
adamlardan ibarətdir” müddəasını “isbat edən”
kitabı pək mühüm bir “Vəsiqə” kibi istifadə
olunuyor.
Əvət, Azərbaycan, istiqlalının rəsmən
dəxi ilğa olunduğu bu günlərdə “bu
istiqlalın zatən mövcud olmayıb xalqın da bizzat bu
istiqlalı istəmədigini” iddia edən nə qədər
xuliqan varsa bolşeviklərin dostu onların mütəmadi,
işlərinə yarar şahidlərdir.
Qızıl imperyalizm rus imperyalizminin əsaslarına
sadiq qaldıqca kəndisinə lazım olan şahidləri
qara imperyalizmin məfkurəçiləri arasından da ala
bilir.
Qara Baykovun bayquş nühusəti (nəhsliyi) ilə
ötən mənfur səsi Azərbaycan istiqlal
binasını zülümkar əllərilə təxrib edən
qızıl komunistlərin qulağına pək munis gəliyor. Qara rus
imperyalizminin dərdi ilə tərənnüm edən musiqi,
qızıl rus imperyalizminin simasını oxşuyor.
Öylə ya:
“Aşina danət səda-yi aşina!” (Dost dostu səsindən
tanır)
Azəri
“Yeni
Qafqasya”, dekabr 1923, ¹5
CAHAN
HƏRBİNİN TƏSİRİ
Hərbi-ümumi
milli vəhdətlərini təkmil ilə cahan kəndi
nüfuz və istilaları altına almaq istəyən
böyük Avropa millətlərinin iqtisadi və siyasi
mübarizəsindən çıxmış, heyəti-ümumiyyəsi
ilə iki böyük və dəhşətli dövlətlər
zümrəsi təşkil edən bu qüvvələrin
toqquşmasından doğan hadisələr, əskidən bəri
hürriyyət və istiqlal kəsbinə amədə məhkum
millətlərə xilas gününün yaxınlaşmaq
üzrə olduğu haqqında böyük ümidlər
vermişdi. Hərbi-ümumiyə girən
dövlətlərin nihayi zəfəri yalnız bizzat haiz
olduqları maddi və mənəvi qüvvətlərindən
degil, bir qədər də idarə və əsarətləri
altında buldurduqları məhkum dövlətlərin şu
və bu yolda vəziyyət almalarından asılı idi.
Bu zərurəti hiss edən dövlətlər məfkurəvi
mübarizələrinə milliyyət düsturlarını vəz
eyləmiş və bu düsturdan əzəmi surətdə
istifadə etmək üçün tərəfeyn
bütün məharətini sərf etmişdi.
Daha hərb başlar başlamaz, tərəfeyndən
hankısı qalib gəlirsə gəlsin, məsələ
Lehistanın (Polşanın) kəsbi-hürriyyət və
istiqlal edəcəginə bir qənaət gəlmişdi. Çünki
bu prinsip həm ittifaq, həm ixtilaf zümrəsinə mənsub
dövlətlər tərəfindən müsbət bir surətdə
elan edilib verilmişdi.
Çar Rusiyası belə elani-hərbi mütəaqib
Lehistana muxtariyyəti-idarə veriləcəgini elan ediyordu. Məşhur
sözdür, deyərlər ki, Almaniyanı yıxan qüvvət
Verden müdafiələrindən ziyadə Vilsonun məşhur
prinsipləri olmuşdur. Vilson prinsipləri miyanında
yer bulan milliyyət məsələsinin surəti-həllinə
aid olan maddə, Amerika Rəisi-Cümhuri tərəfindən
düşünülməmiş, biləks Avropa əfkarı-ümumiyyəsində
bilxassə yer etmiş bulunan ümdə Vilson prinsiplərinə
bir aynaya əks edər kibi əks etmişdi. 14 maddəsi ilə
adəta yeni zaman peyğəmbəri şan və şöhrətilə
bir zaman kürreyi-ərz üzərindəki bağrı
yanıq bütün millətlərin ümidgahını təşkil
edən Vilson, bütün bir hörmət və təzimatı
zamanın ən böyük həqiqətini təşkil edən
bir şüarı, Amerika dövləti kibi əzəmi bir
dövlətin ən məsul adamı sifətilə elan etməsinə
mədyundu (minnətdardı).
