Cümhuriyyətin
AzərTAc yadigarı: yaranma zərurəti və keçdiyi
yol haqqında
Namiq ƏHMƏDOV
Azərbaycan
Respublikasının varisi olan AXC dövründə
yaradılmış qurumlar bu gün bir az
da mürəşəkkil şəkildə ənənələri
yaşatmaqda və cəmiyyətə yeni töhvələrini
verməkdədir.
Respublikanın
baş xəbər agentliyi olan AZƏRTAC-ın Cümhuriyyət
dövründə yaradılan və bu dövrdən
başlayan inkişaf yolu da tariximizin şərəfli bir hissəsidir. İstər
sovetlər dövründə, istərsə də ikinci
müstəqillik illərində agentliyin inkişafı,
maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi və
ən nəhayət dünya miqyasına
çıxmasının bütün təminatları Ulu
öndərimiz Heydər Əliyevin adı ilə bağlı
olsa da, bu möhtəşəm tendensiya bu gün də
uğurla davam etdirilməkdə, dünya informasiya məkanında
AZƏRTAC-in əhəmiyyətli yerini möhkəmlətməkdədir.
Bu önəm mətbuat tədqiqatçılarınin da diqqət
mərkəzində olmuş və dəyərləndirilmişdir:
“Beynəlxalq informasiya məkanında Azərbaycanın
mövqeyinin möhkəmlənməsində, ölkəmiz
haqqında həqiqətlərin dünya media səhnəsinə
çıxarılmasında, xalqımızın üzləşdiyi
problemlər haqqında beynəlxalq ictimaiyyətə obyektiv,
dolğun və düzgün məlumatların
çatdırılmasında Azərbaycan Demokratik
Respublikasının yadigarı olan Azərbaycan Dövlət
Teleqraf Agentliyi – AzərTAcın böyük rolu var” (Sabir Məmmədov.
Azərbaycanın beynəlxalq media-kommunikasiya əlaqələrinin
inkişafı. Tarix və onun problemləri,
2013, ¹ 3, s.117-121).
Amma bir məsələni
də unutmaq olmaz ki, uzun illik fəaliyyəti dövründə
Azərbaycanın ilk xəbər agentliyinin tarixinin
araşdırılmasına və öyrənilməsinə o
qədər də ciddi əhəmiyyət verilməmiş, bu
tarix əslində ayrı-ayrı yubiley məqalələri,
bəzi jurnalist xatirələri və məqalələrinin
içərisində bir-iki abzasla məhdudlaşmışdır.
Nə yaxşı ki, agentliyə bu gün də rəhbərlik
etməkdə olan məşhur jurnalist Aslan Aslanovun xidmətləri
təkcə təşkilatı işlərlə
yekunlaşmamış,
məhz onun rəhbərliyi ilə 2002-ci ildən
sonra agentliyin yaranması, kecdiyi çətin və şərəfli
yol ciddi araşdırmalrın mövzusu olmuş, bu sahədə
xeyli işlər həyata keçirilmişdir. Heç
şübhə etmirəm ki, “AzərTAc-dan AzərTAc-a:
mürəkkəb və şərəfli yol” (2008, 184 səh.),
“Müasir dünyanın informasiya şəbəkəsində
AzərTAcın yeri: təşəkkül tarixi və
inkişaf mərhələləri” (2011, 232 səh.) və s. kimi nəfis tərtibatlı
kitablar da bu işlərin
ümdə bir hissəsi hesab edilə bilər.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin yadigarı və Şərqdə ilk xəbər
agentliklərindən olan AzərTAc-ın keçdiyi çətin
və eyni zamanda şərəfli yolun öyrənilməsində
3 mərhələ diqqəti cəlb edir. Bu mərhələləri
dövr baxımında ayırmaq və təhlil etmət daha
məqsədə uygundur. Birinci mərlələ vaxt
baxımından olduqca kiçikdir, hətta cümhuruyyətin
yaşından da 10 dəfə kiçikdir: 1920-ci ilin
mart-aprel aylarını əhatə edir. Bu sasən
təşkilatı işlərin aparılması və fəaliyyətə
başlanması dövrüdür. Milli xəbər
agentliyi ilk xəbərini bu dövürdə yaymağa
başlamış və bu onun yaradıcılıq uğuru
hesab edilir. İkinci mərhələ vaxt
baxımında xeyli uzun bir dövrü əhatə etməklə
sovet dövrü fəaliyyətini əks etdirir. Əslində bu
dövrün özünü də Sovet dövlətinin tarixi
keşməkeşlərini nəzərə almaqla bir necə
mərhələyə bölmək olar. Yaxud
da xaricdə və daxildəki fəaliyəti ayrıca təhlil
edilə bilər. Amma agentlik SİTA vasitəsi
ilə xaricə xəbər verə bilsə də, onun xaricdə
heç bir dayaq məkanının olmaması buna imkan verməmişdir.