Hərb bitdi Versal sülhü əqd edildi. Millətlər
Cəmiyyəti təşəkkül etdi. Gözümüzün önündəki tətbiqat
ilə Vilson prinsiplərindəki nəzəriyyat arasında fərq
çoxdur. Bu fərqi ən əvvəl
qeyd edən Vilsonun kəndi məmləkəti oldu.
Amerika, Versal sülhü ilə səlaha degil, yeni fəsada
atılan Avropa işlərinə qarışmaq istəmədi,
nə Versal sülhünü təsdiq etdi, nə də Millətlər
Cəmiyyətinə girdi.
Versal sülhünü nə qədər tənqid etsək,
Millətlər Cəmiyyətini nə qədər naqis bulsaq da
Avropa hərbinin nəticəsində, Avropada milliyyət məsələsinin
şu və ya bu şəkildə olsun həll edilmiş
olduğunu təqdir etməliyiz. Avropa hərbi
Avropadakı qeyri milli dövlətlərin, müxtəlif millətlərdən
mütəşəkkil imperatorluqların zavalı ilə nəticə-pəzir
oldu. Avstriya parçalandı, deyəlim ki
məğlub oldu. Rusiya da
parçalandı. Onu da növ ümumə
məğlub görəlim. Məsələyi
bununla izah edəlim. Almaniyaya nə deyərsiniz?!
Qaliblərin bütün qeyz və kini, ən müdhiş və
mühlix zərbələri ona mütəveccih ikən və
zəfər səmərələrini iqtitaf (faydalanmaq)
işində başçılıq edən fransız
şovenlərinin bütün himməti onu
parçalanmağa məsruf ikən Almaniya
parçalanmadı, biləks Avstriya Almaniyası ilə birləşməsi
pək möhtəməl!..
Müharibədən əvvəlki Avropa xəritəsi
ilə müharibədən sonrakı Avropa xəritəsinə
diqqət edilirsə, mövcud bəzi haqsızlıqlarla bərabər,
milliyyət məsələsinin bu qitədə surəti-ümumiyyədə
həll edilmiş olduğu görülür.
Sıra
Şərqindir
Milliyyət məsələsi Avropada həll edilmişsə
də, bütün dünyada daha həll edilməmişdir. Milliyyət
davasının Fransa və Amerika ixtilallarındakı bəşəri
fikirlərdən istifadə etdigi yuxarıdan bəri təfsil
etdigimiz vaqeələrlə sabitdir. Müstəmləkə
inqilabının ən böyük mürşidi bulunan
Müttəhid Amerika Cümhuriyyətinin qəh-rəman
müəssisi Vaşinqton, nitqlərinin birində “Biz
hürriyyət və birlik toxumunu saçdıq, bu toxum
bütün dünyada çiçəklənəcək.
Bir gün gəlir ki, Müttəhid Amerika
hökumətlərinə nəzir (bənzər, misal, tay)
olaraq Müttəhid Avropa təəssüs edər və
Amerika hökumətləri bütün cahana örnək
olur!”
Vaşinqtonun
bu sözlərindəki məna, bədə kəndisindən
bəhs etdigimiz rəis Monronun məşhur bəyannaməsində
yer verilmiş, nəhayət bu “tezis” Rəis Vaşinqtonun nitq
və bəyannamələrində tərvic edilmişdir.
Vilsona görə Amerika ənəneyi-siyasiyyəsini təşkil
edən əsas ikidir.
Xaricən hər millətin kəndi müqəddəratını
həllə səlahiyyətdar olması və daxilən də
vətəndaşların tabe olduqları hökuməti bizzat
təyin etmələri. Birinci məbdə (prinsip) beynəlmiləl
münasibətdə hürriyyətən, dövlətin millətləri
mexanik qüvvətlə istiladan imtinanından, 2-ci məbdə
də məmləkət daxilində demokrasi rejiminin təsisindən
ibarətdir.
“Bən təklif ediyorum ki, - Vilson diyor - bütün millətlər
(dövlətlər) digər bir milləti kəndisinə tabe
olmaq üçün təzyiq və icbar etməsin, hər
millət öz idarəsini bizzat kəndisi təyin eyləsin
və təkilf ediyoram ki, tabelər mətbuları bulunan idarənin
şəkil və mahiyyətini bizzat kəndiləri təyin
eyləsinlər”.
Vaşinqton bütün cahandan bəhs edərkən
Avropanın Amerikaya bənzəyəcəyini söyləmiş
və bununla iktifa eyləmişdir. Vaşinqton
proqramını tərvic edən Monro və Vilson kibi rəislər
fikirlərini bütün cahanı ehtiva edər bir şəkildə
ifadə etməklə bərabər tətbiqatda yalnız
Amerika və Avropa sahəsi ilə iktifa eyləmişlərdir.
Avropadakı ən radikal və sosyalist cərəyanlar
belə ələmşümul mülahizə və projelərində
Avropa və Amerika qitələrindən dışarıya qəsd
etməmişlərdir. Avropadakı radikal əmələ
cərəyanlarını belə, Şərqdəki hərəkat,
avropalılara təəllüq edən şu və ya bu məsələyə
toxunduracağı məzərrət və ya fayda nisbətində
əlaqədar etmiş, hadisə o nöqtədən təqdir
edilmişdir.
Yalnız bu hərbdən sonradır ki, “cahani-mədəniyyət”
milliyyət məsələsinin sırf Amerika və Avropaya
münhəsir bir məsələ olmadığını
görmüş, kəndisini müəzzəm bir hərəkat
qarşısında bulmuşdur.
Əvət, məsələyi avropalıların
“eqosentrik” görüşlərindən təcrid və aləmşümul
bir nəzərlə tədqiq edərsək, əsil milliyyət
məsələsinin bundan sonra həll ediləcəgini
hökm etməliyiz. Türk dünyasını qəbzəsində
(pəncəsində, ovcunda) bulunduran qızıl bolşevizm,
yalançı bütün şüarına rəğmən,
milliyyət məsələsini həll etmiş degildir. Sovet federasyonunun nə kibi sentralist və milliyyət
düşməni, zalım bir idarə olduğunu biliyorsunuz.
Millətlər Cəmiyyətinin qaliblər
arasında bulduğu yeni müstəmləkələr
haqqında tətbiq etdigi sistemin, əski müstəmləkələr
sistemindən şəklən fərqli olmaqla bərabər
yenə müstəmləkə sistemi olduğu məlumdur.
Burada dəyişən yalnız kəlmədir.
Müstəmləkə yerinə “mandat”
demiş (Mandat - 1) vəsiqə, 2) məğlub ölkələrin
müstəmləkələrinin və ya topraqlarının
bir hissəsini idarə etmək üçün vermiş Millətlər
Cümhuriyyətinin qalib dövlətlərə verdigi
hüquq, 3) hüquqi tapşırıq).
Təbiidir ki, mənliyini istihsal və tamamilə təşəkkül
etmiş bir milləti, bu kibi məhdud şəkillərlə
ovutmaq olmaz.
Şərq məmləkətlərinin, bilxassə
Türk ellərinin, Avropa millətlərinin XVIII və ya XIX əsrlərdə
keçirdikləri milli cidal və ixtilal dövrünə
girdiklərində şübhə yoxdur. XIX əsr
Avropa millətləri üçün nə iydisə XX əsr
də Şərq millətləri üçün odur.
“Milliyyət” kəlməsilə “millət” kəlməsi
arasında fərq vardır. Hürriyyət və
istiqlalını kəsb etmək yolunda əzmi-israr göstərməyən
bir cəmiyyət milliyyət olsa da millət degildi. Millət, istiqlalı ilə yaşamaq əzminə
qərar vermiş milliy-yətdir. Türkiyənin
göstərdigi xariqə Asiya İstiqlal Hərbi kibi
şanlı misallar varkən Türk və Şərq millətlərinin
də artıq bir millət olaraq meydana
çıxdıqlarına şübhə ediləməz.
Şərqdə və bilxassə Türk və İslam
dünyasında zühur edən milliyyət cərəyanlarnın
və milli cidalların mahiyyət və həqiqətini
tamamilə qavraya bilmək üçün məsələyi
ayrıca tədqiq etmək lazım. Bu bəhsə
başqa bir müsahibədə övdət etməyə
çalışacağız. Şimdilik
bu qədər söyləyə biləriz ki, Avropadakı
milliyyət cərə-yanlarında təsbit edilən 3
mühüm dövrü Şərq hərəkatları pək
qısa bir zamanda keçiriyorlar.
Avropa milliyyətpərvərligi verdigimiz təfsilatdan da
seziləcəgi vəchilə, 3 dövr keçirmişdir.