Daha dəqiq desək bu sahə-xaricdə fəaliyyət
birmənalı olaraq dövlətin təhlukəzizlik
orqanları ilə əlaqədar olduğundan agentliyin fəaliyyəti
üçün şərait yaradılmamışdır.
Ən nahəyət, üşüncü mərhələ
agentliyin ikinci müstəqilliyimizi qazandığımız
dövrü əhatə edir.
Bu dövrdə -1992-ci ildə AzərTAc tarixi
adını bərpa etsə də, müstəqilliyin ilk illərində
ciidi çətinliklərlə üzləşmiş, hətta
ciidi gərginliklərin yaşandığı olduqca ağır bir zamanda agentliyin
təsərrüfat hesabına keçirilməsi ciddi
iqtisadi çətinliklər yaratmışdır. 1993-cü ildə Heydər Əliyevin Azərbaycanda
siyasi hakimiyyətə qayıdışı AzərTAc-ın
da fəaliyyəti üçün geniş imkanlar
açmışdır. Azərbaycan Prezidentinin
imzaladığı fərman və sərəncamlarla agentlik dövlət himayəsinə götürülmüş,
fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi, maddi-texniki
bazasının möhkəmləndirilməsi və
yaxşılaşdırılması üçün
olduqca ciddi tədbirlər
görülmüşdür. AzərTAc bu dövrdə tarixində
olmayan bir ilkə də imza atmışdır: xarici ölkələrdə
müxbir məntəqələri açılmışdır.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə AzərTAc-ın
yaradılmasını dövlətin demokratik tələblərə
rəayətindən daha çox, siyasi və ideoloji dəstəyi
gücləndirmək, real və dürüst informasiyalar vasitəsi
ilə ideoloji təminat almaq, həm də cəmiyyəti
doğru xəbərlərlə təhcizatından görurdu. Öz növbəsində bunu siyasi və
ictimai tələblərə əsaslanan tarixi şərait də
təsdiq etməkdə idi. Digər tərəfdən,
dünyanın idarəetmə sisteminə də diqqət edəndə
informasiyanın hakum rolunu görməmək mümkün
deyildi. Hətta keçmiş imperiyaların belə monopoliya
siyasətini həyata keçirməkdə yalnız siyasi təzyiq
vasitələrindən deyi, həm də ideoloji təsir vasitələrindən
bəhrələnməyə çalışdıqları təsdiqini
tapır.
20-ci əsrin
əvvəllərində dünyada kedən proseslərə
diqqət edəndə
demokratik inqilabi hərəkatların gücləndiyinin,
milli azadlıq uğrunda mübarizədə söz, mətbuat və informasiya
azadlıqlarının öndə dayandığı diqqəti
cəlb edir. Siyasi oyanış,
çörək, sosial problemlərin həlli, yaxşı
yaşayışın təmin edilməsi kimi tələblərlə
yanaşı,
artıq bu kimi məsələləri
də gündəliyə gətirmiş və onu xalqın ən
vacib tələbləri sırasına yüksəltmişdi.
Buna görə də
milli azadlıq
uğrunda mübarizələrin
qızışdığı bir zamanda informasiya işinin çox vacib bir faktora çevirilməsi
artıq zamanın tələbi idi.
Təbii
ki, müsəlman Şərqində ilk dəfə olaraq
Cümhuriyyətin qurulduğunu elan etmiş demokratik bir quruluş informasiya
məkanının yaradılmasına da biganə qala bilməzdi.