1 - Fransa
ixtilal məktəbinin təsirində bulunan rasyonalizm
dövrü. Bu dövrdə milli hərəkat
yalnız hüquqi-təbiiyyə nöqteyi-nəzərindən
görülüyor milliyyəti müəyyən qanunlar təhdində
yaşamağa qərar vermiş siyasi bir zümrə ədd
ediyorlardı. Madam ki, insan
hürdür, dövlət də hürr insanların
muradi-ümumisinə müvafiq hürr bir müəssisə
olmalıdır, deyiliyordu.
2 - Alman
filoloji məktəbinin təsiri ilə zühur edən
irqçilik dövrü (rasizm). Bu dövrdə
milliyyət məbdəi (başlanğıc prinsipi) romantik
bir həyəcanla müdafiə olunaraq, milliyyətin şəxslərin
iradəsilə degil, irq və mənşə vəhdətindən
mütəvəllid (doğulan, törəyən) olduğu iləri
sürülüyordu.
3 -
Üçüncü dövrdə bu iki nəzəriyyənin
etilafından hasil olma əsri hars nəzəriyyəsi hakim
oluyor ki, milliyyət eyni şərait təhdində bulunan
insanlar zümrəsindən mütəvəllid cəmiyyət
məhsulu ədd edəcək, irq nəzəriyyəsindəki
kollektivizm şüarını ifa etməklə bərabər,
milliyyəti müstəhəsiyə (məhsula)
dönmüş müəssisə halında görəməz,
onun tərəqqi və təkamül edən bir müəssisə
olduğunu və milliyyət davasının insani demokratik
prinsiplərlə müttəfiq olduğunu iddia edər.
Türkiyə
həyati-siyasiyyəsini Şərq cərəyanlarının
tipik bir misalı olaraq alırsaq, bu 3 tipik
nəzəriyyənin müxtəlif zamanlarda təsir
yapmış olduğunu görürüz:
Tənzimat, Fransız rasyonalizminin təhti-təsirində
idi.
“İttihad
və Tərəqqi” zamanındakı
Türkçülük, Alman filoloji məktəbinin təsis
etdigi irq nəzəriyyəsini tərvic edərdi:
Cümhuriyyət Türkiyəsi isə bəzi ifrat və
təfritlərdən sərfi-nəzər hars nəzəriyyəsinə
müstənid əsri milliyyət idealını təqib etməkdədir.
Bu nəzəriyyə bizi alman filoloji məktəbinin
oyanmaq üzrə bulunan millətlərə romantiq bir həyəcan
verdigi mühəqqəq bulunan xəlqiyyət, afiqiyyat sahəsində
icra etdigi elmi tədqiqat üsulundan müstəqni etmədigi
kibi, milli bir hərəkata müvəffəqiyyəti təmin
edən xalqçılıq əsası ilə də
sıxı-sıxıya rəbt edər. Milliyyətpərvərlik
bu nəzəriyyəyə görə demokratik və inqilabi
bir cərəyandır.
Alacağımız
Dərs
Hala tarixi düşmənin qəhhar pəncəsindən
qurtulamayan bir Azərbaycan, bir Türkistan, bir Kazan və sairə
Türk qövmlərinə Avropa milliyyətpərvərlərini
tədqiq nəticəsində alınacaq pək mühüm dərslər
vardır.
İctimai
mücadilə məhkum, fəqət haqqi-həyata malik siniflərə
istinad edən fikri cərəyanlar, hürriyyəti hədəf
ittixaz etdikləri kütlənin bütün kin və nifrətini
demokrasi əleyhdarı zalım aristokrasiyə qarşı cəlb
etdikləri nə qədər təbii isə, hürriyyət
və istiqlalını istihdaf edən (geri istəyən) məhkum
bir millətin də kəndisini əsarəti altında
bulunduran qüvvətə, yabançı və
müstövli (işğalçı) millətə
qarşı eyni hissi-ədavət və kinlə mücəhhəz
(hazırlıqlı) olması qəyət təbiidir. Bu təbii saiqəylədir ki, alman ittihadının
taktığı Fransa düşmənliyi, Slav
ittihadının taktığı alman və türk
düşmənliyi, İtaliya ittihadının taktiki
Almaniya-Avstriya düşmənliyi olmuşdur.