Əslində bu reallığı anlayan hökumət hələ
1919-cu il martın 3-də Nazirlər
Şurasının iclasında Azərbaycan Teleqraf Agentliyinin təşkili
edilməsi məsələsini gündəliyə
salmış və müzakirə olunmuşdu. İclasda Nazirlər
Şurasının sədri Fətəli xan Xoyskinin bu məsələnin
vacibliyini açıqlayan məruzəsi
dinlənilmiş, hətta o vaxtlar Xalq Maarif naziri olan Nəsib bəy Yusifbəyli Azərbaycan
Teleqraf Agentliyinin təşkil edilməsi haqqında rəsmi tapşırıq da
almışdı. Amma ilk gündən ortaya cıxan texniki cətinliklər,
daha doğrusu agentliyin real fəaliyyətinin,
informasiyanın qəbulu və ötürülməsinin bilavasitə radio – texniki vasitələrdən
asılı olduğundan bu qərar dəyişdirilmiş, agentliyin təşkil olunması məsələsi Xalq Maarif Nazirliyindən alınaraq
Poçt və Teleqraf Nazirliyinn sərəncamına
verilmişdi.
Bir az əvvəldə
qeyd etdiyimiz kimi Azərbaycan Teleqraf Agentliyinin təşkil
edilməsində və yaradılmasında əsas məqsəd
dünyaya inteqrasiya, o cümlədən Avropa, Asiya və Amerikadan alınan
məlumatlarla Xalq Cümhuriyyətinin dövlət
qurumlarını, fəaliyyətdə
olan, eyni zamanda yeni dövlətin informasiya siyasətini cəmiyyətə
çatdıran mətbuat
orqanlarını, ictimai təşkilatları təmin etmək idi. Digər tərəfdən
Azərbaycan reallıqlarının, ölkənin ictimai-siyasi həyatı, hərbi
quruculuq işləri, iqtisadi uğurlar, hökümətin və
parlamentin fəaliyyəti haqqında məlumatların yayılması
da önəmli məsələlərdən idi. Bu məlumatların təkcə
bölgələrə yox, eyni zamanda qonşu ölkələrə,
Qafqaz və Avropa ölkələrinə də göndərilməsi vacib idi.
Agentliyin fəaliyyət layihəsində, məlumatlar
əsasında gündəlik “Bülletenlər”, ən vacib
informasiyalar əsasında isə “Xəbərlər”
hazırlamalı və sərəncamında olan vasitələrdən
istifadə etməklə onları yaymalı idi.
Agentliyin
Əsasnaməsində (Azərbaycan Respublikası Dövlət
Arxivi (ARDA): f.51, siy.1, sax., vah. 33, vər.104)
1920-ci il yanvarın 1-də onun Poçt və Teleqraf
Nazirliyinin nəzdində xüsusi bölmə hüququnda fəaliyyəti
bildirilirdi. Azərbaycan Teleqraf Agentliyinin baş redaktor vəzifəsini
tutan şəxs agentliyi rəhbəri olaraq təqdim
edilirdi. İşin
təşkili ilə əlaqədar nizam-intizam
qaydalarını həll etmək, layihələri, smetanı
hazırlamaq üçün baş redaktorun rəhbərliyi
altında Şura yaradılmalı idi. Agentliyin
rəhbəri olan baş redaktor Poçt və Teleqraf Nazirliyi
tərəfindən təyin olunurdu. Əməkdaşların
işə qəbulu və işdən azad edilməsi isə baş redaktor tərəfindən
müəyyənləşdirilirdi. Agentliyin
buraxdığı bülletenlərə abunə
yazılışı onun gəlirlərini müəyyənləşdirir
və gəlirlər bu
mənbələr əsasında
formalaşdırılırdı.
Azərbaycan
Teleqraf Ajanslığının –AzərTAc-ın
ştatlarının layihəsi və əsasnaməsi 1920-ci
il fevralın 2-də hökümətin iclasında müzakirə
edilir və müəyyən dəyişikliklərlə
parlamentə çıxarılması qərara alınır.