Bu təcrübəyə nəzərən bizim də
proqramımız milli harsımızı tədqiq ilə
türkcəmizi sevmək, milliyyətimizi anlamaq, milli
xüsusiyyət və mənliyimizi elmi surətdə öyrənmək
olmalıdır. Mədəni millətlər arasında
tüfeyli degil, dəyərli bir üzviyyət olmağa
çalışmaqla bərabər, biz milliyyətpərvərliyi
irticai mənada almamalı, onun həddi-zatında demokratik və
inqilabi bir cərəyan olduğunu dərk etməli, insani qayələrə
milli demokratik yollardan daha səri (surətlə) gediləcəyini
təqdirə qadir olmalıyız.
Taktikə
gəlincə, Avropadakı milliyyətpərvər cərəyanlarda
gördüyümüz kibi milliyyət, hürriyyət və
istiqlalımızın yolu üzərində duran tarixi
düşməndən tamamilə xilas olmadıqca, müqəddəs
mücadilənin böyük mənfəəti naminə kəndimizdə
rus əleyhdarlığı fikrini tərbiyə etməli,
türklüyün əbədi düşməni
müstövli (işğalçı) rusluğun, yalnız
siyasi degil harsı hər türlü təsirinə dəxi
amansız mücadilə elan etməliyiz.
Rəsulzadə
Məhəmməd Emin
“Yeni
Qafqasiya”, 16 nisan (aprel) 1927, ¹ 14 (M.Ə.Rəsulzadə
“Yeni Qafqasiya” yazıları (1923-1927) Ankara, 2017, səh. 371-376.
İKİ
BAXIŞ ORTASINDA
Təngə gəlib də köhnə hökuməti
başından atan Rusiya hürriyyətpərvərləri nəzərində
həlli tələb olunan mühüm bir məsələ
durdu. Müharibə necə olsun? Hökuməti-müvəqqətə
ta əvvəlinci günündən etibarən müharibə
son imkana qədər aparılıb zəfərlə bitsin,
dedi. İlk nəzərdə bu məsələ üstündə
iki rəy ola bilməyəcəgi də məntiqli
görülüyordu. Məmləkəti bərbad
edən, dövləti eybləndirən, hökuməti
yıxan bir qüvvət şübhəsiz ki, eybli sülh
imza edəməzdi. Böylə bir imza azad
Rusiya cəmaətinin şərəf və namusuna
toxunacaqdı. Fəqət günlərə keçdikcə
hürriyyət dəstəsi içində iki cərəyan
mövcud olduğu meydana çıxdı: liberallar cərəyanı,
sollar axıntısı. Liberalların müharibə həqqindəki
əzmləri haman qədimdən bəri
bildigimiz əzm idi. Hətta bu əzmi idarə
üçün seçilən vəzir belə siyasəti-aləm
həqqindəki müəyyən nəzəri ilə
tanınmış bir zat idi. Bu “əzm”ə
görə Rusiyanın mənafei daxili islahata bağlı
olmaqla bərabər xaricən dəxi bəzi müvəffəqiyyətlər,
bir takım qazanclar əldə etməgə
bağlıdır. Halbuki sol cərəyan,
Kerenski, Çxeidze və onlardan daha solda bulunan bəzi əmələ
təşkilatı məsələyi başqa dürlü
mütaliə ediyorlar. Onlar müharib səfləri
üstündən əl uzatmaq surətilə olsa da bir an əvvəl barışmaq və nahaq qan
tökməmək istiyorlar.
Əlbəttə, bunlar da o biriləri kibi eybli sülh əqdinə
yanaşmazlar, Rusiya xəlqini “xain” mövqeində görmək
istəməzlər. Fəqət eybsiz sülhün şəraitini
təyində ehtimal ki, digərləri kibi müşkülpəsəndlik
də etməzlər. Bu iki cərəyan
arasındakı fərqin hal-hazırda nədən ibarət
olduğunu kəsdirmək əldəki məlumata görə
mümkün degildir. Çünki biz bu qədər
bir şey biliyoruz ki, Soldat və Əmələ Vəkilləri
Şurası bütün müharib dövlət əmələlərinə
müraciətlə istəmişdir ki, nahaq qan tökülməsinə
intəha verilsin və hər yanda cümhuriyyəti-ənam əsasının
möhkəmləşdirilməsinə
çalışılsın. Və təzminati-hərbiyyə
ilə istiladan xali şərtlərlə sülh əqdinə
çalışılsın. Böylə
bir proqram liberal qisminin məramilə müvafiq gəliyormu,
degilmi - burası daha bəlli degildir.