Bundan təxminən 20 gün sonra-- fevralın
23-də parlamentin iclasında “Bakı sahil radiostansiyanın
ştatı haqqında” qanun layihəsi müzakirəyə
çıxarılır. Müzakirələr ciddi bir
siyasi fəallıqla keçir və deputatlar Azərbaycan Teleqraf
Agentliyinin yaradılmasını təzəcə müstəqilliyini
qazanmış ölkə üçün olduqca zəruri
olduğunu qeyd etməklə, belə bir agentliyin informasiya
mübadiləsində əvəzsiz əhəmiyyətini
xüsusi vurğulamışlar.
Məruzəçi kimi çıxış edən
deputat Ağa Eminov sahil radiostansiyanın (simsiz teleqraf) ikisi qəbuledici,
biri isə həm qəbuledici, həm də
ötürücü olmaqla üç aparatdan ibarət olduğunu
bildirmişdi. Aparatların sutkada 70
minə qədər çox söz qəbul edə biləcəyini
bildirən məruzəci hökumətin teleqraf agentliyi
yaratmaq qərarını və bu barədə
hazırlanmış layihəni parlamentə təqdim
etmişdir.
Hökumət
layihəsinin parlament müzakirəsində
çıxış edən deputat Aga Aşurov teleqraf
agentliyin yaradılmasını dəstəklənməsini
parlamentdən xahiş etmiş və fikirlərini əsaslandıraraq
demişdir: “Teleqraf agentliyimizin yoxluğundaddır ki,
düşmənlərimiz haqqımızda və Bakı
xüsusunda çürbəcür yalan və həqiqətdənkənar
şaiyələr və xəbərlər nəşr edirlər.
Əgər bizim agentliyimiz olsa idi, o zaman biz onun
vasitəsi ilə haqqımızda nəşr olunan xəbərləri
də bilərdik və lazım olan cavabları da verərdik”.
Təbii ki, bu yencə qurulmuş dövlətin
informasiya siyasətinə verdiyi önəmin vacibliyini təsdiq
edən və dəyərləndirən fakt idi. Beləliklə,
çox operativ bir şəkildə, bu müzakirələrdən
bir həftə sonra
Azərbaycan Teleqraf Ajanslığı –AzərTAc fəaliyyətə
başladı.
Cümhuriyyətin
rəsmi qəzeti olan
“Azərbaycan” qəzeti
1920-ci il martın 2-də ilk dəfə olaraq “AzərTAc”
imzası ilə xəbərlər yaydı. Bu agentliyin
yaradılması haqqında olan bəzi mülahizələri
təkzib edən və
AzərTAc xəbər
agentliyin 1920-ci il martın 1-də fəaliyyətə
başladığını ortaya qoyan və təsdiq edən
önəmli fakt sayıla bilər. Qəzetin 3 mart tarixli
nömrəsində də Şuşa, Qaryağın
(Füzuli) və Xankəndidən alınmış qısa xəbərlər
“AzərTAc-ın daxili xəbərləri” adı altında dərc
edilmişdi. Yenə “Azərbaycan” qəzeti martın 9-da “Gürcüstana yardım” sərlövhəli
xəbər dərc edir. Bu AzərTAc-ın 7
mart tarixli 7 nömrəli bülletenindən
götürülmüş xəbər idi.
Gürcüstana yardım barədə xəbər təkcə
siyasi tərəfdən yox, həm də o qədər də
böyük maddi imkanlara malik olmayan gənc Azərbaycan
hökümətinin qonşulara və milliyyətindən
asılı olmayaraq insanlığa olan humanist münasibətinin göstəricisidir. Xəbərdə
deyilir ki, Nazirlər Şurası zəlzələdən zərər
çəkmiş Gürcüstan əhalisinə maddi
yardım göstərmək üçün Maliyyə
Nazirliyinə Gürcüstan hökümətinə 2 milyon
rubl ayrılması barədə qanun layihəsi
hazırlamağı və parlamentin təsdiqinə verməyi
tapşırmışdır.
Bu tarixdən az sonra, 1920-ci il
martın 25-də Azərbaycan Teleqraf Agentliyinin Xalq Maarif
Nazirliyinə göndərdiyi 17 nömrəli məktub-bildirişində
(təliqə)
agentliyin martın 1-də
fəaliyyətə başladığı təsdiq
olunur. Bu məktubda Azərbaycan
Teleqraf Agentliyinin hökümətin 1 mart tarixli qərarına
uyğun olaraq Poçt və Teleqraf Nazirliyinin nəzdində
yaradıldığı bildirilir, eyni zamanda agentlikdə
formalaşma dövrü olduğu diqqətə
çatdırılır. Burda diqqət cəlb edən bir məlumat
da var: agentliyin aprel ayının 1-dən AzərTAc-ın
bülletenlərinə abunə yazılışına
başlanıldığı haqqında da məlumat yer alır. Abunə xərcləri çatdırılma
da daxil olmaqla Bakıda
300 rubl, Azərbaycanın başqa şəhərlərində
isə 3000 rubl məbləğində müəyyənləşdirildiyi
məlum olur. Məktub-bildirişdə agentliyin
müvəqqəti olaraq Poçt və Teleqraf Nazirliyinin
Naberejnaya və Sadovaya küçələrinin kəsişməsindəki
binasında yerləşdiyi haqqında da məlumat var.
AzərTAc-ın xəbər bülletenləri hər
gün nəşr edilirdi. Hətta bayram günləri də
çıxan bületenlər iki dildə- Azərbaycan və
rus dillərində buraxılırdı. Xəbər
büllütünlərində dərc edilən materiallar yeni
həyata vəsiqə almış Azərbaycan dövlətinin
içtimai-siyasi həyatında baş verən mühüm
hadisələrin işıqlandırılmasından,
hökümətin gördüyü işlərin mahiyyət
və xronikasından ibarət olan məlumatların abunəçilərə
çatdırılmasından ibarət idi. Bülletenlərdə
xarici ölkələrdən alınmış operativ xəbərlər
də dərc olunurdu.
Moskva, Paris, Bəsrə, Roma, Tiflis, Daşkənd,
Şimali Qafqaz, Zakaspi, Qara dəniz sahilləri
radiostansiyalarından, eləcə də telefon və teleqrafla
müxbirlərdən alınmış xəbərlər həm
əhatə dairəsinə görə, həm də dəqiqliyinə
və məlumat zənginliyinə görə abunəcilərin
maraqlarını doğruldurdu.
Agentliyin
texniki imkanları əslində o qədər də zəngin
olmasa da, dövrün tələblərinə cavab vermək
baxımından qənaətbaxış hesab edilə bilərdi:
həm “sönən”, həm də “sönməyən” rəqs
tipli stansiyalarla işləyən bu avadanlıqlar məlumatların
alınıb-verilməsində öhdələrinə
düşən vəzifələrin yerinə yetirilməsi və
ilkin olaraq hər
iki radiostansiyadan göndərilən xəbərləri qəbul
etməyi imkan verirdi. Digər mənbə və
strukturların imkanlarını nəzərə almasaq, agentlik
təkcə radiostansiyaların fəaliyyəti sayəsində
sutka ərzində 40 min işarəyə qədər ən müxtəlif
miqyaslı xəbərləri qəbul edə bilirdi. Xəbər agentliyinin bu imkanları onun gələcək
fəaliyyətinin daha geniş, daha əhatəli və
uğurlu olacağını təsdiqləyirdi. Belə ki, yaxın vaxtlarda başqa ölkələrin
informasiya agentlikləri ilə əlaqələrin qurulması
və ikitərəfli müqavilələr bağlanması
yaxın dövrün planlarından idi. Bu agentliyin öz xəbərlərini
əvvəlcə yaxın olan qonşu ölkələrə,
daha sonra uzaq ölkələrə yayması üçün
imkanlar yaradacaqdı.
Azərbaycanın bölgələrinə
isə xəbərlər əyalət mərkəzində
quraşdırılması planlaşdırılan radiostansiyalar vasitəsi ilə
verilməsi nəzərdə tutulurdu. Eyni zamanda yeni yaradılmış hərbi
nazirliyin tabeliyində olan stansiyalardan da bu məqsədlə
istifadəsinə içazə verilirdi. Xəbərlərin telefon və teleqraf vasitəsilə
ötürülməsi də gündəmdə idi. Amma təəssüflər olsun ki,
bolşevik Rusiyasının işğalı nəticəsində
1920-ci il aprelin 28-də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
süqut etdi və onun təsis etdiyi AzərTAc da cəmi iki
aya yaxın bir müddətdə müstəqil fəaliyyət
göstərə bildi. Elə həmin gün Rusiya Teleqraf
Agentliyi –ROSTA bolşevik təbliğatına xas olan xüsusi
bir “siyasi hiyləgərliklə” Bakıda çevriliş
olduğunu və xalq kütlələrinin
Azərbaycan Cümhuriyyətini
devirdikləri baradə xəbərləri bütün
dünyaya yaydı.