Fəqət bu qədər məlumdur ki, Ru-siya
sollarının bu təklifi liberal qisminin, liberal mətbuatın
xoşuna gəlməmişdir. Əmələ partiyası vaqe olan
bu təklifi ilə xoşbavərlikdə, dost, düşmən
tanımamaqda ittiham olunuyor. Zatən siyasi məsələlərdə,
bilxassə xarici siyasət məsələsindəki bu iki
ruhluluq inqilabdan əvvəlki Duma iclaslarında da
görülüyordu. Bugünki xariciyyə
vəziri Milyukov ilə bugünki ədliyyə vəziri
Kerenski və bugünki fəhlə vəkilləri
şurasının rəisi Çxeidze arasın-da
münaqişələr vaqe oluyordu. Milyukov
boğazlardan, İstanbulun lüzumundan bəhs edib durduğu
zamanda Kerenski ilə Çxeidze buna “xəyalplov” namını
veriyor, Rusiya demokratiyasının mənafeini burada degil, “Fransa
inqilabını təqlid etməkdə”
görüyorlardı.
Müharibəyi davam etdirmək bütün cərəyanlara
mənsub Rusiya vətəndaşlarının bugünki bir
sözüdür. Neçün davam etdirmək? - iştə, ixtilaflı bir məsələ. Xarici məsələdə, bilxassə müharibənin
məqsəd və əncamı üstündə sezilən
bu iki nəzər, daxili siyasət məsələsində də
yox degildir. Daxilən cümhuriyyəti-ənam
əsasını dikəldib geniş bir səlahiyyətlə
demokratik bir idarə qurmaq fikri ilə bu fikrə çox da
mail olmayan varlı siniflər və ehtiyatlı liberallar
arasında iki meyl mövcud olduğu sezilməkdədir. Bu iki meylin və digər meyllərin həqqi-bəqa
qazanmasını şübhəsiz ki, Məclisi-Müəssisan
həll edəcəkdir. Fəqət Məclisi-Müəssisanın
bu - yaxud o qərara gəlməsini əvvəlcədən təmin
etmək üçün hökuməti-müvəqqətəyi
əllərində bulunduranlar tamamilə laqeyd qalamazlar. İnqilabın bütün məsuliyyət və
ağırlığını boyunlarına götürən
fədakar qüvvətlər əlbəttə istərlər
ki, cəmaət bütün azadlığı ilə rəyini
verib könlü istədigi idarə həqqində kəndi
fikrini söyləyə bilsin. Ona görə
də bu hökuməti ümidli əllərdə bulundurmaq
arzusu ən təbii arzudur. Əcəba,
Rusiya demokratiyasının, köhnə Rusiyada məhkum olan
millətlərin mənafeini gözədəcək bir
qüvvət, bir ümidli əl hankisidir. Heç
şübhəsiz ki, bu qüvvət cümhuriyyəti-ənam
əsasının zaman iqtizasilə degil, sinif mənfəəti
ilə əskidən bəri bəslədigi arzu və əməl
həsbilə ən səmimi tərəfdarı olan inqilab və
demokrat firqələridir.
Buna görə bəsirətli olmalı, Məclisi-Müəssisana
getdikdə hanki məslək, hanki sinif və hanki qüvvətlərlə
etilaf və ittihad bağlamaq mənfəətimizdən
olduğunu biz müsəlman kütləsi, biz müsəlman
kütləsinin mənafeini gözədənlər, onun safiyyəti-mədəniyyə
və məsu-niyyəti-milliyyəsi üçün sinə
sürtənlər yaxşıca ölçüb biçməli
və o surətlə rəftar etməliyiz.
M.Ə.Rəsulzadə
"Açıq
söz"27 mart 1917, ¹434
Xali - sərbəst
Xoşbavərlik
- mötəbər olmamaq
Məsuniyyət
- toxunulmazlıq
KADET
FİRQƏSİ VƏ MÜSƏLMANLAR
Keçəndə Məqsudovun (*) Kadet firqəsi syezdində
bütün müsəlmanların kadet firqəsi tərəfində
olduqları həqqində bir bəyanda bulunmuş idi. “Açıq
söz” Məqsudovun bu cəsarətinə heyrət edərək
müsəlmanların mənafeyini “imperialist” kadetlərlə
bərabər getməkdə degil, təbiətlərilə
demokrat və hürriyyətpərvər olan firqələrdə
olduğunu söyləmişdi.