Azərbaycanda
sovet hakimiyyətinin qurulduğu ilk aylarda o qədər də
geniş imkanların verilmədiyi AzərTAc formal olaraq müstəqilliyini qoruyub
saxladı, amma onda da agentlik əslində Rusiya Teleqraf
Agentliyinin (ROSTA) filialı kimi fəaliyyət göstərirdi.
Bölgələrdən göndərilən xəbərlər
istisna olmaqla, AzərTAc
bütün xəbərləri ROSTA-dan
alırdı. Bu informasiyalar arasında Moskva,
Petroqrad, Çelyabinsk, Saratov və Vladivostokdan alınan, habelə
Rusiyanı bürüyən vətəndaş müharibəsi
haqqında xəbərlər geniş yer tuturdu. Yer gəlmişkən qeyd edim ki, bu prinsip Sovet
rejiminin bütün dövrlərində özünü
göstərmiş, hətta SİTA-nın fəaliyyəti
dövründə belə xaricdən verilən bütün xəbərlər
yerli xəbər agentliklərinə ancaq Moskvadan daxil
olmuşdur. Müttəfiq respublikaların
xəbər aşentlikləri isə onları rus dilində və
ən yaxşı halda əlavə olaraq yerli xalqların dillərinə
tərcümə edib yaymaq olmuşdur.
O vaxtlar
da AzərTAc-ın ROSTA-dan aldığı xəbərlərin
məramı bolşevik hakimiyyətinin irtica siyasətinə
“sulhpərvərlik və ədalət donu” geyindirmək
olmuşdu. Mahiyyət və məzmunca təbliğat və təşviqat
xarakteri daşıyan bu xəbərlər divar qəzetlərinə,
plakat vərəqələrinə və yerli qəzetlərə
göndərilirdi. 1920-ci il iyunun 9-da AzərTAc xəbər agentliyi ROSTA-nın bir
bölməsi olur. Bu Nəriman Nərimanovun “Azərbaycan
Mərkəzi Mətbuat Kollegiyası yaradılması
haqqında” dekreti imzalanmasından sonraya təsadüf edir.
Həmin dekretlə o vaxt fəaliyyət göstərən
ROSTA-nın Qafqaz diyar şöbəsinin Azərbaycan bölməsi
(AzQafROSTA) aparıcı şöbələrdən biri kimi
Kollegiyaya daxil edilir. Quruma ROSTA-nın Qafqaz üzrə səlahiyyətli
nümayəndəsi, kommunist S.Y.Boqdatyev rəhbərlik
edirdi. Tanınmış
jurnalist Ağababa Yusifzadə o vaxtlar informasiya işinin təşkili
üzrə kollegiyanın sədri olmuşdu.
1920-ci il
avqustun 20-də Xalq Maarif Nazirliyinin kollegiya iclasında AzərTAc-ın
vəziyyəti və prespektivi müzakirə olunmuş, AzərTAc-ın
hələ formalaşma mərhələsi
yaşadığından qarşısında qoyulan
bütün tapşırıqları yerinə yetirmək
iqtidarında olmadığını bildirmişdi. Təklif
edilmişdir ki, əgər bölgələrdə və bəzi
Şərq ölkələrində agentliyin müxbir məntəqələri
açılsa və əməkdaşların maddi vəziyyəti
yaxşılaşdırılsa, agentlik daha məhsuldar və
faydalı fəaliyyəti ilə özünü təsdiq edə
bilər. Amma kollegiya iclasının sədri olan D. Bünyadzadə bu təklifə
qarşı çıxmaqla, AzərTAc-ın maddi-texniki
bazasının möhkəmləndirilməsinə, o cümlədən
bunun üçün yeni avadanlıqların alınmasına
heç bir ehtiyac görmədiyini bildirmişdi. Hətta ən
mühüm və vacib xəbərlərin təhcizatçısı ROSTA olduğundan buna gərək
olmadığını söyləmişdir. Digər
iclas iştrakçılarının da bu fikirə dəstək
olması ilə müzakirə bitmiş və “respublikanın
gücünə və vəsaitlərinə uyğun olaraq, AzərTAc-ın
gələcək mövcudluğu”nun müəyyənləşməsi
ilə məsələ həllini tapmışdı. Eyni zamanda AzərTAc-ın yeni
varisi AzQafROSTA-nın fəaliyyəti
təkcə Bakı ilə məhdudlaşmamış,
respublikanın digər şəhərlərində də (Gəncə,
Şuşa, Lənkəran və s.) onun bölmə və məntəqələri
fəaliyyət göstərirmişdi. Onlar yerlərdə baş verən
hadisələr haqqında məlumatlar hazırlayır və
daxili imkanlarından istifadə etməklə informasiya
xarakterli divar qəzetləri və təşviqat plakatları
da buraxırdılar.
1921-ci ildə AzərTA QafROSTA-nın bazasında yenidən
təşkil olunandan sonra Qubad Qasımov iyulun 14-də
agentliyin direktoru təyin edilir. “Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
tarixinin, o cümlədən Üzeyir Hacıbəyovun
yaradıcılığını” məşhur
araşdırıcılarından biri kimi tanınmış
Qubad Qasımov xatirələrində bu barədə
yazırdı; “1921-ci ildə məni yəni informasiya
orqanının direktoru təyin etdilər. O vaxt mən hərbi
hissələrdən birində döyüşçülər
arasında savadsızlığın ləğvi üzrə
fövqəladə komissiyaya başçılıq edirdim.
Siyasi və mədəni iş sahəsində müəyyən
səriştəm olsa da, jurnalist təcrübəm yox idi. O
vaxt gənc Azərbaycan Sovet Respublikasında kadrlar problemi ən
kəskin məsələlərdən biri idi və belə
gözlənilməz təyinatlar adi hal sayılırdı. Ona görə də tamamilə yeni və olduqca məsul
işi çox tezliklə öyrənmək lazım gəlirdi.
İnformasiyanı yaymaq üçün texniki
imkanlar son dərəcə məhdud idi və mümkün
olan bütün üsullardan istifadə etməyə
çalışırdıq. Məsələn,
Kommunist və Caparidze (indiki İstiqlaliyyət və Əziz
Əliyev –A.A.) küçələrinin kəsişməsində
quraşdırılmış böyük ekranda
nümayiş etdirilən işıq-qəzet informasiyanın
yayılmasında mühüm rol oynayırdı. Sonralar Bakının fəhlə rayonlarında da
nümayiş etdirilən belə işiq–qəzetlər–oxucu–tamaşıçılar
tərəfindən maraqla qarşılanırdı”.
1921-ci ildə agentlik QafRosta-nın bazasında yenidən
təşkil olundu. Həmin ilin avqustunda adı dəyişdirilərək
AzərTA adlandırıldı. 1922-ci ildə
SSRİ qurulduqdan sonra isə AzərTA Sovet İttifaqı
Teleqraf Agentliyinin (SİTA) filialı kimi fəaliyyət
göstərməyə başladı. Bir
müddət sonra, 1923-cü ilin martında Zaqafqaziya Federasiyası
yaradıldı və üç Cənubi Qafqaz
respublikasının informasiya agentlikləri ZaqTA adı
altında birləşdirildi. 1936-cı ildə
isə AzərTA yenidən müstəqil informasiya vasitəsi
kimi fəaliyyətini bərpa etdi.