Bu dəfə alınan “Utro Rossii” qəzetəsində
müsəlman fraksiyası nəzdindəki müsəlman
Bürosunun bu xüsusda nəşr elədigi bəyannaməsi
gəlmişdir. Bəyannamə “Açıq söz”də
izhar olunan fikirləri daha kəskin və daha mətin bir surətdə
ortaya ataraq müsəlmanların Kadet firqəsi ilə bərabər
olamıyacağını qüvvətli ibarələrlə
elan ediyor. Bəyannamədə denilir ki:
“Biz
Rusiyanın hər tərəfindən gəlmiş və
aşağıda imza atmış müsəlman Bürosu əzası
bütün Rusiya cəmaətinə elan etmək məcburiyyətindəyiz
ki, vətəndaş Məqsudovun kadetlər syezdində
bütün müsəlmanların keçmişdə kadetlərlə
getdikləri və gələcəkdə də onlar-la gedəcəkləri
həqqində olan bəyanından ancaq o özü məsuldur.
Biz inandırıyoruz ki, naqis seçki nizamnaməsi
bütün Dövlət Duması nümayəndəligindən
məhrum olunan demokrat müsəlmanlar heç bir zaman Kadet
firqəsinə öz siyasi nəzəriyyələrinin tərcümanı
kibi baxmamışlardır. Əlavə bərin cəsarətlə
deyə biləriz ki, hal-hazırda degil, demokratlar müsəlman
burjua və feodal siniflərinin başçıları belə
nə qədər ustalıq və əcələ ilə başqa
rənglərə boyanmış olsa da Kadet bayrağı
altına yığılmaq meylində olmazlar. Böyük aləm müharibəsi zamanında, gərək
qara istibdad zamanında və gərək işıqlı
hürriyyət günlərində Kadet firqəsinin namidar fəalları
ağzından eşidilən cahangiranə (imperialist) sözlər
ucundan bu firqənin müsəlmanlar nəzərində
heç bir ixtiyarı olmamışdır.
Əksərən məmləkətin kənar bucaqlarında yaşayan müsəlmanlar dövlətin təqib etdigi cahangirlik politikasından hamıdan çox zərər görmüş və ona görə də hər kəsdən az hazırdırlar ki, nə şəkildə olsa da bu cahangirlik siyasətinə tərəfdar olsunlar. Kadet firqəsinin dəstə başçısı, imdiki müvəqqəti hökumətin xariciyyə vəziri olan Milyukov keçəndə müharibənin məqsədləri həqqində elan etmiş olduğu bəyannaməsi müsəlmanların protestosunu mucib buluyor. Biz cəsarət edib söyləyə biləriz ki, müsəlmanlar İstanbul ilə boğazları alacaq bir qələbə ardından gedə bilməzlər. Millətlərin müqəddəs azadlığı ilə böylə bir şüar qətiyyən düz gəlməz. Bu şüar göstəriyor ki, kadet Avropa millətləri üçün bir, Asiya millətlərini və bilxassə Türkiyəni ölçmək üçün digər bir ölçü istəniyor.
Rusiya müsəlmanları böyük Rusiya milləti ilə qardaş olaraq müharibə meydanlarında vətən müdafiəsində qanlarını axıtdılar. Bundan sonra ümumi azadlıqlarını müdafiə etmək üçün yenə qanlarını müzayiqə etməzlər. Azad millətlərin azad Rusiyası müsəlmanlara bir ruh veriyor və gələcəkdə işıqlı istiqlal uğrunda qəhrəmanlıqları göstərməyə susadıyor. Fəqət Rusiyanın hürriyyətini müdafiə etdikləri halda müsəlmanlar başqa millətlərə - bu millətlər Asiyada olsun, Afrikada olsun, həqarət və məğlubiyyət gətirmək istəməzlər. Buna görə də biz cəsarət edib deyə biləriz ki, bizim fikrimiz haman Rusiya müsəlmanlarının fikridir. Rusiya müsəlmanları gərək xarici və gərək daxili məsələlərdə ancaq o firqə-lərlə bərabər gedərlər ki, onlar həqiqi demokrat fikirlərinin sahibi olub Avropada olsun, Asiyada və Afrikada olsun, bilafərq milliyyət, din, cins, rəng və irq bütün qövm və millətlərin azadlığını gözlər, hamı millətlərin izzəti-nəfsinə ehtiram edərlər”.
“Açıq
söz”, 3 aprel 1917, ¹440
Müzayiqə - əsirgəmə
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2018.-3 mart.-S.20-21