1969-cu ildə ulu öndər Heydər Əliyev Azərbaycanda
siyasi rəhbərliyə gəldikdən sonra respublika həyatının
bütün sahələrində olduğu kimi o vaxt Azərinform
adlanan milli xəbər agentliyi də inkişafının yeni
mərhələsinə qədəm qoydu. ”Ümummilli
lider Heydər Əliyev respublikaya rəhbərliyinin hər iki
dövründə ölkə həyatının bütün
başqa sahələri kimi, mətbuata da daim böyük diqqət
və qayğı göstərmişdir. Məhz onun sayəsində
hələ sovet dövründə agentliyin ittifaqda birincilər
sırasında o vaxtın ən müasir texniki
avadanlığı ilə təchiz edilməsi, müstəqillik
illərində AZƏRTAC-ın rəsmi informasiya orqanı
statusunun bərpa olunması, fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi
və maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
xüsusi...” önəm daşıyır (Şamil Vəliyev,
“AzərTAc-ın tarixi və müasir həqiqət
axtarışı”. “Azərbaycan” qəzeti, 2 noyabr
2011) 1970-ci ildə SİTA Moskvadakı baş ofisini ilk dəfə
tam kompüterləşdirməyə başlayanda Heydər
Əliyevin səyləri nəticəsində ittifaq
respublikaları arasında Ukrinformdan sonra Azərinform da o
dövrün müasir "Videoton", daha sonra isə
"Olivetti" markalı kompüterləri ilə təchiz
edildi.
Sovet hakimiyyəti dövründə 8 dəfə ad dəyişikliyinə məruz qalan agentliyin tarixi adı Azərbaycan dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra qaytarıldı: 1995-ci il martın 3-dən Nazirlər Kabineti yanında Dövlət Teleqraf Agentliyi, 2000-ci il yanvarın 17-dən isə Azərbaycan Dövlət Teleqraf Agentliyi adlandırılmağa başladı. Nəhayət, Prezident İlham Əliyevin 2015-ci il 26 fevral tarixli Sərəncamı ilə Azərbaycan Dövlət İnformasiya Agentliyi adlandırıldı. AzərTAc-ın baş direktoru Aslan Aslanovun dediyi kimi "AzərTAc çox çətin və şərəfli yol keçib. Bütün maneələrə baxmayaraq, hətta keçmiş sovet məkanında da AzərTAc öz xəbərləri ilə tanınır. Agentlik Azərbaycan haqqında xəbərləri ölkənin sərhədlərindən kənara çıxara bilib. Bütövlükdə Azərbaycan dilində informasiyanın formalaşmasında və ölkəmizin informasiya siyasətini müəyyənləşdirilməsində agentlik əvəzsiz rol oynayıb” (V.Enserov, “Azerilerin 90 yıllık sesi AZERTAC”. Bizim Gazete. Turkiye, 2009, 26 Ekim, s.5)
Bu gün AZƏRTAC ölkə həyatından
bəhs edən və hər
gün fasiləsiz olaraq Azərbaycan, ingilis, rus, fransız,
alman, ərəb və Çin dillərində informasiyalar yayır. Bu sıraya
ayda 10 mindən çox xəbər, 50 mindən çox foto,
1400-dək videoxəbər, eləcə də infoqrafika
materialları daxildir. AZƏRTAC regionda 7 dildə informasiya
və 5 dildə videoxəbər yayan yeganə agentlikdir. “Müstəqil Azərbaycanımızın
1 nömrəli informasiya agentliyinin Avropada, Asiyada, Afrikada, Amerikada tanınması, şöhrət qazanması, onun informasiyalarından
müxtəlif ölkələrdə istifadə edilməsi,
Azərbaycan həqiqətlərinin dünyaya
çatdırılması bu media qurumunun gözəl
perspektivlərə malik olduğunu göstərir” (Həmid Vəliyev,
Bakı Dövlət Universiteti beynəlxalq jurnalistika
kafedrasının müdiri, professor. “Dövlət
siyasətinin informasiya təminatı”, 525-ci qəzet, 2 may
2013).
Ölkə həyatının bütün sahələrində
baş verən hadisə və yenilikləri, o cümlədən
Azərbaycanın uğurlarını daha geniş
coğrafiyada operativ işıqlandıran agentliyin xəbərləri
hazırda dünyanın 100-dən çox ölkəsinə
yayılır.
AZƏRTAC buna həm xaricdə fəaliyyət
göstərən müxbir məntəqələri, həm də
təmsil olunduğu beynəlxalq media qurumları, əməkdaşlıq
etdiyi xarici informasiya agentlikləri vasitəsi ilə nail
olmaqdadır.
525-ci qəzet 2018.- 7 mart.- S.2;4.